open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" лютого 2024 р. Справа№ 914/2103/23

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Яковлєва М.Л.

суддів: Гончарова С.А.

Тищенко О.В.

за участю секретаря судового засідання: Гончаренка О.С.

за участю представників учасників справи згідно протоколу судового засідання від 20.02.2024 у справі №914/2103/23 (в матеріалах справи)

розглянувши у відкритому судовому засіданні

матеріали апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Кайрос Групп»

на рішення Господарського суду Сумської області від 04.12.2023, повний текст якого складений 12.12.2023,

у справі № 914/2103/23 (суддя Вдовенко Д.В.)

за позовом Львівського обласного центру зайнятості

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кайрос Групп»

про стягнення 340 597,04 грн.

ВСТАНОВИВ:

Позов заявлено про стягнення з відповідача виплаченої йому у відповідності до положень Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702, допомоги по частковому безробіттю в сумі 340 597,04 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачу за наслідками його звернення було виплачено допомогу по частковому безробіттю в сумі 340 597,04 грн., проте під час проведення позивачем перевірки виявлено порушення відповідачем п. 6 зазначеного вище Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, а саме встановлено наявність заборгованості із виплати заробітної плати, відсутність сплати роботодавцем за кожного працівника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом останніх шести місяців, що передують місяцю, в якому почалося зупинення (скороченням) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), що згідно з п. 7 цього порядку є підставою для відмови регіональним центром зайнятості у наданні допомоги.

У відзиві на позов відповідач проти його задоволення заперечив, пославшись на те, що:

- він 15.07.2022 звернувся за допомогою по безробіттю з 01.04.2022, а до цього часу його працівники не отримували допомоги по частковому безробіттю;

- зупинення виробництва відбулось 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації, а зазначення в заяві від 15.07.2022 про зупинення (скорочення) виробництва з 01.04.2022 пов`язане з тим, що 01.04.2022 відбулись зміни в організації праці (збільшено кількість працівників, які зайняті в робочому процесі, скорочено тривалість робочого часу);

- ним було виконано всі критерії передбачені Порядком надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженим Постановою КМУ від 21.06.2022 №702, так як до лютого 2022 року: у відповідача були відсутні заборгованість із виплати заробітної плати та/або сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, заборгованість перед державним (місцевим) бюджетом, до лютого 2022 року відповідач сплачував єдині внески за кожного працівника протягом шести місяців, що передували зупиненню виробництва;

- ані Законом України «Про зайнятість населення», ані Порядком надання допомоги по частковому безробіттю не передбачено, що заборгованість зі сплати заробітної плати та/або сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування повинна бути відсутня протягом 6 місяців, які передують місяцю зупинення, на який є посилання у заяві про надання допомоги. Зупинення виробництва відповідача відбулось саме 24.02.2022, тому саме від цієї дати повинні відраховуватись 6 місяців, в яких не повинно бути заборгованості зі сплати заробітної плати та/або сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування, для відповідності критеріям отримання допомоги по частковому безробіттю.

У відповіді на відзив позивач зауважив на тому, що:

- у поданій відповідачем заяві про отримання допомоги по частковому безробіттю відповідачем було вказано, про те, що скорочення виробництва відбулось саме з 01.04.2022, а не 24.02.2022. До вказаної заяви додано копію наказу від 01.04.2022 № 5/к «Про скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у період дії воєнного стану з 01.04.2022 до закінчення його дії»;

- посилаючись у відзиві на дату зупинення виробництва 24.02.2022, відповідач стверджує про відсутність заборгованості перед бюджетом по заробітній платі та сплаті єдиного внеску за кожного працівника, підтверджуючи тим самим, що така заборгованість була відсутня лише до лютого, а не до квітня 2022 року;

- в свою чергу п. 6 Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702 передбачено критерії які мають бути дотримані роботодавцем для отримання допомоги по частковому безробіттю, серед них зокрема: відсутність у роботодавця заборгованості із виплати заробітної плати та/або єдиного внеску за останніх шість місяців, що передують місяцю, в якому почалося зупинення чи скорочення виробництва продукції, чи виконання робіт (відповідно до заяви та наказу роботодавця, які подані відповідачем центру зайнятості - 01.04.2022); сплата роботодавцем за кожного працівника або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом останніх шести місяців, що передують місяцю, в якому почалося зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг);

- про наявність заборгованості у місяці, які передують місяцю зупинення (01.04.2022) свідчать платіжні документи долучені до відзиву на позовну заяву, які підтверджують сплату ЄСВ та заробітної плати з серпня 2021 року до січня 2022 року і жодний документ не підтверджує відсутність заборгованості протягом лютого, березня, квітня 2022 року.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач зауважив на тому, що:

- відповідно до п. 10 Порядку надання допомоги по частковому безробіттю, сума допомоги по частковому безробіттю надається роботодавцям для виплати допомоги по частковому безробіттю працівникам, а також фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами, на строк зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), але не більш як 180 календарних днів сумарно протягом 36 місяців з дня зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг);

- саме для дотримання вимог Порядку надання допомоги по частковому безробіттю в заяві відповідач посилався на наказ про зупинення від 01.04.2022, проте зупинення виробництва у відповідача відбулось 24.02.2022, і саме до цієї дати повинні бути виконані критерії, визначені Порядком надання допомоги по частковому безробіттю;

- під час прийняття рішення про надання відповідачу допомоги по частковому безробіттю 20.07.2022 позивач був обізнаний зі станом розрахунків зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 2022 рік та відсутністю їх сплати за лютий та березень 2022 року.

Рішенням Господарського суду Сумської області від 04.12.2023 у справі № 914/2103/23 позов задоволений повністю, до стягнення з відповідача на користь позивача присуджено 340 597,04 грн. та 5 108,96 грн. витрат по сплаті судового збору.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що:

- у заяві від 15.07.2022 відповідач самостійно зазначив відомості про зупинення виробництва (виконання робіт, надання послуг) з 01.04.2022, а відтак позивач правомірно здійснював перевірку відповідача на відповідність критеріям для надання допомоги по частковому безробіттю за період з 01.10.2021 до 31.03.2022 - шість місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) згідно із заявою відповідача від 15.07.2022;

- відповідно до акту перевірки та відомостей електронного обміну між Державною службою зайнятості та Пенсійним фондом України, у період з 01.10.2021 до 31.03.2022 було відсутнє нарахування заробітної плати за 3 дні лютого 2022 року у всіх працівників, яких було зазначено відповідачем у додатку 1 до заяви від 15.07.2022, у 20 працівників з 31 працівника за березень 2022 року, у 17 працівників за квітень 2022 року, у трьох працівників за травень 2022 року. Ці обставини не спростовуються відповідачем; з урахуванням положень п. 7 Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702 - є підставою для не надання допомоги по частковому безробіттю;

- згідно з наданими відповідачем під час перевірки документами, зупинення (скорочення) виробництва у період воєнного стану відбулось 24.02.2022 (наказ № 3/1/к). Наказом № 3/2/к від 01.03.2022 було частково відновлено роботу підприємства. Відповідно до наказу від 01.04.2022, у зв`язку з настанням обставин, що призвели до скорочення виробництва (виконання робіт, надання послуг) причиною якого є введення воєнного стану, скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників товариства на чотири години у період дії воєнного стану з 1 квітня 2022 року до закінчення дії воєнного стану;

- вказані обставини свідчать, що під час звернення із заявою від 15.07.2022 про отримання допомоги по безробіттю відповідач зазначив недостовірні відомості щодо початку зупинення виробництва;

- фактичне зупинення виробництва з 24.02.2022 та відсутність заборгованості у відповідача до лютого 2022 року не спростовує факту зазначення відповідачем недостовірних відомостей у заяві від 15.07.2022 та не є підставою для перевірки відповідача на відповідність критеріям для надання допомоги по частковому безробіттю за шість місяців, що передували лютому місяцю 2022 року, оскільки відповідач не зазначив у заяві від 15.07.2022 про зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) з 24.02.2022 року та не подав із заявою відповідних доказів, які свідчать про зупинення виробництва з цієї дати;

- при цьому, відповідно до положень Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702 та Закону України «Про зайнятість населення» допомога по частковому безробіттю надається центром зайнятості за зверненням роботодавця, роботодавець несе відповідальність за достовірність документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю, у разі подання недостовірних документів і відомостей, передбачених Порядком про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702 роботодавець зобов`язаний повернути Фонду кошти, отримані або використані з порушенням Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702 та Закону України «Про зайнятість населення».

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю «Кайрос Групп» звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Сумської області від 04.12.2023 у справі № 914/2103/23 та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

У апеляційній скарзі апелянт зазначив про те, що суд першої інстанції неповно та не всебічно дослідив обставини та матеріали справи, внаслідок чого дійшов невірного висновку, що відповідачем у заяві від 15.07.2022 зазначено недостовірні відомості щодо дати зупинення виробництва.

У обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт послався на ті ж самі обставини, що й під час розгляду справи в суді першої інстанції, зауваживши на тому, що:

- у заяві від 15.07.2022 зазначена дата зупинення 01.04.2022, у зв`язку з тим, що 01.04.2022 відбулись зміни в організації праці, та збільшено кількість працівників, яким зайняті в робочому процесі, та яким скорочено тривалість робочого часу працівникам, і підставою такого скорочення є саме введення воєнного стану;

- відповідно до п. 10 Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702 сума допомоги по частковому безробіттю надається роботодавцям для виплати допомоги по частковому безробіттю працівникам, а також фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами, на строк зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), але не більш як 180 календарних днів сумарно протягом 36 місяців з дня зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг);

- тому, саме для дотримання вимог п. 9, 10 Порядку надання допомоги по частковому безробіттю в заяві відповідач посилався на наказ про зупинення від 01.04.2022.

Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.12.2023, справу № 914/2103/23 передано на розгляд колегії суддів у складі: Яковлєв М.Л. - головуючий суддя; судді: Тищенко О.В., Шаптала Є.Ю..

З огляду на те, що апеляційна скарга надійшла до Північного апеляційного господарського суду без матеріалів справи, що у даному випадку унеможливлює розгляд поданої апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про необхідність витребування матеріалів даної справи у суду першої інстанції та відкладення вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, які визначені главою 1 розділу IV ГПК України, до надходження матеріалів справи.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 26.12.2023 у Господарського суду Сумської області витребувано матеріали справи № 914/2103/23, а також відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження матеріалів справи № 914/2103/23.

03.01.2024 від Господарського суду Сумської області до Північного апеляційного господарського суду надійшли матеріали даної справи.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 08.01.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Кайрос Групп» на рішення Господарського суду Сумської області від 04.12.2023 у справі № 914/2103/23, розгляд апеляційної скарги призначено на 20.02.2024 об 11:00 год.

25.01.2024 до суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому позивач, з посиланням на ті ж самі обставини, що й під час розгляду справи в суді першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

07.02.2024 через відділ документального забезпечення Північного апеляційного господарського суду від представника Львівського обласного центру зайнятості надійшла заява, в якій заявник просить надати йому можливість приймати участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів та системи відеоконференцзв`язку ЄСІТС.

16.02.2024 до суду від позивача надійшли додаткові пояснення якими позивач, з огляду на допущені ним при складенні відзиву на апеляційну скаргу помилки, вніс уточнення до відзиву. До вказаних пояснень позивачем додані копії заяви відповідача від 15.07.2022 та наказу № 5/к від 01.04.2022, копії яких вже наявні у матеріалах справи.

У зв`язку з перебуванням судді Шаптали Є.Ю. у відпустці розпорядженням керівника апарату суду № 09.1-08/815/24 від 20.02.2024 призначено повторний автоматизований розподіл справи № 914/2103/23.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.02.2024, визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Яковлєв М.Л.; судді: Тищенко О.В., Гончаров С.А..

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Кайрос Групп» на рішення Господарського суду Сумської області від 04.12.2023 у справі № 914/2103/23 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - Яковлєв М.Л., судді: Тищенко О.В., Гончаров С.А., задоволено заяву представника Львівського обласного центру зайнятості про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

Станом на 20.02.2024 до Північного апеляційного господарського суду інших відзивів на апеляційну скаргу, інших клопотань від учасників справи не надходило.

Відповідач представників в судове засідання не направив, про причини неявки суду не повідомив.

Враховуючи належне повідомлення всіх учасників про час і місце судового розгляду апеляційної скарги, а також те, що явка представників учасників в судове засідання не визнана обов`язковою, колегія суддів дійшла висновку про розгляд апеляційної скарги у відсутність представника відповідача за наявними матеріалами апеляційного провадження.

Під час розгляду справи представник позивача проти задоволення апеляційної скарги заперечив, просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Згідно із ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного судового рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення суду першої інстанції не підлягає скасуванню чи зміні, з наступних підстав.

15.07.2022 відповідач звернувся до позивача із заявою, в якій, у зв`язку з настанням обставин, що призвели до зупинення (скорочення) виробництва (виконання робіт, надання послуг) причиною якого є введення воєнного стану, яке почалося з 01.04.2022, та тривало 180 календарних днів, просив виділити кошти для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю відповідно до частини першої статті 47 Закону України «Про зайнятість населення» починаючи з 01.04.2022.

Відповідно до наказу Львівського обласного центру зайнятості від 20.07.2022 № 906 відповідачу надано допомогу по частковому безробіттю згідно зі ст. 47 Закону України «Про зайнятість населення» з 01.04.2022.

Платіжними дорученнями № 3401 від 05.08.2022, № 3404 від 05.08.2022, № 3406 від 05.08.2022, № 3942 від 26.08.2022, № 3943 від 26.08.2022, № 4565 від 28.08.2022 позивач перерахував відповідачу 356 847,04 грн., з яких 10.08.2022 відповідачем повернуто кошти в сумі 16 250,00 грн., у зв`язку із звільненням 25.07.2022 двох працівників.

Отже, розмір виплаченої допомоги, з урахування часткового повернення коштів, становить 340 597,04 грн. 04 коп.

Вказані факти сторонами не заперечуються.

21.03.2023 Червоноградською філією Львівського обласного центру зайнятості проведено перевірку цільового використання коштів отриманих для виплати допомоги по частковому безробіттю, відповідно до частини першої статті 47 Закону України «Про зайнятість населення», за результатами якої складений акт перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період введення воєнного стану №1 від 21.03.2023.

Під час проведення перевірки виявлено порушення відповідачем п.6 Порядку про надання допомоги по частковому безробіттю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 702 (далі Порядок) в частині приховування відомостей щодо критеріїв визначених для надання допомоги по частковому безробіттю. Перевіркою встановлено наявність заборгованості із виплати заробітної плати, відсутність сплати роботодавцем за кожного працівника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом останніх шести місяців, що передують місяцю, в якому почалося зупинення (скороченням) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг).

Згідно з даними електронного обміну між Державною службою зайнятості та Пенсійним фондом України, який надійшов до Червоноградської філії ЛОЦЗ з ДРЗДСС, встановлено відсутність нарахування заробітної плати за 3 дні лютого 2022 року у всіх працівників, яких було зазначено у додатку 1, у 20 працівників з 31 працівника за березень 2022 року, у 17 працівників за квітень 2022 року, у трьох працівників за травень 2022 року.

З актом перевірки був ознайомлений директор відповідача, про що свідчить його підпис на акті. Пояснень чи заперечень щодо виявлених обставин директор відповідача не висловив (в акті пояснення роботодавця відсутні).

Позивач зазначає, що наявність вказаних порушень згідно п. 7 Порядку є підставою для відмови регіональним центром зайнятості у наданні допомоги.

20.04.2023 позивач звернувся до відповідача з претензією № 1309.04-268/23 про повернення коштів, у відповіді на яку (вих..№ 19/05 від 19.05.2023) відповідач зазначив, що зупинення виробництва відбулось 24.02.2022 і до цієї дати у відповідача була відсутня заборгованість із виплати заробітної плати та/або сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відсутня заборгованість перед державним (місцевим) бюджетом, товариство сплачувало єдині внески за кожного працівника протягом шести місяців, що передували зупиненню виробництва у лютому 2022 року.

З огляду на вказані обставини позивач звернувся до суду з цим позовом у якому просив стягнути з відповідача виплачену йому у відповідності до положень Порядку допомогу по частковому безробіттю в сумі 340 597,04 грн.

Правові позиції сторін детально наведені вище.

Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив, що колегія суддів вважає вірним, з огляду на наступне.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3, 4, 6 ст. 47 Закону України «Про зайнятість населення» допомога по частковому безробіттю - це вид державної підтримки застрахованих осіб (працівників та фізичних осіб - підприємців) у разі втрати ними частини заробітної плати (доходу) у зв`язку із зупиненням (скороченням) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) з причин економічного, технологічного характеру, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного або воєнного стану, встановлення карантину.

Допомога по частковому безробіттю надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за зверненням роботодавця або фізичної особи - підприємця, який є застрахованою особою, для її виплати працівникам або фізичній особі - підприємцю, який є застрахованою особою.

Допомога по частковому безробіттю не надається, зокрема, у разі, якщо протягом шести місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), у роботодавця, фізичної особи - підприємця наявна заборгованість з виплати заробітної плати та/або із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та/або із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

Право на допомогу по частковому безробіттю мають застраховані особи, зазначені у частині першій цієї статті, за яких (які) протягом останніх шести місяців, що передують місяцю, в якому почалося зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), сплачено (сплатили) єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. У разі якщо протягом останніх шести місяців до звернення про надання допомоги по частковому безробіттю законодавством надано право окремим роботодавцям або фізичним особам - підприємцям не сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, застосовуються попередні 180 календарних днів до такого періоду.

Порядок, строки, розмір та критерії надання допомоги по частковому безробіттю, порядок повернення коштів такої допомоги до Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття визначаються Кабінетом Міністрів України.

Умови, механізм виплати застрахованим особам допомоги по частковому безробіттю, строки, розмір та критерії її надання, а також механізм повернення коштів, спрямованих на фінансування такої допомоги визначає Порядок.

Відповідно до п. 1 Порядку:

- допомога по частковому безробіттю - вид державної підтримки застрахованих осіб (працівників та фізичних осіб - підприємців) у разі втрати ними частини заробітної плати (доходу) у зв`язку із зупиненням (скороченням) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) з причин економічного, технологічного характеру, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного або воєнного стану, встановлення карантину;

- зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) - тимчасове зупинення (скорочення) господарської діяльності роботодавця або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, з причин економічного, технологічного характеру, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного або воєнного стану, встановлення карантину, що призвело до часткового скорочення тривалості робочого часу його працівників або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, та втрати ними частини заробітної плати (доходу).

Згідно з п. 6 Порядку, критеріями для надання допомоги по частковому безробіттю є:

- зупинення (скороченням) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) охопило не менш як 20 відсотків чисельності працівників роботодавця, в яких рівень скорочення тривалості робочого часу та заробітної плати становить 30 і більше відсотків на місяць;

- рівень скорочення тривалості робочого часу та доходу фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, становить 30 і більше відсотків на місяць;

- відсутність у роботодавця або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, заборгованості із виплати заробітної плати та/або сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та/або сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування протягом шести місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг);

- відсутність у роботодавця або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, заборгованості перед державним (місцевим) бюджетом понад шість місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг);

- сплата роботодавцем за кожного працівника або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування протягом останніх шести місяців, що передують місяцю, в якому почалося зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), а в разі, коли протягом останніх шести місяців до звернення про надання допомоги по частковому безробіттю законодавством надано право окремим роботодавцям або фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами, не сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, застосовуються попередні 180 календарних днів до такого періоду;

- роботодавець не є фондом соціального страхування.

Відповідно до п. 7 Порядку допомога по частковому безробіттю не надається в разі, коли:

- зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) має сезонний характер або виникає виключно з організаційно-виробничих причин;

- працівник відмовився від працевлаштування (тимчасового переведення) на підходящу роботу в роботодавця з повним робочим днем (тижнем) або працює в роботодавця за сумісництвом, або проходить альтернативну (невійськову) службу;

- протягом шести місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), у роботодавця або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, наявна заборгованість із виплати заробітної плати та/або сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та/або сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

- понад шість місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), у роботодавця або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, наявна заборгованість перед державним (місцевим) бюджетом;

- роботодавець або фізична особа - підприємець, яка є застрахованою особою, перебуває у процесі припинення юридичної особи, припинення підприємницької діяльності, визнаний (визнана) в установленому порядку банкрутом або стосовно нього (неї) порушено справу про банкрутство, перебуває у процесі санації; роботодавець є органом державної влади, органом місцевого самоврядування або закладом, установою, організацією, що утворені зазначеними органами в установленому порядку та які повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджету;

- роботодавець є органом державної влади, органом місцевого самоврядування або закладом, установою, організацією, що утворені зазначеними органами в установленому порядку та які повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджету.

Допомога по частковому безробіттю надається центром зайнятості за зверненням роботодавця або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, для її виплати працівникам або фізичній особі - підприємцю, яка є застрахованою особою та яка не отримує допомогу по частковому безробіттю як працівник (п. 8 Порядку).

Згідно з п. 10 Порядку сума допомоги по частковому безробіттю надається роботодавцям для виплати допомоги по частковому безробіттю працівникам, а також фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами, на строк зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), але не більш як 180 календарних днів сумарно протягом 36 місяців з дня зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг).

Пунктом 13 Порядку встановлено, що для отримання допомоги по частковому безробіттю роботодавець або фізична особа - підприємець, яка є застрахованою особою, подає до центру зайнятості заяву про надання допомоги по частковому безробіттю (далі - заява): в електронній формі з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, - на адресу офіційної електронної пошти відповідного центру зайнятості; у паперовій формі - особисто до центру зайнятості.

Заява подається роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, до центру зайнятості за місцем провадження його (її) господарської діяльності.

Форма заяви затверджується Державним центром зайнятості.

До заяви, поданої до центру зайнятості в паперовій або електронній формі, роботодавець або фізична особа - підприємець, яка є застрахованою особою, додають: роботодавець - відомості про працівників, у яких виникло право на допомогу по частковому безробіттю згідно з цим Порядком, за формою згідно з додатком 1 (п. 14 Порядку)

Підтвердження сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування роботодавцями та фізичними особами - підприємцями, які є застрахованими особами, здійснюється в порядку обміну інформацією між Державною службою зайнятості, ДПС та Пенсійним фондом України. У разі відсутності необхідної інформації роботодавець або фізична особа - підприємець, яка є застрахованою особою, подає витяг з інформаційної системи органів ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами (щодо сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування) (п. 15 Порядку).

Відповідно до п. 16 Порядку, для визначення та підтвердження відомостей про застрахованих осіб, зазначених роботодавцем та фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, у заяві, використовуються відомості, подані Пенсійним фондом України. ДПС протягом кожного робочого дня передає Пенсійному фонду України відомості про страхувальників, які перебувають на обліку як платники єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування або звільнені від сплати зазначеного внеску, у тому числі відомості про наявність у них заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, сформовані ДПС станом на 1 число місяця. Пенсійний фонд України на підставі відомостей, що обробляються в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, про застрахованих осіб та на підставі інформації ДПС про страхувальників, яка поновлюється щомісяця до 10 числа, формує та передає центру зайнятості інформацію про застрахованих осіб, працевлаштованих у відповідного страхувальника, фізичних осіб - підприємців, які є застрахованими особами, що містить актуальні відомості на дату і час подання заяви. Порядок інформаційної взаємодії між ДПС, Пенсійним фондом України, структура та формат інформації, зазначеної в цьому пункті, що передається, визначаються в договорі інформаційної взаємодії.

Рішення про надання або відмову в наданні допомоги по частковому безробіттю приймається регіональним центром зайнятості протягом п`яти робочих днів з дня подання роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, документів, передбачених пунктами 13 і 14 цього Порядку (п. 17 Порядку).

Відповідно до п. 24 Порядку роботодавець та фізична особа - підприємець, яка є застрахованою особою, несе відповідальність за достовірність документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю, та цільове використання коштів Фонду відповідно до законодавства.

У разі виявлення факту подання роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, недостовірних документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю, кошти, отримані роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, повертаються до Фонду в повному обсязі в розмірі виплаченої такій особі допомоги по частковому безробіттю.

У разі подання недостовірних документів і відомостей, передбачених цим Порядком і пунктом 2 частини другої статті 35 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, нецільового використання роботодавцем коштів Фонду або використання їх з порушенням цього Порядку роботодавець та фізична особа - підприємець, яка є застрахованою особою, добровільно чи на підставі рішення суду зобов`язаний (зобов`язана) повернути Фонду кошти, отримані або використані з порушенням цього Порядку та зазначеного Закону (п. 25 Порядку).

Згідно з п. 26 Порядку, кошти для виплати допомоги по частковому безробіттю не надаються роботодавцям та фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами, якими не дотримано вимог статті 47 Закону України Про зайнятість населення та цього Порядку .

Центр зайнятості (у разі потреби із залученням представників територіальних органів Держпраці) має право перевіряти документи та відомості, подані роботодавцем та фізичною особою - підприємцем, яка є застрахованою особою, для прийняття рішення, отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду (п. 27 Порядку).

З матеріалів справи слідує, що у заяві від 15.07.2022 відповідач самостійно зазначив відомості про зупинення виробництва (виконання робіт, надання послуг) - з 01.04.2022, а відтак позивач правомірно здійснював перевірку відповідача на відповідність критеріям для надання допомоги по частковому безробіттю за період з 01.10.2021 до 31.03.2022, тобто за шість місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) згідно із заявою відповідача від 15.07.2022.

Відповідно до акту перевірки та відомостей електронного обміну між Державною службою зайнятості та Пенсійним фондом України, у період з 01.10.2021 до 31.03.2022 було відсутнє нарахування заробітної плати за 3 дні лютого 2022 року у всіх працівників, яких було зазначено відповідачем у додатку 1 до заяви від 15.07.2022, у 20 працівників з 31 працівника за березень 2022 року, у 17 працівників за квітень 2022 року, у трьох працівників за травень 2022 року.

Ці обставини не спростовуються відповідачем.

Водночас вказане, згідно з п. 7 Порядку є підставою для ненадання допомоги по частковому безробіттю.

В свою чергу, згідно з наданими відповідачем під час перевірки документами: зупинення (скорочення) виробництва у період воєнного стану відбулось 24.02.2022 (наказ № 3/1/к); наказом № 3/2/к від 01.03.2022 було частково відновлено роботу підприємства; відповідно до наказу від 01.04.2022, у зв`язку з настанням обставин, що призвели до скорочення виробництва (виконання робіт, надання послуг) причиною якого є введення воєнного стану, скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників товариства на чотири години у період дії воєнного стану з 01.04.2022 до закінчення дії воєнного стану.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що під час звернення із заявою від 15.07.2022 про отримання допомоги по безробіттю відповідач зазначив недостовірні відомості щодо початку зупинення виробництва.

При цьому, фактичне зупинення виробництва з 24.02.2022, та відсутність заборгованості у відповідача до лютого 2022 року, не спростовує факту зазначення відповідачем недостовірних відомостей у заяві від 15.07.2022 та не є підставою для перевірки відповідача на відповідність критеріям для надання допомоги по частковому безробіттю за шість місяців, що передували лютому місяцю 2022 року, оскільки відповідач не зазначив у заяві від 15.07.2022 про зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) з 24.02.2022 та не подав із заявою відповідних доказів, які свідчать про зупинення виробництва з цієї дати.

Отже, відповідно до положень Порядку та Закону України «Про зайнятість населення», допомога по частковому безробіттю надається центром зайнятості за зверненням роботодавця, роботодавець несе відповідальність за достовірність документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю, у разі подання недостовірних документів і відомостей, передбачених Порядком роботодавець зобов`язаний повернути Фонду кошти, отримані або використані з порушенням Порядку та Закону України «Про зайнятість населення».

Колегія суддів вважає безпідставними посилання апелянта на те, що в заяві він посилався на наказ про зупинення від 01.04.2022 для дотримання вимог п. 9, 10 Порядку.

За таких обставин суд першої інстанції цілком вірно задовольнив позовні вимоги про стягнення з відповідача виплаченої йому у відповідності до положень Порядку допомоги по частковому безробіттю в сумі 340 597,04 грн.. Рішення суду першої інстанції залишається без змін.

Щодо інших аргументів сторін колегія суддів зазначає, що вони були досліджені та не наводяться у судовому рішенні, позаяк не покладаються в його основу, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, § 58, рішення від 10.02.2010). Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

Дослідивши матеріали наявні у справі, апеляційний суд робить висновок, що суд першої інстанції дав належну оцінку доказам по справі та виніс законне обґрунтоване судове рішення, яке відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам і матеріалам справи.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновку місцевого господарського суду з огляду на вищевикладене.

Виходячи з вищевикладеного, колегія суддів вважає, що скаржник не довів обґрунтованість своєї апеляційної скарги, докази на підтвердження своїх вимог суду не надав, апеляційний суд погоджується із рішенням Господарського суду Сумської області від 04.12.2023 у справі № 914/2103/23, отже підстав для його скасування або зміни в межах доводів та вимог апеляційної скарги не вбачається.

Враховуючи вимоги та доводи апеляційної скарги, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Кайрос Групп» задоволенню не підлягає.

Відповідно до приписів ст. 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору за звернення з цією апеляційною скаргою покладаються на апелянта.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 129, 252, 263, 267-271, 273, 275, 276, 281-285, 287 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Кайрос Групп» на рішення Господарського суду Сумської області від 04.12.2023 у справі № 914/2103/23 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Сумської області від 04.12.2023 у справі № 914/2103/23 залишити без змін.

3. Судові витрати зі сплати судового збору за подачу апеляційної скарги покласти на апелянта.

4. Повернути до Господарського суду Сумської області матеріали справи № 914/2103/23.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст судового рішення складено 20.02.2024.

Головуючий суддя М.Л. Яковлєв

Судді С.А. Гончаров

О.В. Тищенко

Джерело: ЄДРСР 117137058
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку