open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 229/8544/23
Моніторити
Ухвала суду /11.06.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Ухвала суду /10.06.2024/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /27.05.2024/ Касаційний цивільний суд Постанова /23.04.2024/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /27.03.2024/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /18.03.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Ухвала суду /11.03.2024/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /08.03.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Рішення /16.02.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Рішення /13.02.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Ухвала суду /01.12.2023/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області
emblem
Справа № 229/8544/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /11.06.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Ухвала суду /10.06.2024/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /27.05.2024/ Касаційний цивільний суд Постанова /23.04.2024/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /27.03.2024/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /18.03.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Ухвала суду /11.03.2024/ Дніпровський апеляційний суд Ухвала суду /08.03.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Рішення /16.02.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Рішення /13.02.2024/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області Ухвала суду /01.12.2023/ Дружківський міський суд Донецької областіДружківський міський суд Донецької області
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 229/8544/23

Провадження № 2/229/104/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.02.2024 року Дружківський міський суд

Донецької області

у складі судді ХомченкоЛ.І.

секретар Бондаренко А.С.

за участю позивача ОСОБА_1

позивача ОСОБА_2

розглянув у відкритому судовому засіданні у залі суду у м. Дружківка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до АТ ,,Комінбанк,, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії щодо прийняття банком листа від 02.09.2022 року та призупинення сплати грошового зобов`язання за кредитним договором

В С Т А Н О В И В :

Позивачі звернулися з вказаним позовом до відповідачів посилаючись на те ,що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 мають статус вимушено переміщених осіб з 2022 року .08 жовтня 2021 року між ОСОБА_1 , Поручитель - ОСОБА_2 , та Акціонерним товариством ,,Комінбапк,, було укладено Кредитний договір. Відповідно до статті 10 Закону України «Про споживче кредитування» до укладення договору про споживчий кредит кредитодавець зобов`язаний, використовуючи свої професійні можливості, оцінити кредитоспроможність споживача, враховуючи, зокрема, строк, на який надається споживчий кредит, суму кредиту, доходи споживача, мету отримання кредиту, а також інформацію щодо виконання споживачем зобов`язань за кредитними операціями, включаючи зобов`язання перед іншими кредитодавцями. Оцінка кредитоспроможності споживача здійснюється на підставі достатньої інформації, отриманої від споживача, та, за необхідності, на основі інформації, законно отриманої з інших джерел.

Істотною умовою отримання кредиту було - наявність іншого житла, де були би зареєстровані позичальники. На підтвердження цього надавалися документи реєстрації в іншій нерухомості. З листопада 2021 року по серпень 2022 року кредит сплачувався позичальником справно, навіть у трохи більше зазначеної суми. Проте у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введеного на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 (із змінами) та подовженого на теперішній час, житло в якому зареєстрована позивач ОСОБА_1 , разом із родиною, опинилося в окупації, а житло під яке брався кредит- знаходилося на відстані 25 км від бойових дій. Тобто змінилися істотні умови зазначеного договору та для її родини, настали форс-мажорні обставини ,а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога. збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення. На підтвердження цього, вищевказаний банк закрив свої відділення та не згадував про своїх клієнтів, але я продовжувала сплачувати за кредит.Звертають увагу суду, що відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, Дружківська міська територіальна громада входила до зазначеного переліку отже знаходилася безпосередньо в районі проведення воєнних (бойових дій).Згідно із статтею 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Оскільки, Позивачі водночас лишилися житла (м. Бердянськ - окупація), а інше житло у м. Дружківка знаходилося безпосередньо в районі проведення воєнних бойових дій), в умовах реальної загрози життю Позивача, та життю їх сім`ї, позивач ОСОБА_1 вимушена була евакуюватися з дитиною до м. Київ, оскільки це місто є найбільш безпечним, на її думку, в Україні та з 24.05.2022 року разом з дитиною мають статус внутрішньо переміщених осіб, наразі зараз тимчасово проживають у м. Дружківка. . Позивач ОСОБА_2 має довідку ВПО м. Дружківки від 19.10.2022.Звертають увагу суду, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 №679-р зазначено необхідність головам обласних державних адміністрацій (начальникам обласних військових адміністрацій) разом з Міністерством оборони, Міністерством розвитку громад та територій, Міністерством інфраструктури, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Міністерством внутрішніх справ, Національною поліцією, Державною службою з надзвичайних ситуацій та за участю Служби безпеки, акціонерного товариства Укрзалізниця організувати та провести обов`язкову евакуацію населення Донецької області .Просять суд,взяти доуваги тойфакт,що натой часне буловнесена зміндо ЗаконуУкраїни «Проспоживче кредитування»та іншихзаконів зпитань врегулюваннякредитних зобов`язаньщодо можливостіінформувати банкпро призупиненнясплати грошовогозобов`язанняза кредитнимдоговором, отже Позивачі, керувалися лише Конституцією України. Договором та Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». Таким чином, оскільки пунктом 6.5. Договору не визначено порядок дій сторін договору при виникненні форс-мажорних обставин, Позивачі (як законослухняні громадяни України), керуючись загальноприйнятими нормами правового суспільства сповістити про це банк листом від 02.09.2022 . При чому , відповідь відБанку неотримали, вичерпав всі строки очікування, зважаючи на бойові дії, позивачі звернулися в листопаді місяці телефоном до Максима ТРЕУСА, заступника начальника Краматорського відділу, та повідомили його про надісланий лист та не отриману відповідь від банку. На його питання, що вони мають на увазі, позивачі пояснили, що цим листом вони інформують банк , відповідно до Договору, що вони стали внутрішньо переміщеними особами та сповіщають про призупинення сплати кредитного зобов`язання на період дії воєнного стану, оскільки Дружківська міська територіальна громада входить до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, а законних підстав інших ніж форс-мажорні обставини на той час не було, то в своєму листі Позивачі спиралися на лист Торгово-промислової палати України (далі - ТПП України), яка враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, 17.03.2022 р. ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили). З метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).Таким чином, Торгово-промислова палата України підтверджувала, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Також відповідно до ст. 9-2 ЗУ Про забезпечення, прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, загальна сума процентів за кредитним договором та/або договором позики, боржником за яким є внутрішньо переміщена особа, яка у період після дати початку тимчасової окупації залишила або покинула своє місце проживання на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України або у період після 14 квітня 2014 року залишила або покинула своє місце проживання на території проведення антитерористичної операції та/або в районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, не може перевищувати суми процентів, нарахованої протягом строку, на який надавався кредит (позика), за мінімальною ставкою, визначеною договором.За невиконання чи неналежне виконання внутрішньо переміщеною особою, визначеною частиною першою цієї статті, зобов`язань за кредитним договором та/або договором позики не нараховується неустойка (штраф, пеня), не настає відповідальність у вигляді сплати суми боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення та процентів річних від простроченої суми, не застосовуються інші санкції майнового характеру. Відступлення (продаж, передання) права вимоги за кредитним договором та/або договором позики, позичальником за яким є внутрішньо переміщена особа, визначена частиною першою цієї статті, без згоди боржника забороняється. Відповідальність за невиконання чи неналежне виконання внутрішньо переміщеною особою, визначеною частиною першою цієї статті, зобов`язань за кредитним договором та/або договором позики покладається на Російську Федерацію як на державу-окупанта відповідно до норм і принципів міжнародного права. Просили суд взяти до уваги той факт, що після довгого періоду мовчання, банк прислав Позивачам лише у квітні місяці 2023 року Повідомлення-вимогу від 11.04.2023 №09.1/2077 (, яким просить погасити кредитну заборгованість та відповідно до статті 617 Цивільного кодексу України довести, що порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили, не приймаючи до уваги їх листа від 02.09.2022.

19.04.2022 Позивачі відправили відповідь на повідомлення-вимогу на адресу позивача , в якої звертали увагу банку на те, що з 2022 року Позивачі мають статус внутрішньо переміщених осіб, оскільки м. Бердянськ Запорізької області є тимчасово окупованою територією, з якої Позивачі разом з малолітньою дитиною вимушені були переміститися до м. Дружківка, Донецької області, яке станом на 24 квітня 2022 року було внесено до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, особливо звертаючи увагу банку на свого листа від 02.09.2022, проте банк так і не взяв його до уваги.

Зазначають, що останній платіж за кредитним Договором був сплачений 5.08.2022 року, що є фактом підтверджуючим добросовісність при виконанні своїх кредитних зобов`язань. До останнього Позивачі намагалася сплачувати кредитні зобов`язання за Договором.

В жовтні місяці 2023 року Позивачі дізналися про пункт 8 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про споживче кредитування» щодо можливості у період дії в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні " від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та протягом 90 днів після припинення чи скасування позичальник (особа, до якої перейшли права та обов`язки позичальника) або його представник (за законом або за наявності довіреності на вчинення таких дій) має право звернутися до кредитодавця або нового кредитора (далі - кредитор) із заявою про призупинення сплати грошового зобов`язання (основної суми кредиту, процентів, комісій та інших платежів) (далі - заява про призупинення сплати грошового зобов`язання) за договором про споживчий кредит або іншим договором, передбаченим частиною другою статті 3 цього Закону, предметом забезпечення за яким є нерухоме майно (квартира, інше житлове приміщення в будівлі, приватний житловий будинок, садовий або дачний будинок, об`єкт незавершеного житлового будівництва), (далі - договір про споживчий кредит), що відповідає хоча б одній із таких ознак: нерухоме майно, станом на день подання заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання, розташоване на тимчасово окупованій території, визначеній пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", або на територіях активних бойових дій, або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Таким чином листом від 17.10.2023 , Позивачі повідомили Банк про призупинення сплати грошового зобов`язання за кредитним договором від 08.10.2021 №151/21 про споживчий кредит з 02.09.2022 року, на що отримали відповідь банку від 31.10.2023 № 09.2.1./6356 (копія додається).Не погоджуючись з відповіддю, позивачі листом від 03.11.2023 звертали увагу Банку, що пунктом 8 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про споживче кредитування» зазначено у період дії в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24лютого 2022року №64/2022, затвердженим Законом У країни "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24лютого 2022року №2102-ІХ, та протягом 90 днів після його припинення чи скасування, та наполягали, щоб Банк взяв до уваги лист від 02.09.2022 року, оскільки на той час діяв Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, відповідно до якого Дружківська міська територіальна громада входила до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні), отже знаходилася безпосередньо в районі проведення воєнних (бойових дій), звертаю вашу увагу , що все відповідно до умов пункту 8 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про споживче кредитування».

Позивачі отримали листа від Банку від 07.11.2023 № 09.2.1/6544 з відмовою. мотивуючи тим, що в лист від 02.09.2022 не містив ніяких питань та носив інформаційний характер, хоча, звертають увагу суду, шо не тільки ОСОБА_3 , а й інші працівники банку дзвонили вже у 2023 році та уточнювали питання цього листа, отримав пояснення про призупинення сплати грошового зобов`язання за кредитним договором від 08.10.2021 №151/21 про споживчий кредит з 02.09.2022 на період воєнного стану, вони не брали цього до уваги та навіть не намагалися провести роз`яснювальної роботи з позивачами відповідно до п. 5.1.2 Договору щодо забезпечення позичальника консультаційними послугами з питань виконання цього договору щодо призупинення сплати кредитного зобов`язання за Договором.

Стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно- правовими актами чинності.

Відповідно до рішень Конституційного Суду України, Конституція України, закріпивши частиною першою статті 58 положення щодо неприпустимості зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів, водночас передбачає їх зворотну дію в часі у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують юридичну відповідальність особи, що є загальновизнаним принципом права. Тобто щодо юридичної відповідальності застосовується новий закон чи інший нормативно- правовий акт, що пом`якшує або скасовує відповідальність особи за вчинене правопорушення під час дії нормативно-правового акта, яким визначались поняття правопорушення і відповідальність за нього.

Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно- правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).

У рішенні Конституційного Суду України від 22 травня 2018 року № 5-р/2018 зазначено, що звуження змісту та обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини є їх обмеженням. Верховна Рада України повноважна ухвалювати закони, що встановлюють обмеження, відповідно до таких критеріїв: «обмеження щодо реалізації конституційних прав і свобод не можуть бути свавільними та несправедливими, вони мають встановлюватися виключно Конституцією і законами України, переслідувати легітимну мету, бути обумовленими суспільною необхідністю досягнення цієї мети, пропорційними та обґрунтованими, у разі обмеження конституційного права або свободи законодавець зобов`язаний запровадити таке правове регулювання, яке дасть можливість оптимально досягти легітимної мети з мінімальним втручанням у реалізацію цього права або свободи і не порушувати сутнісний зміст такого права».

Таким чином,вважають,що Акціонернетовариство «Комінбанк»вчинив протиправнувідмову вприйнятті доуваги її листавід 02.09.2022про призупиненнясплати грошовогозобов`язання задоговором проспоживчий кредитз 02.09.2022, відповідно до пункту 8 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про споживче кредитування» у період дії в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 2102-ІХ, та протягом 90 днів після його припинення чи скасування позичальник (особа, до якої перейшли права та обов`язки позичальника) або його представник (за законом або за наявності довіреності на вчинення таких дій) має право звернутися до кредитодавця або нового кредитора (далі - кредитор) із заявою про призупинення сплати грошового зобов`язання (основної суми кредиту, процентів, комісій та інших платежів) (далі - заява про призупинення сплати грошового зобов`язання) за договором про споживчий кредит або іншим договором, передбаченим частиною другою статті 3 цього Закону, предметом забезпечення за яким є нерухоме майно (квартира, інше житлове приміщення в будівлі, приватний житловий будинок, садовий або дачний будинок, об`єкт незавершеного житлового будівництва) (далі - договір про споживчий кредит), що відповідає хоча б одній із таких ознак:

1) нерухоме майно, станом на день подання заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання, розташоване на тимчасово окупованій території, визначеній пунктом 1 частини першої статті З Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", або на територіях активних бойових дій, або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку чим грубопорушив нашіправа. У зв`язку з чим ми вимушені звернутися до суду за захистом своїх порушених прав та прийняття законного та справедливого рішення.На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 2, 3, 4, 5, 10, 11, 116, 174, 175, 177, 185 Цивільно процесуального кодексу України, просили Визнати протиправною бездіяльність Акціонерного товариства «Комінбанк» щодо не прийняття заяви від 02.09.2023, 17.10.2023 та 03.11.2023 до розгляду та не призупинення вимоги щодо сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит з 02.09.2023.

Зобов`язати Акціонерне товариство «Комінбанк» прийняти заяву від 02.09.2022, 17.10.2023 та 03.11.2023 та звільнити позивачів за Кредитним договором №151/21 від 08.10.2021 про споживчий кредит, предметом забезпечення за яким є нерухоме майно, розташоване в м. Дружківка Донецької області від обов`язку сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит (основної суми кредиту, процентів, комісій та інших платежів), у тому числі нарахованого, але не сплаченого до дня отримання кредитором заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання, з робочого дня, наступного за днем отримання кредитором заяви, на строк до дев`яностого дня включно після дня припинення чи скасування воєнного стану.

Ухвалою суду від 01.12.2023 року відкрите провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження та справу призначено до розгляду на 08.01.2024 року.

Позивач ОСОБА_1 у судовому засіданні підтримала заявлені вимоги ,надала пояснення аналогічно викладеним у позові ,просила Визнати протиправною бездіяльність Акціонерного товариства «Комінбанк» щодо не прийняття заяви від 02.09.2023, 17.10.2023 та 03.11.2023 до розгляду та не призупинення вимоги щодо сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит з 02.09.2023.

Зобов`язати Акціонерне товариство «Комінбанк» прийняти заяву від 02.09.2022, 17.10.2023 та 03.11.2023 та звільнити позивачів за Кредитним договором №151/21 від 08.10.2021 про споживчий кредит, предметом забезпечення за яким є нерухоме майно, розташоване в м. Дружківка Донецької області від обов`язку сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит (основної суми кредиту, процентів, комісій та інших платежів), у тому числі нарахованого, але не сплаченого до дня отримання кредитором заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання, з робочого дня, наступного за днем отримання кредитором заяви, на строк до дев`яностого дня включно після дня припинення чи скасування воєнного стану.

Позивач ОСОБА_2 у судовому засіданні підтримав заявлені вимоги просив їх задовольнити по підставах викладених у позовній заяві.

Представник відповідача досудового засідання нез`явився,надав заявупро розглядсправи уйого відсутність,надав письмові заперечення протипозову ,зяких вбачається ,щовін не визнаєзаявлені вимоги ,проситьвідмовити узадоволенні заявлених вимог виходячи знаступного .08жовтня 2021року міжВідповідачем таПозивачем 1було укладеноКредитний договір№ 151/21.Відповідно доп.2.1Кредитного договору,відповідач надавПозивачу 1Кредит урозмірі 380000,00грн.(триставісімдесят тисячгривень 00копійок),до 07жовтня 2031року включно. а Позивач 1 прийняла на себе зобов`язався повернути Відповідачу суму отриманого Кредиту, а також сплатити нараховані проценти за користування Кредитом та інші платежі в порядку. в строку та на умовах, передбачених Кредитним договором, а також виконати інші умови, передбачені Кредитним договором. Кредит надається строком до 07 жовтня 2031 року включно. Відповідач 1 відповідно до Кредитного договору сплачує Банку проценти за користування Кредитом щомісячно, із розрахунку 19,00% річних.У випадку порушення строків погашення Кредиту (в т.ч. щомісячних платежів), на період, в якому існує факт наявності простроченої заборгованості по Кредитному договору діє відсоткова ставка підвищена на 10,0 (десять) процентів річних на прострочені платежі, починаючи з першого дня прострочки і на весь період прострочення. У відповідності до п. 3.3.4. Кредитного договору, Погашення Боргових зобов`язань за цим Договором здійснюється Позичальником шляхом внесення/перерахування суми Платежу, визначеного в п. 3.3.3 цього Договору, та суми інших платежів (при наявності) готівкою через касу Банку та/або безготівковим перерахуванням на рахунок № НОМЕР_1 . При цьому кошти, що надійшли у вихідні або святкові дні, зараховуються на Транзитний рахунок в перший робочий день після таких вихідних або святкових днів. Моментом (днем) повернення Кредиту вважається день зарахування на відповідні рахунки з обліку заборгованості Позичальника за Кредитом всієї суми Кредиту (п. 3.3.5 Кредитного договору).Пунктом 5.2.3. Кредитного договору, Позичальник має право вимагати дострокового виконання в повному обсязі зобов`язань за цим Договором, та відповідно припинення строку дії Договору у випадку непогашення наявної простроченої заборгованості за цим Договором (по сплаті частини Кредиту, нарахованих процентів, комісій, штрафів та пені або інших платежів, передбачених цим Договором) в строк до 90 календарних днів. Для забезпечення виконання Позивачем 1 зобов`язань за Кредитним договором 08 жовтня 2021 року між Відповідачем та Позивачем 2 було укладено Договір поруки № 151 21-П. надалі - «Договір поруки № 151/21-П».За умовами п. 1.1 Договору поруки № 121/21-П, позивач 2 поручився перед Відповідачем солідарно відповідати за виконання Позивачем 1 зобов`язань за Кредитним договором.Позивач 1 порушив зобов`язання щодо сплати кредиту, у зв`язку з чим в останнього виникла прострочена заборгованість.

11 квітня 2023 року Відповідачем рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу Позивача 1 було надіслано повідомлення-вимогу №09.1/2077 щодо погашення заборгованості.

Вказана Вимога була отримана Позивачем 1, однак була проігнорована, заборгованість не сплачена.

11 квітня 2023 року Відповідачем рекомендованим листом з повідомленням про вручення, враховуючи, що місто Бердянськ (місце реєстрації Позивача 2 окуповане Російською Федерацією, на адресу, за яким знаходиться предмет іпотеки, Позивачу 2 було надіслано повідомлення-вимога № 09.1/2078 щодо погашення заборгованості.

Враховуючи порушення Позивачами договірних зобов`язань, які Позивачі взяли на себе за Кредитним договором та Договором поруки, Відповідач звернувся до Оболонського районного суду міста Києва з позовом до Позивача 1 і Позивача 2, про солідарне стягнення заборгованості.

Відповідачем отримано від Позивача 1 Лист від 02.09.2022 року .

Відповідно до вказаного Листа, Позивач 1 проінформував Відповідача про настання у нього форс- мажорних обставин.

Відповідач вважає, що Лист від 02.09.2022 року не є Заявою, оскільки не містив жодних вимог до Відповідна, а відтак не потребує надання відповіді.

Крім того Позивачу, як стороні Кредитного договору чітко відомо, що відповідно до п. 6.5. Кредитного договору № 151/21 від 08 жовтня 2021 року, укладеного між сторонами1, сторони звільняються відвідповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за цим Договором за умови доведення, що таке невиконання, неналежне виконання викликано факторами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), тобто надзвичайними і невідворотними обставинами, що засвідчується Торгово-промисловою палаток України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами або іншими уповноваженими державними службами у порядку, визначеному чинним законодавством України

Відповідно до ст. 617 Цивільного кодексу України, особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

Під форс-мажорними обставинами ,обставинами непереборної сили сторони договору розуміють зовнішні й надзвичайні події, які не існували під час підписання договору, виникли поза волею сторін, настанню і дії яких сторони не могли перешкодити за допомогою засобів, застосування яких у конкретній ситуації справедливо вимагати й очікувати від сторони, що була піддана дії непереборної сили. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести.

Частиною другою статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» визначено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору, зокрема, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, тощо.

У постановах Верховного Суду від 15.06.2018 зі справи № 915/531/17, від 26.05.2020 зі справи № 918/289/19, від 17.12.2020 зі справи № 913/785/17 викладено висновок щодо застосування статті 14-1Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», відповідно до якого: статтею 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» визначено, що засвідчення дії непереборної сили шляхом видачі сертифіката про форс-мажорні обставини покладено на Торгово-промислову палату України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати: форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те. шо ці обставини були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку виконання господарського зобов`язання; доведення наявності непереборної сили покладається на особу, яка порушили зобов`язання. Саме вона має подавати відповідні докази в разі виникнення спору.

Торгово-промисловою палатою України було оприлюднено лист № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 року, яким повідомлено що військова агресія Російської Федерації проти України є форс-мажорними обставинами: обставинами непереборної сили, які є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами: для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/го настало згідно з умовами договору. контракту. угоди. законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стаю неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Відповідач зазначає, що невиконання зобов`язань через вплив форс-мажорних обставин звільняє виключновід відповідальностіза порушеннязобов`язаньта жоднимчином незвільняє відвиконання самогозобов`язання. Та більше, не звільняє від необхідності, за вимогою кредитора, сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, оскільки таке зобов`язання є акцесорним, додатковим до основного, залежить від основного зобов`язання і поділяє його долю (правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 07.04.2020р. у справі № 910/4590/19).

Верховний Суд у постанові від 25 січня 2022 року №904/3886/21 зазначив, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, а зацікавленій стороні необхідно довести (1) факт їх виникнення; (2) те, що обставини є форс-мажорними (3) для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд й у постанові від 16 липня 2019 року у справі №917/1053/18, зазначивши, що лише посилання сторони у справі на наявність обставин непереборної сили та надання підтверджуючих доказів не може вважатися безумовним доведенням відповідних обставин, яке не потребує оцінки суду. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.

.

Таким чином, посилання Позивача 1 у своєму Листі від 02,09.2022 року на лист Торгово- промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022р. щодо підтвердження військової агресії РФ як форс-мажорної обставини в даному конкретному випадку з огляду на приписи ст. 617 Цивільного кодексу України не заслуговують на увагу, оскільки вказаний документ за законодавчо встановленими критеріями не відповідає вимогам, що ставляться до сертифікатів про форс-мажор, сторони не повідомляли одне одного про настання таких форс-мажорних обставин, відсутній безпосередній причинно-наслідковий зв`язок між війною та невиконанням Відповідачем 1 договірних зобов`язань, адже з відповідно до Довідки від 24 травня 2022 року №3005-5001640852/32032 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, Відповідач 1 фактично проживає в місті Києві, а Відповідач 2, відповідно до Довідки від 24 травня 2022 року № 1423-5002252899 про взяття на облік внутрішньо перемішені: особи фактично проживає в м. Дружківка Донецької області, що не позбавляє Відповідачів бути працевлаштованими. отримувати доходи та виконувати зобов`язання згідно умов Кредитного договору.

Крім того відповідач звертає увагу суду, що відповідно до наданої Позивачем 1 Форми ОК-7 від 14.07.202? г- ку Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціальною страхування). сформованої Позивачем 1 засобами автоматичних систем Пенсійного фонду України. Позивач І отримує дохід від Донецького обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.

Лист ТПП України від 28 лютого 2022 року є загальним офіційним документом та не містить ідентифікуючих ознак конкретного Договору, виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин. При цьому Відповідачі не були позбавлені можливості звертатися до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП за отриманням відповідного сертифіката про форс- мажорні обставини (обставини непереборної сили), дотримуючись порядку, встановленого Регламентом ТПП України від 18 грудня 2014 року, саме за спірним зобов`язанням.

Ключовою ознакою форс-мажору є причинно-наслідковий зв`язок між форс-мажорними обставинами та неможливістю виконати конкретне зобов`язання. Форс-мажор, або ж обставини непереборної сили, - це надзвичайні та невідворотні обставини, настання яких призвело до об`єктивної неможливості виконати зобов`язання. Водночас сама по собі, зокрема, збройна агресія проти України, девальвація гривні, воєнний стан, не може автоматично означати звільнення від виконання будь-ким в Україні будь-яких зобов`язань, незалежно від того, існує реальна можливість їх виконати чи ні. Воєнний стан, девальвація гривні, як обставини непереборної сили, звільняє від відповідальності лише у разі, якщо саме внаслідок пов`язаних із нею обставин компанія/фізична особа не може виконати ті чи інші зобов`язання.

Наявність сертифікату ТПП України про форс-мажор суд має оцінювати у сукупності з іншими доказами, тобто дані обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку. Водночас сторона, яка посилається на форс-мажор, з урахуванням умов Договору у даній справі, має довести причинно-наслідковий зв`язок між форс-мажором та неможливістю виконати конкретне зобов`язання.

Вказані висновки викладені у постанові Верховного Суду від 15 червня 2025 року у справі №910/8580/22.

Також, у постанові Верховного Суду від 31 серпня 2022 року у справі № 910 15264 2 викладено висновок, що саме ж повідомлення про форс-мажор має бути направлено іншій стороні якнайшвидше. Хоча й форс-мажорні обставини впливають, як правило, на одну сторону договору (виконавця!, але вони мають негативні наслідки насамперед для іншої сторони договору, яка не отримує його належне виконання. Отже, своєчасне повідомлення іншої сторони про настання форс-мажорних обставин спрямоване на захист прав та інтересів іншої сторони договору, яка буде розуміти, що не отримає вчасно товар (роботи, послуги) та, можливо, зможе зменшити негативні наслідки форс- мажору».

20 жовтня 2023 року Відповідачем отримано від Позивача 1 Заяву про призупинення сплати грошового зобов`язання від 17.10.2023 року.

Розглянувши вказану Заяву, Відповідачем 30 жовтня 2023 року Позивачу 1 було надано відповідь № 09.2.1 6356.

Відповідно до Відповіді, Позивача 1 було проінформовано про те. що 29 грудня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо підтримки позичальників, майно яких було знищено або зазнало пошкоджень внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України» № 2823-ІХ. Закон введений в дію 28 січня 2023 року (надалі Закон).

Подати до банку заяву про призупинення сплати грошового зобов`язання має право позичальник за кредитним договором, забезпеченням за яким виступає нерухоме майно, що на день подання заяви розташоване на тимчасово окупованій території або на територіях, на яких ведуться воєнні (бойові) дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

Відповідно до переліку територій, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасове окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, м. Дружківка Донецької області включено до розділу І, в якому зазначені території можливих бойових дій (частина перша).

Враховуючи вищезазначене. Банк не може прийняти до виконання заяву про призупинення сплати грошового зобов`язання від 17.10.2023.

Також Позивача 1 було проінформовано про те, що з 04.07.2023 відповідно до рішення Кредитного комітету Банку зупинене нарахування відсотків за Кредитним договором № 151/21 від 08.10.2021 року в зв`язку з поданням до Позивача 1 позову, враховуючи фактичне невиконання Позивачем 1 взятих на себе зобов`язань за кредитним договором, котрий на дату надання відповіді перебуває на розгляді в Оболонському районному суді міста Києва.

Враховуючи, що в провадженні Оболонського районного суду міста Києва з липня 2023 року перебуває на розгляді справа про стягнення з Позивачів заборгованості та за наслідками якої буде ухвалено рішення, яке в подальшому, відповідно до ст. 129 Конституції України обов`язкове до виконання, в тому числі і примусовому, у Відповідача відсутні правові підстави призупинити Позивачу 1 виконання грошових зобов`язань.

06 листопада 2023 року Відповідачем отримано заяву про призупинення сплати грошового зобов`язання від 03.11.2023 року.

Розглянувши вказану Заяву. Відповідачем 07 листопада 2023 року Позивачу 1 було надано відповідь № 09.2.1/6544,.

Відповідно до Відповіді, Позивача 1 було проінформовано про те, що 29 грудня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо підтримки позичальників, майно яких було знищено або зазнало пошкоджень внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України» № 2823-ІХ, надалі - «Закон».

Відповідно до Прикінцевих положень, набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через 30 днів з дня набрання ним чинності, крім підпунктів 1 і З пункту 2, пунктів 3-6 цього розділу, які набирають чинності та вводяться в дію з дня, наступного за днем опублікування цього Закону.

28 грудня 2022 року вказаний Закон було опубліковано в друкованому виданні «Голос України» № 263.

Враховуючи положення Прикінцевих положень вищевказаного Закону, Закон введено в дію 28 січня 2023 року.

У відповідності до підпункту 2 пункту 2 Прикінцевих положень вказаного Закону, було внесено зміни до низки законодавчих актів, зокрема доповнено Розділ IV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про споживче кредитування» пунктом 8:

«8. У період дії в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та протягом 90 днів після його припинення чи скасування позичальник (особа, до якої перейшли права та обов`язки позичальника) або його представник (за законом або за наявності довіреності на вчинення таких дій) має право звернутися до кредитодавця або нового кредитора (далі - кредитор) із заявою про призупинення сплати грошового зобов`язання (основної суми кредиту, процентів, комісій та інших платежів) (далі - заява про призупинення сплати грошового зобов`язання) за договором про споживчий кредит або іншим договором, передбаченим частиною другою статті 3 цього Закону, предметом забезпечення за яким є нерухоме майно (квартира, інше житлове приміщення в будівлі, приватний житловий будинок, садовий або дачний будинок, об`єкт незавершеного житлового будівництва) (далі - договір про споживчий кредит), що відповідає хоча б одній із таких ознак:

1)нерухоме майно, станом на день подання заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання, розташоване на тимчасово окупованій території, визначеній пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", або на територіях активних бойових дій. або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку;

2)нерухоме майно пошкоджено внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Для цілей цього пункту під пошкодженим розуміється нерухоме майно, яке може бути відновлено виключно шляхом капітального ремонту чи реконструкції;

3)нерухоме майно знищено внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Для цілей цього пункту під знищеним розуміється нерухоме майно, відновлення якого шляхом поточного або капітального ремонту чи реконструкції є неможливим або економічно недоцільним.

Заява про призупинення сплати грошового зобов`язання підписується позичальником (його представником) власноручно або шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису та надається надсилається кредитору в оригіналі, а документи, які відповідно до законодавства підтверджують факт пошкодження або знищення нерухомого майна внаслідок збройної агресії Російської Федерації, оформлені відповідно до законодавства (далі - підтвердні документи), надаються/надсилаються кредитору в оригіналі або в нотаріально посвідчених копіях

Відповідно до внесених змін з 29.12.2022 року Банки можуть приймати заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання (основної суми кредиту, процентів, комісій та інших платежів) (далі - заява про призупинення сплати грошового зобов`язання), зокрема за умови знаходження нерухомого майна, станом на день подання заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання, розташоване на тимчасово окупованій території або на територіях активних бойових дій. або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Перелік) територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, шо визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Також, Позивача 1 було повідомлено про те, що на Заяву про призупинення сплати грошового зобов`язання була надана Ним 17.10.2023 (вх.№14555 від 20.10.203). Відповідач надав відповідь 31.10.2023 №09.2.1/6356 .

Щодо Листа до банку від 02.09.2022 «Про настання форс-мажорних обставин за кредитним договором від 08.10.2021 №151/21», яким Позивач 1 повідомив Відповідача про те, що з 24.05.2022 Позивач 1 є внутрішньо переміщеною особою, та проінформували Відповідача щодо вимог до Кредиторів, позичальники яких є внутрішньо переміщеними особами.

Відповідачем відповідь не надавалась, в зв`язку з відсутністю в ньому будь якого звернення, шо потребує відповіді.

Щодо Заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання від 03.11.2023 року (вх.№15374 від 06.11.2023), а саме припинення сплати грошового зобов`язання за кредитним договором від 08.10.2021 №151/21 з 02.09.2022 ( в листі вказано 02.09.2023) повідомляємо Вас що банк не має законних підстав для прийняття його в роботу, в зв`язку з тим. що станом на 02.09.2022 року (дата подання заяви) не були внесені зміни до Закону України «Про споживче кредитування», що передбачають право позичальникам звертатися з заявами про призупинення сплати грошового зобов`язання, а також в даній заяві не міститься звернення відповідного змісту. Просив суд позовну заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «КОМІНБАНК», про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії щодо прийняття банком листа від 02.09.2022 року та призупинення сплати грошового зобов`язання за кредитним договором залишити без задоволення.

Заслухав пояснення сторін та дослідив письмові матеріали справи суд встановив наступні обставини та відповідні ним правовідносини.

08 жовтня 2021 року між Відповідачем та Позивачем 1 було укладено Кредитний договір № 151/21. Відповідно до п. 2.1 Кредитного договору, відповідач надав Позивачу 1 Кредит у розмірі 380 000,00 грн. до 07 жовтня 2031 року включно ,а Позивач 1 прийняла на себе зобов`язався повернути Відповідачу суму отриманого Кредиту, а також сплатити нараховані проценти за користування Кредитом та інші платежі в порядку. в строку та на умовах, передбачених Кредитним договором, а також виконати інші умови, передбачені Кредитним договором. Кредит надається строком до 07 жовтня 2031 року включно. Для забезпечення виконання Позивачем 1 зобов`язань за Кредитним договором 08 жовтня 2021 року між Відповідачем та Позивачем 2 було укладено Договір поруки № 151 21-П. надалі - «Договір поруки № 151/21-П».За умовами п. 1.1 Договору поруки № 121/21-П, позивач 2 поручився перед Відповідачем солідарно відповідати за виконання Позивачем 1 зобов`язань за Кредитним договором.

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 мають статус вимушено переміщених осіб з 2022 року .

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введеного на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 (із змінами) та подовженого на теперішній час , житло в якому зареєстрована позивач ОСОБА_1 , разом із родиною, опинилося в окупації, а житло під яке брався кредит- знаходилося на відстані 25 км від бойових дій.

Відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, Дружківська міська територіальна громада входила до зазначеного переліку отже знаходилася безпосередньо в районі проведення воєнних (бойових дій).

Згідно із статтею 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 №679-р зазначено необхідність головам обласних державних адміністрац`й (начальникам обласних військових адміністрацій) разом з Міністерством оборони, Міністерством розвитку громад та територій, Міністерством інфраструктури, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Міністерством внутрішніх справ, Національною поліцією, Державною службою з надзвичайних ситуацій та за участю Служби безпеки, акціонерного товариства Укрзалізниця організувати та провести обов`язкову евакуацію населення Донецької області .

Згідно листа Торгово-промислової палати України (далі - ТПП України), яка враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, 17.03.2022 р. ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили). З метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Таким чином, Торгово-промислова палата України підтверджувала, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Також відповідно до ст. 9-2 ЗУ Про забезпечення, прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, загальна сума процентів за кредитним договором та/або договором позики, боржником за яким є внутрішньо переміщена особа, яка у період після дати початку тимчасової окупації залишила або покинула своє місце проживання на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України або у період після 14 квітня 2014 року залишила або покинула своє місце проживання на території проведення антитерористичної операції та/або в районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, не може перевищувати суми процентів, нарахованої протягом строку, на який надавався кредит (позика), за мінімальною ставкою, визначеною договором.

За невиконання чи неналежне виконання внутрішньо переміщеною особою, визначеною частиною першою цієї статті, зобов`язань за кредитним договором та/або договором позики не нараховується неустойка (штраф, пеня), не настає відповідальність у вигляді сплати суми боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення та процентів річних від простроченої суми, не застосовуються інші санкції майнового характеру.

Відступлення (продаж, передання) права вимоги за кредитним договором та/або договором позики, позичальником за яким є внутрішньо переміщена особа, визначена частиною першою цієї статті, без згоди боржника забороняється.

Відповідальність за невиконання чи неналежне виконання внутрішньо переміщеною особою, визначеною частиною першою цієї статті, зобов`язань за кредитним договором та/або договором позики покладається на Російську Федерацію як на державу-окупанта відповідно до норм і принципів міжнародного права.

Згідно пункт 8 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про споживче кредитування» щодо можливості у період дії в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні " від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та протягом 90 днів після припинення чи скасування позичальник (особа, до якої перейшли права та обов`язки позичальника) або його представник (за законом або за наявності довіреності на вчинення таких дій) має право звернутися до кредитодавця або нового кредитора (далі - кредитор) із заявою про призупинення сплати грошового зобов`язання (основної суми кредиту, процентів, комісій та інших платежів) (далі - заява про призупинення сплати грошового зобов`язання) за договором про споживчий кредит або іншим договором, передбаченим частиною другою статті 3 цього Закону, предметом забезпечення за яким є нерухоме майно (квартира, інше житлове приміщення в будівлі, приватний житловий будинок, садовий або дачний будинок, об`єкт незавершеного житлового будівництва), (далі - договір про споживчий кредит), що відповідає хоча б одній із таких ознак: нерухоме майно, станом на день подання заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання, розташоване на тимчасово окупованій території, визначеній пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", або на територіях активних бойових дій, або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Таким чином листом від 17.10.2023 , Позивачі повідомили Банк про призупинення сплати грошового зобов`язання за кредитним договором від 08.10.2021 №151/21 про споживчий кредит з 02.09.2022 року,

Відповідно до пунктом 8 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про споживче кредитування» зазначено у період дії в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24лютого 2022року №64/2022, затвердженим Законом У країни "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24лютого 2022року №2102-ІХ, та протягом 90 днів після його припинення чи скасування, та наполягали, щоб Банк взяв до уваги лист від 02.09.2022 року, оскільки на той час діяв Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75, відповідно до якого Дружківська міська територіальна громада входила до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових дій) або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні), отже знаходилася безпосередньо в районі проведення воєнних (бойових дій), звертаю вашу увагу , що все відповідно до умов пункту 8 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про споживче кредитування».

Стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно- правовими актами чинності.

Відповідно до рішень Конституційного Суду України, Конституція України, закріпивши частиною першою статті 58 положення щодо неприпустимості зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів, водночас передбачає їх зворотну дію в часі у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують юридичну відповідальність особи, що є загальновизнаним принципом права. Тобто щодо юридичної відповідальності застосовується новий закон чи інший нормативно- правовий акт, що пом`якшує або скасовує відповідальність особи за вчинене правопорушення під час дії нормативно-правового акта, яким визначались поняття правопорушення і відповідальність за нього.

Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно- правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).

У рішенні Конституційного Суду України від 22 травня 2018 року № 5-р/2018 зазначено, що звуження змісту та обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини є їх обмеженням. Верховна Рада України повноважна ухвалювати закони, що встановлюють обмеження, відповідно до таких критеріїв: «обмеження щодо реалізації конституційних прав і свобод не можуть бути свавільними та несправедливими, вони мають встановлюватися виключно Конституцією і законами України, переслідувати легітимну мету, бути обумовленими суспільною необхідністю досягнення цієї мети, пропорційними та обґрунтованими, у разі обмеження конституційного права або свободи законодавець зобов`язаний запровадити таке правове регулювання, яке дасть можливість оптимально досягти легітимної мети з мінімальним втручанням у реалізацію цього права або свободи і не порушувати сутнісний зміст такого права».

2.09.2022, 17.10.2023 та 03.11.2023 ПОЗИВАЧИ зверталися до відповідача З ЗАЯВАМИ звільнити позивачів за Кредитним договором №151/21 від.08.10.2021 року про споживчий кредит предметом забезпечення за яким є нерухоме майно , розташоване в м. Дружківка Донецької області від обов`язку сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит (основної суми кредиту ,процентів комісій та інших полетів) у тому числі нарахованого але не сплаченого до дня отримання кредитором заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання ,з робочого дня ,наступного за днем отримання кредитором заяви ,на строк до 90 дня включно після дня припинення чи скасування воєнного стану.

За таких обставин суд вважає ,.що позовні вимоги слід задовольни так як вони обґрунтовані вимогами закону та знайшли своє підтвердження доказами у судовому засіданні та слід визнати протиправною бездіяльність Акціонерного товариства ,Комінбанк,, щодо не прийняття заяви від 2.09.2022, 17.10.2023 та 03.11.2023 до розгляду та не призупинення вимоги щодо сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит з 2.09.2023 року. Слід Зобов`язати Акціонерне товариство ,,Комінбанк ,, прийняти заяву від 02.09.2022 року , 17.10.2023 року та 03.11.2023 року та звільнити позивачів за Кредитним договором №151/21 від.08.10.2021 року про споживчий кредит предметом забезпечення за яким є нерухоме майно , розташоване в м. Дружківка Донецької області від обов`язку сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит (основної суми кредиту ,процентів комісій та інших полетів) у тому числі нарахованого але не сплаченого до дня отримання кредитором заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання ,з робочого дня ,наступного за днем отримання кредитором заяви ,на строк до 90 дня включно після дня припинення чи скасування воєнного стану.

Частиною 1статті 22Закону УкраїниПро захистправ споживачівпередбачено,що захистправ споживачів,передбачених законодавством,здійснюється судом.Частиною 3цієї жстатті зазначено,щоспоживачі звільняютьсявід сплатисудового зборуза позовами,що пов`язаніз порушеннямїх прав. Позивачівзвільнено відсплати судового збору напідставі ч.3с.22 Закону України Про захист прав споживачів. На підставі викладеного і керуючись ст.ст 260-263 ЦПК України,-

У Х В А Л И В :

.

Визнати протиправною бездіяльність Акціонерного товариства ,Комінбанк,, щодо не прийняття заяви від 2.09.2022, 17.10.2023 та 03.11.2023 до розгляду та не призупинення вимоги щодо сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит з 2.09.2023 року.

Зобов`язати Акціонерне товариство ,,Комінбанк ,, прийняти заяву від 02.09.2022 року , 17.10.2023 року та 03.11.2023 року та звільнити позивачів за Кредитним договором №151/21 від.08.10.2021 року про споживчий кредит предметом забезпечення за яким є нерухоме майно , розташоване в м. Дружківка Донецької області від обов`язку сплати грошового зобов`язання за договором про споживчий кредит (основної суми кредиту ,процентів комісій та інших полетів) у тому числі нарахованого але не сплаченого до дня отримання кредитором заяви про призупинення сплати грошового зобов`язання ,з робочого дня ,наступного за днем отримання кредитором заяви ,на строк до 90 дня включно після дня припинення чи скасування воєнного стану.

Рішення може бути оскаржене до Дніпровського апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення .

У повному обсязі рішення складене 16.02.2024 року

Суддя Хомченко Л.І.

16 лютого 2024 р.

Джерело: ЄДРСР 117121183
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку