open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/1416/23
Моніторити
Постанова /19.02.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /11.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/1416/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /19.02.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /11.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2024 року справа №200/1416/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року у справі № 200/1416/23 (головуючий І інстанції Христофоров А.Б.) за позовом ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства соціальної політики України (далі - відповідач 1), Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради (далі - відповідач 2), Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - відповідач 3), в якому, з урахуванням уточненого позову, просив:

- визнати протиправними дії Міністерства соціальної політики України та Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради у відмові в наданні пільг на житлово-комунальні послуги з 01.03.2022 року;

- зобов`язати Міністерство соціальної політики України та Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради здійснити нарахування та виплату через Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, як особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи та комунальним підприємствам пільг за житлово-комунальні послуги, починаючи з 01.03.2022 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити виплату ОСОБА_1 , як особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи та комунальним підприємствам пільг за житлово-комунальні послуги, починаючи з 01.03.2022 року (т. 1 а.с. 115-117).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 11.10.2023 позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії Міністерствасоціальної політики Українищодо припинення позивачу нарахуваннята виплату пільг на житлово-комунальні послуги за березень 2022 року та за період з 01.06.2022 року по 01.12.2022 року;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій областіщодо ненадання позивачу пільг на житлово-комунальні послуги за грудень 2022 року;

- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити позивачу нарахування та виплатупільг на житлово-комунальні послуги за березень 2022 року та за період з 01.06.2022 року по 31.12.2022 року.

Відповідач 3 не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, просив скасувати рішення суду, прийняти нове, яким відмовити у задоволені позову. Апелянт зазначив, що позивачем пропущено строк звернення до суду з цим позовом.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» (далі - Постанова № 215) нарахування та виплата пільг до грудня 2022 позивачу здійснювалось Міністерством соціальної політики України.

Інформація про отримання пільг на житлово-комунальні послуги відповідно до Постанови № 215 ОСОБА_1 системі ІКІС ПФУ: ППВ ДСВ відсутня. Для надання пільг ОСОБА_1 за період з 01.03.2022 року та уникнення подвійних виплат пільговику потрібно надати заяву про призначення пільг на житлово-комунальні послуги з 01.03.2022 та надати підтверджуючу інформацію про отримання або не отримання пільг у зазначений період. Інформація про отримання або не отримання ОСОБА_1 пільг на житлово-комунальні послуги за 2022 рік до Головного управління не надходила

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Позивач з лютого 2022 року перебуває на персоніфікованому обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як особа з інвалідністю 2 групи внаслідок війни та має право на пільги відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» на території адміністративно-територіальних одиниць, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення не мали можливості забезпечити підготовку виплатних документів, фінансування пільг за лютий 2022 та з квітня по травень 2022 року проводилось Міністерством соціальної політики на підставі наявних в базах даних державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» даних щодо одержувачів пільг.

Нарахування передбачених законодавством позивачу пільг за лютий 2022 та з квітня по травень 2022 року здійснювалось Державним підприємством «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики», за лютий 2022 року у розмірі 2373,27 грн., за квітень 2022 року у розмірі 660,35 грн., за травень 2022 року у розмірі 324,58 грн. нарахована сума була перерахована на банківський рахунок позивача.

У червні 2022 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до Міністерства соціальної політики України, на яку позивачу було надано письмову відповідь від 09.06.2022 року №886/5-22/56, в якій зазначено, що 18.02.2022 року ОСОБА_1 було встановлено статус особи з інвалідністю внаслідок війни. В січні 2022 року пільги заявнику на оплату житлово-комунальних послуг не нараховувались та на час звернення зазначене нарахування не проводиться (т. 1 а.с. 32 зв.б.-33).

Листом УПСЗН Краматорської міської ради від 04.07.2022 року №29-01-14/2285 повідомлено, що позивач зареєстрований в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, з 21.12.2005 року як ветеран ОВС, з 18.10.2010 року як особа ЧАЕС ІІІ категорії, з 10.08.2021 року як особа з інвалідністю 2 групи внаслідок війни. 28.02.2022 року знятий з обліку та справа передана до ДП «ІОЦ МСП» (т. 1 а.с. 40).

Листом Департаменту СЗН Донецької облдержадміністрації від 15.12.2022 року №О-2359-3.3-1.41-1820 позивача повідомлено про те, що Департаментом направлено відповідний лист до ДП «ІОЦ МСП» з проханням здійснити позивачу нарахування сум пільг на оплату житлово-комунальних послуг за березень, червень-грудень 2022 року та провести перерахунок сум нарахованих пільг за квітень-травень 20222 року як особі з інвалідністю 2 групи внаслідок війни (т. 1 а.с.42-43).

Листом Департаменту адміністрування програм соціальної підтримки Національної соціальної сервісної служби України від 24.01.2023 року повідомлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 року №215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану», нарахування а виплата пільг і житлових субсидій здійснюється починаючи з січня 2023 року Пенсійним фондом України. Мінсоцполітики передано 01.01.2023 року Пенсійному фонду України реєстри осіб, яким нарахування та виплата пільг і житлових субсидій здійснювалися у березні-грудні 2022 року відповідно до вимог постанови КМУ №215 (т. 1 а.с. 46 зв.б.-47).

Листом від 27.01.2023 року №2866-18/О-03/8-2800/23 Пенсійний фонд України повідомив позивача про те, що відповідно постанови КМУ від 16.09.2022 року №1041 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України» з 01.12.2022 року функції з призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу забезпечується Пенсійним фондом України. 11.01.2023 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявами про внесення до Реєстру відповідних відомостей щодо права позивача на пільги та про надання пільг. Пільга буде розрахована з місяця звернення після внесення відомостей до Реєстру. Виплату розрахованої суми пільг у грошовій готівковій формі буде здійснено шляхом перерахування коштів на зазначений позивачем рахунок в АТ «Ощадбанк» (т. 1 а.с. 47 зв.б.).

Листом від 17.02.2023 року №2800-030302-8/8461 Пенсійний фонд України повідомив позивача про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 року №215 нарахування та виплата позивачу пільг до грудня 2022 року здійснювалась Міністерством соціальної політики України. За наявною в Пенсійному фонді України інформацією позивач отримував пільги за категорією «ветеран ОВС». В органах Пенсійного фонду України відсутня інформація про звернення позивача до структурних підрозділів соціального захисту населення щодо внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на зміну категорії пільги з моменту встановленого статусу особи з інвалідністю 2 групи внаслідок війни (т. 1 а.с. 48).

Щодо строку звернення до суду з цим позовом.

За ч.ч. 1, 2 ст. 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Ухвалою суду від 17.03.2023 року позовну заяву ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - повернуто позивачу відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 169 КАС України (т. 1 а.с. 13 зв.б.-14).

За змістом цієї ухвали позовна заява надійшла до Донецького окружного адміністративного суду 16 березня 2023 року електронною поштою.

Позивач звернувся вдруге до суду в березні 2023 року з позовом про зобов`язання здійснити нарахування та виплату через пільг за житлово-комунальні послуги з 01.03.2022 року (т. 1 а.с. 50).

Під час розгляду справи судом першої інстанції позивачем було надано заяви про поновлення строку звернення з цим позовом до суду від 27.03.2023 року, від, в якій посилався на пропуску строку звернення до суду через введення воєнного стану в Україні. Також, посилався на висновки Великої Палати Верховного суду в постанові від 20.05.2020 року у справі № 815/1226/18, згідно яких, зважаючи на те, що непроведення виплати пенсії таким особам відбулося з вини держави в особі її компетентних органів, поновлення виплати пенсії має проводитися без обмеження будь-яким строком (т. 1 а.с. 15 звз.б.-19, 106-109).

Суд першої інстанції не звернув увагу на це клопотання, не надав йому оцінку при вирішенні питання про відкриття провадження у справі (т. 1 а.с. 52-53, 111,118-119).

Апеляційний суд не застосовує висновки Великої Палати Верховного суду в постанові від 20.05.2020 року у справі № 815/1226/18, оскільки вони стосуються іншого предмету позову, а саме, спорів, які виникли у зв`язку з поновленням виплати раніше призначених (нарахованих) пенсій громадянам України, які проживають за її межами.

При цьому, апеляційний суд враховує наступне.

Відповідно до ст. 121 КАС України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.

Якщо інше не встановлено законом, заява про поновлення процесуального строку розглядається судом, у якому належить вчинити процесуальну дію, стосовно якої пропущено строк, а заява про продовження процесуального строку, встановленого судом, - судом, який встановив строк, у письмовому провадженні.

Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подана заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк.

Пропуск строку, встановленого законом або судом учаснику справи для подання доказів, інших матеріалів чи вчинення певних дій, не звільняє такого учасника від обов`язку вчинити відповідну процесуальну дію.

Про поновлення або продовження процесуального строку, відмову у поновленні або продовженні процесуального строку суд постановляє ухвалу, яка не пізніше наступного дня з дня її постановлення надсилається особі, яка звернулася із відповідною заявою.

Відповідно до пункту 31 частини 11 статті 85 Конституції України та статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».

Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».

Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».

Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 16 листопада 2022 року № 2738-IX затверджено Указ Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Законом № 2915-IX від 07.02.2023 року «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Законом № 3057-IX від 2 травня 2023 року «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Суд зазначає, що підстави пропуску строку апеляційного оскарження можуть бути визнані поважними, а строк поновлено лише у разі, якщо вони пов`язані з дійсно непереборними та об`єктивними перешкодами, істотними труднощами, які не залежать від волі особи та унеможливили своєчасне, тобто у встановлений процесуальним законом строк подання позову.

Враховуючи викладене, особу позивача, який є особою з інвалідністю 2 групи, апеляційний суд дійшов висновку про визнання поважними причин пропуску звернення з цим позовом до суду та поновлення цього строку.

Згідно п.п. 4-6 ч.1статті 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»,особам з інвалідністю внаслідок війнинадаються такі пільги:

- 100-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю);

- 100-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.

Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю.

Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 100-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 кв. метри на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 кв. метр на сім`ю);

- 100-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення;

Пільги на оплату житлово-комунальних послуг визначеніпостановою Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2014 року № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування»(далі - Постанова № 409), якою установлено соціальну норму житла, в межах якої держава надає громадянам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив, для:

1) оплати житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком; витрат на управління багатоквартирним будинком - 13,65 кв. метра загальної площі на одну особу та додатково 35,22 кв. метра на домогосподарство;

2) оплати комунальних послуг - послуг з постачання теплової енергії для потреб централізованого або автономного опалення; з постачання та розподілу природного газу або постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення незалежно від джерела та виду енергії - 13,65 кв. метра опалюваної площі на одну особу та додатково 35,22 кв. метра на домогосподарство (п.1).

Згідно п. 2 Постанови № 409 громадянам, які відповідно до законодавства мають пільги на оплату житлово-комунальних послуг, соціальну норму житла для централізованого та індивідуального опалення (теплопостачання) незалежно від джерела та виду енергії - 21 кв. метр опалюваної площі на одну особу та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю.

Враховуючи норми ч. 1ст.78 КАС України,судом не підлягає дослідженню питання щодо права позивача на отримання пільг передбаченихст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

У заявах по суті справи відповідачі визнали право позивача на користування 100-відсотковою знижкою плати за спожиті житлово-комунальні послуги, в межах норм, передбачених законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України № 373 від 17.04.2019 рокузатверджено Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі (далі- Порядок №373), який визначаємеханізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, та механізм надання громадянам у грошовій формі таких пільг, зокрема: комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються щомісяця у грошовій формі (готівковій або безготівковій).

Головним розпорядником коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.

Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

За п. 5 Порядку № 373 для розрахунку розміру пільги інформацію структурним підрозділам з питань соціального захисту населення до 20 числа кожного місяця надають: управителі, виконавці комунальних послуг - про припинення надання комунальних послуг, зміну тарифів на житлово-комунальні послуги, плати за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг,що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньо будинкових систем про надання комунальних послуг.

Згідно п. 6 Порядку № 373структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Реєстру та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, розраховують щомісяця до 25 числа суму пільги: на оплату житлово-комунальних послуг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті 3 цього Порядку, та визначеністаттею 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування. Сума пільги у грошовій безготівковій формі збільшується на розмір комісійної винагороди АТ «Ощадбанк», що становить 0,7 відсотка такої суми.

За п. 7 Порядку № 373 виплата розрахованої суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ «Ощадбанк» на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ «Ощадбанк» договору.

За заявою пільговика, поданою структурному підрозділу з питань соціального захисту населення до 15 жовтня (15 травня), у якій зазначаються виплатні реквізити, виплата пільги здійснюється у грошовій готівковій формі з початку опалювального (неопалювального) сезону. У разі подання заяви після 15 жовтня (15 травня) протягом опалювального (неопалювального) сезону пільга надається у грошовій готівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок пільговика в уповноваженому банку з місяця, що настає за місяцем подання заяви.

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці, у яких зазначається форма отримання пільги, та дані про облікові записи пільговиків, що ведуться АТ «Ощадбанк» відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Згідно п. 9 Порядку № 373 АТ «Ощадбанк» веде у відповідних автоматизованих системах обліку банку персоніфікований облік пільговиків та коштів, які надходять на рахунок для виплати пільг, в розрізі кожного пільговика (далі - облікові записи пільговиків). АТ «Ощадбанк» здійснює переказ коштів на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг на підставі договорів, що укладаються між АТ «Ощадбанк» (його установами) та управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг.

За п.п. 1-3постанови Кабінету Міністрів України № 1041 від 16.09.2022 року «Про деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України»(далі -Постанова № 1041) внесено зміни допостанов Кабінету Міністрів Українищодо надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

Обласним та Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) забезпечити координацію роботи районних державних адміністрацій (військових адміністрацій), органів місцевого самоврядування щодо передачі структурними підрозділами з питань соціального захисту населення органам Пенсійного фонду України згідно з актами приймання-передачі: пакетів документів щодо звернень за призначенням житлових субсидій та наданням пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, за якими не прийнято рішення станом на 30 листопада 2022 р., - до 1 січня 2023 р.; справ про одержувачів житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, накопичених за останні п`ять років (крім знищених внаслідок збройної агресії рф), - до 1 квітня 2023 р. або протягом місяця після відновлення своєї роботи.

Пенсійному фонду України забезпечитиз 1 жовтня 2022 року виплату та з 1 грудня 2022 року призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальнихпослуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

Пенсійному фонду України, Національній соціальній сервісній службі, обласним та Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) разом з органами місцевого самоврядування забезпечити інформування громадян про передачу функцій з призначення та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, порядок реалізації права на отримання зазначених видів соціальної підтримки та порядок захисту інтересів у разі його порушення (п. 5 Постанови № 1041).

Відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках регулюютьсяЗаконом України «Прожитлово-комунальні послуги».

Згідно абз. 1 пункту 3 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848(далі - Положення № 848 в редакції від 18.11.2021, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача.

Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках) (п. 4 Положення №848).

За п. 9 Положення № 848 призначення житлових субсидій здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення. Контроль за правильністю призначення і виплати житлових субсидій здійснює Нацсоцслужба та її територіальні органи.

Заяви про призначення та надання житлової субсидії за формою згідно з додатком 1 (далі - заява) з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення. З 1 січня 2021 р. заяви з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій лише у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний веб-портал електронних послуг).

Заяви з необхідними документами також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади (далі - посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

До 1 липня 2021 р. посадова особа виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг, яка приймає заяву з необхідними документами, за наявності технічної можливості реєструє заяву та формує електронну справу (заповнює відповідні електронні форми з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики) і не пізніше наступного робочого дня надсилає електронну справу відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення засобами електронного зв`язку через інформаційні системи Мінсоцполітики з дотриманням вимог Законів України"Про електронні документи та електронний документообіг","Про електронні довірчі послуги","Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах".

З 1 липня 2021 р. заяви з необхідними документами приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.

Заяви з необхідними документами (після формування електронної справи) у паперовому вигляді передаються відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення не рідше ніж раз на два тижні.

Якщо рішення про призначення (відновлення) житлової субсидії приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім`ї, структурному підрозділу з питань соціального захисту населення передається відповідний акт, який складається посадовою особою виконавчого органу.

Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій.

Перелік умов, за яких житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період) передбачені п. 14 Положення № 848.

За п. 43 Положення № 848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання): заяву; декларацію; довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; копію договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (у разі наявності); договір наймання (оренди) житла (у разі наявності); рішення суду (в разі наявності); інші документи, які не передбачені цим пунктом, але відповідно до цього Положення необхідні для розгляду питання по суті (у разі потреби).

Під час прийому документів для призначення житлової субсидії забороняється вимагати від громадян документи, подання яких не передбачено цим Положенням (п. 48 Положення № 848).

У разі коли документи, передбачені пунктом 43 цього Положення, подано не в повному обсязі, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує заявника про необхідність подання таких документів. Питання призначення житлової субсидії розглядається структурним підрозділом з питань соціального захисту населення за умови надходження документів, які не були подані одночасно із заявою, протягом 30 днів з дня подання заяви (п. 49 Положення № 848).

Громадянин, який звернувся за призначенням житлової субсидії, має право надавати структурному підрозділу з питань соціального захисту населення додаткові документи, що не передбачені цим Положенням, але необхідні для прийняття об`єктивного рішення (п. 49 Положення № 848).

Громадянин несе відповідальність за подані відомості в заяві, декларації, інших документах, що вплинули на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру (п. 49 Положення № 848).

Згідно п. 50 Положення № 848 для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про: доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Пенсійним фондом України у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики; доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа - підприємець, що обрала спрощену систему оподаткування, - ДПС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном; перетин державного кордону особами, у яких обов`язково зазначаються дати перетину державного кордону, - Держприкордонслужбою; наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС; реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство або право іноземця або особи без громадянства на законних підставах перебувати на території України, - ДМС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС; склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами; забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг, у яких зазначається: розмір цін і тарифів на житлово-комунальні послуги і платежів за такі послуги; розмір внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком та комунальні послуги в такому будинку; суму простроченої понад три місяці (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув, а також суму простроченої понад три місяці (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньо будинкових систем про надання комунальних послуг.

До суми такої заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу не включається заборгованість, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами у відповідність із стандартними умовами.

Якщо звернення за призначенням субсидії надійшло через Портал Дія, відповідний структурний підрозділ з питань соціального захисту населення отримує необхідну для призначення субсидії інформацію згідно з Порядком організації електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 р. № 357Деякі питання організації електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.

За п. 50-1 Положення № 848 проведення перевірки достовірності даних, що надійшли від осіб, які звертаються за призначенням житлових субсидій, здійснюється на підставі даних, зокрема отриманих шляхом автоматизованого доступу, з: Державного реєстру речових прав на нерухоме майно - про право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок); Державного реєстру актів цивільного стану громадян - про державну реєстрацію шлюбу, розірвання шлюбу, народження, смерті осіб; Єдиного реєстру боржників - про заборгованість за виконавчими провадженнями щодо стягнення аліментів; Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - про зареєстрованих фізичних осіб - підприємців.

Структура та формат інформаційних файлів, що передаються та приймаються в порядку взаємодії інформаційних систем, визначаються Мінсоцполітики та Мін`юстом шляхом прийняття спільних рішень, які оформлюються окремими протоколами.

Визначена цим пунктом процедура взаємодії інформаційних систем діє до підключення відповідних інформаційних систем до системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів відповідно до Положення про електронну взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 606.

Згідно п.50-2 Положення № 848 проведення перевірки даних, зазначених у підпунктах 4 і 10 пункту 14 цього Положення, здійснюється, зокрема, на підставі рекомендацій Мінфіну щодо виявлених не відповідностей, що впливають на встановлення права на житлову субсидію, отриманих відповідно до Закону УкраїниПро верифікацію та моніторинг державних виплат. Інформаційний обмін здійснюється у порядку, встановленому Мінфіном та Мінсоцполітики.

Відомості, зазначені в пункті 50 цього Положення, можуть надаватися структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у вигляді довідок, даних на електронних носіях інформації тощо (п. 51 Положення № 848).

Відомості, зазначені в абзацах восьмому - дванадцятому пункту 50 цього Положення, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення можуть отримувати також від організацій, що здійснюють нарахування плати за житлово-комунальні послуги, внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком за договорами з управителями або об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг, інформаційно-обчислювальних центрів, розрахункових центрів, центрів нарахування плати за житлово-комунальні послуги, центрів муніципальних систем управління тощо (п. 52 Положення № 848).

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням (п. 56 Положення № 848).

У разі коли документи, передбачені пунктом 43 цього Положення, подано не в повному обсязі, житлова субсидія призначається за умови надходження документів, яких не подано одночасно із заявою, протягом 30 днів з дня подання заяви (п. 57 Положення № 848).

За п. 60 Положення № 848 структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів та отримання інформації відповідно до пункту 50 цього Положення приймається рішення про: призначення житлової субсидії; не призначення житлової субсидії (у разі, коли за результатами розрахунку житлової субсидії її розмір має нульове або від`ємне значення); відмову в призначенні житлової субсидії.

У разі прийняття рішення про призначення (не призначення) житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення самостійно обирає форму такого повідомлення (в паперовому або електронному (за наявності адреси електронної пошти) вигляді та спосіб для повідомлення (особиста бесіда, поштовий зв`язок, смс-повідомлення, електроні засоби зв`язку, електронна пошта (за наявності), повідомлення через Портал Дія). (п. 61 Положення № 848).

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує заявника про прийняте рішення в паперовому вигляді з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення (п. 62 Положення № 848).

За п.69 Положення № 848 житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону і розраховується: на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня.

Якщо до складу домогосподарства входить особа, яка має право на пільги з оплати житлово-комунальних послуг, субсидія призначається з місяця, що настає за місяцем, в якому нараховано пільги, але не раніше місяця подання заяви.

Житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один раз на календарний рік за особистим зверненням громадян (п. 72 Положення № 848).

Житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива і на оплату житлово-комунальних послуг призначається на календарний рік. При цьому житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного календарного року (п. 73 Положення № 848).

За матеріалами справи позивач отримувавпільги у розмірі 100-процентної знижки плати за користування житлово- комунальними послугами в межах норм, встановлених законодавством.

У зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком.

Кабінетом Міністрів України прийнятапостанова від 7 березня 2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану».

Згідно п. 1 Постанови № 215 (в редакції від 12.03.2022 року) установлено, що нарахування та виплата грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану на території адміністративно-територіальних одиниць, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, здійснюється з урахуванням таких особливостей:

1) виплату грошових допомог, пільг та житлових субсидій здійснює акціонерне товариство Державний ощадний банк України (далі - АТ Ощадбанк) шляхом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача, або здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему;

2) фінансування виплат грошових допомог, пільг та житлових субсидій проводиться Міністерством соціальної політики на підставі наявних в базах даних державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики даних щодо одержувачів грошових допомог, пільг та житлових субсидій.

Державне підприємство Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики формує інформацію (реєстри) щодо одержувачів грошової допомоги, пільг та житлових субсидій, які перебувають на обліку в органах соціального захисту населення, які не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та забезпечити проведення фінансування виплат: щодо одержувачів, які отримували виплати через уповноважені банки, - для перерахування АТ Ощадбанк коштів на банківський рахунок (за стандартом) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача; щодо одержувачів, які отримували виплати через відділення організації, що здійснює виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання, - для здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему.

Виплата грошових переказів через міжнародну платіжну системурегулюється нормативно-правовими актами Національного банку та правилами АТ Ощадбанк.

АТ Ощадбанк на кожне 1 число місяця інформує Міністерство соціальної політики про здійснені виплати грошових переказів одержувачам.

У разі коли протягом 60 календарних днів з дати зарахування переказів АТ Ощадбанк одержувачам грошової допомоги, пільг та житлової субсидії одержувачі не звернулися за отриманням грошових переказів, відповідні кошти повертаються до АТ Ощадбанк для їх повернення Міністерству соціальної політики не пізніше трьох робочих днів після закінчення такого періоду разом з реєстрами осіб, яким не здійснено виплату грошового переказу. Плата за оброблення електронних реєстрів через міжнародну платіжну системубанку не справляється;

3) зарахування грошових допомог, пільг та житлових субсидій на банківські рахунки (за стандартом) банкам, в яких відкриті рахунки одержувачів, здійснюється за умови збігу інформації про банківський рахунок, відкритий на ім`я особи, прізвища, імені, по батькові (за наявності), реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності) та відсутності у банку даних про смерть особи, набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим.

Незараховані суми коштів не пізніше ніж протягом наступного операційного дня після надходження коштів повертаються банками до АТ Ощадбанк для їх повернення Міністерству соціальної політики протягом трьох операційних днів після надходження коштів від банків. Водночас АТ Ощадбанк подає Міністерству соціальної політики в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису інформацію про прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) одержувача, банківський рахунок (за стандартом), причини не зарахування коштів, суму і дату повернення коштів на рахунок Міністерства.

Плата за розрахунково-інформаційне обслуговування під час оброблення електронних розрахункових документів в системі електронних платежів Національного банку не справляється;

4) інформація (реєстри) про одержувачів соціальної допомоги, пільг та житлових субсидій подається Міністерству соціальної політики з накладеною кваліфікованою електронною печаткою за допомогою програмно-технічних засобів Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України для подальшої передачі АТ Ощадбанк.

Інформаційна взаємодія Пенсійного фонду України і АТ Ощадбанк здійснюється за форматами та механізмом, визначеними договорами про інформаційну взаємодію для Програми єПідтримка.

Інформаційний обмін між Пенсійним фондом України, державним підприємством Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики та Міністерством соціальної політики здійснюється внутрішніми захищеними каналами зв`язку.

Згідно п. 2 Постанови КМУ № 215 (в редакції від 12.03.2022 року) виплата грошових допомог, пільг та житлових субсидій у разі застосування положень цієїпостановиздійснюється без дотримання вимог Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (ЗП України, 1996 р., № 2, ст. 76; Офіційний вісник України, 2019 р., № 69, ст. 2390), Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 р. № 373Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі (Офіційний вісник України, 2019 р., № 36, ст. 1263; 2020 р., № 3, ст. 161), та Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1101Деякі питання виплати державної соціальної допомоги (Офіційний вісник України, 2020 р., № 4, ст. 210), Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (Офіційний вісник України, 2014 р., № 80, ст. 2271; 2015 р., № 70, ст. 2312).

Інформаційна взаємодія в рамках виконання цієїпостановиздійснюється за взаємоузгодженими параметрами без укладення окремого договору між АТ Ощадбанк та Міністерством соціальної політики.За п. 3 Постанови № 215 орган соціального захисту населення протягом двох місяців з дати припинення чи скасування дії правового режиму воєнного стану проводить звірку інформації про виплачені згідно з цієюпостановоюгрошові допомоги, пільги та житлові субсидії з метою запобігання повторній виплаті та у разі потреби проводить перерахунок їх розміру.

Отже, територіальні органи Пенсійного фонду України, уповноважені на призначення і виплати житлових субсидій згідно постанови КМУ № 848 від 07.03.2022 року лише з 01.12.2022 року, тому Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області несе відповідальність у спірних правовідносинах з 01.12.2022 року.

Щодо періоду з 01.03.2023 року, то суд зазначає, що як зазначилоМіністерство соціальної політики Україниу березні 2022 року електронну картку ОСОБА_1 було вилучено з районної бази даних Реєстру, тому Управління (яке працювало) у березні не мало можливості нарахувати пільги на оплату житлово-комунальних послуг заявнику як особі з інвалідністю внаслідок війни та ветерану органів внутрішніх справ.Нарахування та виплата пільг за квітень - травень 2022 року ОСОБА_1 здійснювалися як ветерану органів внутрішніх справ централізовано відповідно до постанови № 215 і постанови № 462 з урахуванням розмірів пільг, розрахованих Управлінням в січні 2022 року, оскільки управління у квітні - травні 2022 року не функціонувало. Із червня 2022 року Управління відновило роботу, проте проведення нарахування ОСОБА_1 пільг як ветерану органів внутрішніх справ було неможливе, оскільки електронну картку ОСОБА_1 було вилучено з районної бази даних Реєстру, з огляду на те, що він підпадає під дію Закону № 3551, а отже саме вчинення вказаних дійМіністерства соціальної політики Українипризвело до того, що позивач не отримував пільги, які встановлені для нього законодавством.

На підставі викладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про визнання протиправними дій Міністерства соціальної політики України щодо припинення позивачу нарахування та виплату пільг на житлово-комунальні послуги за березень 2022 року та за період з 01.06.2022 року по 01.12.2022 року; визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо ненадання позивачу пільг на житлово-комунальні послуги за грудень 2022 року; зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити позивачу нарахування та виплату пільг на житлово-комунальні послуги за березень 2022 року та за період з 01.06.2022 року по 31.12.2022 року.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Щодо порушення судом першої інстанції норм процесуального права через невирішення питання про поновлення (відмову у поновленні) строку, то згідно ч. 2 ст. 317 КАС України порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Оскільки це порушення не призвело до неправильного вирішення справи, відсутні правові підстави для скасування рішення суду.

Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року у справі № 200/1416/23 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 19 лютого 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

Джерело: ЄДРСР 117082698
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку