open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2024 року м.Київ№ 320/7981/24

Суддя Київського окружного адміністративного суду Головенко О.Д.,

при секретарі судового засідання Гаврилюка Я.В.,

за участю:

представник позивача Наумової О.В.,

представника відповідача Фесенка О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОСС ПРАЙМ" до Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "КРОСС ПРАЙМ" з позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу", у якому просить суд:

визнати протиправними дії Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" з встановлення вимог викладених в п. 1.4. Додатку № 7 Оголошень про проведення процедур закупівлі з предметом Продукти харчування (комплект продукті, харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015), що оголошені за ідетифікаторами № UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-14728-a; UA-2024-02-02-14723-a; UA-2024-02-02-14707-а; UA-2024-02-02-14697-a; UA-2024-02-02-14690-a; UA-2024-02-02-14675-а; UA-2024-02-02-14662-а; UA-2024-02-02-14645-а; UA-2024-02-02-14636-a; UA-2024-02-02-014792-a та зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони Україні "Державний оператор тилу" виключити дану вимогу з умов Додатку № 7 до Оголошень;

визнати протиправними дії Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" з встановлення вимог викладених в п. 4. Додатку № 8 Оголошень про проведення процедур закупівлі з предметом Продукти харчування (комплект продуктів харчуванні за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин, (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015), що оголошені за ідетифікаторами № UA-2024-02-02-014768-a; UA-2024-02-02-14728-а; UA-2024-02-02-14723-а; UA-2024-02-02-14707-а; UA-2024-02-02-14697-a; UA-2024-02-02-14690-а; UA-2024-02-02-14675-а; UA-2024-02-02-14662-а; UA-2024-02-02-14645-a; UA-2024-02-02-14636-a; UA-2024-02-02-014792-a та зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" виключити дану вимогу з умов Додатку № 8 до Оголошень;

визнати протиправними дії Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" з встановлення вимог викладених в п. 5. Додатку № 8 Оголошень про проведення процедур закупівлі з предметом Продукти харчування (комплект продуктів харчувань за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015), що оголошені за ідетифікаторами № UA-2024-02-02-014768-a; UA-2024-02-02-14728-а; UA-2024-02-02-14723-а; UA-2024-02-02-14707-а; UA-2024-02-02-14697-a; UA-2024-02-02-14690-а; UA-2024-02-02-14675-а; UA-2024-02-02-14662-а; UA-2024-02-02-14645-a; UA-2024-02-02-14636-a; UA-2024-02-02-014792-a та зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" виключити дану вимогу з умов Оголошень;

визнати протиправними дії Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" з встановлення вимог викладених в п. 6. Додатку № 8 Оголошень про проведення процедур закупівлі з предметом Продукти харчування (комплект продуктів харчувань за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015), що оголошені за ідетифікаторами № UA-2024-02-02-014768-a; UA-2024-02-02-14728-а; UA-2024-02-02-14723-а; UA-2024-02-02-14707-а; UA-2024-02-02-14697-a; UA-2024-02-02-14690-а; UA-2024-02-02-14675-а; UA-2024-02-02-14662-а; UA-2024-02-02-14645-a; UA-2024-02-02-14636-a; UA-2024-02-02-014792-a та зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" виключити дану вимогу з умов Оголошень;

визнати протиправними дії Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" з встановлення вимог викладених в п. 7. Додатку № 8 Оголошень про проведення процедур закупівлі з предметом Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015), що оголошені за ідетифікаторами № UA-2024-02-02-014768-a; UA-2024-02-02-14728-а; UA-2024-02-02-14723-а; UA-2024-02-02-14707-а; UA-2024-02-02-14697-a; UA-2024-02-02-14690-а; UA-2024-02-02-14675-а; UA-2024-02-02-14662-а; UA-2024-02-02-14645-a; UA-2024-02-02-14636-a; UA-2024-02-02-014792-a та зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" виключити дану вимогу з умов Оголошень.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем опубліковано проєкт державного контракту (договору) на постачання продуктів харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) війської частини (установи) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарах та польових умовах на 2024 рік.

На думку позивача додаток № 7 до оголошененя «Кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» та додаток № 8 «Вимоги до учасника та перелік документів, що надаються учасником у складі пропозиції» містять умови, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, оскільки прийняти участь у спрощеній закупівлі зможуть тільки великі торгівельні мережі.

Вказує, що має всі підставі, які визначенні Законом України «Про оборонні закупівлі» та Законом України «Про публічні закупівлі» бути учасником цих процедур закупівлі, але позбавлений такої можливості через дискримінаційні вимоги, встановлені відповідачем у оголошеннях, тому вважає, що спірні пункти Оголошень порушують його права на участь у спрощеній закупівлі.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримала та просила його задовольнити.

Відповідач у письмовому відзиві проти позову заперечував, мотивуючи тим, що замовником в електронній системі закупівель Prozorro оголошено 11 відмінних між собою процедур закупівель за предметом закупівлі «Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015)» за ідентифікаторами UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-014728-а; UA-2024-02-02-014723-а; UA-2024-02-02-014707-а; UA-2024-02-02-014697-а; UA-2024-02-02-014690-а; UA-2024-02-02-014675-а; UA-2024-02-02-014662-а; UA-2024-02-02-014645-а; UA-2024-02-02-014636-а; UA-2024-02-02-014792-а. Вважає, що позивач у позовній заяві не надав пояснень про те, яким саме чином вимоги в оголошеннях впливають на його статус як суб`єкта господарювання, який має намір стати учасником процедури спрощеної закупівлі, зокрема, унеможливлює таку участь. Також матеріали справи не містять доказів того, що позивач намагався реалізувати намір стати учасником процедури спрощеної закупівлі. У тому числі не надано доказів відповідності іншим критеріям, визначеним в оголошеннях, та щодо яких в позивача відсутні застереження.

Крім того вважає, що Державне підприємство Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" не є належним відповідачем у даній справі, оскільки саме головним спеціалістом Державного підприємства Міністерства оборони України "Державний оператор тилу" Брюхановим А. в електронній системі закупівель Prozorro було оголошено 11 відмінних між собою процедур закупівель за предметом закупівлі Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік.

Зазначає, що в оголошеннях про проведення закупівель визначено уповноваженою особою ОСОБА_1 . На думку відповідача, саме він визначений приймати рішення про умови закупівель.

Також вказує, що позивач не оскаржує рішення уповноваженої особи, оформленої протоколом, що свідчить про відсутність предмету спору. Проте, так як за організацію і проведення закупівлі відповідальна уповноважена особа ОСОБА_2 , відповідно він є належним відповідачем за позовом.

Представником позивача було подано відповідь на відзив в якому зазначає, що Додатком № 1 до Оголошень проект «державний контракт» замовником якого є Державне підприємство Міністерства оборони України "Державний оператор тилу", а тому дане підприємство є належним відповідачем у справі.

Від представника відповідача також надійшли додаткові пояснення у справі, в яких останній вказує, що протоколами від 09.02.2024 та 12.02.2024 прийнто рішення про внесення змін до Оголошень про проведення спрощених закупівель, розміщених в електронній системі закупівлі за ID: № UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-14728-a; UA-2024-02-02-14723-a; UA-2024-02-02-14707-а; UA-2024-02-02-14697-a; UA-2024-02-02-14690-a; UA-2024-02-02-14675-а; UA-2024-02-02-14662-а; UA-2024-02-02-14645-а; UA-2024-02-02-14636-a; UA-2024-02-02-014792-a, шляхом затвердження їх у новій редакції та визнання такими, які втратили чинність, попередніх редакцій Оголошень про проведення спрощених закупівель.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що у задоволенні позову слід відмовити, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, Порядком використання державним підприємством Міністерства оборони України Агенція закупівель у сфері оборони коштів, передбачених у державному бюджеті для оборонних закупівель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2023 № 1142, ДП "Державний оператор тилу" визначено одержувачем бюджетних коштів на виконання бюджетної програми КПКВК 2101020 Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни (далі - бюджетна програма КПКВК 2101020).

Наказом Міністерства оборони України від 02.12.2023 № 716/нм Про уповноваження державного підприємства Міністерства оборони України Агенція закупівель у сфері оборони на виконання функції служби державного замовника у сфері оборони ДП "Державний оператор тилу" уповноважено на здійснення оборонних закупівель та укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг у частині доведеного переліку та обсягу закупівель товарів, робіт і послуг:

за бюджетною підпрограмою 2101020/3 Тилове забезпечення (окрім закупівлі пально-мастильних матеріалів) бюджетної програми КПКВК 2101020;

за бюджетною підпрограмою КПКВ 2101020/19 Закупівля пально-мастильних матеріалів бюджетної програми КПКВК 2101020.

Листом Департаменту ресурсного забезпечення Міністерства оборони України від 24.01.2024 № 220/14/331 для організації та проведення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за напрямком тилового забезпечення для забезпечення потреб Збройних Сил України на адресу ДП "Державний оператор тилу" направлено затверджені заступником Міністра оборони України зміни до Переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони Міністерства оборони України на 2024 рік, зокрема за напрямком продовольчого забезпечення від 24.01.2024 № 489/уд.

Листом Центрального управління продовольчого забезпечення Тилу Командування Сил логістики Збройних Сил України Міністерства оборони України від 24.01.2024 № 768/3/133 повідомлено ДП "Державний оператор тилу" про необхідність у найстисліші терміни розпочати закупівлю продуктів харчування з метою уникнення ризиків несвоєчасного постачання продовольства та недопущення зриву в організації харчування особового складу Збройних Сил України в умовах правового режиму воєнного стану.

02.02.2024 уповноваженою особою ДП "Державний оператор тилу" Брюхановим А. в електронній системі закупівель Prozorro оголошено 11 відмінних між собою процедур закупівель за предметом закупівлі Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015) за ідентифікаторами UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-014728-а; UA-2024-02-02-014723-а; UA-2024-02-02-014707-а; UA-2024-02-02-014697-а; UA-2024-02-02-014690-а; UA-2024-02-02-014675-а; UA-2024-02-02-014662-а; UA-2024-02-02-014645-а; UA-2024-02-02-014636-а; UA-2024-02-02-014792-а.

У вказаних оголошеннях зазначено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій - 21.02.2024 до 00:00.

Додатками № 7, 8 Вимоги до учасника та перелік документів, що надаються учасником у складі пропозиції, Кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Оголошень визначено перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним критеріям, вимогам установленим Законом України «Про публічні закупівлі», що подаються у складі пропозиції.

ТОВ "КРОСС ПРАЙМ" не погоджується з вимогами поточних Оголошень, оскільки вони є дискримінаційними відносно позивача, так і невизначеного кола осіб, які можуть бути потенційними учасниками закупівель, оскільки виконати їх неможливо, тому звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Порядок, засади планування та особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони регулюється Законом України "Про оборонні закупівлі" та Законом України "Про публічні закупівлі".

Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що цей Закон застосовується за умови, що:

вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі;

закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення містить відомості, що становлять державну таємницю, а також у разі закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями незалежно від вартості такої закупівлі.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.

Нормами ч. 1 ст. 4 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що головний орган у сфері здійснення оборонних закупівель:

веде облік товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

визначає орган кодифікації, здійснює нормативно-правове регулювання у сфері кодифікації та кодифікацію товарів оборонного призначення;

визначає методику розрахунку вартості життєвого циклу товарів, робіт і послуг оборонного призначення, визначає категорії товарів, робіт і послуг оборонного призначення, до яких вони застосовуються;

розробляє та подає на затвердження Кабінету Міністрів України порядок проведення випробувань зразків озброєнь та військової техніки;

розробляє методологію формування потреб на товари, роботи і послуги оборонного призначення;

погоджує пропозиції державних замовників щодо виконання робіт з розроблення нових видів озброєння, військової та спеціальної техніки, їх складових частин, а також модернізації зазначених товарів з метою уникнення дублювання таких робіт;

взаємодіє з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері оборонних закупівель;

встановлює з урахуванням відповідних ризиків вимоги до якості, життєвого циклу, уніфікації товарів оборонного призначення;

погоджує за середньострокового бюджетного планування оборонних закупівель пропозиції державних замовників до державних програм у сферах національної безпеки і оборони.

Стаття 7 Закону України «Про обороні закупівлі» встанолює, що державний замовник здійснює планування оборонних закупівель, на підставі чого:

формує пропозиції до зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями відповідно до державних програм та надсилає їх до головного органу у сфері планування оборонних закупівель у встановлений зазначеним органом строк;

складає та затверджує трирічний та річний плани закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, вносить зміни до них. Ці плани та зміни до них попередньо погоджуються з комітетом Верховної Ради України, до повноважень якого належать питання національної безпеки, оборони та розвідки;

організовує та здійснює закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

подає звіти про результати здійснення закупівель, укладання та виконання державних контрактів (договорів) головному органу у сфері планування оборонних закупівель, у визначений ним строк;

укладає договори про закупівлю та державні контракти (договори), у тому числі за імпортом;

забезпечує оплату відповідно до умов державних контрактів (договорів), у тому числі попередню оплату (авансування);

надає виконавцям державних контрактів (договорів) технічну специфікацію;

організовує випробування (державні, міжвідомчі, визначальні відомчі та інші випробування державного замовника, а у разі необхідності - сертифікацію) зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, приймає їх на озброєння (використання), постачання, допускає до експлуатації;

бере участь у випробуваннях макетних, дослідних та серійних зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріалів і комплектуючих виробів;

здійснює оцінювання наданої учасником відбору інформації щодо вартості життєвого циклу товарів оборонного призначення;

проводить оцінювання відповідності та визначає способи гарантування відповідності товарів, робіт і послуг оборонного призначення встановленим вимогам державного замовника;

проводить ідентифікацію та аналіз ризиків щодо товарів, робіт і послуг оборонного призначення та учасників відбору, а також безпосередньо або через закупівельну організацію подає запити на здійснення державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у визначеному ним порядку;

здійснює контроль якості товарів, робіт і послуг у разі встановлення їх відповідності вимогам законодавства та умовам державних контрактів (договорів) - забезпечує їх приймання;

затверджує технічну документацію на виробництво товарів оборонного призначення, замовником яких він є;

здійснює облік результатів науково-технічної діяльності, отриманих під час здійснення оборонних закупівель за рахунок або із залученням коштів державного бюджету;

здійснює ідентифікацію предметів закупівлі та готує вихідні дані для їх кодифікації;

звітує перед спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики про укладення державних контрактів (договорів), результати їх виконання, використання бюджетних коштів;

здійснює перегляд ціни державного контракту (договору) за обґрунтованими пропозиціями виконавців у разі істотних змін фінансово-економічних та технічних умов виконання такого контракту (договору);

має право уповноважувати та в установленому законодавством порядку надавати відповідні довіреності суб`єкту господарювання, який належить до сфери його управління і якому надане право здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за імпортом, укладати державні контракти (договори) за імпортом виключно для забезпечення власних потреб;

веде реєстр конструкторської документації на озброєння, військову та спеціальну техніку, державним замовником яких він є;

здійснює міжнародне співробітництво у сфері оборонних закупівель;

взаємодіє з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері оборонних закупівель;

здійснює контроль витрат виконавця державного контракту (договору) у разі закупівлі у єдиного виконавця.

Також в ч. 1 ст. 13 Закону України «Про обороні закупівлі» зазначено, що вітчизняні та іноземні учасники закупівель усіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у закупівлях на рівних умовах, крім випадків, визначених ч. 4 ст. 11 цього Закону, та якщо до них не застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у них оборонних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції".

Таким чином, законом не обмежено права будь якого підприємства приймати участь у процедурі закупівлі продуктів харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015).

Розділом ІV Закону України «Про обороні закупівлі» визначено особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану.

Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

Так, особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (далі Постанова № 1275).

Згідно п. 8 Постанови № 1275 державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель в один із таких способів:

у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178;

у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, з урахуванням положень, визначених цими особливостями;

у порядку відбору постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822;

шляхом застосування рамкової угоди відповідно до цих особливостей.

В додатку 2 до особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначено інформація, яка включається до оголошення про закупівлю, а саме:

найменування та код згідно з ЄДРПОУ державного замовника, його категорія;

назва предмета закупівлі із зазначенням коду згідно з Єдиним закупівельним словником та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);

технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;

орієнтовні кількість та місце поставки товарів або обсяг та місце виконання робіт чи надання послуг (місце поставки товарів, надання послуг чи виконання робіт може зазначатись як населений пункт або район чи область);

умови поставки товарів, надання послуг чи виконання робіт (зокрема строк, протягом якого необхідно отримати товари, виконати роботи чи отримати послуги);

умови оплати;

прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб державного замовника, уповноважених здійснювати зв`язок щодо оприлюдненого оголошення;

інша інформація, яку державний замовник вважає за необхідне включити.

Судом встановлено, що 02.02.2024 ДП "Державний оператор тилу" в електронній системі закупівель Prozorro оголошено 11 відмінних між собою процедур закупівель за предметом закупівлі Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015) за ідентифікаторами UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-014728-а; UA-2024-02-02-014723-а; UA-2024-02-02-014707-а; UA-2024-02-02-014697-а; UA-2024-02-02-014690-а; UA-2024-02-02-014675-а; UA-2024-02-02-014662-а; UA-2024-02-02-014645-а; UA-2024-02-02-014636-а; UA-2024-02-02-014792-а.

Щодо критерію про спроможність учасника оперувати/обробляти відповідні обсяги номенклатурних позицій продуктів харчування, суд зазначає наступне.

Замовником в п. 1.4 Додатку № 7 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі передбачена вимога ст. 16 Закону України Про публічні закупівлі, а саме замовник вимагає від учасників закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям - наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, що підтверджується наданням інформації про те, що не менше половини заявлених об`єктів повинні експлуатуватись та виконувати функції з виготовлення/реалізації/зберігання харчових продуктів. Учасник має підтвердити спроможність оперувати/обробляти відповідні обсяги номенклатурних позицій продуктів харчування, що підтверджується ним шляхом надання витягу з облікової системи, який містить не менше 400 різних номенклатурних позицій продуктів харчування (за виключенням підакцизних товарів та побутової хімії) (витяг повинен містити інформацію із не менш як половини заявлених об`єктів, з яких здійснювалось відвантаження/реалізація харчових продуктів станом на дату оголошення даної закупівлі, дату подання пропозиції та дату першого робочого дня попередніх двох місяців до дати оголошення даної закупівлі).

Позивач стверджує, що вказана вимога є дискримаційною, оскільки прийняти участь у спрощеній закупівлі можуть тільки великі торгівельні мережі, які щоденно у своїй діяльності мають обіг 400 різних номенклатурних позицій продуктів харчування, також обмежує учасників в плануванні своєї господарської діяльності, зокрема щодо оренди чи іншого набуття права власності, користування на нові складські приміщення, що за таких обставин не підтвердять відвантаження продукції в минулому, крім того відвантаження 400 найменувань продуктів харчування може відбуватися в цілому не з одного складського приміщення, а з декількох.

Однак на думку суду такі твердження позивача є помилковими, окільки вимога щодо підтвердження шляхом надання витягу з облікової системи, який містить не менше 400 різних номенклатурних позицій продуктів харчування (за виключенням підакцизних товарів та побутової хімії) є обґрунтованою, так як учасники повинні підтвердити можливість опрацьовувати/постачати/обробляти перелік харчових продуктів, що включені до Каталогу продуктів харчування, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 15.11.2019 № 591.

Так, Каталог продуктів харчування, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 15.11.2019 № 591 включає в себе 409 найменувань продуктів.

Вказана вимога не обмежує учасників так, як встановлена лише до 50% заявлених приміщень/складських приміщень/комплексів, тому у разі невикористання відповідної облікової системи на інших 50% заявлених приміщень/складських приміщень/комплексів зазначена інформація не подається.

Водночас позивач не обгрунтовує дискримінаційності зазначеного кваліфікаційного критерію.

Слід звернути увагу, що дана вимога не обмежує учасників в плануванні своєї господарської діяльності, зокрема, щодо оренди чи іншого набуття права власності/користування на нові складські приміщення, оскільки є виключно господарськими питаннями діяльності постачальника.

Крім того, жодної вимоги щодо вибору/застосування окремо визначеної облікової системи замовником не встановлювалось. Кожен учасник вправі самостійно обирати облікову систему для здійснення власної господарської діяльності та здійснювати її у відповідності до чинного законодавства України.

Щодо критерію про здійснення дезінсекційних та дератизаційних робіт/послуг, суд зазначає таке.

Відповідачем в п. 4 Додатку № 8 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі передбачена вимога щодо надання копії договору (-ів)/актів виконаних робіт чи наданих послуг/журналів на здійснення дезінсекційних та дератизаційних робіт/послуг на заявлених Об`єктах дійсних/здійснених у 2023 році.

Позивач стверджує, що він немає змоги виконати дані вимоги, оскільки договори про оренду нежитлових приміщень були укладені ним тільки на початку лютого 2024 року, що унеможливлює приняти участь у закупівлі та, як наслідок, являються дискримінаційними.

Слід зазначити, що Законом України Про систему громадського здоров`я надано визначення дезінфекційних заходів (до яких відноситься дезінфекція, дезінсекція, дератизація) - це заходи, спрямовані на знищення у середовищі життєдіяльності людини вегетативних форм збудників інфекційних хвороб (дезінфекція) та їх переносників - комах (дезінсекція) і гризунів (дератизація).

Відповідно до ч. 4 ст. 14 Закону України Про систему громадського здоров`я суб`єкти господарювання та громадяни забезпечують проведення профілактичних дезінфекційних заходів у житлових, виробничих та інших приміщеннях (будівлях) і на земельних ділянках, що належать їм на праві власності чи надані в користування, здійснюють інші заходи з метою обмеження популяції гризунів і комах у таких приміщеннях (будівлях) і на земельних ділянках.

Стаття 23 Закону України Про систему громадського здоров`я передбачає проведення профілактичних та поточних дезінфекційних заходів у виробничих та інших можливих місцях розмноження переносників збудників інфекційних хвороб, а також на об`єктах громадського харчування та на підприємствах харчової промисловості.

Профілактичні дезінфекційні заходи проводяться не менше двох разів на рік (навесні та восени) суб`єктами господарювання на підставі відповідних договорів з підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності або з фізичними особами.

Поточні дезінфекційні заходи проводяться декілька разів на день залежно від епідемічної ситуації працівниками відповідних підприємств, установ, організацій.

Отже, враховуючи предмет проведення закупівлі, а саме продукти харчування для особового складу військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах, дана вимога замовника є обов`язковою, обгрунтованою та підтверджується наданням копій договору (-ів)/актів виконаних робіт чи наданих послуг/журналів на здійснення дезінсекційних та дератизаційних робіт/послуг на заявлених об`єктах дійсних/здійснених у 2023 році, що передбачено чинним законодавством України.

Водночас, в судовому засіданні відповідачем було зазначено, що розуміючи регламентовані законодавством періоди проведення профілактичних дезінфекційних заходів, а саме навесні та восени, ним не вимагається від учасників підтвердження здійснення таких заходів на об`єктах у 2024 році.

Крім того враховуючи, що більша частина приміщень, які перебувають у позивача в оренді було взято лише у 2024 році, а вимоги щодо надання копій договору (-ів)/актів виконаних робіт чи наданих послуг/журналів на здійснення дезінсекційних та дератизаційних робіт/послуг містять умови лише за 2023 рік.

Щодо критерію проведення планового (позапланового) заходу державного контролю, суд зазначає наступне.

Згідно з п. 5 Додатку № 8 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі замовник вимагає від учасників надання копій актів, складених за результатами проведення планового або позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти.

Позивач посилається на те, що жодним нормативним актом не передбачено обов`язку Держспоживслужби здійснювати державний контроль (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти кожної зареєстрованої потужності в Україні не рідше ніж один раз протягом певного періоду.

Однак, дана вимога стосується лише 50% заявлених учасником приміщень/складських приміщень/комплексів, а тому дана вимога не застосовується до усіх заявлених об`єктів.

Також відповідачем були враховані положення постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», а тому вимога передбачає надання документів за період коли воєнний стан не був введений на території України, а саме за період з 2019 року.

Враховуючи, що безпосередньо у 2019 році отримання даного документу було обов`язковим, а на час проведення даної закупівлі пройшло вже п`ять років в учасника було достатньо часу на отримання вказаного акту проведення планового або позапланового заходу державного контролю.

У судовму засіданні представник відповідача пояснив, що ДП «Державний оператор тилу» погоджується, що відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником, про що й зазначено у Додатку № 8 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі (В разі не надання документу, що вимагався Замовником, Учасник повинен надати довідку-роз`яснення з причиною ненадання із відповідним посиланням на законодавство).

Таким чином, вказані кваліфікаційні критерії викладені в Оголошені не мають ознак дискримінаційних, а твердження позивача є необгрунтованими.

Щодо критерію про використання касових апаратів, суд вказує таке.

Пунктом 6 Додатку № 8 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі зазначено, що замовник вимагає від учасників надати документальне підтвердження використання касових апаратів не менш як на 50% заявлених об`єктів, шляхом надання даних для пошуку на сайті державної податкової служби України щодо зареєстрованих реєстраторів розрахункових операцій (РРО) або програмних реєстраторів розрахункових операцій (ПРРО).

На думку позивача зазначена вимога є дискримінаційною, тому як умови контракту передбачають розрахунок за товар в безготівковій формі.

Однак твердження позивача про те, що РРО застосовується виключно до готівкових операцій є помилковими, оскільки Закон України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг вказує, що РРО застосовується до всіх розрахункових операцій, у тому числі в безготівковій формі.

Так, відповідно до п. 1 ст. 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні РРО (ПРРО) зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів.

Згідно з Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, безготівкові розрахунки - це перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.

Відповідно до п. 12 ст. 9 Закон України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг РРО та/або ПРРО та РК не застосовуються якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо).

Отже, при здійсненні розрахункових операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) застосування РРО або програмного РРО є обов`язковим.

Вимога замовника щодо надання даних для пошуку на сайті Державної податкової служби України є обґрунтованою, так як учасники повинні підтвердити можливість опрацьовувати/постачати/обробляти значні об`єми і різноманітні види харчових продуктів.

Дана вимога застосовується лише до 50% заявлених об`єктів, а тому не застосовується до приміщень/складських приміщень/комплексів на яких не здійснюються використання касових апаратів.

Твердження Позивача щодо необгрунтованого встановлення вимоги стосовно проекту державного контракту (договору), згідно з яким розрахунки за товар здійснюються в безготівковій формі шляхом перерахування замовником коштів на поточний банківський рахунок постачальника, є незрозумілим адже умови оплати за даним проектом державного контракту (договору) жодним чином не стосуються встановленої вимоги спрямованої на підтвердження учасником здійснення його господарської діяльності.

Крім того, пунктом 4.5 проекту державного контракту (договору) передбачено, що відвантаження товару можливе зі складу постачальника, що передбачатиме надання таким складом відповідного фіскального касового чеку на товари - розрахункового документа, створеного у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) реєстратором розрахункових операцій або програмним РРО під час проведення розрахунків за продані товари.

Вимога застосування РРО обумовлена ситуаціями, за яких постачальник може отримати передоплату за договором, а в отримувача (відповідної військової частини) виникне нагальна потреба у зв`язку з виконанням бойових завдань в отриманні певних продуктів харчування. При такій ситуації, постачальник буде зобов`язаний надати отримувачу розрахунковий документ (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція), який підтвердить факт видачі відповідного товару на виконання укладеного договору.

Щодо критерію про реєстрацію потужностей оператора ринку, слід зазначити таке.

Згідно з п. 7 Додатку № 8 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі замовник вимагає від учасників надати інформацію у формі витягу/інформаційного листа або іншого документа із зазначенням реєстраційного номеру потужностей, назви потужностей, назви оператора ринку та коду Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (КАТОТТГ).

Відповідно до ст. 25 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу.

Державна реєстрація потужностей здійснюється компетентним органом шляхом внесення відповідної інформації до реєстру на безоплатній основі. Потужностям у реєстрі присвоюється особистий реєстраційний номер.

Така вимога застосовується лише до 50% заявлених учасником об`єктів.

Позивач зазначає, що надати документи на приміщення орендовані для можливості виконання контракту не виявляється можливим у строки подання документів для участі у процедурі.

Однак, відповідно до інформації, що міститься на сайті diia.gov.ua (режим доступу: https://diia.gov.ua/services/reyestraciya-potuzhnostej-operatora-rinku), строк надання послуги щодо реєстрації потужностей оператору ринку становить 10 календарних днів.

Враховуючи, що закупівля оголошена 02.02.2024, а кінцевим строком подання тендерних пропозицій є 21.02.2024, в учасників, потужності яких є незареєстрованими, є 20 календарних днів на подання відповідної заявки та інформування замовника про заходи щодо виконання даної вимоги.

Крім того, в судовому засіданні було встановлено, що позивач має у наявності потужность, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер r - UA 16 26 6466, дата включення 21.09.2023 (діяльність: роздрібна торгівля харчовими продуктами).

За таких обставин, твердження позивача про наявність дискримінації з боку ДП «Державний оператор тилу», які відображені в Додатках 7 та 8 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі за предметом закупівлі Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015) за ідентифікаторами UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-014728-а; UA-2024-02-02-014723-а; UA-2024-02-02-014707-а; UA-2024-02-02-014697-а; UA-2024-02-02-014690-а; UA-2024-02-02-014675-а; UA-2024-02-02-014662-а; UA-2024-02-02-014645-а; UA-2024-02-02-014636-а; UA-2024-02-02-014792-а є помилковими та необгрунтованими.

Також позивач безпідставно зазначає, що є суб`єктом господарювання, який здійснює господарську діяльність у сфері постачання харчових продуктів і має досвід виконання відповідних господарських договорів, оскільки до позовної заяви не долучено жодного належного, допустимого доказу на підтвердження вказаної обставини. Матеріали справи не містять доказів здійснення поставок у сфері харчування, де замовником виступає Міністерство оборони України або будь-який інший суб`єкт публічного права і таке інше.

Крім того, позивач звертаючись з даним позовом про оскарження вимог, викладених в оголошеннях не зазначив, в чому полягає порушення його прав та інтересів.

Частиною 2 ст. 124 Конституції України визначено, що юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

За змістом ч. 4 ст. 125 КАС України визначено, що з метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди.

Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке виникло внаслідок існування юридичного спору між особою, та, в даному випадку, суб`єктом владних повноважень.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 25.11.1997 № 6-зп «Щодо офіційного тлумачення ч. 2 ст. 55 Конституції України та ст. 248-2 Цивільного процесуального кодексу України» ч. 2 ст. 55 Конституції України необхідно розуміти так, що кожен громадянин України, іноземець, особа без громадянства має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо вважають, що ці рішення, дія чи бездіяльність порушують їхні права і свободи або перешкоджають здійсненню цих прав і свобод, а тому потребують правового захисту в суді.

З викладеної правової позиції Конституційного Суду України випливає, що умовою для звернення особи до суду з позовом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб є наявність у позивача переконання в порушенні його прав або свобод чи в існуванні перешкод у здійсненні цих прав.

Порушенням суб`єктивного права особи є створення будь-яких перепон у реалізації нею свого суб`єктивного права, що унеможливлюють одержання особою того, на що вона має право розраховувати в разі належної поведінки зобов`язаної особи.

Отже, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану суб`єктивних прав та обов`язків особи, тобто припинення чи неможливість реалізаціїїї права та/або виникнення додаткового обов`язку.

Таким чином, якщо особа вважає, що її суб`єктивне право у певних правовідносинах не може бути реалізованим належним чином, або на неї протиправно поклали певний обов`язок, така особа має право звернутися за судовим захистом.

У разі відповідного звернення особи суд повинен розглянути питання щодо наявності порушення суб`єктивного права заявника у конкретних правовідносинах і на підставі цього розв`язати спір.

Крім того, судовому захисту підлягає також охоронюваний законом інтерес.

У Рішенні від 01,12.2004 № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.

Отже, охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто не випливають із певного суб`єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушенням охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об`єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.

Водночас за відсутності об`єктивного порушення прав чи законних інтересів особи її вимоги не підлягають задоволенню.

Викладені конституційні норми кореспондуються з нормами КАС України.

Згідно із ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У відповідності до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Отже, судовому захисту в адміністративних судах підлягають порушені права, свободи та законні інтереси особи в публічно-правових відносинах. При цьому визначальним для вирішення питання про обґрунтованість вимог особи у розв`язанні публічно-правового спору є встановлення факту порушення відповідних прав, свобод чи інтересів такої особи.

У свою чергу, як вже зазначалось, порушення прав, свобод та інтересів особи наявне тоді, коли сталися зміни стану суб`єктивних прав та обов`язків особи, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку в публічно-правових відносинах.

Відповідні зміни або перешкоди можуть бути створені протиправними рішеннями, діями або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень.

Якщо відповідні рішення, дії чи бездіяльність протиправно, на думку особи, спричинили виникнення, зміни чи припинення прав та обов`язків особи (тобто є юридично значимими), особа може порушити питання про визнання протиправними таких рішень, дій чи бездіяльності в судовому порядку.

Таким чином, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, якщо позивач вважає, що цими рішеннями, діями чи бездіяльністю його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або має місце інше ущемлення прав чи свобод.

При цьому позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб відновлення порушеного права позивача.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Під час розгляду справи позивач з посиланням на належні та допустимі докази не зміг пояснити суду в чому полягає порушення особисто його матеріальних прав та інтересів в змісті додатків 7 та 8 до Оголошень про проведення процедури закупівлі з предметом Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015) за ідентифікаторами UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-014728-а; UA-2024-02-02-014723-а; UA-2024-02-02-014707-а; UA-2024-02-02-014697-а; UA-2024-02-02-014690-а; UA-2024-02-02-014675-а; UA-2024-02-02-014662-а; UA-2024-02-02-014645-а; UA-2024-02-02-014636-а; UA-2024-02-02-014792-а.

В свою чергу, з огляду на письмові докази, що наявні в матеріалах справи, судом встановлено відсутність порушених матеріальних прав та інтересів позивача в вимогах, які містяться у спірних пунктах Оголошень про проведення процедури закупівлі.

Сама по собі суб`єктивна незгода позивача з вимогами даних Оголошень, у випадку відсутності порушених прав позивача, не може бути підставою для їх скасування.

Слід зауважити, що позивач обгрунтоваює позовні вимоги майбутніми порушеннями з боку відповідача, однак відповідно до Оголошень про проведення процедури закупівель, документацію не подавав, та своє право про участь у закупівлі не заявляв.

Таким чином, оскільки судом встановлено відсутність обставин звуження прав позивача, суд приходить до висновку про відмову в позові за самостійною підставою - відсутність у ТОВ «КРОСС ПРАЙМ» порушеного права в рамках досліджуваних правових відносин.

Суд також звертає увагу, що протоколами від 09.02.2024 та 12.02.2024 прийнято рішення про внесення змін до Оголошень про проведення спрощених закупівель, розміщених в електронній системі закупівлі за ID: № UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-14728-a; UA-2024-02-02-14723-a; UA-2024-02-02-14707-а; UA-2024-02-02-14697-a; UA-2024-02-02-14690-a; UA-2024-02-02-14675-а; UA-2024-02-02-14662-а; UA-2024-02-02-14645-а; UA-2024-02-02-14636-a; UA-2024-02-02-014792-a, шляхом затвердження їх у новій редакції та визнання такими, які втратили чинність, попередніх редакцій Оголошень про проведення спрощених закупівель.

Щодо тверджень відповідача про неналежного відповідача у данй справі, оскільки на думку ДП «Державний оператор тилу» відповідачем у справі має бути уповноважена особа ОСОБА_2 , суд зазначає наступне.

Положеннями ст. 46 КАС України (із урахуванням визначення понять позивач і відповідач, що містяться у ст. 4 КАС України) визначено, що позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

У свою чергу під суб`єктом владних повноважень розуміється орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України).

Згідно з ч. 1ст. 11 Закону України Про публічні закупівлі відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником одним з таких способів:

шляхом покладення на працівника (працівників) із штатної чисельності функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством;

шляхом введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов`язки виконання функцій уповноваженої особи (уповноважених осіб);

шляхом укладення трудового договору (контракту) згідно із законодавством.

Уповноважена особа може бути відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до ч. 3 ст. 3 цього Закону.

В даному випадку уповноважена особа та проведення процедури закупівлі ДП «Державний оператор тилу» є провідний фахівець з закупівель відділу закупівель ОСОБА_2 .

Згідно п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оборонні закупівлі» служба державного замовника це суб`єкт господарювання, що належить до сфери управління державного замовника, або структурний підрозділ державного замовника, що уповноважується ним на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення та інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

З грудня 2023 року розпочало свою роботу Державне підприємство Міністерсва оборони України «Державний оператор тилу» (ДП Міністерва оборони «Агенція закупівель у сфері оборони»), яке відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2023 № 1142 визначено одержувачем бюджетних коштів на виконання бюджетної програми КПКВК 2101020 Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни.

Наказом Міністерства оборони України від 02.12.2023 № 716/нм Про уповноваження Державного підприємства Міністерства оборони України Агенція закупівель у сфері оборони на виконання функції служби державного замовника у сфері оборони ДП "Державний оператор тилу" уповноважено на здійснення оборонних закупівель та укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг у частині доведеного переліку та обсягу закупівель товарів, робіт і послуг.

Таким чином урядом надано повноваження закупівельника ДП "Державний оператор тилу", який на виконання своїх функцій та для необхідність закупівлі продуктів харчування з метою уникнення ризиків несвоєчасного постачання продовольства та недопущення зриву в організації харчування особового складу Збройних Сил України в умовах правового режиму воєнного стану 02.02.2024, в особі уповноваженого працівника ДП "Державний оператор тилу" ОСОБА_3 в електронній системі закупівель Prozorro оголошено 11 відмінних між собою процедур закупівель за предметом закупівлі Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (Продукти харчування та сушені продукти різні - 15890000-3 ДК 021:2015) за ідентифікаторами UA-2024-02-02-014768-а; UA-2024-02-02-014728-а; UA-2024-02-02-014723-а; UA-2024-02-02-014707-а; UA-2024-02-02-014697-а; UA-2024-02-02-014690-а; UA-2024-02-02-014675-а; UA-2024-02-02-014662-а; UA-2024-02-02-014645-а; UA-2024-02-02-014636-а; UA-2024-02-02-014792-а.

Слід звернути увагу, що саме ДА «Державний оператор тилу» є замовником закупівлі у сфері оборони та є розпоряднитком бюджетних коштів, які виділяються для таких потреб, а не провідний фахівець з закупівель відділу закупівель ДА «Державний оператор тилу» ОСОБА_2 , тому твердження відповідача про неналежного відповідача у справі є необгрунтованими.

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в рішення у справі "Серявін та інші проти України": згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain).

При цьому, суд враховує, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України, відповідно до п. 58 якого суд вказує, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії").

Відповідно до положень ч. 1 та 2 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно положень ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а доказів понесення ним витрат, пов`язаних з розглядом справи суду не надано, питання розподілу судових витрат не вирішується.

Керуючись ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 282 КАС України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя Головенко О.Д.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення- 17 лютого 2024 р.

Джерело: ЄДРСР 117051235
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку