open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 380/10598/23 пров. № А/857/18630/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПліша М.А.,

суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року (суддя Желік О.М., м. Львів)у справі № 380/10598/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції у Львівській області про визнання дії та бездіяльності протиправними,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління Національної поліції у Львівській області в якому просив визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції у Львівській області щодо не нарахування та не виплати в повному розмірі грошового забезпечення, а саме виплати, передбаченої постановою КМУ від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за грудень 2022 року, а також за січень, лютий та березень 2023 року; зобов`язати ГУНП у Львівській області нарахувати та виплатити виплату, передбачену постановою КМУ від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» в повному розмірі, з урахуванням висновків суду, за грудень 2022 року, а також за січень, лютий та березень 2023 року, без урахування податків і зборів.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року позов задоволено повністю.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції у Львівській області щодо не нарахування та не виплати інспектору ВРПП Самбірського РВП ГУНП у Львівській області старшому лейтенанту поліції ОСОБА_1 в повному розмірі грошового забезпечення, а саме виплати, передбаченої постановою КМУ від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за грудень 2022 року, а також за січень, лютий та березень 2023 року.

Зобов`язано Головне управління Національної поліції у Львівській області нарахувати та виплатити виплату, передбачену постановою КМУ від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» в повному розмірі, з урахуванням висновків суду, за грудень 2022 року, а також за січень, лютий та березень 2023 року, без урахування податків і зборів.

Стягнуто з Головного управління Національної поліції у Львівській області (за рахунок бюджетних асигнувань) на користь ОСОБА_1 витрати на професійну правничу допомогу в сумі 5000 (п`ять тисяч) грн. 00 коп.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Головне управління Національної поліції у Львівській області оскаржило його в апеляційному порядку, просить рішення суду скасувати і у задоволенні позову відмовити повністю.

В апеляційній скарзі зазначає, що правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначено Законом України від 02.07.2015 № 580-УІІІ «Про Національну поліцію»(Закон № 580-УІІІ).

Відповідно до ч.ч.1 і 3 ст.59 Закону № 580-УІІІ служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень. Рішення з питань проходження служби оформлюються письмовими наказами по особовому складу на підставі відповідних документів, перелік і форма яких установлюються Міністерством внутрішніх справ України.

Проходження служби в поліції регулюється цим Законом та іншими нормативно- правовими актами (ст.60 наведеного Закону).

Статтею 94 Закону № 580-УІІІ передбачено, що поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання. Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - Постанова №168)встановлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки. Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії. Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави- агресора, у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідної групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Відповідно до абзацу другого пункту першого Постанови №168 виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

З метою врегулювання питань нарахування та виплати додаткової винагороди поліцейським, передбаченої Постановою №168, наказом МВС України від 28.11.2022 № 775 затверджено Порядок та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану ( далі- Порядок та умови). Порядок і умови набули чинності з 02.12.2022.

На період дії воєнного стану поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим із них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (далі - бойові дії та заходи), перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, ця винагорода збільшується до 100000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу участі в таких діях та заходах.

До безпосередньої участі в бойових діях та заходах належить здійснення поліцейським у районах проведення воєнних (бойових) дій:

1)бойових (спеціальних) завдань із відсічі та стримування збройної агресії проти України під час підпорядкування поліцейського відповідному органу військового управління або на виконання бойових розпоряджень такого органу;

2)заходів, пов`язаних з організацією та виконанням розвідувальних завдань, у разі їх залучення розвідувальним органом відповідно до законодавства;

3)охорони об`єктів (у тому числі несення служби на блокпостах) під час відбиття збройного нападу чи нанесення по них вогневого ураження противником, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення;

4)боротьби з диверсійно-розвідувальними силами агресора (противника) та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями в умовах безпосереднього зіткнення (взаємного вогневого контакту) з противником;

5)розмінування, що має оперативний характер, у частині виявлення, знешкодження та знищення вибухонебезпечних предметів;

6)заходів з евакуації населення (жителів) із територій (населених пунктів), які під час здійснення таких заходів піддаються вогневому ураженню противника;

7)інших повноважень поліції, крім зазначених у підпунктах 1 - 6 цього пункту, на територіях (населених пунктах), які у день здійснення таких повноважень піддаються вогневому ураженню противника, або на яких після деокупації тривають заходи з відновлення виконання завдань поліції відповідно до Закону України Про Національну поліцію", згідно плану заходів, затверджених Головою Національної поліції ( у період з дня деокупації відповідної території (населеного пункту) до одного місяця).

До наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, уключаються поліцейські, у тому числі ті, які:

1)у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним з участю в бойових діях або заходах, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), уключаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії;

Додаткова винагорода не виплачується за умов, якщо поліцейські:

1)перебувають під домашнім арештом, узяті під варту - за час перебування під домашнім арештом чи під вартою;

2)перебувають у відпустках - за час перебування у відпустках;

3)відсторонені від виконання службових обов`язків (посади) відповідно до Дисциплінарного статуту, відсторонені від посади відповідно до Кримінального процесуального кодексу України - з дня відсторонення від виконання службових обов`язків (посади), відсторонення від посади до закінчення застосування таких заходів;

4)перебувають у службовому відрядженні за кордоном (крім поліцейських, які забезпечують отримання, перевезення чи супроводження небезпечних вантажів, гуманітарної допомоги, міжнародної технічної допомоги, організацію закупівель чи виконання умов договорів (контрактів), удосконалюють чи отримують необхідні знання та навички для виконання обов`язків під час дії воєнного стану) - за час перебування у службовому відрядженні;

5)відсутні на службі (за місцем дислокації) органу (підрозділу) поліції без поважних причин - за час відсутності на службі без поважних причин;

6)звільнені від виконання службових обов`язків на підставі документа, що підтверджує тимчасову непрацездатність (крім випадків, передбачених підпунктом 1 пункту 4 цього Порядку та умов, а також крім поліцейських, які направлені за рішенням лікарсько-консультативної комісії для отримання медичної та/або реабілітаційної допомоги або які направлені згідно із законодавством для лікування за кордон, або які перебувають на амбулаторному лікуванні внаслідок обставин, визначених підпунктом 1 пункту 4 цього Порядку та умов), - з дня звільнення від виконання службових обов`язків;

Обов`язковою умовою виплати поліцейському додаткової винагороди є підтвердження факту безпосередньої участі поліцейського у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії та перебування безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій.

Документами, що підтверджують безпосередню участь поліцейських у бойових діях та заходах, є:

наказ (у тому числі наказ на виконання бойового розпорядження);

доручення;

стройова записка;

рапорт поліцейського (доповідна записка) про безпосередню участь у бойових діях або заходах;

акт перевірки об`єкта на наявність вибухонебезпечних предметів або акт знищення (знешкодження) вибухонебезпечних предметів або таких, що їх нагадують;

звернення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про відселення людей із місць, небезпечних для проживання, плани проведення евакуації населення (обов`язкової евакуації окремих категорій населення), витяг з інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційний портал Національної поліції України" про виконання завдань диспетчера (оперативного чергового) про реагування на повідомлення (заяви) осіб про необхідність евакуації людей унаслідок збройної агресії;

графіки чергувань (розстановка нарядів поліції);

витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань;

витяг з єдиного обліку заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та інші події з використанням інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційний портал Національної поліції України" або журналу єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події;

акт уповноваженого органу або посадової особи про залучення поліцейських із числа здобувачів освіти, відряджених поліцейських до безпосереднього виконання повноважень поліції;

інші документи, у яких містяться відомості про участь поліцейського в бойових діях або заходах в умовах безпосереднього зіткнення або взаємного вогневого контакту з противником.

Згідно з розрахунків для встановлення додаткової винагороди за період з 21.11.2022 по 01.12.2022 ОСОБА_1 нараховано додаткову винагороду за даний період 36 666,63 (з розрахунку 3333,3*11 календарних днів участі у бойових діях для обрахунку збільшеної додаткової винагороди до 100 000).

Згідно розрахунків для встановлення додаткової винагороди за період з 02.12.2022 по 31.12.2022 ОСОБА_1 нараховано додаткову винагороду за даний період 7096,77 (за 1 календарний день участі у бойових діях для обрахунку збільшеної додаткової винагороди до 100000 - 3225,81, а також з 03.12.2022 по 06.12.2022-за 4 календарних дні для виплати додаткової винагороди до ЗО 000) . Оскільки 02.12.2022 року ОСОБА_1 травмувався та не виконував завдань поліції, які охоплюють перелік виконання завдань поліцейськими для отримання збільшеної додаткової винагороди до 100 000 і в подальшому до 06.12.2022 теж таких завдань не виконував. Наказом від 06.12.2022 № 85 о/с дек про встановлення терміну відрядження наказано встановити термін відрядження із 14.09 по 05.12 2022 року. З 06.12.2022 ОСОБА_1 повернувся у розпорядження ГУНП у Львівській області.

Згідно з розрахунків для встановлення додаткової винагороди за період з 01.01.2023 по 31.01.2023 та за період 01.02.2023 по 28.02.2023 ОСОБА_1 додаткова винагорода не нараховувалась і не виплачувалась, оскільки Позивач перебував на амбулаторному лікуванні.

На підтвердження непрацездатності позивача, до позову долучено довідку про тимчасову непрацездатність поліцейського Гнатишака В.М., видану 05.12.2022 року лікарем амбулаторії загальної практики-сімейної медицини с. Бабино про перебування його на амбулаторному лікуванні. Жодного документу про лікування Позивача на стаціонарному лікуванні ОСОБА_1 не надходило. Тобто, після повернення Позивача на службу в ГУНП у Львівській області з ГУНП в Харківській області, він перебував на амбулаторному лікуванні і в нашої установи були відсутні законодавчо визначені підстави для включення ОСОБА_1 до наказів про виплату додаткової винагороди.

За вказаний період ОСОБА_1 виплачено грошове забезпечення відповідно до наказу МВС України від 06.04.2016 №260, яким затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських.

Натомість, додаткова винагорода, передбачена Постановою №168, є винагородою за виконану роботу (безпосереднє виконання службових обов`язків), які ОСОБА_1 у період з 05.12.2022 та у січні, лютому і березні, не виконував, оскільки перебував на амбулаторному лікуванні, відтак, підстав для її виплати за вказаний період немає.

Щодо стягнення з ГУНП у Львівській області на користь ОСОБА_1 витрат на правничу допомогу то апелянт зазначає, що така є неспівмірною та завищеною.

Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 проходить службу в Головному управлінні Національної поліції у Львівській області.

Згідно довідки УПД ГУНП у Львівській області про перебування позивача у відрядженні в Харківській області від 30.05.2023 №925/15/01-2023, відповідно до наказу ГУНП у Львівській області від 13.09.2022 №59 о/с дск «Про службове відрядження», старший лейтенант поліції ОСОБА_1 (0063646), інспектор відділу реагування патрульної поліції Самбірського районного відділу поліції ГУНП у Львівській області із 14 вересня 2022 року до особливого розпорядження відряджався до ГУНП в Харківській області для виконання завдань на деокупованих територіях.

Як вбачається з розрахунку винагороди за час безпосередньої участі в бойових діях та заходах, проходження служби поліцейськими Самбірського районного відділу поліції ГУНП у Львівській області, наданої відповідачем, в частині що стосується позивача, за розрахунковий період з 02.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 31.01.2023, з 01.02.2023 по 28.02.2023 ОСОБА_1 нараховано та виплачено додаткову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за 02.12.2022 у розмірі 1225, 81 грн.; а за період з 03.12.2022 по 06.12.2022 у розмірі 967, 74 грн. за кожен календарний день. У період з 07.12.2022 по 31.03.2023 додаткова винагорода позивачу не нараховувалась та не виплачувалась, що не заперечується відповідачем.

Згідно листа УФЗБО ГУНП від 14.04.2023 №3-5/ез/17/01-2023 позивач не має права на збільшену винагороду до 100000 грн., оскільки внаслідок отриманої травми не перебував на стаціонарному лікуванні. Про підстави не виплати додаткової винагороди до 30000 грн. у листі не зазначено.

Постановляючи рішення суд першої інстанції виходив з того, що згідно зі статтею 1 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб в Україні введено воєнний стан. Строк дії воєнного стану в Україні в подальшому продовжено відповідними Указами Президента України (№ 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022,№ 58/2023 від 06.02.2023) з 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 94 Закону України «Про Національну поліцію»поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.

Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» № 988 від 11.11.2015 (далі - Постанова №988), грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

При цьому суд правильно зауважив, що встановлена постановою Кабінету Міністрів України №168 додаткова винагорода є складовою грошового забезпечення, яку держава взяла на себе обов`язок виплачувати на період дії воєнного стану в Україні.

Згідно з п.4, 5 ч.10 ст.62 Закону України «Про Національну поліцію», поліцейський своєчасно і в повному обсязі отримує грошове забезпечення та інші компенсаційні виплати відповідно до закону та інших нормативно-правових актів України; у повному обсязі користується гарантіями соціального та правового захисту, передбаченими цим Законом та іншими актами законодавства.

Приписами п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (в редакції зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 1146 від 08.10.2022) визначено, що на період дії воєнного стану поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Приписами п. 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (в редакції зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 1146 від 08.10.2022), установлено, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.

Приписами п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (в редакції зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України №43 від 20.01.2023) визначено, що на період дії воєнного стану поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць.

Приписами п. 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (в редакції зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України №43 від 20.01.2023) установлено, що керівники відповідних міністерств та державних органів визначають порядок і умови виплати додаткової винагороди, одноразової грошової допомоги, розміри виплати додаткової винагороди в розмірі до 30000 гривень.

Приписами п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (в редакції зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 1146 від 08.10.2022 та №43 від 20.01.2023) Міністерству фінансів доручено опрацювати питання щодо збільшення видатків відповідним розпорядникам бюджетних коштів для забезпечення реалізації цієї постанови.

Наказом МВС України від 28.11.2022 №775, відповідно до пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», з метою врегулювання порядку та умов виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану було затверджено Порядок та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану.

Згідно з п. 2 Порядку та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану (в редакції наказу від 28.11.2022 №775), на період дії воєнного стану поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим із них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (далі - бойові дії та заходи), перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, ця винагорода збільшується до 100000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу участі в таких діях та заходах.

Згідно з п. 3 Порядку та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану (в редакції наказу від 28.11.2022 №775), до безпосередньої участі в бойових діях та заходах належить здійснення поліцейським у районах проведення воєнних (бойових) дій: 7) інших повноважень поліції, крім зазначених у підпунктах 1 - 6цього пункту, на територіях (населених пунктах), які у день здійснення таких повноважень піддаються вогневому ураженню противника, або на яких після деокупації тривають заходи з відновлення виконання завдань поліції відповідно до Закону України «Про Національну поліцію», згідно плану заходів, затверджених Головою Національної поліції (у період з дня деокупації відповідної території (населеного пункту) до одного місяця).

Згідно з п. 2 Порядку та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану (в редакції наказу від 26.01.2023 №38, набрав чинності 01.02.2023), на період дії воєнного стану додаткова винагорода поліцейським виплачується в розмірах: 1) до 10000 гривень - поліцейським, крім тих, що визначені в підпункті 2 цього пункту,- пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які здійснюють повноваження поліції в місцях завдання ракетних ударів та/або ударів безпілотних літальних апаратів (далі - удари), розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 30000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу їх здійснення.

Згідно з п. 14 Порядку та умови виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану (в редакції наказу від 26.01.2023 №38, набрав чинності 01.02.2023), додаткова винагорода не виплачується за умов, якщо поліцейські: 6) звільнені від виконання службових обов`язків на підставі документа, що підтверджує тимчасову непрацездатність (крім випадків, передбачених підпунктом 1 пункту 4 цього Порядку та умов, а також крім поліцейських, які направлені за рішенням лікарсько-консультативної комісії для отримання медичної та/або реабілітаційної допомоги або які направлені згідно із законодавством для лікування за кордон, або які перебувають на амбулаторному лікуванні внаслідок обставин, визначених підпунктом 1 пункту 4 цього Порядку та умов),- з дня звільнення від виконання службових обов`язків.

Суд встановив, що додаткова винагорода, передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» позивачу була нарахована та виплачена за 02.12.2022 у розмірі 1225, 81 грн.; а за період з 03.12.2022 по 06.12.2022 у розмірі 967, 74 грн. за кожен календарний день. У період з 07.12.2022 по 31.03.2023 додаткова винагорода позивачу не нараховувалась та не виплачувалась, що не заперечується відповідачем.

Судом першої інстанції зґясовано, що причиною припинення виплати позивачу вказаної доплати стало те, що підтвердження щодо здійснення повноважень ОСОБА_1 для отримання збільшеної додаткової винагороди до 100000 за період з 02.12.2022 по 05.12.2022 до ГУНП у Львівській області з ГУНП в Харківській області не надходило. Також документально не підтверджено факту травмування ОСОБА_1 , яке пов`язане з участю в бойових діях або заходах, коли позивач перебував безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів. Даний факт може бути підтверджено лише відповідним актом розслідування нещасного випадку яким встановлено, що працівник поліції отримав травму в період проходження служби під час виконання службових обов`язків. Також відповідач зазначив, що до наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, уключаються поліцейські, у тому числі ті, які у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним з участю в бойових діях або заходах, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних). В інших випадках, якщо поліцейські звільнені від виконання службових обов`язків на підставі документа, що підтверджує тимчасову непрацездатність, додаткова винагорода не виплачується, оскільки остання є виплатою передбаченою за виконану роботу (безпосереднє виконання службових обов`язків), які ОСОБА_1 у період з 05.12.2022 та у січні, лютому і березні не виконував, так як перебував на амбулаторному лікуванні.

Надаючи оцінку таким твердженням судом першої інстанції зґясовано, що позивач - інспектор відділу реагування патрульної поліції Самбірського районного відділу поліції ГУНП у Львівській області старший лейтенант поліції Гнатишак В.М., відповідно до наказу ГУНП у Львівській області від 13.09.2022 №59 о/с дск «Про службове відрядження», був відряджений до ГУНП в Харківській області для виконання завдань на деокупованих територіях, а саме на території обслуговування відділу поліції №1 Ізюмського районного управління поліції ГУНП в Харківській області до особливого розпорядження.

Згідно акту розслідування нещасного випадку №101 від 14.08.2023 складеного щодо позивача, нещасний випадок з поліцейським стався на блокпосту, розташованому на автодорозі Т-2110 «Балаклія-Первомайськ», у напрямку с.Гусарівка Харківської області, поблизу переправи через р.Сіверський Донець.

Згідно підп.1 п.2 Р. VII (Харківська область) наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789, до територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) в Ізюмському районі віднесено Балаклійську міську територіальну громаду станом на 23 листопада 2022 року та із внесеними змінами станом на 10 грудня 2022 року.

Факт несення служби поліцейським в зоні бойових дій, під час відрядження, не заперечується відповідачем та додатково підтверджується фактом нарахування позивачу 01.12.2022 та 02.12.2022 збільшеної додаткової винагороди до 100000 грн.

Згідно з абз.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», поліцейські, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів - розмір додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Згідно довідки УПД ГУНП у Львівській області про перебування позивача у відрядженні в Харківській області від 30.05.2023 №925/15/01-2023 відповідачем вжито заходів щодо повернення позивача до місця постійного несення служби лише 06.12.2022 шляхом видання наказу ГУНП у Львівській області від 06.12.2022 №85 о/с дск «Про встановлення термінів відрядження». У період з 02.12.2022 по 04.12.2022 позивач не перебував на лікарняному, а продовжував нести службу у місці відрядження, тобто забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії та перебував безпосередньо в районі бойових дій у період здійснення зазначених заходів. 05.12.2022 позивач вибув із розпорядження ГУНП у Харківській області.

Відповідно, позивач мав право на отримання додаткової винагороди у розмірі до 100 000 грн. пропорційно часу участі у таких діях та заходах, а саме за 03.12.2022 та 04.12.2022.

Що стосується додаткової винагороди за період з 05.12.2022 по 31.03.2023 то судом першої інстанції також зґясовано, Самбірським РВП ГУНП у Львівській області проведено розслідування нещасного випадку. Згідно висновку комісії, поліцейський отримав травму в період проходження служби під час виконання службових обов`язків. Акт розслідування нещасного випадку за клопотанням представника позивача було скасовано 09.05.2023, як такий що складений не уповноваженим суб`єктом. 14.08.2023 комісією з розслідування нещасного випадку ГУНП у Харківській області, за участю працівників ГУНП у Львівській області складено акт розслідування нещасного випадку, який стався з позивачем за №101, яким підтверджено, що позивач отримав травму в період проходження служби під час виконання службових обов`язків.

Відхиляючи доводи ГУНП у Львівській області про неможливість нарахувати та виплатити додаткову винагороду позивачу з підстав скасування 09 травня 2023 року акту розслідування нещасного випадку, складеного Самбірським РВП ГУНП у Львівській області, оскільки у період нарахування таких виплат за грудень 2022 року, січень березень 2023 року акт розслідування нещасного випадку скасований не був, суд першої інстанції правильно зазначив, що законодавство не ставить в залежність для проведення спірної виплати наявність акту розслідування нещасного випадку, яким би було встановлено факт, що поліцейський отримав травму в період проходження служби під час виконання службових обов`язків. Підставою для нарахування та виплати грошового забезпечення є інформація про перебування поліцейського в зоні бойових дій та довідка про тимчасову непрацездатність поліцейського, у якій зазначено, що причиною непрацездатності є травма отримана під час несення служби чи її наслідки.Більше того, відповідачу, який проводив розслідування нещасного випадку було достовірно відомо, що позивач отримав травму саме під час чергування на блокпості де він перебував згідно розстановки нарядів, тобто під час несення служби де виконував свої функціональні обов`язки як поліцейський.

Підпунктом 6 пункту 14 Порядку та умов виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану, затвердженого наказом МВС України від 28.11.2022 №775, як виняток, визначено необхідність нарахувати та виплатити доплату (додаткова винагорода) поліцейському, який перебуває на амбулаторному лікуванні, за умови, що така непрацездатність є наслідком поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого при умовах визначених підпунктом 1 пункту 4 Порядку та умов виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану, затвердженого наказом МВС України від 28.11.2022 №775, а саме у зв`язку з участю в бойових діях або заходах, перебуваючи безпосередньо в районах їх проведення. У період з 05.12.2022 по 31.01.2023 позивач мав право на отримання додаткової винагороди у розмірі до 30 000 гривень, а у період з 01.02.2023 по 31.03.2023 позивач мав право на отримання додаткової винагороди у розмірі до 10 000 гривень.

Оскільки додаткова винагорода, як уже зазначалось вище, є складовою грошового забезпечення, то суд підставно зауважив, що вказані вище норми також узгоджуються і з положеннями п.3 Р.ІІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого наказом МВС України від 06.04.2016 №260, відповідно до якого, поліцейським, звільненим від виконання службових обов`язків на підставі документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність зберігається виплата грошового забезпечення.

З урахуванням викладеного, суд вірно вважав, що має місце протиправна бездіяльність відповідача щодо невиплати позивачу додаткової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за грудень 2022 року, а також за січень, лютий та березень 2023 року, відтак належним способом відновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити виплату (додаткову винагороду), передбачену постановою КМУ від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» в повному розмірі, з урахуванням висновків суду, за грудень 2022 року, а також за січень, лютий та березень 2023 року, без урахування податків і зборів.

Виходячи із викладеного вище суд дійшов обґрунтованого висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.

Щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу розмірі 5 000,00 грн. то суд апеляційної інстанції вважає за необхідне вказати наступне.

Відповідно до статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:1) на професійну правничу допомогу;2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Згідно з ч. 4 ст. 134 Кодексу адміністративного судочинства України, для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

У відповідності до ч. 7 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

02.01.2023 позивачем укладено Договір про надання правової допомоги з адвокатом Золотухіним Олександром Олександровичем.

Згідно акту здавання-приймання робіт від 22.06.2023, згідно до договору від 02.01.2023 у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до ГУНП у Львівській області про нарахування грошового забезпечення в повному розмірі (справа №380/10598/23), сума витрат на професійну правничу допомогу підлягає сплаті в сумі 7500,00 грн.

До матеріалів справи додано ордер, розрахунок розміру правничої допомоги у справі із зазначенням наданої послуги, затраченого часу, вартості, акт здавання-приймання робіт та надано докази надіслання вказаних документів відповідачу у справі.

Колегія суддів вважає, що розмір встановлених судом першої інстанції витрат на правничу допомогу в сумі 5000 ,00 грн. по даній справі не є співмірним із складністю справи та обсягом виконаних адвокатом робіт.

Відповідно до частин дев`ятої статті 139 КАС України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23 лютого 2006 року №3477-IV суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

При визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі ст. 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі «East/West Alliance Limited» проти України», заява №19336/04).

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Лавентс проти Латвії» зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.

Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, зважаючи на складність справи, витрачений адвокатом час, та неспіврозмірним у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг.

Дана справа згідно положень статей 4, 12, 262 КАС України є справою незначної складності, з невеликим обсягом досліджуваних доказів, яка розглядалась судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними матеріалами у справі.

Вказаний обсяг виконаних робіт (наданих послуг) адвокатом, колегія суддів вважає завищеним, оскільки дана справа незначної складності з сталою правовою позицією та не потребує значної затрати часу на вказані роботи.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду за результатами розгляду справи №200/14113/18-а ухвалив постанову від 26.06.2019, в якій сформував правову позицію, згідно з якою, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої було ухвалено рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенством права, встановить, що розмір витрат, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору.

Вказаний висновок Верховного Суду у відповідності до приписів частини п`ятої статті 242 КАС України та частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суд враховує під час вирішення такого питання.

Враховуючи практику Європейського суду з прав людини щодо присудження судових витрат, суд при розподілі судових витрат має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності) та критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін, суд апеляційної інстанції вважає, що розмір таких витрат слід встановити у сумі 1500 грн.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги заслуговують на увагу лише в частині стягнення витрат на правничу допомогу, в решті суд першої інстанції вірно встановив обставини справи, правильно застосував норми матеріального та процесуального права, відтак рішення суду першої інстанції слід змінити в частині розміру суми витрат на правничу допомогу, в решті рішення залишити без змін.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п.1, 2 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 317, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції у Львівській області задовольнити частково.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року у справі № 380/10598/23 скасувати в частині стягнення судових витрат на професійну правничу допомогу та в цій частині прийняти нове.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Національної поліції у Львівській області (код ЄДРПОУ 40108833, пл. Генерала Григоренка, 3, м. Львів) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати на професійну правничу допомогу в сумі 1500 (одна тисяча п`ятост) грн. 00 коп.

В решті рішення суду залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя М. А. Пліш судді А. Р. Курилець О. І. Мікула Повне судове рішення складено 16.02.24

Джерело: ЄДРСР 117050269
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку