open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 560/15674/23

РІШЕННЯ

іменем України

16 лютого 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання вимоги протиправною,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною вимогу Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області, оформлену листом від 14.07.2023 № 8681-7473/Ш-03/8-2200/23 щодо повернення надміру виплачених коштів житлової субсидії в сумі 50393,59 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що у травні 2023 року на адресу позивача ГУ ПФУ в Хмельницькій області направило лист від 12.05.2023 № 2200-0503-8/38925, у якому зазначило, що позивач має повернути на рахунок ПФУ отримані суми раніше призначеної субсидії за період з 01.09.2018 по 31.01.2022 у загальній сумі 57393,59 грн. (у подальшому, враховуючи часткову сплату, - 50393,59 грн.).

Підставою вимоги стала перевірка доходів згідно поданої декларації про доходи та витрати для отримання субсидії та наявність у колишнього чоловіка двох транспортних засобів, з року випуску яких минуло менше 15 років.

Вважає таку вимогу відповідача протиправною та вказує, що транспортні засоби належать колишньому чоловіку ОСОБА_2 , з яким вона розлучена відповідно до рішення Волочиського районного суду від 04.05.2017, та проживає окремо. Проте з реєстраційного обліку за попередньою адресою ОСОБА_2 не знявся і продовжує бути зареєстрованим у житловому будинку, який належить позивачу.

Також зазначає, що транспортному засобу НОМЕР_1 , який належить ОСОБА_2 , більше п`яти років.

Ухвалою суду від 05.09.2023 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 25.09.2023 відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області подало до суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що в січні 2022 року під час планової перевірки з питань здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки згідно інформації Міністерства фінансів України встановлено, що чоловік ОСОБА_1 мав у власності 2 транспортні засоби 2007 та 2013 років випуску. Оскільки зазначений факт вплинув на визначення права на призначення житлової субсидії з вересня 2018 року, по особовій справі позивачки проведено розрахунок надміру виплачених коштів житлової субсидії.

Також просить провести розгляд справи в судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.

З урахуванням п. 2 ч. 1 ст. 263 КАС України, характеру спірних правовідносин та предмету доказування у цій справі суд дійшов висновку про відсутність підстав для проведення судового засідання з повідомленням сторін, а тому в задоволенні клопотання представника відповідача слід відмовити.

З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та оцінивши докази, суд встановив таке.

ОСОБА_1 отримувала житлову субсидію у період з 01.09.2018 по 31.01.2022.

Згідно листа управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації від 31.01.2022 №14-465, адресованому позивачеві, повідомлено, що при зверненні від 13.09.2018 за призначенням житлової субсидії в декларації про доходи та витрати не вказано про наявність у чоловіка ОСОБА_2 транспортного засобу, який зареєстрований 17.04.2014 і з дати випуску пройшло менше ніж 5 років, а саме мотоцикл VIPER2S150-A 150 2013 року випуску. Тому без врахування цих даних була призначена житлова субсидія, яка в подальшому призначалась автоматично.

28.08.2021 при повторному зверненні за призначенням житлової субсидії в декларації не вказано про наявність у чоловіка ОСОБА_2 двох транспортних засобів, з року випуску яких минуло менше 15 років, а саме: ВАЗ 21101 1596 2007 року випуску та VIPER2S150-A 150 2013 року випуску. Внаслідок цього ОСОБА_1 надміру виплачені кошти субсидії на загальну суму 63093,59 грн. за період з 01.09.2018 по 31.01.2022.

У подальшому від управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації до головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області передано особову справу ОСОБА_1 з наявною переплатою житлової субсидії за період з 01.09.2018 по 31.01.2022 в сумі 57393,59 грн. у зв`язку з неповідомленням про наявність двох транспортних засобів віком до 15 років.

Так, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 року №1041 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України з 1 грудня 2022 року призначення житлових субсидій здійснюється Пенсійним фондом України.

Головне управління Пенсійного фонду в Хмельницькій області листом від 12.05.2023 повідомило позивача про наявність переплати по субсидії за період з 01.09.2018 по 31.01.2022 у загальній сумі 57393,59 грн. у зв`язку з неповідомленням про наявність двох транспортних засобів віком до 15 років.

Листом від 14.07.2023 Головне управління Пенсійного фонду в Хмельницькій області у відповідь на звернення позивача повідомило, що в січні 2022 року під час планової перевірки з питань здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки згідно інформації Міністерства фінансів України встановлено, що ОСОБА_2 мав у власності 2 транспортні засоби 2007 та 2013 років випуску.

Вказано, що за матеріалами особової справи встановлено, що при зверненні 13.09.2018 не задекларовано мотоцикл 2013 року випуску, при зверненні 28.08.2021 - тільки транспортний засіб 2007 року випуску.

Оскільки зазначений факт вплинув на визначення права на призначення житлової субсидії з вересня 2018, по особовій справі ОСОБА_3 проведено розрахунок надміру виплачених коштів житлової субсидії. Залишок коштів надміру виплаченої житлової субсидії після часткової сплати становить 50393,59 грн.

Не погоджуючись з такою вимогою відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Порядок надання субсидій визначений Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України №848 від 21.10.1995 (далі- Положення №848).

Згідно пункту 3 Положення №848 житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку.

Згідно абзацу другогопідпункту 2 пункту 14 Положення №848 в редакції, яка діяла до 01.05.2021, було передбачено, що житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда і причепа).

Наявність (відсутність) у власності зазначених осіб транспортних засобів зазначається удекларації про доходиі витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Згідно пункту 43 Положення №848 (в редакції, яка діяла до 01.05.2021) для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання): заяву;декларацію про доходиі витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням.

Згідно пункту 49 Положення №848 громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів та отримання інформації відповідно допункту 50цього Положення приймається рішення про: призначення житлової субсидії; непризначення житлової субсидії (у разі, коли за результатами розрахунку житлової субсидії її розмір має нульове або від`ємне значення); відмову в призначенні житлової субсидії; подання документів на розгляд комісії(пункт 60 Положення №848).

Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону і розраховується: на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня (пункт 69 Положення №848).

Після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють призначення житлової субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому періоді, крім домогосподарств, зокрема, у складі яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб (пункт 78 Положення №848).

Пунктом 80 Положення №848 визначено, що домогосподарствам, зазначеним упункті 78цього Положення, призначення житлової субсидії на наступний строк здійснюється після подання нових заяви та декларації.

Згідно пункту 90 Положення №848 громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про виникнення обставин, зокрема щодо, зокрема, настання умов, зазначених упідпунктах 2і4пункту 14 цього Положення.

Відповідно до пункту 119 Положення №848 за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли, зокрема:

- у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії (абзац 4);

- громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені упункті 90цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення (абзац 5).

Пунктом 125-1Положення №848 передбачено, що кошти надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертаються громадянами на небюджетні рахунки структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, відкриті в Казначействі.

У подальшому постановою Кабінету Міністрів України №420 від 14.04.2021були внесені зміни до абзацу першого підпункту 2 пункту 14 Положення №848, згідно з якими житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності:

- транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда і причепа);

- більше ніж один транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа).

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України №420 від 14.04.2021 було передбачено, що у травні 2021 р. призначення житлової субсидії (у тому числі на наступний період) здійснюється лише після подання нових заяви про призначення та надання житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Житлова субсидія особам, які звернулися за її призначенням у травні - вересні 2021 р., призначається починаючи з травня 2021 року.

Отже з 01.05.2021 змінились умови надання житлової субсидії та, зокрема, встановлено, що житлова субсидія не призначається, якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності більше ніж один транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше ніж 15 років.

Позивач 13.09.2018 звернулася із заявою про призначення житлової субсидії, та подаладекларацію про доходи, у якій зазначила про відсутність транспортних засобів.

Стосовно права на отримання житлової субсидії за наявності реєстрації на ім`я ОСОБА_2 мотоцикла марки VIPER ZS150-A, 2013 року випуску, суд враховує таке.

Відповідно до правил митного контролю та митного оформлення транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, затверджених Наказом ДМСУ від 17.11.2005 року № 1118, визначення року виготовлення транспортного засобу здійснюється на підставі даних виробника, які зазначаються у VIN- коді, що передбачено п. 8 Розділу Правил та п. 6.3 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів.

Водночас, згідно з абз. 4 п. 6.3.3. Наказу Міністерства юстиції України та Фонду державного майна України від 24.11.2003 №142/5/2092 «Про затвердження Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів», у разі відсутності даних про календарну дату першого документального підтвердження будь-якої дії з даним КТЗ або виникнення сумнівів щодо її достовірності, коли встановлений модельний рік виготовлення КТЗ збігається з роком виготовлення, зазначеним у свідоцтві про реєстрацію, під час оцінки за дату виготовлення береться 1 січня встановленого за VIN-кодом модельного року.

Відповідно до довідки з регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій області від 21.01.2022, на ім`я ОСОБА_2 01.09.2018 зареєстровано автомобіль марки ВАЗ 21101, 2007 року випуску, та 17.04.2014 зареєстровано мотоцикл марки VIPER ZS150-A.

Згідно листа Хмельницької митниці від 28.01.2022, згідно Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби України підставою для пропуску на митну територію України мотоцикла (VIN: НОМЕР_2 ) була митна декларація від 14.09.2013 № 500060001/2013/40263.

Вказаний VIN-номер відповідає номеру, вказаному у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу (мотоцикл марки VIPER ZS150-A), у якому також вказано рік випуску - 2013. В особливих відмітках вказано: Д/Р ВІА 138386 19.03.2014; ВМД 5000 60001/2013/040471 16.09.2013.

Оскільки точна дата випуску вказаного транспортного засобу не відома, датою виготовлення (випуску) мотоцикла VIPER2S150-A 150 2013 року слід рахувати 01.01.2013, з врахуванням зазначеного року випуску (2013) у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 .

Оскільки рік випуску закінчується 31 грудня, а роком випуску мотоцикла VIPER2S150-A 150 є 2013 рік, відлік 5 років починається з 01.01.2013 року і закінчується 31 грудня 2017 року.

Отже, у вересні 2018 року наявність транспортного засобу, з дати випуску якого минуло 5 років, не впливало на право на отримання субсидії.

Тому позивачу з 01.09.2018 житлова субсидія була призначена на законній підставі.

Водночас, у подальшому, відповідно до п.п.2 п.14 Положення №848 (в редакції Постанови КМ№ 420 від 14.04.2021) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності, зокрема, більше ніж один транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа).

28.08.2021 позивач повторно звернулась за призначенням житлової субсидії (яка призначалась з 01.05.2021).

Таким чином, з 01.05.2021 позивач не мала права на отримання житлової субсидії, оскільки один з членів домогосподарства мав у власності два транспортних засоби (автомобіль та мотоцикл), з року випуску яких не минуло 15 років.

Щодо твердження позивача, що ОСОБА_2 є колишнім її чоловіком, з яким вона розлучена відповідно до рішення Волочиського районного суду від 04.05.2017 та проживає окремо, суд зазначає, що ОСОБА_2 зареєстрований в домогосподарстві позивача.

Після розірвання шлюбу не відбувалися зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні членів домогосподарства.

Згідно п.24 Положення №848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.

Отже, до складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні.

При цьому, згідно п.25-26 Положення у разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за цією адресою членів домогосподарства.

Відповідно до рішення про призначення житлової субсидії у випадку, передбаченому пунктом 25 цього Положення, та/або документів, що підтверджують фактичне непроживання особи за адресою, управителі, об`єднання, виконавці комунальних послуг не нараховують плати за житлово-комунальні послуги, внески/платежі на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком на членів домогосподарства, які зареєстровані, але фактично не проживають у житловому приміщенні (будинку).

Згідно п.29 Положення рішення у випадках, передбачених пунктами 25, 27 і 28 цього Положення, приймаються на підставі актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства та/або документів, що підтверджують непроживання особи за адресою домогосподарства.

Однак доказів проживання за іншою адресою ОСОБА_2 органу, що здійснював призначення житлової субсидії (як і суду), позивачем надано не було. Докази повідомлення позивачем відповідного органу про такі обставини (що було б підставою для обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства) також відсутні.

Позивач не заперечує, що у наявності в особи, яка зареєстрована за однією адресою з позивачем, є 2 транспортні засоби, з року випуску яких минуло менше ніж 15 років, що свідчить про правомірність припинення виплати житлової субсидії з 01.05.2021 по 31.01.2022, та, як наслідок, необхідність повернення коштів за вказаний період.

Згідно п.125 Положення у випадках, зазначених в абзацах четвертому - дев`ятому пункту 119 цього Положення (зокрема, у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію), на вимогу уповноваженого органу, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином.

З врахуванням наведеного, вимогу Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області, оформлену листом від 14.07.2023 № 8681-7473/Ш-03/8-2200/23 щодо повернення надміру виплачених коштів житлової субсидії, слід визнати протиправною та скасувати за період з 01.09.2018 по 30.04.2021, оскільки за цей період субсидія виплачена позивачу правомірно.

Щодо конкретної суми коштів за вказаний період, то суд, за відсутності помісячної інформації щодо виплачених коштів житлової субсидії за спірний період, не має можливості таку визначити.

Як наслідок, слід зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області провести перерахунок розміру надміру виплачених коштів житлової субсидії за період з 01.05.2021 по 31.01.2022, з врахуванням повернутих ОСОБА_1 коштів.

Таким чином, позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до ч.1, 3ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Предметом позову є одна вимога немайнового характеру, яка хоч і задоволена частково, але розмір компенсації за сплачений судовий збір суд визначає, виходячи з кількості (а не з розміру) задоволених/незадоволених позовних вимог. Такий механізм розподілу витрат зі сплати судового збору застосовано Верховним Судом у рішенні від 16.06.2020 по справі №620/1116/20.

Позивачем сплачено 1073,60 грн. судового збору за подання позовної заяви, тому такі витрати слід присудити на його користь.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати вимогу Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області, оформлену листом від 14.07.2023 № 8681-7473/Ш-03/8-2200/23, щодо повернення ОСОБА_1 виплачених коштів житлової субсидії за період з 01.09.2018 по 30.04.2021.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області провести перерахунок розміру надміру виплачених коштів житлової субсидії ОСОБА_1 за період з 01.05.2021 по 31.01.2022, з врахуванням повернутих ОСОБА_1 коштів.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 16 лютого 2024 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Гната Чекірди, 10,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 21318350)

Головуючий суддя Д.А. Божук

Джерело: ЄДРСР 117048833
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку