open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 917/58/23
Моніторити
Постанова /04.06.2024/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.05.2024/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.03.2024/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.03.2024/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /27.02.2024/ Господарський суд Полтавської області Судовий наказ /27.02.2024/ Господарський суд Полтавської області Судовий наказ /27.02.2024/ Господарський суд Полтавської області Постанова /08.02.2024/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.01.2024/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.11.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.11.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.10.2023/ Східний апеляційний господарський суд Рішення /05.09.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /08.08.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /06.07.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /13.06.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.05.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.05.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /30.03.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /30.03.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /07.03.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /10.01.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /10.01.2023/ Господарський суд Полтавської області
emblem
Справа № 917/58/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /04.06.2024/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.05.2024/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.03.2024/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.03.2024/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /27.02.2024/ Господарський суд Полтавської області Судовий наказ /27.02.2024/ Господарський суд Полтавської області Судовий наказ /27.02.2024/ Господарський суд Полтавської області Постанова /08.02.2024/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.01.2024/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.11.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.11.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.10.2023/ Східний апеляційний господарський суд Рішення /05.09.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /08.08.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /06.07.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /13.06.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.05.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.05.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /30.03.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /30.03.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /07.03.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /10.01.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /10.01.2023/ Господарський суд Полтавської області
Єдиний державний реєстр судових рішень

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2024 року м. Харків Справа № 917/58/23

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Білоусова Я.О., суддя Пуль О.А. , суддя Тарасова І.В.

за участі секретаря судового засідання Андерс О.К.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області (вх.№2100 П/2) на рішення Господарського суду Полтавської області від 05.09.2023 (прийняте у приміщенні Господарського суду Полтавської області суддею Кльоповим І.Г., повний текст складено 15.09.2023) у справі №917/58/23

за позовом Керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області, м.Лубни Полтавської області, в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, м.Лубни Полтавської області,

до 1) Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, м.Лубни Полтавської області,

2) Комунального підприємства "Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги", м.Лубни Полтавської області,

третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Заклад дошкільної освіти №9 "Берізка" Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, м.Лубни Полтавської області,

про скасування розпорядження, зобов`язання звільнити приміщення,

ВСТАНОВИВ:

В грудні 2022 року керівник Лубенської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовом до Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області та Комунального підприємства "Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги", третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Заклад дошкільної освіти №9 "Берізка" Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, про скасування розпорядження, зобов`язання звільнити приміщення.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 05.09.2023 у справі №917/58/23 позов задоволено.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. № 240 від 05.08.2019 Про передачу нежитлового приміщення по вул.Метеорогічній, 24/2.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. № 241 від 05.08.2019 Про передачу нежитлового приміщення по вул.Метеорогічній, 24/2.

Визнано незаконним та скасовано рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Лубенської міської ради Полтавської області від 10.10.2019 Про затвердження розпоряджень міського голови, прийнятих у міжсесійний період у частині затвердження розпоряджень Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. №240 та №241 від 05.08.2019 про передачу нежитлового приміщення по вул.Метеорогічній, 24/2 в м. Лубни Полтавської області.

Зобов`язано Комунальне підприємство Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги звільнити приміщення загальною площею 246,8 м.кв, вартістю 7 052 241,78 грн, розміщене за адресою: Полтавська область, Лубенський район, м. Лубни, вул.Метеорологічна, 24/2.

Стягнуто з Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області на користь Полтавської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 4962,00 грн.

Стягнуто з Комунального підприємства "Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" на користь Полтавської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 4962,00 грн.

Рішення суду обґрунтовано тим, що Комунальне підприємство Комунальне некомерційне підприємство Лубенським міський центр первинної медико-санітарної допомоги в особі амбулаторії загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД № 4 є закладом охорони здоров`я, який здійснює медичну практику. При цьому, ні КП КНП ЛМЦПМСД, ні амбулаторія загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД № 4 не здійснюють навчально-виховну, освітню діяльність. Тому, нежитлове приміщення площею 246,8 м2 використовується не за освітнім призначенням та в цілях не пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу, що суперечить вимогам ч. 4 ст. 80 Закону України Про освіту, ч. 3 ст. 16 Закону України Про дошкільну освіту та п. 2 розділу І Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України № 234 від 24.03.2016, в зв`язку з чим розпорядження Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. № 240 та № 241 від 05.08.2019, затверджені рішенням сесії Лубенської міської ради 10.10.2019, прийняті із порушенням законодавства у сфері освіти, а тому підлягає скасуванню.

З посиланням на ст.393 ЦК України та ч.1 ст.387 ЦК України суд дійшов висновку, що спірне нежитлове приміщення площею 246,8 кв.м, розміщене за адресою: Полтавська область, Лубенський район, м. Лубни, вул. Метеорологічна, 24/2 підлягає звільненню.

Лубенська міська рада Лубенського району Полтавської області з рішенням суду першої інстанції не погодилась та звернулась до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 05.09.2023 у справі №917/58/23 та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Скарга обґрунтована тим, що суд не вказав і не визначив хто саме і які саме норми законодавства порушені при прийнятті розпоряджень Лубенського міського голови та рішення Лубенської міської ради, на підставі яких норм законодавства вони повинні бути визнані незаконними та підлягають скасуванню. Суд не надав жодної мотивованої оцінки аргументам, що були викладені у відзиві Лубенської міської ради, окрім того, що прокурор, на думку суду, мав право звертатися з позовом. Не надано оцінки мотивів органу в інтересах якої подано позов, а саме Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради, яке не вбачало в діях свого засновника ніяких порушень і не заперечувало з приводу використання спірного приміщення для розміщення медичного закладу. У рішенні не визначені норми права, на які посилалися сторони, які суд не застосував, та мотиви їх незастосування, зокрема, щодо розмежування повноважень у місцевому самоврядуванні України, конституційного захисту прав місцевого самоврядування, положень законодавства про охорону здоров`я в Україні та інше. Суд не визначив, які саме інтереси держави були порушені при прийнятті актів, які оскаржуються прокурором, і в зв`язку з чим у нього виникло право на звернення до суду. Посилання прокурора на статтю 393 ЦК України, згідно якої власник має право вимагати повернення майна, є недоречним у даному випадку, адже власник майна Лубенська міська рада, а не її виконавчий орган - Управління освіти і саме власник розпорядився належним йому "майном.

13.12.2023 та 21.12.2023 до суду від Лубенської окружної прокуратури Полтавської області надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№15484, №15919), в якому прокурор проти апеляційної скарги заперечує, вважає рішення суду законним та обґрунтованим, посилаючись на те, що згідно інвентаризаційного опису необоротних активів все приміщення знаходиться на балансі Лубенського дошкільного навчального закладу № 9 «Берізка». Цільове призначення земельної ділянки, на якій розташована будівля, загальною площею 0,863 га, кадастровий номером 5310700000:04:076:0132, визначено для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти. Таким чином цільове призначення майна та земельної ділянки завжди було пов`язане з обслуговуванням закладу освіти та забезпеченням освітнього процесу. Об`єкт освіти це не тільки навчальний заклад, а й будівлі, споруди, землі, комунікації, обладнання та інші цінності підприємств системи освіти, а тому використання приміщень дошкільних навчальних закладів поза цільовим призначенням, прямо заборонена законом. Згідно з ч.4 ст.80 Закону України Про освіту, абз. 2 ч. 3 ст. 16 Закону України Про дошкільну освіту та п. 2 розділу І Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України № 234 від 24.03.2016 майно Закладу дошкільної освіти № 9 Берізка Лубенської міської ради не може бути вилученим та використовуватись не за призначенням та в цілях не пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу.

Представник першого відповідача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив суд її задовольнити.

Прокурор та інші учасники провадження у справі у судове засідання не прибули, про час та місце слухання справи були повідомлені належним чином ухвалою суду від 08.01.2024.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи та вимоги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Лубенською окружною прокуратурою Полтавської області під час виконання покладеної на органи прокуратури конституційної функції представництва інтересів держави вивчено стан дотримання вимог чинного законодавства з питань законності розпорядження майном закладів освіти на території міста Лубни.

За результатами опрацювання інформації, отриманої в порядку статті 23 Закону України Про прокуратуру встановлено, що на підставі розпорядження Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. № 240 від 05.08.2019 Лубенський дошкільний навчальний заклад № 9 Берізка передав на баланс Управління з питань комунального майна та земельних відносин виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області нежитлове приміщення площею 246,8 м2, розташоване за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. Метеорологічна, 24/2.

Розпорядженням Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. № 241 від 05.08.2019, на підставі акту приймання-передачі основних засобів від 05.08.2019, Управління з питань комунального майна та земельних відносин виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області передало дане нежитлове приміщення площею 246,8 м2 Комунальному підприємству Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги (далі - КП КНП Лубенський міський центр ПМСД) в оперативне управління без права відчуження, визначивши його балансоутримувачем, з метою розміщення в ньому амбулаторії загальної практики - сімейної медицини № 4.

Вказані розпорядження Лубенського міського голови затверджені рішенням 47 сесії 7 скликання Лубенської міської ради Полтавської області від 10.10.2019 Про затвердження розпоряджень міського голови, прийнятих у міжсесійний період.

Рішенням 15 сесії 8 скликання Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області Про зміну назви та затвердження Статутів закладів дошкільної освіти Лубенської територіальної громади у новій редакції від 17.02.2022 змінено назву Лубенського дошкільного навчального закладу № 9 Берізка на Заклад дошкільної освіти № 9 Берізка Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області без зміни юридичної особи.

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно за адресою: вул. Метеорологічна, б. 24/2, м. Лубни знаходиться будівля Лубенського дошкільного навчального закладу № 9 Берізка, загальною площею 2421,5 м2. Власником будівель є територіальна громада міста Лубни в особі Лубенської міської ради Полтавської області, а правокористувачем та балансоутримувачем майна є Лубенський дошкільний навчальний заклад № 9 Берізка. Цільове призначення земельної ділянки, на якій розташована будівля, загальною площею 0,863 га, кадастровий номер 5310700000:04:076:0132, визначено для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.

Нежитлове приміщення, яке передано на баланс КП КНП Лубенський міський центр ПМСД є частиною єдиної будівлі Закладу дошкільної освіти № 9 Берізка Лубенської міської ради, розташованої за адресою: м. Лубни, вул. Метеорологічна, 24/2.

Згідно інвентаризаційного опису необоротних активів все приміщення знаходиться на балансі Лубенського дошкільного навчального закладу № 9 Берізка.

Відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на час виникнення спірних правовідносин Лубенський дошкільний навчальний заклад № 9 Берізка був дошкільним закладом освіти комунальної форми власності, який розташовується за адресою: 37500, Полтавська обл., місто Лубни, вул. Метеорологічна, б. 24/2.

Відповідно до п.1.1 Статуту Закладу дошкільної освіти № 9 Берізка, затвердженого рішенням Лубенської міської ради від 17.02.2022, заклад дошкільної освіти № 9 Берізка Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області є закладом освіти, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту.

Згідно з п.1.2 Статуту Заклад дошкільної освіти № 9 Берізка є правонаступником прав та обов`язків Лубенського дошкільного навчального закладу № 9 Берізка.

У п.1.3 Статуту передбачено, що засновником закладу освіти є Лубенська міська рада Лубенського району Полтавської області, уповноваженим органом - Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області.

Пунктом 1.8 Статуту передбачено, що заклад освіти є юридичною особою, має печатку встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, реєстраційний рахунок в органах Державного казначейства.

За змістом п.1.10 Статуту головною метою закладу освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.

Відповідно до 9.1 Статуту матеріально-технічна база навчального закладу включає: будівлі, споруди, транспортні засоби, комунікації, інвентар, обладнання, земельну ділянку та інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу освіти.

Згідно з п.9.2 Статуту заклад освіти не має права здійснювати будь-які правочини з майном, що належить йому на праві оперативного управління, без згоди засновника.

Контроль за дотриманням закладом освіти державних вимог щодо змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти здійснюється Управлінням освіти (п.11.2 Статуту).

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності Комунального підприємства Комунальне некомерційне підприємство Лубенським міський центр первинної медико-санітарної допомоги є: код КВЕД 86.10 діяльність лікарняних закладів, код КВЕД 86.21 загальна медична практика (основний); код КВЕД 86.90 інша діяльність у сфері охорони здоров`я.

Положенням про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я №801 від 29.07.2016 визначено, що центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги (далі - ЦПМСД) є закладом охорони здоров`я, що створюється з метою забезпечення потреб населення у первинній медичній допомозі.

Як зазначає прокурор, Комунальне підприємство Комунальне некомерційне підприємство Лубенським міський центр первинної медико-санітарної допомоги в особі амбулаторії загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД № 4 є закладом охорони здоров`я, який здійснює медичну практику. При цьому, ні КП КНП ЛМЦПМСД, ні амбулаторія загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД № 4 не здійснюють навчально-виховну, освітню діяльність. Адміністрація садочку зверталася до Лубенської міської ради з листом №150/01-22 від 22.11.2017 про повернення приміщення, розташованого за адресою: м. Лубни, вул. Метеорологічна, 24/2 з балансу Комунального Лубенського міського центру первинної медико-санітарної допомоги на баланс закладу освіти з метою реконструкції будівлі з термомодернізацією. За результатом розгляду якого, приміщення було повернуто на баланс закладу освіти.

У 2019 році Лубенська місцева прокуратура звернулася до суду з позовом до Управління з питань комунального майна та земельних відносин виконавчого комітету Лубенської міської ради, Комунального підприємства Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги про визнання недійсним, укладеного між Управлінням з питань комунального майна та земельних відносин виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області та Комунальним Лубенським міським центром первинної медико-санітарної допомоги договору № 48 оренди об`єкту нерухомого комунального майна, що перебуває у власності територіальної громади м. Лубни - нерухомого майна, за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. вул. Метеорологічна, 24/2, площею 246,8 м2, та зобов`язання повернути приміщення.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 05.11.2019 у справі № 917/1075/19 позов прокурора задоволено частково, визнано недійсним договір оренди об`єкту нерухомого комунального майна; в частині повернення Управлінню з питань комунального майна та земельних відносин виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області згідно акту прийому - передачі індивідуально визначене нерухоме майно загальною площею 246,8 м2, вартістю 115 810,00 грн, розміщене за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. Метеорологічна, 24/2- провадження закрито з огляду на те, що 05.08.2019 між Управлінням з питань комунального майна та земельних відносин виконавчого комітету Лубенської міської ради та Комунальним підприємством Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги укладено угоду про дострокове розірвання договору оренди № 48 від 25.12.2017 та повернуто майно на підставі акту прийому-передачі від 05.08.2019.

Однак, як зазначає прокурор, в подальшому, 05.08.2019 Лубенським міським головою було прийнято спірні розпорядження № 240 та № 241 та на підставі акту приймання-передачі передано спірне приміщення на баланс КП КНП Лубенський міський центр ПМСД. На даний час, амбулаторія загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД № 4 є одним із центрів вакцинації в м. Лубни, де в період з 08.00 год. по 17.00 год. проводиться щеплення проти коронавірусної хвороби, спричиненої SARS COV - 2 всіх бажаючих.

Прокурор зазначає, що розпорядження Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. № 240 та № 241 від 05.08.2019, затверджені рішенням сесії Лубенської міської ради 10.10.2019, прийняті із порушенням законодавства у сфері освіти, а тому воно є незаконним та підлягає скасуванню.

Лубенська окружна прокуратура листом від 06.06.2022 за №53-2399вих-22 звернулася до закладу дошкільної освіти №9 "Берізка" Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області з проханням вжити заходів в межах повноважень, визначених Законом України "Про освіту", "Про дошкільну освіту" щодо приведення у відповідність з вимогами чинного законодавства правовідносин з використання приміщень закладу освіти.

У відповідь на вказаний лист Заклад дошкільної освіти №9 "Берізка" направив лист від 15.06.2022 вих. №37/1-122 з повідомленням, що ніякого відношення до приміщення не має, територія закладу ДНЗ №9 огороджена парканом, має свої входи і виходи.

Лубенською окружною прокуратурою 08.11.2022 направлено лист до Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради № 53-6577вих-22 в порядку ст. 23 Закону України Про прокуратуру щодо вжиття заходів на усунення порушень вимог законодавства про освіту.

У відповідь на вказаний лист Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради листом від 30.11.2022 за №01-17/849 повідомило, що нежитлове приміщення загальною площею 246,8 м.кв. з дотриманням усіх норм чинного законодавства передане засновником у оперативне управління КП Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги. Дана частина будівлі має окремий вхід, огорожу, яка з усіх боків відгороджує амбулаторію від закладу освіти, що не дає змогу стороннім особам перебувати у навчальному закладі.

Лубенська окружна прокуратура листом від 29.12.2022 за вих.№53-7744вих-22 повідомила Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради, що нею буде заявлено позов до суду в інтересах держави в особі Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради про скасування розпоряджень та зобов`язання звільнити приміщення.

Наведені обставини і стали підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Колегія суддів дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального та матеріального права в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги виходячи з наступного.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано оцінки мотивів органу в інтересах якої подано позов, а саме Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради, яке не вбачало в діях свого засновника ніяких порушень і не заперечувало з приводу використання спірного приміщення для розміщення медичного закладу. Суд не визначив, які саме інтереси держави були порушені при прийнятті актів, які оскаржуються прокурором, і в зв`язку з чим у нього виникло право на звернення до суду.

Питання щодо представництва прокурором інтересів громадянина або держави в господарському суді, а також особливості здійснення ним окремих форм представництва таких інтересів врегульовані положеннями Конституції України, Закону України «Про прокуратуру» та Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч.3 ст.3 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Згідно з ч.3 ст.41 ГПК України у господарських справах можуть також брати участь органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Стаття 53 ГПК України встановлює, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Відповідно до ч. 4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Отже, обов`язковими умовами на звернення прокурора до суду в інтересах держави є обґрунтування в позовній чи іншій заяві, скарзі: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

За змістом частини 1 статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Частиною 3 статті 23 цього Закону передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Положеннями ч.4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» регламентовано, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

Відповідно до статті 170 ЦК України держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Отже держава у цивільних (господарських) правовідносинах діє через органи державної влади.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що у випадку, коли держава вступає в цивільні правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема цивільних, правовідносинах. Тому у відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (аналогічний висновок викладено у постанові від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20, від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19 (пункт 75), від 05.10.2022 у справі № 923/199/21.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 наведено такі правові висновки:

"Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим".

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до приписів зазначених нормативних актів законодавець наділяє прокурора повноваженнями по представництву інтересів держави лише за умови їх порушення або загрози порушення та виключно у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) у разі відсутності органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції яких належить захист інтересів держави у відповідній сфері; 3) у випадку відсутності в органу повноважень щодо звернення за захистом інтересів до суду.

Інтереси держави повинні насамперед захищати відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор, який не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень. Водночас, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор, реалізуючи представницькі повноваження, виконує субсидіарну роль та замінює в судовому провадженні суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно, а також у випадку відсутності такого органу.

Поняття орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6, 7, 13 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відповідно до ч.1 ст.15, ч.1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Захист права власності - це сукупність передбачених законом цивільно- правових засобів, які гарантують нормальне господарське використання майна (тобто вони забезпечують захист відносин власності в їх непорушеному стані), застосовуються для поновлення порушених правовідносин власності, для усунення перешкод, що заважають їх нормальному функціонуванню, для відшкодування збитків, які заподіяні власнику.

Звертаючись з позовом у цій справі, прокурор, зокрема, посилався на те, що інтереси держави у даному випадку полягають у необхідності неухильного та ефективного виконання органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, як учасниками освітньої діяльності, законодавчих обов`язків щодо створення належних та безпечних умов здобуття освіти. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети у вигляді створення та підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають будь-яку шкоду або загрозу порушення прав дітей на здобуття освіти та можливість будь-яких зловживань щодо розпорядження будівлями, спорудами та земельними ділянками навчальних закладів.

З огляду на це, пред`являючи позов у вказаній справі, прокурор виходив з необхідності вирішення проблем суспільного значення, існування яких виправдовує застосування механізму звернення до суду з позовом про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування та витребування майна.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України «Про освіту» управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України «Про дошкільну освіту» рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; створюють умови для одержання дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами, дошкільної освіти; створюють умови для розвитку закладів дошкільної освіти усіх форм власності; здійснюють контроль щодо проектування, будівництва та реконструкції будівель, споруд, приміщень закладів дошкільної освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування; забезпечують соціальний захист, охорону життя, здоров`я та захист прав учасників освітнього процесу та обслуговуючого персоналу в закладі дошкільної освіти; здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», цього Закону та положень про них.

Основними завданнями органів управління системою дошкільної освіти відповідно до статті 18 Закону України «Про дошкільну освіту» є створення умов для здобуття дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами, дошкільної освіти; прогнозування, забезпечення розвитку дошкільної освіти та мережі закладів дошкільної освіти незалежно від типів і форми власності відповідно до освітніх запитів населення; ліцензування освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти відповідно до законодавства; соціальний захист, охорона життя, здоров`я та захист прав учасників освітнього процесу в закладі дошкільної освіти; здійснення контролю за виконанням завдань дошкільної освіти та додержанням вимог Базового компонента дошкільної освіти, навчально-методичного керівництва та державного інспектування в закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів та форми власності; організація науково-методичного забезпечення дошкільної освіти, впровадження в практику досягнень науки, передового досвіду, новітніх педагогічних технологій; ведення обліку дітей дошкільного віку; проведення експериментальної та інноваційної діяльності; здійснення міжнародного співробітництва у системі дошкільної освіти; забезпечення системи дошкільної освіти керівними і педагогічними кадрами, сприяння їх підготовці, підвищенню кваліфікації і проведенню атестації.

Частиною 3 ст. 34 Закону України «Про дошкільну освіту» передбачено, що органи охорони здоров`я, заклади охорони здоров`я разом з органами управління освітою здійснюють контроль за дотриманням санітарного законодавства у закладах дошкільної освіти, щорічно забезпечують безоплатний медичний огляд дітей, моніторинг і корекцію стану їх здоров`я, несуть відповідальність за додержання санітарно-гігієнічних норм, проведення лікувально-профілактичних заходів у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності.

Відповідно до п.1.1 Положення про Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, затвердженого рішенням Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області від 17.12.2020, Управління освіти є виконавчим органом Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області, що створений рішенням міської ради, який організовує та здійснює діяльність у сфері управління закладами та установами освіти Лубенської територіальної громади.

Серед основних завдань Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради, передбачених у підрозділі 2.1 вказаного Положення, є:

-реалізація державної політики у сфері загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти;

-створення умов для здобуття громадянами дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти;

-забезпечення соціального захисту, охорони життя, здоров`я та захисту прав учасників освітнього процесу у закладах освіти Лубенської територіальної громади.

З огляду на дані завдання, Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради виконує наступні функції (підрозділ 2.2 Положення):

- реалізація державної політики у сфері загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти (п.п.2.1.1);

- забезпечує оперативний контроль за збереженням існуючої мережі закладів загальної середньої, дошкільної і позашкільної освіти (п.п.2.2.3);

-здійснює нагляд за станом і капітальним ремонтом закладів освіти комунальної власності; погоджує проекти реконструкції, будівництва закладів загальної середньої, дошкільної і позашкільної освіти, сприяє їх раціональному розміщенню (п.п. 2.2.18);

-здійснює контроль за дотриманням правил технічної безпеки, протипожежної безпеки і санітарного режиму у закладах освіти (п.п. 2.2.21);

- виконує у межах компетенції розпорядження та доручення міського голови, рішення міської ради та її виконавчого комітету (п.п.2.2.41);

- у межах компетенції виконує інші функції згідно з чинним законодавством (п.п.2.2.43).

Таким чином саме на Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області покладено завдання реалізації державної політики у сфері загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти та обов`язок щодо створення умов для здобуття дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами, дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, контроль за дотриманням санітарного законодавства у закладах дошкільної освіти.

Стосовно посилання скаржника на те, що судом не надано оцінки мотивів органу в інтересах якої подано позов, а саме Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради, яке не вбачало в діях свого засновника ніяких порушень і не заперечувало з приводу використання спірного приміщення для розміщення медичного закладу, колегія суддів зазначає, що у відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, у даному випадку з інтересами Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради, якому делеговані повноваження реалізації державної політики у сфері загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти.

Лубенською окружною прокуратурою у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» 08.11.2022 повідомлено Управління освіти про наявність порушень та необхідність вжиття заходів реагування. Водночас, у відповідь на вказаний лист Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради повідомило, що нежитлове приміщення загальною площею 246,8 м.кв. з дотриманням усіх норм чинного законодавства передане засновником у оперативне управління КП «Комунальне некомерційне підприємство Лубенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги».

Вказана відповідь уповноваженого органу свідчать про формальний підхід до вирішення суспільно важливого питання: надання безпечної дошкільної освіти мешканцям Лубенської територіальної громади та необхідність вжиття заходів прокурорського реагування.

Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання - незаконної передачі приміщення дошкільного навчального закладу в користування лікувальному закладу для цілей несумісних з правовим режимом використання майна вказаної категорії, а також захист суспільних інтересів вихованців садочку.

Прокурором перед зверненням до суду встановлено факт нездійснення Управлінням освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради захисту інтересів держави, і задля того щоб інтереси держави не залишались незахищеними, прокурор, реалізуючи представницькі повноваження звернувся з відповідним позовом до суду.

В зв`язку з наведеним колегія суддів вважає правильним висновок місцевого господарського суду, що наведені в позові обставини надають прокурору підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з відповідним позовом, в зв`язку з чим посилання апелянта про те, що у прокурора не виникло право на звернення до суду, є необґрунтованими.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 80 Закону України Про освіту (у редакції чинній на час виникнення правовідносин) передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать:

-нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;

-майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав;

-інші активи, передбачені законодавством.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.

Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Майно закладів освіти, яке не використовується для провадження видів діяльності, передбачених спеціальними законами, може бути вкладом у спільну діяльність або використане відповідно до статті 81 цього Закону.

Отже, об`єкт освіти - це не тільки навчальний заклад, а й будівлі, споруди, землі, комунікації, обладнання та інші цінності підприємств системи освіти, а тому використання приміщень дошкільних навчальних закладів поза цільовим призначенням та його вилучення, прямо заборонена законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України Про дошкільну освіту (у редакції чинній на час виникнення правовідносин) з урахуванням потреб громадян України створюються такі заклади дошкільної освіти: заклад дошкільної освіти (ясла); заклад дошкільної освіти (ясла-садок); заклад дошкільної освіти (дитячий садок); заклад дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу для дітей з особливими освітніми потребами; будинок дитини; заклад дошкільної освіти (дитячий будинок) інтернатного типу; заклад дошкільної освіти (ясла-садок) сімейного типу; заклад дошкільної освіти (ясла- садок) комбінованого типу; заклад дошкільної освіти (центр розвитку дитини).

Заклад освіти, залежно від засновника, може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний (ч.3 ст. 22 Закону України Про освіту).

З матеріалів справи вбачається, що до передачі у комунальну власність міста Лубни відомчого ясла-садку № 9 Берізка, вказаний заклад дошкільної освіти належав на праві державної власності Відкритому акціонерному товариству Лубнифарм.

Рішенням позачергової 31 сесії Лубенської міської ради від 06.02.2002 Про надання згоди на передачу з державної до комунальної власності дитячих садочків надано згоду на прийняття в комунальну власність міста Лубни відомчого садочку № 9 Берізка.

На підставі акту від 01.03.2002 з балансу ВАТ Лубнифарм у комунальну власність міста, на баланс відділу освіти, передано будівлі, споруди та майно ясла-садочку № 9 по вул. Метеорологічній, 24/2, в м. Лубни, загальною балансовою вартістю 832 613,24 грн.

Відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на час виникнення спірних правовідносин Лубенський дошкільний навчальний заклад № 9 Берізка був дошкільним закладом освіти комунальної форми власності.

Відповідно до ч.2 ст.11 Закону України Про дошкільну освіту заклад дошкільної освіти, зокрема: створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров`я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання; відповідно до установчих документів утворює, реорганізує та ліквідує структурні підрозділи (відділення, групи); додержується фінансової дисципліни, зберігає матеріально-технічну базу.

Заклад дошкільної освіти є юридичною особою. Статус комунального має заклад дошкільної освіти, заснований на комунальній формі власності (ч.1, 3 ст. 15 Закону України Про дошкільну освіту).

Частинами 3, 4 ст.16 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що вивільнені приміщення ліквідованих державних та комунальних закладів дошкільної освіти використовуються виключно для роботи з дітьми. Майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно для роботи з дітьми. Заклади дошкільної освіти можуть бути передані засновниками у комунальну чи державну власність відповідно до законодавства.

За змістом ч.2 ст.28 Закону України Про дошкільну освіту дитина має гарантоване державою право на, зокрема: безпечні та нешкідливі для здоров`я умови утримання, розвитку, виховання і навчання.

Згідно зі ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Вимоги до матеріально-технічної бази закладу дошкільної освіти визначаються відповідними будівельними та санітарно-гігієнічними нормами і правилами.

Відповідно до п. 2 розділу І Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України № 234 від 24.03.2016 використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.

Санітарний регламент визначає санітарно-епідеміологічні вимоги до дошкільних навчальних закладів усіх форм власності (створених у тому числі в житлових та нежитлових приміщеннях), виконання яких дозволяє створити нешкідливі умови розвитку, виховання, навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров`я дітей (п. 1 розділу І).

Таким чином, як правильно зазначено судом першої інстанції, майно закладу дошкільної освіти № 9 Берізка Лубенської міської ради не може бути вилученим та використовуватись не за призначенням та в цілях не пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу. Обов`язковому встановленню та з`ясуванню у даному спорі підлягає той факт, чи використовується спірне приміщення об`єкта освіти і науки за цільовим призначенням, з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу.

Навчально-виховний процес, як складова освітньої діяльності - це система організації навчально-виховної, навчально-виробничої діяльності, визначеної навчальними, науковими, виховними планами (пункт 1.2. Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 01.08.2001№563).

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності Комунального підприємства Комунальне некомерційне підприємство Лубенським міський центр первинної медико-санітарної допомоги є:

код КВЕД 86.10 діяльність лікарняних закладів;

код КВЕД 86.21 загальна медична практика (основний);

код КВЕД 86.90 інша діяльність у сфері охорони здоров`я.

Положенням про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я №801 від 29.07.2016, визначено, що центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги (далі - ЦПМСД) є закладом охорони здоров`я, що створюється з метою забезпечення потреб населення у первинній медичній допомозі.

Частина 2 п.1 розділу II вказаного Положення закріплює, що ЦПМСД відповідно до покладених завдань забезпечує: надання населенню первинної медичної (медико-санітарної) допомоги; проведення заходів масової та індивідуальної профілактики інфекційних захворювань; раннє виявлення та профілактику неінфекційних захворювань, визначення груп підвищеного ризику; раннє виявлення та профілактику інфекційних захворювань, у тому числі соціально небезпечних; проведення санітарно-просвітницької роботи, навчання населення здоровому способу життя, основам надання самодопомоги та взаємодопомоги; проведення скринінгу захворювань, раннє виявлення яких веде до зменшення інвалідизації і смертності населення; надання паліативної допомоги пацієнтам на останніх стадіях перебігу невиліковних захворювань, яка включає комплекс заходів, спрямованих на полегшення фізичних та емоційних страждань пацієнтів, моральну підтримку членів їх сімей; здійснення відбору хворих для отримання санаторно-курортного лікування відповідно до показань та інше.

Відповідно до п. п. 2.2.1 - 2.2.21 Положення про амбулаторію загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД №4, амбулаторія забезпечує у встановленому порядку реєстрацію прикріплення пацієнтів до лікарів, що надають первинну медико-санітарну допомогу; надають первинну медико-санітарну допомогу прикріпленому населенню на прийомі в амбулаторії в умовах денного стаціонару та вдома за викликом або за ініціативи медичного персоналу амбулаторії з профілактичною метою; проводить обов`язкові медичні профілактичні огляди; надає паліативну допомогу пацієнтам на останніх стадіях перебігу невиліковних захворювань, у тому числі забезпечує виконання знеболювальних заходів з використанням наркотичних речовин; надає невідкладну медичну допомогу; бере участь у наданні екстреної медичної допомоги; бере участь у проведенні заходів масової профілактики в дитячих дошкільних і навчальних закладах, що розташовані на прикріпленій території, на підприємствах, установах і організаціях; здійснює направлення хворих для отримання медичної допомоги до закладів охорони здоров`я, що надають вторинну (спеціалізовану) медичну допомогу та третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу; забезпечує наступність та послідовність в обслуговуванні пацієнтів у закладах охорони здоров`я; здійснює профілактику та раннє виявлення неінфекційних захворювань; здійснює профілактику та раннє виявлення соціально небезпечних захворювань; здійснює заходи масової та індивідуальної профілактики інфекційних та паразитарних хвороб в амбулаторії; здійснює діяльність з медичної практики та інше.

Таким чином, як правильно встановлено судом першої інстанції, Комунальне підприємство Комунальне некомерційне підприємство Лубенським міський центр первинної медико-санітарної допомоги в особі амбулаторії загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД № 4, є закладом охорони здоров`я, який здійснює медичну практику. При цьому, ні КП КНП ЛМЦПМСД, ні амбулаторія загальної практики - сімейної медицини Комунального Лубенського міського центру ПМСД № 4 не здійснюють навчально-виховну, освітню діяльність, в зв`язку з чим нежитлове приміщення площею 246,8 м2 використовується не за освітнім призначенням та в цілях не пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу, що суперечить вимогам закону.

Суд апеляційної інстанції не приймає до уваги твердження апелянта про те, що суд не вказав і не визначив ким саме і які норми законодавства порушені при прийнятті розпоряджень Лубенського міського голови та рішення Лубенської міської ради, на підставі яких норм законодавства вони повинні бути визнані незаконними та підлягають скасуванню, з огляду на те, що в оскаржуваному рішенні судом наведено норми Закону України Про освіту та Закону України Про дошкільну освіту та Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України № 234 від 24.03.2016, які було порушено при прийнятті оскаржуваних розпоряджень та рішенні Лубенської міської ради.

Таким чином, висновок місцевого господарського суду про те, що розпорядження Лубенського міського голови № 240 та № 241 від 05.08.2019, затверджені рішенням сесії Лубенської міської ради 10.10.2019, прийняті із порушенням законодавства у сфері освіти, є обґрунтованим.

Відповідно до частини першої статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно приписів частини 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України, визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку про порушення законодавства при прийнятті розпоряджень Лубенського міського голови №240 від 05.08.2019 Про передачу нежитлового приміщення по вул.Метеорогічній, 24/2, №241 від 05.08.2019 Про передачу нежитлового приміщення по вул.Метеорогічній, 24/2 та рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Лубенської міської ради Полтавської області від 10.10.2019 Про затвердження розпоряджень міського голови, прийнятих у міжсесійний період у частині затвердження розпоряджень Лубенського міського голови Грицаєнка О.П. №240 та №241 від 05.08.2019 про передачу нежитлового приміщення по вул.Метеорогічній, 24/2 в м. Лубни Полтавської області, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про скасування наведених правових актів.

Колегія суддів вважає необґрунтованими твердження апелянта на недоречне посилання прокурора на ст.393 ЦК України, згідно якої власник має право вимагати повернення майна, адже власник майна Лубенська міська рада, а не її виконавчий орган - Управління освіти, і саме власник розпорядився належним йому "майном, з огляду на наступне.

Згідно положень статті 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Відповідно до ст.29 Закону України Про місцеве самоврядування до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

За таких обставин, Лубенська міська рада не є власником комунального майна, а є органом управління. Власником комунального майна є територіальна громада. Тому, розпорядження майном комунальної власності повинно здійснюватися в межах діючого законодавства, а як, вже було наведено вище, передання майна дошкільних навчальних закладів іншим юридичним та фізичним особам з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.

Пунктами 4, 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України унормовано, що способами захисту цивільних прав та інтересів, зокрема, можуть бути: відновлення становища, яке існувало до порушення; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

З урахуванням того, що суд дійшов висновку про порушення законодавства при прийнятті оскаржуваних актів, позовна вимога про звільнення приміщення незаконно переданого другому відповідачу відповідає способу захисту права встановленому законом - відновлення становища, яке існувало до порушення. Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що спірне нежитлове приміщення площею 246,8 кв.м., розташоване за адресою: Полтавська область, Лубенський район, м. Лубни, вул. Метеорологічна, 24/2 підлягає звільненню.

Частиною 1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно зі ст.236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст.276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі зазначеного, колегія суддів апеляційного суду вважає висновки Господарського суду Полтавської області законними та обґрунтованими. При цьому, доводи скаржника в апеляційній скарзі не спростовують висновків суду першої інстанції.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення Господарського суду Полтавської області від 05.09.2023 у справі №917/58/23 без змін як такого, що ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 129, 269, 270, п.1 ч.1 статті 275, статтями 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 05.09.2023 у справі №917/58/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження до Верховного Суду передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 13.02.2024

Головуючий суддя Я.О. Білоусова

Суддя О.А. Пуль

Суддя І.В. Тарасова

Джерело: ЄДРСР 116953525
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку