open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа №613/36/22 Провадження № 2/613/31/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 лютого 2024 року Богодухівський районний суд Харківської області у складі:

головуючого судді Шалімова Д.В.,

за участю секретаря Герасимюк Л.А.,

розглянувши увідкритому судовомузасіданні вм.Богодухові цивільнусправу №613/36/22,пров.№ 2/613/31/24за позовом ОСОБА_1 , представник позивача адвокат Колєснік І.А., до Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, представник відповідача Рубаник О.В., треті особи: ОСОБА_2 , Богодухівська міська рада Харківської області, представник ОСОБА_3 , про визнання продовженим трудового контракту, визнання незаконним та скасування рішення конкурсної комісії, визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, треті особи: ОСОБА_2 , Богодухівська міська рада Харківської області, про визнання продовженим трудового контракту, визнання незаконним та скасування рішення конкурсної комісії, визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, в якому після уточнення просить: визнати продовженим контракт з директором КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області від 16 грудня 2019 року в особі ОСОБА_1 з 15 січня 2022 року на чотири роки, визнати незаконним та скасувати рішення конкурсної комісії про визначення переможцем конкурсу на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області ОСОБА_2 , оформлене у формі протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області від 05 січня 2022 року №2, визнати незаконним та скасувати наказ відділу освіти Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області №4-К від 14 січня 2022 року « Про звільнення ОСОБА_4 » про звільнення ОСОБА_1 з посади директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, поновити ОСОБА_1 на роботі на посаді директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, судові витрати стягнути з відповідача.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що Розпорядженнями Богодухівської районної ради Харківської області від 11 грудня 2019 року № 933- VII, від 15 січня 2020 року № 05-ОД «Про призначення ОСОБА_5 на посаду директора Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області» її призначено на посаду директора Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області», за конкурсом, за контрактом, терміном на 2 роки з 16 січня 2020 року. 16 січня 2020 року з нею укладено контракт на посаду директора Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області строком на 2 роки з 16 січня 2020 року (реорганізовано в КЗ «Богодухівський ліцей № 3» Богодухівської міської ради Харківської області) з правом продовження строку контакту на 4 роки. Згідно із п. 1.2. Контракту він є трудовим договором, на підставі контракту виникають трудові відносини. Посадова інструкція позивача затверджена розпорядженням Богодухівської районної ради Харківської області від 16 січня 2020 року № 08/1 -ОД. Вона належним чином виконувала свої посадові обов`язки згідно з умовами контракту та нормами діючого законодавства. 24 грудня 2020 року створено відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області, який є уповноваженою особою, яка призначає та звільняє з посади керівників закладів освіти в межах наданих їм повноважень, відповідно до чинного законодавства (рішення Богодухівської міської ради № 48-ІІІ від 24 грудня 2020 року, рішення № 730-УІІІ від 27 квітня 2021 року Положення про відділ освіти Богодухівської міської ради).

Згідно із абз. 2 ст. 12 ст. 39 Закону України « Про повну загальну середню освіту» з особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу. Діючи відповідно до вказаної норми Закону України « Про повну загальну середню освіту», вона неодноразово подавала відповідачу заяву (контрактну пропозицію) про продовження контракту з 15 січня 2022 року строком на 4 роки без проведення конкурсу. Відповідач на ці заяви не висловив жодних заперечень про те, що позивач не належним чином виконує умови контракту. Водночас, відповідач, без належного вмотивування та обґрунтування (недоцільності продовження контракту та доцільності проведення нового конкурсу), протиправно, порушуючи вказану норму закону, умови контракту, контрактну пропозицію позивача та її права, ухилився (відмовився) від продовження контракту з 15 січня 2022 року строком на 4 роки без проведення конкурсу, необгрунтовано повідомивши їй, що вважає за доцільне проведення нового конкурсу, не навівши жодних аргументів такої доцільності (не керувався законними цілями), тобто діяв свавільно, несправедливо та недобросовісно, що також не відповідає принципам та поняттю дискреції.

Положення про відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області затверджено рішенням Богодухівської міської ради Харківської області від 27 квітня 2021 року № 730-УІІІ. Згідно із п.п. 1, 2 цього Положення відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області є виконавчим органом Богодухівської міської ради, засновником Відділу є Богодухівська міська рада Харківської області. За змістом п. 18 ч. 5 Положення Відділ організовує та проводить конкурси на заміщення вакантних посад керівників закладів дошкільної, загально-середньої, позашкільної освіти. У п. 13 ч. 6 Положення передбачено, що начальник відділу призначає за результатами конкурсного відбору та звільняє з посади керівників закладів освіти в межах наданих повноважень, відповідно до чинного законодавства.

Рішенням Богодухівської міської ради № 729-УІІІ від 27 квітня затверджено Положення про проведення конкурсу та призначення на посаду закладів освіти Богодухівської міської ради. Вказані рішення та положення підписані секретарем Богодухівської міської ради А. Гамбарашвілі, тобто не уповноваженою на це посадовою особою відповідно до вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Тобто, названі рішення та положення є протиправними (недійсними), не мають юридичної сили та не можуть регулювати відносини щодо проведення конкурсу на призначення на посаду керівників закладів освіти Богодухівської міської ради.

12 листопада 2021 року начальник відділу освіти Богодухівської міської ради видала наказ № 49-аг «Про проведення конкурсу відбору на посаду директора Комунального закладу Богодухівський ліцей № 3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області» відповідно до якого наказала: 1)провести відбір на посаду директора Комунального закладу «Богодухівський ліцей № 3»; 2) утворити конкурсну комісію для проведення конкурсного відбору на посаду директора Комунального закладу Богодухівський ліцей № 3», згідно з додатком; 3) конкурсній комісії провести відбір на посаду директора Комунального закладу «Богодухівський ліцей № З». Додатком до цього наказу визначено персональний склад комісії для проведення конкурсного відбору на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3». Головою конкурсної комісії було вказано ОСОБА_6 , секретарем - Марину Нежид. Належних установчих документів, як це передбачено вказаними вище актами законодавства, щодо повноважень цих осіб в конкурсній комісії немає. Дані особи не мали належних повноважень бути головою та секретарем конкурсної комісії відповідно, які й усі інші члени конкурсної комісії, що означає протиправність наказу відділу освіти (відповідача) від 12 листопада 2021 року № 49-аг, а відтак й самого конкурсу від його початку до завершення в цілому. Проведення цього конкурсу було призначено на 05 січня 2022 року.

Статтею 39 Закону України « Про повну загальну середню освіту» встановлені правила обрання, призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу загальної середньої освіти. Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою). Рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою): одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся. Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника та на офіційному вебсайті закладу освіти (за наявності) наступного робочого дня після прийняття рішення про проведення конкурсу. Для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб. Вимоги до членів конкурсної комісії та порядок її формування визначаються положенням про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти. Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності. Не допускаються будь-які втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу. Для участі у конкурсі надається визначений перелік документів.

Конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами: перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, зокрема цього Закону, Закону України «Про освіту» та інших нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти;перевірки професійних компетентностей шляхом письмового виконання ситуаційного завдання; публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії в межах змісту конкурсного випробування.

Конкурсна комісія протягом двох робочих днів з дня завершення конкурсного відбору визначає переможця конкурсу та оприлюднює результати конкурсу на офіційному вебсайті засновника. За результатами конкурсних випробувань конкурсна комісія визначає переможця конкурсу або визнає конкурс таким, що не відбувся.

Трудовий договір укладається на шість років на підставі рішення конкурсної комісії. Після закінчення строку, на який укладено строковий трудовий договір, трудові відносини припиняються та не можуть бути продовжені на невизначений строк. З особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу. Керівник закладу загальної середньої освіти звільняється з посади у зв`язку із закінченням строку трудового договору або достроково відповідно до вимог законодавства та умов укладеного трудового договору. Припинення трудового договору з керівником державного чи комунального закладу середньої освіти у зв`язку із закінченням строку його дії або його дострокове розірвання здійснюється відповідною посадовою особою засновника (головою відповідної ради чи керівником державного органу) або керівником уповноваженого ним органу (структурного підрозділу з питань освіти) з підстав та у порядку, визначених законодавством про працю.

Позивач вважає, що відповідач не мав повноважень і підстав оголосити проведення даного конкурсу відбору на посаду директора Комунального закладу «Богодухівський ліцей № 3»; утворити конкурсну комісію та сформувати та затвердити її персональний склад, проводити конкурс та встановлювати його результати. Всупереч прямого припису ст. 39 Закону України « Про загальну середню освіту» - Богодухівська міська рада Харківської області не формувала та не затверджувала склад конкурсної комісії, а отже у даному випадку склад конкурсної комісії не був уповноважений проводити конкурс та визначати за його результатами переможця конкурсу на цю посаду. Згідно із нормою ч. 4 Закону України « Про повну загальну середню освіту» засновники державних та комунальних закладів загальної середньої освіти або уповноважені ними органи не можуть делегувати керівникам, педагогічним чи піклувальним радам, органам громадського самоврядування закладів загальної середньої освіти власні повноваження, визначені цим Законом та Законом України «Про освіту».

Крім того, вважає, що конкурс було проведено з грубими порушенням вимог Закону України «Про запобігання корупції», оскільки кандидат на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3» - конкурсант ОСОБА_7 одночасно є діючим начальником відділу освіти Богодухівської міської ради, яка сама ж й ухвалила наказ про проведення конкурсу, створення конкурсної комісії та про затвердження її складу, учасників конкурсу (кандидатів). При цьому, до складу конкурсної комісії, увійшли особи, які перебувають у прямому підпорядкуванню начальника відділу освіти - кандидата на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3» ОСОБА_8 : ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 . Також, на неправомірний склад коонкурсної комісії указує й те, що громадське об`єднання керівників закладів освіти на території Богодухівської громади, як на момент створення комісії, не зареєстроване, тому фактично на було представлене в конкурсній комісії.

До участі у конкурсному відборі на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3» були допущені: ОСОБА_13 , ОСОБА_1 , ОСОБА_14 , ОСОБА_2 . При цьому, ОСОБА_2 одночасно була членом конкурсної комісії та кандидатом на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3», що є порушенням норм діючого законодавства. Відсутні документи (та проведені належним чином процедури), їх оприлюднення в установленому порядку в межах конкурсних процедур, про вибуття ОСОБА_2 із членів конкурсної комісії та допуск її до участі у конкурсному відборі на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3». Відсутнє рішення засновника - Богодухівської міської ради про зміну складу конкурсної комісії відносно ОСОБА_2 .

Вищезазначене є підставою для визнання результатів цього конкурсу, рішення про результати конкурсу, рішення про переможця конкурсу незаконними (юридично нікчемним). Конкурс був проведений також з іншими грубими порушеннями чинного законодавства, які істотно вплинули та спотворили його результати. Позивач, якщо брати справу по суті, що вже не має значення за фактом продовження контракту, мала бути визнана його переможцем, за результатами її реального, дійсного та справедливого оцінювання її здібностей.

За цим слідує, що контракт позивача є продовженим з 15 січня 2022 року, на що указує чинність контракту на цю дату та після так званого (нікчемного/незаконного) конкурсу 05 січня 2022 року, який не визначив нового директора ліцею, окрім діючого - позивача, незаконність рішення за протоколом від 05 січня 2022 року, в т.ч. щодо переможця конкурсу ОСОБА_2 .

Зазначене є підставою для визнання конкурсу (рішення конкурсної комісії) незаконними в цілому, а отже станом на 15 січня 2022 року нового директора ліцею не було обрано, а тому за таких умов має діяти правило, яке несе правовий наслідок згідно наведених актів законодавства та КЗпП, що строк контракту позивача на посаді директора ліцею слід вважати продовженим строком на 4 роки з 15 січня 2022 року.

Крім цього, всупереч наведених норм законодавства, протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення рішення про переможця конкурсу (06.01.2022) посадова особа засновника (голова відповідної ради чи керівник державного органу) або керівник уповноваженого ним органу (структурного підрозділу з питань освіти) не призначив переможця конкурсу 05 січня 2022 року на посаду директора ліцею (у.т.ч. ОСОБА_2 ) та не уклав з нею строковий трудовий контракт, а це також означає, що строк дії вказаного контракту позивача з 15 січня 2022 року є автоматично продовжений на 4 роки і цей факт не може бути оспорений, в т.ч. проведенням ще одного конкурсу (повторного конкурсу тощо).

Позивач вважає, що відповідач 05 січня 2022 року не провів конкурс на посаду директора КП «Богодухівський ліцей № 3», контракт з позивачем є діючим та продовженим (чинний дотепер і надалі), який вже не підлягає припиненню по закінченню 2-річного строку, а тому згідно із приписами абз. 2 ст. 12 ст. 39 Закону України « Про повну загальну середню освіту», умовами контракту, строк дії вказаного контракту позивача з 15 січня 2022 року є таким, що продовжений на 4 роки. Тому підстави для звільнення позивача з даної посади відсутні, відсутні підстави для призначення іншої особи директором ліцею (в т.ч. ОСОБА_2 ), укладення з нею контракту, в т.ч. за результатами так званого конкурсу 05 січня 2022 року та/або іншою конкурсу.

На підставі вищевикладеного, позивач має достатньо обґрунтовані та вмотивовані підстави звернутися до суду з даним позовом.

Ухвалою Богодухівського районного суду Харківської області від 18 січня 2022 року позовну заяву ОСОБА_1 до Відділу освіти Богодухівської міської ради Харківської області, третя особа: ОСОБА_2 , про визнання продовженим трудового контракту та скасування рішення конкурсної комісії, прийнято до розгляду. Відкрито провадження у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Відділу освіти Богодухівської міської ради Харківської області, третя особа: ОСОБА_2 , про визнання продовженим трудового контракту та скасування рішення конкурсної комісії та призначенопідготовче судове засідання.

Ухвалою Богодухівського районного суду Харківської області від 18 січня 2022 року відмовлено у задоволенні заяви представника позивача - адвоката Колєсніка І.А., про забезпечення позову шляхом заборони начальнику відділу освіти Богодухівської міської ради Харківської області вчиняти дії щодо звільнення ОСОБА_1 з посади директора «Богодухівського ліцею № 3» Богодухівської міської ради Харківської області до вирішення справи по суті, зупинення дії рішення конкурсної комісії про визнання переможцем конкурсу на посаду директора Комунального закладу «Богодухівський ліцей № 32 Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області Заяц І.С., оформлене у формі протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на посаду директора Комунального закладу «Богодухівський ліцей № 3» Богодухівського району Харківської області від 05 січня 2022 року № 2.

Ухвалою Богодухівського районного суду Харківської області від 16 серпня 2022 року, залучено Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, як правонаступника первісного відповідача замість Відділу освіти Богодухівської міської ради Харківської області у цивільній справі за позовом представника позивача - адвоката Колєсніка Ігоря Анатолійовича до Відділу освіти Богодухівської міської ради Харківської області, третя особа: ОСОБА_2 , про визнання продовженим трудового контракту, скасування рішення конкурсної комісії, скасування наказу про звільнення та поновлення на роботі. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляєсамостійних вимог щодо предмета споруБогодухівську міську раду Харківської області.

Ухвалою Богодухівського районного суду Харківської області від 08 червня 2023 року, закрито підготовче засідання за позовною заявою ОСОБА_1 , представник позивача - адвокат Колєснік І.А. до Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, треті особи: ОСОБА_2 , Богодухівська міська рада Харківської області, про визнання продовженим трудового контракту, скасування рішення конкурсної комісії, скасування наказу про звільнення та поновлення на роботі. Справу призначено до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні.

Позивач ОСОБА_1 в судовому засідання пояснила, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити з підстав зазначених у позові.

Представник позивача адвокатКолєснік І.А.в судовомузасіданні пояснив,що позовнівимоги своєїдовірительки вінпідтримує вповному обсязі,зазначив,що відноснойого клієнткивідповідачем булоздійснено істотнеобмеження трудовихправ,необґрунтоване звільнення.Порушення правана продовженнятрудового контрактута проведенонезаконний конкурсна заміщенняпосади директораКЗ «Богодухівськийліцей №3». ОСОБА_1 було призначенона посадудиректора Богодухівськоголіцею №3за результатамиконкурсу тапідписано контрактстроком на2роки.На часпризначення їїна данупосаду діявЗакон України «Про загальнусередню освіту»,а 18березня 2020року набравчинності ЗаконУкраїни «По повнузагальну середнюосвіту»,згідно ч.12ст.39якого,трудовий договірукладається нашість роківна підставірішення конкурсноїкомісії.Після закінченнястроку,на якийукладено строковийтрудовий договір,трудові відносиниприпиняються тане можутьбути продовженіна невизначенийстрок. З особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу. Позивач завчасно. За два місця до закінчення трудового контракту звернулась із заявою до уповноваженої особи з проханням продовжити з нею контракт на посаді директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3» на чотири роки. Без проведення конкурсного відбору. На дану заяву нею було отримано «відписку», без належного обґрунтування, що законодавство не визначає жодних умов, за яких може були продовжено строковий трудовий договір, укладений на два роки. Якщо таких умов не було передбачено і в самому договору, то для його продовження потрібна згода двох сторін: керівника закладу загальної середньої освіти та уповноваженого органу, тобто , відділу освіти Богодухівської міської ради. Запропоновано взяти участь у оголошеному конкурсі на загальних засадах. Представник позивача вважає, що відмова Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради є необґрунтованою належним чином, не наведено реальні мотиви, тому вона є незаконною. Конкурс на заміщення посади директора КЗ «Богодухівський ліцей № 3» 05 січня 2022 року проведено незаконно та протиправно, оскільки діючому директору необґрунтовано відмовлено у продовженні трудового контракту. За фактичних і правових підстав позивачка мала законне право на продовження контракту строком на чотири роки, оскільки належним чином виконувала умови контракту, а відповідач на звернення позивачки з пропозицією продовжити строк контакту не повідомила і не зазначила про відсутність такого права у позивачки через неналежне виконання нею умов дворічного контракту. Вважає, що стороною позивачки повністю доведено законність та обгрунтованість заявлених позовних вимог. Обраний позивачкою спосіб судового захисту є належним і ефективним, узгоджується з приписами КЗпП, Законів України «Про повну загальну середню освіту», «Про запобігання корупції», ст. 5 ЦПК України, не суперечить закону та відповідає характеру і змісту спірних правовідносин. Просив позов задовольнити повністю в редакції позовних вимог згідно заяви про зміну предмету позову.

Представник відповідача, Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, ОСОБА_14 , в судовому засіданні пояснила, що згідно ч. 1 ст. 39 Закону України « Про повну загальну середню освіту», керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою). ОСОБА_1 була призначена на посаду директора Богодухівського ліцею № 3 за результатами конкурсу, та з нею було укладено трудовий контракт на 2 роки. За два місяці до закінчення строку дії її контракту було оголошено конкурс на заміщенні вакантної посади. Згідно ч. 12 ст. 39 Закону України « Про повну загальну середню освіту», який набрав чинності після укладенні трудового договору з ОСОБА_1 , з особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу. Умова продовження строку дії договору зі ОСОБА_1 не була зазначена в трудовому договорі, а тому для його продовження потрібна згода двох сторін: керівника закладу загальної середньої освіти та уповноваженого органу, тобто , відділу освіти Богодухівської міської ради. З урахуванням того, що за той час поки ОСОБА_1 була керівником даного навчального закладу значно знизились результати ЗНО випускників ліцею, у закладі несформована наступність між різними ступенями освіти, знизилася науково-методична та інноваційна активність педагогів закладу, вчителі не беруть участі у конкурсах фахової майстерності, учні перестали подавати свої роботи на МАН, тому Управлінням було прийнято рішення про оголошення конкурсу. Вважає позов необґрунтованим та просила відмовити в його задоволенні в повному обсязі.

Крім того, до суду було надано відзив, згідно якого, відповідач заперечує проти даного позову в повному обсязі, вважає вимоги необгрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. 16 грудня 2019 року із ОСОБА_1 було укладено контракт про призначення на посаду директора Богодухівського ліцею №3 терміном на два роки, жодних прав на продовження цього контракту на чотири роки у ньому не передбачено. Контракт діяв з 16 січня 2020 року по 15 січня 2022 року. Пунктом 5.2. контракту чітко визначено підстави для його припинення. 16 січня 2020 року ОСОБА_1 видано наказ № 17 про те, що вона приступає до виконання обов`язків директора з 16 січня 2020 року на умовах контракту строком на два роки. Законодавство не визначає жодних умов, за яких може бути продовжено/не продовжено строковий трудовий договір, укладений на 2 роки. Якщо таких умов не було передбачено і в самому договорі, то для його продовження потрібна згода двох сторін: керівника закладу загальної середньої освіти та уповноваженого органу, тобто, Відділу освіти Богодухівської міської ради. Відповідно до частини 12 статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» з особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право (а не зобов`язання) продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу. Рішення про відмову у продовженні контракту на 4 роки з директором КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Харківської області Свінченко І.А. було прийняте враховуючи наступне.

Щорічний рейтинг закладів загальної середньої освіти Харківської області за результатами зовнішнього незалежного оцінювання, показав, що протягом 2017-2019 років КЗ «Богодухівський ліцей №3» займав лідируючі позиції (15-16 місце). За час керівництва ОСОБА_4 результати ЗНО випускників ліцею значно знизилися про, що свідчить 66 місце у рейтинговій таблиці області. Також у закладі несформована наступність між різними ступенями освіти (з незрозумілих причин було припинено впровадження освітньої програми «Світ чекає крилатих», яка діяла у закладі 4 роки; відсутні індивідуальні освітніх маршрутів учнів ліцею в умовах допрофільної освіти). Протягом двох останніх років значно знизилася науково-методична та інноваційна активність педагогів закладу, вчителі не беруть участі у конкурсах фахової майстерності, не працюють професійні сайти та блоги педагогів, тощо. Також зазначено, що жодного разу директором КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Харківської області ОСОБА_15 не був повідомлений відділ освіти Богодухівської міської ради стосовно рішення загальних зборів (конференції) у п`ятиденний строк з дня їх проведення, що передбачено пунктом 4 Примірного положення про порядок звітування керівників дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів про свою діяльність перед педагогічним колективом та громадськістю, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 23 березня 2005 р. № 178. Враховуючи вищевикладене, відділ освіти Богодухівської міської ради вбачав за доцільне проведення конкурсу на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області.

Начальником відділу освіти Богодухівської міської ради від 12 листопада 2021 року було видано наказ № 49-аг «Про проведення конкурсного відбору на посаду директора Комунального закладу «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області». В даному конкурсі приймала участь і ОСОБА_1 . Після завершення процедури проведення конкурсного відбору і визначення переможця, 14 січня 2022 року був виданий наказ відділу освіти Богодухівської міської ради № 4-к «Про звільнення ОСОБА_16 », де зазначено, що вона звільнена з посади директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області 15 січня 2022 року у зв`язку з закінченням строкового договору, відповідно до п 2. статті 36 КЗпП України

14 січня 2022 року інспектор з кадрів відділу освіти Богодухівської міської ради, перебуваючи у КЗ «Богодухівський ліцей №3» ознайомила ОСОБА_1 з наказом про звільнення у присутності свідків, який остання відмовилася підписувати і брати копію даного наказу про що складено акт про відмову. Цього ж дня ОСОБА_1 на адресу фактичного проживання, яка вказана в особовій картці П-2, було направлено копію вищезазначеного наказу рекомендованим листом з повідомленням та описом. 21 січня 2022 року відділ освіти Богодухівської міської ради дізнався про те, що ОСОБА_1 з 14 січня 2022 року перебуває на лікарняному. Відповідно до роз`яснень ФСС від 20.08.2021 «одразу після створення медичного висновку, працівник повинен повідомити про це роботодавця зручним обом способом». Повідомлення від ОСОБА_1 про її перебування на лікарняному не надходило, і 14 січня 2022 року вона перебувала на роботі, про що свідчать підписані нею накази та видані трудові книжки звільненим працівникам, а також факт передачі печатки, штампу, ключів, тощо. На підставі вищевикладеного вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.

Третя особа ОСОБА_2 в судовому засіданні пояснила, що нею не було допущено жодних порушень, оскільки вона скористалася своїм правом та подала документи для участі у конкурсі на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району, при цьому нею було відразу подано заяву про виключення її з членів комісії даного конкурсу. Вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, оскільки останній було відомо, що трудовий договір з нею продовжено не буде, вона прийняла участь у конкурсі на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3», тобто погодилась з тим, що договір з нею не продовжать, і лише, після результатів конкурсного відбору, який вона не пройшла, вирішила, що порушено її права.

Представник третьої особи, Богодухівської міської ради, ОСОБА_3 в судовому засіданні проти позову ОСОБА_1 заперечив в повному обсязі та просив відмовити у його задоволенні.

Згідно письмових пояснень, наданих Богодухівською міською радою, зазначено, що відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін. Чинним законодавством передбачено, що особливою формою трудового договору є контракт. Сфера застосування контракту визначається законами України. Таким чином, прийняття (наймання) на роботу працівників шляхом укладання з ними контракту власником або уповноваженим ним органом може здійснюватись у випадках, прямо передбачених законами. Підстави припинення трудового договору встановлено ст. 36 КЗпП України. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП України підставою припинення трудового договору є закінчення строку (пункт 2 і 3 статті 23 КЗпП України), крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають і жодна із сторін не поставила вимогу про їх припинення. На цій підставі може бути припинений тільки строковий трудовий договір, укладений як строковий відповідно до закону. Припинення трудового договору після закінчення строку не вимагає заяви або якогось волевиявлення працівника. Свою волю на укладення строкового трудового договору він уже виявив, коли писав заяву про прийняття роботу за строковим трудовим договору. У цей же час він виразив і волю на припинення такого трудового договору після закінчення строку, на який він був укладений. Переукладання строкового трудового договору (контракту) чи продовження строку його чинності у випадках, що підпадають під пункт 2 частини першої статті 23 КЗпП України, не передбачає набуття трудовим договором характеру безстрокового, укладеного на невизначений строк.

В п. 1 Розпорядження Богодухівської районної ради від 15 січня 2020 року № 05-ОД «Про призначення ОСОБА_5 на посаду директора Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області» чітко зазначено: «1. Призначити на посаду директора Богодухівського ліцею № З Богодухівської районної ради Харківської області ОСОБА_1 , за конкурсом, за контрактом, терміном на два роки з 16 січня 2020 року»

Згідно наказу № 17 від 16.01.2020 року виданим директором Богодухівського ліцею № 3 ОСОБА_5 , вона приступає до виконання обов`язків директора Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області з 16 січня 2020 року на умовах контракту строком на два роки.

Згідно п. 6.1. контракту з директором Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області від 16 грудня 2019 року укладеного між Богодухівською районною радою та ОСОБА_5 , цей контракт діє з 16 січня 2020 року по 15 січня 2022 року.

Відповідно до підпункту «а» пункту 5.2 контракту від 16 грудня 2019 року укладеного між Богодухівською районною радою та ОСОБА_5 однією із підстав його припинення є закінчення строку дії (пункт 2 статті 36 КЗпП України).

В контракті з директором Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області від 16 грудня 2019 року укладеного між Богодухівською районною радою та ОСОБА_5 відсутні умови про його продовження строком на чотири роки

Свою волю на укладення строкового трудового договору ОСОБА_5 уже виявила, коли підписала контракт з Богодухівської районною радою від 16.12.2019 року на посаду директора Богодухівського ліцею № 3 Богодухівської районної ради Харківської області та погодилась з його дією терміном на два роки: з 16 січня 2020 року по 15 січня 2022 року. У цей же час ОСОБА_5 виразила і волю на припинення такого контракту після закінчення строку, на який він був укладений

Слід зауважити, що власник КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області - Богодухівська міська рада або його уповноважений орган - відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області мають право але не зобов`язані укладати додаткову угоду про продовження дії контракту або укладати контракт на новий строк. При цьому вони не зобов`язані пояснювати причину відмови у не продовженні дії контракту

Суд, заслухавши сторони справи та дослідивши матеріали справи приходить до наступного.

Згідно зі ст.264ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; 6) як розподілити між сторонами судові витрати; 7) чи є підстави допустити негайне виконання судового рішення; 8) чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.

Відповідно до ст. 263 ЦПК України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно ч.1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч.ч. 1,3 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Право кожної особи на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства закріплено статтею 15 ЦК України. Право на захист виникає з певних підстав, якими виступають порушення цивільного права, його невизнання чи оспорювання.

Зміст конституційного права особи на звернення до суду за захистом своїх прав визначений ст. 16 ЦК України, відповідно до приписів якої, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, при цьому, способами захисту цивільних прав і інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці закріплено Кодексом законів про працю України.

Кодекс законівпро працюУкраїни регулює трудові відносини всіх працівників, сприяючи зростанню продуктивності праці, поліпшенню якості роботи, підвищенню ефективності суспільного виробництва і піднесенню на цій основі матеріального і культурного рівня життя трудящих, зміцненню трудової дисципліни і поступовому перетворенню праці на благо суспільства в першу життєву потребу кожної працездатної людини.

Суд розглянувши вимогу позивача, щодо визнання незаконним та скасувати рішення конкурсної комісії про визначення переможцем конкурсу на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області ОСОБА_2 , оформлене у формі протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області від 05 січня 2022 року №2, приходить до наступного.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Україниобумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Статтею 23 Закону України «Про освіту»визначено, що держава гарантує академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти. Обсяг автономії закладів освіти визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

Відповідно доч.2ст. 26 Закону України «Про освіту»керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту.

Частиною першоюстатті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту»передбачено, що керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цьогоЗаконута положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

Згідно ч.2ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою): одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти; не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.

На підставі вищевикладеного суд приходить до висновку, що призначення керівників державних, комунальних закладів загальної середньої освіти, у тому числі директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Харківської області, здійснюється уповноваженим виконавчим органом, яким у межах спірних правовідносин є Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту. При цьому, організація і проведення конкурсу, включно із оцінкою відповідності учасників конкурсу встановленим вимогам, здійснюється конкурсною комісією в межах своїх дискреційних повноважень.

Проведення конкурсу завершується в день ухвалення конкурсною комісією рішення про затвердження його результатів, тобто рішення про визначення переможця конкурсу із внесенням відповідного подання керівникові органу управління, що здійснює призначення переможця конкурсу на посаду керівника закладу, або про відхилення кандидатур усіх учасників конкурсу із пропозицією про призначення повторного конкурсу.

У постановівід 15квітня 2020року усправі №456/1165/18Велика ПалатаВерховного Судузазначила,що питанняпризначення напосаду керівникадержавного навчальногозакладу євиключною компетенцієюоргану місцевогосамоврядування,а відповіднерішення конкурсноїкомісії протаке призначенняє рішеннямконкурсної комісіїв розумінніп.9ч.1 ст. 19 КАС України, яким передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.

Даний висновок узгоджується також з висновком Великої Палати Верховного Суду викладеної у постанові від05 червня 2019 року у справі № 817/1678/18, в якій зазначено, що визначення законодавцем порядку проведення конкурсу органами місцевого самоврядування на заняття посад керівників закладів охорони здоров`я відповідного рівня має за мету, в першу чергу, дотримання публічного інтересу, а саме інтересу громади на належне управління такими закладами охорони здоров`я. Предметом спору у вказаній справі є рішення конкурсної комісії, яке є обов`язковим для органу місцевого самоврядування, у спірних відносинах наявний публічний інтерес відповідної територіальної громади, у спільній власності якої перебуває такий заклад охорони здоров`я. Такий публічний інтерес має визначальне значення при розгляді даного спору, а подальші трудові відносини призначеного керівника комунального закладу охорони здоров`я - мають похідний, другорядний характер. Тому такий спір повинен вирішуватися за правилами адміністративного судочинства.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ. Критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність спору щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів у будь-яких правовідносинах, крім випадків, коли такий спір вирішується за правилами іншого судочинства, а, по-друге, спеціальний суб`єктний склад цього спору, в якому однією зі сторін є, як правило, фізична особа.

Як уже зазначено вище, однією з позовних вимог позивача у даній справі є визнання незаконним та скасування рішення конкурсної комісії про визначення переможцем конкурсу на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, по якому ОСОБА_2 визнана переможцем.

Отже з огляду на позицію Великої Палати Верховного Суду у постанові від 15 квітня 2020 року у справі № 456/1165/18, цивільна справа в частині визнання незаконним та скасування рішення конкурсної комісії про визначення переможцем конкурсу на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки рішення конкурсної комісії про визнання ОСОБА_2 переможцем конкурсу на заміщення посади директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області є рішенням конкурсної комісії в розумінні пункту 9 частини першоїстатті 19 КАС України.

На підставі вищевикладеного та згідно п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України, суд закриває провадження у справі в частині визнання незаконним та скасування рішення конкурсної комісії про визначення переможцем конкурсу на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, оскільки в цій частині справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

З урахуванням вищевикладеного, суд зазначає, що заява ОСОБА_1 голові конкурсної комісії з добору кандидатів на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради від 28 грудня 2021 року, заява ОСОБА_1 міському голові Богодухівської міської ради від 28 грудня 2021 року, заява ОСОБА_1 голові конкурсної комісії з добору кандидатів на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради від 11 січня 2022 року, заява ОСОБА_1 голові конкурсної комісії з добору кандидатів на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради від 13 січня 2022 року, документи щодо утворення конкурсної комісії: лист Богодухівської міської ради від 11 листопада 2021 року, лист Богодухівської районної адміністрації від 28 жовтня 2021 року, лист директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» від 29 жовтня 2021 року, заява ОСОБА_2 від 14 грудня 2021 року, наказ начальника відділу освіти Богодухівської міської ради №32-аг від 15 грудня 2021 року « Про внесення змін до наказу начальника відділу освіти Богодухівської міської радим від 12.11.2021 №49-аг « Про проведення конкурсного відбору на посаду директора Комунального закладу « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, матеріали проведення конкурсу від 05 січня 2022 року та свідчення свідка ОСОБА_17 надані в судовому засіданні 18 вересня 2023 року, стосуються вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення конкурсної комісії про визначення переможцем конкурсу на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, а в цій частині суд закриває провадження.

Щодо позовних вимог про визнання продовженим контракт з директором КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області від 16 грудня 2019 року в особі ОСОБА_1 з 15 січня 2022 року на чотири роки, визнання незаконним та скасувати наказ відділу освіти Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області №4-К від 14 січня 2022 року « Про звільнення ОСОБА_4 » про звільнення ОСОБА_1 з посади директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, поновлення ОСОБА_1 на роботі на посаді директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, судом встановлено наступне.

Згідно ч. 1ст. 3 КЗпП України, трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності та галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, регулює законодавство про працю.

Відповідно доп.2ч.1ст.232КЗпП України,безпосередньо вмісцевих загальнихсудах розглядаютьсятрудові спориза заявами: працівників про поновлення на роботі незалежно від підстав припинення трудового договору, зміну дати і формулювання причини звільнення, оплату за час вимушеного прогулу або виконання нижчеоплачуваної роботи, за винятком спорів працівників, вказаних у частині третійстатті 221 і статті 222 цього Кодексу .

Згідно ст. 21 КЗпП України, трудовий договір - це угода між працiвником та власником підприємства, установи, органiзацiї або уповноваженим ним органом чи фізичною особою. Працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цiєю угодою, та дотримуватись внутрiшнього трудового розпорядку, а власник пiдприємства, установи, органiзацiї або уповноважений ним орган чи фiзична особа зобов`язується виплачувати працiвниковi заробiтну плату й забезпечувати умови працi, передбаченi законодавством про працю, колективним договором i угодою сторін.

Відповідно до ч. 1 , 2 ст. 23 КЗпП України, трудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи. Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Порядок оформлення трудових відносин за строковим трудовим договором такий же, як і за безстроковим, але при цьому факт укладання трудового договору на певний строк чи на час виконання певної роботи повинен бути відображений, зокрема у наказі чи розпорядженні роботодавця, яким оформляється цей трудовий договір.

Відповідно до ч. 2ст. 26 Закону України «Про загальну середню освіту»(уредакції,яка діяластаном начас призначенняпозивача напосадудиректора),керівник закладузагальної середньоїосвіти призначаєтьсяна посадута звільняєтьсяз посадирішенням засновника(засновників)закладу абоуповноваженого ним(ними)органу. Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

Тобто, профільним законом визначено випадок, коли з працівником укладається строковий трудовий договір, що кореспондується з наведеними вище положеннямиКодексу законів про працю України.

Рішенням Богодухівської районної ради Харківської області №933-VII від 11 грудня 2019 року, призначено на посаду директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області ОСОБА_1 , за конкурсом, за контрактом, терміном на два роки з 16 січня 2020 року. Доручено заступнику голови районної ради ОСОБА_18 підписати контракт з ОСОБА_1 відповідно до вимог чинного законодавства України ( том 1 а.с. 17 ).

Розпорядженням Богодухівської районної ради №05-ОД від 15 січня 2020 року, призначено на посаду директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області ОСОБА_1 , за конкурсом, за контрактом, терміном на два роки з 16 січня 2020 року ( том 1 а.с. 18).

Дані факти також підтверджуються записами в трудовій книжці ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 від 17 жовтня 1994 року ( том 1 а.с. 68-73)

Відповідно до контракту з директором Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області від 16 грудня 2019 року, ОСОБА_1 , призначається на посаду директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області терміном на два роки.

Згідно п. 5.2. розділу 5 даного Контракту, цей контракт припиняється: а) після закінчення терміну його дії; б) за згодою сторін; в) до закінчення терміну його дії у випадках, передбачених пунктами 5.3. і 5.4.; 5.5.; г) з інших підстав, передбачених контрактом та чинним законодавством.

Відповідно до розділу 6. Контракту, цей контракт діє з 16 січня 2020 року по 15 січня 2022 року. Контракт набирає чинності з 16 січня 2020 року. Умови контракту можуть бути змінені тільки за угодою сторін у письмовій формі.

Даний Контракт було підписано з одного боку від імені Богодухівської районної ради, заступником голови районної ради ОСОБА_18 та з іншого боку ОСОБА_1 ( том 1 а.с. 19-20).

Розпорядженням Богодухівської районної ради №08/1-ОД від 16 січня 2020 року було затверджено посадову інструкцію директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області ( том 1 а.с. 21-23).

Відповідно до наказу директора Богодухівського ліцею №3 від 16 січня 2020 року №17, ОСОБА_1 приступила до виконання обов`язків директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області з 16 січня 2020 року на умовах контракту строком на два роки ( том 1 а.с. 114).

Отже, ОСОБА_1 від початку було відомо, що її призначено на посаду директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області, терміном на два роки з 16 січня 2020 року, що також підтверджено її підписом у контракті від 16 грудня 2019 року та її наказом від 16 січня 2020 року №17, згідно якого вона приступила до виконання обов`язків директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області з 16 січня 2020 року на умовах контракту строком на два роки, тобто остання погодилась з умовами роботи на посаді директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області.

Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Одна і та сама особа не може бути керівником відповідного закладу загальної середньої освіти більше ніж два строки підряд (до першого строку включається дворічний строк перебування на посаді керівника закладу загальної середньої освіти, призначеного вперше). Після закінчення другого строку перебування на посаді особа має право брати участь у конкурсі на заміщення вакансії керівника в іншому закладі загальної середньої освіти або продовжити роботу в тому самому закладі на іншій посаді.

Згідно рішення Богодухівської міської ради №48- VIIІ від 24 грудня 2020 року, створено юридичну особу публічного права Відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області ( том 1 а.с. 24).

Відповідно до рішення Богодухівської міської ради №730- VIIІ від 27 квітня 2021 року, затверджено Положення про відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області ( том 1 а.с. 25).

Згідно змісту п. 18 Положення про відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області, основними завданнями Відділу є: організація та проведення конкурсів на заміщення вакантних посад керівників закладів дошкільної, загальної середньої …, подає до Богодухівської міської ради … відповідні матеріали.

Відповідно до п. 47 Положення про відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області, основними завданнями Відділу є: участь у вирішенні відповідно до законодавства трудових спорів ( конфліктів).

Згідно п.п. 6, 13 п. 10 Положення про відділ освіти Богодухівської міської ради Харківської області, начальник Відділу:спрямовує і координує діяльність закладів освіти громади у межах повноважень, визначених законодавством. Призначає за результатами конкурсного відбору та звільняє з посади керівників закладів освіти в межах наданих повноважень, відповідно до чинного законодавства ( том 1 а.с. 26-33).

Наказом Богодухівської міської ради №49-аг від 12 листопада 2021 року, вирішено провести конкурсний відбір на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради та утворено конкурсну комісію для проведення конкурсного відбору на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради ( том 1 а.с. 50).

Згідно витягу з протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради №2 від 05 січня 2022 року, вирішено визнати переможцем конкурсу на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області ОСОБА_2 ( том 1 а.с. 53-55).

Відповідно до заяви ОСОБА_1 на ім`я начальника відділу освіти Богодухівської міської ради ОСОБА_14 від 14 січня 2022 року, ОСОБА_1 зазначає, що вона є діючим директором, конкурс на посаду директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської рад, що відбувся 05 січня 2022 року вважає неправомірним, тому контракт з нею має бути таким, що продовжений ( том 1 а.с. 65).

Згідно наказу відділу освіти Богодухівської міської ради №4-к від 14 січня 2022 року, ОСОБА_1 звільнено з посади директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради 15 січня 2022 року, у зв`язку з закінченням строкового договору, відповідно до пункту 2 статті 36 КУпП України ( том 1 а.с. 6).

На час звільнення позивачки з посади 15 січня 2022 року діяли положенняЗакону України "Про повну загальну середню освіту".

Відповідно до ч. 13ст. 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту", керівник закладу загальної середньої освіти звільняється з посади у зв`язку із закінченням строку трудового договору або достроково відповідно до вимог законодавства та умов укладеного трудового договору. Припинення трудового договору з керівником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти у зв`язку із закінченням строку його дії або його дострокове розірвання здійснюється відповідною посадовою особою засновника (головою відповідної ради чи керівником державного органу) або керівником уповноваженого ним органу (структурного підрозділу з питань освіти) з підстав та у порядку, визначених законодавством про працю.

Відповідно до п. 2 ч. 1ст. 36 КЗпП України, підставами припинення трудового договору є закінчення строку (пункти 2 і 3 статті 23), крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають і жодна із сторін не поставила вимогу про їх припинення.

Судом встановлено, що позивач була призначена на посаду на умовах строкового трудового договору, тобто вона заздалегідь знала про дату припинення його дії.

Згідно висновків Верховного Суду, що висловлені у постановах у справах № 318/2474/16 від 22 квітня 2019 року, № 264/5235/19 від 22 грудня 2020 року, зауважено, що припинення трудового договору після закінчення строку не вимагає заяви або якогось волевиявлення працівника. Свою волю на укладення строкового трудового договору він уже виявив, коли писав заяву про прийняття на роботу за строковим трудовим договором. У цей же час він виразив і волю на припинення такого трудового договору після закінчення строку, на який він був укладений.

У своєму позові позивачка посилається на те, що на підставі ч. 12 ст. 39 Закону України « Про повну загальну середню освіту», який набрав чинності після призначання її на посаду директора, з нею, як з особою яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу.

Відповідно до змісту заяви ОСОБА_1 від 11 жовтня 2021 року, остання звернулась до міського голови Богодухівської міської ради з проханням, у зв`язку з тим, що контракт з директором Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради був укладений Богодухівською районною радою, як засновником та у результаті зміни засновника Богодухівська міська рада відповідно до абзацу 2 п. 12 ст. 39 Закону України « Про повну загальну освіту» , п. 3 Положення про проведення конкурсу та призначення на посаду працівників закладів освіти Богодухівської міської ради від 27 квітня 2021 року, продовжити контракт з 15 січня 2022 року терміном на чотири року без проведення конкурсу ( том 1 а.с 34).

Згідно змісту заяви ОСОБА_1 від 21 жовтня 2021 року, остання звернулась до начальника відділу освіти Богодухівської міської ради з проханням, відповідно до абзацу 2 п. 12 ст. 39 Закону України « Про повну загальну освіту» , п. 3 Положення про проведення конкурсу та призначення на посаду працівників закладів освіти Богодухівської міської ради від 27 квітня 2021 року, продовжити контракт з 15 січня 2022 року терміном на чотири року без проведення конкурсу ( том 1 а.с 35).

Відповідно до змісту листа Відділу освіти Богодухівської міської ради №02-05/814 від 26.10.2021, чинне законодавство - Закону України « Про повну загальну середню освіту» - визначає, що з особою, яка призначається на посаду керівника закладу середньої освіти вперше , укладається трудовий договір строком на два роки. По закінченню строку дії такого договору та за умови належного виконання сторони мають право продовжити його строк дії ще на чотири року без проведення конкурсу. Законодавство не визначає жодних умов, за яких може були продовжено / не продовжено строковий трудовий договір, укладений на два роки. Якщо таких умов не було передбачено і в самому договору, то для його продовження потрібна згода двох сторін: керівника закладу загальної середньої освіти та уповноваженого органу, тобто , відділу освіти Богодухівської міської ради. Враховуючи вищевикладене, відділ освіти Богодухівської міської ради вбачає за доцільне проведення конкурсу на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради та пропонує заявнику взяти участь у конкурсі на загальних засадах ( том 1 а.с. 36-37).

Згідно змісту листів ОСОБА_1 , як директор КЗ « Богодухівський ліцей №3» , остання 28 жовтня 2021 року та 15 листопада 2021 року, зверталась до начальника відділу освіти Богодухівської міської ради з проханням не позбавляти її права, визначеного ст.. 26 Закону України « Про освіту», а саме: обіймати посаду керівника закладу середньої освіти строком 6 років і продовжити контракт шляхом укладення додаткової угоди до нього строком на 4 роки ( том 1 а.с. 60, 63).

У позові позивач зазначає, що відповідачем необґрунтовано та невмотивовано було відмовлено у продовженні з нею контракту з 15 січня 2022 року, терміном на чотири року без проведення конкурсу, на що також було наголошено в судовому засіданні і її представником.

У своєму відзиві Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області зазначає, що за час керівництва позивачем навчальним закладом значно знизились результати ЗНО випускників ліцею, несформована наступність між різними ступенями освіти: припинено впровадження освітньої програми «Світ чекає крилатих»; відсутні індивідуальні освітні маршрути учнів ліцею в умовах допрофільної освіти. Знизилась науково-методична та інноваційна активність педагогів закладу, вчителі не беруть участі у конкурсах фахової майстерності, не працюють професійні сайти та блоги педагогів, тощо. Враховуючи вищевикладене, відділ освіти Богодухівської міської ради вбачав за доцільне проведення конкурсу на посаду директора КЗ «Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області.

Як було зазначено вище, відповідно до змісту абзацу 2 ч. 12 ст. 39 Закону України « Про повну загальну середню освіту», після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу.

Суд вважає за необхідне наголосити на тому, що відповідно до вимог вищевказаної статті, після закінчення строку дії такого строкового трудового договору, та за умови належного його виконання, сторони мають право, а не зобов`язані, продовжити строк дії строкового трудового договору ще на чотири роки, без проведення конкурсу.

Крім того, суд зауважує на те, що на позивачку не розповсюджується положення пункту 2 частини дванадцятої статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», яким передбачено право сторін продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу, оскільки цей Закон набрав чинності 18 березня 2020 року, тобто після укладення трудового контракту. Дана позиція узгоджується з постановою Першої судової палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду у справі № 125/385/22 від 27 січня 2023 року.

Суд не приймає до уваги листок непрацездатності №2464152-2004722699-1, копію якого було надано відповідачем, щодо перебування ОСОБА_1 на лікарняному з 14.01.2022 по 18.01.2022, оскільки позивач та її представник ні в позовній заяві, ні у своїх поясненнях не посилаються на даний документ, як на підставу позову.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 працювала директором Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області від 16 грудня 2019 року на підставі строкового трудового договору із 16 січня 2020 року терміном на 2 роки. Даний контракт було підписано з одного боку від імені Богодухівської районної ради, заступником голови районної ради Ярошенком Р.І. та з іншого боку ОСОБА_1 , також відповідно до наказу директора Богодухівського ліцею №3 від 16 січня 2020 року №17, ОСОБА_1 приступила до виконання обов`язків директора Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області з 16 січня 2020 року на умовах контракту строком на два роки, тому звільнення позивачки з роботи у зв`язку з закінченням строку дії трудового договору на підставі пункту 2статті 36 КЗпП Україниє правомірним.

Отже, позивача було призначено на посаду на умовах строкового трудового договору, строк якого закінчився 15 січня 2022 року, трудові відносини між сторонами фактично припинилися, роботодавець виявив намір припинити трудові відносини, суд не вбачає підстав для продовження контракту від 16 грудня 2019 року зі ОСОБА_1 з 15 січня 2022 року на чотири роки, та вважає, що відповідач правомірно прийняв наказ №4-К від 14 січня 2022 року « Про звільнення ОСОБА_4 », тому у позові слід відмовити. Не підлягає задоволенню й вимога позивача про поновлення її на роботі на посаді директора КЗ « Богодухівський ліцей №3» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області, оскільки вона є похідною від попередньої вимоги.

Відповідно до ч. 1, п. 2 ч. 2ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог; інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, у разі відмови в позові покладаються на позивача.

Оскільки суд дійшов висновку про відмову у позові, то судові витрати позивача слід залишити за позивачем.

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. 15 Цивільного кодексу України, ст.ст. 3, 21, 23, 36, 232 Кодексу законів про працю України, ст.ст. 23, 26 Закону України « Про освіту», ст. 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», ст.ст. 4, 12, 13, 43, 49, 76-81, 89, 141, 255, 259, 263- 265, 268, 354 Цивільного процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Провадження у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, треті особи: ОСОБА_2 , Богодухівська міська рада Харківської області, в частині визнання незаконним та скасування рішення конкурсної комісії - закрити.

В задоволенніпозовних вимог ОСОБА_1 до Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради Харківської області, треті особи: ОСОБА_2 , Богодухівська міська рада Харківської області, про визнання продовженим трудового контракту, визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі відмовити в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Харківського апеляційного суду, шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Повний текст рішення виготовлено 12 лютого 2024 року.

СУДДЯ

Джерело: ЄДРСР 116908140
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку