open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 902/270/22
Моніторити
Судовий наказ /22.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Судовий наказ /01.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Судовий наказ /01.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Судовий наказ /01.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Рішення /15.02.2024/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /31.01.2024/ Господарський суд Вінницької області Рішення /25.01.2024/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /22.12.2023/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /08.12.2023/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /01.09.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /01.09.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /01.09.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /21.07.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /21.06.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /24.05.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /10.05.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /27.04.2022/ Господарський суд Вінницької області
emblem
Справа № 902/270/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Судовий наказ /22.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Судовий наказ /01.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Судовий наказ /01.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Судовий наказ /01.03.2024/ Господарський суд Вінницької області Рішення /15.02.2024/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /31.01.2024/ Господарський суд Вінницької області Рішення /25.01.2024/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /22.12.2023/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /08.12.2023/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /01.09.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /01.09.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /01.09.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /21.07.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /21.06.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /24.05.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /10.05.2022/ Господарський суд Вінницької області Ухвала суду /27.04.2022/ Господарський суд Вінницької області
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua

___________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"25" січня 2024 р.Cправа № 902/270/22

Господарський суд Вінницької області у складі головуючого судді Тварковського А.А.,

за участю секретаря судового засідання Данелюк Х.О.,

представників:

позивача - Дробінчук Н.М., Корнійчука С.А.,

відповідача 2 (ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області) - Чугаєнко К.Є.,

у відсутності решти учасників справи,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали господарської справи

за позовом: Селянського (Фермерського) господарства "Ольга" (вул. Коцюбинського, 17, село Сокілець, Хмільницький район, Вінницька область, 22142)

до: Козятинської міської ради (вул. Героїв майдану, 24, м. Козятин, Хмільницький район, Вінницька область, 22100)

до: Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м. Вінниця, 21027)

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030); Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, 21, м. Харків, 61165); Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області (пл. Народна, 4, м. Ужгород, 88008); Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45, м.Житомир, 10002); Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області (просп. Миру, 14, м.Чернігів, 14000); Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (вул. Українська, 50, м. Запоріжжя, 69095); Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (просп. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034); Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області (вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, 18008); Головне управління Держгеокадастру у Київській області (вул. Серпова, буд. 3/14, м. Київ, 03115); Головне управління Держгеокадастру у Івано-Франківській області (вул. Академіка А. Сахарова, 34, м. Івано-Франківськ, 76014); Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, 29000); Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (вул. Філософська, 39-А, м. Дніпро, 49006); Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (пр. В. Чорновола, 4, м. Львів, 79019); Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039); ФОП Лущик Дмитро Олександрович ( АДРЕСА_1 )

про зобов`язання відповідача 2 скасувати державну реєстрацію земельних ділянок, скасувати записи у Поземельних книгах про державну реєстрацію земельних ділянок та перенести відомості до архівного шару Національної кадастрової системи України,

В С Т А Н О В И В :

На розгляд Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява Селянського (Фермерського) господарства "Ольга" до Козятинської міської ради та Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області:

- скасувати державну реєстрацію земельних ділянок;

- скасувати записи у Поземельних книгах про державну реєстрацію земельних ділянок та перенести відомості щодо земельних ділянок до архівного шару Національної кадастрової системи України.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправним формуванням 27 земельних ділянок з присвоєнням відповідних кадастрових номерів (0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295) та їх державною реєстрацією, які накладаються на земельну ділянку площею 50 га, що перебуває у постійному користуванні позивача.

Ухвалою суду від 10.05.2022, з урахуванням виправлених недоліків, на які було вказано позивачу ухвалою про залишення позовної заяви без руху від 27.04.2022, за вказаним позовом відкрито провадження у справі №902/270/22 в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Під час підготовчого провадження у справі, строк якого протокольною ухвалою від 21.06.2022 продовжено на 30 днів з власної ініціативи суду в порядку ч. 3 ст. 177 ГПК України, вчинено ряд процесуальних дій:

- протокольною ухвалою від 24.05.2022 в порядку ст. 81 ГПК України задоволено викладене у позовній заяві клопотання про витребування у Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області копій Поземельних книг;

- учасники справи скористалися правом на подання заяв по суті спору: відповідачами подано відзиви на позовну заяву (а.с. 27-32; 34-37; 43-91, т. 3); позивачем - відповіді на відзиви (а.с. 93-109; 112-125, т. 3); третіми особами - пояснення по суті спору: ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області (147-153, т. 3); ГУ Дердгеокадастру у Черкаській області (а.с. 154-161, т. 3); ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області (а.с. 166-169, т. 3); ФОП Лущика Д.О. (а.с. 170-185, т. 3); ГУ Держгеокадастру у Житомирській області (а.с. 219-223. Т. 3); ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області (а.с. 242-243, т. 3);

- за результатами слухання справи 21.06.2022 внаслідок задоволення клопотання представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вх. №01-34/4314/22 від 01.06.2022) залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, ряд Головних управлінь Держгеокадастру, державні реєстратори яких здійснювали реєстрацію земельних ділянок, що оспорююється позивачем та ФОП Лущиком Дмитра Олександровича, який є розробником Проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок громадянам (27 громадян) для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення на території Сокілецької сільської ради (Козятинської міської ради, Хмільницького району, за межами с. Сокілець) Козятинського району Вінницької області (договір №52-2021 від 07.06.2021);

- ухвалою суду від 21.07.2022 у справі №902/270/22 призначено комплексну судову земельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою, проведення якої доручено Вінницькому науково-дослідному експертно-криміналістичному центру МВС України. Провадження у справі зупинено до отримання висновку судової експертизи;

- 30.11.2023 до суду від позивача надійшла копія висновку експерта від 19.07.2023 №СЕ-19/102-22/6465-ЗТ за результатами судової земельно-технічної експертизи у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 09.07.2021 за №42021020000000287;

- ухвалою суду від 08.12.2023 провадження у справі поновлено та призначено підготовче засідання на 21.12.2023, враховуючи надходження повідомлення судового експерта Вінницького науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України про неможливість проведення судової експертизи у справі №902/270/22 у зв`язку з відсутністю попередньої оплати експертних послуг.

Виконавши завдання підготовчого провадження та вчинивши необхідні дії на цій стадії судового провадження, судом закрито таку стадію господарського процесу та призначено справу до розгляду по суті на 25.01.2024.

25.01.2024 в підсистемі ЄСІТС "Елекронний суд" надійшло клопотання Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вх. канцелярії суду №01-34/854/24) про визнання висновку експерта від 19.07.2023 №СЕ-19/102-22/6465-ЗТ недопустимим/неналежним/недостовірним доказом.

На визначений час у судове засідання 25.01.2024 з`явилися представники позивача та відповідача 2 (ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області). Решта повідомлених належним чином учасників справи правом участі у судовому засіданні не скористалися. Водночас Козятинську міську раду та ФОП Лущика Д.О. повідомлено ухвалою суду від 22.12.2023, вручення якої підтверджується наявними у матеріалах справи рекомендованими поштовими повідомленнями. Іншим учасникам справи таку ухвалу направлено до Електронних кабінетів ЄСІТС.

Представники позивача заявлений позов підтримали у повному обсязі з підстав та обставин, викладених у позовній заяві та відповідях на відзиви, з урахуванням поданого до матеріалів справи висновку експерта від 19.07.2023 №СЕ-19/102-22/6465-ЗТ за результатами судової земельно-технічної експертизи у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 09.07.2021 за №42021020000000287.

Представниця відповідача 2 проти позову заперечила, посилаючись на викладену Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області письмову позицію у справі, також заперечила щодо стягнення з відповідача 2 судових витрат.

Суть заперечень Козятинської міської ради, викладена у відзиві на позовну заяву зводиться до того, що остання не є належним відповідачем у справі, позаяк зміст спеціальних норм, які регулюють інститут ведення Державного земельного кадастру не передбачають участі та не визначають повноважень органу місцевого самоврядування у сфері державної реєстрації земельної ділянки, її скасування, ведення поземельних книг.

ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області у поданому відзиві на позовну заяву зазначає, що не надавало дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок. Державну реєстрацію 27 земельних ділянок, на які розроблено проект землеустрою ФОП Лущиком здійснено, іншими територіальними органами Держгеокадастру та на момент здійснення їх реєстрації у Державному земельному кадастрі були відсутні відомості про земельну ділянку площею 50 га, яка на праві постійного користування належить гр. ОСОБА_1 .

У відповіді на відзив відповідача 1 позивач акцентує увагу, що згідно із Законом №1423-ІХ від 28.04.2021 (який вступив у силу 27.05.2021) власником земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні СФГ "Ольга" є Козятинська міська рада, оскільки зміни були внесені в ст. 12, 122 ч.1 ЗК України, якими повноваження відносно земельних ділянок були передані до органів місцевого самоврядування.

За змістом відповіді на відзив 2 позивач наводить викладені у позовній заяві обставини.

ФОП Лущик Д.О. у поданому поясненні на позовну заяву зазначає , що спірні 27 земельних ділянок сформовані на вільних землях та в Державному земельному кадастрі були відсутні будь-які відомості щодо інших земельних ділянок.

Суть пояснень третіх осіб (територіальних ГУ Держгеокадастру) зводиться до опису процедури державної реєстрації земельних ділянок з урахуванням того, що державна реєстрація здійснювалася за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які виготовлені сертифікованим інженером-землевпорядником та посвідчені його підписом.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Як встановлено рішенням Господарського суду Вінницької області у справі №902/114/21 від 22.04.2021 за позовом Селянського (Фермерського) господарства "Ольга" до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про скасування державної реєстрації земельної ділянки та скасування запису у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки, яке набрало законної сили 21.05.2021 (відповідна відмітка міститься в ЄДРСР), громадянину ОСОБА_1 було передано в постійне користування земельну ділянку площею 50 га, яка розташована на території с. Сокілець Козятинського району Вінницької області, що підтверджується наявністю Державного акту на право постійного користування землею виданого 21.06.1993, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №35.

Після отримання земельної ділянки в постійне користування гр. ОСОБА_1 створив СФГ "Ольга", яке зареєстрував у встановленому законом порядку, і після створення СФГ "Ольга" земельна ділянка перейшла в користування до СФГ "Ольга", яке нею користується безперервно по даний час за цільовим призначенням.

ІНФОРМАЦІЯ_1 помер засновник СФГ "Ольга" ОСОБА_1 .

Рішенням від 12.11.2012 СФГ "Ольга" відбулося виключення із членів СФГ "Ольга" у зв`язку із смертю ОСОБА_1 . У зв`язку із смертю засновника СФГ "Ольга" відбулися відповідні зміни, з прийняттям відповідних рішень та було викладено статут СФГ "Ольга" в новій редакції з відповідними змінами.

На підставі наказу Головного управління Держземагентства у Вінницькій області № 67 від 12.08.2013 "Про проведення робіт по інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності здійснено відповідну інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення та розроблено технічну документацію із землеустрою".

На підставі даного наказу також здійснено інвентаризацію спірної земельної ділянки, яка надавалася у постійне користування гр. ОСОБА_1 , що також підтверджується кадастровим планом земельної ділянки № 20 з технічної документації щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення.

Територія земельної ділянки площею 50,0 га, яка була надана гр. ОСОБА_1 у постійне користування, станом на 2013 рік не була проінвентаризована та під час інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за кошти державного бюджету у 2013 році була включена до складу таких земель.

Проінвентаризована площа таких земель була сформована у земельну ділянку площею 60,5818 га і їй було присвоєно кадастровий номер 0521487200:04:002:0192.

В подальшому дана земельна ділянка перейшла до архівного шару ДЗК у зв`язку з її поділом. Після якого площа земельної ділянки становить 53,58118 га і має кадастровий номер 0521487200:04:002:0253. Окреслені межі цієї ділянки відповідно до умовних позначень на картографічному матеріалі проекту формування території і встановлення меж Сокілецької сільської ради народних депутатів Козятинського району Вінницької області (1995) та плану землекористування колективного сільськогосподарського підприємства "Сигнал" с. Сигнал Козятинського району Вінницької області орієнтовно включають такі території: 50,0 га - гр. ОСОБА_1 ; 3,0 га - городи та 0,5818 га - пасовище.

Спір у справі №902/114/21 виник внаслідок позбавлення СФГ "Ольга" можливості внести інформацію до ДЗК щодо земельної ділянки, яка перебуває у його постійному користуванні, через накладання іншої земельної ділянки, яка сформована в порушення вимог закону.

Так, відповідно до рішення у справі №902/114/21 від 22.04.2021 позов СФГ "Ольга" задоволено повністю та скасовано державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 0521487200:04:002:0253, яка розташована на території с. Сокілець Козятинського району Вінницької області та має площу: 53,9818 га. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області скасувати запис у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 0521487200:04:002:0253 та перенести відомості щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0521487200:04:002:0253 до архівного шару Національної кадастрової системи України.

Рішення суду у справі №902/114/21 від 22.04.2021 було виконано добровільно, що підтверджується змістом листа Головного управління у Вінницькій області від 09.06.2021 № 0-2-0.6.-5559/2-21, відповідно до якого на виконання вищевказаного рішення Господарського суду Вінницької області 01.06.2021 кадастровим реєстратором відділу у Козятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області відомості про земельну ділянку площею 53,9818 га, кадастровий номер: 0521487200:04:002:0253 були перенесені до архівного шару Національної кадастрової системи України.

В провадженні Господарського суду Вінницької області також перебувала справа №902/540/22 за позовом Селянського (Фермерського) господарства "Ольга" до Козятинської міської ради про визнання права постійно користування на земельну ділянку за Селянським (фермерським) господарством "Ольга", код ЄДРПОУ: 20096195, згідно Державного акту на право постійного користування землею від 21 червня 1993 року, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №35, який видавався гр. ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства, яка розташована на території села Сокілець Козятинського району Вінницької області (на даний час територія Козятинської міської територіальної громади Вінницької області).

В обґрунтування заявлених позовних вимог у справі №902/540/22 позивач вказував на протиправні дії Козятинської міської ради, які здійснені шляхом відведення земельної ділянки, площею 50,0 га, що розташована в с. Сокілець, Козятинського району, Вінницької області (на даний час на території Козятинської міської територіальної громади), яка за доводами позивача перебуває в постійному користуванні СФГ "Ольга", та на якій сформовано 27 земельних ділянок: 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295, які накладаються поверх існуючої земельної ділянки, що перебуває в постійному користуванні господарства, має площу 50 га, та розташована на території Козятинської міської територіальної громади, що призвело до порушення земельного законодавства України.

Вказаний позов задоволено, про що 21.11.2023 постановлено відповідне рішення у справі №902/540/22, яке набрало законної сили 22.12.2023 (відповідно до відмітки, що міститься у ЄДРСР).

Обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (ч. 4 ст. 75 ГПК України).

Отже, рішенням Господарського суду Вінницької області від 21.11.2023 у справі №902/540/22 встановлено право постійного користування Селянського (Фермерського) господарства "Ольга" на земельну ділянку площею 50 га, протиправність державної реєстрації 27 накладених земельних ділянок на яку оспорюється у справі №902/270/22.

Окрім того, зазначеним рішенням встановлено, що в провадженні СВ Відділу поліції №2 Хмільницького РВП ГУНП у Вінницькій області перебуває на розслідуванні кримінальне провадження, відомості про яке внесене до ЄРДР за №42021020000000287 від 09.07.2021 про вчинення кримінального правопорушення передбаченого ст.ст.197-1 ч.1, 364 ч.1, 382 ч.1 КК України.

15.07.2021 Козятинським відділом Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області за зверненням адвоката Корнійчука С. А. в інтересах СФГ "Ольга" було внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42021022330000032 за ознаками кримінального проступку, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України.

Згідно звернення представника СФГ "Ольга", фізична особа-підприємець Лущик Дмитро Олександрович, який здійснює діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії та технічного консультування у цих сферах, а також діяльність у сфері прав, всупереч вимогам п. 4 ч. 6 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" сформував шість нових земельних ділянок загальною площею 11,4068 га в межах ділянки, яка перебуває в користуванні СФГ "Ольга" (код ЄДРПОУ 20096195) без наявності нотаріальної згоди землекористувача. Внаслідок незаконних дій ОСОБА_2 змінено конфігурацію, розмір та межі земельної ділянки, яка перебувала у користуванні СФГ "Ольга", що призвело до позбавлення законного володільця речових прав на користування земельною ділянкою.

25.08.2021 Козятинським відділом Хмільницької окружної прокуратури Вінницької області кримінальні провадження за № 42021020000000287 та № 42021022330000032 об`єднано в одне загальне та направлено до СВ ВП № 2 Хмільницького РВП ГУНП у Вінницькій області для подальшого досудового розслідування.

24.09.2021 у справі за №133/2339/21 ухвалою слідчої судді Козятинського міськрайонного суду Вінницької області було накладено арешт на земельну ділянку площею 50 га, яка перебуває в постійному користуванні СФГ "Ольга".

В ході досудового розслідування представник СФГ "Ольга" адвокат Корнійчук Сергій Анатолійович звернувся з клопотанням про призначення земельно-технічної експертизи та на вирішення якої поставити наступні запитання: чи місце накладення земельних ділянок, які мають кадастрові номери:0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0295; 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0284, які розташовані на території села Сокілець Хмільницького району Вінницької області та земельну ділянку, яка має площу: 50 га, розташована на території села Сокілець Хмільницького району Вінницької області, право постійного користування якою підтверджується Державним актом на право постійного користування землею, виданого 21.06.1993 року, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 35, який було видано на ім`я гр. ОСОБА_1 , відповідно до правовстановлюючих документів, документації із землеустрою, тощо на ці земельні ділянки та вимог нормативно-правових актів? Чи відповідає фактичний порядок користування СФГ "Ольга" земельною ділянкою, яка має площу 50 га, яка розташована на території села Сокілець Хмільницького районну Вінницької області, право постійного користування, якою підтверджується Державним актом на право постійного користування землею, виданого 21.06.1993 року, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 35, який було видано на ім`я гр. ОСОБА_1 , правовстановлюючому документу на дану земельну ділянку та вимогам нормативно-правових актів з питань землеустрою та землекористування?

Ухвалою слідчого судді Козятинського міськрайонного суду від 01 травня 2022 року СВ ВП № 2 Хмільницького РВП було зобов`язано призначити земельно-технічну експертизу у вказаному кримінальному провадженні.

У зв`язку з цим, з метою повного, об`єктивного та всебічного проведення досудового розслідування, прийняття законного рішення по матеріалах кримінального провадження, для вирішення якої необхідні спеціальні знання, а тому керуючись ст. 110, 242, 243 КПК України призначено судову земельно-технічну експертизу у кримінальному провадженні № 420210200000002 від 09.07.2021, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 364, ч. 1 ст. 197-1 КК України.

Проведення даної експертизи доручено експертам Вінницького НДЕКЦ МВС України, що за адресою: вул. Порика, 8, м. Вінниця.

Згідно із висновком експерта №CE-19/102-22/6465 ЗТ від 19.07.2023 - на підставі проведеного дослідження з врахуванням вимог земельного законодавства в сфері землекористування, картографії та кадастру встановлено, що земельні ділянки кадастрові номери: 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295 для ведення особистого селянського господарства розташовані на території Сокілецької сільської рада за межами с. Сокілець Козятинського району Вінницької області майже повністю накладаються на земельну ділянку площею 50,0 га для ведення селянського (фермерського) господарства згідно Державного акта на право постійного користування, виданого 21.06.1993 ОСОБА_1 , зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 35 на території Сокілецької сільської ради за межами села Сокілець Козятинського району Вінницької області, що графічно відображено на Схематичному плані № 6 в Додатку 7, який додається до висновку експерта.

На підставі проведеного дослідження з врахуванням вимог земельного законодавства в сфері землекористування, картографії та кадастру встановлено, що фактичний порядок користування земельною ділянкою, якою користується СФГ "Ольга" на території Сокілецької сільської ради за межами села Сокілець Козятинського району Вінницької області частково відповідає земельній ділянці згідно Державного акта на право постійного користування землею, виданого гр. ОСОБА_1 , зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користувача землею за № 35, розташованої на території Сокілецької сільської ради за межами с. Сокілець Козятинського району Вінницької області, що графічно відображено на Схематичному плані меж 7 в Додатку 8, який додається до висновку експерта.

Копія вищезазначеного висновку експерта №CE-19/102-22/6465 ЗТ від 19.07.2023 міститься в матеріалах справи №902/270/22 (а.с. 13-51, т. 4).

З огляду на встановлені обставини справи, суд враховує таке.

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Вказана норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права полягає у позбавленні його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.

Зі змісту позовної заяви слідує, що позивач прагне відновити становище, що існувало до порушення його прав, а саме скасувати державну реєстрацію та записи у Поземельних книгах щодо 27-ми земельних ділянок, які накладаються на земельну ділянку, що перебуває у постійному користуванні Селянського (Фермерського) господарства "Ольга".

Як зауважила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05.11.2019 у справі №906/392/18, громадяни та юридичні особи не можуть втрачати раніше наданого їм в установлених законодавством випадках права користування земельною ділянкою за відсутності підстав, встановлених законом. За висновком Верховного Суду, наведеним у вказаній постанові, а також постанові від 07.09.2022 у справі №915/1216/21, право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України.

Так, статтею 141 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час формування спірних земельних ділянок) визначені підстави припинення права користування земельною ділянкою, а саме: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Зокрема, відповідно до ст. 142 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час формування спірних земельних ділянок) припинення права власності на земельну ділянку у разі добровільної відмови власника землі на користь держави або територіальної громади здійснюється за його заявою до відповідного органу.

Також положеннями статті 149 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час формування спірних земельних ділянок) передбачено, що земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, що здійснюють розпорядження земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу з урахуванням вимог статті 150 цього Кодексу.

Вилучення земельних ділянок здійснюється за письмовою згодою землекористувачів, а в разі незгоди землекористувачів - у судовому порядку. Справжність підпису на документі, що підтверджує згоду землекористувача на вилучення земельної ділянки, засвідчується нотаріально.

Відповідно до ч. 10 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час формування спірних земельних ділянок) земельні ділянки, що вилучаються, викуповуються або примусово відчужуються для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, надаються у користування для таких потреб органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, які прийняли рішення про їх вилучення, викуп або примусове відчуження для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності..

Однак суд акцентує увагу на те, що у матеріалах справи відсутні докази, які би підтверджували припинення позивачем права постійного користування земельною ділянкою площею 50,0 га, що розташована в с. Сокілець, Козятинського району, Вінницької області (на даний час на території Козятинської міської територіальної громади) (зокрема, наявність добровільної відмови позивача від права користування земельною ділянкою, надання згоди на вилучення земельної ділянки, рішення уповноваженого органу про вилучення, викуп або примусове відчуження земельної ділянки для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності тощо).

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зважаючи на викладене, оскільки право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених законом, дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб`єкта права користування земельною ділянкою поза межами законних підстав, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.

У результаті державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами: 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295, які накладаються на земельну ділянку, що перебуває у постійному користуванні позивача на підставі державного акту, Селянське (Фермерське) господарство "Ольга" було позбавлено права постійного користування земельною ділянкою без його волі, чим порушено право на мирне володіння майном.

Основний Закон України гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю відповідно до закону (ст. 41 Конституції України).

Відповідно до частини 1 статті 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно із статтею 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (частина 2 статті 152 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини 3 статті 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно із ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

Також судом враховується, що відповідно до ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, з-поміж іншого, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Отже, у розумінні положень наведених норм, одними зі способів судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Так, рішенням Господарського суду Вінницької області від 21.11.2023 у справі №902/540/22, яке набрало законної сили, встановлено право постійного користування Селянського (Фермерського) господарства "Ольга" на земельну ділянку площею 50 га згідно Державного акту на право постійного користування землею від 21 червня 1993 року, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №35, який видавався гр. ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства, яка розташована на території села Сокілець Козятинського району Вінницької області (на даний час територія Козятинської міської територіальної громади Вінницької області).

При вирішенні спору у справі №902/540/22 суд врахував висновок експерта №CE-19/102-22/6465 ЗТ від 19.07.2023 та надав йому правову оцінку.

Зазначеним висновком підтверджено факт накладення 27 земельних ділянок з кадастровими номерами: 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295 для ведення особистого селянського господарства, що розташовані на території Сокілецької сільської рада за межами с. Сокілець Козятинського району Вінницької області, на земельну ділянку площею 50,0 га для ведення селянського (фермерського) господарства згідно Державного акта на право постійного користування виданого 21.06.1993 ОСОБА_1 , зареєстрованого в Книзі записів державних актів направо постійного користування землею за № 35 на території Сокілецької сільської ради за межами село Сокілець Козятинського району Вінницької області.

Розробником Проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок громадянам (27 громадян) для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення на території Сокілецької сільської ради (Козятинської міської ради, Хмільницького району, за межами с. Сокілець) Козятинського району Вінницької області є ФОП Лущик Дмитро Олександрович.

В силу приписів ч. 7 ст. 75 ГПК України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для господарського суду.

Поряд з цим суд підтримує позицію, що експертний висновок №CE-19/102-22/6465 ЗТ від 19.07.2023, виконаний судовим експертом відділу будівельних, земельних досліджень та оціночної діяльності Вінницького НДЕЕКЦ МВС Пилипенко Оленою Валеріївною у повній мірі відповідають вимогам ст. 7 Закону України "Про судову експертизу", ст. 98 ГПК України, а також спеціалізації експерта та завданням дослідження.

Так, вказаний фахівець старший судовий експерт відділу будівельних, земельних досліджень та оціночної діяльності Вінницького НДЕЕКЦ МВС Пилипенко Олена Валеріївна, яка має вищу землевпорядну освіту, кваліфікацію судового експерта з правом проведення земельно-технічної експертизи за експертною спеціальністю 10.7 "Розподіл земель та визначення порядку користування земельними ділянками" (свідоцтво № 16574, видане ЕКК МВС 21.11.2018: свідоцтво про підтвердження кваліфікації судового експерта, видане ЕКК МВС 09.09.2020), оціночно-земельної експертизи за експертною спеціальністю 10.14 "Оцінка земельних ділянок" (свідоцтво № 17562, видане ЕКК МВС 08.09.2020, свідоцтво про підтвердження кваліфікації судового експерта, видане ЕКК МВС 29.07.2022), експертизи з питань землеустрою за експертною спеціальністю 10.20 "Дослідження з питань землеустрою" (свідоцтво № 17993, видане ЕКК МВС 09.12.2020, свідоцтво про підвищення кваліфікації судового експерта, видане ЕКК МВС 25.11.2022), стаж експертної роботи - з 2018 року, була попереджена про кримінальну відповідальність за ст. 384 КК України за надання завідомо неправдивого висновку в даній справі.

Відповідно до ст. 98 ГПК України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Суд має право за заявою учасників справи або з власної ініціативи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку. У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (прізвище, ім`я, по батькові, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом, також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків. Якщо експерт під час підготовки висновку встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини.

Як встановлено судом, висновок експерта №CE-19/102-22/6465 ЗТ від 19.07.2023 наданий за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи у кримінальному провадженні № 420210200000002 від 09.07.2021 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 364, ч. 1 ст. 197-1 КК України.

Водночас на підставі ч. 4 ст. 236 ГПК України судом враховується правовий висновок, який міститься у постановах Верховного Суду від 25.03.2021 у справі №752/21411/17 від 15.04.2021 у справі №759/15556/18: висновки експерта, які проведені у кримінальному провадженні та містять інформацію щодо предмета доказування у цивільному провадженні, незважаючи на те, що на момент розгляду справи вирок у кримінальній справі не ухвалений, є належними і допустимим доказами, дослідженими судом відповідно до визначеного законом порядку. У випадку незгоди з висновком експерта за результатами експертизи, проведеної у кримінальному провадженні особа має право заявити клопотання про призначення експертизи, виклавши у клопотанні підстави незгоди з цим висновком та зазначивши вимоги до повторної експертизи.

Незгоду із висновком експерта №CE-19/102-22/6465 ЗТ від 19.07.2023 висловило Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області у поданому клопотанні про визнання доказу недопустими/неналежним/недостовірним (вх. канцелярії суду №01-34/854/24 від 25.01.2024) з підстав, що до обстеження об`єктів дослідження мав би залучатися сертифікований інженер-геодезист, однак зазначений у другому абзаці сторінки 25 висновку інженер-землевпорядник Бабін А.Г. відсутній в переліку Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів.

Зазначені доводи суд відхиляє їх з огляду на таке.

Відповідно до ч. 11 ст. 66 Закону України "Про землеустрій" інженеру-землевпоряднику, який склав кваліфікаційний іспит, видається кваліфікаційний сертифікат, що підтверджує відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним вимогам та його спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель, виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою.

Згідно із ч. 1 ст. 5-1 Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність" професійною топографо-геодезичною і картографічною діяльністю за відповідними напрямами можуть займатися особи, які мають вищу освіту у сфері геодезії та/або землеустрою.

Крім того, відповідно до ст.1 Закону України "Про землеустрій" та ст.1 Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність" термін "роботи із землеустрою" є ширшим і охоплює термін "топографо-геодезичні та картографічні роботи".

Тобто з аналізу зазначених приписів законодавства слідує, що інженер-землевпорядник, маючи кваліфікаційний сертифікат, може у тому числі також виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи як і інженер-геодезист.

Судом встановлено, що Бабін А.Г. значиться у Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників, який має відповідний сертифікат і кваліфікацію, відтак в силу вимог чинного законодавства він міг виконувати топографо-геодезичні роботи і залучатися до проведення експертизи як відповідний спеціаліст.

Разом з тим суд акцентує увагу, що в даному випадку відповідальність за проведення експертизи несе саме експерт Пилипенко Олена Валеріївна, кваліфікація якої належним чином підтверджена, та яка була обізнана про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок.

За такий обставин, суд приймає висновок експерта №CE-19/102-22/6465 ЗТ від 19.07.2023 як належний та допустимий доказ.

Враховуючи вищенаведене, накладення на земельну ділянку площею 50 га, що на території с. Сокілець Хмільницького району Вінницької області (Козятинська міська територіальна громада) та перебуває у постійному користуванні позивача на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 21 червня 1993 року, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №35, який видавався гр. ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства, оспорюваних 27 земельних ділянок (з кадастровими номерами: 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295) підтверджується встановленими обставинами справи. Відтак суд доходить висновку, що державна реєстрація вказаних земельних ділянок здійснена за відсутності правових підстав та підлягає скасуванню. Відтак позов в цій частині підлягає задоволенню.

Визначаючись щодо вимоги по скасування записів у Поземельних книгах про державну реєстрацію спірних земельних ділянок, суд враховує таке.

Інформація про зміну відомостей про земельну ділянку вноситься до Державного земельного кадастру відповідно до вимог, визначених в Законі України "Про Державний земельний кадастр".

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про державний земельний кадастр" ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону; внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.

Згідно частиною 5 цієї статті внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

В силу статті 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.

Згідно із статтею 16 Закону України "Про державний земельний кадастр" земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Статтею 24 цього Закону визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною п`ятою цієї статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" передбачено, що державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Ведення Поземельної книги врегульовано статтею 25 Закону України "Про державний земельний кадастр" та Порядком ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМ України від 17 жовтня 2012 року №1051 (Порядок).

Згідно із частинами другою та третьою статті 25 Закону України "Про державний земельний кадастр" поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Пунктом 57 Порядку ведення державного земельного кадастру поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156 цього Порядку.

Відповідно до пункту 60 Порядку запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

За вимогами пункту 61 Порядку скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - кваліфікованим електронним підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.

З урахуванням вищезазначених приписів, рішення суду про скасування державної реєстрації земельних ділянок є підставою для скасування відповідних записів у Поземельній книзі, тому позов в цій частині підлягає задоволенню.

Щодо вимоги про перенесення відомостей до архівного шару Національної кадастрової системи України, то згідно із п. 114 Порядку державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це за формою згідно з додатком 23 особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав.

Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Отже, у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки відомості про таку земельну ділянку набувають статусу архівних та автоматично підлягають відображенню на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи, що не потребує заявлення окремої позовної вимоги в цій частині, оскільки є частиною законодавчо визначеної процедури.

Відтак у задоволенні позовної вимоги про перенесення відомостей до архівного шару Національної кадастрової системи України щодо 27 земельних ділянок, державну реєстрацію яких ухвалено скасувати, слід відмовити.

За змістом ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно із ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

За приписами ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ст.ст. 76, 77, 78, 79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Судом кожній стороні була надана розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони, в т.ч. подати докази на підтвердження своїх вимог та заперечень, прийняти участь у досліджені доказів, надати пояснення, обґрунтувати перед судом переконливість поданих доказів та позицій по справі, скористатись іншими процесуальними правами.

Як зазначалось вище, суд процесуальним законом позбавлений права на збирання доказів по справі з власної ініціативи, що було б порушенням рівності прав учасників судового процесу.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Виходячи із оцінки наявних у справі доказів, суд, керуючись своїм внутрішнім переконанням на підставі всебічного, повного, об`єктивного з`ясування обставин справи, приходить до висновку часткове задоволення з вищенаведених мотивів.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Поряд з цим за приписами ч. 9 ст. 129 ГПК України у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Так, 27.05.2021 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин".

Підпунктом 58 п. 4 розділу І вказаного Закону внесено зміни до розділу Х Перехідні положення ЗК України, зокрема, доповнено пунктом 24 такого змісту:

З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Також підпунктом 20 п. 4 розділу І вищевказаного Закону, внесено зміни до ст. 83 ЗК України, зокрема частину другу цієї статті доповнено пунктом такого змісту: у комунальній власності перебувають землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Отже, вказаними нормами законодавства чітко зазначено, що з 27.05.2021 та до моменту державної реєстрації права комунальної власності за територіальною громадою на землі державної форми власності органи виконавчої влади (Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області), що здійснювало розпорядження такими земельними ділянками (в т.ч. і спірними земельними ділянками), вже не має права розпоряджатися ними.

Тобто, Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області з вказаної дати автоматично втратила повноваження по розпорядженню земельними ділянками державної форми власності, розташованими за межами населених пунктів, незалежно від того, чи зареєструвала територіальна громада за собою такі земельні ділянки.

Наведене, зокрема свідчить, що Козятинська міська рада є належним відповідачем у справі, оскільки з 27.05.2021 набула повноваження по розпорядженню земельними ділянками державної форми власності, розташованими за межами населених пунктів.

Як слідує з матеріалів справи, СФГ "Ольга" неодноразово зверталась до Козятинської міської ради Вінницької області про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка перебуває в постійному користуванні в господарстві. Що згодом мало наслідком звернення СФГ "Ольга" до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Козятинської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії. Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльність Козятинської міської ради щодо не прийняття по суті рішення у формі розпорядчого документа за результатами розгляду його клопотання про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки.

21.09.2021 у справі №120/6193/21-а рішенням Вінницького окружного адміністративного суду позов було задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Козятинської міської ради Вінницької області щодо неприйняття рішення за результатами розгляду клопотання Селянського (фермерського) господарства "Ольга" від 01.03.2021 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Зобов`язано Козятинську міську раду Вінницької області повторно розглянути клопотання Селянського (фермерського) господарства "Ольга" від 01.03.2021 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), з урахуванням висновків суду за результатами розгляду цієї справи.

На виконання даного рішення 25.10.2021 видано виконавчий лист та рішення суду у справі №120/6193/21-а, яке ще знаходиться на виконанні, в межах виконавчого провадження ВП № 67398707 у відділі примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Вінницькій області Центрально-західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький).

Такі обставини встановлено рішенням Господарського суду Вінницької області у справі №902/540/22.

Обставини ж звернення 30.04.2021 ряду фізичних осіб до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га на території Сокілецької сільської ради Козятинського району (за межами населеного пункту) із встановленим строком відповіді на звернення до 31.05.2021 (а.с. 131- 183, т. 1) не стосуються порушеного права СФГ "Ольга", враховуючи суб`єктний склад заявників.

Наведене свідчить про відсутність порушеного права позивача діями чи бездіяльністю Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області в межах спірних правовідносин, тому покладення на вказане Управління судових витрат є безпідставним.

Отже, суд дійшов висновку про доведення спору до суду внаслідок неправильних дій Козятинської міської ради та покладення на відповідача 1 витрат на сплату судового збору в повному обсязі в порядку ч. 9 ст. 129 ГПК України в сумі 4962 грн. При цьому відмова у задоволенні позовної вимоги про перенесення відомостей до архівного шару Національної кадастрової системи України щодо земельних ділянок не впливає на розподіл судових витрат, оскільки така вимога сплаті судовим збором окремо не підлягала.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м. Вінниця, 21027, код ЄДРПОУ 39767547) скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295, які розташовані на території с. Сокілець Хмільницького району Вінницької області (Козятинська міська територіальна громада).

3. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м. Вінниця, 21027, код ЄДРПОУ 39767547) скасувати записи у Поземельних книгах про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: 0521487200:04:002:0269; 0521487200:04:002:0280; 0521487200:04:002:0293; 0521487200:04:002:0270; 0521487200:04:002:0278; 0521487200:04:002:0282; 0521487200:04:002:0290; 0521487200:04:002:0272; 0521487200:04:002:0299; 0521487200:04:002:0276; 0521487200:04:002:0273; 0521487200:04:002:0283; 0521487200:04:002:0300; 0521487200:04:002:0277; 0521487200:04:002:0291; 0521487200:04:002:0271; 0521487200:04:002:0289; 0521487200:04:002:0286; 0521487200:04:002:0294; 0521487200:04:002:0288; 0521487200:04:002:0275; 0521487200:04:002:0297; 0521487200:04:002:0287; 0521487200:04:002:0285; 0521487200:04:002:0274; 0521487200:04:002:0284; 0521487200:04:002:0295.

4. У задоволенні позовної вимоги про перенесення відомостей до архівного шару Національної кадастрової системи України щодо земельних ділянок з вищезазначеними кадастровими номерами, які розташовані на території Козятинської міської територіальної громади, відмовити.

5. Стягнути з Козятинської міської ради (вул. Героїв майдану, 24, м. Козятин, Хмільницький район, Вінницька область, 22100, код ЄДРПОУ 23063121) на користь Селянського (Фермерського) господарства "Ольга" (вул. Коцюбинського, 17, село Сокілець, Хмільницький район, Вінницька область, 22142, код ЄДРПОУ 20096195) 4962 грн - витрат на сплату судового збору.

6. Згідно із приписами ч. 1 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

7. Відповідно до положень ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

8. Примірник повного судового рішення надіслати Козятинській міській раді та ФОП Лущику Дмитру Олександровичу рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення, решті учасникам справи - до Електронних кабінетів ЄСІТС.

Повне рішення складено 05 лютого 2024 р.

Суддя А.А. Тварковський

віддрук. прим.:

1 - до справи;

2 - Козятинській міській раді - вул. Героїв майдану, 24, м. Козятин, Хмільницький район, Вінницька область, 22100;

3 - ФОП Лущику Дмитру Олександровичу - АДРЕСА_1 .

Джерело: ЄДРСР 116765638
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку