open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

_____________________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 рокум. ОдесаСправа № 915/85/22Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Ярош А.І.,

суддів: Діброви Г.І., Савицького Я.Ф.

секретар судового засідання: Кияшко Р.О.

за участю представників учасників справи:

від Фермерського господарства Галявина: не з`явився

від Березанської селищної ради: не з`явився

від Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі

апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області

на рішення Господарського суду Миколаївської області від 26.09.2023 року, суддя в І інстанції Смородінова О.Г., повний текст якого складено 06.10.2023 в м. Миколаєві

у справі: №915/85/22

за позовом: Фермерського господарства Галявина

до відповідачів:

1) Березанської селищної ради;

2) Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області

про визнання незаконними та недійсними рішень, визнання протиправною та скасування державної реєстрації земельних ділянок, зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

У січні 2022 року Фермерське господарство «Галявина» звернулося до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою, в якій просило суд:

1. Визнати незаконним та недійсним рішення XXII сесії VII скликання Березанської селищної ради № 32 від 25.06.2019 року «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу прав на земельних торгах за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області», щодо земельної ділянки площею - 50,0 га ріллі з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 (в додатку 1 цього рішення).

2. Визнати незаконним та недійсним рішення №35 XII сесії VIII скликання Березанської селищної ради від 16.06.2021 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу прав на земельних торгах у формі аукціону» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (Калинівський старостинський округ).

3. Визнати протиправною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею - 2,7484га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0123, яка виникла внаслідок скасування реєстрації та поділу земельної ділянки площею - 50,0 га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0118, що розташована на території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ).

4. Визнати протиправною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок: - площею - 15,7506га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0124; - площею - 15,7505га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0125; - площею - 15,7505 га ріллі, з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0126, які виникли внаслідок скасування реєстрації та поділу земельної ділянки площею - 47,2516 га ріллі, з кадастровим номером 4820981800:06:000:0122, що розташована на території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ).

5. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 площею - 50,0 га ріллі з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка розташована в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ), шляхом поновлення запису в Поземельній книзі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що земельна ділянка площею - 50,0 га яку використовувало ФГ «Галявина» з 20.01.1995 року, з моменту його реєстрації як юридичної особи та яку рішенням Господарського суду Миколаївської області від 14.09.2021 у справі №915/583/21 визнано за фермерським господарством «Галявина» право постійного користування земельною ділянкою площею - 50,00 га ріллі, за ініціативою Березанської селищної ради без згоди фермерського господарства «Галявина», як землекористувача, безпідставно поділена на 4 ділянки вже під час відкритого судового провадження Господарським судом Миколаївської області по спірній земельній ділянці, що порушує права позивача у здійсненні фермерським господарством «Галявина» права постійного користування земельною ділянкою, як цілісним об`єктом користування.

Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 26.09.2023 у справі №915/85/22 позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Визнано незаконним та недійсним рішення XXII сесії VII скликання Березанської селищної ради № 32 від 25.06.2019 року Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу прав на земельних торгах за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області, щодо земельної ділянки площею - 50,0 га ріллі з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 (в додатку 1 цього рішення).

Визнано незаконним та недійсним рішення № 35 XII сесії VIII скликання Березанської селищної ради від 16.06.2021 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу прав на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (Калинівський старостинський округ).

Визнано протиправною та скасовано у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею - 2,7484 га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0123, яка виникла внаслідок скасування реєстрації та поділу земельної ділянки площею - 50,0 га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0118, що розташована на території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ).

Визнано протиправною та скасовано у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок: - площею - 15,7506га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0124; - площею - 15,7505га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0125; - площею - 15,7505 га ріллі, з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0126, які виникли внаслідок скасування реєстрації та поділу земельної ділянки площею - 47,2516 га ріллі, з кадастровим номером 4820981800:06:000:0122, що розташована на території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ).

Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 площею - 50,0 га ріллі з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка розташована в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ), шляхом поновлення запису в Поземельній книзі.

Стягнуто з Березанської селищної ради на користь Фермерського господарства Галявина 12 405,00 грн судового збору.

Місцевий господарський суд дійшов висновку, що при наявності у позивача права постійного користування на вказану земельну ділянку (яке виникло з дня державної реєстрації фермерського господарства, що підтверджено рішенням Господарського суду Миколаївської області від 14.09.2021 у справі №915/583/21), Березанською селищною радою 25.06.2019 прийнято оскаржуване рішення №32 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу прав на земельних торгах за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області» (в частині щодо земельної ділянки площею - 50,0 га ріллі з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118) та 16.06.2021 прийнято оскаржуване рішення № 35 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу прав на земельних торгах у формі аукціону», яким, зокрема, було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права на земельних торгах у формі аукціону щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 4820981800:06:000:0122 та 4820981800:06:000:0123, що були утворені в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118.

Місцевим господарським судом було встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою площею 50,0 га, кадастровий номер 4820981800:06:000:0118 з часу реєстрації ФГ «Галявина», на законних підставах перейшло до позивача, то спірні рішення Березанської селищної ради № 32 від 25.06.2019, № 35 від 16.06.2021 прямо стосуються прав позивача, бо втручаються у його титульні права, що в сукупності доводить невідповідність оспорюваних рішень ради № 32 від 25.06.2019 та № 35 від 16.06.2021 вимогам чинного законодавства.

Також суд першої інстанції зазначив, що оскільки поділ земельної ділянки з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118, яка перебуває у безперервному постійному користуванні позивача, проведено неправомірно, то реєстрація у Державному земельному кадастрі на новоутворені земельні ділянки з кадастровими номерами 4820981800:06:000:0123, 4820981800:06:000:0124, 4820981800:06:000:0125, 4820981800:06:000:0126, є неправомірною також. Отже існуючі записи (як державна реєстрація) про новоутворені земельні ділянки у Державному земельному кадастрі підлягають скасуванню.

При цьому для забезпечення відновлення порушених прав позивача на мирне володіння своїм майном суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги про поновлення запису про земельну ділянку площею з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 площею - 50,0 га ріллі з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка розташована в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ), оскільки пунктами 50, 51, 57, 60,61 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 Порядку ведення Державного земельного кадастру передбачено, запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги. Отже чинним законодавством передбачено механізм вчинення дій, які є предметом позовних вимог у справі і з якими позивач пов`язує ефективне відновлення свого порушеного права.

30.10.2023 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, в якій останнє просить рішення Господарського суду Миколаївської області від 26.09.2023 у справі №915/85/22 скасувати в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 та ухвалити нове рішення у відповідній частині, яким у задоволенні позовних вимог про поновлення у державному земельному кадастрі запису про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 відмовити.

В обгрунтування вимог апеляційної скарги скаржник зазначив, що земельна ділянка з кадастровим номером 4820981800:06:003:0118 припинила своє існування як об?єкт цивільних прав. Поземельна книга на спірну земельну ділянку є закритою в силу п.57 Порядку №1051. Закриття Поземельної книги обумовлює віднесення всіх відомостей про земельну ділянку статусу архівних, в силу приписів п. 114 Порядку №1051. Пункти 60, 61 Порядку №1051, які послугували підставою для винесення оскаржуваного рішення, дають можливість поновлювати запис лише у відкритій Поземельній книзі. У випадку ж закриття Поземельної книги поновлення запису є неможливим в силу двох обставин: в силу того, що відновлення кадастрового номеру земельної ділянки нормами чинного законодавства не передбачено, оскільки він набув архівного статусу, а законодавчо закріплена процедура відновлення земельної ділянки з конкретним кадастровим номером відсутня, а також в силу того, що ведення ДЗК здійснюється на основі автоматизованої Національної кадастрової системи, функціонал якої залежить від повноважень державного кадастрового реєстратора, визначених законом. Якщо законом не передбачено поновлення запису у закритій Поземельній книзі, то і функціонал НКС такої опції не має.

Вказує, що в розумінні Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку №1051, запис як самостійний елемент поза межами Поземельної книги існувати не може, адже він не має самостійного статусу як документа ДЗК.

Зазначає, що судове рішення від 26.09.2023 у справі №915/85/22, яким зобов?язано Головне управління поновити запису у вже закритій Поземельній книзі суперечить правовій природі документу, який на момент необхідного поновлення вже не є чинним. Втрата Поземельною книгою своєї юридичної сили залежить від настання іншого юридичного факту - скасування державної реєстрації земельної ділянки, що обумовлює втрату нею свого статусу як об?єкта цивільних прав. Тобто Суд фактично застосував до земельної ділянки, яка втратила свою оборотоздатність, як об?єкт цивільних прав, правомочності, які застосовуються лише до земельної ділянки із діючим статусом об?єкта цивільних прав.

Стверджує, що позивачем залишено без уваги той факт, що він міг скористатися для захисту свого права положеннями саме п.135 Порядку №1051, яким детально регламентовано порядок, дотримання якого забезпечило б відновлення становища, яке існувало до порушення. Так, згідно цього пункту Порядку №1051, відновлення відомостей у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку позивача з кадастровим номером, Поземельна книга на яку закрита, можливо лише шляхом відкриття нової Поземельної книги до якої будуть перенесені дані, які стали архівними.

У відзиві на апеляційну скаргу Фермерське господарство «Галявина» просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскаржуване рішення без змін.

Зокрема, позивач вказує, що незважаючи на відсутність у ЗУ «Про державний земельний кадастр» в переліку підстав для скасування державної реєстрації земельних ділянок у судовому порядку - судове рішення є самостійною підставою для відновлення порушеного права чи законного інтересу. Наявність протиправного запису про державну реєстрацію новосформованих земельних ділянок з іншими кадастровими номерами, порушує права та законні інтереси позивача, оскільки унеможливлює реєстрацію в державному земельному кадастрі земельної ділянки яка була передана йому у користування за раніше присвоєним кадастровим номером. Тому при зверненні до суду з даним позовом позивачем обрано саме такий спосіб захисту, який може відновити його становище та захистити порушене право і законний інтерес.

Зазначає, що ЗУ «Про державний земельний кадастр» прямо не передбачає можливість поновлення запису у Поземельній книзі, але і не містить заборони такої можливості. Більше того, цей закон зазначає, що державна реєстрація земельних ділянок як об?єктів Державного земельного кадастра відображається в Поземельній книзі, яка відкривається одночасно з державною реєстрацією і закривається в разі її скасування. Форма Поземельної книги та порядок її ведення визначаються Порядком ведення державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМ України Nє 1051 від 17.10.2012року. Як вбачається з додатку 8 до «Порядку», форма Поземельної книги передбачає внесення до неї всіх змін що відбуваються з земельною ділянкою- як то скасування кадастрового номеру , так і його поновлення. «Порядком» також прямо не передбачено заборони чи вказівки на неможливість поновлення Поземельної книги після її закриття.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на рішення Господарського суду Миколаївської області від 26.09.2023 у справі №915/85/22 та призначено дану справу до розгляду на 30.01.2024 об 11:00.

В судове засідання 30.01.2024 учасники справи не з`явилися, про дату, час і місце судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи. При цьому від Фермерського господарства Галявина надійшло клопотання про розгляд даної справи без участі його повноважного представника.

Згідно ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Оскільки судом апеляційної інстанції створено всі необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, вжито заходи для належного повідомлення сторін про час та місце розгляду справи, враховуючи, що участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком сторін, явка учасників судового процесу ухвалою суду не визнана обов`язковою, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників учасників справи за наявними матеріалами справи, яких достатньо для розгляду справи по суті.

Згідно із ст.269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування Господарським судом Одеської області норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягяє задоволенню, виходячи з наступного.

Так, як вбачається з матеріалів справи, встановлено судом першої інстанції та не заперечується учасниками справи, 14.09.2021 Господарським судом Миколаївської області було ухвалено рішення у справі №915/583/21 за позовом Фермерського господарства «Галявина» до Березанської селищної ради про визнання недійсним наказу та визнання права постійного користування, яким позов задоволено в повному обсязі.

Отже, вказані обставини, які встановлені у справі №915/583/21, в силу приписів ч. 4 ст. 75 ГПК України не потребують доказування при розгляді даної справи.

Вказаним рішенням суду, яке набрало законної сили 19.10.2021 та в апеляційному порядку не оскаржувалося, були досліджені та встановлені наступні обставини.

На виконання рішення 11 сесії ХХІ скликання Кімівської сільської ради народних депутатів від 18.11.1992р. громадянину ОСОБА_1 виданий державний акт на право постійного користування землею, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №132 на земельну ділянку площею 50 гектарів в межах згідно з планом землекористування для ведення селянського (фермерського) господарства.

Згідно з актом про встановлення меж ділянки в натурі від 15.12.1992р. гр. ОСОБА_1 виділено 50 землі (пашні) в межах радгоспу імені Петровського Березанського району Миколаївської області.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.05.2018р. фермерське господарство «Галявина» як юридичну особу було зареєстровано 20.01.1995. Реєстр №15061760000000879. Засновником фермерського господарства був ОСОБА_1 .

ІНФОРМАЦІЯ_1 гр. ОСОБА_1 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть № НОМЕР_1 від 24.04.2017р. (а.с.23).

27.11.2018р. земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 було зареєстровано у Державному земельному кадастрі, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.24-26)

Рішенням Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області від 13.12.2019р. №71 (а.с.32) вирішено:

- зарахувати до земель запасу комунальної власності Березанської селищної ради земельну ділянку кадастровий номер 4820981800:06:000:0118 площею 50,0 га ріллі із земель постійного користування для ведення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_1 за межами населеного пункту в межах території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області (Калинівський старостинський округ) в зв`язку зі смертю землекористувача;

- припинити право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 4820981800:06:000:0118 площею 50,0 га ріллі та визнати таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування землею для ведення селянського (фермерського) господарства, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №132;

- рекомендувати Березанській селищній раді зареєструвати відповідні речові права на земельну ділянку кадастровий номер 4820981800:06:000:0118 у державного реєстратора державного реєстру речових прав на нерухоме майно».

Отже, вказані обставини, в силу приписів ч. 4 ст. 75 ГПК України не потребують доказування при розгляді даної справи.

Зі змісту наявного в матеріалів даної справи листа Державного кадастрового реєстратора сектору № 1 Управління у Миколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області б/н та без дати (а.с. 72-73), зокрема, вбачається, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118, площею 50 га проведена від 27.11.2018 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Березанського району Миколаївської області з урахуванням Перспективного плану формування території Березанської ОТГ, затвердженого розпорядженням Кабміну України від 08.09.2015р. № 1002-р., розробленої Миколаївської філією ДП «Центр державного земельного кадастру». Речові права за Березанською селищною радою Березанського району Миколаївської області зареєстровано від 20.03.2019р. №30855165.

У вказаному листі також зазначено, що під час державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 було помилково зареєстровано як землі запасу, хоча фактично дана земельна ділянка перебувала в користуванні ОСОБА_1 на підставі державного акту на право постійного користування землею, виданого 02.02.1993року на підставі рішення XI сесії XXI скликання Кімівської сільської ради народних депутатів від 18.11.1992 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 132.

Оспорюваним рішенням Березанської селищної ради № 32 від 25.06.2019 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу прав на земельних торгах за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області» було надано дозвіл на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу прав на земельних торгах за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області згідно з додатком 1.

Додатком 1 до вказаного рішення виступив Перелік земельних ділянок на які надається дозвіл на складання проектів землеустрою. Під номером 8 у цьому переліку зазначена земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 50,0 га з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118.

У листі Державного кадастрового реєстратора сектору № 1 Управління у Миколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області б/н та без дати (а.с. 72-73) зазначено, що 09.06.2021 на підставі рішення Березанської селищної ради від 25.06.2019 №32 було здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 на дві земельні ділянки з кадастровими номерами 4820981800:06:000:0122 площею 47,2516 га ріллі та 4820981800:06:000:0123 площею 2,7484 га.

Оспорюваним рішенням № 35 від 16.06.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу прав на земельних торгах у формі аукціону» Березанська селищна рада вирішила, зокрема:

-затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (секція А01.01) за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради (Калинівський старостинський округ) Миколаївського району Миколаївської області. Земельні ділянки кадастровий номер 4820981800:06:000:0122 площею 47.2516 га ріллі та кадастровий номер 4820981800:06:000:0123 площею 2.7484 га, що були утворені в результаті поділу земельної ділянки кадастровий номер 4820981800:06:000:0118;

-внести зміни до додатків рішень Березанської селищної ради від 08.04.2019 року № 7, від 23.06.2019 року № 32, а саме, виключити з додатків зазначених рішень земельну ділянку згідно переліку площею 50,0000 га ріллі кадастровий номер 4820981800:06:000:0118 (Калинівський старостинський округ) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01) в зв`язку з поділом даної земельної ділянки;

-дати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 4820981800:06:000:0122 площею 47,2516 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва /категорія земель - землі сільськогосподарського призначення/ за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (Калинівський старостинський округ на 3 частини площами не більше 20 га кожна);

-включити земельні ділянки що будуть утворені в результаті поділу земельної ділянки кадастровий номер 4820981800:06:000:0122 до переліку земельних ділянок сільськогосподарською призначення комунальної власності, право оренди яких виставляється на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами на території Березанської селищної ради площею терміном на 7 років (Калинівський старостинський округ для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01).

Зі змісту вже вищенаведеного листа Державного кадастрового реєстратора сектору № 1 Управління у Миколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області б/н та без дати (а.с. 72-73) також вбачається, що на підставі рішення XII сесії VIII скликання Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області від 16.06.2021р. № 43 ТОВ «Югземсервіс» розроблено Технічну документацію із землеустрої з щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4820981800:06:000:0122 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на підставі якої від 22.06.2021 року було здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 4820981800:06:000:0122 на три земельні ділянки з кадастровим номерами: 4820981800:06:000:0124, площею 15,7506 га, 4820981800:06:000:0125, площею 15,7505 га та 4820981800:06:000:0126, площею 15,7505 га.

У подальшому, рішенням Господарського суду Миколаївської області від 14.09.2021 у справі №915/583/21, як вже було наведено, визнано за Фермерським господарством «Галявина» (код ЄДРПОУ 20865334) право постійного користування земельною ділянкою площею 50,0 га ріллі призначеною для ведення селянського (фермерського) господарства відповідно до Державного акту на право постійного користування землею, виданого 02.02.1993р. на підставі рішення ХІ сесії ХХІ скликання Кімівської сільської ради народних депутатів від 18 листопада 1992 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №132 та розташованою на території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області за кадастровим номером 4820981800:06:000:0118.

Вказаним рішенням також визнано незаконним та скасовано рішення №71 ХХVІІ сесії VІІ скликання Березанської селищної ради від 13.12.2019р. «Про зарахування земельної ділянки до земель запасу Березанської селищної ради».

Рішення суду набрало законної сили 19.10.2021.

19.11.2021 на адресу Березанської селищної ради надійшов адвокатський запит б/н від 19.11.2021 від адвоката Частій І.І., що діє в інтересах ОСОБА_2 , з проханням надати завірені у встановленому порядку копії:

- рішення Березанської селищної ради № 32 від 25.06.2019 року «Про надання дозволу про розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу прав на земельних торгах ...», та за наявності рішення про затвердження розроблених проектів;

- рішення XII сесії VIII скликання Бережанської селищної ради № 43 від 16.06.2021 року щодо поділу земельної ділянки за кадастровим номером -4820981800:06:000:0122, площею - 47,2516га;

- рішення Березанської селищної ради (у разі якщо таке рішення приймалось) «Про включення земельних ділянок за кадастровими номерами : 4820981800:06:000:0123, площею - 2,7484 га, 4820981800:06:000:0124, площею - 15,7506 га, 4820981800:06:000:0125, площею - 15,7505га, 4820981800:06:000:0126, площею - 15,7505га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва до переліку земельних ділянок комунальної власності право оренди яких виставляється на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами на території Березанської селищної ради». У разі, якщо дата проведення аукціону визначена, - надати копію відповідного оголошення або рішення.

22.11.2021 Березанська селищна рада надала відповідь на вказаний запит № 09-06/2351 від 22.11.2021, в якій зазначила про надання належним чином завірених копій рішення Березанської селищної ради № 32 від 25.06.2019 року «Про надання дозволу про розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок дія продажу прав на земельних торгах за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради Березанського району Миколаївської області», рішення Березанської селищної ради № 35 від 16.06.2021 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для пролажу прав на земельних торгах у формі аукціону», та повідомила, що рішення Березанської селищної ради Миколаївською району Миколаївської області «Про включення земельних ділянок з кадастровими номерами 4820981800:06:000:0123 площею 2.7484 га. 4820981800:06:000:0124 площею 15.7506 га. 4820981800:06:000:0125 площею 15.7505 га та 4820981800:06:000:0126 площею 15.7506га та з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарською виробництва до переліку земельних ділянок комунальної власності право оренди яких виставляється на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами в межах території Березанської селищної ради» не приймалося.

22.11.2021 Голова Фермерського господарства «Галявина» звернувся до Управління у Миколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області з листом б/н від 22.11.2021, в якому з метою усунення порушення, перешкод у користуванні земельною ділянкою площею 50,0 га, просив Управління на підставі вищезазначеного рішення господарського суду:

- скасувати Державну реєстрацію земельних ділянок та скасувати кадастрові номери незаконно виділені в окремі земельні ділянки за кадастровими номерами: 4820981800:06:000:0123 - 0126;

- відновити стан земельної ділянки площею - 50,0га який існував до порушення прав ФГ «Галявина» за кадастровим номером 4820981800:06:000:0118, що дасть можливість зареєструвати її в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

- зазначити у Державному кадастровому реєстрі вид використання земельної ділянки: 01.02.- для ведення фермерського господарства.

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Коблівської сільської ради № 61917278 від 29.11.2021 було відмовлено заявнику в державній реєстрації права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 за суб`єктом Фермерське господарство «ГАЛЯВИНА».

Підставою для відмови у вчиненні реєстраційної дії державним реєстратором зазначено відсутність у Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку щодо якої заявлені права.

Листом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області № 276/22-21 від 23.12.2021 на звернення Фермерського господарства «Галявина» було повідомлено позивача, зокрема, про те, що враховуючи рішення Господарського суду Миколаївської області від 14.09.2021 року № 915/583/21 земельні ділянки з кадастровими номерами: 4820981800:06:000:0123, 4820981800:06:000:0124, 4820981800:06:000:0125 та 4820981800:06:000:0126 дійсно перебувають у постійному користуванні фермерського господарства «Галявина». Відповідно до Постанови Кабміну № 1051 від 17.10.2012 р. «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» державна реєстрація земельної ділянки (ділянок) скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Також повідомлено, що державним кадастровим реєстратором до Державного земельного кадастру внесено виправлені відомості щодо даних земельних ділянок, а саме зазначено: вид використання та цільове призначення земельних ділянок - 01.02. - для ведення фермерського господарства.

Наведене і стало підставою для звернення позивачем до суду за захистом порушених прав у здійсненні Фермерським господарством «Галявина» права постійного користування земельною ділянкою, як цілісним об`єктом користування.

Задовольняючі повністю позовні вимоги, місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що позивачем доведено порушення його права у здійсненні фермерським господарством «Галявина» права постійного користування земельною ділянкою, як цілісним об`єктом користування.

Колегія суддів звертає увагу, що як слідує зі змісту апеляційної скарги, у цій справі рішення суду першої інстанції Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області оскаржується в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118, а відтак, враховуючи, що рішення в частині задоволення позовних вимог про визнання незаконним та недійсним рішення XXII сесії VII скликання Березанської селищної ради № 32 від 25.06.2019 року, рішення №35 XII сесії VIII скликання Березанської селищної ради від 16.06.2021 року, про визнання протиправною та скасування у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею - 2,7484га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0123, а також про визнання протиправною та скасування у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок: - площею - 15,7506га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0124; - площею - 15,7505га ріллі з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0125; - площею - 15,7505 га ріллі, з кадастровим номером: 4820981800:06:000:0126 апелянтом не оскаржується, згідно з ч. 1 ст. 269 ГПК України в цих частинах рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку не переглядається.

Отже, предметом апеляційного перегляду даної справи є наявність або відсутність підстав для задоволення вимоги позивача про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118.

Задовольняючи позовну вимогу в цій частині, суд першої інстанції зазначив, що пунктами 50, 51, 57, 60,61 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 Порядку ведення Державного земельного кадастру передбачено, що Поземельна книга в електронній (цифровій) формі відкривається шляхом її формування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру з використанням даних електронного документа. Дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки. Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки. Внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку (це зокрема і випадок ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку). Запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.

Отже чинним законодавством передбачено механізм вчинення дій, які є предметом позовних вимог у справі і з якими позивач пов`язує ефективне відновлення свого порушеного права, тому для забезпечення відновлення порушених прав позивача на мирне володіння своїм майном, місцевий господарський суд дійшов до висновку про задоволення позовної вимоги, зокрема, про поновлення запису про земельну ділянку площею з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 площею - 50,0 га ріллі з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка розташована в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ).

Втім, судова колегія апеляційної інстанції не погоджується із викладеним вище висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч. 1 ст. 5 ГПК України).

За змістом статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист її особистого немайнового або майнового права чи інтересу в суді із застосуванням способів захисту, які передбачені частиною другою статті 16 цього Кодексу. Частиною 2 ст. 20 ГК України визначено способи захисту прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів.

Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.

Способи захисту цивільного права чи інтересу - це закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16 (провадження № 12-158гс18, пункт 5.5)). Тобто це дії, спрямовані на попередження порушення або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц (провадження № 14-112цс19, пункт 14) та від 01.04.2020 у справі № 610/1030/18 (провадження № 14-436цс19, пункт 40)).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від виду та змісту правовідносин, які виникли між сторонами, від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Такі висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18, пункт 57), від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18, пункт 40), від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18), від 01.10.2019 у справі № 910/3907/18 (провадження № 12-46гс19, пункт 48), від 09.02.2021 у справі № 381/622/17 (провадження № 14-98цс20, пункт 14) та від 02.02.2021 у справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20, пункт 42).

Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок щодо нього, суди мають враховувати його ефективність. Це означає, що вимога про захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, а також забезпечувати поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Розглядаючи справу, суд має з`ясувати: 1) з яких саме правовідносин сторін виник спір; 2) чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; 3) чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права позивача; 4) чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права у спірних правовідносинах. Якщо суд дійде висновку, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права позивача, у цих правовідносинах позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню (такий висновок викладений у пунктах 6.6, 6.7 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19 (провадження № 12-80гс20)).

Законодавчі обмеження матеріально-правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей 55, 124 Конституції України та статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом. У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» (Chahal v. The United Kingdom) Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) виснував, що зазначена норма Конвенції гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені у правовій системі тієї чи іншої країни. Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.

Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності «небезпідставної заяви» за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути «ефективним».

Таким чином, «ефективний засіб правого захисту» у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Реалізуючи передбачене ст. 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

В свою чергу, вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється під час розгляду справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Так, як вбачається з матеріалів справи та зазначалося вище, однією з позовних вимог Фермерського господарства Галявина було визначено про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 площею - 50,0 га ріллі з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка розташована в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ), шляхом поновлення запису в Поземельній книзі.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Відповідно до частин другої та четвертої статті 25 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Частинами першою-третьою статті 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що при відкритті Поземельної книги відомості до неї вносяться на підставі документації, яка подана для державної реєстрації земельної ділянки (крім відомостей про власників та користувачів земельної ділянки). Відомості про віднесення земельної ділянки до земель іншої адміністративно-територіальної одиниці, про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відбулася внаслідок проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць, про обмеження у використанні земель, встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, вносяться до Поземельної книги без подання заяв, зазначених у частині третій цієї статті, на підставі документації, яка є підставою для внесення таких відомостей, а також рішень про її затвердження (якщо згідно із законом документація підлягає затвердженню), поданої органом, що прийняв рішення про таке затвердження. Зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.

У разі поділу або об`єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається (частина перша статті 27 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Спірні правовідносини, окрім Закону України «Про Державний земельний кадастр», також регулюються Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок).

Документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, подається Державному кадастровому реєстраторові, що здійснює внесення таких відомостей у електронній формі відповідно до вимог Закону України «Про землеустрій» та у формі електронного документа відповідно до вимог Закону України «Про Державний земельний кадастр» (пункт 15 Порядку).

Як встановлено судом першої інстанції, рішенням № 35 від 16.06.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу прав на земельних торгах у формі аукціону» Березанська селищна рада вирішила, зокрема:

- затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (секція А01.01) за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення в межах території Березанської селищної ради (Калинівський старостинський округ) Миколаївського району Миколаївської області. Земельні ділянки кадастровий номер 4820981800:06:000:0122 площею 47.2516 га ріллі та кадастровий номер 4820981800:06:000:0123 площею 2.7484 га, що були утворені в результаті поділу земельної ділянки кадастровий номер 4820981800:06:000:0118;

- внести зміни до додатків рішень Березанської селищної ради від 08.04.2019 року № 7, від 23.06.2019 року № 32, а саме, виключити з додатків зазначених рішень земельну ділянку згідно переліку площею 50,0000 га ріллі кадастровий номер 4820981800:06:000:0118 (Калинівський старостинський округ) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01) в зв`язку з поділом даної земельної ділянки.

Отже, кадастровий номер 4820981800:06:000:0118 скасовано, а поземельна книга закрита відповідно до ст. 27 Закону України «Про Державний земельний кадастр», п. 136 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 «Про затвердження порядку ведення Державного земельного кадастру».

Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних інформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Пунктом 107 Порядку визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

У разі внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку (в разі її поділу чи об`єднання з іншою земельною ділянкою), на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга була відкрита та закрита, або відомостей про земельну ділянку, що набули статусу архівних відповідно до пункту 138 цього Порядку, такі відомості вносяться до Поземельної книги відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку на підставі відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку із статусом архівних. Водночас присвоєння кадастрових номерів земельних ділянок здійснюється відповідно до пункту 29 цього Порядку (пункт 135 Порядку).

Відтак, з урахуванням наведеного вище, колегія суддів погоджується з аргументами скаржника, що відновлення кадастрового номеру земельної ділянки нормами чинного законодавства не передбачено, оскільки він набув статусу архівний, і відсутня процедура відновлення земельної ділянки з даним кадастровим номером в Державному земельному кадастрі.

Аналогічний висновок викладено в ухвалі Верховного Суду від 09.10.2023 у справі № 148/543/21.

За вказаних обставин, доводи апеляційної скарги в цій частині знайшли своє підтвердження.

При цьому, судова колегія апеляційної інстанції звертає увагу на приписи постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, відповідно до якої позивач має можливість скористатися для захисту свого права положеннями саме п.135 Порядку №1051, яким детально регламентовано порядок, дотримання якого забезпечило б відновлення становища, яке існувало до порушення.

Так, згідно цього пункту Порядку №1051, відновлення відомостей у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку позивача з кадастровим номером, Поземельна книга на яку закрита, можливо лише шляхом відкриття нової Поземельної книги до якої будуть перенесені дані, які стали архівними.

Зважаючи на встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд погоджується із доводами Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, наведеними в обґрунтування апеляційної скарги, та її задовольняє.

Таким чином, рішення Господарського суду Миколаївської області від 26.09.2023 у справі №915/85/22 підлягає скасуванню в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 шляхом поновлення запису в Поземельній книзі з ухваленням нового рішення, яким у задоволенні позовної вимоги в цій частині відмовити; в решті рішення залишити без змін згідно з ч. 1 ст. 269 ГПК України, оскільки апелянтом не оскаржується.

Згідно із пунктом 2 частини 1 статті 275 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 277 Господарського процесуального кодексу України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є, зокрема, порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на позивача.

Керуючись статтями 129, 253, 269, 270, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на рішення Господарського суду Миколаївської області від 26.09.2023 у справі №915/85/22 задовольнити.

Рішення Господарського суду Миколаївської області від 26.09.2023 у справі №915/85/22 скасувати в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 площею - 50,0 га ріллі з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка розташована в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ), шляхом поновлення запису в Поземельній книзі.

Ухвалити в цій частині нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовної вимоги Фермерського господарства Галявина про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 4820981800:06:000:0118 площею - 50,0 га ріллі з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка розташована в межах території Березанської селищної ради Миколаївського району, Миколаївської області (Калинівський старостинський округ), шляхом поновлення запису в Поземельній книзі.

В решті рішення залишити без змін.

Стягнути з Фермерського господарства Галявина на користь Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 3721,50 грн.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення згідно зі статтями 286-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 05.02.2024.

Головуючий суддяА.І. Ярош

Судді:Г.І. Діброва

Я.Ф. Савицький

Джерело: ЄДРСР 116763743
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку