open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 676/8274/23

Провадження № 1-кп/676/125/24

В И Р О К

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 січня 2024 року м. Кам`янець-Подільський

Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області в складі:

головуючого - судді ОСОБА_1 ,

за участю:

секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

обвинувачених ОСОБА_4 ,

ОСОБА_5 ,

ОСОБА_6

захисника ОСОБА_7 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області кримінальне провадження № 12023240000000760 від 22 листопада 2023 року по обвинуваченню:

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с. Космач Косівського району Івано-Франківської області та жителя АДРЕСА_1 , українця, громадянина України, із середньою спеціальною освітою, не працюючого, одруженого, раніше не судимого,

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженця та жителя АДРЕСА_2 , українця, громадянина України, із середньою освітою, не працюючого, неодруженого, на утриманні двоє неповнолітніх дітей, раніше не судимого,

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженця та жителя АДРЕСА_1 , українця, громадянина України, із середньою спеціальною освітою, не працюючого, одруженого, на утриманні одна неповнолітня дитина - інвалід 2-ї групи, раніше не судимого,

у вчиненні кримінального правопорушення - злочину, передбаченого ч. 4 ст. 240 КК України;

В С Т А Н О В И В:

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» природні ресурси України є власністю Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України, цим та іншими законами України. Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів.

Відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Статтею 4 вказаного Кодексу передбачено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Згідно зі ст. 6 Кодексу України «Про надра», корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного і місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 5-1 Кодексу України «Про надра» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, створює та забезпечує функціонування єдиної державної електронної геоінформаційної системи користування надрами та її складових. Порядок функціонування та доступу до інформації єдиної державної електронної геоінформаційної системи користування надрами встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі ст. 5 Кодексу України «Про надра» державний фонд надр включає як ділянки надр, що використовуються, так і ділянки надр, не залучені до використання, в тому числі континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Родовища корисних копалин - це нагромадження мінеральних речовин в надрах, на поверхні землі, в джерелах вод та газів, на дні водоймищ, які за кількістю, якістю та умовами залягання є придатними для промислового використання. Усі родовища корисних копалин, у тому числі техногенні, з запасами, оціненими як промислові, становлять Державний фонд родовищ корисних копалин, а всі попередньо оцінені родовища корисних копалин - резерв цього фонду. Державний фонд родовищ корисних копалин є частиною державного фонду надр. Державний фонд родовищ корисних копалин та резерв цього фонду формується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Державний фонд надр формується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до ст. 13 Кодексу України «Про надра», користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 14 вищевказаного кодексу визначено, що одним з видів користування надрами, - є видобування корисних копалин.

Відповідно до ст. 16 Кодексу України «Про надра» спеціальний дозвіл на користування надрами надається за результатами аукціону (електронних торгів), а за наявності підстав, визначених частиною першою статті 16-2 цього Кодексу, - без проведення аукціону (електронних торгів).

Надання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами та до угоди про умови користування надрами здійснюються відповідним дозвільним органом: центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а щодо ділянок надр, що містять корисні копалини місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим.

Аукціон (електронні торги) щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами проводиться шляхом електронних торгів, що здійснюються за допомогою дворівневої автоматизованої інформаційно-комунікаційної системи, яка забезпечує можливість створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією і документами в електронній формі, які необхідні для проведення аукціону (електронних торгів), запобігання корупційним правопорушенням, та складається з бази даних системи аукціонів (електронних торгів) з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та електронних майданчиків, які взаємодіють через інтерфейс програмування додатків, що надається як код з відкритим доступом та визначає функціональність системи. Порядок проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Подання заяви разом з необхідними документами для отримання, продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до нього, а також внесення змін до угоди про умови користування надрами здійснюються заявником в електронній формі через електронний кабінет надрокористувача на Державному геологічному веб-порталі, формування та ведення якого забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Порядок подання заяв через електронний кабінет надрокористувача регулюється Положенням про електронний кабінет надрокористувача, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. Подання документів, що містять інформацію з обмеженим доступом, здійснюється з урахуванням вимог законодавства.

Інформація про подані через електронний кабінет надрокористувача заяви, хід їх розгляду, стан дії спеціального дозволу на користування надрами є відкритою та оприлюднюється на Державному геологічному веб-порталі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Спеціальний дозвіл на користування надрами за результатами аукціону (електронних торгів) надається відповідним дозвільним органом у порядку, визначеному цим Кодексом, переможцю аукціону (електронних торгів), який має право бути користувачем надр відповідно до частин першої - шостої статті 13 цього Кодексу.

Спеціальний дозвіл на користування надрами надається переможцю аукціону (електронних торгів) за його зверненням.

Відповідно до ст. 56 Кодексу України про надра основними вимогами в галузі охорони надр є:

забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр;

додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами;

раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів;

недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд;

охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку;

запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей;

запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод;

додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно п. 4 Положення про порядок надання гірничих відводів, затвердженого Постановою КМУ № 59 від 27 січня 1995 року, - гірничі відводи можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, іноземним юридичним особам, об`єднанням юридичних осіб, створеним в Україні чи за її межами (далі - підприємства), а також громадянам України, іноземцям та особам без громадянства (далі - громадяни) лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, а також затвердженого в установленому порядку проекту розробки родовища корисних копалин або будівництва гірничодобувного об`єкта чи підземної споруди, не пов`язаної з видобуванням корисних копалин.

Відповідно до п. 2-4 Порядку про надання дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ № 615 від 30 травня 2011 року «Про затвердження Порядку надання дозволів на користування надрами», - дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

На кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.

Одному заявникові може надаватися дозвіл на видобування одного виду корисних копалин з кількох близько розташованих родовищ, якщо доцільність їх спільної розробки підтверджується відповідним рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ).

У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення та видобування різних за видом корисних копалин за кількома дозволами. При цьому в угоді на користування надрами визначаються просторові межі та координати кожного виду корисної копалини.

Використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, здійснюється надрокористувачами у порядку, встановленому законодавством.

Дозвіл на видобування корисних копалин (промислову розробку їх родовищ) надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин ДКЗ за умови подальшого затвердження нею таких запасів на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Відповідно до Постанови № 827 від 12 грудня 1994 року Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення» сланець відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення.

Досудовим розслідуванням установлено, що мешканець м. Кам`янець-Подільський Хмельницької області ОСОБА_6 , не маючи легальних джерел доходу, керуючись корисливим мотивом, володіючи певними знаннями щодо незаконного видобування корисних копалин у вигляді кам`янистої породи, вирішив їх використати для незаконного збагачення. З цією метою у листопаді 2022 року він розробив план незаконного видобування, складування, зберігання, транспортування з метою збуту та збуту корисних копалин загальнодержавного значення, а саме сланцю глинистого. Місцем незаконного видобутку ОСОБА_6 визначив родовище відкритого типу в місці залягання сланцю глинистого, що розташоване на території об`єкту природно-заповідного фонду, а саме Національного природного парку «Подільські товтри», на відстані близько 800 метрів від с. Чорнокозинці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

Усвідомлюючи, що одноособово не зможе реалізувати свій злочинний план, ОСОБА_6 вирішив створити організовану групу. При підшукуванні та вербуванні членів організованої групи ОСОБА_6 враховувались особисті якості, фізична підготовка потенційних виконавців, вміння та навички видобування та обробки кам`янистої породи.

Так, в листопаді 2022 року ОСОБА_6 , використовуючи свої яскраво виражені лідерські якості, будучи обізнаним про скрутне матеріальне становище односельців ОСОБА_5 і ОСОБА_4 , з якими протягом тривалого часу сформувалися довірливі і дружні відносини, відсутність в них стабільного джерела доходу, проживання в одному населеному пункті, відносну територіальну близькість до родовища корисних копалин загальнодержавного значення, де планувалося здійснювати незаконне видобування сланцю глинистого, а також те, що вони мали значний досвід виконання різних будівельних робіт, ремонту з каменю та інших допоміжних матеріалів, здібності використання спеціальних та підручних інструментів, на добровільних засадах залучив вказаних осіб до складу організованої групи для незаконного видобування та реалізації сланцю глинистого.

Добровільно зорганізувавшись таким чином у стійке об`єднання, ОСОБА_5 і ОСОБА_4 надали згоду на участь в якості виконавців (співвиконавців) у стійкому об`єднанні на чолі з ОСОБА_6 для здійснення незаконного видобування сланцю глинистого, узгодили розроблений організатором план злочинної діяльності, а також загальні правила поведінки та обумовленої конспірації.

Метою такого об`єднання стало отримання незаконного доходу шляхом здійснення несанкціонованого видобутку корисних копалин загальнодержавного значення (сланцю глинистого) та подальшого його збуту мешканцям Хмельницької області.

Так, ОСОБА_6 взяв на себе роль організатора злочину, при цьому інші учасники виступили виконавцями (співвиконавцями) вчинення злочину, поєднуючи свої зусилля для досягнення єдиного злочинного результату, спрямованого на виконання відомого всім єдиного плану.

Стійкість організованої групи виражалася в стабільних, міцних дружніх і близьких стосунках, внутрішніх зв`язках між її учасниками, виконанні встановлених ОСОБА_6 правил поведінки, конспірації, спільної мети, яка базувалася на бажанні кожного з них отримувати стабільні незаконні прибутки для задоволення власних потреб у виді грошових коштів від збуту незаконно видобутого сланцю глинистого у вигляді шматків каміння, а також в обізнаності кожного учасника організованої групи про план вчинення злочинів, який розроблений організатором і узгоджений з іншими учасниками організованої групи.

Так, ОСОБА_6 , як організатор під час вчинення злочинів виконував наступні функції:

- координував роботу організованої групи, розробив план вчинення незаконного видобутку корисних копалин загальнодержавного значення, а саме сланцю глинистого та довів його до відома усіх учасників організованої групи, розподілив їх ролі;

- забезпечував учасників організованої групи засобами та знаряддями для незаконної діяльності, а саме відділення шматків каміння від основної частини кам`янистої породи;

- визначав конкретні місця та обсяги незаконного видобування сланцю глинистого, способи складування, завантажування, транспортування під час подальшого збуту вказаних корисних копалин;

- особисто здійснював незаконне видобування корисних копалин - сланцю глинистого у кар`єрі відкритого типу шляхом відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів;

- домовлявся з покупцями щодо реалізації незаконно видобутих корисних копалин, ціну та способи оплати;

- розподіляв кошти здобуті злочинним шляхом між членами організованої групи;

- забезпечував підтримання постійних міцних внутрішніх зв`язків між учасниками організованої групи та високий рівень узгодженості їх дій, дисципліни, конспірації.

Усвідомлюючи високу ймовірність викриття протиправних дій щодо незаконного видобування зазначених вище корисних копалин сторонніми особами та працівниками правоохоронних органів через моніторинг та аналіз інформації по транзакціях його банківських рахунків і карток, з метою приховування злочину вимагав здійснення розрахунків під час продажу незаконного видобутого каміння лише в готівковій формі.

Як виконавець (співвиконавець), ОСОБА_5 :

- відповідно до плану злочинної діяльності та відведеної

ОСОБА_6 ролі особисто здійснював видобування сланцю глинистого у визначеному організатором місці за допомогою кирки, сокири, лопати та інших невстановлених досудовим розслідуванням підручних господарських інструментів і засобів, працюючи у кар`єрі відкритого типу і шляхом відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів;

- складування шматків незаконно видобутої корисної копалини поруч з місцем видобутку залежно від конкретного замовлення покупця (будівництва чи проведення облицювальних робіт, тощо);

- завантаження незаконно видобутої корисної копалини на транспортні засоби покупців;

- отримання за вказівкою ОСОБА_6 грошових коштів від покупців за збут незаконно добутого сланцю глинистого, для подальшої передачі вказаного прибутку організатору.

Як виконавець (співвиконавець), ОСОБА_4 :

- відповідно до плану злочинної діяльності та відведеної

ОСОБА_6 ролі, особисто здійснював видобування сланцю глинистого у визначеному організатором місці за допомогою кирки, сокири, лопати, ломів, молотів, молотків, металевих клинів, та інших невстановлених досудовим розслідуванням підручних господарських інструментів і засобів, працюючи у кар`єрі відкритого типу і шляхом відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів;

- складування шматків незаконно видобутої корисної копалини поруч з місцем видобутку залежно від конкретного замовлення покупця (будівництва чи проведення облицювальних робіт, тощо);

- завантаження незаконно видобутої корисної копалини на транспортні засоби покупців.

Для реалізації плану учасники групи підшукали кирки, сокири, лопати, металеві клини, зубила, ломи, молотки та молоти, а також інші невстановлені досудовим розслідуванням інструменти і засоби.

Учасники організованої групи при спілкуванні між собою використовували наступні абонентські номери мобільних телефонів: ОСОБА_6 - НОМЕР_1 , ОСОБА_5 - НОМЕР_2 , ОСОБА_4 - НОМЕР_3 .

Таким чином, ОСОБА_6 , ОСОБА_5 і ОСОБА_4 в складі організованої групи вчинили наступні кримінальні правопорушення проти довкілля за таких обставин.

У період листопада 2022 року - червня 2023 року, ОСОБА_6 , у складі організованої групи з ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , в порушення вимог ст. 13, 68 Конституції України, не дотримуючись правил охорони розробки надр, передбачених ст. 16 Кодексу України про надра, яка встановлює загальні правила ліцензування діяльності стосовно використання надр, всупереч ст.ст. 19, 20 Кодексу України про надра, ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, які встановлюють порядок виникнення права використання земельної ділянки, не набувши законного права користування чи власності на земельну ділянку, а також, порушивши вимоги ст. 56 Кодексу України про надра, які стосуються основних правил охорони надр, п. 2-4 Порядку про надання дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ № 615 від 30 травня 2011 року «Про затвердження Порядку надання дозволів на користування надрами», який передбачає порядок і підстави отримання спеціального дозволу на розробку і видобування корисних копалин, в порушення вимог п. 4 Положення про порядок надання гірничих відводів, затвердженого Постановою КМУ № 59 від 27 січня 1995 року, інших актів законодавства і нормативно-правових актів, що забезпечують регулювання суспільних відносин у сфері користування надрами, а саме: за відсутності спеціального дозволу на роботу з видобутку корисних копалин, діючи умисно, з корисливих мотивів, за допомогою кирки, сокири, лопати, металевих клинів, зубил, ломів, молотків, молотів та інших невстановлених досудовим розслідуванням інструментів і засобів, шляхом механічного впливу та фізичного відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів від основної породи за межами с. Чорнокозинці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, на території об`єкту природно-заповідного фонду, а саме Національного природного парку «Подільські товтри» здійснили незаконний видобуток корисної копалини загальнодержавного значення - сланцю глинистого загальний об`єм якого встановити не вдалося, але він становить не менше 24,6 м кубічних, чим заподіяно навколишньому природному середовищу матеріальної шкоди на загальну суму 24062 гривні 33 копійки. Незаконно видобутий камінь учасники організованої групи в подальшому реалізували ОСОБА_8 (особі зі зміненими анкетними даними, під контролем правоохоронних органів) 14.04.2023 - об`ємом 8,5 м кубічних на суму 15000 грн.; 06.06.2023 - об`ємом 12,5 м кубічних на суму 16000 грн., та 11.04.2023 ОСОБА_9 - об`ємом 3,6 м кубічних.

У вказаний період часу у невстановлені точні дні, діючи в складі організованої групи, ОСОБА_6 надавав вказівки і координував роботу учасників організованої групи на місці незаконного видобутку корисних копалин загальнодержавного значення, забезпечив учасників організованої групи знаряддями та засобами для вказаної незаконної діяльності, тобто фізичного відділення шматків каменю від основної породи шляхом механічного впливу за допомогою підручних та господарських інструментів (кирки, сокири, лопати, ломи, молоти, молотки, металеві клини), щоразу визначав обсяг незаконного видобування каміння, зважаючи на отримані замовлення від жителів області, домовлявся з покупцями щодо реалізації незаконного видобутої корисної копалини, ціну та способи оплати, розподіляв кошти здобуті злочинним шляхом між членами організованої групи, забезпечував підтримання постійних міцних внутрішніх зв`язків між учасниками організованої групи та високий рівень узгодженості їх дій, дисципліни, конспірації.

У цей час ОСОБА_5 та ОСОБА_4 відповідно до плану злочинної діяльності, відведеної ролі та вказівок ОСОБА_6 безпосередньо здійснювали видобування сланцю глинистого у визначеному організатором місці за допомогою кирки, сокири, лопати та інших невстановлених досудовим розслідуванням підручних господарських інструментів і засобів, працюючи у кар`єрі відкритого типу і шляхом відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів. Виконували складування шматків незаконно видобутої корисної копалини поруч з місцем видобутку залежно від конкретного замовлення покупця (будівництва чи проведення облицювальних робіт, тощо). Під час продажу вказаної корисної копалини ОСОБА_5 забезпечував завантаження незаконно видобутої корисної копалини на транспортні засоби покупців. В разі фактичної відсутності особисто ОСОБА_10 за його вказівкою отримував грошові кошти від покупців за збут незаконно добутого сланцю глинистого, для подальшої передачі вказаного прибутку організатору.

Зокрема, 21 березня 2023 року ОСОБА_6 , перебуваючи на місці незаконного видобування корисної копалини загальнодержавного значення, виконуючи відведену роль, отримав замовлення від ОСОБА_8 щодо придбання 8 метрів кубічних сланцю глинистого та погодився його виконати за період часу близько 10-15 днів. Упродовж вказаного часу, з метою реалізації узгодженого плану, ОСОБА_6 , ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , в складі організованої групи за відсутності спеціального дозволу на видобуток корисних копалин, діючи умисно, з корисливих мотивів, за допомогою кирки, сокири, лопати, металевих клинів, зубил, ломів, молотків, молотів та інших інструментів і засобів, невстановлених досудовим розслідуванням, шляхом механічного впливу та фізичного відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів від основної породи за межами с. Чорнокозинці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, на території об`єкту природно-заповідного фонду, а саме Національного природного парку «Подільські товтри» здійснили незаконне видобування корисної копалини загальнодержавного значення, тобто сланцю глинистого об`ємом 8,5 метра кубічних, та 14.04.2023 реалізували його замовнику, заподіявши навколишньому природному середовищу матеріальної шкоди на суму 8314 гривень 07 копійок.

Цього ж дня, ОСОБА_6 отримав ще одне замовлення на придбання вказаного каменю. З метою реалізації злочинного плану, організована група в складі ОСОБА_6 , ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , з 14.04.2023 по 06.06.2023 у невстановлені точні дні, за відсутності спеціального дозволу на роботу з видобутку корисних копалин, діючи умисно, з корисливих мотивів, за допомогою кирки, сокири, лопати, металевих клинів, зубил, ломів, молотків, молотів та інших невстановлених досудовим розслідуванням інструментів і засобів, шляхом механічного впливу та фізичного відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів від основної породи за межами с. Чорнокозинці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, на території об`єкту природно-заповідного фонду, а саме Національного природного парку «Подільські товтри» здійснила незаконне видобування корисної копалини загальнодержавного значення, тобто сланцю глинистого об`ємом 12,5 метрів кубічних, яку 06.06.2023 в інтересах групи ОСОБА_6 реалізував ОСОБА_8 за 16000 гривень, заподіявши навколишньому природному середовищу матеріальної шкоди на суму 12227 гривень 50 копійок.

Крім того, на початку березня 2023 року під час розмови по мобільному телефону ОСОБА_6 отримав замовлення від ОСОБА_9 , який не був обізнаний про незаконність видобутку корисних копалин, яке уточнив 06.04.2023, на придбання 40 квадратних метрів «плитки» (тонкі шматки каменю, товщиною близько 3 см) і 3 метри кубічних звичайного каменю сланцю глинистого. Діючи на виконання раніше розробленого плану, організована група в складі ОСОБА_6 , ОСОБА_5 та ОСОБА_4 у невстановлені точні дні, але не пізніше 11.04.2023, за відсутності спеціального дозволу на роботу з видобутку корисних копалин, діючи умисно, з корисливих мотивів, за допомогою кирки, сокири, лопати, металевих клинів, зубил, ломів, молотків, молотів та інших невстановлених досудовим розслідуванням інструментів і засобів, шляхом механічного впливу та фізичного відшарування шматків кам`янистої породи різної форми та розмірів від основної породи за межами с. Чорнокозинці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, на території об`єкту природно-заповідного фонду, а саме Національного природного парку «Подільські товтри» здійснила незаконне видобування корисної копалини загальнодержавного значення, тобто сланцю глинистого, об`ємом 3,6 метрів кубічних, який 11.04.2023 збули ОСОБА_9 за 13 600 гривень, заподіявши навколишньому природному середовищу матеріальної шкоди на суму 3521 гривня 21 копійка.

Своїми умисними діями, які виразились у незаконному видобуванні корисних копалин загальнодержавного значення, вчинене на об`єкті природно-заповідного фонду, вчинене організованою групою, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 вчинили кримінальне правопорушення - злочин, передбачений ч. 4 ст. 240 КК України.

В судовому засіданні обвинувачені ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 винність в інкримінованому їм кримінальному правопорушенні визнали повністю.

30 січня 2024 року між прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, управління нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю Хмельницької обласної прокуратури ОСОБА_3 та обвинуваченими ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 (з кожним окремо) за участі захисника обвинувачених ОСОБА_7 укладені угоди про визнання винуватості, згідно яких обвинувачені ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 повністю визнали свою винуватість у вчиненні кримінального правопорушення, що ставиться їм в вину. Сторони погоджуються на призначення покарання ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 за ч. 4 ст. 240 КК України у виді позбавлення волі на строк 5 років кожному, зі звільненням від відбування покарання з випробуванням на підставі ст.75 КК України.

Під час судового засідання прокурор ОСОБА_3 підтримав угоди з обвинуваченими ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про визнання винуватості, просить суд їх затвердити та пояснив, що укладення угод з його сторони є добровільним і він цілком розуміє наслідки затвердження угод, передбачені ч.2 ст.473 КПК України.

Обвинувачені ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 також підтримали угоди про визнання винуватості і просять їх затвердити. При цьому пояснили, що укладення угоди є добровільним, вони цілком розуміють права, передбаченні п.1 ч.4 ст.474 КПК України, наслідки укладення та затвердження угоди, передбачені ч.2 ст. 473 КПК України, характер обвинувачення, щодо якого вони визнають себе винуватими, вид покарання, а також інші заходи, які будуть застосовані до них у разі затвердження угоди судом.

Вислухавши думку прокурора, обвинувачених та їх захисника, які не заперечили щодо затвердження судом даних угод, суд дійшов висновку, що угоди про визнання винуватості підлягають затвердженню з наступних підстав.

Так, відповідно до ч.2 і ч.4 ст.469 КПК України за ініціативою прокурора або підозрюваного чи обвинуваченого може бути укладена угода про визнання винуватості у провадженні щодо кримінальних проступків, нетяжких злочинів, тяжких злочинів, внаслідок яких шкода завдана лише державним чи суспільним інтересам. Укладення угоди про визнання винуватості у кримінальному провадженні щодо уповноваженої особи юридичної особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, у зв`язку з яким здійснюється провадження щодо юридичної особи, а також у кримінальному провадженні щодо кримінальних правопорушень, внаслідок яких шкода завдана державним чи суспільним інтересам або правам та інтересам окремих осіб, у яких беруть участь потерпілий або потерпілі, не допускається, крім випадків надання всіма потерпілими письмової згоди прокурору на укладення ними угоди.

Як вбачається з наданих матеріалів кримінального провадження, дії обвинувачених ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 обґрунтовано кваліфіковані за ч.4 ст. 240 КК України, який згідно зі ст.12 КК України відносяться до тяжких злочинів.

При цьому судом з`ясовано, що обвинувачені цілком розуміють права визначені п.1 ч.4 ст.474 КПК України, наслідки укладення та затвердження даної угоди, передбачені ч.2 ст.473 КПК України, характер обвинувачення, щодо якого вони визнають себе винуватими, вид покарання, а також інші заходи, які будуть застосовані до них у разі затвердження угод судом. Прокурор також розуміє наслідки затвердження даних угод, визначені ч.2 ст.473 КПК України.

Суд дійшов переконання, що укладення угод сторонами є добровільним, тобто не є наслідком застосування насильства, примусу, погроз або наслідком обіцянок чи дій будь-яких інших обставин, ніж ті, що передбачені в угодах.

При вирішенні питання про відповідність угод вимогам КПК України та закону, суд, враховує, що умови угод про визнання винуватості не суперечать вимогам КПК України та закону, правова кваліфікація дій кримінального правопорушення вірна, умови угод відповідають інтересам суспільства та не порушують прав, свобод чи інтересів сторін або інших осіб, не встановлено підстав вважати, що укладення угод не було добровільним, не встановлено очевидної неможливості виконання обвинуваченими взятих на себе зобов`язань за угодами, а також відсутні фактичні підстави для невизнання винуватості.

Таким чином в судовому засіданні встановлено, що дії, у вчиненні яких обвинувачуються ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , мали місце. Дії обвинувачених ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 містять склад кримінального правопорушення - злочину, передбаченого ч. 4 ст. 240 КК України, і становить собою незаконне видобування корисних копалин загальнодержавного значення, вчинене на об`єкті природно-заповідного фонду, вчинене організованою групою. Вина обвинувачених ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 у вчиненні зазначеного діяння повністю доведена в судовому засіданні і вони підлягають покаранню за його вчинення.

При призначенні покарання ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 суд у відповідності з вимогами ст.65 КК України, враховує ступінь тяжкості вчиненого злочину, який згідно зі ст.12 КК України є тяжким злочином проти довкілля, особи винних, а також обставини, що пом`якшують та обтяжують їх покарання.

ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 раніше не судимі та вперше притягаються до кримінальної відповідальності, офіційно не працевлаштовані, за місцем проживання характеризується виключно позитивно, є громадянами, які постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, на обліках в лікарів нарколога та психіатра не перебувають, ОСОБА_5 та ОСОБА_4 мають на утриманні неповнолітніх дітей (том 11 м.к.п.).

Щире каяття, активне сприяння розкриттю злочину, виключно позитивні характеристики за місцем проживання, наявність міцних соціальних зв`язків, наявність статусу громадян, які постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, а також наявність на утриманні в обвинувачених ОСОБА_4 та ОСОБА_5 неповнолітніх дітей, враховуються судом обставинами, що пом`якшують покарання обвинувачених.

Обставин, що обтяжують покарання ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , судом не встановлено.

Із врахуванням всіх обставин справи та особи обвинувачених, суд вважає, що узгоджене сторонами покарання відповідає не тільки тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, обставинам справи, але й особам обвинувачених, є обґрунтованим та буде відповідати цілям покарання. Також при призначенні покарання обвинуваченим ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 суд ураховує, що узгоджені сторонами в угодах про визнання винуватості вид і міра покарання відповідають загальним правилам призначення кримінальних покарань та розміру призначеного покарання, які встановлені Кримінальним кодексом України.

Згідно ст.65 КК України у випадку затвердження вироком угоди про визнання винуватості, суд призначає покарання, узгоджене сторонами угоди.

Відповідно до ч. 1 ст. 475 Кримінального процесуального кодексу України, якщо суд переконається, що угода може бути затверджена, він ухвалює вирок, яким затверджує угоду і призначає узгоджену сторонами міру покарання.

Виходячи з викладеного, суд дійшов висновку про можливість затвердження угод про визнання винуватості між прокурором та обвинуваченими і призначення останнім узгодженої сторонами міри покарання.

Керуючись ст.ст.368-371, 373-375, 474-475 КПК України, суд

У Х В А Л И В:

Затвердити угоди про визнання винуватості між прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, управління нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю Хмельницької обласної прокуратури ОСОБА_3 та обвинуваченими ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 від 30 січня 2024 року.

Визнати ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 винуватими у вчиненні кримінального правопорушення-злочину, передбаченого ч.4 ст.240 КК України, та призначити їм узгоджену сторонами міру покарання у виді позбавлення волі на строк п`ять років кожному.

На підставі ст.75 КК України ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 звільнити від відбування покарання з випробуванням, встановивши їм іспитовий строк: ОСОБА_6 - один рік шість місяців, ОСОБА_5 та ОСОБА_4 - один рік кожному та з покладенням на них відповідно до вимог ст.76 КК України обов`язків періодично з`являтися для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації, повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну місця проживання, роботи або навчання.

Речові докази:

-два металевих лома продовгувастої циліндричної форми, одну лопату совкову з дерев`яною рукояткою, фомку, металеву кирку-зубило, маленьке зубило циліндричної форми, молот з дерев`яною рукояткою, молот менших розмірів з дерев`яною рукояткою, 5 (п`ять) молотків з дерев`яними рукоятками, одну сокиру, які знаходилися в колясці мотоцикла ОСОБА_6 моделі МТ-10 червоного кольору, д.н.з. НОМЕР_4 , мобільний телефон марки «MEIZU Pro6» моделі M570H, imei1: НОМЕР_5 , imei2: НОМЕР_6 , сім-карту мобільного оператора Київстар з абонентським номером НОМЕР_7 , селіконовий чохол із шкіряною обкладинкою чорного кольору, банківську картку «Універсал» номер НОМЕР_8 , дві візитки та чорнові записи на 7 аркушах, кепку білого кольору, одну пару шкарпеток, джинсові бриджі синього кольору зі шкіряним ремінцем чорного кольору, рубашку в полоску з написом «Платінум», взуття синього кольору та сірого кольору, блокнот з чорновими записами, сім-карту «Діджус», 7 ломів, 1 лопату совкову, які передано на зберігання до камери схову речових доказів СУ ГУНП у Хмельницькій області (квитанції № 250 від 12.01.2024, № 177 від 13.10.2023), повернути власнику ОСОБА_6 , скасувавши арешт на вказане майно, який накладений ухвалою слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_11 від 27.06.2023;

-мобільний телефон марки «Samsung J7» imei1: НОМЕР_9 , imei2: НОМЕР_10 , 4 (чотири) зразки шматків каменю, шорти, футболка, кофту, які передано на зберігання до камери схову речових доказів СУ ГУНП у Хмельницькій області (квитанції № 177 від 13.10.2023, № 250 від 12.01.2024), повернути власнику ОСОБА_5 , скасувавши арешт на вказане майно, який накладений ухвалою слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_11 від 27.06.2023;

-мобільний телефон марки «Honor 7A» моделі DUA-L22, imei1: НОМЕР_11 , imei2: НОМЕР_12 , сім-картку «Київстар» з абонентським номером НОМЕР_13 , молоток з дерев`яною рукояткою, лопату з дерев`яним руків`ям, які передано на зберігання до камери схову речових доказів СУ ГУНП у Хмельницькій області (квитанція № 177 від 13.10.2023, № 250 від 12.01.2024), повернути власнику ОСОБА_4 , скасувавши арешт на вказане майно, який був накладений ухвалою слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_12 від 16.10.2023.

Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого КПК України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

На вирок може бути подана апеляційна скарга з підстав, передбачених ч.4 ст.394 КПК України, до Хмельницького апеляційного суду через Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Копія вироку може бути отримана в суді учасниками судового провадження. Обвинуваченим та прокурору вручити копію вироку негайно після його проголошення.

Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 116655976
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку