open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/12262/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Радчука А.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради (вул. Маяковського, 8, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 37541984), Виконавчого комітету Херсонської міської ради (73000, м. Херсон, просп. Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 04059958), Херсонської обласної (військової) державної адміністрації (73000, м. Херсон, пл. Свободи, 1) про визнання протиправними дій та відшкодування моральної і матеріальної шкоди,

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради, у якому позивач просить суд:

визнати протиправними дії відповідача, які виявились у відсутності, після реєстрації відповідачем, особових (персональних) даних позивача у списку на отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200 грн.;

стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Суворовської у місті Херсоні ради, Код ЄДРПОУ 37541984, - за адресою: Вулиця Маяковського, будинок 8, в місті Херсон, Херсонська область, 73003, - 1200 (тисяча двісті) гривень матеріальної шкоди;

стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Суворовської у місті Херсоні ради, Код ЄДРПОУ 37541984, - за адресою: Вулиця Маяковського, будинок 8, в місті Херсон, Херсонська область, 73003, - 12000 (дванадцять тисяч) гривень моральної шкоди.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 12.01.2023 року він особисто відповідно до визначеного у Херсонській міській територіальній громаді порядку реєстрації за місцем проживання звернувся до відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Суворовської у м. Херсоні ради для реєстрації на отримання відповідних грошових виплат особам, які на момент звільнення Херсону перебували на території громади. Позивач вказує, що його було зареєстровано у кабінеті № 15, що може бути підтверджено офіційною відповіддю Херсонського районного управління поліції в Херсонській області, за адресою - вул. Маяковського, 10, м. Херсон, 73003.

Не отримавши протягом понад три місяці після реєстрації смс-повідомлення, за якими відбувалось звернення осіб за виплатою від Міжнародної організації Червоного хреста у розмірі 1200 грн. (однієї із передбачених до виплати сум), позивач був змушений звернутись 04.05.2023 до пункту виплати - Головпоштамт, 73003. Однак, виявив, що його особові (персональні) дані були відсутніми у списках на отримання зазначеної виплати.

Після чого 04.05.2023 року позивач звернувся до Херсонського районного управління поліції в Херсонській області із заявою про порушення його прав та можливе скоєння щодо нього правопорушення - вилучення даних зі Списку на отримання допомоги у відповідача.

На початку квітня, у зв`язку із тривалим очікуванням смс-повідомлень протягом трьох місяців після реєстрації, позивач звернувся до відповідача для перевірки наявності своїх особових даних та можливих технічних помилок у відповідній базі даних. Однак у цьому було відмовлено відповідним консультантом у кабінеті № 19.

Як зазначено у позовні заяві, подальші звернення позивача до пункту виплати: 09,10,16,24 травня, а також на гарячу лінію Суворовського району м. Херсона - 066 4479236; до Урядового контактного центру « 1545»: 04 травня (№ звернення ВУ 15567222), 16 травня (№ звернення ВУ 15617547), щодо наявності особових даних у списку до результатів не призвело. Відповідну виплату у розмірі 1200 грн. позивачу не здійснено, чим нанесено матеріальну шкоду, що слугувало підставою звернення до суду з даним позовом.

Окрім того позивач вважає, що відсутність (вилучення, зникнення) його особових даних у зазначеному списку на грошову виплату та неможливість отримати зазначену виплату є дискримінацією за національною та політичною ознакою, що потребує додаткових зусиль для налагодження своєї життєдіяльності, чим йому, як члену політичної партії Народний Рух України з 1998 р, помічнику-консультанту на громадських засадах народних депутатів ВР України четвертого та п`ятого скликань (загальновідома інформація, яка викладена у мережі Інтернет, чого відповідач не міг не знати), малозабезпеченій особі похилого віку, яка отримує мінімальну пенсію (у зв`язку із тривалим доглядом в минулому за престарілою особою, інвалідом ВВВ 2-ї гр.). Вказаним нанесено моральну шкоду, яку позивач оцінює у 12000 (дванадцять тисяч) гривень - десятикратний розмір належної до виплати суми.

Позивач зазначив, що відсутність його особових даних у відповідному списку в м.Херсоні - районі проведення можливих бойових дій є неодноразовим (систематичним). За роз`ясненням на звернення на гарячу лінію Всесвітньої продуктової програми (ВПП) ООН - 0 800 600122, - продуктові сертифікати від ВПП і АDRА жителям Херсонської міської територіальної громади для використання у торгівельних мережах «Сільпо» і «АТБ» надсилались в електронному вигляді на мобільні телефони за списками, які були надані місцевою владою. Зазначені продуктові сертифікати позивачу - пенсіонеру, особі похилого віку також не надходили (ненадання яких не є предметом даного позову).

З огляду на викладені обставини позивач звернувся до суду з даним позову, де просить визнати протиправними дії відповідача, які виявились у відсутності, після реєстрації відповідачем, особових (персональних) даних позивача у списку на отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200 грн., а також стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Суворовської у місті Херсоні ради 1200 (тисяча двісті) гривень матеріальної шкоди та 12000 (дванадцять тисяч) гривень моральної шкоди.

Ухвалою суду від 05.06.2023 року позовну заяву залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю вимогам ст.ст. 160, 161, 172 КАС України.

Відповідно до цієї ухвали, суд, розглянувши клопотання позивача про звільнення від сплати судового збору, дійшов висновку про відсутність підстав звільнення від сплати судового збору з підстав незадовільного майнового стану позивача. Позивачу запропоновано надати до суду документ про сплату, або надати до суду докази на підтвердження його майнового стану, а саме, розміру річного доходу за попередній календарний рік, тобто за 2022 рік.

30.06.2023 року засобами поштового зв`язку від позивача надійшла позовна заява (з уточненням після усунення недоліків позову).

Ухвалою суду від 07.08.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про звільнення від сплати судового збору. Продовжено строк на усунення недоліків позовної заяви.

12.09.2023 року від позивача засобами поштового зв`язку до суду надійшло клопотання про звільнення від сплати судового збору.

Ухвалою суду від 25.09.2023 року відстрочено позивачу сплату судового збору до ухвалення рішення у цій справі. Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення сторін, відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України.

Ухвалою від 25.09.2023 року судом також витребувано від Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради (вул. Маяковського, 8, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 37541984) належним чином засвідчені копії заяви та повного пакету документів, з якими ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) звертався (у разі його звернення) щодо отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200 грн., як особі, яка на момент звільнення Херсону перебувала на території громади; усі матеріали щодо розгляду такого звернення; усі матеріали щодо реєстрації особових (персональних) даних позивача у списку на отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200 грн., як особі, яка на момент звільнення Херсону перебувала на території громади, або відмови у такій реєстрації; інші наявні докази, що мають відношення до предмета спору.

16.10.2023 року відповідачем подано відзив на позовну заяву.

Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує.

Так, відповідач зазначає, що позивач звернувся до суду стосовно не виплати йому 1200 гривень від Міжнародні організації Червоного Хреста, однак управління не здійснює призначення та виплати недержавних коштів. Згідно визначеного правового статусу Міжнародна організація Червоного Хреста входить в структуру Міжнародного Руху Червоного, діяльність якої регулюється Женевським конвенціями та іншими спеціальними нормативними актами. Статус Міжнародного Комітету Червоного Хреста, його регіональних делегацій і представників визначається угодами, що укладаються із суб`єктами міжнародного права. Відповідні угоди було укладено також Україною. Цей акт надає Міжнародному Комітету Червоного Хреста правосуб`єктність на території України, а також визнає, що Червоний Хрест може брати на себе зобов`язання. Міжнародна організація Червоного Хреста самостійно приймає рішення щодо кола осіб, яким може бути надана допомога та строки надання. Законами і іншими нормативними актами України, які регламентують роботу управління не встановлено обов`язку виконувати функції Міжнародних організацій. Також нормативними актами не передбачено механізму виплати коштів управлінням, які не затверджені державним бюджетом. Як вбачається з положення управління, управління не наділено повноваженнями щодо розпорядження не державними коштами, зокрема коштами Міжнародних організацій, не призначає такі виплати та не здійснює виплату таких коштів. Порядок надання гуманітарної допомоги Міжнародними організаціями регулює окремими законодавчими актами, така допомога не є гарантованою і обов`язковою. Отже, для отримання державної соціальної грошової допомоги особа може звернутись до органу соціального захисту населення за місцем проживання із заявою та належним пакетом документів.

У зв`язку з викладеним відповідач наголосив, що станом з 01.01.2023 року до 12.10.2023 року позивач - ОСОБА_1 до управління із заявою за призначенням будь-якого виду державних допомог не звертався.

На виконання ухвали суду про витребування доказів від 25.09.2023 року відповідачем подані пояснення, де повідомлено, що для призначення державної соціальної грошової допомоги необхідно звернутися до органу соціального захисту населення за місцем проживання із заявою та належним пакетом документів. Станом на 12.10.2023 року позивач - ОСОБА_1 до управління із заявою за будь-яким видом державних допомог не звертався, отже, надати копії заяви та повного пакету документів від позивача не уявляється можливим.

25.10.2023 року позивачем подано відповідь на відзив.

У відповіді на відзив позивач підтримав заявлені позовні вимоги та просив визнати неналежним доказом Положення про Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради від 08.12.2021 № 84.

Позивач зазначив, що про відповідний суб`єкт реєстрації фізичних осіб на отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200 та 2200 грн. було офіційно повідомлено громаді. Такі повідомлення було доведено громаді через місцеві ЗМІ (додаток 2, 3): газета "Гривна" № 10, 22 грудня 2022, ст.6: "Громадянам, які пережили окупацію виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 1200 та 2200 гривень готівкою на особу, як дорослим так і дітям. Для отримання виплат зверніться до відповідної місцевої ради."; газета "Гривна і Миколаївські новини" № 2, березень 2023, ст. 3: "Херсонська міська територіальна громада станом на початок березня належним чином підготувала та передала до АТ "Укрпошта" списки на понад 50 тисяч отримувачів грошових виплат від Товариства Червоного Хреста України. Робота в цьому напрямку триває, адже люди звертаються щодня стосовно внесення їх до відомостей".

При звернені позивача 12.01.2023 за зазначеною вище одноразовою грошовою допомогою в розмірі 1200 та 2200 гривень, відповідно до зазначеного офіційно порядку, його реєстрація здійснювалась в електронній формі, а саме внесенням необхідних персональних даних з його відповідних документів безпосередньо до комп`ютера. Фактів виплати зазначеної вище одноразової суми в розмірі 2200 грн. будь-кому в визначений спосіб позивачу невідомо.

Позивач вважає, що відповідач приховує підготовку списків громади для Міжнародної організації Червоного Хреста, у зв`язку із заявою позивача. Обставини справи щодо звернення позивача до відповідача відповідно до офіційно оприлюдненого порядку його реєстрації для отримання одноразової грошової допомоги в розмірі 1200 гривень із внесенням необхідних персональних даних з його відповідних документів безпосередньо до комп`ютера підтверджується зверненням до Херсонського районного управління поліції в Херсонській області, за адресою - вул. Маяковського,10, із заявою про порушення його прав та можливе скоєння щодо нього правопорушення за ст. 366 КК України.

Ухвалою суду від 24.11.2023 року залучено до участі у справі у якості співвідповідачів - Виконавчий комітет Херсонської міської ради та Херсонську обласну (військову) державну адміністрацію; розпочато спочатку розгляд адміністративної справи № 420/12262/23 за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Також цією ухвалою суду витребувано:

від Виконавчого комітету Херсонської міської ради письмову інформацію щодо внесення відомостей про ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Списку на виплату 1200, 00 грн. від Міжнародної організації Червоного Хреста.

від Виконавчого комітету Херсонської міської ради та Херсонської обласної (військової) державної адміністрації письмову інформацію щодо внесення відомостей про ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Списку на виплату 1200, 00 грн. від Міжнародної організації Червоного Хреста.

Зобов`язано відповідачів надати до Одеського окружного адміністративного суду витребувані судом докази у строк до 04 грудня 2023 року.

05.12.2023 року від представника Херсонської обласної (військової) державної адміністрації надійшло клопотання про продовження процесуального строку на виконання ухвали суду від 24.11.2023 року.

Ухвалою суду від 07.12.2023 року задоволено клопотання представника Херсонської обласної (військової) державної адміністрації про продовження процесуального строку на виконання ухвали суду від 24.11.2023 року. Продовжено Херсонській обласній державній (військовій) адміністрації процесуальний строк на виконання ухвали суду від 24.11.2023 року в частині надання витребуваних судом доказів на п`ять днів з моменту отримання копії даної ухвали.

08.12.2023 року за допомогою системи «Електронний суд» від Виконавчого комітету Херсонської міської ради надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи листа Управління соціальної політики Херсонської міської ради від 06.12.2023 року, у якому зазначено, що інформація стосовно внесення відомостей про ОСОБА_1 до Списку на виплату 1200,00 грн. від Міжнародної організації Червоного Хреста відсутня, оскільки складання списків на отримання зазначеної допомоги було доручено виконавчим органам районних у м. Херсоні рад (а.с. 96).

08.12.2023 року за допомогою системи «Електронний суд» від Херсонської обласної військової (державної) адміністрації надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує.

У відзиві зазначено, що допомога у розмірі 1200 гривень від Міжнародної організації Червоного Хреста призначалась та видавалась безпосередньо зазначеною організацію через відділення «Укрпошти» на підставі списків осіб, які перебували на території Херсонської області в період тимчасової окупації до деокупації. Списки осіб, які претендували на отримання зазначеної допомоги, формувалися місцевими військовими адміністраціями деокупованих населених пунктів Херсонської області. Згідно з офіційною інформацією щодо виплати в розмірі 1200 грн мешканцям територій, звільнених від окупантів, розміщеної на веб-сайті Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (Мінреінтеграції) за посиланням (https://minre.gov.ua/informacziya/korysna-informacziya/korysnainformacziya-dlya-meshkancziv-dot/yaku-finansovu-dopomogu-mozhut-otrymatymeshkanczi-terytorij-zvilnenyh-vid-okupantiv/) на деокупованих територіях діє пілотний проєкт грошової допомоги, який реалізується Мінреінтеграції спільно з Товариством Червоного Хреста України. Укрпошта здійснює виплати в розмірі 1200 грн на кожного члена родини, що перебував в окупації. Для отримання зазначеної виплати, як зазначено у вказаній інформації, необхідно звертатися до органів місцевого самоврядування чи утворених військових адміністрацій, де формуються списки громадян.

Херсонська обласна державна (військова) адміністрація не є розпорядником інформаційно-комунікаційних систем та реєстрів територіальних громад Херсонської області, немає до них доступу та не володіє інформацією з відповідних реєстрів щодо мешканців територій, звільнених від окупантів. Призначення або відмову в призначенні зазначеної допомоги громадянам, мешканцям Херсонської області безпосередньо здійснювала Міжнародна організація Червоного Хреста, як і перерахування коштів до відділень Укрпошти. Жодних звернень від позивача до Херсонської обласної державної (військової) адміністрації не надходило.

Крім того, у відзиві відповідач зазначив, що зазначена вище допомога громадянам, які проживали в період тимчасової окупації в деокупованих населених пунктах Херсонської області, не стосується допомоги, надання якої передбачено відповідно до «Порядку використання коштів з рахунка Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій для задоволення потреб осіб, евакуйованих із населених пунктів, що розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій (можливих бойових дій), у безпечні райони, та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 року № 1195 «Деякі питання використання коштів для задоволення потреб евакуйованих осіб та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах».

На виконання ухвали суду від 24.11.2023 року щодо надання письмової інформації щодо внесення відомостей про ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Списку на виплату 1200,00 грн. від Міжнародної організації Червоного Хреста, Херсонська обласна державна (військова) адміністрація зазначила, що вона не є розпорядником чи володільцем зазначеної інформації, відповідних списків на виплату не формувала, будь-яких заяв від гр. ОСОБА_1 з цих питань не отримувала, є неналежним відповідачем, у зв`язку з чим надати запитувану інформацію неможливо.

13.12.2023 року за допомогою системи «Електронний суд» від Виконавчого комітету Херсонської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог до виконавчого комітету Херсонської міської ради. Зазначає, що Порядок використання коштів для задоволення потреб евакуйованих осіб та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2022 № 1195 (далі - Порядок), не регулює спірні правовідносини, оскільки даний Порядок регулює отримання від Мінреінтеграції іншого виду допомоги у населених пунктах, затверджених спільним наказом. Так, відповідно до п. п. 2 п. 3 Порядку, кошти спрямовуються на грошову допомогу цивільному населенню деокупованих населених пунктів - разову виплату готівкових коштів особам, які проживають в деокупованих населених пунктах, не зареєстровані та не були зареєстровані як внутрішньо переміщені особи відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509. Перелік населених пунктів, цивільному населенню яких здійснюється разова виплата готівкових коштів згідно з підпунктом 2 пункту 3 цього Порядку, затверджується спільним наказом Мінреінтеграції та Міноборони на підставі пропозицій обласних військових адміністрацій (п. 6 Порядку). Грошова допомога цивільному населенню деокупованих населених пунктів виплачується АТ "Укрпошта" у таких розмірах: 3 тис. гривень - для осіб з інвалідністю та дітей; 2 тис. гривень - для інших осіб (п. 7 Порядку). Щодо виплат в розмірі 1200 грн. мешканцям територій, звільнених від окупантів, яка розміщена на веб-порталі Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України: https://minre.gov.ua/informacziya/korysna-informacziya/korysnainformacziya-dlya-meshkancziv-dot/yaku-finansovu-dopomogu-mozhut-otrymatymeshkanczi-terytorij-zvilnenyh-vid-okupantiv/ на деокупованих територіях діє пілотний проєкт грошової допомоги, який реалізується Мінреінтеграції спільно з товариством Червоного Хреста України. В свою чергу, АТ "Укрпошта" здійснює виплати в розмірі 1200 грн. на кожного члена родини, що перебував в окупації. На вищезазначеному веб-порталі вказано, що для отримання зазначеної виплати необхідно звернутись до органів місцевого самоврядування чи утворених військових адміністрацій, де формуються списки громадян. Але, до виконавчого комітету Херсонської міської ради звернень від позивача щодо внесення його до списків громадян на виплату грошової допомоги від товариства Червого Хреста України в розмірі 1200 грн. не надходило.

15.12.2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради.

Відповідач проти задоволення позову заперечує та зазначає, що станом з 01.01.2023 року до 12.10.2023 року позивач - ОСОБА_1 до управління із заявою за призначенням будь-якого виду державних допомог не звертався. Крім того, Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради не здійснює призначення та виплати недержавних коштів у т.ч. спірної виплати 1200 гривень від Міжнародні організації Червоного Хреста.

Інші заяви по суті справи учасниками справи не надавались, додаткові докази не надходили.

З огляду на заявлені позовні вимоги, справу розглянуто у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Позивач - ОСОБА_1 зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_2 .

Предметом спору у зазначеній справі є реєстрація позивача у списку на отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200 грн.

Позивач вказує, що 12.01.2023 року він особисто звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради для реєстрації на отримання відповідних грошових виплат особам, які знаходились в окупації РФ з 24.02.2022 по 11.11.2022 в м. Херсоні, та його було зареєстровано у кабінеті № 15.

Також, у позові вказано, що 04.05.2023 року ОСОБА_1 звернувся до пункту виплати Головпоштамт, 73003, де його особові (персональні) дані виявились відсутніми у списках на отримання зазначеної виплати.

Згідно наданої позивачем Виписки АТ "Ощадбанк" по картковому рахунку за період з 01.01.2022 року до 31.12.2022 року, вбачається, що ОСОБА_1 протягом 2022 року отримував лише пенсію.

Позивач вважає, що внаслідок протиправних дій відповідача щодо реєстрації позивача у списку на отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста йому не виплачено відповідну виплату у розмірі 1200 грн., чим завдано матеріальної та моральної шкоди, у зв`язку із чим він звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Станом на час розгляду справи строк дії воєнного стану в Україні продовжено.

Згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, у період з 01.03.2022 року по 11.11.2022 року Херсонська міська територіальна громада була окупована Російською Федерацією.

З 11.11.2022 року Херсонська міська територіальна громада віднесена до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.

З 01.05.2023 року Херсонська міська територіальна громада віднесена до території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

16 квітня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України» (далі - Постанова КМУ №457, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 цієї постанови Кабінет Міністрів України установлено, що для підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, надається:

1) внутрішньо переміщеним особам, відомості про яких включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, - допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 "Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам".

2) особам, які евакуюються із населених пунктів, що розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій (можливих бойових дій), у безпечні райони, - гуманітарна та інша допомога цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні відповідно до Порядку використання коштів для задоволення потреб евакуйованих осіб та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 р. № 1195 "Деякі питання використання коштів для задоволення потреб евакуйованих осіб та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах", або допомога за рахунок коштів міжнародних організацій;

3) особам, які проживають в деокупованих населених пунктах, не мають і не мали статусу внутрішньо переміщених осіб, - гуманітарна та інша допомога цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні відповідно до Порядку використання коштів для задоволення потреб евакуйованих осіб та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 р. № 1195.

Відповідно до п. 3 Постанови КМУ №457, особам, зазначеним у пункті 1 цієї постанови, можуть надаватися інші види підтримки, зокрема у вигляді грошових виплат, шляхом:

надання допомоги міжнародними організаціями відповідно до визначених та закріплених домовленостей стосовно реалізації програм між центральним органом виконавчої влади, уповноваженим на формування та реалізацію державної політики у відповідній сфері, та відповідною міжнародною організацією;

встановлення виконавчими органами сільських, селищних, міських рад за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткових гарантій щодо соціального захисту населення відповідно до статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до п. 3-1 Постанови КМУ №457, особам, які не мають і не мали статусу внутрішньо переміщених осіб і проживають у деокупованих (деблокованих) населених пунктах або у населених пунктах, які розташовані у зоні активних бойових дій чи постійних обстрілів, або у населених пунктах, які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), можуть надаватися грошові виплати міжнародними організаціями відповідно до визначених та закріплених домовленостей стосовно реалізації програм між центральним органом виконавчої влади, уповноваженим на формування та реалізацію державної політики у відповідній сфері, та відповідною міжнародною організацією.

Для отримання таких грошових виплат зазначені особи можуть подати заявку на отримання допомоги шляхом заповнення форми на інформаційній платформі "єДопомога" (edopomoga.gov.ua) та, у разі технічної реалізації, засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія.

На підставі поданої заявки Міністерство соціальної політики проводить верифікацію даних, зазначених особою в заявці, з даними, які містяться у базах даних державного підприємства "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики", формує переліки осіб з числа найбільш вразливих категорій і передає їх міжнародній організації, що погодилася на реалізацію програми з надання грошових виплат населенню.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 р. № 1195 затверджений Порядок використання коштів для задоволення потреб евакуйованих осіб та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах (далі - Порядок №1195, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Цей Порядок визначає механізм використання для задоволення потреб евакуйованих осіб з населених пунктів, що розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій (можливих бойових дій), у безпечні райони та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах, а також інших потреб коштів, що надійшли в національній та іноземній валюті від фізичних та юридичних осіб, резидентів і нерезидентів як благодійна пожертва, гуманітарна допомога, гранти та дарунки на поточний рахунок Мінреінтеграції, відкритий в Національному банку (далі - кошти).

Згідно з підпункт 2 пункту 3 Порядку №1195, кошти спрямовуються на: грошову допомогу цивільному населенню деокупованих населених пунктів - разову виплату готівкових коштів особам, які проживають в деокупованих населених пунктах та не отримували допомогу за рахунок коштів міжнародних організацій;

Пунктом 4 Порядку №1195 визначено, що одержувачами коштів за напрямами, визначеними підпунктами 1 і 2 пункту 3 цього Порядку, є АТ "Укрпошта", а за напрямами, визначеними у підпунктах 3-9 пункту 3 цього Порядку, - обласні військові адміністрації.

Згідно пункту 6 Порядку №1195, грошова допомога цивільному населенню деокупованих населених пунктів виплачується згідно з підпунктом 2 пункту 3 цього Порядку особам, які проживали в населених пунктах, дата завершення тимчасової окупації яких зазначена в переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженому Мінреінтеграції (далі - перелік), на дату деокупації таких населених пунктів.

Згідно пункту 8 Порядку №1195, для виплати грошової допомоги цивільному населенню деокупованих населених пунктів виконавчий орган сільської, селищної, міської ради/військова адміністрація населеного пункту протягом семи днів з дня набрання чинності внесеними до переліку змінами щодо деокупації відповідної території подає в паперовій або електронній формі (за наявності технічної можливості) відповідній обласній військовій адміністрації інформацію про кількість осіб (за категоріями, визначеними в додатку 1), що проживали в населеному пункті на дату його деокупації (крім осіб, що отримували допомогу за рахунок коштів міжнародних організацій), яким передбачається надання грошової допомоги, та суму коштів, необхідну для виплати такої допомоги.

У разі коли виконавчий орган сільської, селищної, міської ради не поновив свою діяльність та в установленому порядку не утворено відповідну військову адміністрацію населеного пункту, така інформація подається в паперовій або електронній формі (за наявності технічної можливості) протягом семи днів з дня початку виконання повноважень відповідною військовою адміністрацією населеного пункту, але не раніше внесення до переліку змін щодо деокупації відповідної території.

Відповідна обласна військова адміністрація протягом двох робочих днів з дня отримання інформації, зазначеної в абзацах першому і другому цього пункту, подає АТ "Укрпошта" узагальнену інформацію про кількість осіб та необхідну суму коштів у паперовій або електронній формі (за наявності технічної можливості).

АТ "Укрпошта" на підставі інформації, отриманої від обласної військової адміністрації, вносить Мінреінтеграції подання за формою згідно з додатком 1 із зазначенням необхідної суми коштів та кількості осіб, яким передбачається надання грошової допомоги, у паперовій або електронній формі (за наявності технічної можливості).

Мінреінтеграції протягом п`яти робочих днів з дня надходження подання видає наказ щодо перерахування коштів та перераховує з поточного рахунка Мінреінтеграції, відкритого в Національному банку, на поточний рахунок АТ "Укрпошта" кошти для виплати грошової допомоги цивільному населенню деокупованих населених пунктів відповідно до кількості осіб, зазначеної у поданні АТ "Укрпошта".

Грошова допомога цивільному населенню деокупованих населених пунктів виплачується АТ "Укрпошта" протягом п`яти робочих днів з дня надходження коштів на поточний рахунок АТ "Укрпошта".

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради/військова адміністрація населеного пункту попереджає цивільне населення про надання грошової допомоги за два дні до початку її надання із зазначенням адреси надання такої допомоги, а також забезпечує здійснення заходів безпеки цивільного населення.

Для отримання грошової допомоги особа пред`являє: документ, що посвідчує особу, або єДокумент; документ, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); документ, що підтверджує інвалідність; свідоцтво про народження дитини або відображення в електронній формі інформації, що міститься у свідоцтві про народження, виготовленому на паперовому бланку (е-свідоцтво про народження).

У відзиві Херсонської обласної військової (державної) адміністрації та Виконавчого комітету Херсонської міської ради зазначається, що Порядок використання коштів для задоволення потреб евакуйованих осіб та осіб, які проживають в деокупованих населених пунктах, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2022 № 1195 (далі - Порядок), не регулює спірні правовідносини, оскільки даний Порядок регулює отримання від Мінреінтеграції іншого виду допомоги.

Згідно пункту 8 Порядку №1195, для виплати грошової допомоги цивільному населенню деокупованих населених пунктів виконавчий орган сільської, селищної, міської ради/військова адміністрація населеного пункту протягом семи днів з дня набрання чинності внесеними до переліку змінами щодо деокупації відповідної території подає в паперовій або електронній формі (за наявності технічної можливості) відповідній обласній військовій адміністрації інформацію про кількість осіб (за категоріями, визначеними в додатку 1), що проживали в населеному пункті на дату його деокупації (крім осіб, що отримували допомогу за рахунок коштів міжнародних організацій), яким передбачається надання грошової допомоги, та суму коштів, необхідну для виплати такої допомоги.

Згідно з офіційною інформацією щодо виплати в розмірі 1200 грн мешканцям територій, звільнених від окупантів, розміщеної на веб-сайті Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (Мінреінтеграції) за посиланням (https://minre.gov.ua/informacziya/korysna-informacziya/korysnainformacziya-dlya-meshkancziv-dot/yaku-finansovu-dopomogu-mozhut-otrymatymeshkanczi-terytorij-zvilnenyh-vid-okupantiv/) на деокупованих територіях діє пілотний проєкт грошової допомоги, який реалізується Мінреінтеграції спільно з Товариством Червоного Хреста України. Укрпошта здійснює виплати в розмірі 1200 грн на кожного члена родини, що перебував в окупації. Для отримання зазначеної виплати, як зазначено у вказаній інформації, необхідно звертатися до органів місцевого самоврядування чи утворених військових адміністрацій, де формуються списки громадян.

Водночас, як стверджують відповідачі, до виконавчого комітету Херсонської міської ради та Херсонської обласної (військової) державної адміністрації звернень від позивача щодо внесення його до списків громадян на виплату грошової допомоги від товариства Червоного Хреста України в розмірі 1200 грн. не надходило.

Судом також встановлено, що 22.09.2022 року на офіційному веб-сайти АТ «Укрпошта» за посиланням (https://www.ukrposhta.ua/ua/news/57746-ukrposhta-ta-chervonij-hrest-rozpochali-vidachu-razovoi-finansovoi-dopomogi-na-deokupovanih-teritorijah) опубліковано оголошення такого змісту:

«Товариство Червоного Хреста в Україні розпочало співпрацю з Укрпоштою щодо видачі разової грошової допомоги українцям на звільнених від окупації територіях. Першочергово планується охопити 20 тисяч мешканців Харківщини. Їм пересувні відділення Укрпошти будуть видавати по 1200 грн на особу, включаючи дітей.

Перші виплати у сумі більш як півмільйона гривень вже отримали 450 мешканців двох деокупованих сіл Липці та Руські Тишки. Загалом за інформацією від ОВА більше 200 тис осіб, що зараз проживають на деокупованих територіях, потребують фінансової допомоги. Для виплат цим людям громади населених пунктів готують за погодженням з ОВА списки осіб та формують відомості, за якими виїздні бригади Укрпошти будуть впродовж двох місяців здійснювати виплати.

Програма спрямована на людей, які мешкають у населених пунктах, які були під окупацією, і на момент звільнення фактично проживають у селах та містах. Укрпошта видає грошову допомогу від Червоного Хреста за списками, незалежно від того, чи є особи клієнтами Укрпошти чи ні.».

Алгоритм отримання коштів наступний:

Обласні військові адміністрації формують списки та відомості про осіб, яким виплачуватиметься 1200 грн.;

Потім ці списки передаються виїзним бригадам Укрпошти;

Працівники Укрпошти передають одноразову грошову допомогу українцям із рук в руки.

Позивачем надано суду копії газет, у яких були опубліковані відповідні оголошення про виплату допомоги від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200,00грн.

Такі повідомлення було доведено громаді через місцеві ЗМІ (додаток 2, 3):

газета "Гривна" № 10 (1418), випуск від 22 грудня 2022, де опубліковано: «Громадянам, які пережили окупацію виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 1200 та 2200 гривень готівкою на особу, як дорослим так і дітям. Для отримання виплат зверніться до відповідної місцевої ради»;

газета "Гривна & Миколаївські новини" № 2, березень 2023, де опубліковано: «Херсонська міська територіальна громада станом на початок березня належним чином підготувала та передала до АТ "Укрпошта" списки на понад 50 тисяч отримувачів грошових виплат від Товариства Червоного Хреста України. Робота в цьому напрямку триває, адже люди звертаються щодня стосовно внесення їх до відомостей".

Позивач вказує, що 12.01.2023 року він особисто звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради для реєстрації на отримання відповідних грошових виплат особам, які знаходились в окупації РФ з 24.02.2022 по 11.11.2022 в м. Херсоні, та його було зареєстровано у кабінеті № 15. Також, у позові вказано, що 04.05.2023 року ОСОБА_1 звернувся до пункту виплати Головпоштамт, 73003, де його особові (персональні) дані виявились відсутніми у списках на отримання зазначеної виплати.

Доказів звернення позивача до Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради для реєстрації на отримання допомоги до суду не надано.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ч.ч. 1-4 ст. 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно ч. 2 ст. 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд враховує, що відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас, при вирішенні даної справи судом не встановлено належних, допустимих та достатніх доказів для висновку щодо наявності протиправних дій (бездіяльності) з боку відповідачів щодо невнесення відомостей про ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Списку на виплату 1200, 00 грн. від Міжнародної організації Червоного Хреста.

При вирішенні даної справи судом не встановлено того факту, що невиплата позивачу одноразової виплати у сумі 1200,00 грн. від Міжнародної організації Червоного Хреста відбулося з вини відповідачів.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі викладеного, оцінивши докази, які є у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача, які виявились у відсутності, після реєстрації відповідачем, особових (персональних) даних позивача у списку на отримання виплати від Міжнародної організації Червоного Хреста у розмірі 1200 грн., а також похідних позовних вимог про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Суворовської у місті Херсоні ради 1200 (тисяча двісті) гривень матеріальної шкоди та 12000 (дванадцять тисяч) гривень моральної шкоди, - слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72-77, 90, 139, 243-246, 250, 255, 262, 295, 297 КАС України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Суворовської районної у м. Херсоні ради (вул. Маяковського, 8, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 37541984), Виконавчого комітету Херсонської міської ради (73000, м. Херсон, просп. Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 04059958), Херсонської обласної (військової) державної адміністрації (73000, м. Херсон, пл. Свободи, 1) про визнання протиправними дій та відшкодування моральної і матеріальної шкоди - відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя А.А. Радчук

.

Джерело: ЄДРСР 116645505
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку