open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 921/13/23
Моніторити
Судовий наказ /07.02.2024/ Господарський суд Тернопільської області Судовий наказ /07.02.2024/ Господарський суд Тернопільської області Постанова /18.01.2024/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.12.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.12.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.11.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.11.2023/ Західний апеляційний господарський суд Рішення /02.10.2023/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /02.10.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /28.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /28.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /25.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /25.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /21.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /18.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /07.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /20.07.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.07.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /26.06.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /15.06.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /01.05.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /27.04.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /20.03.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /02.03.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /20.01.2023/ Господарський суд Тернопільської області
emblem
Справа № 921/13/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Судовий наказ /07.02.2024/ Господарський суд Тернопільської області Судовий наказ /07.02.2024/ Господарський суд Тернопільської області Постанова /18.01.2024/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.12.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.12.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.11.2023/ Західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.11.2023/ Західний апеляційний господарський суд Рішення /02.10.2023/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /02.10.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /28.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /28.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /25.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /25.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /21.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /18.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /07.09.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /20.07.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.07.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /26.06.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /15.06.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /01.06.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /01.05.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /27.04.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /20.03.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /02.03.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /09.02.2023/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /20.01.2023/ Господарський суд Тернопільської області

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81

_________________________________________________________________________________________________________

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" січня 2024 р. Справа №921/13/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючої судді Орищин Г.В.,

суддів Галушко Н.А.,

Желіка М.Б.

секретар судового засідання Костерева О.А

розглянув апеляційну скаргу Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" від 01.11.2023

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 02.10.2023 (повний текст рішення складено 16.10.2023, суддя Шумський І.П)

у справі № 921/13/23

за позовом Виконуючого обов`язки керівника Кременецької окружної прокуратури Тернопільської області в інтересах держави в особі:

1. Державної екологічної інспекції у Тернопільській області

2. Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області

до відповідача 1 Національного природного парку "Кременецькі гори"

відповідача 2 Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України"

про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 30167 грн.,

за участі представників сторін:

від прокуратури - Місінська М.А.;

від позивачів 1,2 - не з`явилися;

від відповідачів 1,2 - не з`явилися

02.01.2023 до Господарського суду Тернопільської області надійшла позовна заява виконуючого обов`язки керівника Кременецької окружної прокуратури Тернопільської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області до Національного природного парку "Кременецькі гори", Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в сумі 30167 грн (з урахуванням клопотання №51/2-4147 вих-23 від 08.09.2023 (вх. №7426 від 13.09.2023)).

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 13.04.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державне підприємство "Кременецьке лісове господарство".

27.04.2023 судом першої інстанції залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Філію "Кременецьке лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України".

26.06.2023 до участі у справі №921/13/23 у якості співвідповідача залучено Державне підприємство "Кременецьке лісове господарство".

18.09.2023 Господарський суд Тернопільської області провів заміну відповідача 2 з Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство" на його правонаступника - Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України", виключено Філію "Кременецьке лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" з числа третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення 05.01.2020 посадовими особами Національного природного парку "Кременецькі гори" патрулювання території природно-заповідного фонду, а саме Угорського природоохоронного науково-дослідного відділення Національного природо-заповідного парку "Кременецькі гори", у кварталі 42, виділі 4, виявлено факт самовільної порубки сироростучих дерев породи дуб звичайний діаметрами зрізу 54 см, 54 см, 60 см, 62 см, та 1 сироростучого дерева породи граб звичайний діаметром зрізу 12 см.

За результатами виявленої незаконної рубки деревини складено акт щодо порушення вимог природоохоронного законодавства України від 05.01.2020 та розрахунок розміру шкоди (збитків), заподіяних природним комплексам Національного природного парку "Кременецькі гори" на суму 30167 грн. За приписами ст. ст. 63, 64, 86, 89, 90 Лісового кодексу України, організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів, зокрема від незаконних рубок, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 02.10.2023 у справі №921/13/23 позов задоволено частково; стягнуто з Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" шкоду в сумі 30167 грн, завдану порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, до спеціального фонду місцевого бюджету Шумської міської територіальної громади Кременецького району Тернопільської області; стягнуто з Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" 2481 грн витрат по сплаті судового збору на користь Тернопільської обласної прокуратури. В задоволенні позову до Національного природного парку "Кременецькі гори" відмовлено.

При ухваленні вказаного рішення місцевий господарський суд виходив з наступного:

- 05.01.2020 на території природно-заповідного фонду, а саме Національного природного парку "Кременецькі гори", зокрема у кварталі 42, виділі 4, що на землях Угорської сільської ради, інспектором з охорони природи Угорського ПНДВ ОСОБА_2 було виявлено факт порушення режиму території, а саме незаконну порізку сироростучих дерев породи дуб звичайний діаметрами зрізу 54 см, 60, см, 54 см, 62 см та граб звичайний діаметром зрізу 12 см, чим завдано збитків природним комплексам Національного природного парку "Кременецькі гори" на суму 30167 грн;

- за результатами виявленої порубки деревини складено акт щодо порушення вимог природоохоронного законодавства України від 05.01.2020 та розрахунок розміру шкоди, заподіяної природним комплексам парку;

- відсутність у Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство" правовстановлюючих документів на земельну ділянку кв. 42 вид. 4 колишнього Білокриницького лісництва не змінює його правового статусу як землекористувача, оскільки такі права ДП "Кременецьке лісове господарство" підтверджуються даними планово-картографічних матеріалів;

- пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 07.09.2022 встановлено, що Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" є правонаступником права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, затверджених матеріалів лісовпорядкування, затверджених розрахункових лісосік, затверджених поділів лісів на категорії, виділених особливо захисних лісових ділянок спеціалізованих державних лісогосподарських підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів, що реорганізуються.

- наказом Державного агентства лісових ресурсів України №843 від 28.10.2022 припинено Державне підприємство "Кременецьке лісове господарство" (код ЄДРПОУ 00993047), шляхом реорганізації, а саме - приєднання до Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" (код ЄДРПОУ 44768034) (п. 1 наказу). У п. 8 вищевказаного наказу зазначено, що Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство".

Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України", не погодившись з ухваленим рішенням місцевого господарського суду, подало апеляційну скаргу, в якій вказує, що судом неповно встановлено обставини, які мають значення для справи, рішення винесене з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, зокрема, зазначає:

- покладення відповідальності на апелянта не обґрунтоване, оскільки земельна ділянка була сформована як об`єкт цивільного права і об`єкт Державного земельного кадастру лише 28.09.2020;

- відомості з реєстру речових прав щодо належного користувача земельної ділянки не свідчать однозначно про фактичну можливість такого користувача здійснювати користування цією земельною ділянкою та мати права і обов`язки землекористувача, визначені законодавством;

- планово-картографічні матеріали є лише одним із способів підтвердження речового права, але не виключним доказом підтвердження такого речового права;

- матеріали справи не містять доказів обов`язку відповідача-2 щодо здійснення охорони лісів після укладення договору від 15.03.2018.

Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" в апеляційній скарзі просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Господарського суду Тернопільської області від 02.10.2023 у даній справі та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог у частині, що стосується відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища з Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" відмовити та стягнути з Тернопільської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 3721,50 грн.

Тернопільська обласна прокуратура та Національний природний парк "Кременецькі гори", на виконання вимог ст. 263 ГПК України, подали відзиви на апеляційну скаргу, в яких вони заперечили доводи апеляційної скарги, просили залишити рішення Господарського суду Тернопільської області від 02.10.2023 у справі №921/13/23 без змін, а апеляційну Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" - без задоволення.

Процесуальний хід розгляду даної справи відображено у відповідних ухвалах Західного апеляційного господарського суду. Розгляд апеляційної скарги здійснюється у відповідності до ч.10 ст.270 ГПК України.

В дане судове засідання прибула прокурор, яка підтримала доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу. Позивачі та відповідач-1 участі уповноважених представників в дане судове засідання не забезпечили.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника прокуратури, оцінивши подані сторонами докази на відповідність їх фактичним обставинам і матеріалам справи, судова колегія вважає, що підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення відсутні, з огляду на наступне:

Указом Президента України №1036/2009 від 11.12.2009 постановлено створити на території Кременецького та Шумського районів Тернопільської області Національний природний парк "Кременецькі гори". До території Національного природного парку "Кременецькі гори" погоджено в установленому порядку включення 6951,2 га земель державної власності, а саме: 3968,6 га земель, які надаються (в тому числі з вилученням у землекористувачів) національному природному парку в постійне користування, згідно з додатком, і 2982,6 га земель Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство", що включаються до складу національного природного парку без вилучення у зазначеного підприємства.

Пунктом 2 зазначеного Указу Президента України також постановлено Кабінету Міністрів України забезпечити, зокрема:

- вирішення питання щодо утворення адміністрації національного природного парку "Кременецькі гори" та забезпечення її функціонування;

- затвердження у тримісячний строк у встановленому порядку Положення про Національний природний парк "Кременецькі гори";

- підготовку протягом 2010 - 2011 років матеріалів для вирішення відповідно до законодавства питань щодо вилучення та надання у постійне користування Національному природному парку "Кременецькі гори" 3968,6 га земель, зокрема, підготовку та внесення в установленому порядку пропозицій про зміну меж території природного заповідника "Медобори", а також проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок і проекту землеустрою з організації та встановлення меж території національного природного парку, отримання державних актів на право постійного користування земельними ділянками; розроблення протягом 2010 - 2012 років та затвердження в установленому порядку Проекту організації території Національного природного парку "Кременецькі гори", охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів.

У додатку до Указу Президента України №1036/2009 від 11.12.2009 зазначено перелік земель, надання яких (у тому числі з вилученням у землекористувачів) погоджено Національному природному парку "Кременецькі гори", з яких 2810 га земель, які перебувають у користуванні Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство".

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №796-р від 09.10.2013 дозволено Міністерству екології та природних ресурсів, Міністерству аграрної політики та продовольства, Державному агентству земельних ресурсів і Державному агентству лісових ресурсів приймати відповідно до законодавства рішення про погодження питання надання згоди на вилучення земельних ділянок орієнтовною загальною площею 53010,1 га (землі державної власності лісогосподарського призначення), що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, розташованих на території відповідних районів, згідно з додатком 1, з подальшою передачею їх у постійне користування із зміною цільового призначення установам природно-заповідного фонду згідно з додатком 2.

Згідно з додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України №796-р від 09.10.2013, у Тернопільській області на території Кременецького і Шумського районів планувалось вилучити з постійного користування Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство" 2810 га, а відповідно до додатку 2 цього ж розпорядження - передати в постійне користування земельні ділянки площею 3947 га Національному природному парку "Кременецькі гори".

Розпорядженнями Кабінету Міністрів України за №884-р та за №885-р від 06.12.2017, відповідно до статтей 92,122, 123 і 149 Земельного кодексу України надано Національному природному парку "Кременецькі гори" дозвіл на розроблення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною загальною площею 1000 га та 2796,5 га (землі державної власності природно-заповідного фонду (рілля, ліси), розташованих на території Кременецького та Шумського районів Тернопільської області, з подальшим вилученням та наданням їх зазначеному парку у постійне користування для збереження та використання національного природного парку.

У додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України №885-р від 06.12.2017 зазначені земельні ділянки, розташовані на територіях Кременецького та Шумського районів Тернопільської області, на які Національному природному парку "Кременецькі гори" надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо їх відведення, усього 2796,5 га, у тому числі:

- Кременецький район, всього 1256,7 га, у тому числі для збереження та використання національного природного парку 1256,7 га за рахунок земель лісогосподарського призначення (рілля, ліси), що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство";

- Шумський район, всього 1539,8 га, в тому числі для збереження та використання національного природного парку 1256,7 га за рахунок земель лісогосподарського призначення (рілля, ліси), що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство".

До матеріалів справи долучені документи, які засвідчують вилучення у встановленому законом порядку з користування підприємства "Кременецьке лісове господарство" земельних ділянок (земель лісового фонду) загальною площею 2768,7 га, з яких: на території Великомлинівецької сільської ради Кременецького району площею 319,3 га, Білокриницької сільської ради Кременецького району площею 693,9 га, Чугалівської сільської ради Кременецького району площею 227 га, Угорської сільської ради Шумського району площею 463 га, Тилявської сільської ради Шумського району площею 1065,5 га, та вилучення з користування підприємства "Кременецьке лісове господарство" земельних ділянок загальною площею 13,5 га і 41,3 га, які розташовані на територіях Кременецького (Білокриницької та Великомлинівецької сільських рад) та Шумського (Угорської та Тилявської сільських рад) районів, які входять в загальну площу 2810 га, передбачених до вилучення Указом Президента України №1036/2009 від 11.12.2009 "Про створення національного природного парку "Кременецькі гори".

Однак, до 2023 року власником (державою в особі уповноважених нею органів) не приймалось рішення про припинення землекористування ДП "Кременецьке лісове господарство" ділянкою, на якій надалі було виявлено порубку.

Керуючись Указом Президента України №1036/2009 від 11.12.2009, розпорядженнями Кабінету Міністрів України №884-р, №885-р від 06.12.2017, ст.ст. 53, 60 Закону України "Про природно-заповідний фонд", погодженням Державного агентства лісових ресурсів України №02-27/792-18 від 05.02.2018 та Тернопільської обласної державної адміністрації №04-1107/15-12 від 28.02.2018, між Державним підприємством "Кременецьке лісове господарство" (стороною 1) та Національним природним парком "Кременецькі гори" (стороною 2) 15.03.2018 укладено договір №1 (надалі - договір) про співпрацю з метою організації належної охорони територій та об`єктів природо-заповідного фонду на земельних ділянках державної власності лісогосподарського призначення площею 2810 га, що розташовані на території Кременецького та Шумського районів (п. 1.1 договору).

Перелік земельних ділянок визначено у додатку 1 до цього договору, який є його невід`ємною частиною (п. 1.2 договору).

У п 1.3 договору сторонами визначено, що відведення земельних ділянок з подальшим вилученням та наданням їх стороні 2 у постійне користування здійснюється у порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Пунктом 2.1 договору встановлено, що служба охорони відповідача 1, яка входить до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України, здійснює, зокрема:

- охорону територій;

- охорону диких тварин і місць їх перебування у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду;

- забезпечує порядок використання природних ресурсів;

- забезпечує додержання вимог щодо відвідування територій та об`єктів природно-заповідного фонду;

- попереджує пошкодження лісових насаджень унаслідок незаконних рубок;

- заходи щодо запобігання виникненню, поширенню пожеж, інших надзвичайних ситуацій та їх ліквідації;

- забезпечує реалізацію заходів з профілактики та захисту природних комплексів від шкідників і хвороб у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду;

- підтримує у належному стані межові та охоронні знаки, інформаційні аншлаги, квартальні та ділянкові стовпи, а також протипожежні споруди;

- забезпечує додержання режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

У п. 2.2 договору зазначено, що з метою координації роботи щодо охорони територій сторона 1 в установленому порядку призначає відповідальних осіб лісової охорони.

Стороною 2 за погодженням із стороною 1 з метою недопущення загибелі лісових культур та з метою запобігання небажаної зміни порід проводяться першочергові природоохоронні заходи, визначені у додатку 2, який є невід`ємною частиною цього договору. Природоохоронні заходи здійснюються відповідно до Проекту організації території Національного природного парку "Кременецькі гори" (п. 2.3 договору).

Відповідно до п. 5.1 договору, він вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками сторін і діє до моменту набрання чинності розпорядженням Кабінету Міністрів України про передачу земельних ділянок та державної реєстрації права постійного користування земельними ділянками сторони 2.

У тексті договору зазначено, що його невід`ємними частинами є: перелік земельних ділянок, які передаються НПП "Кременецькі гори" під охорону (додаток 1); перелік першочергових природоохоронних заходів 2018 рік (додаток 2).

Відповідно до додатку 1 до договору №1 від 15.03.2018 у Білокриницькому лісництві значиться, зокрема квартал 42, виділ 1-12, загальною площею лісових насаджень 50 га.

У додатку 2 до договору №1 від 15.03.2018 наведено перелік ділянок, що потребують першочергових лісогосподарських заходів у Білокриницькому лісництві, зокрема проведення рубки інтенсивністю 18%, віком 10 років у кварталі 42, виділі 3, площею 1,8 га.

21.12.2018 між сторонами укладено додаткову угоду №1 до договору №1 від 15.03.2018 (надалі додаткова угода), пунктом 1 якої доповнено договір наступними пунктами:

"Пункт 2.4. Сторона 1 погоджує проведення першочергових природоохоронних заходів та надає лісорубні квитки на проведення:

- прочищення кв. 112 (29) вид. 2 Білокриницького ПНДВ площею 1 га;

- прочищення у кв. 123 (40) вид. 6 площею 1,1 га, кв. 125 (42) вид. 3 площею 1,8 га Угорського ПНДВ;

- прочищення у кв. 135 (54) вид. 22 площею 0,8 га, кв. 139 (58) вид. 15 площею 1,1 га Угорського ПНДВ. Загальна площа 5,8 га.

Пункт 2.5. Сторона 2 проводить природоохоронні заходи, визначені вище та додатком 2 до договору (догляд за лісовими культурами, доповнення). Вартість витрат 1 га складає 1000 грн. Загальна вартість робіт по проведенню освітлень та прочищень складає 5800 грн. Після проведення природоохоронних заходів (освітлення, прочищення), сторона 2 надасть акт виконаних робіт.

Пункт 2.6. Сторона 1 проводить огляд місць рубок після проведення природоохоронних заходів разом зі стороною 2 і складає відповідні акти огляду."

Ця додаткова угода вважається укладеною і набирає чинності з моменту її підписання сторонами та його скріплення печатками сторін та діє протягом часу дії договору (п. 2 додаткової угоди).

Наказом №27 від 24.01.2008 Міністерства охорони навколишнього природного середовища України затверджено Інструкцію про застосування порядку установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, яка відповідно до п. 1 визначає порядок установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення для підприємств, установ, організацій, інших землевласників або землекористувачів (далі - заявники) у власності (користуванні) яких знаходяться природні ресурси в межах цих територій та об`єктів, за винятком корисних копалин, водних ресурсів, видів тварин і рослин, що занесені до Червоної книги України та рослинних угруповань, що занесені до Зеленої книги України.

У пунктах 2, 3 розділу І вищевказаної інструкції зазначено, що ліміти на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення (далі - ліміти) затверджуються Міндовкілля. Ліміти визначають обсяги використання природних ресурсів, у межах яких видаються дозволи на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Після затвердження ліміту Міндовкілля надсилає поштовим відправленням два примірники заявнику, один примірник зберігає в себе та надсилає його копії Державній екологічній інспекції України та відповідній обласній, Київській або Севастопольській міській державній адміністрації (пункт 6 розділу ІІ інструкції).

Супровідним листом №02-3608/15-12 від 19.06.2018 Тернопільською обласною державною адміністрацією направлено на адресу Національного природного парку "Кременецькі гори" погоджений Тернопільською ОДА та затверджений Міністерством екології та природних ресурсів України ліміт на використання природних ресурсів у межах Національного природного парку "Кременецькі гори" на 2018 рік, з передбаченими на території Угорського ПНДВ площею 1,8 га робіт з освітлення у кварталі 42, крім періоду з 01 квітня по 15 червня 2018 року, рубки провести з додержанням існуючих нормативних актів без порушення встановленого режиму охорони та збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

На виконання умов договору, ліміту на використання природних ресурсів, 24.07.2019 сторонами без жодних зауважень підписано акт про надання послуг по проведенню рубок догляду в молодняках (освітлення, прочищення) на суму 4000 грн, який оплачено 26.07.2019 ДП "Кременецьке лісове господарство" в повному обсязі (копії акту №1 від 24.07.2019 та банківської виписки за 26.07.2019 знаходяться в матеріалах справи).

Наказом №102 від 31.08.2020 Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України затверджено положення про Національний природний парк "Кременецькі гори", згідно п. 1.6 якого загальна площа парку становить 6951,2 га земель, у тому числі 3968,6 га земель, що надаються у постійне користування парку та 2982,6 га земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів.

Відповідно до п. 1.7 положення ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються в користування парку у порядку, встановленому законодавством. До встановлення меж парку у натурі його межі визначаються відповідно до проекту створення парку.

Право парку на постійне користування земельними ділянками оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (п. 1.8 положення).

У п. 5.1 положення зазначено, що охорона території парку покладається на службу його охорони, що входить до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України.

Згідно п. 5.2 положення службу державної охорони парку (надалі - служба держохорони) очолює директор парку, який несе повну відповідальність за організацію її діяльності та забезпечення додержання режиму території, а також збереження, відтворення та раціональне використання природних комплексів і ресурсів у межах його території.

Управління та координацію діяльності служби держохорони здійснює Міндовкілля (п. 5.3 положення).

Основними завданнями служби держохорони є: забезпечення додержання режиму території та об`єктів парку; попередження та припинення порушень природоохоронного законодавства на території парку (п. 5.4 положення).

У п. 5.7 положення вказано, що порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища на території парку тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність.

Розмір шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища на території парку, визначаються в установленому законодавством порядку та підлягає компенсації в повному обсязі (п. 5.8 положення).

Згідно п. 5.9 положення державний контроль за додержанням режиму парку здійснюється Державною екологічною інспекцією України.

Вимоги до кваліфікації, обсягу знань, обов`язків, взаємовідносини, права та відповідальність інспектора з охорони природно-заповідного фонду І категорії наведені у посадовій інструкції, затвердженій 03.03.2020 в.о. директора Національного парку "Кременецькі гори" (надалі - посадова інструкція).

Пунктами 1, 2 розділу ІІІ посадової інструкції передбачено, що інспектор з охорони природно-заповідного фонду зобов`язаний: здійснювати державний контроль за дотриманням встановленого режиму охорони на території обходу або іншій закріпленій території в межах установи природно-заповідного фонду; надавати вказівки щодо усунення порушень природоохоронного законодавства, правил пожежної безпеки, встановленого порядку ведення господарських робіт і природокористування; затримує на території установи природно-заповідного фонду осіб, які порушили законодавство, і доставляє таких порушників до правоохоронних органів.

Згідно п. 1 наказу №27 від 28.03.2018 Національного природного парку "Кременецькі гори" за Угорським природоохоронним науково-дослідним відділенням закріплено, зокрема квартал 42, що увійшов до складу парку, із вилученням у Білокриницького лісництва ДП "Кременецьке лісове господарство".

Окремим пунктом 2 цього наказу, враховуючи штатну чисельність працівників служби держохорони парку та базові (орієнтовні) норми площі обходу одного інспектора з охорони природно-заповідного фонду Мінприроди України для більш ефективного забезпечення режиму територій, створено природоохоронні обходи, зокрема на території Угорського природоохоронного науково-дослідного відділення: обхід №1: квартали 20-22, 37-43, 50-51 Білокриницького лісництва ДП "Кременецьке лісове господарство", що на території Тилявської та Угорської сільських рад загалом 685 га, закріплено за ОСОБА_2; обхід №2: квартали 48-49, 52-59 Білокриницького лісництва ДП "Кременецьке лісове господарство", що на території Тилявської, Угорської та Чугалівської сільських рад загалом 627 га, закріплено за ОСОБА_1 .

Під час проведення патрулювання 05.01.2020 близько 16 год. на території природно-заповідного фонду, а саме Національного природного парку "Кременецькі гори", зокрема у кварталі 42, виділі 4, що на землях Угорської сільської ради інспектором з охорони природи Угорського ПНДВ ОСОБА_2 було виявлено факт порушення режиму території, а саме незаконна порізка сироростучих дерев породи дуб звичайний діаметрами зрізу 54 см, 60, см, 54 см, 62 см та граб звичайний діаметром зрізу 12 см, чим завдано збитків природним комплексам Національного природного парку "Кременецькі гори" на суму 30167 грн.

За результатами виявленої порубки деревини складено акт щодо порушення вимог природоохоронного законодавства України від 05.01.2020 та розрахунок розміру шкоди, заподіяної природним комплексам парку.

Дана обставина підтверджується також копією протоколу огляду місця події від 06.01.2020, складеного слідчим СВ Шумського ВПГУНП в Тернопільській області, на підставі заяви працівників відповідача 1.

Шумським ВП Кременецьким ВП ГУНП в Тернопільській області за вищезгаданим фактом 06.01.2020 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочато досудове розслідування кримінального провадження №12020210200000007 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 246 КК України.

Надалі, директором Національного природного парку "Кременецькі гори" направлено на адресу правоохоронних органів заяву №6 від 08.01.2020, у якій зазначено, що внаслідок виявленого порушення природоохоронного законодавства природним комплексам парку завдано збитки на суму 30167 грн, згідно розрахунку, проведеного у відповідності до додатку №1 до Постанови Кабінету Міністрів України №541 від 24.07.2013 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд".

З матеріалів справи вбачається, що особу, яка здійснила незаконну порубку дерев, у ході досудового розслідування кримінального порушення не встановлено.

Наявні у матеріалах справи ліміти на використання природних ресурсів у межах Національного природного парку "Кременецькі гори" на 2020 рік не містять обумовленого для відповідача 1 переліку робіт щодо окремо визначених природних ресурсів на ділянці у кварталі 42 Угорського ПНДВ.

У поясненнях №94 від 08.03.2023 Національним природним парком "Кременецькі гори" повідомлено, що квартал 42 виділ 4 Угорського ПНДВ, де 05.01.2020 його працівниками було виявлено незаконну рубку, знаходиться на території земельної ділянки загальною площею 462,7000 га, кадастровий номер 6125886200:01:001:0001, розташованої на території Угорської сільської ради Шумського району Тернопільської області.

На підтвердження цьому відповідачем-1 було долучено до матеріалів справи витяг №НВ-7115121262020 від 28.09.2020 з Державного земельного кадастру на вказану земельну ділянку з цільовим призначенням: 04.03. для збереження та використання національних природних парків. Вказана ділянка зареєстрована у Державному земельному кадастрі 28.09.2020 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 17.08.2020, виконаного ТОВ "Галицькі землі". У витягу з ДЗК також зазначено про безстрокове обмеження у використанні цієї земельної ділянки: національні природні парки.

У пункті 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України зазначено, що до здійснення державної реєстрації, але не пізніше 1 січня 2027 року, державними та комунальними лісогосподарськими підприємствами, іншими державними і комунальними підприємствами та установами права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, які надані їм у постійне користування до набрання чинності Земельним кодексом України, таке право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству 11.12.1986, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.

В матеріалах справи містяться оформлені станом на 14.01.2014 планово-картографічні матеріали - планшети №№ 3, 4, 5 лісовпорядкування, зокрема виділу 4, кварталу 42 Білокриницького лісництва Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство".

Державним підприємством "Кременецьке лісове господарство" у заяві б/н від 25.04.2023 зазначено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку кв. 42 вид. 4 колишнього Білокриницького лісництва підприємством не виготовлялися.

Аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення п. 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що відсутність у даного підприємства акта на право постійного користування землею, не змінює його правового статусу як землекористувача, оскільки такі права ДП "Кременецьке лісове господарство" підтверджуються даними планово-картографічних матеріалів.

Аналогічні правові позиції Верховного Суду України, викладені у постановах № 6-212 цс-14 від 24.12.2014 та № 6-224 цс-14 від 21.01.2015.

З огляду на викладене, у ДП "Кременецьке лісове господарство" на праві постійного користування перебувала сформована у Державному земельному кадастрі земельна ділянка площею 462,7000 га з кадастровим номером 6125886200:01:001:0001.

Управління екології та природних ресурсів листом-відповіддю №05/1189 від 06.09.2021 повідомило відповідача 1 про розгляд заяви №223 від 26.08.2021 про видачу дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах Національного природного парку "Кременецькі гори" та зазначило, що повернеться до розгляду питання видачі дозволу на використання природних ресурсів у межах лісових земельних ділянок, що на даний час перебувають у користуванні Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство" після затвердження в установленому порядку землевпорядної документації щодо їх відведення в постійне користування парку та реєстрації речових прав на земельні ділянки.

Постановою Кабінету Міністрів України №1003 від 07.09.2022 постановлено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів за переліком згідно з додатком 1, у т.ч. Тернопільське обласне управління лісового та мисливського господарства, та утворити як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів за переліком згідно з додатком 2, у т.ч. Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Хмельницький), як правонаступника Тернопільського обласного управління лісового та мисливського господарства.

Окремим п. 5 постанови №1003 від 07.09.2022 установлено, що Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" є правонаступником права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, затверджених матеріалів лісовпорядкування, затверджених розрахункових лісосік, затверджених поділів лісів на категорії, виділених особливо захисних лісових ділянок спеціалізованих державних лісогосподарських підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів, що реорганізуються.

Наказом Державного агентства лісових ресурсів України №843 від 28.10.2022 припинено Державне підприємство "Кременецьке лісове господарство" (код ЄДРПОУ 00993047), шляхом реорганізації, а саме - приєднання до Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" (код ЄДРПОУ 44768034) (п. 1 наказу).

У п. 8 вищевказаного наказу зазначено, що Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство".

Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, сформований судом 12.04.2023 за кодом 372159554361 щодо юридичної особи - Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство" (код ЄДРПОУ 00993047) містить інформацію про внесення рішення засновників про припинення юридичної особи в результаті реорганізації, про що 01.11.2022 вчинено запис за №1006401270021000098.

Надалі, наказом Державного агентства лісових ресурсів України №42 від 05.01.2023 затверджено передавальний акт Державного підприємства "Кременецьке лісове господарство".

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 в справі № 910/5953/17 (провадження № 12-98гс19) вказано, що "при реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Тлумачення норм ст. ст. 82, 104, 107, 167 ЦК України свідчить, що у законі не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесенням запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.

Даний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 27.01.2021 у справі № 490/7372/17.

При реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності.

При реорганізації у формі приєднання не має значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків, оскільки правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь - яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.

Даний правовий висновок викладено в постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 20.01.2022 у справі № 922/347/21, від 08.03.2023 року у справі № 909/916/16.

За таких обставин, враховуючи те, що саме держава прийняла рішення про приєднання ДП "Кременецьке лісове господарство" до Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" ЄДРПОУ 44768034, останнє є правонаступником майна, прав та обов`язків підприємства, яке припиняється шляхом приєднання.

Викладеним вище спростовується твердження апелянта, що він не є належним відповідачем та не повинен нести відповідальність.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №236-р від 21.03.2023 відповідно до ст. 20 і 123 Земельного кодексу України погоджено зміну цільового призначення земельних ділянок державної власності загальною площею 2783,679 га, що перебувають у постійному користуванні державного підприємства "Кременецьке лісове господарство", та розташовані на території Кременецького району Тернопільської області з категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення з метою подальшої передачі їх у постійне користування національному природному парку "Кременецькі гори" для збереження та використання національного природного парку.

У поясненнях №94 від 08.03.2023 Національний природний парк "Кременецькі гори" повідомило суд про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6125886200:01:001:0001, на підтвердження цьому додано витяг № НВ-6100063992023 від 01.02.2023 з Державного земельного кадастру.

Розпорядженням Тернопільської обласної державної адміністрації (Тернопільської обласної військової адміністрації) №232/01.02-01 від 05.05.2023:

- затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності Національному природному парку „Кременецькі гори" загальною площею 2783,679 га із зміною цільового призначення з категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, розташованих за межами населених пунктів на території Кременецького району Тернопільської області;

- припинено ДП „Кременецьке лісове господарство" право постійного користування вказаними земельними ділянками;

- надано їх в постійне користування Національному природному парку „Кременецькі гори".

На підставі вищевказаного розпорядження, 15.06.2023 Національним природним парком „Кременецькі гори" зареєстровано інше речове право - право постійного користування земельною ділянкою площею 462,7 га з кадастровим номером 6125886200:01:001:0001 (витяг з Державного реєстру речових прав №336214696 від 20.06.2023 міститься в матеріалах справи).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Апелянтом не оскаржується рішення суду першої інстанції в частині наявності у прокурора права на подання позовної заяви.

З огляду на викладене, апеляційним судом здійснюється перегляд в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Правопорушення було вчинено на території Шумської міської ради Тернопільської області, яка є органом місцевого самоврядування.

Кременецька окружна прокуратура Тернопільської області листами №4384 вих - 22 від 05.12.2022 та №4417 вих-22 від 07.12.2022 повідомила Державну екологічну інспекцію в Тернопільській області та Шумську міську раду про встановлені факти незаконної рубки дерев та про розмір завданої шкоди. Також просила надати інформацію до 09.12.2022 про те, чи будуть вживатись ними заходи щодо стягнення шкоди, завданої за фактом самовільної незаконної рубки лісу, виявленої 05.01.2020.

Листом №1-1-05-2807 від 26.12.2022 Держекоінспеція повідомила окружну прокуратуру про те, що до заходів досудового розслідування, внесеного у ЄРДР за №12020210200000007 від 06.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч.3 ст. 246 КК України, уповноважені особи Інспекції не залучалися. Будь-яких матеріалів з цього приводу не складалося. У Інспекції відсутня інформація про відшкодування такої шкоди. Разом з тим, у своїй відповіді позивач 1 повідомив прокуратуру про те, що він не заперечує щодо розгляду питання вжиття заходів представницького характеру.

Шумська міська рада листом №03-03/1950 від 09.12.2022 повідомила окружну прокуратуру, що шкоду завдану навколишньому природному середовищу незаконною рубкою деревини на суму 30167 грн їй не відшкодовано. У зв`язку з відсутністю коштів у місцевому бюджеті, міська рада не має можливості звертатися до суду із позовом про її відшкодування. Враховуючи наведене, просила звернутись до суду з відповідною позовною заявою.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційного суду погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що позивачі не планували вживати відповідних заходів для відшкодування шкоди, що, в свою чергу, свідчить про їх бездіяльність.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 наведено позицію, згідно якої розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

У даному випадку, у січні 2023 року закінчувався строк на звернення до суду з заявленими у даній справі позовними вимогами, що потребувало зі сторони прокуратури відповідного реагування.

Таким чином, прокурор правомірно звернувся з даним позовом до суду.

Статтею 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди.

Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначено у ст.1166 ЦК України, з аналізу якої вбачається, що будь-яка майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам або майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується особою, яка її завдала, в повному обсязі. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Для відшкодування шкоди за правилами ст. 1166 ЦК України необхідно довести наявність усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення, а саме: неправомірність поведінки особи, наявність шкоди,причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою та вина особи, що завдала шкоду. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

Oбов`язок забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, вжиття інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку, а також дотримання правил і норм використання лісових ресурсів, у відповідності до ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України, покладено на постійних лісокористувачів.

Відповідно до ст. 16 та 17 ЛК України, право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. В постійне користування ліси на землях комунальної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створені спеціалізовані лісогосподарські підрозділи. Ліси надаються в постійне користування на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень.

Право постійного користування лісами посвідчується державним актом на право постійного землекористування.

За змістом п.5 ч.2 ст. 105 ЛК України, відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у порушенні вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.

Вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, суд першої інстанції обгрунтовано виходив з презумпції вини правопорушника.

Аналогічна правова позиція викладена у п. 57 постанови Верховного Суду від 16.12.2021 у справі №922/3414/19.

Наявність ви відсутність вироку щодо притягнення конкретних фізичних осіб за незаконну порубку лісу не є визначальним для покладення на лісокористувача цивільно-правової відповідальності (постанова Верховного Суду від 18.05.2023 у справі №914/669/22).

Відповідно до ст. 107 ЛК України, підприємства, установи, організації зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Відповідно до ч.4 ст. 68 закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Статтею 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" закріплені економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачено відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ч.1 ст. 69 наведеного вище Закону).

Порушення вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених у сфері охорони, захисту та використання лісів, є підставою для покладення на постійного лісокористувача цивільно-правової відповідальності. При цьому, не важливо хто конкретно здійснював незаконне вирубування дерев на ділянках лісу, наданих у постійне користування, оскільки визначальним є факт порушення лісокористувачем встановлених правил лісокористування, що спричинило завдання державі збитків внаслідок незаконної рубки дерев третіми особами на підконтрольній лісокористувачу ділянці лісу.

Отже, обов`язок щодо забезпечення охорони лісових насаджень покладено саме на постійних лісокористувачів, які відповідають за невиконання або неналежне виконання таких обов`язків, в тому числі у разі незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок дерев. Таким чином, цивільно-правову відповідальність за порушення лісового законодавства мають нести не лише особи, які безпосередньо здійснюють самовільну вирубку лісів (пошкодження дерев), а й постійні лісокористувачі.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові об`єднаної палати Верховного Суду від 09 серпня 2018 року у справі №909/976/17, а також в постановах від 15 лютого 2019 року у справі, №927/1096/16, від 23 серпня 2019 року у справі №917/1261/17, від 09 серпня 2018 року у справ №909/976/17, від 27 березня 2018 року у справі №909/1111/16.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що станом на 05.01.2020 - момент виявлення порушення, постійним лісокористувачем земельної ділянки у кварталі 42 виділу 4 Угорського ПНДВ, в силу ч.2 ст. 19 ЛК України, розділу 8 його "Прикінцевих положень" та наявних планово-картографічних матеріалів було Державне підприємство "Кременецьке лісове господарство", правонаступником якого є Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України"/відповідач 2.

На це вказує і припинення лише у травні 2023 року повноважень ДП "Кременецьке лісове господарство" як постійного землекористувача у т.ч. і щодо ділянки, на якій у 2020 році вчинено незаконну рубку.

Відповідно до п.7 ч.3 ст. 29, п.4 ч. 1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України у частині доходів є 30% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності; джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів є 70% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

Відповідно до п.3 ч.2 ст.2 Бюджетного кодексу України бюджети місцевого самоврядування формвуються з бюджетів територіальних громад сіл, їх об`єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах), бюджетів об`єднаних територіальних громад.

Отже, шкода завдана суб`єктом господарювання внаслідок господарської діяльності на території Шумської міської ради, підлягає стягненню та зарахуванню до спеціального фонду органу місцевого самоврядування.

Передбачена законом відповідальність лісокористувача (землекористувача) виключає можливість солідарного стягнення з відповідачів суми заподіяної шкоди. Тому, прокурором не підтверджено належними та допустимими доказами обґрунтованість та законність позовних вимог в частині стягнення з відповідача 1 - Національний природний парк "Кременецькі гори" 30167 грн шкоди, заподіяної лісовому фонду. Разом з тим, дана обставина не позбавляє відповідача 2 за наявності у нього відповідних підстав, на стягнення з відповідача 1 суми завданих збитків у регресному порядку.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що прокурором підтверджено належними та допустимими доказами обґрунтованість та законність позовних вимог в частині стягнення з відповідача 2 - Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" 30167 грн шкоди, заподіяної лісовому фонду.

Посилання апелянта на те, що він є неналежним відповідачем спростовуються матеріалами справи та викладеними вище обставинами.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З врахуванням викладеного вище в сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що оскаржуване рішення ухвалено відповідно до норм чинного законодавства, наведених правових позицій Верховного Суду та встановлених обставин справи.

Арґументи, наведені в апеляційній скарзі, не спростовують обґрунтованих та правомірних висновків суду першої інстанції, не доводять порушення або неправильного застосування судом під час розгляду справи норм матеріального та процесуального права, а тому не можуть бути підставою для зміни чи скасування ухваленого у цій справі рішення.

Судові витрати, у відповідності до ст. 129 ГПК України, покладаються на скаржника.

Керуючись ст. 129, 269, 270, 275, 276, 282-284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні вимог апеляційної скарги Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" відмовити.

Рішення Господарського суду Тернопільської області від 02.10.2023 у справі №921/13/23 залишити без змін.

Судові витрати покласти на скаржника.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і оскарженню не підлягає.

Справу повернути в Господарський суд Тернопільської області.

Повний текст постанови складено 30.01.2024

Головуючий суддя Г.В. Орищин

суддя Н.А. Галушко

суддя М.Б. Желік

Джерело: ЄДРСР 116634566
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку