open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/32026/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ковальчука В.Д.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Старовижівської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 вернулася з позовом до Старовижівської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_2 , про визнання протиправним та скасування рішення комісії з проведення обстежень сімей Старовижівської селищної ради, оформлене протоколом № 10 від 19.06.2023 року про відмову ОСОБА_1 в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі; визнання протиправним та скасування рішення про відмову в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі ОСОБА_1 від 19.06.2023 року, підписане Старовижівським селищним головою Камінським В.Ф. та головним спеціалістом гуманітарного відділу Старовижівської селищної ради Цалаєм Р.Ю.; зобов`язання Старовижівську селищну раду за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_1 прийняти рішення про надання їй соціальних послуг з догляду на професійній основі фізичною особою із переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач потребую постійної фізичної допомоги сторонньої людини. На протязі останніх 6-ти років за позивачем постійно доглядає ОСОБА_2 . До кінця грудня 2022 року ОСОБА_2 була облікована у відповідному органі соцзахисту по догляду за позивачем на непрофесійній основі і відповідно отримувала у зв`язку з цим відповідні компенсаційні виплати від держави.

На початку січня 2023 року працівниками місцевої соціальної служби було повідомлено позивача та ОСОБА_2 про те, що з 01 січня поточного року припинив дію Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, а тому для того, щоб надалі надавати офіційно послуги по догляду за позивачем ОСОБА_2 потрібно скласти іспит по програмі навчання фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду окремим категоріям громадян без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі.

Зважаючи на це, для можливості надалі офіційно здійснювати догляд за позивачем, за направленням відповідача ОСОБА_2 у Волинському обласному центрі соціальних служб 27.02.2023 року скала іспит з основ догляду та була включена відповідачем до Переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

На звернення позивача від 02.03.2023 про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі та відповідно про згоду надавати ці послуги ОСОБА_2 , відповідач не здійснивши жодних дій визначених вимогами Порядку, 27.03.2023 листом від № 94/2 відмовив в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі у зв`язку із відсутністю на це коштів у бюджеті громади.

09.05.2023 позивач повторно звернулася на адресу відповідача із заявою про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі та надала всі необхідні визначені Порядком додаткові документ через Центр надання адміністративних послуг Старовижівської селищної ради. У прийомі заяви ОСОБА_2 про згоду надавати позивачу соціальні послуги з догляду на професійній основі Центром надання адміністративних послуг було відмовлено та зауважено, що дана заява ОСОБА_2 буде прийнята лише після позитивного вирішення уповноваженим органом поданої позивачем 09.05.2023 заяви про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі.

19 червня 2023 року відбулося засідання комісії з проведення обстеження сімей Старовижівської селищної ради, на якому було прийнято рішення про відмову в наданні позивачу соціальної послуги з догляду на професійній основі, оформлене протоколом засідання згаданої комісії № 10 від 19.06.2023 та надійшло рішення про відмову в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі від 19.06.2023 за підписом селищного голови ОСОБА_3 та головного спеціаліста гуманітарного відділу Старовижівської селищної ради ОСОБА_4 .

Позивач зазначила, що відмовивши у наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі відповідач не тільки порушив її права на соціальний захист як особи з інвалідністю 1 групи, а й поставив позивача у скрутне матеріальне становище, оскільки з січня 2023 року по даний час їй доводиться самостійно оплачувати послуги з догляду.

З врахуванням викладеного просила позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

В наданий судом строк відповідач відзиву на позов не надав.

В поясненні третя особа ОСОБА_2 зазначила, що на протязі останніх 6-ти років вона здійснює догляд за позивачем. До кінця грудня 2022 року вона була облікована у відповідному органі соціального захисту по догляду за ОСОБА_1 . На початку січня 2023 року працівниками місцевої соціальної служби її повідомлено, що для того, щоб надалі надавати офіційно послуги по догляду за ОСОБА_1 , потрібно скласти іспит по програмі навчання фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду окремим категоріям громадян без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі. 27 лютого 2023 року вона склала іспит з основ догляду та була включена Старовижівською селищною радою до Переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі. 02 березня 2023 року вона та позивач подали до Старовижівської селищної ради дві заяви: про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі та відповідно згоду надавати ці послуги. Старовижівська селищна рада не здійснила жодних дій, визначених вимогами Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі. З врахуванням викладеного просила позов задовольнити.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 потребую постійної фізичної допомоги сторонньої людини. На протязі останніх 6-ти років за позивачем постійно доглядає ОСОБА_2 . До кінця грудня 2022 року ОСОБА_2 була облікована у відповідному органі соцзахисту по догляду за позивачем на непрофесійній основі і відповідно отримувала у зв`язку з цим відповідні компенсаційні виплати від держави.

На початку січня 2023 року працівниками місцевої соціальної служби було повідомлено позивача та ОСОБА_2 про те, що з 01 січня поточного року припинив дію Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, а тому для того, щоб надалі надавати офіційно послуги по догляду за позивачем ОСОБА_2 потрібно скласти іспит по програмі навчання фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду окремим категоріям громадян без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі.

Зважаючи на це, для можливості надалі офіційно здійснювати догляд за позивачем, за направленням відповідача ОСОБА_2 у Волинському обласному центрі соціальних служб 27.02.2023 року скала іспит з основ догляду та була включена відповідачем до Переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

На звернення позивача від 02.03.2023 про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі та відповідно про згоду надавати ці послуги ОСОБА_2 , відповідач не здійснивши жодних дій визначених вимогами Порядку, 27.03.2023 листом від № 94/2 відмовив в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі у зв`язку із відсутністю на це коштів у бюджеті громади.

09.05.2023 позивач повторно звернулася на адресу відповідача із заявою про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі та надала всі необхідні визначені Порядком додаткові документ через Центр надання адміністративних послуг Старовижівської селищної ради. У прийомі заяви ОСОБА_2 про згоду надавати позивачу соціальні послуги з догляду на професійній основі Центром надання адміністративних послуг було відмовлено та зауважено, що дана заява ОСОБА_2 буде прийнята лише після позитивного вирішення уповноваженим органом поданої позивачем 09.05.2023 заяви про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі.

19 червня 2023 року відбулося засідання комісії з проведення обстеження сімей Старовижівської селищної ради, на якому було прийнято рішення про відмову в наданні позивачу соціальної послуги з догляду на професійній основі, оформлене протоколом засідання згаданої комісії № 10 від 19.06.2023 та надійшло рішення про відмову в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі від 19.06.2023 за підписом селищного голови ОСОБА_3 та головного спеціаліста гуманітарного відділу Старовижівської селищної ради Цалая Р.Ю.

Вважаючи рішення відповідача про відмову в наданні позивачу соціальної послуги з догляду на професійній основі протиправною позивач звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно достатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Згідно з частиною першоїстатті 8 Закону України «Про соціальні послуги»суб`єктами системи надання соціальних послуг є:

1) уповноважені органи у сфері надання соціальних послуг;

2) отримувачі соціальних послуг;

3) надавачі соціальних послуг;

4) об`єднання працівників системи надання соціальних послуг;

5) об`єднання надавачів соціальних послуг;

6) об`єднання отримувачів соціальних послуг.

Згідно з пунктами 6, 10, 15 частини першоїстатті 1 Закону України «Про соціальні послуги»надавачі соціальних послуг - юридичні та фізичні особи, фізичні особи - підприємці, включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг; отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги; складні життєві обставини - обставини, що негативно впливають на життя, стан здоров`я та розвиток особи, функціонування сім`ї, які особа/сім`я не може подолати самостійно. Чинники, що можуть зумовити складні життєві обставини:

а) похилий вік;

б) часткова або повна втрата рухової активності, пам`яті;

в) невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування;

г) психічні та поведінкові розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин;

ґ) інвалідність;

д) бездомність;

е) безробіття;

є) малозабезпеченість особи;

ж) поведінкові розлади у дітей через розлучення батьків;

з) ухилення батьками або особами, які їх замінюють, від виконання своїх обов`язків із виховання дитини;

и) втрата соціальних зв`язків, у тому числі під час перебування в місцях позбавлення волі;

і) жорстоке поводження з дитиною;

ї) насильство за ознакою статі;

й) домашнє насильство;

к) потрапляння в ситуацію торгівлі людьми;

л) шкода, завдана пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією;

Згідно з частиною першоюстатті 11 Закону України «Про соціальні послуги»до уповноважених органів системи надання соціальних послуг належать:

1) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення;

2) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації;

3) виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Відповідно до частин першої-сьомоїстатті 11 Закону України «Про соціальні послуги»надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.

До надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору належать надавачі соціальних послуг, утворені органами, зазначеними у частині першійстатті 11 цього Закону, діяльність яких фінансується за рахунок коштів відповідного бюджету/бюджетів.

До надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору належать:

1) установи/заклади надання соціальних послуг (стаціонарні, реабілітаційні, тимчасового перебування);

2) інші установи/заклади соціальної підтримки (обслуговування), у тому числі спеціалізовані служби підтримки осіб, постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі.

З метою оптимізації та комплексного підходу до надання соціальних послуг можуть утворюватися комплексні установи/заклади надання соціальних послуг, структурні або відокремлені (територіальні) підрозділи яких надають різні соціальні послуги різним групам населення.

Керівник надавача соціальних послуг державного/комунального сектору призначається на посаду на конкурсній основі за контрактом. Положення про конкурсну комісію, умови та порядок проведення конкурсу затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Типове положення про установи/заклади, що надають соціальні послуги, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Соціальні послуги можуть надаватися у центрах зайнятості, закладах охорони здоров`я, освіти, культури тощо.

До надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності.

Працівники надавачів соціальних послуг державного/комунального та недержавного секторів та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, забезпечують надання соціальних послуг на професійній основі відповідно до вимог цьогоЗакону.

До працівників надавачів соціальних послуг державного/комунального та недержавного секторів належать фахівці та професіонали (соціальні працівники, фахівці із соціальної роботи, соціальні менеджери та інші) та соціальні робітники.

Кваліфікаційні вимоги до працівників надавачів соціальних послуг, порядок атестації фахівців та професіоналів надавачів соціальних послуг визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації фахівців та професіоналів надавачів соціальних послуг здійснюють заклади освіти (у тому числі заклади післядипломної освіти), що мають відповідну ліцензію, видану в установленому порядку. До підвищення кваліфікації зазначених фахівців та професіоналів можуть залучатися громадські об`єднання, міжнародні організації, благодійні, релігійні та неурядові організації, установи та організації, що мають досвід роботи з відповідними вразливими групами населення. Програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації таких осіб затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації соціальних робітників здійснюються шляхом формального або неформального професійного навчання відповідно до законодавства.

Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, проходять підготовку та перепідготовку у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Уповноважені органи у системі надання соціальних послуг можуть проводити семінари, тренінги тощо для працівників, які надають соціальні послуги, та фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності.

Оплата праці працівників надавачів соціальних послуг має забезпечувати належні матеріально-побутові умови для ефективної діяльності працівників, підвищувати престижність професії, сприяти підвищенню кваліфікації працівників.

Умови оплати праці працівників надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору визначаються Кабінетом Міністрів України. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть встановлювати додаткові стимулюючі виплати працівникам надавачів соціальних послуг.

Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є:

1) особами з інвалідністю I групи;

2) дітьми з інвалідністю;

3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;

4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;

5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги. Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи - надавача соціальної послуги визначається шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.

У разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях компенсація за догляд, передбачена цією частиною, особам із числа внутрішньо переміщених осіб за новим місцем їх проживання/перебування разом із особами, за якими вони здійснюють догляд, призначається і виплачується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі»затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі (далі - Порядок № 1040).

Згідно з пунктом 1 Порядок № 1040 цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, пройшла підготовку та перепідготовку з основ догляду (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі) особам, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися (далі - соціальні послуги з догляду на професійній основі) та є:

громадянами похилого віку;

особами з інвалідністю;

невиліковно хворими, а також хворими, що потребують тривалого лікування;

дітьми з інвалідністю;

дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161(Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 306; 2020 р., № 12, ст. 481).

Як встановлено судом, ОСОБА_1 , є особою з інвалідністю з першої групи (підгрупа А) загального захворювання. Потребує постійного сторонього догляду.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1040 особи або законні представники осіб, які потребують надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, можуть обрати фізичну особу, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, із переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - перелік), який ведуть структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи сільських, селищних, районних у містах (у разі утворення), міських рад (далі - уповноважений орган).

Особа або законний представник особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, подають уповноваженому органу заяву про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі за формою згідно з додатком 1 (далі - заява про потребу в наданні соціальних послуг).

Під час подання заяви про потребу в наданні соціальних послуг особою або законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, пред`являються:

паспорт громадянина України, для іноземців та осіб без громадянства - довідка про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання;

документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.

До заяви про потребу в наданні соціальних послуг додаються:

висновок про стан здоров`я особи, яка через порушення функцій організму не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребує надання соціальних послуг з догляду (далі - висновок про стан здоров`я), за формою, затвердженою МОЗ;

копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);

копія свідоцтва про народження дитини з інвалідністю віком до 18 років (за потреби);

копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ (за потреби);

довідка про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ (за потреби);

копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);

копія рішення суду або рішення органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі (для опікунів або піклувальників).

Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу, який прийняв заяву про потребу в наданні соціальних послуг.

09.05.2023 позивач повторно звернулася на адресу відповідача із заявою про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі та надала всі необхідні визначені Порядком додаткові документ через Центр надання адміністративних послуг Старовижівської селищної ради. У прийомі заяви ОСОБА_2 про згоду надавати позивачу соціальні послуги з догляду на професійній основі Центром надання адміністративних послуг було відмовлено та зауважено, що дана заява ОСОБА_2 буде прийнята лише після позитивного вирішення уповноваженим органом поданої позивачем 09.05.2023 заяви про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 104 уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяви про потребу в наданні соціальних послуг особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законного представника здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, за показниками згідно з додатком 2.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законного представника.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком 2.

Якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, їй установлено IV групу рухової активності (5 ступінь індивідуальної потреби), соціальні послуги з догляду на професійній основі можуть надаватися два - три рази на тиждень; IV групу рухової активності (6, 7 ступені індивідуальної потреби) - чотири - п`ять разів на тиждень; V групу рухової активності - шість - сім разів на тиждень (у разі потреби).

Уповноважений орган протягом одного робочого дня після підготовки висновку за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, надсилає такій особі або її законному представнику пропозицію щодо можливості надання соціальних послуг з догляду надавачем соціальних послуг (догляду вдома, паліативного догляду, підтриманого проживання) комунального чи недержавного сектору.

Якщо особа, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законний представник бажають отримати соціальні послуги догляду вдома, паліативного догляду, підтриманого проживання від надавача соціальних послуг комунального чи недержавного сектору, така особа або її законний представник протягом одного робочого дня після отримання відповідної пропозиції повідомляють про це уповноваженому органу для організації надання соціальних послуг.

У разі відмови особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законного представника від надання соціальних послуг догляду вдома, паліативного догляду, підтриманого проживання надавачем соціальних послуг комунального чи недержавного сектору уповноважений орган може відмовити такій особі або її законному представнику в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі, про що протягом одного робочого дня повідомляє особі або її законному представнику.

Якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, уповноважений орган приймає рішення про надання таких послуг фізичною особою, такий орган протягом двох робочих днів після комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, надсилає письмове повідомлення фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, про вибір такої особи.

З матеріалів справи слідує, що 09.05.2023 до відповідача від ОСОБА_1 надійшла заява про потребу у наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі.

Комісією, «Про комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг», здійснено комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб заявника. Відповідно до шкали оцінювання елементарних та складних дій встановлена V група рухової активності, 8 ступінь та підтверджено потребу у наданні соціальних послуг з догляду.

І лише після неодноразових звернень позивача листом від 29.05.2023 ОСОБА_1 було запропоновано отримати послугу паліативного догляду в КНП «Старовижівська багатопрофільна лікарня» або послугу стаціонарного догляду у відділенні стаціонарного догляду для постійного проживання у с.Кримне Центру надання соціальних послуг Дубечненьської сільської ради. Також, 29 травня 2023 року Відповідачем на адресу позивача було надіслано ще один лист № 194/02-20, у якому знову ж було згадано вищевказані пропозиції щодо отримання послуг паліативного або стаціонарного догляду.

Про те як зазначає позивач Центром надання соціальних послуг Дубечненьської сільської ради у с.Кримне, її було повідомлено, що Старовижівська селищна рада взагалі не зверталась до адміністрації даного закладу з приводу можливості влаштування позивача до Центру для отримання нею соціальних послуг з догляду.

Крім того позивач зазначає, що в Центрі надання соціальних послуг Дубечненьської сільської ради у с.Кримне не має відповідних умов для її постійного перебування там, а саме: не має відповідних профільних лікарів огляду яких вона часто потребую, не має цілодобового медичного працівника, який їй необхідний. Також, у вищезгаданому стаціонарі не має як мінімум спеціалізованого ліжка та всіх інших пристосувань, які необхідні для її повсякденного життя як особи з інвалідністю 1 групи «прикутої до ліжка».

Щодо паліативного догляду в КНП "Старовижівська багатопрофільна лікарня", в телефонному режимі позивача було повідомлено, що в цей заклад її можуть прийняти лише на короткий термін лікування (1 - 2 місяці), а не на постійне перебування.

Також позивач зазначає, що на звернення позивача від 02.03.2023 про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі та відповідно про згоду надавати ці послуги ОСОБА_2 , відповідач не здійснивши жодних дій визначених вимогами Порядку, 27.03.2023 листом від № 94/2 відмовив в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі у зв`язку із відсутністю на це коштів у бюджеті громади.

Згідно з абзацом 1 пункту 10 Порядку № 1040 відповідно до поданих заяв про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги, документів та з урахуванням комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, уповноважений орган протягом десяти календарних днів готує договір про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі (далі - договір), що укладається у письмовій формі між фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, особою, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, або її законним представником та уповноваженим органом за формою згідно з додатком 4.

Згідно з пунктом 21 Порядку № 1040 рішення уповноваженого органу про припинення виплати або відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.

Проаналізувавши вищенаведені норми у системному взаємозв`язку із обставинами справи, суд зазначає про те, щовідмова позивачу в укладенні з нею договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі ОСОБА_2 у зв`язку з обмеженістю фінансових ресурсів бюджету Старовижівської селищної ради не ґрунтується на вимогах Закону і є протиправною, оскільки Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040не передбачено такої підстави для відмови.

Частиною першоюстатті 2 КАС Українивстановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною другоюстатті 9 КАС Українисуд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зміст наведених норм означає, що спосіб відновлення порушеного права особи, яка звернулася до суду за захистом, має бути ефективним.

Частиною четвертоюстатті 245 КАС Українипередбачено, що у випадку, визначеному пункті 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Зміст компетенції суб`єкта владних повноважень складають його повноваження - певні права та обов`язки органу діяти, вирішуючи коло справ, визначених цією компетенцією. В одних випадках це зміст прав та обов`язків (право діяти чи утримуватися від певних дій), в інших - йому надається свобода діяти на свій розсуд, тобто оцінюючи ситуацію, вибирати один із кількох варіантів дій (або утримуватися від дій) чи один з варіантів можливих рішень. У разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії - в межах, визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права.

З огляду на встановлені у справі обставини та наведені норми чинного законодавства України, що врегульовує спірні правовідносини, суд прийшов до обгрунтованоговисновку про те, що належним способом захисту прав позивача буде визнання протиправним та скасування рішення комісії з проведення обстежень сімей Старовижівської селищної ради, оформлене протоколом № 10 від 19.06.2023 року про відмову ОСОБА_1 в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі; визнання протиправним та скасування рішення про відмову в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі ОСОБА_1 від 19.06.2023 року, підписане Старовижівським селищним головою Камінським В.Ф. та головним спеціалістом гуманітарного відділу Старовижівської селищної ради Цалаєм Р.Ю.; зобов`язання Старовижівську селищну раду за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_1 прийняти рішення про надання їй соціальних послуг з догляду на професійній основі фізичною особою із переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Керуючись статтями 139, 243, 245, 246, 262, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Старовижівської селищної ради 44401, Волинська область, Ковельський район, смт. Стара Вижівка, площа Миру, 3, код ЄДРПОУ 04333224) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з проведення обстежень сімей Старовижівської селищної ради, оформлене протоколом № 10 від 19.06.2023 року про відмову ОСОБА_1 в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі.

Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в наданні соціальної послуги з догляду на професійній основі ОСОБА_1 від 19.06.2023 року, підписане Старовижівським селищним головою Камінським В.Ф. та головним спеціалістом гуманітарного відділу Старовижівської селищної ради Цалаєм Р.Ю.

Зобов`язати Старовижівську селищну раду за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_1 прийняти рішення про надання їй соціальних послуг з догляду на професійній основі фізичною особою із переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.Д. Ковальчук

Джерело: ЄДРСР 116576664
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку