У Х В А Л А
Справа № 348/191/24
Номер провадження 1-кс/348/67/24
26 січня 2024 року м.Надвірна
Слідчий суддя Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , представника ІНФОРМАЦІЯ_1 - ОСОБА_3 , розглянувши скаргу адвоката ОСОБА_4 в інтересах ОСОБА_5 в порядку ст.206 КПК України на дії службових осіб ІНФОРМАЦІЯ_2 , -
встановив:
До Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області 26.01.2024 року надійшла вищезазначена скарга, в який адвокат повідомила про те, що 25.01.2024 о 14.00 годині ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , було примусово поміщено до ІНФОРМАЦІЯ_1 , де він зараз і перебуває поза своєю волею. Працівники даного ТЦК застосували до ОСОБА_5 фізичну силу, вдарили по обличчю, застосували психічний і моральний тиск. Не зважаючи на відсутність будь-яких ухвал чи інших законних підстав працівники ІНФОРМАЦІЯ_1 утримують ОСОБА_5 в ІНФОРМАЦІЯ_4 , який розташований за адресою: АДРЕСА_1 без будь яких законних на те підстав.
Як зазначає представник ОСОБА_5 , вона зверталась в поліцію неодноразово за фактом викрадення особи, а саме ОСОБА_5 , його незаконного затримання та завдання тілесних ушкоджень, а також у Військову службу правопорядку Івано-Франківської області у м.Івано-Франківськ, проте ці органи виявились некомпетентними та не змогли нічого вдіяти.
На підставі ст..206 КПК України скаржник просить постановити ухвалу, якою негайно звільнити із незаконного утримання ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 .
В судове засідання представник ОСОБА_5 - адвокат ОСОБА_4 не з`явилась, про розгляд справи повідомлялась належним чином, її неявка не перешкоджає розгляду справи. Клопотання про проведення відео конференції адвокатом ОСОБА_4 залишено без задоволення, у зв`язку відсутністю можливості забронювати вільного майданчику відео конференції із Івано-Франківським міським судом Івано-Франківської області.
Представник ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 в судовому засіданні вимоги скарги не визнала та пояснила, що відповідно до покладених функціональних обов`язків службові особи ІНФОРМАЦІЯ_1 забезпечують організацію проведення мобілізації чоловіків призовного віку, оголошену указом Президента України у зв`язку із збройною агресією російської федерації. При цьому службові особи ІНФОРМАЦІЯ_1 не є уповноваженими службовими особами, яким надано право на здійснення затримання осіб, а лише здійснюють оповіщення під час мобілізації. Зазначила, що громадянин України ОСОБА_5 був виявлений працівниками Національної поліції спільно із представниками ІНФОРМАЦІЯ_1 , які проводили заходи щодо розшуку та виявлення осіб, які ухиляються від призову на військову службу по мобілізації. Указом Президента України «Про загальну мобілізацію» та положеннями ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» чітко визначено, під час мобілізації громадяни України зобов`язані з`явитися до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки для уточнення облікових даних, проходження ВЛК та можливого призову на військову службу. Оскільки у ОСОБА_5 були відсутні будь-які документи, його особу було встановлено за допомогою додатку «Дія» на його мобільному телефоні. ОСОБА_5 перевірений за допомогою реєстру «Оберіг», яка є всеукраїнською базою обліку військовозобов`язаних. Згідно даної бази встановлено, що ОСОБА_5 перебуває на обліку у м. Коломия, підлягає призову по мобілізації та перебуває у розшуку з 01.11.2022. ОСОБА_5 роз`яснено його права та обов`язки, передбачені правилами військового обліку, після чого запропоновано проїхати до ІНФОРМАЦІЯ_1 для уточнення військово-облікових даних та проходження ВЛК. 25.01.2024 вказаного громадянина працівниками Національної поліції та представниками ІНФОРМАЦІЯ_1 було доставлено до приміщення ІНФОРМАЦІЯ_1 , де після уточнення його даних та проведення роз`яснювальної роботи, він добровільно погодився на проходження військово-лікарської комісії. У картці обстеження та медичного огляду ОСОБА_5 особисто зазначив про надання ним повної інформації щодо стану свого здоров`я. За результати проходження ВЛК встановлено, що ОСОБА_5 придатний до військової служби. За результатами уточнення військово-облікових даних встановлено, що у ОСОБА_5 відсутні підстави, передбачені ст. 23 Закону України ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», для відстрочки від призову на військову службу по мобілізації. Тому на підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 25.01.2024 № 25 вказаний громадянин як солдат 25.01.2024 вибув у розпорядження командира в/ч НОМЕР_1 для проходження військової служби. Враховуючи наведене вважає, що посилання скаржника про те, що ОСОБА_5 незаконно, проти його волі затримано і такий утримується в ІНФОРМАЦІЯ_1 , є голослівними та не відповідають дійсності. На підтвердження вказаних обставин представником ІНФОРМАЦІЯ_1 надані відповідні документи.
За повідомленням представника ІНФОРМАЦІЯ_1 солдат ОСОБА_5 25.01.2024 направлений на збірний пункт і знаходиться в розпорядженні командира військової частини.
Заслухавши думку представника ІНФОРМАЦІЯ_1 , дослідивши матеріали скарги та матеріали, надані ІНФОРМАЦІЯ_5 , слідчий суддя дійшов наступних висновків.
Слідчим суддею встановлено, що згідно витягу з додатку «Дія» - «Є Документ» ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 є громадянином України.
Відповідно до витягу всеукраїнської бази обліку військовозобов`язаних «Оберіг», ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , взятий на облік 05.02.2009, ІНФОРМАЦІЯ_6 , проживає в м.Коломия, з 01.11.2022 в розшуку.
Згідно із картки обстеження та медичного огляду від 25.01.2024, ОСОБА_5 пройшов військово-лікарську комісію при ІНФОРМАЦІЯ_4 . У п. 11 картки обстеження та медичного огляду ОСОБА_5 своїм особистим підписом підтвердив про надання ним повної інформації щодо стану свого здоров`я, та про попередження про надання неповної та недостовірної інформації.
Згідно із довідки військово-лікарської комісії від 25.01.2024 № 120/5662 випливає, що за результатами проходження ВЛК встановлено, що ОСОБА_5 придатний до військової служби.
На підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 25.01.2014 № 25, солдат ОСОБА_5 з 25.01.2024 вибув у розпорядження командира в/ч НОМЕР_2 для проходження військової служби.
Відповідно до ч.ч.2-5 ст.206 КПК якщо слідчий суддя отримує з будь-яких джерел відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, або не звільнена з-під варти після внесення застави в установленому цим Кодексом порядку, він зобов`язаний постановити ухвалу, якою має зобов`язати будь-який орган державної влади чи службову особу, під вартою яких тримається особа, негайно доставити цю особу до слідчого судді для з`ясування підстав позбавлення свободи. Слідчий суддя зобов`язаний звільнити позбавлену свободи особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких тримається ця особа, не надасть судове рішення, яке набрало законної сили, або не доведе наявність інших правових підстав для позбавлення особи свободи. Слідчий суддя зобов`язаний звільнити особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких трималася ця особа, не доведе: 1) існування передбачених законом підстав для затримання особи без ухвали слідчого судді, суду; 2) неперевищення граничного строку тримання під вартою; 3) відсутність зволікання у доставленні особи до суду.
Відповідно до ст. 208 КПК України передбачено право затримання уповноваженою службовою особою без ухвали слідчого судді, суду затримати особу, підозрювану у вчиненні кримінального правопорушення, у визначених випадках.
Згідно зі статті 209 КПК України особа є затриманою з моменту, коли вона силою або через підкорення наказу змушена залишатися поряд із уповноваженою службовою особою чи в приміщенні, визначеному уповноваженою службовою особою.
З системного аналізу вказаних статей КПК України, в сукупності з положеннями статей 1, 2 цього Кодексу, можна дійти висновку, що загальні обов`язки судді щодо захисту прав людини поширюються на будь-які випадки, незалежно від процедури, під час якої виникають відповідні обставини за якими особа позбавлена свободи, при цьому орган державної влади чи службова особа, які утримують особу під вартою, повинна довести існування передбачених законом підстав для затримання особи без ухвали слідчого судді, суду або наявність інших правових підстав для позбавлення її свободи.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до ч. 2 ст. 102, п.п. 1, 17, 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Указом Президента України № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022, оголошено про проведення загальної мобілізації.
Стаття 65 Конституції України проголошує, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
За приписами статей 2, 3, 4 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Проходження військової служби здійснюється громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом. Правовою основою військового обов`язку і військової служби є Конституція України, цей Закон, Закони України "Про оборону України"; "Про Збройні Сили України"; "Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію", інші закони України, а також прийняті відповідно до них укази Президента України та інші нормативно-правові акти щодо забезпечення обороноздатності держави, виконання військового обов`язку, проходження військової служби, служби у військовому резерві та статусу військовослужбовців, а також міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Комплектування військовослужбовцями Збройних Сил України та інших військових формувань здійснюється шляхом: призову громадян України на військову службу; прийняття громадян України на військову службу за контрактом.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки забезпечують виконання військового обов`язку громадянами України. Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, завданнями територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених обов`язків є виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, керівництво військовим обліком призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, підготовка та проведення в особливий період мобілізації людських і транспортних ресурсів, участь у військово-патріотичному вихованні громадян, здійснення інших заходів з питань оборони відповідно до законодавства.
Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань: ведуть військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів ; оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов`язаним та резервістам; взаємодіють з місцевими держадміністраціями, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування з питань військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час; проводять серед населення рекламно-агітаційну роботу із залучення на військову службу за контрактом, службу у військовому резерві, вступу до вищих військових навчальних закладів або військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти; проводять агітацію, відбір, вивчення, оформлення документів кандидатів на військову службу за контрактом, у тому числі осіб офіцерського складу, та їх направлення до військових частин, навчальних військових частин (центрів); здійснюють заходи оповіщення та призову громадян (крім військовозобов`язаних та резервістів СБУ та Служби зовнішньої розвідки): на військову службу за призовом осіб офіцерського складу; на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (зарахованих до військового оперативного резерву); на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (незалежно від місця їх перебування на військовому обліку); розробляють плани проведення мобілізації людських і транспортних ресурсів, удосконалення системи оповіщення, збору та поставки зазначених мобілізаційних ресурсів на відповідній території; ведуть на відповідній території облік підприємств, які залучаються до виконання мобілізаційних завдань, а також облік людських і транспортних ресурсів, призначених для задоволення потреб оборони держави; здійснюють контроль за проведенням на підприємствах, у закладах освіти роботи з ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час; видають довідки громадянам про проходження військової служби, зокрема про період участі у бойових діях для врахування до стажу ; звертаються до Національної поліції або її територіальних підрозділів щодо надання відомостей стосовно призовників про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості; звертаються в установленому законом порядку до органів Національної поліції щодо доставлення до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення; розглядають справи про адміністративні правопорушення та накладають адміністративні стягнення відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення; виконують інші функції відповідно до законодавства, здійснюють приписку допризовників до призовних дільниць; розподіляють призовників під час їх приписки до призовних дільниць і призову на строкову військову службу за видами (родами сил і військ) ІНФОРМАЦІЯ_7 , іншими військовими формуваннями; організовують та проводять професійно-психологічний відбір громадян під час приписки до призовної дільниці, призову на військову службу, службу у військовому резерві, відбору кандидатів на військову службу за контрактом; беруть участь в організації та забезпеченні роботи районних (міських) призовних комісій, готують для розгляду зазначеними комісіями матеріали з питань призову громадян на строкову військову службу, службу у військовому резерві, надання відстрочки або звільнення їх від призову на строкову військову службу, службу у військовому резерві; сприяють організації призовними комісіями проведення медичного огляду, обстеження та лікування призовників; здійснюють формування команд призовників для організованого їх відправлення на збірний пункт територіального центру комплектування та соціальної підтримки Автономної АДРЕСА_2 та Севастополя; організовують з визначеною періодичністю проведення медичних оглядів та психологічних обстежень військово-лікарськими комісіями військовозобов`язаних і резервістів; оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік .
У відповідності до ст. 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", громадяни зобов`язані: з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період. Під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин .
Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.
Органи Національної поліції України у встановленому законом порядку зобов`язані доставити осіб, які у разі порушення ними законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію до територіального центру комплектування (ст..ст.259,262 КУпАП, ч.3 ст.38 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу»).
Скаржник у поданій скарзі вказує на незаконне затримання і позбавлення волі ОСОБА_5 , яке триває з 25.01.2024 по теперішній час.
Разом з тим, в судовому засіданні належними доказами встановлено, що ОСОБА_5 25.01.2024 в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 добровільно пройшов військово-лікарську комісію, за результатами якої був визнаний придатним до військової служби.
Крім цього, за наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 25.01.2014 № 25, солдат ОСОБА_5 з 25.01.2024 вибув у розпорядження командира в/ч НОМЕР_2 для проходження військової служби, чим спростовуються посилання скаржника про те, що ОСОБА_5 був незаконного затриманий та утримується проти його волі в приміщенні ІНФОРМАЦІЯ_1 по даний час.
Як випливає із змісту скарги, у даному випадку має місце незгода скаржника із діями працівників ІНФОРМАЦІЯ_1 , пов`язаними з мобілізаційними заходами щодо громадянина України ОСОБА_5 .
Надані слідчому судді ІНФОРМАЦІЯ_5 дані свідчать про те, що ОСОБА_5 на момент розгляду скарги не є особою, яка незаконно позбавлена волі чи утримується під вартою, а тому відсутні відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення.
Разом з тим, ОСОБА_5 у встановленому законом порядку призваний на військову службу під час мобілізації, йому присвоєне військове звання і його направлено для проходження військової служби.
Враховуючи наведені обставини, слідчий суддя вважає, що підстави для застосування положень ст.206КПК України та задоволення скарги відсутні.
При цьому,слідчий суддя звертає увагу скаржника на те, що у разі порушення прав чи інтересів службовими (посадовими) особами територіального центру комплектування та соціальної підтримки при здійсненні ними свої повноважень, пов`язаними із мобілізацією, для судового захисту вона вправі звернутись із адміністративним позовом до компетентного адміністративного суду, а у разі вчинення щодо ОСОБА_5 протиправних дій, що містять ознаки кримінальних правопорушень до правоохоронного органу із заявою про вчинення кримінального правопорушення.
На підставі викладеного та керуючись ст. 206 КПК України, -
постановив :
Скаргу адвоката ОСОБА_4 в інтересах ОСОБА_5 в порядку ст.206 КПК України на дії службових осіб ІНФОРМАЦІЯ_2 , - залишити без задоволення.
Вступна та резолютивна частини ухвали постановлені в нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 26.01.2024.
Повний текст ухвали проголошений 26.01.2024.
Слідчий суддя: ОСОБА_1