open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"09" січня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/2867/21Господарський суд Одеської області у складі судді Гута С.Ф.,

секретар судового засідання Борисова Н.В.,

за участю представників учасників справи:

від позивача: не з`явився,

від відповідача: не з`явився,

від третіх осіб: не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Державного підприємства Адміністрація морських портів України в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (Адміністрація Одеського морського порту) до відповідача: Судновласник т/х "DELFI" Компанія MISTER DRAKE PC, за участю третіх осіб, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Начальник управління (служби) капітана Одеського морського порту, Капітан Одеського морського порту Одеса Антонов Олександр Олексійович, про стягнення 4484573,34 грн,

встановив:

Державне підприємство Адміністрація морських портів України в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (Адміністрація Одеського морського порту) (далі ДП АМПУ, Позивач), за участю третіх осіб, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Начальник управління (служби) капітана Одеського морського порту, Капітан Одеського морського порту Одеса Антонов Олександр Олексійович, звернулось до Господарського суду Одеської області із позовною заявою про стягнення з Судновласник т/х "DELFI" Компанія MISTER DRAKE PC (далі MISTER DRAKE PC, Відповідач) 4484573,34 грн витрат, пов`язаних з аварійною морською подією судна "DELFI".

Обґрунтовуючи звернення із позовом до господарського суду ДП АМПУ посилається на те, що 21.11.2019 р. в акваторії Одеського морського порту сталася аварійна морська подія з судном "DELFI" (ІМО номер: 8866266), яке дрейфувало на якорі у південно-західному напрямку з акваторії порту «Південний» та 22.11.2019 р. потрапило на мілину в акваторії морського порту Одеса.

Однак, враховуючи те, що власником судна "DELFI" Компанією MISTER DRAKE PC не вчинено дій з підняття судна, та приймаючи до уваги визначений законодавством обов`язок морських портів із забезпечення очищення своїх акваторій від забруднюючих речовин, локалізацію та ліквідацію наслідків аварійних скидів забруднюючих речовин ДП АМПУ понесено збитки загальним розміром 4484573,34 грн, пов`язані із ліквідацією наслідків аварійної морської події.

Доводить до відома суду про іншу судову справу 916/2394/20 за позовом ДП АМПУ до Компанія MISTER DRAKE PC про відшкодування витрат, понесених у ході аварійної морської події із судном "DELFI".

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.09.2021 р. позовній заяві ДП АМПУ присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 916/2867/21 та визначено суддю Господарського суду Одеської області Гута С.Ф. для її розгляду.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.09.2021 р. прийнято позовну заяву ДП АМПУ до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/2867/21, ухвалено розглядати справу в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.10.2021 р.

04.10.2021 р. від особа, яка представляла інтереси MISTER DRAKE PC в межах іншої справи надійшла заява, в якій повідомляє, що не вже має повноважень представляти інтереси Відповідача.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.10.2021 р. відкладено підготовче засідання на 11.11.2021 р.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.11.2021 р. відкладено підготовче засідання на 12.05.2022 р., запропоновано MISTER DRAKE PC надати відзив на позову заяву до 05.05.2022 р.; зобов`язано ДП АМПУ у строк до 25.11.2021 р. надати нотаріально засвідчений переклад на англійську мову позовної заяви разом із ухвалою для надсилання MISTER DRAKE PC (яке є юридичною особою зареєстрованою за законодавством Великої Британії); зупинено провадження у справі № 916/2867/21 до 12.05.2022 р.

25.01.2022 р. Господарським судом Одеської області надіслано прохання про вручення за кордоном судових справи або позасудових документів до Royal Courts of Justice (Room E16, Strand, London WC2A 2LL).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.05.2022 р. відкладено підготовче засідання на 06.10.2022 р., запропоновано MISTER DRAKE PC надати відзив на позову заяву до 05.10.2022 р.; зупинено провадження у справі № 916/2867/21 до 06.10.2022 р. та зобов`язано ДП АМПУ надати нотаріально засвідчений переклад на англійську мову ухвали суду від 12.05.2022 р. для надсилання MISTER DRAKE PC.

26.07.2022 р. Господарським судом Одеської області надіслано прохання про вручення за кордоном судових справи або позасудових документів до Royal Courts of Justice (Room E16, Strand, London WC2A 2LL).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 06.10.2022 р. відкладено підготовче засідання на 07.02.2023 р., запропоновано MISTER DRAKE PC надати відзив на позову заяву до 06.02.2023 р.; зупинено провадження у справі № 916/2867/21 до 07.02.2023 р. та зобов`язано ДП АМПУ надати нотаріально засвідчений переклад на англійську мову ухвали суду від 06.10.2022 р. для надсилання MISTER DRAKE PC.

07.11.2022 р. Господарським судом Одеської області надіслано прохання про вручення за кордоном судових справи або позасудових документів до Royal Courts of Justice (Room E16, Strand, London WC2A 2LL).

27.12.2022 р. до господарського суду від Royal Courts of Justice надійшло повідомлення про неможливість вручення поштової кореспонденції MISTER DRAKE PC за вказаною у документах адресою.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 07.02.2023 р. відкладено підготовче засідання на 23.02.2023 р.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 23.02.2023 р. відкладено підготовче засідання на 27.06.2023 р., запропоновано MISTER DRAKE PC надати відзив на позову заяву до 26.06.2023 р.; зупинено провадження у справі № 916/2867/21 до 27.06.2023 р. та зобов`язано ДП АМПУ надати нотаріально засвідчений переклад на англійську мову ухвали суду від 23.02.2023 р. для надсилання MISTER DRAKE PC.

17.04.2023 р. Господарським судом Одеської області надіслано прохання про вручення за кордоном судових справи або позасудових документів до Royal Courts of Justice (Room E16, Strand, London WC2A 2LL).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.06.2023 р. закрито підготовче провадження у справі № 916/2867/21 та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 14.11.2023 р.; зупинено провадження у справі № 916/2867/21 до 14.11.2023 р. та зобов`язано ДП АМПУ надати нотаріально засвідчений переклад на англійську мову ухвали суду від 27.06.2022 р. для надсилання MISTER DRAKE PC.

04.09.2023 р. Господарським судом Одеської області надіслано прохання про вручення за кордоном судових справи або позасудових документів до Royal Courts of Justice (Room E16, Strand, London WC2A 2LL).

08.11.2022 р. до господарського суду від Royal Courts of Justice надійшло повідомлення про неможливість вручення поштової кореспонденції MISTER DRAKE PC.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.11.2023 р. відкладено розгляд справи на 12.12.2023 р.

21.11.2022 р. до господарського суду від Royal Courts of Justice надійшло повідомлення про неможливість вручення поштової кореспонденції MISTER DRAKE PC.

Однак у період з 30.11.2023 р. по 07.12.2023 р. у зв`язку із несанкціонованим втручанням в роботу інформаційних (автоматизованих) комунікаційних мереж та ресурсів суду призупинено роботу автоматизованої системи діловодства Господарського суду Одеської області, внаслідок чого до 15.12.2023 р. тривали відновлювальні роботи та судові засідання не проводились.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.12.2023 р. призначено судове засідання на 09.01.2024 р.

Приписами статті 367 ГПК України встановлено, що у разі якщо в процесі розгляду справи господарському суду необхідно вручити документи, отримати докази, провести окремі процесуальні дії на території іншої держави, господарський суд може звернутися з відповідним судовим дорученням до іноземного суду або іншого компетентного органу іноземної держави (далі іноземний суд) у порядку, встановленому цим Кодексом або міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Судове доручення надсилається у порядку, встановленому цим Кодексом або міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, а якщо міжнародний договір не укладено - Міністерству юстиції України, яке надсилає доручення Міністерству закордонних справ України для передачі дипломатичними каналами.

Відповідно до пунктів 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7 6.8 Інструкції про порядок виконання міжнародних договорів з питань надання правової допомоги в цивільних справах щодо вручення документів, отримання доказів та визнання і виконання судових рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України та Державної судової адміністрації України від 27.06.2008 за № 1092/5/54, у разі, якщо правова допомога запитується або надається на підставі Конвенції про вручення за кордоном судових та позасудових документів у цивільних або комерційних справах 1965 року (далі - Конвенція про вручення), застосовуються відповідні положення цієї Інструкції з урахуванням викладеного в пунктах 6.2 - 6.14 цієї Інструкції. Доручення про вручення документів за кордоном на підставі Конвенції про вручення складається судом чи іншим заінтересованим компетентним органом України у формі прохання, яка установлена Конвенцією про вручення, згідно з додатком 10 до цієї Інструкції. Заповнений формуляр доручення і документи, що підлягають врученню, надсилаються у двох примірниках. У разі, якщо документ підлягає врученню в іноземній державі відповідно до частини першої статті 5 Конвенції про вручення, він має бути складений або перекладений на офіційну мову або одну з офіційних мов запитуваної держави. Суд чи інший компетентний орган України надсилає доручення на підставі Конвенції про вручення до Центрального органу іноземної держави, визначеного запитуваною державою відповідно до статті 2 цієї Конвенції, напряму.

Судове доручення надсилається у порядку, встановленому цим Кодексом або міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, а якщо міжнародний договір не укладено Міністерству юстиції України, яке надсилає доручення Міністерству закордонних справ України для передачі дипломатичними каналами.

Враховуючи те, що MISTER DRAKE PC є юридичною особою зареєстрованою за законодавством Великої Британії, розгляд справи здійснювався в межах розумного строку з метою повідомлення Відповідача про судове провадження шляхом надсилання прохання про вручення за кордоном судових справи або позасудових документів до Royal Courts of Justice з метою повідомлення MISTER DRAKE PC.

У призначене на 09.01.2024 р. судове засідання представники учасників справи не з`явились. ДП АМПУ звернулось до господарського суду із заявою про розгляд справи за відсутності його представника. Інші учасники справи повідомлялись у передбачений законодавством спосіб, правом на участь в судовому засіданні не скористались.

Додатково, у даному випадку суд враховує, що за приписами частини 1 статті 9 ГПК України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Єдиний державний реєстр судових рішень автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (частина 1 статті 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

В ході розгляду даної справи Господарським судом Одеської області, у відповідності до пункту 4 частини 5 статті 13 ГПК України, створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.

Письмового відзиву від MISTER DRAKE PC до Господарського суду Одеської області як і інших клопотань або заяв не надходило у зв`язку з чим у відповідності до частини 4 статті 13 та частини 9 статті 165 ГПК України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

09.01.2024 р. судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Приписами статті 14 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, суд встановив:

21.11.2019 р. сталася аварійна морська подія в акваторії Одеського морського порту з судном "DELFI" (ІМО номер: 8866266) яке дрейфувало на якорі у південно-західному напрямку з акваторії порту «Південний» та 22.11.2019 р. потрапило на мілину в акваторії морського порту Одеса.

Вимогами Капітана Одеського морського порту від 23.11.2019 р., від 23.01.2020 р., від 06.04.2020 р. та від 23.06.2020 р. встановлено, що судно "DELFI" становить безпосередню загрозу безпеці судноплавства, життю та здоров`ю людей, забрудненню навколишнього природного середовища, підлягає негайному підняттю та відшкодуванню усіх витрат, які заподіянні в результаті катастрофи, пов`язанні з ліквідацією забруднення акваторії згідно з пунктом 10.1.1 Обов`язкових постанов по морському порту, затверджених наказом ДП «АМПУ» від 26.12.2014 р.

Капітаном Одеського морського порту Одеса було направлено листи від 07.08.2020 р. № 2008/1 та від 07.08.2020 р. 2008/2 до MISTER DRAKE PC, Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України та Голові Державної екологічної інспекції України з зазначенням того, що у зв`язку з тим, що власник майна не підняв судно "DELFI" у встановлені терміни, ДП «АМПУ» розпочато вжиття необхідних заходів в акваторії морського порту Одеса до його негайного підняття та віддалення.

10.08.2020 р. розпочато роботи з підняття та віддалення (буксирування) танкера бункерувальника "DELFI" (ІМО номер: 8866266) з акваторії Одеського морського порту в акваторію Чорноморського морського порту.

10.09.2020 р. судно "DELFI" (ІМО номер: 8866266) доставлено до акваторії морського порту Чорноморськ.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у розмірі 13440,77 грн з ПДВ, пов`язаних з проведенням моніторингу дослідження поверхневого шару морської води в районі затонулого судна "DELFI", проведених державною установою «Лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України на водному транспорті» за період з серпня 2020 р. по 10.09.2020 р., на підтвердження чого представляє: довідку державної установи «Лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України на водному транспорті» від 17.09.2020 р. за № 1468/05 за період з серпня 2020 р. по 10.09.2020 р. включно; рахунок від 01.09.2020 р. № 845 (за послуги надані у серпні 2020 р.) та платіжне доручення від 17.09.2020 р. № 1300 загальною вартістю 10386,05 грн, рахунок від 15.09.2020 р. № 915 (за послуги надані у вересні 2020 р.), платіжне доручення від 24.09.2020 р. № 1349 загальною вартістю 3054,72 грн.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у загальному розмірі 648732,72 грн з ПДВ, пов`язаних з ліквідацією аварійних розливів нафтопродуктів та забруднюючих речовин, постановкою та знаттям бонових огороджень та інші роботи технічної служби ДП АМПУ протягом 01.08.2020 р. 31.08.2020 р., в підтвердження чого представляє: акт виконаних робіт (наданих послуг) від 31.08.2020 р.; розрахунок виконаних робіт (наданих послуг) від 31.08.2020 р. (детальний) загальною вартістю 1371793,09 грн; акти виконаних робіт наданих послуг від 02.08.2020 р., від 03.08.2020 р., від 04.08.2020 р., від 04.08.2020 р., від 05.08.2020 р., від 06.08.2020 р., від 07.08.2020 р., від 08.08.2020 р., від 09.08.2020 р., від 10.08.2020 р., від 11.08.2020 р., від 12.08.2020 р., від 13.08.2020 р, від 14.08.2020 р., від 15.08.2020р. від 16.08.2020 р., від 16.08.2020 р., від 17.08.2020 р., від 17.08.2020 р., від 17.08.2020 р., від 18.08.2020 р., від 19.08.2020 р., від 20.08.2020 р., від 21.08.2020 р., від 22.08.2020 р., від 23.08.2020 р., від 24.08.2020 р., від 25.08.2020 р., від 26.08.2020 р., 26.08.2020 р., від 27.08.2020 р., від 28.08.2020 р., від 29.08.2020 р., від 30.08.2020 р., від 31.08.2020 р.; довідку щодо використання автотранспортних засобів дільниці засобів дільниці технічного та автотранспортного забезпечення протягом 01.08.2020 р. - 31.08.2020 р.; акт від 14.08.2020 р. № 730607 на послуги буксиру «Труженик» вартістю 40608,00 грн, заявку від 14.08.2020 р. № 19-06-01.04.03-1027, наряд-завдання від 14.08.2020 р. № 29, виписку із суднового журналу від 14.08.2020 р., рахунок від 17.08.2020 р. № 730607 та платіжне доручення від 01.09.2020 р. № 1365; акт від 16.08.2020 р. № 730609 на послуги буксиру «Труженик» вартістю 36096,00 грн, заявку від 14.08.2020 р. №19-06-01.04.03-1031, наряд-завдання від 16.08.2020 р. № 32, виписку із суднового журналу від 16.08.2020 р., рахунок від 17.08.2020 р. № 730609, платіжне доручення від 01.09.2020 р. № 1366; акт від 29.08.2020 р. № 730644 на послуги буксиру «Труженик» вартістю 49632,00 грн, наряд-завдання від 29.08.2020 р. № 56,57,59, виписку із суднового журналу від 29.08.2020 р., рахунок від 31.08.2020 р. № 730644, платіжне доручення від 15.09.2020 р. № 1281; акт від 30.08.2020 р. № 730645 на послуги буксиру «Труженик» вартістю 58656,00 грн, наряд-завдання від 30.08.2020 р. № 60,61, виписку із суднового журналу від 30.08.2020 р., рахунок від 31.08.2020 р. № 730645, платіжне доручення від 11.09.2020 р. № 1262; акт від 31.08.2020 р. № 730647 на послуги буксиру «Труженик» вартістю 45120,00 грн, наряд-завдання від 31.08.2020 р. №№ 62,64, виписку із суднового журналу від 31.08.2020 р., рахунок від 01.09.2020 р. № 730647, платіжне доручення від 18.09.2020 р. № 1318; довідку по собівартості послуг, які надавались ПК-4/63, ПК-48, НМС-505-12; суднові документи (наряди завдань та виписки із суднових журналів), що підтверджують роботу ПК-4/63 загальною вартістю 69209,23 грн (від 14.08.2020 р, від 16.08.2020 р, від 29.08.2020 р., від 30.08.2020 р. та від 31.08.2020 р.); суднові документи (наряди завдань та виписки із суднових журналів), що підтверджують роботу НМС-505-12 загальною вартістю 61064,06 грн (від 14.08.2020 р, від 16.08.2020 р, від 29.08.2020 р., від 30.08.2020 р., від 31.08.2020 р.); акт списання матеріальних цінностей від 03.08.2020 р.; акт списання матеріальних цінностей від 08.09.2020 р.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у загальному розмірі 1082243,38 грн з ПДВ, пов`язаних з ліквідацією аварійних розливів нафтопродуктів та забруднюючих речовин, постановкою та знаттям бонових огороджень та інші роботи технічної служби ДП АМПУ протягом 01.09.2020 р. 31.09.2020 р., в підтвердження чого представляє: акт виконаних робіт (наданих послуг) від 30.09.2020 р.; розрахунок виконаних робіт (наданих послуг) від 30.09.2020 р. (детальний) загальною вартістю 1622162,42 грн; акти виконаних робіт (наданих послуг) від 01.09.2020 р, від 02.09.2020 р., від 03.09.2020 р., від 04.09.2020 р., від 05.09.2020 р., від 06.09.2020 р., від 06.09.2020 р., від 07.09.2020 р., від 08.09.2020 р., від 09.09.2020 р., від 10.09.2020 р, від 13.09.2020 р., від 14.09.2020 р., від 15.09.2020 р., від 16.09.2020 р., від 18.09.2020 р., від 21.09.2020 р., від 23.09.2020 р., від 24.09.2020 р., від 25.09.2020 р.; довідку щодо використання автотранспортних засобів дільниці засобів дільниці технічного та автотранспортного забезпечення протягом 01.09.2020 р. - 21.09.2020 р.; акт від 01.09.2020 р. № 730649 на послуги буксиру «Труженик» вартістю 27072,00 грн; наряд-завдання від 01.09.2020 р. № 01, виписку із суднового журналу від 01.09.2020 р., рахунок від 01.09.2020 р. № 730649, платіжне доручення від 23.09.2020 р. № 1345; акт від 02.09.2020 р № 730655. на послуги буксиру «Труженик» вартістю 31584,00 грн; наряд-завдання від 02.09.2020 р. № 6, виписку із суднового журналу від 02.09.2020 р., рахунок від 03.09.2020 р. № 730655, платіжне доручення від 21.09.2020 р. № 1328; акт від 10.09.2020 р. № 730676 на послуги буксиру «Труженик» вартістю 121824,00 грн; наряд-завдання від 10.09.2020 р. № 17, виписки із суднового журналу від 09.09.2020 р. та 10.09.2020 р., рахунок від 11.09.2020 р. № 730676, платіжне доручення від 28.09.2020 р. № 1367; акт від 10.09.2020 р. № 730677 на послуги буксирів «Труженик» та «Кентавр» вартістю 79684,80 грн; наряд-завдання від 10.09.2020 р. № 21, наряд від 10.09.2020 р. № 18, виписку із суднового журналу від 10.09.2020 р., виписку із суднового журналу від 10.09.2020 р., рахунок від 11.09.2020 р. № 730677, платіжне доручення від 28.09.2020 р. № 1364; акт від 12.09.2020 р. № 730680 на послуги буксирів «Труженик» та «Кентавр» вартістю 31201,20 грн; наряд-завдання від 12.09.2020 р. № 20, наряд від 12.09.2020 р. № 22, виписку із суднового журналу від 12.09.2020 р., рахунок від 14.09.2020 р. № 730680, платіжне доручення від 05.10.2020 р. № 1396; акт від 09.09.2020 р. № 730690 на послуги буксиру «Кентавр» вартістю 35330,40 грн; наряд-завдання від 09.09.2020 р. № 20, виписку із суднового журналу від 09.09.2020 р., рахунок від 18.09.2020 р. № 730690, платіжне доручення від 05.10.2020 р. № 1397; суднові документи (наряди завдань та виписки із суднових журналів), що підтверджують роботу ПК-4/63 вартістю 50692,92 грн (від 01.09.2020 р., від 02.09.2020 р., від 15.09.2020 р. та від 16.09.2020 р.); суднові документи (наряди завдань та виписки із суднових журналів), що підтверджують роботу ПК-48 вартістю 286139,00 грн (за період 09.09.2020 р. - 12.09.2020 р.); суднові документи (наряди завдань та виписки із суднових журналів), що підтверджують роботу НМС-505-12 вартістю 18263,36 грн (від 01.09.2020 р. та від 02.09.2020 р.); акт списання матеріальних цінностей від 20.08.2020 р.; інвентаризаційні картки по сорбуючим матеріалам; договір від 30.09.2019 р. № 2681-В-ОДФ-19 з додатками та додатковою угодою від 05.06.2020 р.; акт надання послуг від 30.09.2020 р. № 559 та платіжне доручення від 19.10.2020 р. № 1468 вартістю 8064,00 грн, платіжне доручення від 19.10.2020 р. № 1468; акт виконаних робіт (наданих послуг) від 01.05.2021 щодо зіпсованих бонових огороджень вартістю 82198,80 грн; довідку розрахунок зіпсованих бонових загороджень; акт огляду бонового загородження від 14.09.2020 р.; довідку щодо використання автотранспортних засобів за травень (протягом 21.05.2020-29.05.2020) загальною вартістю 5125,84 грн.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у загальному розмірі 153596,17 грн з ПДВ, пов`язаних з ліквідацією аварійних розливів нафтопродуктів та забруднюючих речовин, постановкою та знаттям бонових огороджень та інші роботи технічної служби ДП АМПУ протягом 01.10.2020 р. 31.10.2020 р., в підтвердження чого представляє: акт виконаних робіт (наданих послуг) від 31.10.2020 р. за період з 01.10.2020 р. - 31.10.2020 р. вартістю 153596,17 грн; суднові документи, що підтверджують роботу ПК-4/63 вартістю 24960,71 грн, наряд завдання № 160 та виписка із суднового журналу за 02.10.2020 р.; акт здачі прийняття-робіт від 02.10.2020 р. № 730721 на послуги буксирів «Кентавр» та «Труженик» вартістю 83203,20 грн; наряди-завдання від 02.10.2020 р. №№ 2,04 відповідно, виписку із суднових журналів від 02.10.2020 р. та рахунок від 05.10.2020 р. № 730721, платіжне доручення від 20.10.2020 р. № 1506; акт списання матеріальних цінностей від 08.09.2020 р. та інвентарну картку від 02.11.2020 р.; акт списання матеріальних цінностей від 15.09.2020 р. та інвентарну картку від 02.11.2020 р.; довідку щодо використання автотранспортних засобів дільниці засобів дільниці технічного та автотранспортного забезпечення протягом 01.10.2020 р. - 31.10.2020 р.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у загальному розмірі 1657008,98 грн з ПДВ, пов`язаних з послуги буксиру «СІ АНТ» з метою локалізації та ліквідації забруднень в районі затоплення судна "DELFI", в підтвердження чого представляє: розпорядження від 23.07.2020 р. № 54/10; розпорядження від 20.08.2020 р. № 59/10; лист-заявка Адміністрації від 25.08.2020 р. № 5120/19-06-03 щодо залучення буксиру «Сі АНТ» 26.08.2020 р.; акт здачі прийняття робіт (надання послуг) від 26.08.2020 р. № 375, авізо від 26.08.2020 р. № 375, наряд від 26.08.2020 р. № 50 вартістю 82315,63 грн; лист-заявка Адміністрації від 28.08.2020 р. № 5204/19-06-03 щодо залучення буксиру «Сі АНТ» з 28-29.08.2020 р.; лист-заявка Адміністрації від 31.08.2020 р. № 5213/19-06-03 щодо залучення буксиру «Сі АНТ» з 30-31.08.2020 р.; акт здачі прийняття робіт (надання послуг) від 31.08.2020 р. № 385, авізо від 31.08.2020 р. № 385, наряд від 31.08.2020 р. № 51 вартістю 520234,75 грн; акт здачі прийняття робіт (надання послуг) від 03.09.2020 р. № 389, авізо від 03.09.2020 р. № 389, наряд від 03.09.2020 р. № 52 вартістю 319384,63 грн; акт здачі прийняття робіт (надання послуг) від 07.09.2020 р. № 391, авізо від 07.09.2020 р. № 391, наряд від 07.09.2020 р. № 53 вартістю 204142,75 грн; акт здачі прийняття робіт (надання послуг) від 21.04.2021 р. № 123, авізо від 21.04.2021 р. № 123, наряд від 21.04.2021 р. № 89 вартістю 254763,06 грн.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у загальному розмірі 679068,92 грн з ПДВ, пов`язаних з водолазними та промірними роботами по судну "DELFI", до яких входять роботи по бонуванню, обстеженню, вимірюванню глибини два водолазною службою ДП АМПУ, в підтвердження чого представляє: акт виконаних робіт (послуг) від 30.06.2020 р. з водолазних та промірних робіт по танкеру "DELFI" на суму 45280,56 грн; Довідку водолазної служби ДП «АМПУ» про кількість змін на виконані водолазною службою підводно-технічні та промірні роботи по танкеру "DELFI" протягом травня - червня 2020 р. та виписку с журналу водолазних робіт (протягом 01.05.2020 р. - 16.06.2020 р.) загальною вартістю 54336,67 грн; акт виконаних робіт (послуг) від 31.07.2020 р. з водолазних та промірних робіт по танкеру "DELFI" на суму 135841,68 грн; Довідку водолазної служби ДП «АМПУ» про кількість змін на виконані водолазною службою підводно-технічні промірні роботи по танкеру "DELFI" у липні 2020 р. та виписки с журналу водолазних робіт (протягом 03.07.2020 р.-31.07.2020 р.) загальною вартістю 163010,02 грн; акт виконаних робіт (послуг) від 31.08.2020 р. з водолазних та промірних робіт по танкеру "DELFI" на суму 254703,15 грн; Довідку водолазної служби ДП «АМПУ» про кількість змін на виконані водолазною службою підводно-технічні та промірні роботи по танкеру "DELFI" у серпні 2020 р. та виписки с журналу водолазних робіт (01.08.2020 р. - 31.08.2020 р.) загальною вартістю 305643,78 грн; акт виконаних робіт (послуг) від 18.09.2020 р. з водолазних та промірних робіт по танкеру "DELFI" на суму 107541,33 грн; Довідку водолазної служби ДП «АМПУ» про кількість змін на виконані водолазною службою підводно-технічні та промірні роботи по танкеру "DELFI" у вересні 2020 р. та виписки с журналу водолазних робіт (01.09.2020 р. - 31.09.2020 р.) загальною вартістю 129049,60 грн; акт виконаних робіт (послуг) від 29.04.2021 р. з водолазних та промірних робіт по танкеру "DELFI" на суму 22524,04 грн; Довідку водолазної служби ДП «АМПУ» про кількість змін на виконані водолазною службою підводно-технічні та промірні роботи по танкеру "DELFI" у квітні 2021 р. та виписки с журналу водолазних робіт загальною вартістю 27028,85 грн.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у загальному розмірі 246962,40 грн з ПДВ, понесеними на улаштування берегового стапеля, в підтвердження чого представляє: акт виконаних робіт за вересень 2020 р. вартістю 83005,00 грн; розрахунок № 1 «Заробітної плати та загальновиробничих витрат» вартістю 27108,00 грн; відомості ресурсів за вересень 2020 р. вартістю 2715,00 грн; акт виконаних робіт за жовтень 2020 р. вартістю 122797,00 грн; Розрахунок № 1 «Заробітної плати та загальновиробничих витрат» вартістю 44553,00 грн; Відомість ресурсів за вересень 2020 р. вартістю 29613,00 грн.

ДП АМПУ зазначає про понесення витрат у загальному розмірі 3520,00 грн, пов`язаних з відрядженням працівників ДП АМПУ (водіїв автотранспортних засобів для доставки працівників та металобрухту до міста Чорноморськ місця розташування судна "DELFI" після буксирування), в підтвердження чого представляє: накази про відрядження, звіти працівників, звіти про використання коштів, виданих на відрядження та подорожні листи за вересень 2020 року (від 01.09.2020 р., від 02.09.2020 р., від 16.09.2020 р., від 17.09.2020 р., від 18.09.2020 р. та від 21.09.2020 р.); накази про відрядження, звіти працівників, звіти про використання коштів, виданих на відрядження та подорожні листи за жовтень 2020 року (від 02.10.2020 р., від 06.10.2020 р., від 08.10.2020 р., від 19.10.2020 р. та від 26.10.2020 р.).

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 28.10.2021 р. у справі № 916/2394/20 встановлено, що 20.11.2019 р. з танкером-бункерувальником Delfi (ІМО8866266, прапор - Молдова, судновласник MISTER DRAKE PC), яке стояло на якорі на Одеській банці і через обмежену кількість палива, води, провізії та прогноз погоди, яким передбачалось погіршення погодних умов, о 18год.47хв. 20.11.2019 р. подало сигнал лиха MAYDAY на 16 УКХ каналі радіозв`язку, а також у подальшому через погодні умови почало дрейфувати та 22.11.2019р. о 09год.26хв. потрапило на мілину в акваторії морського порту Одеса у координатах 46?27 19"N, 30?46 18"Е (район Чорноморського яхт клубу м. Одеса).

Відповідно до акту розслідування аварійної морської події від 26.12.2019 р., дана аварійна морська подія класифікується як серйозна аварія, в якій судно здійснило посадку на мілину, штормове ушкодження, що призвело до забруднення навколишнього природного середовища самим судном.

З 22.11.2019 р. з моменту потрапляння судна Delfi на мілину в акваторії морського порту Одеса до 20.07.2020 р., тобто протягом 8 місяців відповідачем, як власником судна Delfi, не було вжито належних заходів до підняття затонулого судна та видалення його з акваторії порту. Протягом 8 місяців судно Делфі перебувало на мілині в близкості до громадського пляжу, в неморехідному стані, зі значними ушкодженнями, чим створювало загрозу безпеці та життю громадян, могло стати загрозою екологічної безпеки.

В свою чергу, частиною 4 статті 75 ГПК України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Враховуючи викладене, те, що Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 28.10.2021 р. у справі № 916/2394/20 встановлено, що MISTER DRAKE PC є судновласником танкеру-бункерувальника "DELFI" (ІМО номер: 8866266), яке потрапило на мілину в акваторії морського порту Одеса у координатах (район Чорноморського яхт клубу м. Одеса), господарський суд вважає доведеним ці факти, які не підлягають доказування при розгляді цієї справи.

За положеннями статті 4 Закону України Про міжнародне приватне право право, що підлягає застосуванню до приватноправових відносин з іноземним елементом, визначається згідно з колізійними нормами та іншими положеннями колізійного права цього Закону, інших законів, міжнародних договорів України. Якщо згідно з частиною першою цієї статті неможливо визначити право, що підлягає застосуванню, застосовується право, яке має більш тісний зв`язок із приватноправовими відносинами. Визначене згідно з частиною першою цієї статті право, як виняток, не застосовується, якщо за всіма обставинами правовідносини мають незначний зв`язок з визначеним правом і мають більш тісний зв`язок з іншим правом. Це положення не застосовується, якщо сторони (сторона) здійснили вибір права відповідно до частини першої цієї статті. Визначення права, що підлягає застосуванню до приватноправових відносин на підставі колізійних норм, не здійснюється, якщо міжнародним договором України передбачено застосування до відповідних відносин матеріально-правових норм.

Відповідно до статей 48 та 49 Закону України Про міжнародне приватне право до зобов`язань, що виникають з дії однієї сторони, з урахуванням положень статей 49-51 цього Закону, застосовується право держави, у якій мала місце така дія. Права та обов`язки за зобов`язаннями, що виникають внаслідок завдання шкоди, визначаються правом держави, у якій мала місце дія або інша обставина, що стала підставою для вимоги про відшкодування шкоди. Сторони зобов`язання, що виникло внаслідок завдання шкоди, у будь-який час після його виникнення можуть обрати право держави суду.

У разі заподіяння судном шкоди, що не передбачена статтями 296 і 314 цього Кодексу, відшкодування завданих збитків регулюється законодавством держави, де мала місце дія або інша обставина, що стала підставою для вимоги про відшкодування шкоди, а якщо шкода заподіяна у відкритому морі, - законодавством держави, під прапором якої плаває судно (стаття 5 Кодексу торговельного мореплавства України).

Відповідно до частини 1 статті 49 Закону України Про міжнародне приватне право та статті 5 КТМУ до спірних правовідносин підлягає застосуванню матеріальне право України.

Статтями 15 та 16 ЦК України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу у разі їх порушення, невизнання чи оспорювання. Одним з способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відшкодування збитків є видом відповідальності учасників цивільних правовідносин за шкоду, яка є негативним наслідком правопорушення. При цьому збиток це грошова оцінка шкоди, яка підлягає відшкодуванню за неможливості, недоцільності або у разі відмови потерпілого від відшкодування шкоди в натурі.

Згідно із частиною 1 статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

За положеннями частини 2 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.

При цьому частиною 1 статті 22 ЦК України передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. В свою чергу, частина 2 статті 22 цього ж Кодексу наводить поняття збитків, якими є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Відповідно до частини 1 та 2 статті 1187 ЦК України джерелом підвищеної небезпеки є діяльність, пов`язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, механізмів та обладнання, використанням, зберіганням хімічних, радіоактивних, вибухо- і вогненебезпечних та інших речовин, утриманням диких звірів, службових собак та собак бійцівських порід тощо, що створює підвищену небезпеку для особи, яка цю діяльність здійснює, та інших осіб. Шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.

В силу положень статті 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

При цьому частиною 1 статті 225 ГК України визначено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом

Породжуючи настання цивільних прав та обов`язків згідно із частиною 2 статті 11 ЦК України, відповідальність у вигляді відшкодування збитків вимагає для її застосування наявності складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності особи), шкідливого результату такої поведінки, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та заподіяними збитками, вини особи, яка заподіяла збитки. Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Причинний зв`язок між протиправною поведінкою порушника та збитками полягає, передусім, у прямому (безпосередньому) зв`язку між протиправною поведінкою та настанням негативного результату. Вказані обставини підлягають доведенню позивачем належними та допустимими у справі доказами. Стягнення збитків як виду цивільно-правової відповідальності можливе у випадку наявності таких збитків та обґрунтованості їх розміру.

З аналізу вищевказаних норм законодавства, вбачається, що об`єктивною стороною правопорушення є наявність збитків в майновій сфері кредитора, протиправна поведінка, яка втілилась в невиконанні або неналежному виконанні боржником зобов`язання, причинний зв`язок між протиправною поведінкою боржника та збитками. Відсутність хоч би одного з вищевказаних елементів, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за невиконання або неналежне виконання ним зобов`язань, оскільки в даному випадку його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.

Положення пункту 1 частини 1 статті 1 Закону України Про морські порти України визначають, що адміністрація морських портів України державне підприємство, утворене відповідно до законодавства, що забезпечує функціонування морських портів, утримання та використання об`єктів портової інфраструктури державної форми власності, виконання інших покладених на нього завдань безпосередньо і через свої філії, що утворюються в кожному морському порту (адміністрація морського порту).

Адміністрація морських портів України, суб`єкти господарювання, що провадять свою діяльність у морському порту, вживають невідкладних заходів для ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, які призвели до порушення роботи в морському порту. Адміністрація морських портів України за погодженням з капітаном морського порту зобов`язана розробити та затвердити в установленому порядку план локалізації та ліквідації аварій (катастроф), забезпечити діяльність об`єктової аварійно-рятувальної служби, закупівлю та підтримання в належному стані спеціалізованих суден, необхідного обладнання, пристроїв і механізмів для ліквідації аварій на території та в акваторії морського порту (частини 1 та 2 статті 12 Закону України Про морські порти України).

Організація судноплавства в акваторії морського порту здійснюється на основі розподілу функцій забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою мореплавства. Нагляд за мореплавством у морському порту здійснюється капітаном морського порту, який очолює службу капітана морського порту. Повноваження, порядок призначення та інші питання щодо функціонування капітана морського порту, служби капітана морського порту визначаються Кодексом торговельного мореплавства України. Безпека мореплавства в акваторії морського порту забезпечується адміністрацією морських портів України, власниками морських терміналів і гідротехнічних споруд, судновласниками, іншими суб`єктами господарювання, що провадять свою діяльність у морському порту, відповідно до законодавства і правил, визначених обов`язковими постановами по порту (частини 1-4 статті 14 Закону України Про морські порти України).

Адміністрація морських портів України утворюється з метою, зокрема: надання послуг суднам на підходах і безпосередньо в акваторії морського порту для їх безпечного судноплавства, маневрування та стоянки; організації та забезпечення безпечної експлуатації об`єктів портової інфраструктури державної власності, у тому числі гідротехнічних споруд, систем забезпечення безпеки мореплавства, розташованих у межах території та акваторії морського порту; організації та забезпечення безпеки мореплавства; організації та координації аварійно-рятувальних робіт; організації робіт з підйому затонулого майна в акваторії морського порту; забезпечення дотримання законодавства про охорону навколишнього природного середовища, у тому числі шляхом участі в межах визначеної законодавством компетенції у виявленні випадків скидання суднами (плавзасобами) забруднюючих речовин у межах акваторії порту. Порядок взаємодії адміністрації морських портів та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, із забезпечення дотримання законодавства про охорону навколишнього природного середовища у разі виявлення випадків скидання суднами (плавзасобами) забруднюючих речовин у межах акваторії порту встановлюється Кабінетом Міністрів України; забезпечення проведення робіт з ліквідації наслідків забруднення території та акваторії морського порту; визначення районів обов`язкового використання буксирів; координації своєї діяльності та діяльності капітана морського порту, лоцманської служби, власників морських терміналів, портових операторів, інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у морському порту, у разі виникнення стихійного лиха, аварій, катастроф, інших надзвичайних ситуацій, що потребують взаємодії (пункт 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12, 14 частини 1 статті 15 Закону України Про морські порти України).

Виключно державними підприємствами, установами та організаціями надаються послуги з: регулювання руху суден; забезпечення проведення аварійно-рятувальних робіт; навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства; картографічного забезпечення мореплавства; забезпечення запобігання і ліквідації розливу забруднюючих речовин. Послуги, визначені у частині третій цієї статті, надаються в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту (частини 3 та 4 статті 19 Закону України Про морські порти України).

Відповідно до пункту 6 Положення про функціональну підсистему запобігання і реагування на загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій на морському і річковому транспорті в акваторії морських портів, організації пошуково-рятувальних робіт в акваторії Чорного та Азовського морів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 15.03.2016 р. № 104, проведення пошуково-рятувальних робіт в морському пошуково-рятувальному районі України в Чорному та Азовському морях під час реагування на надзвичайні ситуації всіх рівнів забезпечує ДП Адміністрація морських портів України відповідно до Міжнародної конвенції ООН з морського права, Міжнародної конвенції про пошук і рятування на морі 1979 року, Міжнародної конвенції про охорону людського життя на морі 1974 року.

За положеннями статті 74 КТМ України організація та забезпечення безпеки мореплавства у морському порту покладаються на адміністрацію морських портів України. Власники (користувачі) морських терміналів, судновласники, інші суб`єкти господарювання, що здійснюють свою діяльність у межах території та акваторії морського порту, забезпечують безпеку мореплавства відповідно до правил, визначених обов`язковими постановами по порту.

Згідно статті 101 Водного кодексу України власники засобів водного транспорту, трубопроводів, плавучих та інших споруд на водних об`єктах, а також інші юридичні та фізичні особи зобов`язані забезпечувати охорону вод від забруднення і засмічення внаслідок втрат мастила, пального, хімічних, нафтових та інших забруднюючих речовин.

Власник майна, що затонуло, якщо він має намір підняти це майно, повинен повідомити про це капітана найближчого морського порту України протягом одного року з дня, коли майно затонуло. Капітан морського порту за погодженням із заінтересованими державними органами встановлює достатній за обставинами строк для підняття майна, порядок проведення цих робіт і доводить це до відома власника майна та адміністрації морського порту. У тих випадках, коли майно, що затонуло, створює перешкоду судноплавству, морським промислам, гідротехнічним або іншим роботам, загрозу життю або здоров`ю людей чи забруднення навколишнього природного середовища, власник зобов`язаний негайно повідомити про те, що сталося, капітана найближчого морського порту і на вимогу останнього віддалити або знищити це майно у встановлений капітаном термін. Капітан морського порту повинен повідомити про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища. Якщо майно, що затонуло, становить безпосередню загрозу безпеці судноплавства, життю чи здоров`ю людей, забрудненню навколишнього природного середовища, а власник майна, що затонуло, не піднімає його у термін, встановлений капітаном морського порту, згідно з цією статтею, адміністрація морського порту має право за рахунок власника затонулого майна вжити необхідних заходів до його негайного підняття, а при необхідності до його знищення або віддалення іншим способом. У разі наявності обґрунтованих підстав капітан морського порту має право не дозволити власнику майна піднімати затонуле майно своїми засобами або засобами обраної ним суднопіднімальної організації. У такому разі підняття майна здійснює адміністрація морського порту за рахунок його власника (статті 122, 123, 124 КТМУ).

Приписами пункту 2 Порядку взаємодії державного підприємства Адміністрація морських портів України та Державної екологічної інспекції із забезпечення дотримання законодавства про охорону навколишнього природного середовища у разі виявлення випадків скидання суднами (плавзасобами) забруднюючих речовин у межах акваторії морського порту, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2019 р. № 670, встановлено, що забруднююча речовина будь-яка шкідлива речовина, що скидається з судна, визначення якої наведено у статті 2 Міжнародної конвенції по запобіганню забрудненню з суден 1973 року.

Пункт 3 вищенаведеного Порядку передбачає, що у разі виявлення адміністрацією порту видимих слідів нафти чи нафтовмісних або інших забруднюючих речовин в акваторії порту адміністрація порту невідкладно вживає у разі потреби заходів щодо локалізації та ліквідації наслідків забруднення акваторії порту.

У той же час, пункт 14 вказаного Порядку передбачає, що адміністрація порту, власник морського терміналу, інші суб`єкти господарювання мають право виставити власнику судна, винному в забрудненні акваторії порту, претензії щодо відшкодування витрат з проведення робіт з локалізації та ліквідації наслідків забруднення, відбору проб фонових показників якості води в акваторії порту та проведення їх аналізу, здійснених за їх рахунок, використання плавзасобів таких суб`єктів господарювання.

Поряд з цим положення статті 110 ВК України передбачають, що відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у забрудненні та засміченні вод.

Відповідно ж до положень статті 111 ВК України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

У той же час, приписи статті 304 КТМ України визначають, що власник судна відповідає за шкоду від забруднення, заподіяну внаслідок витоку з його судна або скиду з нього нафти чи інших речовин, шкідливих для здоров`я людей або живих ресурсів моря (далі- забруднюючі речовини), за винятком випадків, передбачених статтею 306 цього Кодексу. Шкода від забруднення це шкода, заподіяна за межами судна забруднюючими речовинами морському середовищу, узбережжю або будь-яким іншим об`єктам (суднам, рибопромисловим знаряддям тощо). Вона включає також вартість розумних заходів, вжитих будь-якою особою після події, що могла спричинити або спричинила витік чи скид забруднюючих речовин, для відвернення або зменшення шкоди від забруднення, а також збитки, заподіяні внаслідок вжиття таких заходів.

Враховуючи вищенаведені приписи законодавства України, те, що до повноважень Адміністрації морських портів України віднесено забезпечення діяльність об`єктової аварійно-рятувальної служби, закупівлю та підтримання в належному стані спеціалізованих суден, необхідного обладнання, пристроїв і механізмів для ліквідації аварій на території та в акваторії морського порту, те, що власником судна "DELFI" Компанією MISTER DRAKE PC не вчинялись дії щодо ліквідації наслідків аварійної морської події в акваторії Одеського морського порту, що встановлено в процесі розгляду справи № 916/2394/20, господарський суд доходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог ДП АМПУ про стягнення з MISTER DRAKE PC 4484573,34 грн збитків, понесених в процесі ліквідації наслідків пов`язаних з аварійною морською подією судна "DELFI", розмір яких підтверджено належними та допустимими доказами, дослідженими в описовій частині рішення.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно із частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Приписи статті 79 ГПК України встановлюють, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1-3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (пункт 87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005 р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

У рішенні від 03.01.2018 р. Віктор Назаренко проти України (Заява № 18656/13) ЄСПЛ наголосив, що принцип змагальності та принцип рівності сторін, які тісно пов`язані між собою, є основоположними компонентами концепції справедливого судового розгляду у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції. Вони вимагають справедливого балансу між сторонами: кожній стороні має бути надана розумна можливість представити свою справу за таких умов, що не ставлять її чи його у явно гірше становище порівняно з протилежною стороною. Під загрозою стоїть впевненість сторін у функціонуванні правосуддя, яке ґрунтується, зокрема, на усвідомленні того, що вони матимуть змогу висловити свої думки щодо кожного документа в матеріалах справи (рішення у справі Беер проти Австрії (Beer v. Austria), заява № 30428/96, пункти 17,18, від 06 лютого 2001 року).

Пунктом 2 частини 1 статті 129 ГПК України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.13,20,73,74,76,86,129,165,231,232,233,237,238,240,241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовом Державного підприємства Адміністрація морських портів України в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (Адміністрація Одеського морського порту) до відповідача: Судновласник т/х "DELFI" Компанія MISTER DRAKE PC, за участю третіх осіб, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Начальник управління (служби) капітана Одеського морського порту, Капітан Одеського морського порту Одеса Антонов Олександр Олексійович, про стягнення 4484573,34 грн задовольнити.

Стягнути з MISTER DRAKE PC (2nd floor, College House, 17 King Edwards Road, London HA4 7AE, United Kingdom, Сompany number LP019248) на користь Державного підприємства Адміністрація морських портів України (01135, м. Київ, просп. Берестейський, буд. 14, Код ЄДРПОУ 38727770) в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (Адміністрація Одеського морського порту) (65026, Одеська обл., м. Одеса, Митна площа, буд. 1, Код ЄДРПОУ 38728457) 4484573/чотири мільйона чотириста вісімдесят чотири тисячі п`ятсот сімдесят три/грн 34 коп. та 67268/шістдесят сім тисяч двісті шістдесят вісім/грн 60 коп. витрат, пов`язаних із сплатою судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Накази видати в порядку статті 327 ГПК України.

Повний текст складено 19 січня 2024 р.

Суддя С.Ф. Гут

Джерело: ЄДРСР 116453447
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку