open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 січня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/7757/23

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 , Ізраїль, РНОКПП НОМЕР_2 , адреса для листування: АДРЕСА_1 )

відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7-А, код ЄДРПОУ 20632802)

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , через представника ОСОБА_2 , звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

Позов мотивовано тим, що у 2003 році ОСОБА_1 була призначена пенсія за віком. У 2007 році вона виїхала на проживання до Ізраїлю, а виплата пенсії була припинена з 01.04.2008 року. На виконання судових рішень за позовами ОСОБА_1 їй відновлено виплату пенсії. Позивачка не погоджується з розміром пенсії, який виплачується їй з 01.03.2023 року, та посилається на те, що відповідач всупереч вимогам постанови Кабінету Міністрів України №168 від 24.02.2023 року "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" не провів перерахунок її пенсії з метою індексації, не виплачує їй щомісячну доплату та компенсаційні виплати як особі, яка досягла 70-річного та 75-річного віку, а також неправильно визначив доплату за понаднормовий стаж, передбачену абзацом 2 частини 1 статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". На заяву представника позивачки про перерахунок пенсії відповідач надав відповідь від 26.05.2023 року про відмову у такому перерахунку. З цих підстав представник позивачки просить суд:

- встановити, що відповідно до норм статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та статті 97 Закону України "Про пенсійне забезпечення" вона має право на щорічний перерахунок пенсії згідно чинного законодавства;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо відмови у перерахунку її пенсії за віком (відповідь від 26.05.2023 року);

- зобов`язати Головне управління Пенсійного, фонду України в Кіровоградській області провести щорічний перерахунок її пенсії за віком з 01.03.2023 року відповідно до норм статті 42 Закону України №1058 та постанови Кабінету Міністрів України №168-2023 року, яка прийнята на виконання статті 42 цього Закону, на підставі документів, що знаходяться в пенсійній справі, та виплатити додатково нараховані суми за період з 01.03.2023 року.

Ухвалою судді від 15.09.2023 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що відповідь ГУ ПФУ у Кіровоградській області від 26.05.2023 року, яку оскаржує позивачка, не є рішенням суб`єкта владних повноважень. Вказує, що позивачці у жовтні 2022 року на виконання рішень суду у справі №340/11378/21 проведено перерахунок пенсії з урахуванням індексації за 2021 та 2022 роки. Інших зобов`язань для відповідача це рішення суду не встановлювало. Стверджує, що пенсія позивачці нараховується та виплачується у розмірі 2535, 07 грн. відповідно до чинного законодавства, тож просив у задоволенні позову відмовити.

Представник позивачка 03.10.2023 року подав до суду заяву про уточнення та збільшення позовних вимог, у якій виклав такі позовні вимоги:

- встановити, що ОСОБА_1 відповідно до норм статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та статті 97 Закону України "Про пенсійне забезпечення" має право на щорічний перерахунок пенсії згідно чинного законодавства;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо неналежного виконання рішення суду по справі №340/11378/21 та відмови у перерахунку її пенсії за віком (відповідь від 26.05.2023 року);

- зобов`язати Головне управління Пенсійного, фонду України в Кіровоградській області провести щорічний перерахунок її пенсії за віком з 01.03.2023 року відповідно до норм статті 42 Закону України №1058 та постанови Кабінету Міністрів №168-2023 року, яка прийнята на виконання статті 42 цього Закону, на підставі документів, що знаходяться в пенсійній справі, та виплатити додатково нараховані суми за період з 01.03.2023 року. Перерахунок здійснити з урахуванням перерахунків пенсії ОСОБА_1 відповідно до постанов Кабінету Міністрів України №127 від 22.02.2021 року та №118 від 16.02.2022 року.

Частиною 1 статті 47 КАС України передбачено, що позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 262 КАС України розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Суд розцінив заяву представника позивача від 03.10.2023 року як заяву про зміну предмету позову. Втім ця заява подана до суду 03.10.2023 року, тобто поза межами строку, установленого частиною 1 статті 47, частиною 3 статті 262 КАС України, якими для вчинення такої процесуальної дії встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня відкриття провадження у справі. Тому ця заява не може бути прийнята судом для розгляду, а суд продовжує розгляд справи у межах первісних позовних вимог.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України та постійно проживає в Ізраїлі.

Органами ПФУ позивачці у зв`язку з досягненням пенсійного віку (55 років) з 14.03.2003 року призначена трудова пенсія за віком відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а після набрання чинності 01.01.2004 року Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" здійснено перерахунок пенсії на умовах цього Закону. На момент призначення пенсії трудовий стаж позивачки складав 35 років 11 місяців 8 днів.

З 01.04.2008 року виплату пенсії позивачці припинено на підставі пункту 2 частини 1 статті 49 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у зв`язку з виїздом на постійне проживання за кордон).

У квітні 2016 року представник позивачки звернувся до Кіровоградського об`єднаного УПФУ Кіровоградської області із заявою, у якій просив поновити виплату їй пенсії з 07.10.2009 року, посилаючись на рішення Конституційного Суду України у справі №25-рп/2009 від 07.10.2009 року.

Оскільки цей орган ПФУ відмовив позивачці у поновленні виплати пенсії, та звернулася до суду з відповідним позовом.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2017 року у справі №404/6317/16-а, залишеною без змін постановою Верховного Суду від 10.07.2018 року, позов ОСОБА_1 задоволено частково та зобов`язано Кропивницьке об`єднане УПФУ Кіровоградської області поновити їй виплату пенсії за віком з 28.03.2016 року.

На виконання цих судових рішень ОСОБА_1 з 28.03.2016 року поновлено виплату пенсії за віком. Розмір пенсії встановлений у розмірі пенсії, яка виплачувалася позивачці до моменту припинення її виплати у березні 2008 року, та склав 495,68 грн.

Не погоджуючись із таким розміром пенсії, позивачка у лютому 2020 року звернулася до суду з відповідним позовом.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.12.2020 року у справі №340/656/20 позов ОСОБА_1 задоволено частково та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області провести перерахунок пенсійних виплат ОСОБА_1 за період з 28.03.2016 року по 23.12.2020 року з урахуванням індексації та виплачених сум.

У лютому 2021 року ГУ ПФУ в Кіровоградській області на виконання цього рішення суду прийняло рішення №935040179400 від 18.02.2021 року, у якому здійснило з 28.03.2016 року перерахунок пенсії та нарахувало позичці доплату за період з 28.03.2016 року по 23.12.2020 року в сумі 73138, 67 грн.

Проте, починаючи з 24.12.2020 року ГУ ПФУ в Кіровоградській області виплачувало позивачці пенсію у розмірі 495, 68 грн.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивачка у грудні 2021 року звернулася до суду з новим позовом, у якому просила визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Кіровоградській області щодо зменшення розміру пенсії та зобов`язати перерахувати їй пенсію з 23.12.2020 року відповідно до попереднього розміру з урахуванням щорічних індексацій.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.05.2022 року у справі №340/11378/20, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.10.2022 року, позов ОСОБА_1 задоволено частково. Зобов`язано ГУ ПФУ в Кіровоградській області перерахувати пенсію ОСОБА_1 за період, починаючи з 24.12.2020 року, з урахуванням, що станом на 23.12.2020 року її розмір становив 2256,80 грн. та виконання приписів статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

У жовтні 2022 року ГУ ПФУ в Кіровоградській області на виконання рішення суду прийняло рішення №935040179400 від 28.10.2022 року, у якому здійснило з 24.12.2020 року перерахунок пенсії та обчислило її у розмірі 2256,80 грн.

Законність такого рішення не є предметом цього спору та може бути перевірена судом у справі №340/11378/20 в порядку статті 383 КАС України.

У травні 2023 року представник ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Кіровоградській області із заявою, у якій просив провести перерахунок її пенсії з 01.03.2023 року відповідно до вимог статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та постанови Кабінету Міністрів України №168 від 24.02.2023 року "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році".

ГУ ПФУ в Кіровоградській області надало відповідь від 26.05.2023 року, у якій повідомило заявника про відсутність підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

Позивачка звернулася до суду з цим позовом, не погоджуючись із розміром пенсії, яка виплачується їй з 01.03.2023 року.

Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 року (надалі - Закон №1058-IV).

Згідно зі статтею 1 Закону№1058-IV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону №1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають:

1) громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом;

2) особи, яким до дня набрання чинності цим Законом була призначена пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" (крім соціальних пенсій) або була призначена пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) за іншими законодавчими актами, але вони мали право на призначення пенсії за Законом України "Про пенсійне забезпечення" - за умови, якщо вони не отримують пенсію (щомісячне довічне грошове утримання) з інших джерел, а також у випадках, передбачених цим Законом, - члени їхніх сімей.

Згідно з частиною 1 статті 9 Закону №1058-IV відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Частиною 1 статті 27 Закону №1058-IV передбачено, що розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

Частиною 2 статті 27 Закону №1058-IV установлено, що за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.

Розмір пенсії за віком, обчислений за раніше діючим законодавством, підвищується з дня набрання чинності цим Законом до дня її призначення в порядку, передбаченому частинами першою та другою статті 42 цього Закону.

Відповідно до частини 1 статті 28 Закону №1058-IV мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, пенсії або аналогічної виплати, встановленої в інших державах, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі встановлюється з урахуванням зазначених сум.

За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, передбаченого абзацом першим цієї частини. Наявний в особи понаднормовий страховий стаж не може бути обмежений.

Відповідно до частини 2 статті 28 Закону №1058-IV з 1 січня 2018 року для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі 40 відсотків мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Різниця між розміром пенсії, обчисленим відповідно до абзаців першого і третього частини першої, частини третьої цієї статті, та розміром пенсії, обчисленим відповідно до статті 27 цього Закону, фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України (частина 6 статті 28 Закону №1058-IV).

Воднораз, пунктом 4-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV передбачено, що для осіб, яким пенсія призначена до набрання чинності Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", крім тих, яким після набрання чинності зазначеним Законом здійснювався перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати за періоди страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії:

- мінімальний розмір пенсії за віком, передбачений абзацом першим частини першої статті 28 цього Закону, встановлюється за наявності у чоловіків 25 років, а у жінок 20 років страхового стажу;

- збільшення пенсії, передбачене абзацом другим частини першої статті 28 цього Закону, встановлюється за кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам.

Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії унормований статтею 40 Закону №1058-IV.

Згідно з частиною 1 цієї статті для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

Частиною 2 статті 40 Закону №1058-IV передбачено, що заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Тимчасово, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року, заробітна плата (дохід) для призначення пенсії визначається із середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 та 2017 роки; Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзn); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

У статті 42 Закону №1058-IV наведені привила щодо індексації та перерахунку пенсій.

Відповідно до частини 2 статті 42 Закону №1058-IV для забезпечення індексації пенсії щороку проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій у солідарній системі розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, передбачений абзацом другим цієї частини, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Розмір, дата та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацом другим цієї частини.

3гідно з частиною 3 статті 42 Закону №1058-IV з 1 січня 2016 року у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, а також у разі збільшення розміру мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, підвищується розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 28 цього Закону (крім пенсіонерів, які працюють (провадять діяльність, пов`язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування). Перерахунок пенсії проводиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму/мінімальної заробітної плати.

Відповідно до частини 1 статті 44 Закону №1058-IV призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Частиною 2 статті 45 Закону №1058-IV установлено, що пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону.

Згідно з пунктами 4-3, 4-4, 4-5 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV (в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" від 03.10.2017 року №2148-VIII) пенсії, призначені відповідно до цього Закону до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій", з 1 жовтня 2017 року перераховуються із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1 %.

З 1 жовтня 2017 року по 31 грудня 2017 року при призначенні пенсії застосовується середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчислена як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1,35 %.

З 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року при призначенні пенсії застосовується середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчислена як середній показник за 2016 та 2017 роки із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%. У разі, якщо при однакових показниках індивідуального коефіцієнта заробітної плати (доходу) та тривалості страхового стажу розмір пенсії у 2018 році, обчислений відповідно до аналогічних показників, буде меншим, ніж пенсія, призначена у 2017 році, розмір якої обчислений з урахуванням положень абзацу першого цього пункту, Кабінет Міністрів України приймає рішення про збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується при призначенні пенсій з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року, таким чином, щоб пенсії, призначені у зазначений період, не були меншими за пенсії, що призначалися з 1 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року.

Збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який застосовується для обчислення пенсій, передбачене частиною другою статті 42 цього Закону, проводиться починаючи з 2021 року.

У 2019-2020 роках показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який застосовується для перерахунку пенсій, збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за рік, що передує року, в якому проводиться збільшення, порівняно з роком, що передує року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 року №124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році" затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який містить такі норми:

1. Цим Порядком відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон) визначено механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

3. Перерахунку підлягають пенсії, призначені за зверненнями, які надійшли по 31 грудня включно року, що передує року, в якому проводиться перерахунок, крім тих, які на дату проведення перерахунку переведено з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на умовах, визначених абзацом третім частини третьої статті 45 Закону (за зверненнями, які надійшли з 1 січня року, в якому проводиться перерахунок).

5. У 2019 році перерахунок пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 1 жовтня 2017 р. на коефіцієнт, визначений згідно з абзацом першим пункту 4 цього Порядку.

Кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Пенсії, які призначені відповідно до Закону та розмір яких не підвищено відповідно до пункту 4 цього Порядку, абзаців першого, другого цього пункту, з урахуванням абзаців першого, третього частини першої, частини другої статті 28, абзацу другого пункту 4-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону, пункту 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 3 жовтня 2017 р. № 2148-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій", а також з урахуванням щомісячної державної адресної допомоги до пенсії, що виплачується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 р. № 265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян", щороку підвищуються за рішенням Кабінету Міністрів України в межах бюджету Пенсійного фонду України. Підвищення встановлюється в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом, і враховується під час подальших перерахунків пенсії.

6. Під час перерахунку пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, призначених відповідно до Закону, застосовується величина оцінки одного року страхового стажу, визначена статтею 25 Закону на дату проведення перерахунку.

Під час перерахунку пенсій відповідно до цього Порядку враховуються суми доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, суми індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законодавством). Якщо внаслідок перерахунку розмір пенсії зменшується, пенсія перераховується під час наступного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

7. Збільшений відповідно до цього Порядку показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, застосовується під час проведення наступних перерахунків пенсій, переведення з одного виду пенсії на інший (крім умов, визначених абзацом третім частини третьої статті 45 Закону).

У 2020 році Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 01.04.2020 року №251 "Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році", якою установив, що у 2020 році перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 1,11.

У 2021 році Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 22.02.2021 року №127 "Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році", якою установив, що у 2021 році перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться з 1 березня із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11.

У 2022 році Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 16.02.2022 року №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році", якою установив, що з 1 березня 2022 року перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14.

У 2023 році Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 24.02.2023 року №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" (надалі постанова КМУ №168), якою зокрема постановив:

1. Установити, що з 1 березня 2023 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. №124 "Питання проведення індексації пенсій у 2019 році", проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

7. Установити, що з 1 березня 2023 року:

- особам у віці від 65 років і більше, які не працюють (не провадять діяльність, пов`язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування), страховий стаж яких становить не менше ніж 35 років у чоловіків і не менше ніж 30 років у жінок, які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, та у яких розмір пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 Закону, абзацу першого частини першої, частини другої статті 28 Закону не досягає 3120 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

- особам у віці від 70 до 80 років (крім осіб, передбачених в абзаці другому цього пункту), страховий стаж яких становить не менше ніж 35 років у чоловіків і не менше ніж 30 років у жінок, які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, у яких розмір пенсійної виплати з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної компенсаційної виплати, щомісячної компенсації у разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), не досягає 3000 гривень, надається щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

8. Установити з 1 березня 2023 р. щомісячну компенсаційну виплату особам, у яких щомісячний розмір пенсійних виплат з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної компенсації у разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством, не досягає розміру середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії за 2020 рік:

- яким виповнилося 80 років і більше, - у розмірі до 570 гривень;

- яким виповнилося 75 років до досягнення 80-річного віку, - у розмірі до 456 гривень;

- яким виповнилося 70 років до досягнення 75-річного віку, - у розмірі до 300 гривень.

Щомісячна компенсаційна виплата особам, які досягли 70-, 75- і 80-річного віку після 1 березня 2023 р., встановлюється і виплачується з дати досягнення ними відповідного віку.

10. Установити, що:

- у разі коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

- розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.

15. Пенсійному фонду України забезпечити перерахунок пенсій і щомісячних страхових виплат, передбачений пунктами 1-9 цієї постанови, за матеріалами справ.

16. Ця постанова набирає чинності з 1 березня 2023 року.

Суд зазначає, що загальнообов`язкове державне пенсійне страхування здійснюється за принципом диференціації розмірів пенсій залежно від тривалості страхового стажу та розміру заробітної плати (доходу). Пенсія за віком розраховується за єдиною формулою для всіх, а розмір пенсії обчислюється індивідуально для кожної особи і залежить від тривалості набутого страхового стажу особи (коефіцієнта страхового стажу), від величини одержуваного заробітку (доходу), з якого було сплачено страхові внески (індивідуального коефіцієнта заробітної плати), та часу виходу на пенсію.

Суд установив, що позивачці як громадянці України з 2003 року призначено пенсію за віком на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення", з 01.01.2004 року здійснено перерахунок розміру пенсії за віком відповідно до Закону №1058-IV, з 01.04.2008 року виплату пенсії припинено, а з 28.03.2016 року виплату пенсії поновлено на умовах Закону №1058-IV. Відповідно до статті 42 цього Закону позивачка має право на щорічну індексацію пенсії шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, а також на перегляд доплат до встановлених законодавством мінімальних розмірів, які є складовими пенсійної виплати. Такі перерахунки пенсії проводяться автоматично (без звернення особи). Проживання позивачки за межами України не позбавляє її права на індексацію та перерахунки пенсії.

Відповідач надав суду розрахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2023 року, з якого вбачається, що пенсія обчислена із заробітної плати 6342, 14 грн. (6186, 32 грн. х 1,02535, де: 6186, 32 грн. - показник середньої заробітної плати в Україні за 2014, 2015, 2016 роки - 3764,40 грн., збільшений на коефіцієнт підвищення з 01.03.2019 року на 1,17, з 01.03.2020 року - на 1,11, з 01.03.2021 року - на 1,11, з 01.03.2022 року - на 1,14; 1,02535 - індивідуальний коефіцієнт заробітку).

З урахуванням страхового стажу 35 років 11 місяців 8 днів (або 431 місяць) коефіцієнт страхового стажу, визначений відповідно до статті 25 Закону №1058-IV, складає 0,35917.

Загалом розмір пенсійної виплати позивачки з 01.03.2023 року становить 2535, 07 грн., де:

- 2278, 27 грн. основний розмір пенсії за віком, обчислений відповідно до частини 1 статті 27 Закону №1058-IV (6342, 14 грн. х 0,35917),

- 256,80 грн. доплата за 15 років понаднормового стажу, обчислена відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 28 Закону №1058-IV (1712 грн. х 1% х 15 років, де 1712 грн. - прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, встановлений з 01.07.2020 року; 15 років - кількість років понаднормового стажу (35 років - 20 років).

Суд установив, що відповідач всупереч вимогам частини 2 статті 42 Закону №1058-IV, пунктів 1, 15 постанови КМУ №168 не здійснив з 01.03.2023 року за матеріалами пенсійної справи позивачки перерахунок її пенсії шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховувався при обчисленні пенсії, на коефіцієнт збільшення 1,197, що призвело до заниження основного розміру пенсії.

Крім того, відповідач всупереч пунктам 7, 8 постанови КМУ №168 не встановив з 01.03.2023 року позивачці, яка має понад 30 років страхового стажу та якій виповнилося 70 років (а 14.03.2023 року - 75 років), щомісячну доплату до пенсії та щомісячну компенсаційну виплату, які враховуються під час подальших перерахунків пенсії.

Також суд зазначає, що позивачка відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 28, пункту 4-1 розділу XV Закону №1058-IV має право на збільшення пенсії, передбачене абзацом 2 частини 2 статті 28 цього Закону, за кожний повний рік страхового стажу понад 20 років, тобто за 15 років стажу, на 1 % розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, передбаченого абзацом 1 цієї частини. Станом на 01.03.2023 року розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, складав 2093 грн. Натомість відповідач застосував для обчислення доплати за понаднормовий стаж позивачки величину прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлену з 01.07.2020 року по 30.12.2020 року (1712 грн.), що призвело до заниження розміру доплати за понаднормовий стаж.

Відповідно до частини 2 статті 28 Закону №1058-IV позивачка, як особа яка досягла віку 65 років та має понад 30 років страхового стажу, має право на отримання мінімального розміру пенсії за віком в розмірі 40 відсотків мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Станом на 01.03.2023 року мінімальна заробітна плата складала 6700 грн., а мінімальний розмір пенсії становив 2680 грн., що також не було враховано відповідачем при обчисленні пенсії позивачки.

Статтею 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частин 1, 2 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 10) інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Наведене свідчить, що адміністративний суд не обмежений у виборі способів захисту прав та інтересів особи, порушених суб`єктами владних повноважень, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення та фактичним обставинам справи.

Суд зазначає, що під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Розглянувши справу, суд прийшов до висновку, що відповідач, не застосувавши при обчисленні пенсії позивачки наведені норми Закону №1058-IV та не провівши з 01.03.2023 року перерахунок її пенсії за матеріалами пенсійної справи відповідно до постанови КМУ №168, допустив протиправну бездіяльність, що призвело до порушення права позивача на отримання пенсії у розмірі, установленому законом.

Суд вважає, що права позивачки, порушені протиправною бездіяльністю відповідача, мають бути відновлені шляхом зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії за віком з 01.03.2023 року відповідно до постанови КМУ №168, врахувавши висновки суду у цій справі, та виплатити позивачці заборгованість, яка виникне у зв`язку з таким перерахунком.

Позовна вимога про встановлення того, що відповідно до норм статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та статті 97 Закону України "Про пенсійне забезпечення" ОСОБА_1 має право на щорічний перерахунок пенсії згідно чинного законодавства, задоволенню не підлягає, оскільки така вимога не узгоджується зі способами захисту прав, наведеними у статті 5 КАС України, та повноваженнями суду, передбаченими статтею 245 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на задоволення позову, здійснені позивачкою судові витрати на сплату судового збору слід стягнути на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

З огляду на поведінку відповідача у спірних правовідносинах, суд вважає за доцільне встановити судовий контроль за виконанням рішення суду та на підставі статті 382 КАС України зобов`язати відповідача подати звіт про його виконання.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 263, 295, 382 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо непроведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 року №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити з 01.03.2023 року перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 року №168 "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" та виплатити заборгованість, яка виникне у зв`язку з таким перерахунком.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору в сумі 1073, 60 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області не пізніше 20 днів від дня набрання рішенням суду законної сили подати до суду звіт про його виконання.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

Джерело: ЄДРСР 116329134
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку