open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10 E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04 січня 2024 року справа № 903/1077/23

Господарський суд Волинської області в складі судді Дем`як В. М., за участю секретаря судового засідання Мартинюк І.О., розглянувши справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Шинака-Україна» (45603, Волинська область, Луцький район, село Струмівка, вулиця Рівненська, будинок 4, код ЄДРПОУ 30659358)

до відповідача: Державної митної служби України в особі Волинської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (44350, Волинська область, Любомльський район, село Римачі, вулиця Призалізнична, будинок 13, код ЄДРПОУ 43958385)

про стягнення 100 337,77 грн.

Представники сторін:

від позивача: Грибан Жанна Володимирівна

від відповідача: Наумчук Руслана Петрівна

Встановив: Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю Шинака-Україна звернувся до суду з позовом до Державної митної служби України в особі Волинської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України та просить стягнути 100 337, 77 грн. заборгованості в т.ч. 72 643, 85 грн. заборгованості за виконані роботи, 4269, 07 грн. 3% річних, 23 424, 85 грн. інфляційних втрат.

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на порушення відповідачем договору підряду №1238 від 21.10.2020, в частині своєчасної оплати за виконання будівельних робіт.

Ухвалою суду від 20.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

03.11.2023 від Волинської митниці через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшов відзив на позовну заяву за вх.№01-75/6683/23 від 03.11.2023, у якому відповідач просить суд у задоволенні позовної заяви відмовити повністю.

16.11.2023 року від позивача, через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшла відповідь за вх. № 01-75/7014/23 від 16.11.2023 на відзив відповідача та клопотання за вх.№ 01-75/7015/23 від 16.11.2023 про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою суду від 17.11.2023 задоволено клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Шинака-Україна» за вх.№ 01-75/7015/23 від 16.11.2023 про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін, судове засідання призначено на 07.12.2023.

07 грудня 2023 року оголошено в засіданні суду перерву до 18.12.2023.

18.12.2023 року від позивача, через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшло клопотання за вх. №01-75/7737/23 від 18.12.2023 про долучення до матеріалів справи додаткових доказів.

18 грудня 2023 року оголошено в засіданні суду перерву до 04.01.2024.

04.01.2024 року від позивача, через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшло клопотання за вх.№01-74/26/24 від 04.01.2024 про поновлення строку для подання додаткових доказів та клопотання за вх. №01-75/105/24 від 04.01.2024 про долучення до матеріалів справи додаткових доказів, а саме додаткової угоди №665 від 24.12.2021, довідки про трансакцію №185623252 від 05.11.2020, виписок про рахунках від 29.12.2020 та від 30.12.2021.

Присутня в судовому засіданні представник позивача, просить суд поновити строк для подання додаткових доказів, а саме додаткової угоди №665 від 24.12.2021, довідки про трансакцію №185623252 від 05.11.2020, виписок про рахунках від 29.12.2020 та від 30.12.2021, у зв`язку з допущенням технічних помилок при формуванні пакету документів до позовної заяви, зокрема, замість додаткової угоди до договору підряду помилково долучено додаткову угоду до договору на виконання авторського підряду, а також в довідці про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за грудень 2021 року допущено помилку у вартості будівельних робіт, а саме замість 1 452 877,99 грн. зазначено 1 452 878,23 грн.

Присутня в судовому засіданні представник відповідача щодо клопотання позивача не заперечила.

Суд, розглянувши відповідне клопотання позивача дійшов висновку про його задоволення, поновлення позивачу пропущеного процесуального строку та долучення до матеріалів справи додаткових доказів.

Присутня в судовому засіданні представник позивача, з посиланнями на обставини, викладені у позовній заяві, відповіді на відзив та додаткових письмових поясненнях, а також на докази, долучені до справи, пред`явлені до відповідача позовні вимоги підтримала, просить суд позов задоволити. При цьому представник позивач заявила клопотання про вирішення питання про розподіл судових витрат після ухвалення рішення по суті позовних вимог.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечила та просить суд відмовити у позові з підстав викладених у відзиві на позовну заяву за вх.№01-75/6683/23 від 03.11.2023.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, встановив:

21 жовтня 2020 року між Волинською митницею Держмитслужби (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Шинака-Україна» (Підрядник) укладено Договір підряду №1238, за яким замовник доручає, а підрядник забезпечує з власних матеріалів, відповідно до проектно-кошторисної документації та умов договору виконання робіт: "ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013. Капітальний ремонт адміністративно-виробничого будинку митниці. Волинська область, Любомльський район, с. Римачі, пул. Призалізнична, 13 (будівельно- монтажні роботи), за кодом CPV за ДК 021:2015-45453000-7 (капітальний ремонт і реставрація)".

Відповідно до п. 3.1. договору загальна вартість робіт згідно пропозиції відкритих торгів та договірної ціни (Додаток 1) складає 3 187 017,25 грн. в тому числі ПДВ 531 169,54 грн.

Згідно п. 3.3. договору документи про виконання роботи та їх вартість (форма КБ-3 та КБ-2в) складаються та підписуються підрядником, перевіряються та підписуються представником авторського та технічного нагляду та в разі відсутності зауважень, передаються Підрядником Замовнику на підпис.

Розрахунки за викопані роботи здійснюються між замовником і підрядником на підставі акту викопаних робіт за формою КБ-2в, довідки про вартість виконаних підрядних робіт за формою КБ-3 протягом 7 (семи) банківських днів, за умови наявності відкритих асигнувань на зазначені ціпі на розрахунковому рахунку змовника (п. 3.4. договору).

Проміжні платежі за виконані роботи здійснюються Замовником в межах 95 відсотків загальної вартості за Договірною ціною по даному об`єкту капітального ремонту (п. 3.5. договору).

Пунктами 3.7.-3.10. договору сторони погодили, що проміжні платежі за виконані роботи здійснюються замовником в межах 95 відсотків загальної вартості за Договірною ціною по даному об`єкту капітального ремонту.

Остаточний розрахунок між Сторонами проводяться після повного завершення робіт підрядником, прийняття в експлуатацію закінченого об`єкта та реєстрації «Декларації про готовність об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1)» відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю, протягом 7 (семи) банківських днів, за умови наявності відкритих асигнувань на зазначені цілі па розрахунковому рахунку замовника.

Замовник, за наявності рішення головного розпорядника бюджетних коштів, може протягом бюджетного року здійснювати попередню оплату, на підставі рахунків, наданих підрядником, у розмірі не більше 30% обсягу робіт в межах фінансування, відповідно до Порядку державного фінансування капітального будівництва затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1764 (із змінами) «Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва та постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року №1070 «Деякі питання здійснення розпорядником (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти". Авансовий платіж перераховується на окремий рахунок Підрядника.

Підрядник зобов`язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт, матеріалів, конструкцій.

Відповідно до п. 4.1. договору від 21.10.2020 №1238 договірна ціна робіт визначається на основі проектно-кошторисної документації твердою та складає 3 187 017,25 грн. в тому числі ПДВ 531 169,54 грн. Договірна ціна є невід`ємною частиною цього договору (Додаток 1).

Підрядник під час укладення договору про закупівлю надає забезпечення виконання такого договору шляхом внесення на рахунок замовника суми (безвідсоткового депозиту), яка дорівнює 2,5 відсотка вартості договору. Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю після виконання підрядником договору, а також у разі визнання судом результатів закупівлі або договору про закупівлю недійсними у випадках передбачених статтею 43 закону, а також згідно з умовами зазначеними в договору, але не пізніше між протягом п`яти банківських днів з дня настання зазначених обставин (п. 21.6. договору).

На виконання п. 21.6 договору підрядник ТОВ "Шинака-Україна" забезпечив виконання даного договору шляхом перерахування грошових коштів в розмірі 79 675,43 грн. на рахунок Волинської митниці Держмитслужби (платіжна інструкція № 8917 від 21.09.2020).

20 жовтня 2020 року між сторонами було укладено Додаткову угоду №1244 до договору №1238 від 21.10.2020 у відповідності до якої, у зв`язку із зменшенням фактичного обсягу видатків замовника на 2020 рік, до п. 31.1., п. 2.2., п. 18.1 договору внесено наступні зміни, а саме:

- п. 3.1. Договору викладено в наступній редакції:

« 3.1. загальна вартість робіт згідно пропозиції відкритих торгів та договірної ціпи (додаток 1) складає 3187017,25 грн. в тому числі ПДВ 531169,54 грн, в тому числі:

У 2020 році - 1873416,00 грн. в тому числі ПДВ - 312236,00 грн.

У 2021 році - 1313601,25 грн., в тому числі ПДВ - 218933,54 грн.

- п. 2.2. Договору викладено в наступній редакції

« 2.2. термін виконання робіт: у 2020 році - до 15.12.2020 р., у 2021 році - 15.12.2021 р.»

- п. 18.1 Договору викладено в наступній редакції:

« 18.1. даний договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами і діє до 31.12.2021р., а в частині проведення розрахунків у межах річних бюджетних призначень на поточний рік - до кінця відповідного бюджетного року, але я будь- якому випадку до повного виконання своїх зобов`язань; в частині гарантійних зобов`язань - протягом строку визначеного розділом 15 Договору.»

- п. 22.1 викладено в наступній редакції

« 22.1. Складовими Договору, крім цього документа, є Договірна ціна (Додаток 1), календарні графіки виконання робіт (Додаток 2), орієнтовний план фінансування підрядних робіт (Додаток 3).»

- Внесено зміни у Додаток 2 Календарний графік виконання робіт викладено в редакції, що додається.

- Доповнено Договір підряду №1238 від 21.10.2020 Додатком 3 «Орієнтовний план фінансування підрядних робіт у 2020 році» (додається).

Всі інші умови Договору підряду №1238 від 21.10.2020р. залишаються незмінними і Сторони підтверджують по них свої зобов`язання.

30 грудня 2020 року між сторонами була укладено Додаткову угоду №2 до договору підряду №1238 від 21.10.2020 згідно якого п. 3.1. Договору підряду №1238 від 21.10.2020 викладено в наступній редакції:

« 3.1. загальна вартість робіт, згідно пропозиції відкритих торгів та Договірної ціни (Додаток 1) складає: 3 187 017,25 грн, в тому числі ПДВ 531 169,00 грн., в тому числі:

У 2020 році 929 221,00 грн., в тому числі ПДВ 154 870,00 грн.

- У 2021 році 2 257 796,25 грн, в тому числі ПДВ 376 299,00 грн.

- Внесено зміни у Додаток 2 Календарний графік виконання робіт викладено в редакції, що додається.

- Доповнено Договір підряду №1238 від 21.10.2020 Додатком 3 «Орієнтовний план фінансування підрядних робіт у 2020 році» (додається).

Інші умови договору підряду залишились незмінними.

28 серпня 2021 року між сторонами було підписано Додаткову угоду №190 до Договору підряду №1238 від 21.10.2020 року про наступне:

У зв`язку з реорганізацією Волинської митниці Держмитслужби (код ЄДРПОУ 43350888) шляхом приєднання Державної митної служби у створення Волинської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (код ЄДРПОУ 43958385), на підставі постанови Кабінету' Міністрів України від 30.09.2020 №895 «Деякі питання територіальних органів Державної митної служби», керуючись наказом Державної митної служби України №61-г від 30.06.2021 року «Про приймання передачі активів та зобов`язань, іншого майна, майнових прав і обов`язків та делегування окремих повноважень керівнику Волинської митний; як відокремленого підрозділу Держмитслужби» для забезпечення стабільного функціонування об`єктів митної інфраструктури у 2011 році, сторони домовились змінити сторону Волинська митниця Держмитслужби у Договорі підряду №1238 від 21.10.2020, на нову сторону - правонаступника - Державну митну службу України в особі Волинської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України.

Також даною додатковою угодою внесено зміни в п. 3.1. Договору підряду №1238 від 21.10.2020 та викладено його н наступній редакції:

« 3.1. загальна вартість робіт, згідно пропозиції відкритих торгів та Договірної ціни становить:

3 187 017,25 грн, в тому числі ПДВ 531 169,00 грн., в тому числі:

У 2020 році 929 221,00 грн. , в тому числі ПДВ 154 870,00 грн., в тому числі оплачено у 2020 році (929 221,0-46 461,0=882 760,00 грн.)

У 2021 році 2 225 796,25 грн, в тому числі ПДВ 376 299,00 грн.

Залишок невикористаної суми договору 2 304 257,25 грн., в тому числі недоплата 5% згідно п. 3.7. цього Договору підряду в розмірі 46 461,00 грн. на момент підписання даної додаткової угоди, Сторони домовились передати для виконання зобов`язань Державній митній службі України в особі Волинської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби». Всі інші умови договору залишились незмінними.

13 грудня 2021року сторони уклали Додаткову угоду №648 до Договору підряду №1238 від 21.10.2020 згідно якого п. 3.1. договору підряду викладені в наступній редакції:

« 3.1. загальна вартість робіт, згідно пропозиції відкритих торгів та Договірної ціпи (Додаток 1) складає: 3 187 017,25 грн, в тому числі ПДВ 531 169,00 грн., в тому числі:

У 2020 році 929 221,00 грн. , в тому числі ПЛВ 154 870,00 грн., в тому числі оплачено у 2020 році (929 221,0-46 161,0=882 760,00 грн.

У 2021 році 225 796,25 грн, в тому числі ПДВ 376 299,00 грн.»

Пункт 2.2. договору підряду викладено в наступній редакції: "Термін виконання робіт у 2021 році - 29.12.2021". Всі інші умови запишись без змін.

21 грудня 2021 року між сторонами було підписано Додаткову угоду №655 до Договору підряду №1238 від 21.10.2020 року, згідно якого п.3.1. було викладено в наступній редакції:

« 3.1. загальна вартість робіт, згідно пропозиції відкритих торгів та договірної ціни (Додаток 1) складає: 3 187 017,25 грн., в тому числі ПДВ 531 169,00 грн., в тому числі:

У 2020 році 929 221,00 грн. , в тому числі ПДВ 154 870,00 грн., втому числі оплачено у 2020 році (929 221,0-46 461,0=882 760,00 грн.

У 2021 році 2 304 257,25 грн, в тому числі ПДВ 384 043,00 грн., в тому числі будівельно-монтажні роботи 2 257 796,25 грн. та недоплата 5% згідно п. 3.7. Договору підряду №1238 від 21.10.2020 у розмірі 46 461,00 грн. Всі інші умови запишись незмінними.

24 грудня 2021 року сторони уклали Додаткову угоду №665 до Договору підряду №1238 від 21.10.2020 згідно якого п. 3.1. договору підряду викладені в наступній редакції:

« 3.1. загальна вартість робіт, згідно пропозиції відкритих торгів та Договірної ціни (Додаток 1) складас: 3 187 017,25 грн, в тому числі ПДВ 531 169,00 грн., в тому числі:

У 2020 році 882 760,00 грн., в тому числі ПДВ 147 126,67 грн.,

У 2021 році 497 474,14 грн, в тому числі ПДВ 82 912,36 грн.,

У 2022 році 1 806 783,11 грн. в тому числі ПДВ 301 130,52 грн.»

П. 18.1 викладено в наступній редакції:

«Даний договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами і діє до 31.12.2022 року, а в частині проведення розрахунків у межах річних бюджетних призначень па поточний рік».

Внесено зміни в Додаток 2 «Календарний графік виконання робіт» і викладено в редакції, що додається.

Всі інші умови Договору підряду №1238 від 31.10.2020 року залишаються незмінними.

Відповідно до довідок про вартість виконаних будівельних робіт (КБ-3) та актів приймання виконаних будівельних робіт (КБ-2в):

- за грудень 2020 року від 21.12.2020 року вартість виконаних будівельних робіт становить 537 607,00 грн.;

- за грудень-2 2020 року від 24.12.2020 року вартість виконаних будівельних робіт становить 391 614,00 грн.

Загальна вартість виконаних будівельних робіт за грудень 2020 року становить 929 221,00 грн.

Позивач доводить, що суми недоплати за актами виконаних робіт за 2020 рік становить:

1) Вартість виконаних робіт відповідно до акту №1 з урахуванням авансового платежу на придбання матеріалів становить 537607,00 грн-526024,00 грн. = 11583,00 грн.

2) Сума до оплати по остаточному акту №2 в межах 95% від вартості виконаних робіт відповідно до п. 3.7. Договору підряду №1238 від 21.10.2020 року становить: 391 614,00 грн. 46 461,00 грн.=345 153,00 грн. (з яких 46 461,00 - 5% від загальної вартості виконаних робіт за грудень 2020 року, а саме 929 221,00 грн.х95%=882 760,00 грн.; 929 221,000 грн.-882 760,00 грн.= 46 461,00 грн.).

Відтак, загальна сума до сплати за грудень 2020 становить: 345 153,00 грн. + 11 583,00 грн. = 356 736,00 грн., а сума недоплати за 2020 рік становить 46 461,00 грн.

Відповідно до довідок про вартість виконаних будівельних робіт (КБ-3) та актів приймання виконаних будівельних робіт (КБ-2в):

- за грудень 2021 року від 24.12.2020 року №1 вартість виконаних будівельних робіт становить 177 152,08 грн.

- за грудень-2 2021 року від 24.12.2020 року вартість виконаних будівельних робіт становить 346 504,91 грн.

Загальна вартість виконаних будівельних робіт за грудень 2021 рік становить 523656,99 грн.

Позивач доводить, що суми недоплати за актами виконаних робіт за 2021 рік становить:

1) Сума до оплати по акту №1 в межах 95% від вартості виконаних робіт відповідно до пункту 3.7 Договору підряду №1238 від 21.10.2020 року становила: 177 152,08 грн. х 95%= 168 294,48 грн.

177 152,08 грн.-168 294,48 грн. = 8857,60 грн. (5% від загальної вартості виконаних робіт) - сума недоплати по акту №1 за грудень 2021 року;

2) Сума до плати по акту №2 в межах 95% від вартості виконаних робіт відповідно до пункту 3.7 Договору підряду №1238 від 21.10.2020 року становила: 346 504,91 грн.-329179,66 грн.=17 323,25 грн. (з яких 17 325,25 грн. - 5% від загальної вартості виконаних робіт за грудень 2021 року по акту №2.). Сума до оплати по акту №2 становила: 346 504,90-17 325,25 грн. = 329 179,66 грн., сума недоплати по акту №2 за грудень 2021 року становить 17 325,25 грн.

Відтак, загальна сума до сплати за грудень 2021 становить: 8857,60 грн.+ 17 325,25 грн.=26 180,85 грн.

Загальна суму недоплати за період 2020-2021 років становить 72 643,85 грн. (46 461,00 грн.+ 26 182,85 грн.).

01 листопада 2022 року між сторонами було підписано Акт звіряння взаємних розрахунків за період з 01.11.2021 року по 01.11.2022 року до договору підряду №1238 від 21.10.2020 року, відповідно до якого Волинська митниця станом на 11.11.2022 року має заборгованість перед ТОВ «Шинака-Україна» в сумі 72 643,85 грн.

Позивач доводить, що відповідач, у порушення взятих на себе зобов`язань за договором, оплату наданих підрядних робіт у повному обсязі не здійснив, у зв`язку з чим у відповідача виникла заборгованість перед позивачем в сумі 100 337,77 грн. заборгованості в т.ч. 72 643,85 грн. заборгованості за виконані роботи, 4269, 07 грн. 3% річних та 23 424,85 грн. інфляційних втрат.

Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частина першою статті 202 Цивільного кодексу України визначає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

При цьому за правилами статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Частиною першою статті 173 Господарського кодексу України встановлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`зана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Частиною першою статті 174 Господарського кодексу України встановлено, що господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно з частиною першою статті 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Так, укладений між сторонами по справі договір, який за своєю суттю є договором підряду на проведення робіт, є підставою для виникнення у сторін договору господарських зобов`язань відповідно до статей 173, 174 Господарського кодексу України та статей 11, 202, 509 Цивільного кодексу України. В свою чергу згідно зі статтею 629 Цивільного кодексу України вказаний договір є обов`язковим для виконання його сторонами.

Відповідно до статті 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Згідно із умовами статті 854 Цивільного кодексу України замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Відповідно до ч.1. ст. 875 ЦК України за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або викопати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується падати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.

Відповідач доказів оплати вартості виконаних робіт у повному обсязі до суду не надав, доводи наведені позивачем в обґрунтування позову не спростував. Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача 72 643,85 грн. заборгованості за договором підряду №1238 від 21.10.2020 підлягають задоволенню.

У відповідності до ст. 625 ЦК України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з врахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними коштами, належними до сплати кредиторові.

Згідно з представленими господарському суду розрахунками, позивачем відповідно до ст. 625 ЦК України було нараховано відповідачу 4269, 07 грн. 3% річних суми інфляційних за період прострочки платежів з 01.11.2021 по 16.10.2023 та 23 424,85 грн. інфляційних втрат за період з 21.09.2022 по 30.09.2023.

Розглянувши позовні вимоги в частині стягнення сум інфляційних та процентів річних, перевіривши методику та періоди їх нарахування, суд вважає, що останні підставні, відповідають фактичним обставинам справи, є арифметично вірними, а відтак підлягають до задоволення у визначених позивачем розмірах.

З врахуванням викладеного, доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву за вх.№01-75/6683/23 від 03.11.2023 судом до уваги не приймаються.

Стосовно заперечення відповідача на пред`явлений позов з посиланням на те, що у відповідача відсутні бюджетні кошти на фінансування робіт, суд зазначає наступне.

У відповідності до ст.ст. 525, 526 ЦК України і ст. 193 ГК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Статті 617 ЦК України та 218 ГК України передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів, а також порушення зобов`язань контрагентами правопорушника не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від відповідальності за порушення зобов`язання.

У відповідності до ст. 1 ЦК України однією із ознак майнових відносин є юридична рівність їх учасників, в тому числі й органів державної влади, а тому самі лише обставини, пов`язані з фінансуванням установи чи організації з Державного бюджету України та відсутністю у ньому коштів, не виправдовують бездіяльність замовника та не заперечують обов`язку такого органу, який виступає стороною зобов`язального правовідношення, від його виконання належним чином.

Відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.

Згідно ч.1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до положень статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Також, згідно з нормами статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Правилами статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з положеннями статті 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Судовий збір за розгляд справи відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 13, 73, 74, 75, 76-80, 123, 126, 129, 231, 232, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Стягнути з Державної митної служби України в особі Волинської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (44350, Волинська область, Любомльський район, село Римачі, вулиця Призалізнична, будинок 13, код ЄДРПОУ 43958385) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Шинака-Україна» (45603, Волинська область, Луцький район, село Струмівка, вулиця Рівненська, будинок 4, код ЄДРПОУ 30659358) 100 337,77 грн. заборгованості, в т.ч.: 72 643, 85 грн. основного боргу, 4269,07 грн. 3% річних, 23 424, 85 грн. інфляційних втрат та 2684 грн. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення

складено 12.01.2024.

Суддя В. М. Дем`як

Джерело: ЄДРСР 116256924
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку