ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/16339/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:
- визнати протиправними рішення та дії Головного Управління Пенсійного фонду України в Полтавській області ЄДРПОУ 13967927 при нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 суми пільг за спожиті комунальні послуги його сім`єю з січня 2023 року щодо нарахування та виплаті пільг на двох членів його сім`ї, замість трьох членів сім`ї,
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області ЄДРПОУ 13967927 перерахувати та виплатити ОСОБА_1 суму пільг за спожиті комунальні послуги його сім`єю з розрахунку трьох членів його сім`ї з урахуванням виплачених сум пільг,
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області ЄДРПОУ 13967927 подати до Полтавського окружного адміністративного суду звіт про виконання судового рішення у цій справі протягом десяти діб після набрання чинності рішення суду у цій справі.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач є пенсіонером МВС України та інвалідом війни 2 групи та користується знижками (пільгами) за спожиті комунальні послуги. Починаючи з 01.01.2023 відповідач здійснює нарахування та виплату пільг, оскільки позивач перебуває на обліку у відповідача як особа з інвалідністю внаслідок війни 2 групи, проте, робить це всупереч ст. 1, 317, 22, 46, 65, 92 Конституції України, ст. 3 Сімейного кодексу України, Закону України «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту», Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-ХІІ, Закону України від 05.10.2000 №2017-ІІІ «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», Рішень Конституційного Суду постанов Кабінету Міністрів України № 409 від 6 серпня 2014 р. Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування, № 373 від 17 квітня 2019 р. та інших правових актів. Так, згідно відповіді відповідача на запит 100% знижка за спожиті комунальні послуги для сім`ї позивача нараховується на 2 осіб позивача та його дружину, без врахування доньки, яка також зареєстрована та проживає за цією адресою, тому сума щомісячної знижки на 3 осіб, на яку позивач має право, штучно незаконно зменшена. Відповідно до ст. 13 Закону 3551 100% знижки - пільги за спожиті комунальні послуги надається кожному члену сім`ї. «Пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4- 6 цієї статті, надаються особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей, які проживають разом з ними...». Крім того, позивач зазначив, що членом його сім`ї згідно ст. 3 Сімейного Кодексу України є його донька ОСОБА_2 2004 року народження - в рік закінчення 11 класів, стала студенткою 1 курсу (і є зараз 3 курсу) денної форми навчання Полтавського університету економіки та торгівлі свідчать довідки за кожен рік навчання, які є у ГУПФУ в пенсійній справі, тим більше що у відповідності до ст.199 СКУ існує обов`язок батьків утримання до 23 років дітей, які навчаються та і навіть взагалі утримання дітей, які потребують допомоги. Позивач стверджує, що з комплексного аналізу наведених норм необхідно дійти висновку, що нарахування та виплату знижок-пільг за ст.13 Закону 3551 необхідно робити на всіх членів сім`ї пільговика, в даному випадку на 3 осіб, а не на 2, як робив відповідач. Позивач зазначає, що зменшений протиправно розмір пільг впливає і на майно та майновий стан його сім`ї.
Ухвалою суду від 07.11.2023 прийнято позов до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/16339/23, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
30.11.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позов в якому зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , особа з інвалідністю 2 групи внаслідок війни, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області як отримувач пільг на житлово-комунальні послуги відповідно до Закону № 3551. Відповідно до ст. 13 Закону №3551 встановлені пільги особам з інвалідністю внаслідок війни. Пункти 4 та 5 ст. 13 Закону 3551 визначають, що особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються пільги, зокрема, 100-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю); 100-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю. Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 100-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 кв. метри на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 кв. метр на сім`ю). За змістом ч. 2 ст. 13 Закону 3551 пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4-6 цієї статті, надаються особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей, які проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього.
Відповідно до ст. 17 Закону 3551 фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №373 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житловокомунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі» розрахунок суми пільги проводиться виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількістю членів сім`ї, які мають право відповідно до законодавчих актів, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування встановлених постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» (зі змінами) від 06.08.2014 №409. Так, на виконання вищезазначених законодавчих актів, за даними, які містяться в електронній справі, ОСОБА_1 проводиться щомісячне нарахування пільги на житлово- комунальні послуги на 2 особи, а саме, на позивача та його дружину ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Відповідач звертає увагу суду на те, що нарахування пільг на доньку позивача ОСОБА_4 , як на члена сім`ї, на якого відповідно до чинного законодавства поширюються пільги, органами соціального захисту населення припинено з 01.01.2022. Тобто на момент передачі функцій щодо нарахування пільг від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України до складу сім`ї пільговика ОСОБА_1 його повнолітня донька ОСОБА_4 не входила.
Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З матеріалів справи вбачається, що запит позивача від 20.07.2023 зареєстровано в ГУ ПФУ в Полтавській області за №402/11 щодо надання інформації з посиланням на Закон України «Про доступ до публічної інформації».
Листом ГУ ПФУ в Полтавській області від 25.07.2023 №1600-0203/55348 позивача повідомлено про розгляд звернення та зазначено, що позивач має статус особи з інвалідністю 2 групи внаслідок війни відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» користується 100 відсотковою знижкою з оплати житлово-комунальних послуг, в межах соціальних нормативів. Пільга поширюється на 2-х осіб. Крім того, у листі зазначено розміри в яких позивачу нараховано пільги на житлово комунальні послуги.
Позивач вважаючи протиправними рішення та дії Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області при нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 суми пільг за спожиті комунальні послуги його сім`єю з січня 2023 року щодо нарахування та виплаті пільг на двох членів його сім`ї, замість трьох членів сім`ї, звернувся до суду із позовом про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області ЄДРПОУ 13967927 перерахувати та виплатити ОСОБА_1 суму пільг за спожиті комунальні послуги його сім`єю з розрахунку трьох членів його сім`ї з урахуванням виплачених сум пільг.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктами 4, 5 частини 1 статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги:
100-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю);
100-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю.
Таким чином, особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам надана така пільга як 100-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання, яка нараховується на встановлену у законі площу житла.
Відповідно до частини 2 статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4-6 цієї статті, надаються особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей, які проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього.
Положеннями статті 17 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України при наданні пільг та здійсненні видатків з бюджету щодо їх виплати до членів сім`ї пільговика належать: дружина (чоловік), їхні неповнолітні діти (до 18 років); неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи; особа, яка проживає разом з особою з інвалідністю внаслідок війни I групи та доглядає за ним, за умови що особа з інвалідністю внаслідок війни не перебуває у шлюбі; непрацездатні батьки; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, який має право на пільги, та проживає разом з ним.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №373 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житловокомунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі» розрахунок суми пільги проводиться виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількістю членів сім`ї, які мають право відповідно до законодавчих актів, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування встановлених постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» (зі змінами) від 06.08.2014 №409.
Відповідач зазначає, що нарахування пільг на доньку позивача ОСОБА_4 , як на члена сім`ї, на якого відповідно до чинного законодавства поширюються пільги, органами соціального захисту населення припинено з 01.01.2022.
Тобто на момент передачі функцій щодо нарахування пільг від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України до складу сім`ї пільговика ОСОБА_1 його повнолітня донька ОСОБА_4 не входила.
Водночас ОСОБА_1 проводиться щомісячне нарахування пільги на житлово-комунальні послуги на 2 особи, а саме, на позивача та його дружину ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що не заперечується позивачем.
Позивач скористався правом на звернення до адміністративного суду, заявлені позовні вимоги розглянуті судом по суті.
Проте, враховуючи обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.
При прийнятті рішення у даній справі суд також враховував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Підстави для стягнення судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-246, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (ідентифікаційний код 13967927, вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014) про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
СуддяЛ.М. Петрова