Справа № 638/12947/23
Провадження № 3/638/8031/23
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2023 року м. Харків
Суддя Дзержинського районного суду м. Харкова Теслікова І.І., розглянувши матеріали, що надійшли від Уповноваженого Верхової Ради України з прав людини про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , заступника міського голови з питань стратегічного розвитку міста Харківської міської ради,-
за ст. 188-40КУпАП,
ВСТАНОВИВ:
18 грудня 2023 року в провадження судді Теслікової І.І., згідно протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 18.12.2023, надійшов адміністративний матеріал про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.188-40 КУпАП.
Матеріали справи передані в провадження судді Теслікової І.І. 19 грудня 2023 року.
Згідно протоколу про адміністративне правопорушення від 18 вересня 2023 року, у провадженні Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі - Уповноважений) перебувають скарги ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (далі - заявники) щодо порушення їхніх прав на інформацію Харківською міською радою (далі - Рада) та її виконавчими органами.
Під час розгляду скарг було встановлено порушення вимог частини п`ятої статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» у частині ненадання інформації та копій документів щодо розміру виплат, нарахованих та виплачених заступнику міського голови з питань цифрової трансформації Ради, директору та заступникам директора Департаменту цифрової трансформації Ради, директору Департаменту реєстрації Ради за рахунок коштів бюджету Харківської міської територіальної громади, у тому числі, як заробітна плата, премія, надбавка, грошова компенсація, матеріальна допомога, оплата відпустки тощо.
Зокрема, Радою та її виконавчими органами у наданні заявницям запитуваної інформації було відмовлено у зв`язку з тим, що вона містить персональні дані, порядок доступу до яких регулюється Законом України «Про захист персональних даних».
Так, заявниця ОСОБА_2 01.06.2023 звернулась до Ради із запитом на інформацію про виплати, нараховані та виплачені заступнику міського голови з питань цифрової трансформації Ради за рахунок коштів бюджету Харківської міської територіальної громади, у тому числі, як заробітна плата, премія, надбавка, грошова компенсація, матеріальна допомога, оплата відпустки тощо, шляхом зазначення відповідної суми та виду виплат за кожен місяць окремо за період з січня 2023 по теперішній час. У відповіді Ради від 09.06.2023 № 36/0/33-23 надано інформацію лише стосовно посадового окладу заступника міського голови з питань цифрової трансформації, а решта запитуваної інформації щодо інших виплат, як зазначалося, є інформацією про майновий стан особи і може бути надана лише в порядку, передбаченому Законом України «Про захист персональних даних».
Також 01.06.2023та 02.06.2023 ОСОБА_2 направиладо Департаментуцифрової трансформаціїРади двазапити наінформацію провиплати,нараховані тавиплачені директорута заступникамдиректора Департаментуцифрової трансформації. Ради за рахунок коштів бюджету Харківської міської територіальної громади, у тому числі, як заробітна плата, премія, надбавка, грошова компенсація, матеріальна допомога, оплата відпустки тощо, шляхом зазначення відповідної суми та виду виплат за кожен місяць окремо за період січня 2023 року по теперішній час. У відповідях Департаменту цифрової трансформації Ради від 09.06.2023 № 1/0/909-23 та № 2/0/909-23 також надано інформацію лише стосовно посадових окладів директора та заступників директора Департаменту цифрової трансформації Ради, а решта запитуваної інформації щодо інших виплат, як зазначалося, є інформацією про майновий стан особи і може бути надана лише в порядку, передбаченому Законом України «Про захист персональних даних».
Варто зазначити, що ці питання неодноразово піднімалися у запитах ОСОБА_2 до Ради та її виконавчих органів у 2022 році. Так, було надіслано запити до Ради від 27.12.2022 та до Департаменту цифрової трансформації Ради від 21.12.2022 щодо аналогічних питань. Однак відповіді на вказані запити були неповні та з вказівкою про те, що запитувана інформація є інформацією про майновий стан особи і може бути надана лише в порядку, передбаченому Законом України «Про захист персональних даних».
Не погодившись із відповідями, заявниця ОСОБА_2 звернулась зі скаргою від 02.01.2023 до Харківського міського голови щодо порушення законодавства, однак Рада продублювала попередні відповіді.
Заявниця ОСОБА_3 звернулася до Ради з двома запитами від 21.06.2023 щодо надання інформації про виплати, нараховані та виплачені заступнику міського голови з питань цифрової трансформації Ради, директору та заступникам директора Департаменту цифрової трансформації Ради та директору Департаменту реєстрації Ради за рахунок коштів бюджету Харківської міської територіальної громади, у тому числі, як заробітна плата, премія, надбавка, грошова компенсація, матеріальна допомога, оплата відпустки тощо, шляхом зазначення відповідної суми та виду виплат за кожен місяць окремо за період з червня 2022 по червень 2023 року. Департаментом реєстрації Ради була надані відповіді від 28.06.2023 № 1576/0/50-23, Департаментом цифрової трансформації Ради від 28.06.2023 № 725/0/580-23, але лише щодо розміру посадових окладів, зазначених у запиті посадових осіб та було запропоновано повторно подати запит з урахуванням положень Закону України
«Про захист персональних даних».
На запит ОСОБА_3 щодо виплат, нарахованих та виплачених заступнику міського голови з питань цифрової трансформації Ради, письмова відповідь не надійшла.
Зазначаємо, що за змістом частини п`ятої статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» не може бути обмежено доступ до інформації щодо здійснення розпорядження бюджетними коштами у будь-який спосіб, умови отримання цих коштів, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти.
Наведені положення Закону України «Про доступ до публічної інформації» кореспондують нормам частин другої, третьої статті 5 Закону України «Про захист персональних даних», відповідно до якої не є конфіденційною інформацією персональні дані, що стосуються здійснення особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень. Не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про отримання у будь-якій формі фізичною особою бюджетних коштів.
Таким чином, виявлені порушення безпосередньо впливають на додержання конституційного права людини і громадянина на інформацію, закріпленого у статті 34 Конституції України, та є порушенням вимог частини п`ятої статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Окрім того, до Ради та її виконавчих органів неодноразово направлялися листи Секретаріату Уповноваженого із відповідними роз`ясненнями вимог чинного законодавства про доступ до публічної інформації. Разом з тим, з аналізу відповідей Ради та у зв`язку із продовженням надходження до Уповноваженого скарг убачається, що вимоги Секретаріату Уповноваженого належним чином Радою не виконуються, а численні прохання поновлення прав заявників на інформацію ігноруються.
На підставі викладеного, з метою усунення виявлених системних порушень прав і свобод людини і громадянина, обумовлених неправомірними діями посадових осіб Ради тa
її виконавчими органами, та недопущення їх у подальшому, керуючись статтею 101, пунктами 1, 2, 6 частини першої статті 119 Конституції України, статтями 13, 15, 16, 22 Закону України від 23.12.1997 № 776/97-ВР «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» листом від 17.07.2023 № 6516/Я-19789.3/23/23/53 на ім?я Харківського міського голови ОСОБА_4 направлено Подання Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі - Подання У повноваженого) з вимогами:
розглянути Подання Уповноваженого та вжити заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень прав людини та недопущення причин та умов, що їм сприяють, а також запобігання їх у подальшому; поновити право на інформацію громадянок ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ;
у спосіб, передбачений чинним законодавством, вжити заходів щодо притягнення винних осіб до встановленої законом відповідальності та про результати розгляду подання у місячний строк повідомити Уповноваженого, додавши на підтвердження відповідну інформацію та копії документів.
Листом від 18.08.2023 № 1918/9-23 за підписом заступника міського голови з питань стратегічного розвитку міста Дмитра ОСОБА_5 надала відповідь на Подання Уповноваженого, в якому відсутня інформація про вжиті заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень прав людини та недопущення причин та умов, що їм сприяють, а також запобігання їх у подальшому. Не надано інформацію про поновлення права на інформацію заявниць ОСОБА_2 та ОСОБА_3 та про вжиті заходи щодо притягнення винних осіб до встановленої законом відповідальності.
Таким чином, законні вимоги Уповноваженого, викладені у Поданні від 17.07.2023, виконано не було.
У зв?язку з вищевказаним, до Ради на ім?я заступника міського голови з питань стратегічного розвитку міста Харківської міської ради ОСОБА_6 направлено лист від 06.09.2023 № 49283.4/Я-19789.3/23/53 (який зареєстровано в Раді 07.09.2023 за вхідним № 15675/0/3-23) щодо необхідності прибути особисто 18.09.2023 о 12:00 за адресою АДРЕСА_1 для надання пояснень та зауважень по суті правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 188-40 КУпАП. Крім того, такій особі вказаним листом роз?яснено зміст статті 63 Конституції України та статті 268 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Про результати розгляду цього листа було запропоновано поінформувати Секретаріат Уповноваженого до 14.09.2023.
Станом на 18.09.2023 відповіді від Ради на лист Секретаріату від 06.09.2023 № 49283.4/Я-19789.3/23/53 не надходило.
З аналізу вказаних вище норм вбачається законність вимог Уповноваженого, викладених в Поданні Уповноваженого від 17.07.2023 № 6516/Я-19789.3/23/23/53, в тому числі щодо поновлення права на інформацію громадянок ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
ОСОБА_7 у судові засідання не прибув, про час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином.
Дослідивши матеріали справи, суддя дійшов висновку про закриття провадження у справі з таких підстав.
Згідностатті 38 КУпАП, якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цьогоКодексучи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через три місяці з дня його виявлення.
Як встановленоз протоколупро адміністративнеправопорушення від18вересня 2023року, ОСОБА_7 обвинувачуєтьсяу вчиненніадміністративного правопорушення,передбаченогост. 188-40 КУпАП, яке вчинено 18 серпня 2023 року, та встановлено 30 серпня 2023 року.
Пункт 7 частини першоїстатті 247 КУпАПне містить положень про наявність у суду повноважень щодо встановлення обставин вчинення адміністративного правопорушення, наявності вини особи у його вчиненні у разі закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення.
Крім того, логічне тлумачення абзацу першогостатті 247 КУпАПдозволяє дійти висновку, що встановлення зазначених у цій статті юридичних фактів є єдиною необхідною підставою для припинення будь-яких дій щодо притягнення особи до адміністративної відповідальності незалежно від встановлених будь-яких інших обставин, що підлягають з`ясуванню при розгляді справи про адміністративне правопорушення (стаття 280 КУпАП), у тому числі й вини особи у його вчиненні.
Таким чином, поєднання закриття справи з одночасним визнанням вини особи у вчиненні адміністративного правопорушення є взаємовиключними рішеннями, і прийняття таких двох взаємовиключних рішень в одній постанові про закриття справи свідчить про порушення права людини на справедливий суд, передбаченогостаттею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. За правиламистатті 284КУпАПрішенням, що доводить вину особи, є постанова про накладення адміністративного стягнення або застосування заходів впливу, умовою якої є визначення вини.
Отже, наявність або відсутність вини встановлюється саме під час здійснення провадження у справі про адміністративне правопорушення.
Таким чином, вина осіб, що притягуються до адміністративної відповідальності, не встановлюється у справах, у яких провадження закривається.
Відповідно до ст.7 КУпАПніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Згідно п. 7 ч. 1 ст.247 КУпАПпровадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбаченихстаттею 38 цього Кодексу.
Дана норма є імперативною і не передбачає обов`язку суду визначати питання винуватості чи невинуватості особи, оскільки по своїй суті є формою відмови держави від юридичного переслідування особи за вчинення адміністративного правопорушення.
За таких обставин провадження у справі про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_7 за ст. 188-40 КУпАПпідлягає закриттю у зв`язку з закінченням на момент розгляду справи строку накладення адміністративного стягнення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.38,247,283,284 КУпАП, суддя -
ПОСТАНОВИВ:
Провадження у справі про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_1 за ст. 188-40 КУпАП- закрити у зв`язку з закінченням строків накладення адміністративного стягнення.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного суду через Дзержинський районний суд м.Харкова протягом десяти днів з дня її винесення.
Суддя Теслікова І.І.