open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/6033/23
Моніторити
Ухвала суду /08.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.12.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.09.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /03.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.06.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.04.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/6033/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /08.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.12.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.09.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /03.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.06.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.04.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

19 грудня 2023 року м. Дніпросправа № 160/6033/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Прокопчук Т.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.08.2023, (суддя суду першої інстанції Неклеса О.М.), прийняте в порядку спрощеного провадження в місті Дніпрі, в адміністративній справі № 160/6033/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

28.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

1. Визнати протиправною відмову та скасувати лист Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 22 лютого 2023 року за №4901-1505/4909 по нездійсненню розрахунку посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання ОСОБА_1 за період з 01 лютого 2020 року по 02 вересня 2020 року, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

2. Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області здійснити перерахунок і виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 з 01 лютого 2020 року по 02 вересня 2020 року, відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб за розміром посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

3. Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровської області грошовій атестат та Довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб на ОСОБА_1 , станом на 02 вересня 2020 року з визначенням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

4. Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області відповідно до статті 9 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб здійснити перерахунок та виплату недоотриманої одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби ОСОБА_1 з визначенням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

5. Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області здійснити перерахунок і виплату недоотриманої допомоги для вирішення соціально-побутових питань за 2020 рік, ОСОБА_1 , шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

6. Визнати протиправною відмову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області викладену у листі від 22 лютого 2023 року за № 4901-1505/4909 в оформленні і направленні до Головного управління Пенсійного фонду Україні у Дніпропетровській області Довідки про розмір грошового забезпечення що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року.

7. Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області оформити Довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року згідно пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб стосовно посадового окладу та окладу за спеціальне звання, визначених виходячи із розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення та направити зазначені Довідки до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області, для перерахунку пенсії.

В обґрунтування адміністративного позову ОСОБА_1 посилається на необґрунтовану відмову відповідача врахувати в складі грошового забезпечення за період роботи посадовий оклад та оклад за спеціальним званням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня відповідного року. Також, позивач вважає необгрунтованою відмову відповідача в видачі довідок про проведення перерахунку пенсії про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2021, 2022, 2023 роки.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 03 серпня 2023 року адміністративний позов задовольнив частково.

Визнав протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо відмови здійснити розрахунок посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання ОСОБА_1 за період з 01 лютого 2020 року по 02 вересня 2020 року, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

Визнав протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо відмови в оформленні і направленні до Головного управління Пенсійного фонду Україні у Дніпропетровській області Довідки про розмір грошового забезпечення що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року.

Зобов`язав Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області здійснити перерахунок і виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 з 01 лютого 2020 року по 02 вересня 2020 року, відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб за розміром посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

Зобов`язав Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області здійснити перерахунок та виплату недоотриманої одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби ОСОБА_1 з визначенням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

Зобов`язав Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області здійснити перерахунок і виплату недоотриманої допомоги для вирішення соціально-побутових питань за 2020 рік, ОСОБА_1 , шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

Зобов`язав Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області оформити Довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року згідно пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб стосовно посадового окладу та окладу за спеціальне звання, визначених виходячи із розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року та 01 січня 2023 року, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення та направити зазначені Довідки до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області, для перерахунку пенсії.

Зобов`язав Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровської області довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб на ОСОБА_1 , станом на 02 вересня 2020 року з визначенням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

В іншій частині позовних вимог відмовив.

Не погодившись з рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про залишення позову без розгляду. Відповідач наголошує, що підстави для здійснення перерахунку грошового забезпечення позивача та видачі оновлених довідок відсутні. Також, заявник вказує на порушення позивачем строку звернення до суду з адміністративним позовом в цій справі, адже ОСОБА_1 звертається до суду з позовом лише в 2023 році, тоді як спірні відносини в цій справі виникли в 2020, 2021 та 2022 році.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню за наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 проходив службу у відповідача з 15 серпня 1996 року по 02 вересня 2020 року, та звільнений з посади начальника Дніпровського міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області у спеціальному званні полковник служби цивільного захисту. Зазначене підтверджується грошовим атестатом сформованим відповідачем від 07 вересня 2021 року за № 55 та витягом з наказу відповідача від 25 серпня 2021 року № 323.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області та отримує пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

У період проходження служби позивачу на підставі Постанови № 704 з 01 січня 2018 року було перераховане грошове забезпечення з урахуванням посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2018 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 зазначеної постанови. Методологія розрахунку посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання наведена у пункті 4 Постанови № 704 та визначається шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня календарного року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 зазначеної постанови.

Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2018 року відповідно до статті 7 Закону України від 07 грудня 2017 року Про Державний бюджет України на 2018 рік склав 1762,00 грн.

При розрахунку позивачу грошового забезпечення станом на 01 січня 2018 року, основним критерієм визначення таких основних складових грошового забезпечення як посадовий оклад та оклад за спеціальним званням був розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 01 січня 2018 року ( 1762 грн.) множений на відповідний тарифний коефіцієнт визначений за посадою або за спеціальним званням.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18 було визнано протиправним та нечинним п. 6 Постанови № 103, яким п. 4 Постанови № 704 викладений у новій редакції.

30 січня 2023 року позивач звернувся до відповідача з вимогою про здійснення перерахунку грошового забезпечення за період з 30 січня 2020 року по 02 вересня 2020 року з урахуванням визначення посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання з застосуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2020 року, виплати недоотриманих сум грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні. Позивач прохав відповідача оформити оновлений грошовий атестат та довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби, станом на 02 вересня 2020 року, з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2020 року та направити його ( грошовий атестат) до територіального пенсійного органу для перерахунку пенсії у зв`язку з визначенням посадового окладу та окладу за спеціальним званням із застосуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2020 року, надати відомості про отримані позивачем з 01 лютого 2020 року по 02 вересня 2020 року з докладним обчисленням зазначених сум.

Відповідач 22 лютого 2023 року надав відповідь за №4901-1505/4909, в якій зазначив що позивач вважається пенсіонером ДСНС, на якого розповсюджується норми Закону № 2262 та Порядку №45. Закон №2262-ХІІ визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, зокрема осіб, звільнених з служби цивільного захисту, та має на меті реалізацію цими особами, конституційного права на державне пенсійне забезпечення і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України, передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії. Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ, та внесення змін до постанови КМУ від 17.07.1992 р. №393. Кабінетом Міністрів України 21 лютого 2018 року прийнято постанову Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяких іншим категоріям осіб № 103 (далі - Постанова N9 103) якою визначено особливий порядок , процедуру та етапи здійснення перерахунку пенсії особам, відповідно до статті 63 Закону № 2262-XII. Тобто, Постанова № 103 стосуємся осіб, які звільнені зі служби цивільного захисту до 01 березня 2018 року. Грошовий атестат від 07.09.2021 № 35 та довідка № 81 для призначення пенсії за вислугу років від 04.07.2020 року не є підставою для виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій відповідно до Постанов № 704 та № 103. Таким чином, підстави для видачі нової довідки для проведення перерахунку пенсії, у Головного управління відсутні.

Позивач не згоден з позицією відповідача, в зв`язку із чим звернувся до суду.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на здійснення перерахунку розміру грошового забезпечення, що враховується для призначення пенсії, а також вихідної допомоги при звільненні. Крім того, суд дійшов висновку про протиправність відмови відповідача у видачі оновлених довідок станом на 01 січня 2021, 2022, 2023 роки.

Суд апеляційної інстанції частково погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію визначені Законом України від 09.04.1992 №2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Статтею 9 Закону України №2011-XII Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей (Закон №2011-XII) гарантовано військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Відповідно до ч. 2 вказаної статті до складу грошового забезпечення входять:

- посадовий оклад, оклад за військовим званням;

- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

- одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону. Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності (ч. 3, ч. 4 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ).

Частиною 18 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Положеннями ст. 63 Закону №2262-ХІІ визначений перерахунок раніше призначених пенсій, відповідно до частин 1-4 якого, перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Відповідно до ч. 3 ст. 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Кабінетом Міністрів України 30.08.2017 прийнято постанову №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (Постанова №704), якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років.

За п. 2 Постанови №704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Тобто, розміри грошового забезпечення прив`язані до зростаючої величини прожиткового мінімуму, що створює умови до автоматичного збільшення розмірів грошового забезпечення військових.

Пунктом 4 Постанови №704 в редакції, чинній до 24 лютого 2018 року встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Додатки 1 та 14 до Постанови №704, в яких у вигляді таблиці зазначені відповідні тарифні коефіцієнти, мають примітки пояснюючого характеру. Зокрема, у цих примітках наведена інформація щодо арифметичної дії (множення), яка застосовується при обчисленні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням, в залежності від відповідних тарифних коефіцієнтів, та наведені правила округлення розрахунків.

Згідно із приміткою 1 Додатку 1 до Постанови №704, посадові оклади за розрядами тарифної сітки визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

З 24.02.2018 набула чинності Постанова №103 від 21.02.2018 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , якою п. 4 Постанови № 704 викладено в новій редакції, яка передбачає, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

При цьому, зміст приміток до Додатків 1 та 14 до Постанови №704 не був приведений у відповідність з нормою пункту 4 цієї постанови.

Отже, з 24.02.2018 було змінено розрахункову величину, з якої обчислюються розміри посадових окладів та окладів за військовими (спеціальними) званнями, а саме - замість розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року) передбачено використання розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18 було визнано протиправним та нечинним п. 6 Постанови № 103, яким п. 4 Постанови № 704 викладений у новій редакції.

Вказаною постановою були скасовані зміни, у тому числі до п. 4 постанови Кабінету Міністрів України №704, та відновлено його попередню редакцію (станом на 30.07.2018), згідно якої розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Таким чином відповідно до редакції пункту 4 Постанови № 704, яка діяла до внесення змін, та вимог пункту 1 Приміток додатку 1 та пункту Примітки додатку 14 до Постанови № 704 розміри посадового окладу та окладу за військовими (спеціальними) званнями з 01.02.2020 мають визначатися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Згідно ч. 2 ст. 265 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Таким чином, з 29.01.2020 (дати набрання законної сили постановою суду апеляційної інстанції від 29.01.2020) пункт 4 Постанови № 704, у редакції Постанови № 103, втратив чинність.

Отже, з дати набрання чинності судовим рішенням у справі №826/6453/18 виникли підстави для застосування п.4 Постанови №704 в редакції, чинній до 24 лютого 2018.

При цьому, порядок дій, який повинні вчинити, зокрема, відповідач, у зв`язку із втратою чинності положеннями п. 6 Постанови №103 та змін до п. 4 Постанови №704, не змінився.

Вказане узгоджується з висновками Верховного Суду у постанові від 17.12.2019 року у зразковій справі №160/8324/19.

Разом з цим, слід зазначити, що з дати набрання чинності судовим рішенням у справі №826/6453/18знов почало діяти правило двох розрахункових величин обчислення окладу за посадою та окладу за військовим званням, а саме: 1) розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року; 2) 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року.

Проте, згідно з пунктом 3 розділу ІІ Закону України від 06.12.2016 №1774-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року, починаючи з 1 січня 2017 року.

Аналогічні правові висновки містяться у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.12.2019 по справі №240/4946/18, постанові Верховного Суду від 18.02.2021 у справі №200/3775/20-а, постанові Верховного Суду від 11.02.2021 у справі №200/3757/20-а.

Відповідно до ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік станом на 01.01.2018 р. прожитковий мінімум на одну працездатну особу складає - 1762,00 грн.

Відповідно до ст.7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік станом на 01.01.2020 р. прожитковий мінімум на одну працездатну особу складає - 2102,00 грн.

Відповідно до ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2021 рік встановлено, що станом на 01.01.2021 р. прожитковий мінімум на одну працездатну особу складає - 2270,00 грн.

Відповідно до ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2022 рік встановлено, що станом на 01.01.2022 прожитковий мінімум на одну працездатну особу складає 2481,00 грн.

Відповідно до ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2023 рік встановлено, що станом на 01.01.2023 прожитковий мінімум на одну працездатну особу складає - 2684,00 грн.

Отже розмір прожиткового мінімуму для визначення посадових окладів військовослужбовців та прирівняних до них осіб за Законом № 2262-ХІІ зокрема у 2020-2023 р.р. є більшим ніж в 2018 році.

При цьому, як вбачається з постанови Верховного Суду від 02.08.2022 р. у справі № 440/6017/21, у рішенні суду зроблено наступні висновки: з 01.01.2020 положення п. 4 постанови № 704 в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою № 704 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, згідно із якими прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений на відповідний рік у тому числі як розрахункова велична для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів; через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема, згідно із Законом № 1082-IX, у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку № 45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом застосування п. 4 постанови № 704 із використанням для їх визначення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (через його збільшення на відповідний рік). Встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1774-VІІІ обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою № 704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.

З урахуванням наведеного, суд дійшов таких висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах:

- з 01.01.2020 положення пункту 4 Постанови № 704 у частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з Постановою № 704 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, згідно із якими прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений на відповідний рік у тому числі як розрахункова велична для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів;

- через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема, згідно із Законами №294-ІХ, № 1082-IX, у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку № 45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом застосування пункту 4 Постанови № 704 із використанням для їх визначення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (через його збільшення на відповідний рік);

- встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1774-VІІІ, обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з Постановою № 704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, з 01.01.2020 року грошове забезпечення позивача мало обчислюватися з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2020 року за Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік, з 01.01.2021 року грошове забезпечення позивача має обчислюватися з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2021 року за Законом України Про Державний бюджет України на 2021 рік, з 01.01.2022 року з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2022 року за Законом України Про Державний бюджет України на 2022 рік, з 01.01.2023 року з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2023 року за Законом України Про Державний бюджет України на 2023 рік

Аналогічна правова позиція викладена в Постановах Верховного Суду від 02.08.2022 р. у справі № 440/6017/21, від 12 вересня 2022 року по справі №500/1813/21, у постановах Третього апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2022 року (справа № 280/7702/21), від 23 червня 2022 року (справа № 160/4790/22), від 19 квітня 2022 року (справа № 280/7401/21).

Оскільки норма пункту 3 розділу ІІ Закону № 1774-VІІІ не втратила чинності і має вищу юридичну силу за положення п. 4 Постанови № 704, у редакції до внесення змін, внесених Постановою № 103, а також додатків 1, 12, 13, 14 Постанови № 704, відповідачем протиправно не здійснено перерахунок та виплату грошового забезпечення позивача з 01.02.2020 р. по 02.09.2020 р. з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим званням за відповідною посадою, виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року.

За таких обставин, суд вважає, що позивачу мали бути проведені нарахування та виплати за періоди з 01.02.2020 р. по 02.09.2020 р. грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року.

Також колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що підлягають перерахунку виплати, що належали йому при звільненні (одноразову грошову допомогу при звільненні, грошову допомогу на вирішення соціально-побутових питань) за період з 01.02.2020 р. по 02.09.2020 р., оскільки при їх обрахунку використано посадовий оклад та оклад за військовим званням не в тому розмірі, який визначений чинним законодавством.

Відмовляючи позивачу в оформленні довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб на ОСОБА_1 , станом на 02 вересня 2020 року з визначенням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з моменту призначення пенсії, відповідач діяв протиправно, що є підставою для задоволення позову у цій частині.

Порушене право позивача підлягає захисту у спосіб зобов`язання відповідача оформити та надіслати вказану вище довідку до відповідного територіального органу Пенсійного фонду України.

Щодо вимоги про перерахунок складових грошового атестата, суд зазначає, що оскільки позивач переслідує ціль здійснити перерахунок грошового забезпечення з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого станом на 1 січня 2020 року, достатнім для захисту його прав та подальшого перерахунку пенсії буде оформлення довідки про перерахований розмір грошового забезпечення, адже згідно Порядку № 45 ця довідка вважається самостійною підставою для перерахунку пенсії.

Таким чином, порушені права позивача в цій частині слід відновити шляхом зобов`язання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровської області довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб на ОСОБА_1 , станом на 02 вересня 2020 року з визначенням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13 та 14 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

Крім того, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправною відмову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області викладену у листі від 22 лютого 2023 року за № 4901-1505/4909 в оформленні і направленні до Головного управління Пенсійного фонду Україні у Дніпропетровській області Довідки про розмір грошового забезпечення що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01 січня 2023 року та зобов`язання вчинити певні дії, а також наявність підстав для зобов`язання відповідчча перерахувати розмір грошоваої допомоги при звільненні, грошової допомоги при вирішенні соціально- побутових питань за час служби.

Стосовно вимог позивача про видачу довідок станом на 01 січня 2021, 01.01.2022 про розмір грошового з використанням прожиткового мінімуму на 01 січня відповідного року, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з вимогами статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Таким чином, законодавством регламентовано шестимісячний строк звернення особи до суду за захистом її прав, свобод та законних інтересів, що обумовлено метою досягнення юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та дисциплінуванням учасників адміністративного судочинства щодо своєчасної реалізації їх права на суд.

Строк звернення до суду обчислюється за загальним правилом з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

При цьому "повинна" слід тлумачити як неможливість незнання, припущення про високу вірогідність дізнатися, а не обов`язок особи дізнатися про порушення своїх прав. Зокрема, особа повинна була дізнатися про порушення своїх прав, якщо: особа знала про обставини прийняття рішення чи вчинення дій і не було перешкод для того, щоб дізнатися про те, яке рішення прийняте або які дії вчинені; рішення скероване на її адресу поштовим повідомленням, яке вона відмовилася отримати або не отримала внаслідок неповідомлення відправника про зміну місця проживання; про порушення її прав знали близькі їй особи.

День, коли особа дізналася про порушення свого права, - це встановлений доказами день, коли позивач дізнався про рішення, дію чи бездіяльність, внаслідок якої відбулося порушення їх прав, свобод чи інтересів.

Інститут строків у адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та стимулює суд і учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Строки звернення до адміністративного суду з позовом, апеляційною чи касаційною скаргами обмежують час, протягом якого такі правовідносини вважаються спірними. Після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Аналогічні правові висновки були висловлені Верховним Судом у постановах від 28.03.2018 у справі № 809/1087/17 та від 22.11.2018 у справі №815/91/18.

Оскільки початок шестимісячного строку визначено альтернативно це день, коли особа або дізналася, або повинна була дізнатися про порушення свого права, при визначенні початку цього строку суд має з`ясувати момент, коли особа фактично дізналася або мала реальну можливість дізнатися про наявність відповідного порушення (рішення, дії, бездіяльності), а не коли вона з`ясувала для себе, що певні рішення, дії чи бездіяльність стосовно неї є порушенням.

Судом встановлено, що позивач звернувся до суду з позовом 28.03.2023, заявив позовні вимоги щодо оскарження бездіяльності відповідача, яка полягає у невидачі довідок для перерахунку пенсії про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021, а також станом на 01.01.2022.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 28.11.2023 було констатовано порушення позивачем строку звернення до суду з цими вимогами, запропоновано ОСОБА_1 подати клопотання про поновлення строку на подання адміністративного позову.

Від позивача надійшло клопотання про поновлення строку на подання адміністративного позову, в якому він зазначає, що він звернувся до суду у строк шість місяців з моменту отримання відповіді листа відповідача про відмову у видачі оновлених довідок. Позивач посилається на висновки Верховного Суду, викладених в постанові від 15.09.2020 в адміністративній справі № 635/7878/16-а, відповідно до яких строк на звернення до суду розпочинаєтсья, зокрема, з моменту отримання відповіді на звернення. Крім того, заявник вказує, що жодним НПА не передбачено строку на звернення до суду з позовом про зобов`язання видати оновлені довідки.

Від відповідача надійшли пояснення, в яких останній посилається на порушення позивачем строку звернення до суду з адміністративним позовом в частині вимог про зобов`язання видачі оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021 та 01.01.2022.

Розглянувши клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду колегія суддів вважає, що підстави для його задоволення відсутні, зогляду на таке.

Відповідно до правового висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 31.03.2021 у справі №240/12017/19 щодо застосування строку звернення до суду, передбаченого статтею 122 КАС України:

«…для визначення початку перебігу строку для звернення до суду необхідно встановити час, коли позивач дізнався або повинен був дізнатись про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Позивачу недостатньо лише послатись на необізнаність про порушення його прав, свобод та інтересів; при зверненні до суду він повинен довести той факт, що він не міг дізнатися про порушення свого права й саме із цієї причини не звернувся за його захистом до суду протягом шести місяців від дати порушення його прав, свобод чи інтересів чи в інший визначений законом строк звернення до суду. В той же час, триваюча пасивна поведінка такої особи не свідчить про дотримання такою особою строку звернення до суду з урахуванням наявної у неї можливості знати про стан своїх прав, свобод та інтересів.

Відтак, Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про те, що отримання позивачем листа відповідача від 08.11.2019 у відповідь на його заяву не змінює момент, з якого позивач повинен був дізнатись про порушення своїх прав, а свідчить лише про час, коли позивач почав вчиняти дії щодо реалізації свого права і ця дата не пов`язується з початком перебігу строку звернення до суду в даному випадку, оскільки такі дії позивач почав вчиняти більш ніж через 5 років після отримання пенсії за серпень 2014 року.».

Слід також зазначити, що судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав вважає за необхідне відступити від висновків, викладених, зокрема у постановах від 29.10.2020 у справі №816/197/18 (касаційне провадження №К/9901/50050/18), від 20.10.2020 у справі №640/14865/16-а (касаційне провадження № К/9901/36805/18), від 25.02.2021 у справі № 822/1928/18 (касаційне провадження № К/9901/1313/18) щодо застосування строку звернення до суду у соціальних спорах, у яких, зокрема зазначено, що при застосуванні строків звернення до адміністративного суду у вказаній категорії справ слід виходити з того, що встановлені процесуальним законом строки та повернення позовної заяви без розгляду на підставі їх пропуску не можуть слугувати меті відмови у захисті порушеного права, легалізації триваючого правопорушення, в першу чергу, з боку держави (постанови Верховного Суду від 29.10.2020 у справі №816/197/18 (касаційне провадження №К/9901/50050/18), від 20.10.2020 у справі №640/14865/16-а (касаційне провадження № К/9901/36805/18), а також про те, що строк звернення позивача до суду у випадку спірних правовідносин розпочав перебіг після отримання позивачем листа-відповіді від органу Пенсійного фонду, а не після отримання пенсії за відповідний період (постанова Верховного Суду від 25.02.2021 у справі № 822/1928/18).

Згідно з частиною 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-XII, з наступними змінами та доповненнями, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

На виконання даної норми Кабінет Міністрів України Постановою від 13.02.2008 № 45, з наступними змінами та доповненнями, затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі Порядок №45).

Пунктом 1 Порядку №45 пенсії, призначені відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон), у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

За змістом пунктів 2 та 3 Порядку №45, видача довідки, як елемент в системній послідовності алгоритму дій визначених Порядком №45, пов`язується з моментом визначення Урядом України умов та розмірів перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Відповідно до пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30.08.2017 № 704, з наступними змінами та доповненнями, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Наведена норма вказує на те, що грошове забезпечення військовослужбовців повинно змінюватись щороку з 1 січня, у разі зміни прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Як наслідок, саме з цією датою пов`язується визначення Кабінетом Міністрів України умов та розмірів перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

З урахуванням викладеного, колегія суддів приходить до висновку про те, що позивач повинен був дізнатися про порушення свого права на перерахунок пенсії, в тому числі і відсутності сформованої довідки, як складової в алгоритмі згаданого перерахунку, 1 січня відповідного року, а саме 01.01.2021, 01.01.2022. Таким чином, строк звернення до суду з цим адміністративним позовом спливає 01.07.2021 та 01.07.2022 відповідно.

При цьому, як вже було зазначено вище, позивач звернувся до суду 28.03.2023 з порушенням шестимісячного строку звернення до суду, визначеного частиною 2 статті 122 КАС України.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції слід скасувати в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання відповідача видати ОСОБА_1 оновлені довідки станом на 01.01.2021 та 01.01.2022 та адміністративний позов в цій частині слід залишити без розгляду.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 317, 321, 325 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайцних ситуацій у Дніпропетровській області задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.08.2023 в адміністративній справі № 160/6033/23 скасувати в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області оформити Довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року згідно пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб стосовно посадового окладу та окладу за спеціальне звання, визначених виходячи із розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення та направити зазначені Довідки до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області, для перерахунку пенсії та прийняти нову постанову.

Позовні вимоги про зобов`язання Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області оформити Довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року згідно пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб стосовно посадового окладу та окладу за спеціальне звання, визначених виходячи із розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення та направити зазначені Довідки до Головного управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області залишити без розгляду.

В іншій частині рішення Дніпропетровськгого окружного адміністративного суду від 03.08.2023 в адміністративній справі № 160/6033/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяА.В. Шлай

суддяТ.С. Прокопчук

Джерело: ЄДРСР 115906560
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку