open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/12068/23Головуючий в 1 інстанції: Бойко О.Я.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючої судді Шевчук О.А.,

суддів: Бойка А.В., Федусика А.Г.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИЛА:

У травні 2023 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача, в якому просив визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо незаконного зменшення розміру недоотриманої пенсії при перерахунку згідно рішення Верховного Суду України від 17.12.2019 року по справі № 160/8324/19 та рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12.02.2022 року у справі № 540/8029/21 за період з 01.04.2019 по 01.01.2023 та доплати до пенсії згідно постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.01.2022 у справі № 540/5362/21;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області перерахувати та виплатити доплату до пенсії за минулий час з 01.04.2019 по 01.01.2023 згідно рішення суду від 12.02.2022 року по справі № 540/8028/21 на підставі рішення Верховного Суду України від 17.12.2019 року у справі № 160/8328/19 в сумі 222256,00 гривень, а також заборговану суму в розмірі 20000,00 гривень за постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.01.2022 року у справі № 540/5362/21.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що кожного разу при перерахунку пенсії відповідач незаконно зменшує розмір пенсії, оскільки позивач отримав розрахунок пенсії із грубим порушенням чинного законодавства. 08.02.2023 позивач звернувся із заявою до відповідача з проханням надати розрахунок заборгованості недоотриманої пенсії за минулий час згідно оновленої довідки від 27.10.2021 № 9/3-1203 та рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 у справі № 540/8029/21 з 01.04.2019 р. по 01.01.2023 р. 02.03 2023 за № 1578-1077/Л 02/8-2100/23 позивач отримав від ГУПФУ в Одеській області відповідь з розрахунком заборгованості пенсії з 01.04.2019 по 01.01.2023 року. В результаті допущеної помилки при перерахунку, пенсія недоплачена на 16000,00 гривень. 09.03.2023 року позивач звернувся до відповідача з проханням виготовити нову таблицю розрахунку з урахуванням зроблених помилок, на що відповідач надав новий розрахунок, вказавши правильний розмір максимальної пенсії але не збільшили загальну суму доплати до пенсії, залишивши незмінну суму доплати 132124.47 гривень як і в першому варіанті так і в другому варіанті розрахунку заборгованості пенсії за минулий час відповідно до рішення суду у справі № 540/8026/21. Позивач зазначає, що має право на державну соціальну допомогу 40% прожиткового мінімуму та на щомісячні соціальні виплати на догляд особам з інвалідністю які досягли пенсійного віку та за вислугу років у розмірі 50 гривень відповідно до Постанови КМУ від 16.07.2008 року № 654.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду в Херсонській області щодо незаконного зменшення розміру пенсії при розрахунку пенсії за вислугу років з 01.12.2022 по 01.05.2023 року. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду в Херсонській області перерахувати та виплатити пенсію за вислугу років ОСОБА_1 з урахуванням збільшення суми недорахованої пенсії на 25%, державної соціальної допомоги на догляд у розмірі 40 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, надбавки на догляд у розмірі 50 гривень за період з 01.12.2022 по 01.05.2023 року. У решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити адміністративний позов у повному обсязі.

Доводами апеляційної скарги зазначено, що Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, свідомо порушуючи умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, Закон 2262 12, Постанови КМУ та інші нормативно - правові акти при проведені перерахунку та виплати пенсії систематично зменшує пенсію апелянта. Апелянт вказує, що відповідач нарахував заборговану пенсію за минулий час з 01.04.2019 року по 01.01.2023 рік в розмірі 132124,47 грн., а вірний розрахунок становить 222256 гривень. Апелянт зазначає, що є незрозумілими дати, зазначені в рішенні, оскільки він просив визнати протиправними дії відповідача щодо незаконного зменшення розміру перерахованої пенсії в результаті допущених помилок (арифметичні помилки, порушення приписів Постанови КМУ від 28.12.2011 №1381 та інших нормативно - правових актів) з 01.04.2019 року по 01.01.2023 рік, а не з 01.12.2022 по 01.05.2023 року як це вказано в рішенні суду. Вказує, що суд не визначив суму недоотриманої за минулий час пенсію з 01.04.2019 по 01.01.2023 рік, а також зобов`язує відповідача виплачувати соціальні виплати, про що він не просив в своєму позові, так як відповідач соціальні виплати проводить в строки згідно Закону. Відповідач перерахував пенсію помісячно з 01.04.2019 року по 01.01.2023 рік, але не в повному обсязі та не збільшив навіть невірно нараховану суму 132124,47 грн. на 25% відповідно до Постанови КМУ від 28.12.2011 року №1381.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач зазначає, що в лютому 2022 року розмір пенсії Позивача було перераховано з 01.07.2021 на виконання Постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.01.2022 у справі №540/5362/21 в межах покладених зобов`язань - з включенням щомісячної доплати у розмірі 2 000,00 гривень згідно з постановою Кабінету Міністрів України №713 від 14.07.2021 Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб (далі Постанова 713). Розмір пенсії склав: з 01.07.2021 15 987,85грн.; з 01.12.2021 16 019,85грн. Виплату пенсії в перерахованому розмірі було розпочато з найближчого виплатного періоду з березня 2022 року у сумі 16019,85 грн. Сума доплати по перерахунку пенсії за період з 01.07.2021 по 28.02.2022 склала 16 000,00 грн. Абзацом 3 пункту 1 Постанови 713 передбачено, що при наступних перерахунках щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. Перерахунок пенсії на підставі судового рішення є перерахунком аналогічним за правовою природою перерахункам, здійсненим органам Пенсійного Фонду України на підставі закону. На виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 у справі №540/8029/21, що набрало законної сили 12.02.2022 Головним управлінням у грудні 2022 року було проведено перерахунок пенсії Позивача в межах покладених зобов`язань згідно з довідкою Департаменту з виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України № 9/3-1203 від 27.10.2021 з врахуванням наступних складових грошового забезпечення: посадовий оклад 6 410,00 грн, оклад за спеціальним званням 1 410 грн (підполковник внутрішньої служби), надбавка за вислугу років (50 %) - 3 910,00 грн, надбавка за особливо важкі завдання - (41,1 %) - 4 821,03 грн, премія (72,6 %) - 4 653,66 грн, починаючи з 01.04.2019. Виплату пенсії в перерахованому розмірі розпочато з січня 2023 року. Розмір пенсії після перерахунку з 01.01.2023 складає 22038,28 грн, з урахуванням максимального розміру відповідно до статті 2 Закону № 3668-VI розмір пенсії склав 20 930,00 грн. Сума доплати по перерахунку пенсії за період з 01.04.2019 по 31.12.2022 р. склала 132 124,47 грн. Основний розмір пенсії позивача складає:

21204,69*90% грошового забезпечення (вислуга років 45) = 19084,22 грн.;

збільшення основного розміру(25%) 4771,06 грн (19084,22 х 25%)

Таким чином індексація пенсії відповідно до Постанови №118 склала 3339,74 грн: 19084,22 х 0,140 = 2671,79

4771,06 х 0,140 = 667,95.

Відповідач вказує, що зазначені доплати, надбавки або підвищення входять до загального складу пенсії, яку отримує позивач.

Відповідач вказує, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 р. у справі N0 420/9293/23, що набрало законної сили 20.07.2023, Головним управлінням у серпні 2023 року проведено перерахунок пенсії позивача з 01.01.2023 р. на підставі довідки Департаменту питань виконання покарань від 27.10.2021 N09/3-1203, з урахуванням щомісячної доплати у розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 року N0 713 «Про додатковий соціальних захист окремих категорій осіб» з урахуванням раніше виплачених сум. Розмір пенсії Позивача після проведеного перерахунку становить 31582,22 грн, з урахуванням максимального розміру відповідно до статті 2 Закону N0 3668-У! розмір пенсії до виплати складає 20 930,00 грн. Пенсія перерахована та виплачується згідно з вимогами чинного законодавства та з урахуванням рішення суду у справі №420/9293/23. З огляду на зазначене, відповідач просить постановити нове рішення, яким скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.09.2023 по справі № 420/12068/23 як таке, що суперечить вимогам чинного законодавства, та відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до п.3 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорії незначної складності.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Згідно з ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

01 грудня 2023 року до суду від ОСОБА_1 надійшла заява, в якій він просить розгляд апеляційної скарги на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.09.2023 по справі 420/12068/23 призупинити до набуття чинності рішення Одеського окружного адміністративного суду по справі від 17 листопада №420/25229/23 та нового перерахунку пенсії без обмежень десяттю прожитковими мінімумам для осіб, які втратили працездатність.

Розглянувши подане клопотання колегія суддів зазначає наступне.

Норми статті 236 КАС України, яка врегульовує питання зупинення провадження у справі, розмежовують підстави, за яких суд має право зупинити провадження у справі, а також, із настанням яких суд зобов`язаний вчинити таку процесуальну дію.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 236 КАС України суд зупиняє провадження у справі в разі об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

Під неможливістю розгляду справи до вирішення іншої справи необхідно розуміти те, що обставини, які розглядаються у такій іншій справі, не можуть бути встановлені адміністративним судом самостійно через обмеженість своєї юрисдикції щодо конкретної справи внаслідок непідвідомчості, обмеженості предметом позову, неможливості розгляду тотожної справи, певної черговості розгляду вимог тощо.

Колегія суддів зазначає, що апелянтом не надано доказів, що дана справа не може бути вирішена до вирішення справи № 420/25229/23 Одеським окружним адміністративним судом.

Водночас у частині другій статті 236 КАС України визначено перелік підстав, за яких суд має право зупинити провадження у справі.

Метою зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи є виявлення обставин, підстав, фактів тощо, які не можуть бути з`ясовані та встановлені в цьому процесі, але мають значення для справи, провадження у якій зупинено.

Колегія суддів під час розгляду цієї справи враховує, що положеннями статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України розмежовано підстави, за яких суд має право зупинити провадження, а також, з настанням яких, суд зобов`язаний вчинити дану процесуальну дію.

Колегія суддів зазначає, що зупинення провадження у справі - це врегульована законом і оформлена ухвалою суду тимчасова перерва в провадженні у справі, викликана наявністю однієї з передбачених в законі обставин, які заважають здійснювати її розгляд.

Залежно від характеру підстав розрізняють два види зупинення провадження в справі: обов`язкове і факультативне. Обов`язкове зупинення провадження в справі передбачене тоді, коли в силу прямої вказівки закону суд зобов`язаний зупинити провадження незалежно від свого розсуду і від розсуду осіб, які беруть участь у справі. Обов`язковими є підстави, передбачені нормами частини першої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України.

З аналізу наведених вище норм права вбачається, що за наявності іншої пов`язаної справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, суд за відсутності об`єктивної неможливості розгляду судової справи зобов`язаний зупинити провадження у своїй справі до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі.

Викладене узгоджується з висновками щодо застосовування норм права, викладеними у постанові Верховного Суду від 28.01.2021 у справі № 460/3316/20.

Невиправдане зупинення судом провадження у справі є неприпустимим, не відповідає завданню адміністративного судочинства і тягне за собою порушення установлених строків розгляду справи.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 04 жовтня 2022 року у справі №809/452/18.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що клопотання апелянта про зупинення провадження у справі до набуття чинності рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2023 року у справі № 420/25229/23 не підлягає задоволенню.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні як одержувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ.

Позивачу видано посвідчення № НОМЕР_1 , відповідно до якого позивач є інвалідом 2 групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни інвалідів війни.

Рішенням від 12 січня 2022 року по справі № 540/8029/21 Херсонський окружний адміністративний суд зокрема, зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної позивачу пенсії за вислугу років відповідно до довідки Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції № 9/3-1203 від 27.10.2021 з врахуванням складових грошового забезпечення та здійснити виплату недоотриманих з 01.04.2019 сум.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2022 року по справі № 540/5362/21 визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо відмови врахувати позивачу доплати до пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України №713 від 14.07.2021 року та зобов`язано відповідача провести перерахунок та виплату пенсії позивача із включенням щомісячної доплати у розмірі 2000,00 гривень згідно постанови Кабінету Міністрів України №713 від 14.07.2021 року з урахуванням раніше виплачених сум.

Листом відповідач повідомив позивача, що сума доплати по перерахунку пенсії за період з 01.04.2010 по 31.12.2022 склала 132124,47 грн. У грудні 2022 року пенсію позивача було перераховано з 01.04.2019 згідно довідки Департаменту з виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України № 9/3-1203 від 27.10.2021 на виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 у справі № 540/8029/21, що набрало законної сили 12.02.2022 в межах покладених зобов`язань, основний розмір пенсії позивача зріс більше ніж на 2000 грн. Враховуючи зазначене, пенсія позивача не підлягає перерахунку з 01.07.2021 за Постановою № 713. В лютому 2022 року розмір пенсії позивача було перераховано з 01.07.2021 на виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.01.2022 у справі № 540/5362/21 в межах покладених зобов`язань з включенням щомісячної доплати у розмірі 2000,00 гривень згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 713 від 14.07.2021 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб». Сума доплати по перерахунку пенсії за період з 01.07.2021 по 28.02.2022 склала 16000, 00 грн.

Окрім того, в листі зазначені суми, які підлягають до виплати за рішенням суду за липень листопад 2021 року вказано 16540 грн., встановлений розмір пенсії 13987,85 грн, сума доплати 2552 грн.; суми які підлягають до виплати за рішенням суду за грудень 2021 лютий 2022 року вказано 17340 грн. встановлений розмір пенсії 14019,85 грн, сума доплати 3320,15 грн. Всього сума доплати за період з квітня 2019 по грудень 2022 року становить 132124,47.

Відповідно до перерахунку пенсії з 27 квітня 2019 року по пенсійній справі № А6330, з урахуванням доплат в т.ч. збільшення основного розміру пенсії на 25% складає 2639,25 грн; вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 598,80 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн. Підстава перерахунку: рішення суду.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.12.2019 року збільшення основного розміру пенсії на 25% становить 3710,82 грн. Вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 655,20 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.07.2020 року збільшення основного розміру пенсії на 25% становить 3710,82 грн. Вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 684,80 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.12.2020 року збільшення основного розміру пенсії на 25% становить 3710,82 грн. Вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 707,60 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.07.2021 року збільшення основного розміру пенсії на 25% становить 3710,82 грн. Вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 810,80 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.12.2021 року збільшення основного розміру пенсії на 25% становить 3710,82 грн. Вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 773,60 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.07.2022 року збільшення основного розміру пенсії на 25% становить 4230,34 грн; індексація збільшення пенсії на 25% становить 519,52 грн. Вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 810,80 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.12.2022 року не застосовано індексацію збільшення пенсії на 25%. Не застосовано доплату у розмірі 50 грн, та соціальну допомогу 40% прожиткового мінімуму для осіб які втратили працездатність.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі 6330 станом на 01.06.2023 року збільшення основного розміру пенсії на 25% становить 3710,82 грн. Вид підвищення або надбавки до пенсії: інвалід війни 2 групи виконанні обов`язків в/с інвалід війни 2 гр. складає 837,20 грн, інвалід війни 2 групи/ при виконанні обов`язків в/с становить 50 грн.

Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що у спірних правовідносинах належним і ефективним способом відновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача здійснити з 01 грудня 2022 року перерахунок пенсії останнього, як особи з інвалідністю внаслідок війни, зі збільшенням пенсії відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1381 на 25% та виплатити з урахуванням раніше виплачених сум.

Також, суд першої інстанції зазначив, що відповідно до розрахунків пенсії позивачу здійснено нарахування надбавки у розмірі 50 гривень та державної соціальної допомоги у розмірі 40% прожиткового мінімуму, окрім періоду з 01.12.2022 по 01.05.2023 року, тому суд вважав за необхідне зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити надбавки у розмірі 50 гривень та державної соціальної допомоги у розмірі 40% прожиткового мінімуму за період з 01.12.2022 по 01.05.2023 року.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

Так, згідно з частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, визначений Порядком № 45, згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

Частиною четвертою статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» передбачено, що грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 р. № 1381 установлено, що розміри пенсій особам з інвалідністю внаслідок війни, обчислені відповідно до статті 27 та частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, статей 13 і 21 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, з урахуванням індексації пенсії на визначений щороку Кабінетом Міністрів України коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, збільшуються на 25 відсотків.

Збільшення розмірів пенсій здійснюється без урахування передбачених законодавством надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, та інших доплат до пенсії.

Щодо хибного розрахунку заборгованості пенсії за минулий час, колегія суддів зазначає наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, рішенням від 12 січня 2022 року по справі № 540/8029/21 Херсонський окружний адміністративний суд зокрема, зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної позивачу пенсії за вислугу років відповідно до довідки Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції № 9/3-1203 від 27.10.2021 з врахуванням складових грошового забезпечення та здійснити виплату недоотриманих з 01.04.2019 сум.

Так, в листі відповідача зазначено, зокрема, суми, які підлягають до виплати за рішенням суду за липень листопад 2021 року, а саме - 16540 грн., встановлений розмір пенсії 13987,85 грн, сума доплати 2552 грн.; суми які підлягають до виплати за рішенням суду за грудень 2021 лютий 2022 року вказано 17340 грн. встановлений розмір пенсії 14019,85 грн, сума доплати 3320,15 грн. Всього сума доплати за період з квітня 2019 по грудень 2022 року становить 132124,47.

Згідно з даними сайту Пенсійного фонду України мінімальний розмір пенсії з липня 2021 року становить 18540,00 грн., з грудня 2021 року по лютий 2022 року 19340,00 грн. Відповідно, вірним є висновок суду першої інстанції, що відповідач допустив помилку під час перерахунку пенсії за минулий час.

Таким чином, суми, які підлягають до виплати за рішенням суду за липень листопад 2021 року повинна становити 18540,00 грн., встановлений розмір пенсії 13987,85 грн, сума доплати повинна становити 4552,15 грн.; суми які підлягають до виплати за рішенням суду за грудень 2021 лютий 2022 року - 19340,00 грн. встановлений розмір пенсії 14019,85 грн, сума доплати - 5320,15 грн. Всього сума доплати за період з квітня 2019 по грудень 2022 року повинна становити 158084.92 грн

Щодо вимоги позивача про збільшення пенсії на 25% відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1381 "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст. 25 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом і які є ветеранами війни, та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", пенсії по інвалідності підвищуються в порядку і на умовах, передбачених зазначеним Законом.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1381 "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" установлено, що розміри пенсій особам з інвалідністю внаслідок війни, обчислені відповідно до статті 27 та частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", статей 13 і 21 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", з урахуванням індексації пенсії на визначений щороку Кабінетом Міністрів України коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, збільшуються на 25 відсотків.

Збільшення розмірів пенсій здійснюється без урахування передбачених законодавством надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, та інших доплат до пенсії.

Отже, вірним є висновок суду першої інстанції, що розмір пенсії позивача, як особи з інвалідністю внаслідок війни, обчисленої відповідно до ст. 21 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" підлягає збільшенню на 25%.

Відповідно до розрахунку пенсії по пенсійній справі позивача № 6330 з 01.12.2022 року інформація щодо нарахування та виплати підвищення розміру пенсії відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1381 відсутня, доказів протилежного відповідачем не надано.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції вважав, що у спірних правовідносинах належним і ефективним способом відновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача здійснити з 01 грудня 2022 року перерахунок пенсії останнього, як особи з інвалідністю внаслідок війни, зі збільшенням пенсії відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1381 на 25% та виплатити з урахуванням раніше виплачених сум.

Проте, з огляду на зміст розрахунків пенсії по пенсійні справі позивача № 6330 , а саме з 01.12.2019 року, з 01.07.2020 року, з 01.12.2020 року, з 01.07.2021 року, з 01.12.2021 року, 01.07.2022 року, з 01.06.2023 року позивачу збільшено основний розмір пенсії на 25% з урахуванням довідки Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції з врахуванням складових грошового забезпечення.

Тому, суд не вбачав підстав зобов`язувати відповідача збільшити суму недорахованої пенсії на 25% у розрахунках з 01.12.2019 року, з 01.07.2020 року, з 01.12.2020 року, з 01.07.2021 року, з 01.12.2021 року, 01.07.2022 року, з 01.06.2023 року.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції і не вбачає підстав для їх зміни або скасування.

Крім того, у позовній заяві позивач зазначив, що має право на державну соціальну допомогу 40% прожиткового мінімуму та на щомісячні соціальні виплати на догляд особам з інвалідністю, які досягли пенсійного віку та за вислугу років у розмірі 50 гривень відповідно до Постанови КМУ від 16.07.2008 року № 654.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» Державна соціальна допомога на догляд призначається одиноким особам, які досягли 80-річного віку та за висновком лікарсько-консультативної комісії потребують постійного стороннього догляду і одержують пенсію відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" або Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Відповідно до ч. 6 ст. 8 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» державна соціальна допомога на догляд встановлюється особам, зазначеним у пункті 6 частини першої статті 7 цього Закону, - у розмірі 40 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідно до пп.4 п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 16 липня 2008 року № 654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» установлено, що з 1 вересня 2008 року особам з інвалідністю I групи, одиноким особам з інвалідністю II групи, які потребують постійного стороннього догляду або досягли пенсійного віку, одиноким особам з інвалідністю III групи, які досягли пенсійного віку, одиноким одержувачам пенсій за віком та за вислугу років, які потребують постійного стороннього догляду, та які отримують пенсію відповідно до Законів України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" ( 1058-15 ) і "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" ( 2262-12 ) (крім осіб, які отримують державну соціальну допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю" ( 1727-15 )), виплачується надбавка на догляд у розмірі 50 гривень.

Так, відповідно до розрахунків пенсії позивачу здійснено нарахування надбавки у розмірі 50 гривень та державної соціальної допомоги у розмірі 40% прожиткового мінімуму, окрім періоду з 01.12.2022 по 01.05.2023 року, тому колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити надбавки у розмірі 50 гривень та державної соціальної допомоги у розмірі 40% прожиткового мінімуму за період з 01.12.2022 по 01.05.2023 року.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судом обставин справи.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Одеського окружного адміністративного суду ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про зупинення апеляційного провадження - відмовити.

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуюча суддя: О.А. Шевчук

Суддя: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

Джерело: ЄДРСР 115876310
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку