open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 грудня 2023 року № 320/39148/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Києві адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

26.10.2023 до Київського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" (далі позивач) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі відповідач), у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати постанову НКРЕКП від 26.09.2023 № 1745 «Про накладення штрафу на ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що зазначена постанова НКРЕКП є протиправною та такою, що прийнята з порушенням норм чинного законодавства, у зв`язку із чим підлягає скасуванню. На думку позивача, позапланова невиїзна перевірка була проведена з порушенням процедури, а саме строків, встановлених ч.11 ст.19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послу». 09.05.2023 р. НКРЕКП фактично вже виявив порушення ліцензійних умов, 31.05.2023 р. відповідач призначає позапланову невиїзну перевірку, а реально її проводить лише через 3 місяці. На думку позивача, при призначенні штрафу у розмірі 51 000 грн. НКРЕКП не взяв до уваги співмірність застосування санкцій та суми наданих послуг (розмір штрафу суттєво перевищує розмір непоставленого природного газу за 1 добу) та поведінку позивача, який пропонував Рахунковій палаті компенсувати таку непостачу.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.11.2023 р. адміністративну справу №320/39148/23 прийнято до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

В матеріалах справи наявний відзив на позовну заяву, поданий 20.11.2023 р., згідно якого відповідач заперечує проти позовних вимог оскільки регулятором було прийнято рішення про застосування санкцій відповідно до вимог законодавства та в межах строку, встановленого Законом. Відповідач зазначає, що накладення Регулятором штрафних санкцій на ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» є одним із елементів державного регулювання на ринку природного газу, передбаченого Законами України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та «Про ринок природного газу», а тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Вирішуючи даний спір, суд виходить з наступного.

Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22 вересня 2016 року №1540-VIII (надалі по тексту - Закон №1540).

Відповідно до статті1 Закону №1540 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Статтею 2 Закону №1540 встановлено, що регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема у сфері енергетики: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії; діяльності з організації купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, забезпечення купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, трейдерської діяльності; діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу; діяльності з транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин трубопровідним транспортом.

Згідно статті 3 Закону №1540 регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.

Статтею 19 Закону №1540 передбачено, що регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.

Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є:

1) подання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю;

2) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав;

3) обґрунтоване звернення суб`єктів господарювання та споживачів про порушення суб`єктом природної монополії законодавства з питань доступу до електричних/теплових/газових мереж та/або порушення ліцензійних умов;

4) перевірка виконання рішень Регулятора щодо усунення порушень вимог законодавства, прийнятих за результатами планових або позапланових перевірок;

5) перевірка достовірності наданих Регулятору даних у звітності або в інших документах.

Строк проведення позапланової виїзної перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - трьох робочих днів.

У разі великих обсягів перевірки за рішенням Регулятора строк проведення позапланової виїзної перевірки може бути збільшений до 20 робочих днів, а для суб`єктів малого підприємництва - до п`яти робочих днів з внесенням відповідних змін до посвідчення на проведення перевірки.

Рішення Регулятора про застосування санкцій за порушення ліцензійних умов, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг може бути прийнято протягом 30 днів з дня виявлення порушення Регулятором.

Відповідно до абзацу дев`ятого частини сьомої статті 19 Закону №1540 під час проведення позапланової виїзної перевірки з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні на проведення перевірки.

Частиною восьмою статті 19 Закону №1540 передбачено, що підставою для проведення позапланової невиїзної перевірки суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, є, зокрема, обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері енергетики чи комунальних послуг, її законних прав та надання документів (копій документів), що підтверджують таке порушення.

Перелік питань, які підлягають з`ясуванню Національною комісією при проведенні позапланової виїзної перевірки, перебуває у нерозривному взаємозв`язку з підставою, передбаченою відповідною нормою Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", яка зумовила проведення такої перевірки і відображена у рішенні Регулятора про призначення такого заходу державного контролю.

Судом встановлено, до НКРЕКП надійшло звернення Рахункової палати (далі - Споживач) від 11.04.2023 Nє 14-718 щодо дотримання вимог законодавства ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» в частині припинення постачання природного газу до закінчення дії договорів на постачання природного газу для потреб споживача, що не є побутовим, ненадання повідомлення щодо причин (підстав) припинення постачання природного газу у період 31.12.2022-31.12.2022, з проханням провести позапланову невиїзну перевірку Ліцензіата.

На підставі вищезазначеного НКРЕКП прийнято постанову від 31.05.2023 року №990 «Про проведення позапланової невиїзної перевірки ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» (далі - Постанова №990) у частині питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу.

На підставі Постанови №990 та посвідчення на проведення позапланової невиїзної перевірки від 28.08.2023 №422, Регулятором було здійснено позапланову невиїзну перевірку дотримання ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕИД» щодо дотримання вимог законодавства та пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201 (далі - Ліцензійні умови) у частині здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема положень розділів 1 та 11 Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2496 (далі - Правила).

Так, за результатами позапланової невиїзної перевірки було складено Акт позапланової невиїзної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання природного газу від 01.09.2023 №374 (далі - Акт №374), яким зафіксовано порушення позивачем:

пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, а саме:

- положення пункту 9 розділу II Правил (в редакції, що діяла до 10.08.2023) в частині обов`язку постачальника забезпечити своєчасну реєстрацію споживача в Реєстрі споживачів постачальника (на інформаційній платформі Оператора ГТС) у відповідному розрахунковому періоді;

- положення пункту 19 розділу II Правил (в редакції, що діяла до 10.08.2023) в частині обов`язку постачальника забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу та забезпечувати відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи своєчасну реєстрацію споживача у власному Реєстрі споживачів на інформаційній платформі Оператора ГТС за умови дотримання споживачем укладеного із постачальником договору постачання природного газу.

Частиною 1 статті 22 Закону № 1540 установлено, що суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України «Про природні монополії», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «Про ринок електричної енергії», «Про ринок природного газу», «Про трубопровідний транспорт», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.

Відповідно до положень статті 22 Закону №1540 за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, та суб`єктів, що належать до особливої групи споживачів, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, та суб`єктів, що належать до особливої групи споживачів, Регулятор може застосовувати адміністративні стягнення.

У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання», «Про енергетичну ефективність».

В свою чергу, відповідно до частини одинадцятої статті 19 Закону про НКРЕКП, рішення Регулятора про застосування санкцій за порушення ліцензійних умов та/або законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг може бути прийнято протягом 30 днів з дня виявлення порушення Регулятором.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 08.06.2022 у справі №560/1394/19 та постанові від 28.02.2023 у справі №520/3670/19.

Крім того, відповідно до пункту 7.8 Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.06.2018 Nє 428 (далі - Порядок Nє 428) у разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг НКРЕКП у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності ліцензіата, його посадових осіб на засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, та приймає рішення про застосування до ліцензіата санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи ліцензіата.

Таким чином, з урахуванням наведеного вище, днем виявлення порушення Ліцензійних умов є день складання акту перевірки, який є проявом результатів перевірки.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами позапланової невиїзної перевірки 01.09.2023 було складено Акт № 374.

Згідно із частиною п?ятою статті 19 Закону №1540, у разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Також, відповідно до положень статті 14 Закону №1540, засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань. На відкритих слуханнях розглядаються всі питання, розгляд яких належить до повноважень Регулятора, крім питань, що містять таємну інформацію.

Порядок денний на 26.09.2023, на якому було розглянуто, зокрема питання про порушення ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, було розміщені на офіційному сайті НКРЕКП 20.09.2023.

У результаті розгляду 26.09.2023 на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта №374, НКРЕКП була прийнята Постанова КРЕКП №1745, якою було накладено на ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» штраф у розмірі 51 000 гривень за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов, а саме: пункту 2.1 Ліцензійних умов у частині здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, а саме: пункту 9 розділу II Правил постачання у частині обов`язку постачальника забезпечити своєчасну реєстрацію споживача в Реєстрі споживачів постачальника (на інформаційній платформі Оператора ГТС) у відповідному розрахунковому періоді, пункту 19 розділу II Правил постачання у частині обов`язку постачальника забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу та забезпечувати відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи своєчасну реєстрацію споживача у власному Реєстрі споживачів на інформаційній платформі Оператора ГТС за умови дотримання споживачем укладеного із постачальником договору постачання природного газу.

Таким чином, Регулятором було прийнято рішення про застосування санкцій до позивача відповідно до вимог законодавства та в межах строку установленого Законом, оскільки оскаржувану постанову від 26.09.2023 №1745 було прийнято на 25 день після складання Акту перевірки від 01.09.2023 №374.

У зв`язку із чим, твердження позивача про порушення відповідачем процедури проведення перевірки, а саме строків, не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи.

По суті встановлених перевіркою порушень.

Відповідно до положень статті 12 Закону України «Про ринок природного газу» (далі - Закон), постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Відповідно до положень пункту 3 розділу І Правил (в редакції, що діяла до 10.08.2023), постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до вимог цих Правил, та після включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі Оператора ГТС у відповідному розрахунковому періоді в порядку, визначеному Кодексом газотранспортної системи.

Пунктом 5 розділу II Правил зазначено, що договір постачання природного газу повинен містити такі умови, що є істотними та обов`язковими для цього виду договору, зокрема: відповідальність сторін за невиконання умов договору та підстави її застосування; строк дії договору та умови і порядок його продовження, припинення чи розірвання, у тому числі інформація щодо можливості його одностороннього розірвання; порядок вирішення спорів відповідно до пункту 9 розділу VII цих Правил.

Згідно з положеннями пункту 9 розділу ІІ Правил постачальник забезпечує споживача необхідними підтвердженими обсягами природного газу відповідно до умов договору постачання природного газу.

За умови дотримання споживачем умов договору постачання природного газу постачальник, крім постачальника «останньої надії», зобов`язаний забезпечити своєчасну реєстрацію споживача в Реєстрі споживачів постачальника (на інформаційній платформі Оператора ГТС) у відповідному розрахунковому періоді.

Відповідно до положень пункту 19 розділу II Правил постачальник зобов`язаний, зокрема: дотримуватись вимог цих Правил; забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу; забезпечувати відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 Nє 2493, своєчасну реєстрацію споживача у власному Реєстрі споживачів на інформаційній платформі Оператора ГТС за умови дотримання споживачем укладеного із постачальником договору постачання природного газу.

Таким чином, відносини між споживачем, що не є побутовим, та постачальником здійснюються відповідно до умов укладеного договору постачання природного газу, у якому сторони на власний розсуд визначають його умови з урахуванням у тому числі вимог Закону, Цивільного і Господарського кодексів України, Правил, інших нормативно-правових актів.

Відповідно до положень Закону, постачальник «останньої надії» - визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.

У разі якщо постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також в інших випадках, передбачених правилами для постачальника «останньої надії», постачання природного газу споживачу здійснюється у порядку, визначеному правилами для постачальника «останньої надії», та на умовах типового договору постачання постачальником «останньої надії», що затверджується Регулятором.

Так, головною метою діяльності постачальника «останньої надії» є забезпечення безперервності постачання природного газу тим споживачам, які в силу об`єктивних обставин залишились без постачальника, особливо під час опалювального періоду, надання споживачам часу для пошуку нового постачальника природного газу та нівелювання дій недобросовісних постачальників по відношенню до споживачів природного газу.

Разом з тим, розділом VI Правил регламентуються правила для постачальника «останньої надії», відповідно до положень якого постачальник «останньої надії» здійснює постачання природного газу споживачам на умовах договору постачання природного газу, який укладається з урахуванням вимог цього розділу та має відповідати Типовому договору постачання природного газу постачальником «останньої надії», затвердженому постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2501, який є публічним, а його умови - однаковими для всіх споживачів.

Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» укладається у випадках, передбачених пунктом 3 цього розділу, з урахуванням вимог статей 205, 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом публічної оферти постачальника «останньої надії» та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника.

Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» не потребує двостороннього підписання. На письмове звернення споживача постачальник «останньої надії» зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня отримання такого письмового звернення надати споживачу підписаний уповноваженою особою постачальника примірник договору постачання природного газу.

Договір постачання між постачальником «останньої надії» і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» відповідно до Кодексу газотранспортної системи.

При цьому, Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 Nє 1102 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. №809 від 9 грудня 2020 р. №1236» (далі - Постанова КМУ №1102) визначено зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» забезпечити автоматичне включення за участю операторів ГРМ до портфеля постачальника «останньої надії» обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 р. бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) (далі - бюджетні установи), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником.

Постачання природного газу постачальником «останньої надії» здійснюється за цінами, що встановлюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №809 (із змінами внесеними Постановою КМУ « 1102).

Під час розгляду звернення для з`ясування обставин, викладених у листі Споживача, НКРЕКП було направлено запити до ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», ТОВ «ГК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ» (постачальника «останньої надії») та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (далі - Оператор ГТС).

Між постачальником ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та Рахунковою палатою було укладено договори постачання природного газу від 15.11.2022 Nє 163, №164 та №165 (далі - Договори).

Положеннями пунктів 11.1 Договорів передбачено, що ці Договори набирають чинності і вважаються укладеними з моменту їх підписання Сторонами та діють до 31.12.2022 включно, а в частині розрахунків - до повного виконання.

Відповідно до витягу з Інформаційної платформи Оператора ГТС щодо закріплення Споживача в Реєстрах постачальників, Споживач (ЕІС - код 56XS000000DF000Z) був зареєстрований в Реєстрі споживачів за постачальником ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» з 18.11.2022 по 30.12.2022. Постачальником ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» було визначено кінцеву дату постачання природного газу Споживачу з ЕІС - кодом 56XS000000DF000Z - 30.12.2022.

Згідно з витягом з Інформаційної платформи Оператора ГТС щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS000000DF000Z обсяги природного газу, використані Споживачем в період з 01.12.2022 по 30.12.2022 внесені в алокацію постачальника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та становлять 6 789,41 м3.

31.12.2022 Споживача було автоматично закріплено в Реєстрі постачальника «останньої надії» ТОВ «ГК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ» 31.12.2022, оскільки на вказану дату у споживача був відсутній постачальник природного газу.

Відповідно до даних з Інформаційної платформи Оператора ГТС постачання природного газу Споживачу в період 31.12.2022 здійснювалось постачальником «останньої надії» - ТОВ «ІК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ». Обсяги природного газу, використані Споживачем 31.12.2022 внесені в алокацію постачальника «останньої надії» ТОВ «ГК «НАФТОГАЗ УКРАІНИ» та становлять 314,20 м3.

Таким чином, з 18.11.2022 по 30.12.2022 Споживач знаходився у Реєстрі споживачів постачальника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», а у зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником та згідно з даними Інформаційної платформи Оператора ГТС, 31.12.2022 Споживач перебував у Реєстрі постачальника «останньої надії», відповідно об`єми природного газу, спожитого Споживачем, автоматично включено до портфеля постачальника «останньої надії» - «ТОВ «ГК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ».

Враховуючи вищевикладене, Споживач, маючи укладений договір з ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» на постачання природного газу до 31.12.2022 включно, 31.12.2022 отримував природний газ від постачальника «останньої надії» ТОВ «ГК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ».

При цьому, пунктом 6.4.1 Договорів передбачено, що постачальник зобов`язується забезпечувати постачання природного газу на умовах та в обсягах, визначених Договором, за умови дотриманням Споживачем дисципліни відбору природного газу та розрахунків за нього.

Таким чином, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» порушено пункт 2.1 глави 2 Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, а саме:

- положення пункту 9 розділу II Правил (в редакції, що діяла до 10.08.2023) в частині обов`язку постачальника забезпечити своєчасну реєстрацію споживача в Реєстрі споживачів постачальника (на інформаційній платформі Оператора ГТС) у відповідному розрахунковому періоді;

- положення пункту 19 розділу II Правил (в редакції, що діяла до 10.08.2023) в частині обов`язку постачальника забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу та забезпечувати відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи своєчасну реєстрацію споживача у власному Реєстрі споживачів на інформаційній платформі Оператора ГТС за умови дотримання споживачем укладеного із постачальником договору постачання природного газу.

Під час судового розгляду справи, позивач проти зазначених вище порушень жодних пояснень не надав.

Процедурні порушення, зазначені позивачем у позові, не можуть слугувати підставою для скасування штрафу лише з таких мотивів.

Також суд критично відноситься до посилань позивача, які покладені в обґрунтування позову щодо не взяття НКРЕКП до уваги при призначенні штрафу у розмірі 51 000 грн. співмірність застосування санкцій та суми наданих послуг (розмір штрафу суттєво перевищує розмір непоставленого природного газу за 1 добу) та поведінку позивача, який пропонував Рахунковій палаті компенсувати таку непостачу.

Оскільки Законом не визначені межі співмірності суми штрафу за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу з сумою заподіяної шкоди за добу або інший проміжок часу, а також спеціальними нормами, які регулюють спірні відносини не передбачено врахування та/або неврахування поведінки суб`єкта господарювання при накладенні на нього певних видів санкцій.

На переконання суду, поведінка позивача, який пропонував Рахунковій палаті компенсувати непостачу природнього газу, може свідчити лише про визнання вчиненого порушення, а отже і згоду з застосованим до нього штрафом.

Як було встановлено судом, відповідно до статті 22 Закону про НКРЕКП суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «Про засади функціонування ринку електричної енергії України», «Про ринок природного газу». «Про трубопровідний транспорт», «Про теплопостачання», «ро питну воду та питне водопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.

За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання».

Частина перша статті 59 Закону України «Про ринок природного газу» установлює, що суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку природного газу приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб?єктів ринку природного газу (крім споживачів) у таких розмірах: від 3000 до 100000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 000 грн до 1 700 000 грн) - на суб?єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню:

б) за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню. Одночасно, пункт 1 частини другої статті 59 Закону України «Про ринок природного газу» передбачає, що правопорушеннями на ринку природного газу є, зокрема порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності, в свою чергу частини третя та четверта цієї ж статті передбачають види та розміри відповідальності.

Пунктом 2.1. глави 2 Ліцензійних умов закріплено, що здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема: положення пункту 9 розділу II Правил (в редакції, що діяла до 10.08.2023); положення пункту 19 розділу ІІ Правил (в редакції, що діяла до 10.08.2023).

При цьому, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» здійснює діяльність з постачання природного газу на підставі ліцензії, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 14.03.2019 №332.

Отже, дотримання наведених вище положень чинного законодавства є основною вимогою для позивача за умови здійснення ним господарської діяльності з постачання природного газу на підставі ліцензії, що і було предметом позапланової перевірки.

Разом з тим, якщо за результатом проведеної у встановленому порядку перевірки НКРЕКП виявлено порушення у діяльності суб`єкта господарювання, то вирішення питання про визначення конкретного розміру санкцій є дискреційним повноваженням НКРЕКП.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 21.04.2021 у справі № 480/2675/20 та постанові від 21.03.2023 у справі №640/17821/21.

За наведених обставин у сукупності, суд дійшов висновку, що застосована до позивача штрафна санкція у розмірі 51 000 грн. прийнята відповідачем з урахуванням принципу пропорційності порушення та покарання, з огляду на встановлені позаплановою невиїзною перевіркою ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» порушення останнім вимог законодавства та Ліцензійних умов, а тому, підстави для скасування постанови про накладення штрафу №1745 від 26.09.2023 р. відсутні.

Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Так у пункті 23 Рішення у справі «Проніна проти України» від 18 липня 2006 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.

Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За приписами статті 74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність прийняття оскаржуваної постанови про накладення штрафу, при прийнятті оскаржуваного рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому заявлені позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Враховуючи вищевикладене, суд не вбачає підстав для визнання протиправним та скасування постанови НКРЕКП від 26.09.2023 № 1745 «Про накладення штрафу на ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу».

А отже, позов задоволенню не підлягає.

Решта доводів учасників справи висновків суду по суті справи не змінюють.

Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування рішення, відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

Джерело: ЄДРСР 115716601
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку