open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/23157/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2023 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі відповідач, ГУ ПФУ у Львівській області), в якому просить:

- визнати протиправними дії (бездіяльність) відповідача щодо відмови у виплаті позивачу пенсії, збільшеної на коефіцієнт 1.14 (індексацію) відповідно до постанови КМУ від 16.02.2022 №118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році», починаючи з 01.03.2022 та на коефіцієнт 1.197 (індексацію) відповідно до постанови КМУ від 24.02.2023 №168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році», з 01.03.2023, у зв`язку з обмеженням пенсії максимальним розміром;

- зобов`язати відповідача здійснити виплату позивачу з 01.03.2022 збільшену пенсію на коефіцієнт 1.14 (індексацію) відповідно до постанови КМУ від 16.02.2022 №118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році», та з 01.03.2023 на коефіцієнт 1.197 (індексацію) відповідно до постанови КМУ від 24.02.2023 №168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році», без обмеження пенсії максимальним розміром.

Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у справі №380/10998/23 зобов`язано ГУ ПФУ у Львівській області здійснити з 01.04.2019 виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 05.08.2020 № 11/866 виходячи з 89% сум грошового забезпечення без обмеження максимальним розміром. Проте, як стало відомо позивачу при отримані пенсійного забезпечення, відповідач не здійснює позивачу індексацію його пенсії за 2022-2023 роки із застосуванням коефіцієнтів 1.14 та 1.197 та повторно застосував обмеження максимального розміру пенсії. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою від 09.10.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.

Відповідно до довідок про доставку електронного листа, до електронного кабінету ГУ ПФУ у Львівській області в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі доставлено: 04.10.2023 - позовну заяву з копіями доданих до позовної заяви документів (тобто у день надходження позову до суду) та 10.10.2023 - ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі без виклику сторін від 10.10.2023. (тобто у день постановлення судом цієї ухвали).

Відповідачу роз`яснено право подання відзиву на позов з посиланням на докази, якими такий обґрунтовується.

Відповідач не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.

У відповідності до частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного суду України (далі КАС України) неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до положень частини п`ятої статті 262 КАС України судом вирішено справу на підставі наявних у ній доказів.

Суд, з`ясувавши обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Львівській області та з грудня 2010 року отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у справі №380/10998/23 зобов`язано ГУ ПФУ у Львівській області здійснити з 01.04.2019 виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 05.08.2020 № 11/866 виходячи з 89% сум грошового забезпечення без обмеження максимальним розміром та, з урахуванням виплачених сум.

Як встановлено судом з наявного у матеріалах справи перерахунку пенсії позивача у пенсійній справі №1310006157-Державна прикордонна служба України, ОСОБА_1 на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у справі №380/10998/23 здійснено з 01.10.2023 перерахунок пенсії, основний розмір обраховано виходячи з 89% суми грошового забезпечення.

Також здійснено індексацію пенсії позивача з 01.03.2022 в розмірі 3 124 грн 87 к. («індексація базового ОСПН 2022» 22 320 грн 63 к.*0,140) та з 01.03.2023 в розмірі 1500 грн. («індексація базового ОСПН 2023» 25 445 грн 40 к.*0,197).

Підсумок пенсії з надбавками становить 27 508 грн 65 к., однак у зв`язку із застосуванням обмеження пенсії максимальним розміром, виплата пенсії здійснюється у розмірі 22 734 грн 78 к.

Таким чином, пенсійним органом індексацію пенсії позивачу фактично було проведено і така включена у перерахунок пенсії з 01.10.2023 за пенсійною справою №1310006157-Державна прикордонна служба України. Однак, у зв`язку із застосуванням обмеження пенсії максимальним розміром позивачу фактично не виплачено проведену індексацію.

Вважаючи протиправними дії ГУ ПФУ у Львівській області щодо обмеження його пенсії максимальним розміром, та неповноту нарахування та виплати індексації, проведеної на виконання постанов КМУ від 16.02.2022 №118 та від 24.02.2023 №168, позивач звернувся до суду з цим позовом.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Щодо позовних вимог в частині оскарження відмови відповідача у нарахуванні та виплаті індексації пенсії за 2022-2023 роки з урахуванням коефіцієнту збільшення 1.14 та 1.197.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 № 1282-XII (далі - Закон №1282-ХІІ) індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення трудових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону №1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії, стипендії, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», відповідно до якої індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Відповідно до частини п`ятої статті 2 Закону №1282-XII індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Стаття 64 Закону №2262-ХІІ в редакції, що діяла до 01.03.2022, передбачала підвищення пенсій у зв`язку з індексацією грошових доходів населення в такому порядку: «Призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей пенсії підвищуються відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення».

З 01.03.2022 ця норма викладена в новій редакції на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення пенсійного законодавства» №2040-IX від 15 лютого 2022 року та має такий зміст:

«У разі якщо пенсії, призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію згідно з цим Законом, та членам їх сімей у попередньому календарному році та до дати індексації пенсії включно у році, в якому проводиться індексація пенсій, не перераховувалися відповідно до частини четвертої статті 63 цього Закону, для забезпечення їх індексації проводиться перерахунок пенсій у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Сума індексації враховується під час подальшого перерахунку пенсії відповідно до статті 63 цього Закону».

Вперше ця норма реалізована шляхом прийняття Кабінетом Міністрів України Постанови №118 (запроваджено коефіцієнт 1,14).

Суд визнає загальновідомою таку обставину - в 2023 році фінансова спроможність держави підвищувати чи хоча б підтримувати соціальні стандарти та гарантії суттєво погіршилася внаслідок триваючої повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України, а суттєву частину дохідної частини державного бюджету становлять позики та гранти міжнародних партнерів.

Верховна Рада України при прийнятті Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік»:

- зупинила на 2023 рік дію Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (пункт 3 розділу «Прикінцеві положення»);

- установила, що у 2023 році частина друга та абзац п`ятий частини четвертої статті 42, третє речення абзацу першого пункту 13 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», частина друга статті 22, стаття 64 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", частина друга статті 31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону України від 21 вересня 2022 року № 2620-IX, частина четверта статті 54, частина друга статті 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», частина четверта статті 12 та абзац другий пункту 1-2 розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми", частина шоста статті 38 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», абзац другий частини п`ятої статті 6 Закону України «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років», стаття 29 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» застосовуються у порядку, на умовах та у строки, що визначені Кабінетом Міністрів України (пункт 8 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік»).

Кабінет Міністрів України 16 лютого 2022 року прийняв постанову №118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році».

Пунктом 1 Постанови №118 встановлено, що з 1 березня 2022 року: перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 Питання проведення індексації пенсій у 2019 році (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14;

у разі, коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

Пунктом 2 Постанови №118 установлено, що з 01.03.2022 розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31.12.2021 включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

Кабінет Міністрів України 24 лютого 2023 року прийняв постанову №168 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» (далі - Постанова №168).

Пунктом 1 Постанови №168 встановлено, що з 01 березня 2022 року перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (Офіційний вісник України, 2019 р., №19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Відповідно до пункту 2 Постанови № 168 Уряд встановив, що з 1 березня 2023 р. розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2022 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

Пунктом 10 цієї постанови установлено, що:

- у разі коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 17 цієї постанови, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

- розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.

Таким чином, аналізуючи вищевикладене, положення пунктів 2 та 10 Постанови №168 також поширюється на Постанову №118 від 16.02.2022.

З наявного у матеріалах справи перерахунку пенсії за пенсійною справою №1310006157 Державна прикордонна служба України, судом встановлено, що ГУ ПФУ у Львівській області на виконання Постанов №118 та №168 здійснило індексацію пенсії позивача:

- з 01.03.2022 в розмірі 3 124 грн 87 к. («індексація базового ОСПН 2022» 22 320 грн 63 к.*0,140),

- з 01.03.2023 в розмірі 1500 грн. («індексація базового ОСПН 2023» 25 445 грн 40 к.*0,197, з урахуванням верхньої межі 1500 грн).

Отже, нараховане позивачу на виконання Постанови №118 та №168 підвищення пенсії у розмірі 3 124 грн 87 к., та 1500 грн відповідно повинно виплачуватися в складі пенсійної виплати, однак таке не виплачено у зв`язку із застосуванням відповідачем обмеження пенсії максимальним розміром.

Аргументи позивача щодо необхідності нарахування йому індексації із застосуванням коефіцієнтів 1.14 (22 320 грн 53 к. *1,14) та 1,197 (25 445 грн 40 к.* 1,197) зводяться до посилань на норми Закону №2262-ХІІ.

Парламент зробив виняток для певних категорій соціально незахищених громадян, надавши повноваження Уряду в 2023 році визначати порядок, умови та строки застосування статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», статті 64 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Надання таких повноважень Уряду прямо визначає можливість прийняття ним рішень як про механізм, так і про розміри виплат для окремих категорій громадян (яким, на відміну від інших громадян, держава все-таки вишукує фінанси для індексації їх доходів).

Отже, Уряд діяв в межах наданих Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» повноважень, коли приймав Постанову №168 та визначав порядок, строки нарахування та максимальний розмір індексації особам, що отримують спеціальну пенсію на підставі Закону №2262-ХІІ.

Реалізація державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень реалізована, в тому числі шляхом прийняття Закону України «Про прожитковий мінімум».

Цей Закон визначив, що прожитковий мінімум це вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров`я набору продуктів харчування (далі - набір продуктів харчування), а також мінімального набору непродовольчих товарів (далі - набір непродовольчих товарів) та мінімального набору послуг (далі - набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості. Прожитковий мінімум визначається нормативним методом у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: - дітей віком до 6 років; - дітей віком від 6 до 18 років; - працездатних осіб; - осіб, які втратили працездатність.

З 1 січня 2022 року прожитковий мінімум на одну особу Законом України «Про державний бюджет України на 2022 рік» визначено у розмірі 2 481 гривню, а для основних основних соціальних і демографічних груп населення […] осіб, які втратили працездатність 1 934 грн.

З 1 січня 2023 року прожитковий мінімум на одну особу Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» визначено у розмірі 2589 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення: […] осіб, які втратили працездатність, - 2093 гривні.

Розмір пенсії позивача станом на дату звернення до суду становить 27 508 грн 65 к. та є в 10 (десять) разів більшим за розмір прожиткового мінімуму (2093 грн.) для його соціальної групи.

В 2023 році на підставі Постанови №168 позивачу нарахована індексація пенсії в сумі 1500 грн, що становить 72% від прожиткового мінімуму (2093 грн.) для його соціальної групи.

З огляду на викладені в сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач при визначенні суми індексації пенсії за 2022-2023 роки діяв згідно до вимог Постанови №118 та №168, Закону №2262-ХІІ, Закону України «Про державний бюджет України на 2022 рік» та Закону України «Про державний бюджет України на 2023 рік».

Тому в цій частині позовні вимоги є безпідставними і до задоволення не підлягають.

Щодо позовних вимог в частині оскарження дій відповідача щодо обмеження пенсії позивача максимальним розміром та зобов`язання здійснити перерахунок та ви плату пенсії з урахуванням індексації пенсії, проведеної відповідно до Постановам №118 та №168, та без обмеження пенсії максимальним розміром.

Статтею 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди.

Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Згідно із статтею 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Як визначено статтею 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII (далі Закон № 1402-VIII) суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Стаття 13 Закону № 1402-VIII розкриває суть такої конституційної засади судочинства як обов`язковість судових рішень, відповідно до якої судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи не можуть приймати рішення, які скасовують судові рішення або зупиняють їх виконання.

Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Ураховуючи вказану норму, право позивача на перерахунок та виплату пенсії без обмеження максимальним розміром підтверджене рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у справі №380/10998/23, яке набрало законної сили, не є предметом доказування при розгляді даної справи та має преюдиційну силу.

Як встановлено судом з наявного у матеріалах справи перерахунку пенсії позивача у пенсійній справі №1310006157-Державна прикордонна служба України, ОСОБА_1 здійснено перерахунок пенсії з 01.10.2023 на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у справі №380/10998/23, основний розмір пенсії обраховано виходячи з 89% суми грошового забезпечення.

Також здійснено індексацію пенсії позивача з 01.03.2022 в розмірі 3 124 грн 87 к. («індексація базового ОСПН 2022» 22 320 грн 63 к.*0,140) та з 01.03.2023 в розмірі 1500 грн. («індексація базового ОСПН 2023» 25 445 грн 40 к.*0,197).

Підсумок пенсії з надбавками становить 27 508 грн 65 к., однак у зв`язку із застосуванням обмеження пенсії максимальним розміром, виплата пенсії здійснюється у розмірі 22 734 грн 78 к.

Таким чином, пенсійним органом індексацію пенсії позивачу фактично було проведено і така включена у перерахунок пенсії з 01.10.2023 за пенсійною справою №1310006157-Державна прикордонна служба України. Однак, у зв`язку із протиправним застосуванням обмеження пенсії максимальним розміром позивачу не виплачено проведену у відповідності до вимог Постанов №118 та №168, (що встановлено судом по тексту рішення вище), індексацію.

Конституційний Суд України неодноразово зазначав, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності військовослужбовців як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена, зокрема тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей (абзац другий пункту 3 мотивувальної частини Рішення від 20.03.2002 №5-рп/2002, абзац четвертий пункту 3 мотивувальної частини Рішення від 17.03.2004 №7-рп/2004).

Верховний Суд неодноразово висловлював правову позицію щодо заборони обмеження максимальним розміром пенсії особам, яким вона призначена відповідно до Закону №2262-XII, зокрема у постановах від 09.02.2021 у справі №1640/2500/18, від 10.09.2021 у справі №300/633/19 та від 24.09.2021 у справі №370/2610/17.

Крім того, у постанові від 16.12.2021 у справі №400/2085/19 Верховний Суд наголосив про протиправність обмеження органом пенсійного фонду максимального розміру пенсії позивача, право на пенсійне забезпечення якого встановлене Законом №2262-ХІІ, та зазначив, що у спірних відносинах підлягають застосуванню норми Закону №2262-XII з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 №7-рп/2016, а не норми Закону №3668-VI.

Суд звертає увагу, що право на соціальний захист є комплексним гарантованим Конституцією України невідчужуваним основоположним правом, яке, за загальним правилом, має абсолютний характер (не залежить від внесення змін до законів або фінансових можливостей держави) та за жодних умов не може бути скасоване, а його обмеження не допускається, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Саме така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16.03.2021 у справі № 640/9677/20.

Поведінка відповідача щодо невиплати проведеної індексації пенсії позивача порушує його право на отримання пенсії у визначеному чинним пенсійним законодавством розмірі та нівелює таку конституційну гарантію, як право на соціальний захист, передбачене статтею 46 Конституції України.

Вказане в сукупності зумовлює висновок суду про протиправність дій пенсійного органу щодо виплати позивачу перерахованої на виконання судового рішення пенсії без індексації, проведеної відповідно до Постанов №118 та №168.

Суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що ігнорування відповідачем положень статті 13 Закону № 1402-VIII про те, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права, нівелює таку конституційну засаду судочинства як обов`язковість судових рішень і призводить до неодноразових звернень тих самих осіб до суду з приводу перерахунку пенсій за захистом порушеного права на отримання пенсії у визначеному законом розмірі та створюючи при цьому надмірне навантаження на судову систему.

Перерахунок пенсії позивача пенсії без обмеження максимального розміру пенсії є обов`язковим для виконання відповідачем не тільки на підставі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у справі №380/10998/23, а й будь-якого перерахунку в майбутньому.

Поведінка ГУ ПФУ у Львівській області при проведенні перерахунку пенсії позивачу без урахування вказаного судового рішення між цими сторонами у аналогічних правовідносинах нівелює таку конституційну засаду судочинства як обов`язковість судового рішення, закріплену статтею 129-1 Конституції України та суперечить вимогам статті 13 Закону № 1402-VIII, статей 14 та 370 КАС України.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач вказаного обов`язку не виконав.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Даючи оцінку поведінці відповідача, яка зумовила звернення позивача до суду з даним позовом, суд дійшов висновку, що обмеження при виплаті пенсії позивача її максимальним розміром та без урахування індексації такої пенсії, проведеної відповідно до Постанов №118 та №168 не відповідають визначеним частиною другою статті 2 КАС України критеріям поведінки відповідача у спірних правовідносинах та Закону №2262-ХІІ, тому такі дії слід визнати протиправними, частково задовольнивши першу позовну вимогу.

Друга позовна вимога є похідною від першої та підлягає також до часткового задоволення шляхом зобов`язання відповідача здійснити з 01.03.2022 перерахунок та виплату пенсії позивача з урахуванням індексації, проведеної відповідно до Постанови №118 та з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії з урахуванням індексації, проведеної відповідно до Постанови №168 без обмеження її максимальним розміром, та з урахуванням раніше проведених виплат.

Оцінюючи зібрані у справі докази в сукупності та мотиви суду щодо кожної з позовних вимог, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити частково.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору відповідно до пункту 13 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» і такий фактично не сплачувався, відсутні підстави для вирішення питання щодо судових витрат відповідно до частини п`ятої статті 139 КАС України.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, буд. 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, буд. 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) щодо обмеження ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) пенсії максимальним розміром та не виплати індексації пенсії, проведеної відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» та від 24.02.2023 №168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, буд. 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) перерахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) з 01.03.2022 пенсію за вислугу років з урахуванням індексації, проведеної відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» та з 01.03.2023 з урахуванням індексації, проведеної відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» без обмеження її максимальним розміром, та з урахуванням раніше проведених виплат.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.П. Хома

Джерело: ЄДРСР 115660967
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку