open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 грудня 2023 рокусправа № 380/12389/23зал судових засідань №10

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Лунь З.І.,

секретар судового засідання Слободянюк В.В.,

за участю:

представник позивача Батючок Р.М.,

представник відповідача Сутковий А.М.,

розглянув у судовому засіданні адміністративну справу за позовом Національного природнього парку «Королівські Бескиди» до Стрілківської сільської ради Самбірського району Львівської області про визнання протиправним та скасування рішення.

в с т а н о в и в:

Національний природний парк «Королівські Бескиди» (місцезнаходження: 82000, Львівська область, Самбірський район, м.Старий Самбір, вул.Л.Галицького, 88, ідентифікаційний номер 44188641) звернувся до суду з позовом до Стрілківської сільської ради Самбірського району Львівської області (місцезнаходження: 82092, Львівська область, Самбірський район, с.Стрілки, вул.М.Вербицького, 10, код ЄДРПОУ 04371224), в якому просить суд:

-визнати протиправним та скасувати рішення Стрілківської сільської ради Самбірського району Львівської області, прийняте на 25 (черговій) сесії 8 скликання №811 від 29.01.2023 «Про функціонування національного природного парку «Королівські Бескиди» на території Стрілківської територіальної громади».

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що відповідач, приймаючи оскаржувану ухвалу, вийшов за межі своїх повноважень, оскільки національний природний парк «Королівські Бескиди відноситься до сфери управління Міністерства захисту довкілля, а тому не є підзвітний Стрілківській сільській раді Самбірського району Львівської області. Крім того, позивач вважає, що жодна із вимог оскаржуваної ухвали не може бути виконана, оскільки вони викладені усупереч Закону. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 07.06.2023 суд постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 19.06.2023 суд постановив перейти зі спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, у якому, зокрема, зазначив, що створення парку передбачає включення до його території 8997га земель комунальної власності від неіснуючого підприємства, а саме КП «Старосамбірське дочірнє лісогосподарське підприємство «Галсільліс». Вважає також, що позивач повинен звернутися до відповідача та оформити право на землю. Також відповідач зауважує, що у Президента України відсутні повноваження щодо розпорядження землями.

Доповнюючи відзив, відповідач зазначив, що позивач не вчинив жодної дії, спрямованої на відведення земельних ділянок під національний парк. При цьому наголосив, що саме Стрілківська сільська рада Самбірського району Львівської області є власником та розпорядником земель, розташованих на її території за межами населених пунктів. Просить відмовити у позові.

Ухвалою від 06.09.2023 суд постановив закрити підготовче провадження у справі та призначити справу до судового розгляду по суті.

Суд встановив таке.

Указом Президента України від 30.11.2020 №526/2020 «Про створення національного природного парку «Королівські Бескиди» постановлено створити у Львівській області національний природний парк «Королівські Бескиди».

У цьому ж Указі зазначено таке:

(…)2.До території національного природного парку «Королівські Бескиди» погоджено в установленому порядку включення 8997 гектарів земель комунальної власності, що перебувають у постійному користуванні комунального підприємства «Старосамбірське дочірнє лісогосподарське підприємство «Галсільліс», а саме: 8691 гектар, що вилучається і надається національному природному парку в постійне користування, та 306 гектарів у межах Дністрянського лісництва, що включаються до його території без вилучення у землекористувача. Підтримати пропозицію Кабінету Міністрів України щодо утворення та забезпечення належного функціонування спеціальної адміністрації національного природного парку «Королівські Бескиди» у сфері управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

З. Кабінету Міністрів України:

1) забезпечити:

затвердження у шестимісячний строк у встановленому порядку Положення про національний природний парк «Королівські Бескиди»;

вирішення протягом 2021 2023 років відповідно до законодавства питання щодо надання національному природному парку «Королівські Бескиди» у постійне користування 8691 гектара земель комунальної власності з вилученням у комунального підприємства «Старосамбірське дочірнє лісогосподарське підприємство «Галсільліс» та проведення державної реєстрації речових прав на відповідні земельні ділянки, а також розроблення проекту землеустрою з організації та встановлення меж території національного природного парку;

розроблення протягом 2021 2023 років і затвердження в установленому порядку Проекту організації території національного природного парку «Королівські Бескиди», охорони, відтворення і рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів;

2) передбачати під час підготовки проектів законів про Державний бюджет України на 2021 рік та наступні роки кошти, необхідні для функціонування національного природного парку «Королівські Бескиди».

Рішенням сесії 25 (чергової) сесії 8 скликання Стрілківської сільської ради Самбірського району Львівської області від 29.01.2023 №811 «Про функціонування Національного природного парку «Королівські бескиди» на території Стрілківської територіальної громади вирішено:

1.Визнати роботу Національного природного парку «Королівські бескиди» незадовільною.

2.Вимагаємо від Національного природного парку «Королівські бескиди» (далі парку):

2.1Не встанолювати межі парку до моменту встановлення проекту землеустрою щодо відведення

земельних ділянок парку;

2.2Провести у населених пунктах громадські обговорення проекту землеустрою щодовідведення

земельних ділянок та проекту організації парку;

2.3Дотримуватися законної процедури вилучення земельних ділянок і надання їх парку в постійне

користування;

2.4Вести публічну та прозору діяльність парку, провести роз`яснювальну роботу серед населення щодо

переваг його функціонування, обмеження, які поширюються на території НПП «Королівські Бескиди»;

2.5Юридичною адресою парку визначити Стрілківську громаду, де знаходиться більша територія

парку, щоб забезпечити ПДФО із заробітної плати працівників парку до бюджету Стрілківської

сільської ради (…)

Позивач не погодився із цим Рішенням відповідача, вважає, що таке прийнято поза межами повноважень відповідача. Тому звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовим відносинам між сторонами, суд зазначає таке.

Національний природний парк «Королівські Бескиди» діє на підставі Положення, затвердженого Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 23.02.2021 №142 (у редакції наказу Міндовкілля 27.12.2022 №551), (далі також - Положення).

Відповідно до цього Положення, його пунктів (1.1-1.11) національний природний парк «Королівські Бескиди» створений відповідно до Указу Президента України від 30.11.2020 № 526 «Про створення національного природного парку «Королівські Бескиди». Парк розташований на території Самбірського району Львівської області.

Парк є бюджетною, неприбутковою, природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою і входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання.

Парк є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки у відділенні Державної казначейської служби України і утримується за рахунок коштів державного бюджету. Парк має печатку із зображенням Державного герба України та своїм найменуванням, штампи та офіційну емблему та бланки.

Парк віднесено до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (далі - Міндовкілля).

Парк у своїй діяльності керується Конституцією України, Земельним кодексом України, Лісовим кодексом України, Водним кодексом України, законами України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд України», «Про Червону книгу України». «Про рослинний світ», «Про тваринний світ», міжнародними договорами, іншими нормативно-правовими актами, Проектом організації території національного природного парку «Королівські Бескиди», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів (далі - Проект організації території), а також цим Положенням.

Завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим Парку визначаються у цьому Положенні.

Загальна площа Парку становить 8997 гектарів земель комунальної власності, у тому числі 8691 гектар земель, що надаються Парку у постійне користування та 306 гектарів, що включаються до його складу без вилучення у землекористувача.

Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються Парку у постійне користування у порядку, встановленому законодавством.

До складу територій Парку включаються ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів.

Межі Парку встановлюються в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. До встановлення меж Парку його межі визначаються відповідно до проекту створення Парку.

На території Парку у визначених місцях встановлюються необхідні державні інформаційні та охоронні знаки затвердженого зразка.

Місцезнаходження та юридична адреса Парку: вул. Лева Галицького. 88, місто Старий Самбір, Самбірськиії район, Львівська область, 82000.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 ст. 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно з ч.ч.1-3 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закону №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ст. 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Статтею 26 цього Закону передбачено перелік питань, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Цей перелік є вичерпним.

Статтею 17 Закону №280/97-ВР передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Діяльність позивача за своїм змістом стосується відносин у сфері охорони довкілля (навколишнього середовища).

Тому суд досліджує контрольні повноваження відповідача, які він здійснює відповідно до Закону №280/97-ВР саме у згаданій сфері.

Так, стосовно контрольних повноважень відповідача у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, то вони урегульовані нормою ст. 33 Закону №280/97-ВР, і до них вілносяться такі: здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; здійснення контролю за діяльністю суб`єктів господарювання у сфері управління побутовими відходами; здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері управління відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про управління відходами; здійснення контролю за забезпеченням безперешкодного і безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об`єктів та островів для загального водокористування відповідно до закону (підпункти 1, 7-1,10, 12,14 п. «б»).

Водночас за змістом ст. 17 Закону №280/97 - ВР контрольні повноваження відповідач здійснює щодо підприємств, установ та організацій, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади.

Відповідно до ч.1 ст. 20 Закону України «Про природно-заповідний фонд» національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об`єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність.

Отже, оцінюючи правові відносини щодо здійснення контрольних повноважень відповідачем щодо позивача, суд зауважує, що національний парк «Королівські Бескиди» є установою загальнодержавного значення.

Відповідно до установчого документа позивача, а саме Положення, то парк входить до природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, утримується за рахунок коштів державного бюджету та відноситься до сфери управління Міндовкілля.

Отже, позивач не є тим суб`єктом, контрольні повноваження щодо якого здійснює відповідач як орган місцевого самоврядування.

Суд також зауважує, що контрольні повноваження відповідача у сфері охорони навколишнього середовища є чітко визначені ст. 33 Закону №280/97 ВР, і серед них відсутні ті, що стосуються права вимагати: не встановлювати меж до виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок; проведення громадських обговорення проекту землеустрою щодовідведення земельних ділянок та проекту організації парку; дотримуватися законної процедури вилучення земельних ділянок і надання їх парку в постійне користування; вести публічну та прозору діяльність парку, провести роз`яснювальну роботу серед населення щодо переваг його функціонування, обмеження, які поширюються на території НПП «Королівські Бескиди»; юридичною адресою парку визначити Стрілківську громаду, де знаходиться більша територія парку, щоб забезпечити ПДФО із заробітної плати працівників парку до бюджету Стрілківської сільської ради; та загалом оцінювати роботу національного парку, як це видно зі змісту оскаржуваної ухвали.

Таким чином, ухвалення оскаржуваного у цій справі рішення здійснено відповідачем щодо суб`єкта, котрий не знаходиться у сфері контролю відповідача, а тому відповідач не мав повноважень оцінювати роботу позивача в цілому, а також вимагати від позивача вчиняти дії, які не передбачені Законом №280/97 ВР, а саме не відносяться до повноважень відповідача.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Указана норма Основного Закону означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

«На підставі» означає, що суб`єкт владних повноважень: повинен бути утвореним у порядку, визначеному Конституцією та законами України; зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

«У межах повноважень» означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення та вчиняти дії відповідно до встановлених законом повноважень,не перевищуючи їх.

«У спосіб» означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.

Суд насамперед повинен перевірити підстави позову стосовно прийняття рішення на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішення, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень іншого законодавства.

Отже, ухвалення Стрілківською сільською радою Самбірського району Львівської області рішення на 25 (черговій) сесії 8 скликання №811 від 29.01.2023 «Про функціонування національного природного парку «Королівські Бескиди» на території Стрілківської територіальної громади» є таким, що здійснено поза межами повноважень, визначених Законом №280/97 ВР.

З урахуванням того, що суд виснував про ухвалення оскаржуваного рішення поза межами повноважень, визначених Законом №280/97 ВР, отже у суду відсутні підстави переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень іншого законодавства при ухваленні оскаржуваного рішення.

Щодо аргументів відповідача, котрі викладені у заявах по суті справи, то такі стосуються правових відносин у сфері порядку та процедури оформлення речових прав на земельні ділянки в межах національного парку «Королівські Бескиди». Оскільки предметом спору у цій справі є інші, аніж земельні правовідносини, то суд вважає аргументи відповідача, викладені у заявах по суті справи, - безпідставними.

Такі висновки суду є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного у цій справі рішення відповідача №811 від 29.01.2023 «Про функціонування національного природного парку «Королівські Бескиди».

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про задоволення позову повністю.

Відповідно до ст.139 КАС України судові витрати покладаються на відповідача як суб`єкта владних повноважень.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 295 КАС України, суд

в и р і ш и в :

адміністративний позов Національного природного парку «Королівські Бескиди» (місцезнаходження: 82000, Львівська область, Самбірський район, м.Старий Самбір, вул.Л.Галицького, 88, ідентифікаційний номер 44188641) до Стрілківської сільської ради Самбірського району Львівської області (місцезнаходження: 82092, Львівська область, Самбірський район, с.Стрілки, вул.М.Вербицького, 10, код ЄДРПОУ 04371224) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Стрілківської сільської ради Самбірського району Львівської області, прийняте на 25 (черговій) сесії 8 скликання №811 від 29.01.2023 «Про функціонування національного природного парку «Королівські Бескиди» на території Стрілківської територіальної громади».

Стягнути з Стрілківської сільської ради Самбірського району Львівської області (місцезнаходження: 82092, Львівська область, Самбірський район, с. Стрілки, вул.М.Вербицького, 10, код ЄДРПОУ 04371224) на користь Національного природного парку «Королівські Бескиди» (місцезнаходження: 82000, Львівська область, Самбірський район, м.Старий Самбір, вул.Л.Галицького, 88, ідентифікаційний номер 44188641) 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири)грн. 00коп. судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п 15.5 п.5 розділу VII Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 11.12.2023.

СуддяЛунь З.І.

Джерело: ЄДРСР 115587272
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку