open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 308/14224/23

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 листопада 2023 року м. Ужгород

Суддя Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області Крегул М.М.., за участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності - ОСОБА_1 , його захисника адвоката Челій-Пушкар О.І., представника Закарпатської митниці Зубенко І..І, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Ужгороді, адміністративні матеріали про порушення митних правил відносно громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: Україна, Івано-Франківська обл., Долинський район, с. Белеїв; місце проживання: АДРЕСА_1 , місце роботи - фізична особа-підприємець, паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий 21.03.1998 року, Долинським РВ УМВС України у Івано-Франківській області, ідентифікаційний код платника податків - НОМЕР_2 , за ч. 1 ст. 483 МК України,-

ВСТАНОВИВ:

Згідно протоколу про порушення митних правил №0784/30500/23 від 29.07.2023 року, 24.07.2023 року о 23 год. 42 хв в зону митного контролю митного посту «Тиса» Закарпатської митниці по вантажному напрямку «виїзд з України» заїхав сідловий тягач реєстраційний номерний знак України НОМЕР_3 з напівпричепом реєстраційний номерний знак України НОМЕР_4 під керуванням водія - громадянина України ОСОБА_2 . До митного контролю водієм подано електронну митну декларацію, що була зареєстрована митним органом за №23UA206070006929U4 від 21.07.2023року , міжнародну товарно-транспортна накладна СMR№ 280738 від 21.07.2023року рахунок -фактури (Invoice) №7 від 21.07.2023року , сертифікат про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ №712970 від 19.07.2023р. фіто-санітарний сертифікат від 21.07.2023року № 13/09-6014/ЕВ-207850 на вантаж «пиломатеріали обрізні (ялина) нестругані не шліфовані не мають торцевих зєднань товщиною понад 6 мм (дошка,рейка та брус прямокутного поперечного порізу) розмірами : 25/30/50/120/150*50/100/120/150/200*4000/5000/6000мм кількістю - 40.00 м.куб.» загальною вартістю 7459.20 Євро.

Відповідно до поданих документів відправником та продавцем вказаного вантажу є фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 . Покупець та отримувач « SZABOLCS-TRADE KFT» за адресою АДРЕСА_2 .

Під час здійснення візуальної перевірку документів та відомостей, 25.07.2023 р. о 01 год. 33 хв. вказаний транспортний засіб було затримано з метою подальшої перевірки документів, поданих до митного контролю, а саме сертифікату про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ № 712970 від 19.07.2023 р.

Як вбачається з відомостей зазначених у протоколі, згідно з надісланими документами, для отримання вказаного сертифікату, серед інших документів, до Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства ФОП ОСОБА_1 були надані товарно-транспортні накладні (ліс) ЮІВ №340300 від 18.05.2023, ЮІВ №340298 від 18.05.2023, ЮІВ №340293 від 17.05.2023, ЮІВ №340301 від 18.05.2023, ЮІБ №570364 від 15.06.2023, в яких зазначений перелік деревини, вантажовідправниками та постійними лісокористувачами зазначаються філія «Верховинське лісове господарство" державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та філія «Вигодське лісове господарство" державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».

Крім того, в надісланих документах Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства наявний рахунок-фактура № 7 від 19.07.2023 з розбіжностями у асортименті пиломатеріалів у порівнянні з поданим до митного оформлення рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023, зокрема: в позиції № 2 в рахунку-фактурі № 7 19.07.2023: дошка 25*150*6000 кількістю 140 штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - дошка 25*150*6000 кількістю 119 штук; в позиції № 6 в рахунку-фактурі № 7 19.07.2023: дошка 50*100*4000 кількістю 110 штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - дошка 50*100*4000 кількістю 100 штук; в позиції № 13 в рахунку-фактурі № 7 19.07.2023: рейка 30*50*6000 кількістю 400 штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - рейка 30*50*6000 кількістю 450 штук; в позиції № 14 в рахунку-фактурі № 7 19.07.2023: рейка 30*50*5000 кількістю 220 штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - рейка 30*50*6000 кількістю 249 штук.

Під час огляду вказаного вантажу було встановлено, що в напівпричепі реєстраційний номерний знак України НОМЕР_5 переміщується вантаж: пиломатеріали обрізні (ялина), нестругані, нешліфовані, не мають торцевих з`єднань,товщиною понад 6мм, (дошка,рейка та брус прямокутного поперечного перерізу )розмірами: 25/30/50/120/150*50/100/120/150/200* 4000/5000/6000 мм кількість-40,00 м3. В ході огляду здійснено також перерахунок кількості вантажних місць, під час якого з`ясовано, що кількість місць пиломатеріалів обрізних становить 14 вантажних місць, що відповідає даним, заявленим у ТСД. Проведено вибіркові заміри фізичних розмірів товару, в результаті чого також встановлено. що розміри відповідають даним, заявленим у товаросупровідних документах.

Однак, як зазначено у протоколі, було встановлено наявність на деяких пиломатеріалах маркувальних бирок з наступними номерами: 255262845, 255262850, 255262841, 255262846, 366489514, 366730604 та порізаних бирок, в яких наявні частини вищенаведених номерів (початок або кінець).

За допомогою відкритого реєстру Державного Агенства лісових ресурсів України встановлено, що бирки з номерами 255262845, 255262850, 255262841, 255262846 належать постійному лісокористувачу філії Осмоловського лісового господарства, а бирки з номерами 366489514, 366730604 належать постійному лісокористувачу філії Брошнівського лісового господарства, що не відповідає даним, зазначеним у графі 1 Сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів серії ІФ № 712970 від 19.07.2023, де лісокористувачами зазначено філія «Верховинське лісове господарство" державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та філія «Вигодське лісове господарство" державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».

В протоколі також вказано, що подання "Сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій" митному органу для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, передбачено Законом України від 08.09.2005 р. № 2860-IV "Про особливості державного регулювання діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, пов`язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" та Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 р. № 483 "Про реалізацію експериментального проекту щодо видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) та сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів в електронній формі".

Частиною 6 статті 3 цього ж Закону України від 08.09.2005 р. № 2860-IV вказано, що суб`єкт підприємницької діяльності, що отримав Сертифікат про походження на партію лісоматеріалів, зазначену у відповідному сертифікаті, має право експорту саме цієї „певної партії" пиломатеріалів.

Згідно з ч. 10 та ч. 11 „Порядку реалізації експериментального проекту щодо видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів в електронній формі", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 р. № 483, Сертифікат є обов`язковим документом для здійснення експорту лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів. Сертифікат видається територіальним органом Держлісагентства, органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим на кожну партію лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, оформлену одним товаросупровідним документом, з накладенням кваліфікованого електронного підпису посадової особи такого органу і діє протягом 60 днів з дати його видачі та підлягає анулюванню з дня закінчення цього строку.

Частинами 4 та 5 вказаного Порядку передбачено, що видача сертифіката здійснюється за заявою, поданою в електронній формі засобами Єдиної екологічної платформи "Еко Система" та/або Порталу Дія. До заяви на видачу сертифіката додаються (у разі неможливості отримання відповідних відомостей в порядку інформаційної взаємодії): - договір купівлі-продажу, на підставі якого експортується товар, та рахунки-фактури (інвойси) до договору;- рахунок-фактура (інвойс) та специфікація на партію лісо-продукції, що експортується, із зазначенням коду товару згідно з УКТЗЕД;- товарно-транспортна та/або залізнична накладна із технічною специфікацією та/або ТТН-ліс та/або ТТН-ліс-продукція або лісорубний квиток (для постійних лісокористувачів).

Відповідно до абз. 4 ч. 6 Постанови Пленуму Верховного суду України від 03.06.2005 №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

Таким чином, на думку митного органу, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 вчинив дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підставу для митного оформлення документів, а саме сертифікату про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ № 712970 від 19.07.2023 року, що містить неправдиві відомості та який виданий на іншу партію товару.

Дії ОСОБА_1 органом митниці кваліфіковані, як порушення митних правил, відповідальність за вчинення яких передбачена ч. 1 ст. 483 МК України.

Дослідивши в судовому засіданні протокол про порушення митних правил №0784/30500/23 від 29.07.2023 року, додані до нього докази, дані пояснення представника митного органу Зубенко І.І., особи, щодо якоі складено протокол громадянина ОСОБА_1 , його захисника - адвоката Челій-Пушкар О.І., суд вважає, що підстав для притягнення ОСОБА_1 до адміністративноі відповідальності немає, виходячи з наведених нижче мотивів.

Представник Закарпатської митниці Державної митної служби України Зубенко І.І. підтримав протокол про порушення митних правил №0784/30500/23 від 29.07.2023 року, пославшись на докази звинувачення, що додані до нього та зазначив, що у діях ОСОБА_1 наявний склад правопорушення та до нього слід застосувати стягнення, передбачене санкцією частини 1 статті 483 МК України.

ОСОБА_1 в судовому засіданні свою вину у вчиненні правопорушення заперечив та зазначив, що протокол про порушення митних правил складено необґрунтовано, з порушенням норм матеріального права. Зокрема ним, зазначено , що відповідальність за ч.1 ст. 483 МК України настає за переміщення або дії спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто, з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляд інших, або з поданням митному органу , як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження відправника та або одержувача кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості необхідні для визначення коду товару згідно УКТ ЗЕД та його митної вартості. Таких дій він не вчиняв і умислу на це не мав.

Зазначив , що Законом України від 08.09.2005 року №2869 -ІV "Про особливості державного регулювання діяльності суб`єкта підприємницької діяльності пов`язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» визначено що суб`єкт підприємницької діяльності, що отримав Сертифікат про походження на партію лісоматеріалів, зазначену у відповідному сертифікаті, має право експорту саме цієї «певної партії пиломатеріалів». З метою отримання сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій ним до Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства були надані товаро-транспортні накладні (ліс) ЮЇВ №340300 від 18.05.2023 (9,052 м.куб.), ЮІВ № 340298 від 18.05.2023 (8,120 м.куб.), ЮІВ № 340293 від 17.05.2023 (11,182 м.куб), ЮІВ №34030 від 18.05.2023 (20,011 м.куб), ЮІВ № 570364 від 15.06.2023 (23.126 м.куб). в яких зазначений перелік деревини, вантажовідправниками та постійними лісокористувачами зазначаються філія «Верховинське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та філія «Вигодське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», загальна кількість лісоматеріалів становила 71.491 м. куб. Зазначив, що ним експортувалось лише 40,0 м3 виготовлених пиломатеріалів з вказаної партії деревини.

Таким чином, виданий Сертифікат про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ№ 712970 від 19.07.2023 охоплює всю кількість пиломатеріалів, які ним експортувались.

Вказав, що розбіжності у рахунку-фактурі № 7 від 19.07.2023 р., яка надавалась ним для оформлення Сертифікату та рахунку фактурі №7 від 21.07.2023 р., яка подана до митного оформлення, виникли внаслідок того, що замовник (отримувач товару) змінив список замовлення, тому рахунок-фактура ним і був змінений, та зокрема, зазначено :

-в позиції №; 2 в рахунку-фактурі № 7 від 19.07.2023: дошка 25*150*6000 кількістю 140 штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - дошка 25*150*6000 кількістю 119 штук.

-в позиції № 6 в рахунку-фактурі № 7 від 19.07.2023: дошка 50*100*4000 кількістю 110 Штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - дошка 50*100*4000 кількістю І00 штук, а тому , по вказаним позиціям кількість пиломатеріалів зменшилась всього на 0,67 м.куб.,

-в позиції № 13 в рахунку-фактурі № 7 від 19.07.2023: рейка 30*50*6000 кількістю 400 штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - рейка 30*50*6000 кількістю 450 штук,

-в позиції № 14 в рахунку-фактурі № 7 від 19.07.2023: рейка 30*50*5000 .кількістю 220 штук, а в рахунку-фактурі № 7 від 21.07.2023 поданому до митного оформлення - рейка 30*50*6000 кількістю 249 штук, по вказаним позиціям кількість пиломатеріалів збільшилась на 0,67м.куб.

Однак, ОСОБА_1 зазначив, що загальна кількість пиломатеріалів - 40,0 м.куб. не змінилась і охоплюється виданим Сертифікатом, який був наданий митному органу та під час митного огляду підтверджено, що товар повністю відповідає наданим товаросупровідним документам. Крім того, під час митного огляду встановлено наявність на деяких пиломатеріалах маркувальних бірок, які належать постійному лісокористувачу філії Осмолодського лісового господарства та філії Брошнівського - лісового господарства, що частково не відповідає даним сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів серії ІФ № 712970 від 19.07.2023. Загальна кількість цих пиломатеріалів складає не більше 0.5 м.куб. Ці пиломатеріалі, можливо, помилково були подані оператором при завантаженні, оскільки ним отримувались лісоматеріали як у філії Осмолодського лісового господарства, так і філії Брошнівського лісового господарства державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».

ОСОБА_1 також послався на п. 4 Рішення Конституційного Суду України від 22.12.2010 №23-рп/2010 в якому зазначено відповідальність в Україні та процедура притягнення до неї грунтуються на конституційних принципах. і правових презумпціях, в тому числі закріпленій в ст. 62 Конституції України презумпції невинуватості. Зазначив, що відповідно до статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину, а обвинувачення не може грунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях та усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь. Згідно п. З ч. 1 ст. 8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.

Зазначив, що при вирішенні питання про складення щодо нього протоколу про порушення митних правил, а саме за ч. 1 ст. 483 МК України, митним органом не прийнято до уваги, що поданий до митного оформлення Сертифікат про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ № 712970 від 19.07.2023 охоплює всю кількість пиломатеріалів, які ним отримані із філії «Верховинське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та філії «Вигодське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», загальна кількість лісоматеріалів яких становила 71.491 м. куб. та які експортувались і будь-якого умислу на порушення митних правил він не мав, а тому просив провадження щодо нього про порушення митних правил за ч.1. 483 МК України закрити за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Захисник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності - адвокат Челій-Пушкар О.І. вину ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України також заперечила. Зазначила, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад правопорушення, оскільки митним органом не прийнято до уваги що поданий до митного оформлення Сертифікат про походження лісоматеріалів із філії «Верховинське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та філії «Вигодське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ № 712970 від 19.07.2023 року повністю охоплює вся кількість пиломатеріалів , які експортувались та будь якого умислу на порушення митних правил ОСОБА_1 не мав, адже виявлена за номерами бірок, наявними на не незначній кількості пиломатеріалів (не більше 0,5 м3, митним органом точна кількість не визначена) невідповідність, не може вважатись достатніми доказами його винуватості.

Захисник також зазначила , що внаслідок вчинених дій ОСОБА_1 будь-яких збитків державі не заподіяно, відсутні дані про те що переміщення вказаних пиломатеріалів могло потягти за собою несплату або недоплату митних платежів , а тому просила закрити провадження у справі.

Згідно з положеннями п.3 ч.1ст.8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів законності та презумпції невинуватості.

Відповідно до ч. 1 ст. 489 Митного кодексу України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ч. 1ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно зі ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто , при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

З об`єктивної сторони ч.1 ст.483 МК України передбачає відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто, з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Безпосереднім об`єктом вказаного правопорушення є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України, а об`єктивною стороною є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, активна поведінка (вчинок) особи.

Згідно роз`яснень Пленуму Верховного Суду України, що містяться в п.6 Постанови від 3 червня 2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» порушення митних правил не можливе, якщо в діях особи відсутній умисел на вчинення таких дій. Отже, за змістом статті 483 МК України відповідальність за вчинене правопорушення характеризується умисною формою вини, тобто, мають бути наведені докази того, що винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх вивести з України, у тому числі і шляхом надання неправдивих відомостей, які необхідні для визначення походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій .

Як вбачається з протоколу про порушення митних правил ОСОБА_1 ставляться у вину дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підставу для митного оформлення документів, а саме сертифікату про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ № 712970 від 19.07.2023 року, що містить неправдиві відомості та який виданий на іншу партію товару.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є фізичною особою підприємцем зареєстрованим згідно свідоцтва серія НОМЕР_6 про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця від 27.10.2000 року, виданого Долинською районною державною адміністрацією Івано-Франківської області і основним видом діяльності якого є птова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.

Згідно Контракту №2022 - 01 від 27.09.2022 року між ФОП ОСОБА_1 та фірмою - резидентом Республіки Угорщина «SZABOLCS-TRADE KFT» (Покупець) домовлено (відповідно до п. 1.1 Контракту) що "Покупець» купує пиломатеріали хвойні обрізні обапол дощатий хвойний (згідно Додатку №1 до даного Контракту). Відповідно до розділу 2 контракту кількість і якість товару є пиломатеріали хвойні обрізні в кількості 1000 м3.

19.07.2023 року Продавцем виставлено рахунок-фактуру №7 до контракту №2022 -1 від 27.09.2022 p., згідно якої предметом рахунку є дошка НОМЕР_7 кількістю 140 штук, дошка 25*100*6000 кількістю 140 штук, дошка 25*200*4000 кількістю 75 штук; дошка 50*150*4000 кількістю 77 штук, дошка 50*100*4000 кількістю 110 штук; дошка 50*100*4000 кількістю 110 штук, брус 150*150*4000 кількістю 35 штук; дошка 50*150*5000 кількістю 119 штук, брус 120*120*5000 кількістю 48 штук; брус 150*150*5000 кількістю 28 штук, брус 75*150*6000 кількістю 56 штук, брус 120*120*6000 кількістю 32 штук, рейка 30*50*6000 кількістю 400 штук, рейка 30*50*5000 кількістю 220 штук, всього об`ємом 40,0 куб.м. та вартістю 7452,50 EUR.

ФОП ОСОБА_1 21.07.2023 року до митного контролю та оформлення у відділ митного поста «Тиса» Закарпатської митниці подано електронну митну декларацію, за №23UA206070006929U4 на товар: пиломатеріали обрізні (ялина нестругані не шліфовані не мають торцевих зєднань товщиною понад 6мм (Дошка , рейка та брус прямокутного поперечного перерізу розмірами 25/30/50/120/150*50/100/120/150/200*4000/5000/6000 мм кількість 40.00 м куб. виробник Ярич В.М. Код товару згідно УКТ ЗЕД 44071290.

Як вбачається з протоколу про порушення митних правил №0784/30500/23 від 29.07.2023 року посадовою особою відділу митного пост «Тиса» Закарпатської митниці проведено митний огляд товару та транспортного засобу та у присутності водія транспортного засобу ОСОБА_3 складено акт про проведення митного огляду товарів від 28.07.2023р.

Відповідно до складеного акту митного огляду встановлено, що в транспортному засобі днз. НОМЕР_8 / НОМЕР_9 , який завантажений відправником є ФОП ОСОБА_1 товаром для переміщення через митний кордон України знаходиться товар - пиломатеріали обрізні (ялина), нестругані, нешліфовані, не мають торцевих з`єднань,товщиною понад 6мм, (дошка,рейка та брус прямокутного поперечного перерізу)розмірами: 25/30/50/120/150*50/100/120/150/200* 4000/5000/6000 мм кількість-40,00 м.куб. Як встановлено в судовому засіданні , що під час проведення митного огляду було здійснено перерахунок кількості вантажних місць, під час якого з`ясовано, що кількість місць пиломатеріалів обрізних становило 14 вантажних місць, що відповідає даним, заявленим у ТСД, та не заперечується представником митного органу.

Також встановлено, що згідно акту огляду від 28.07.2023року митним органом було проведено вибіркові заміри фізичних розмірів товару, в результаті чого встановлено. що розміри відповідають даним, заявленим у товаросупровідних документах, що також не заперечувалось представником митного органу в судовому засіданні .

Разом з тим, як встановлено митним органом під час огляду виявлено наявність на деяких пиломатеріалах маркувальних бирок з наступними номерами: 255262845, 255262850, 255262841, 255262846, 366489514, 366730604 та порізаних бирок, в яких наявні частини вищенаведених номерів (початок або кінець), частина з яких, згідно відкритого реєстру Державного Агенства лісових ресурсів України належать постійному лісокористувачу філії Осмоловського лісового господарства та постійному лісокористувачу філії Брошнівського лісового господарства, що не відповідає графі 1 сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів серії ІФ № 712970 від 19.07.2023, де лісокористувачами зазначено філія «Верховинське лісове господарство" державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та філія «Вигодське лісове господарство" державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».

Тобто, митний орган вказує, що заявлений товар у митній декларації та товаросупровідних документах не відповідає фактично переміщуваному товару, а саме Сертифікату про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів. Однак, така незначна невідповідність відомостей, які необхідні для визначення походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів, на думку суду не може свідчити про умисні дії ОСОБА_1 на вчинення правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Як видно з матеріалів справи , Філією «Верховинське лісове господарство «Державного спеціалізованого Господарського Підприємства» «Ліси України» було надано Сертифікат серія ІФ за №712970 про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій , зокрема , експортером в якому зазначено ФОП ОСОБА_1 та характеристика партії лісо продукції, що експортується визначено : пиломатеріали обрізні-ялина 25*150*50*200*4000-6000мм в загальній кількості 40 м3, Код товару згідно УКТ ЗЕД 44071290, що в повній мірі відповідає, як даним маркування , виду, так і загальній кількості товару вказаних у поданій електронній митній декларації, за №23UA206070006929U4 на товар від 21.07.2023р. ОСОБА_1 .

Зокрема , в судовому засіданні встановлено , що ОСОБА_1 , з метою отримання сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, до Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства були надані товаро-транспортні накладні (ліс) ЮЇВ №340300 від 18.05.2023 (9,052 м.куб.), ЮІВ № 340298 від 18.05.2023 (8,120 м.куб.), ЮІВ № 340293 від 17.05.2023 (11,182 м.куб), ЮІВ №34030! від 18.05.2023 (20,011 м.куб), ЮІВ № 570364 від 15.06.2023 (23.126 м.куб). в яких зазначений перелік деревини, вантажовідправниками та постійними лісокористувачами зазначаються філія «Верховинське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» та філія «Вигодське лісове господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», та загальна кількість лісоматеріалів становила 71.491 м. куб. В той же час ОСОБА_1 експортувалось значно менша кількість - 40,0 м.куб. виготовлених пиломатеріалів з вказаної партії деревини.

На підтвердження вказаних вище даних на запит Закарпатської митниці було також надано відповідь за підписом заступника начальника відділу лісового та мисливського господарства в Івано-Франківській області від 26.07.2023 року за №09/1165-23.173.

Таким чином судом встановлено , що Сертифікат про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ№ 712970 від 19.07.2023 охоплює вид, кількість пиломатеріалів, які експортувались ФОП ОСОБА_1 відповідно до наданих ним до митного органу документів та зазначених відомостей як в електронній митній декларації, за №23UA206070006929U4 на товар від 21.07.2023р. так і міжнародній товарно-транспортній накладній за № 280738 від 21.07.2023року.

Незначні розбіжності в Рахунках - фактурах №7 від 19.07.2023 р. та №7 від 21.07.2023 р. по кількості штук дощок в пакетах також не можуть свідчити про умисні дії ОСОБА_1 , оскільки , з його пояснень вбачається, що список товару був змінений покупцем,

а митному органу подавалась тільки Рахунок - фактура №7 від 21.07.2023 р., і згідно наведеному вище Акту огляду розміри пиломатеріалів відповідають даним, заявленим у товаросупровідних документах.

Незаперечними є і пояснення ОСОБА_1 та його захисника адвоката Челій-Пушкар О.І., про те , що ним вже експортувались по цьому ж контрагенту - резиденту Республіки Угорщина «SZABOLCS-TRADE KFT» на підставі контракту №2022 - 1 цей же товар, та надавались аналогічні Сертифікати про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів виданих Філією Верховинське лісове господарство «Державного спеціалізованого Господарського Підприємства» «Ліси України» . Вказана експортна операція відбувалась за тим же контрактом №2022 - 1, а подані декларантом документи (розділ 44 декларації) були аналогічні тим, що подавались при вчиненні оспорюваної експортної операції.

Посилання ОСОБА_1 та його захисника адвоката Челій-Пушкар О.І. на рішення Конституційного Суду України № 5-р(ГІ)/2023 від 05 липня 2023 року у справі № 3-46/2022(95/22, 170/22, 233/22) яким визнано, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), абзац другий частини першої статті 483 Митного кодексу України при зазначених обставинах та відсутності доказів, що підтверджують вчинення ним умисних дій також мають обгрунтовані підстави.

Як вбачається з рішення Конституційного Суду України № 5-р(ГІ)/2023 від 05 липня 2023 року у справі № 3-46/2022(95/22, 170/22, 233/22) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), абзац другий частини першої статті 483 Митного кодексу України. Зокрема у вказаному вище рішенні Конституційний Суд України дійшов висновку, що приписи статті 483 Кодексу не відповідають Конституції України у зв`язку з тим, що «таке законодавче регулювання суперечить засадам демократичного суспільства, базованого на верховенстві права». Конституційний Суд України вважає, що для досягнення легітимної мети суд повинен мати дискрецію. Однак, суд під час розгляду справи про порушення митних правил за частиною першою статті 483 Кодексу не може забезпечити індивідуалізації відповідальності через: відсутність у зазначеній статті Кодексу інших видів стягнень; неможливість зміни розміру відсотків, за якими визначено штраф і обов`язковість застосування конфіскації. Неможливість вибору виду та розміру адміністративного стягнення з урахуванням обставин справи, а саме: характеру вчиненого протиправного діяння, форми вини, характеристики особи, можливості відшкодування заподіяної шкоди, наявності обставин, що пом`якшують або обтяжують відповідальність, унеможливлює справедливий розгляд справи судом.

Таке законодавче регулювання суперечить засадам демократичного суспільства, базованого на верховенстві права (правовладді) (in democratic society based on the rule of law).

Отже, абзац другий частини першої статті 483 Кодексу суперечить приписам частини першої статті 8, частин першої, четвертої статті 41, частини другої статті 61, частини першої статті 64 Конституції України.

Юридична передбачуваність реалізації законів та інших нормативно-правових актів як складова конституційного принципу верховенства права є обов`язком органів державної влади та має забезпечувати стабільність існуючих правовідносин. При здійсненні своєї діяльності органи державної влади мають поважати інтереси й правомірні очікування осіб, в тому числі і суб`єктів господарювання.

У той же час, суб`єкти господарювання мають право розраховувати на усталеність правового регулювання, оскільки часті та безпідставні зміни підходів митного регулювання перешкоджають та унеможливлюють здійснення ними пов`язаних з експортом господарських операцій, а також підривають довіру до органів державної Митної Служби України та її посадових і службових осіб.

На переконання Конституційного Суду, у сфері митного оформлення має бути встановлений баланс між інтересами суб`єктів господарювання(експортерами, імпортерами), які правомірно очікують на прогнозовану поведінку працівників Митної Служби України при здійсненні ними митних формальностей та інтересами держави.

Наявними доказами підтверджено, що ФОП ОСОБА_1 подано Сертифікат про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серії ІФ № 712970 від 19.07.2023р. , яким охоплено всю кількість пиломатеріалів, які ним експортувались, за винятком незначної кількості пиломатеріалів (близько 0.5м3, митним органом точну кількість не визначено).

Таким чином, зазначені матеріали про порушення митних правил не містять достатніх та достовірних доказів того, що ОСОБА_1 вчиняв будь-які умисні дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України шляхом надання одним товарам вигляду інших та з поданням митному органу документів, що містять неправдиві відомості щодо приховування від митного контролю шляхом подання митному органу як підставу для митного оформлення документів, а саме Сертифікату серії ІФ № 712970 від 19.07.2023р. про походження лісоматеріалів та вироблених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, що містить неправдиві відомості та який виданий на іншу партію товару, а тому, в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 483 МК України.

Згідно ст.7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Отже, суд дійшов висновку, що провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 слід закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України.

Згідно ст. 283 КУпАП України, постанова по справі повинна містити, зокрема, вирішення питання про вилучені речі і документи.

Враховуючи, що провадження по справі підлягає закриттю, товар, вилучений згідно протоколу про порушення митних правил слід повернути власнику або уповноваженій ним особі у встановленому законом порядку.

Керуючись ст.ст.7,9,243-244,247,248,249,251,257,283-285 КУпАП, ст.ст. 483, 487, 527, 528 МК України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Провадження у справі про порушення митних правил відносно громадянина України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 закрити на підставі п.1 ч.1 ст.247 КУпАП, за відсутністю в його діях події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

Вилучений згідно протоколу про порушення митних правил №0784/30500/23 від 29.07.2023 року товар - пиломатеріали обрізні (ялина) розмірами : 25-150мм*50-200мм* 4000-6000мм в кількості 40,00м3 повернути власнику або його представнику.

На постанову протягом десяти днів з дня її винесення може бути подано апеляційну скаргу до Закарпатського апеляційного суду .

Суддя Ужгородського

міськ районного суду М.М. Крегул

Джерело: ЄДРСР 115491744
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку