open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" грудня 2023 р. справа № 300/7464/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Старобогородчанської сільської ради про визнання протиправною відмови та зобов`язання до вчинення дій

ВСТАНОВИВ:

Представник Захаріїв Богдан Дмитрович в інтересах ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Старобогородчанської сільської ради про визнання протиправною відмови у знятті з реєстрації місця проживання з адреси АДРЕСА_1 за заявою від 27.10.2023 у зв`язку з оформленням документів для виїзду за кордон на постійне проживання; зобов`язання зняти з місця реєстрації місця проживання з адреси АДРЕСА_1 .

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до рішення управління ДМС в Івано-Франківській області від 25.09.2023 у зв`язку із оформленням документів для виїзду за кордон на постійне проживання позивач звернувся до відповідача для зняття з реєстрації свого місця проживання в Україні. Разом із заявою подав документи передбачені ч. 1, 4 ст. 18 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» п. 57 Порядку декларування та реєстрації місця проживання/перебування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2022 №265. Листом від 27.10.2023 відповідачем відмовлено позивачу у знятті з задекларованого /зареєстрованого місця проживання з посиланням на п.54 постанови Кабінету Міністрів України №1487 від 30.12.2022. Представник позивача вважає зазначені дії відповідача протиправними, так як позивачем разом із заявою подано усі необхідні документи для зняття з задекларованого/зареєстрованого місця проживання.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Виконавчий комітет Старобогородчанської сільської ради надав суду відзив на адміністративний позов, який надійшов на адресу суду 15.11.2023. Згідно відзиву відповідач щодо задоволення позовних вимог заперечив. Відзив мотивовано тим, що відмова органу з реєстрації обґрунтована тим, що заявник не надав або надав не в повному обсязі необхідні документи або відомості (абзац 3,4 пункту 87 Порядку №265 та пункт 54 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів №1487), а саме у військовому квитку відсутня спеціальна відмітка відповідного районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки. В задоволенні позовних вимог просить відмовити (а.с. 32-34).

24.11.2023 на адресу суду надійшла відповідь на відзив, згідно якої представник позивача не погодився з аргументами відповідача та зазначив, що вичерпний перелік підстав відмови у знятті з задекларованого або зареєстрованого місця проживання визначений Законом України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні». При цьому підстави зазначені відповідачем, та які слугували причиною відмови у знятті з реєстрації не передбачені вказаним законом та Порядком декларування та реєстрації місця проживання (перебування). Просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі (а.с. 50-52).

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.

Згідно повідомлення Управління Державної міграційної служби в Івано-Франківській області позивача повідомлено про прийняття позитивного рішення від 29.09.2023 щодо задоволення клопотання про залишення на постійне проживання до США та про необхідність знятися з реєстраційного обліку за останнім місцем проживання в Україні (а.с. 6).

27.10.2023 представник позивача звернувся до Старобогородчанської сільської ради з заявою про зняття з зареєстрованого місця проживання ОСОБА_1 (а.с. 9).

До заяви позивачем надано документи, згідно переліку визначеного пунктом 57 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування), постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2022 №265, що не заперечується сторонами.

27.10.2023 Старобогородчанською сільською радою позивачу відмовлено у знятті із зареєстрованого місця проживання на підставі п. 54 Постанови КМУ №1487 від 30.12.2022.

Вважаючи таку відмову протиправною позивач звернувся до суду із вказаним позовом (а.с. 10).

При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок оформлення документів для постійного проживання громадян України за кордоном встановлюється Законом України "Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України" від 21.01.1994 №3857-ХІІ (далі також Закон №3857-ХІІ).

Відповідно до абзаців 1, 3 ст.4 Закону №3857-ХІІ оформлення документів для виїзду громадян України за кордон на постійне проживання здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.08.2016 №816 затверджено Порядок провадження за заявами про оформлення документів для виїзду громадян України за кордон на постійне проживання, який визначає процедуру прийому і розгляду заяв про оформлення документів для виїзду громадян України за кордон на постійне проживання, прийняття за ними рішень та виконання прийнятих рішень.

Відповідно до п.6 розділу IV даного порядку після подання заявником паспорта громадянина України у формі книжечки зі штампом зняття з реєстрації місця проживання або довідки про зняття з реєстрації місця проживання, виданої органом реєстрації, територіальний орган ДМС проставляє в паспорті громадянина України у формі книжечки (на одній із сторінок з одинадцятої по шістнадцяту) та в паспорті (паспортах) громадянина України для виїзду за кордон (на одній із сторінок з другої по п`яту) штампи про оформлення виїзду за кордон на постійне проживання, які скріплюються печаткою (після повернення на проживання в Україну вказані штампи анулюються).

Як встановлено судом, Управлінням Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області 25.09.2023 прийнято рішення про задоволення клопотання про залишення на постійне проживання до США (а.с. 6).

Таким чином, для виконання рішення територіального органу ДМС про оформлення документів для виїзду за кордон на постійне проживання, заявнику необхідно зняти з реєстрації своє місце проживання в Україні.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2022 року № 265 затверджено Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування), яким визначено механізм здійснення декларування/реєстрації місця проживання (перебування), зміни місця проживання, зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), скасування декларування/реєстрації місця проживання (перебування), а також встановлює форми необхідних для цього документів (далі Порядок № 265).

Відповідно до п. 50 Порядку № 265 зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється, в тому числі, на підставі заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), поданої особою або її законним представником (представником), за формою згідно з додатком 5.

Згідно п. 57 Порядку № 265 у разі звернення до органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) разом із заявою про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особа подає, серед іншого:

- військово-обліковий документ (для громадян України, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку);

- рішення про оформлення документів для виїзду за кордон на постійне проживання, прийняте відповідним територіальним органом ДМС, або рішення про оформлення документів для залишення на постійне проживання за кордоном, прийняте відповідною закордонною дипломатичною установою України, у разі зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи у зв`язку з оформленням їй документів для виїзду за кордон на постійне проживання/залишення на постійне проживання за кордоном.

Згідно положень ч. 1, 3 ст. 33 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-ХІІ (далі - Закон № 2232) військовий облік громадян України поділяється на облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Загальне керівництво роботою, пов`язаною з організацією та веденням військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, контроль за станом цієї роботи в центральних та місцевих органах виконавчої влади, інших державних органах (крім Служби безпеки України та Служби зовнішньої розвідки України), органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від підпорядкування і форми власності здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України. Функціонування системи військового обліку забезпечується органами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної поліції України, Державного бюро розслідувань, центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, правоохоронними органами спеціального призначення, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування.

Військовий облік усіх призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.

Відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону № 2232, військовий облік громадян України, які постійно проживають за кордоном, не ведеться.

Згідно з ч.4 ст.37 Закону №2232, у воєнний час забороняється виїзд призовників, військовозобов`язаних та резервістів з місця проживання без дозволу керівника відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язаних та резервістів Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України - без дозволу відповідного керівника).

Згідно ч. 2 ст. 38 Закону № 2232 органи реєстрації місця проживання чи перебування осіб (крім випадків, передбачених Кабінетом Міністрів України) зобов`язані здійснювати реєстрацію за місцем проживання або перебування чи зняття з реєстрації призовників, військовозобов`язаних та резервістів лише в разі наявності в їхніх військово-облікових документах позначок відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України відповідно про зняття з військового обліку або про перебування на військовому обліку за місцем проживання, а у разі декларування місця проживання призовників, військовозобов`язаних та резервістів за декларацією про місце проживання, поданою в електронній формі засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, органи реєстрації місця проживання чи перебування осіб здійснюють декларування місця проживання зазначених осіб відповідно до Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні".

Військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч. 5 ст. 33 Закону № 2262) .

Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 року № 921 (далі Порядок №921).

Згідно абз. 2 п. 30 Порядку №921 призовники і військовозобов`язані, які вибувають за межі України на постійне місце проживання, направляються виконавчими органами сільських, селищних та міських рад до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки для зняття їх із військового обліку та вилучення військово-облікових документів.

Відповідно п. 56 Порядку №921 районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки організовують та ведуть військовий облік на відповідній території, та, серед іншого, здійснюють взяття, зняття або виключення з військового обліку призовників і військовозобов`язаних у випадках, передбачених законодавством. Взяття на військовий облік, зняття та виключення з військового обліку призовників і військовозобов`язаних у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки здійснюється за їх особистої присутності. При цьому взяття на військовий облік, зняття або виключення з нього здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України та військово-облікових документів, визначених у пункті 16 цього Порядку. Про взяття призовників і військовозобов`язаних на військовий облік, зняття та виключення з нього в їх військово-облікових документах проставляються відповідні відмітки.

Згідно п. 58 Порядку №921 органи реєстрації місця проживання фізичних осіб здійснюють реєстрацію/зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання призовників, військовозобов`язаних та резервістів (лише в разі наявності в їх військово-облікових документах позначок відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки про зняття з військового обліку або перебування на військовому обліку за місцем проживання.

Таким чином, необхідною умовою для зняття військовозобов`язаного із реєстрації свого місця проживання в Україні, в тому числі, у зв`язку із оформленням документів для виїзду за кордон на постійне проживання, є зняття такого військовозобов`язаного з військового обліку, яке здійснюється після особистого прибуття їх до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з документами, що підтверджують виїзд за кордон.

При цьому, Законом № 2232 визначено, що у воєнний час виїзд військовозобов`язаних з місця проживання здійснюється за безпосереднім дозволом керівника відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Згідно п. 54 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1487 від 30.12.2022 органи реєстрації здійснюють реєстрацію/зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання призовників, військовозобов`язаних та резервістів з урахуванням вимог щодо реєстрації (зняття з реєстрації) місця проживання призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 16).

Як встановлено судом військовий квиток позивача, який поданий разом із заявою не містить відмітки про зняття з обліку у зв`язку із виїздом за кордон або дозволу керівника відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для виїзду з місця проживання (а.с. 36-39).

Таким чином подані позивачем документи не містять усіх необхідних відомостей, які є необхідними для вчинення дій щодо зняття з реєстрації місця проживання позивача.

Згідно п. 87 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування) орган реєстрації відмовляє в декларуванні/реєстрації місця проживання (перебування), знятті із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) у разі, коли особа не подала або подала не в повному обсязі необхідні документи або відомості.

Таким чином, на час розгляду даної справи в суді, зважаючи на наявні у матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про відсутність порушень вимог законодавства з боку відповідача.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінивши докази, які є у справі та враховуючи всі наведені обставини, суд, дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Оскільки в задоволенні позовних вимог відмовлено, відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до Виконавчого комітету Старобогородчанської сільської ради (код ЄДРПОУ 40154315, вул. І.Франка, 1, смт. Старі Богородчани, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 77712) про визнання протиправною відмови у знятті з реєстрації місця проживання з адреси АДРЕСА_1 за заявою від 27.10.2023 у зв`язку з оформленням документів для виїзду за кордон на постійне проживання; зобов`язання зняти з місця реєстрації місця проживання з адреси АДРЕСА_1 відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Григорук О.Б.

Джерело: ЄДРСР 115479234
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку