open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

29 листопада 2023 року м.Дніпросправа № 280/1925/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року у справі №280/1925/23 (суддя Мінаєва К.В., справа розглянута в порядку спрощеного позовного провадження, в письмовому провадженні) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 (далі - позивач) звернулася до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району (далі - відповідач) щодо ненадання позивачу допомоги переміщеним особам на проживання, що передбачена постановою КМУ Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам №332 від 20.03.2022;

- зобов`язати відповідача призначити, нарахувати та виплачувати з 01.05.2022 позивачу виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, що передбачена постановою КМУ Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам №332 від 20.03.2022, за заявою від 21.04.2022.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року адміністративний позов задоволено частково, так судом:

- визнано протиправними дії Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району щодо припинення нарахування та виплати ОСОБА_3 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332;

- зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району призначити, нарахувати та виплатити ОСОБА_3 допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332, за її заявою від 21.04.2022.

В іншій частині позовних вимог суд відмовив.

Із рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач, ним була подана апеляційна скарга. В скарзі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що з травня 2022 року припинено виплату позивачу у зв`язку із закінченням права на допомогу за списками особових рахунків ВПО, надісланих від Мінсоцполітики. Так, було виявлено, що позивач отримувала в Управлінні допомогу при народженні ОСОБА_4 з 01.12.2014 по 31.12.2017 та ОСОБА_5 з 01.03.2016 по 31.03.2019, за фактичним місцем проживання позивач отримувала допомогу особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю з 21.01.2016 по 31.05.2021 на ОСОБА_4 . Відповідач наголошує, що для отримання тієї чи іншої допомоги позивач у заявах зазначала місце фактичного проживання місто Запоріжжя. Останнє звернення до Управління було 20.01.2022 для призначення допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях; така допомога була призначена та виплачувалась з 01.01.2022 по 31.03.2022. Відтак, оскільки ОСОБА_1 перебуває на обліку як платних єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на території адміністративно-територіальної одиниці, на якій не проводяться бойові дії, то в силу вимог пункту 2 Порядку № 509 їй було припинено виплату допомоги. З огляду на викладене, відповідач вважає, що підстави для отримання допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі у позивача та її дітей відсутні.

Позивачем подано письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача. У відзиві стверджує, що доводи скаржника безпідставні, рішення суду першої інстанції є законним і обґрунтованим, тому підстави для його скасування відсутні. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції у даній справі без змін.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_2 є громадянкою України, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.5).

Позивач є матір`ю двох неповнолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Вказане підтверджується наявними в матеріалах справи копіями свідоцтв про народження (а.с.7-8.)

21.04.2022 ОСОБА_1 та її дітей, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , взято на облік внутрішньо переміщених осіб, про що свідчать довідки, видані Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району (а.с.9-11).

21.04.2022 за адресою фактичного місця проживання ( АДРЕСА_2 ) позивач подала заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, вказавши ОСОБА_5 та ОСОБА_4 як неповнолітніх дітей, які перемістились разом з позивачем (а.с.27).

Позивачу було призначено допомогу як переміщеним особам на проживання в розмірі 8000,00 грн (2000,00 гривень на позивача та 3000,00 гривень на кожну дитину щомісяця), про що свідчить довідка від 23.12.2022 №4594, видана Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району. Вказана допомога виплачувалась у березні та квітні 2022 року (а.с.40).

У січні 2023 року позивач звернулась до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради зі скаргою, в якій просила вжити необхідні заходи та поновити виплати на проживання внутрішньо переміщеним особам позивачу та її двом неповнолітнім дітям (а.с.12).

Листом від 16.02.2023 № К-437 Департаментом соціального захисту населення надано відповідь, за змістом якої зазначено : з 01.05.2022 допомога припинена у зв`язку із закінченням права на допомогу за списками особових рахунків ВПО, надісланих від Мінсоцполітики, відповідно до п.3 Порядку. Було виявлено, що ОСОБА_1 перебувала на обліку в управлінні за фактичним місцем проживання ( АДРЕСА_3 ) та отримувала допомогу при народженні дитини ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 01.12.2014 по 31.12.2017 та ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 01.03.2016 по 31.03.2019; державну соціальну допомогу особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю з 21.01.2016 по 31.05.2021 на дитину ОСОБА_8 ; допомогу на дітей, які виховуються у багатодітній сім`ї з 01.04.2019 по 31.03.2022. Відтак, з 2016 року до 31.03.2022 ОСОБА_1 отримувала державну допомогу та особисто зверталась до управління 28.01.2015, 08.06.2015, 21.01.2016, 28.03.2016, 28.08.2018, 01.04.2019, 19.07.2019, 19.07.2021, 20.01.2022, що підтверджує місце проживання в м.Запоріжжя та автоматично виключає вірогідність переміщення з окупованої території після 24.02.2022. З огляду на пункт 3 Порядку № 332, ОСОБА_1 має право на призначення допомоги, якщо нею будуть надані документи, що підтверджують фактичне проживання на момент виникнення обставин, які змусили залишити або покинути своє місце проживання на момент виникнення обставин, які змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту за адресою реєстрації (а.с.13).

14.04.2023 адвокатом Кириченком Р.В. підготовлено адвокатський запит до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району, в якому просив надати належним чином завірену копію заяви позивача щодо отримання допомоги від 21.04.2022 (а.с.26).

Листом від 18.04.2023 № 04-09/1395 відповідач надав копію запитуваної заяви, а також зазначив, що для поновлення допомоги необхідно надати підтверджуючі документи щодо проживання заявниці в смт Веселе Мелітопольського району до 24 лютого 2022 року. Станом на 18.04.2023 такі документи від заявниці до управління не надходили (а.с.28-29).

Не погоджуючись з припиненням виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, прийшов до висновку, що відповідач безпідставно припинив позивачу виплати допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі, оскільки факт переміщення ОСОБА_1 та її дітей з території територіальної громади, що розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій або яка перебуває в тимчасовій окупації, підтверджується довідками від 21.04.2022 № 2303-5001278487, від 21.04.2022 № 2303-5001279244, від 21.04.2022 № 2303-5001278852. В матеріалах справи відсутні докази скасування дії довідок про взяття на облік позивача та її дітей, як внутрішньо переміщених осіб, будь-яких відомостей про такі обставини сторонами не зазначено.

За наслідками перегляду справи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. Надалі дія воєнного стану в Україні продовжувалася згідно з Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022 від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023. Указом Президента України від 01.05.2023 № 254/2023 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб, тобто, останній діє на момент розгляду цієї справи.

Закон України від 20.10.2014 №1706-VII Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб (далі Закон №1706-VII) встановлює гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб.

Згідно зі статтею 1 вказаного Закону, внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Відповідно до статті 2 Закону № 1706-VII Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

За змістом частин другої, третьої статті 7 Закону № 1706-VII, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.

Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

За приписами частини першої статті 9 Закону № 1706-VII, внутрішньо переміщена особа має право, зокрема, на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.

У відповідності до частини першої-другої статті 4 Закону № 1706-VII факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Частиною першою статті 5 Закону № 1706-VII встановлено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону

Згідно з абзацом другим пункту 1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 (далі - Порядок № 509) довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Відповідно до абзацу шістнадцятого пункту 2 Порядку № 509 на отримання довідки мають право особи, які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні воєнного стану перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204 Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми єПідтримка.

Отже, доказом статусу внутрішньо-переміщеної особи є довідка, яка підтверджує такий факт та взяття на облік особи.

20.03.2022 постановою Кабінету Міністрів України затверджено Порядок №332, який визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

За пунктом 2 Порядку № 332 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204. Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 Про облік внутрішньо переміщених осіб.

Згідно з пунктом 3 Порядку №332, допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Відповідно до доповненого абзацом пункту 3 Постанови № 332, починаючи з травня 2022 р. така допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (в редакції постанов КМ № 457 від 16.04.2022, № 507 від 29.04.2022).

Відтак, починаючи з травня 2022 року допомога на проживання надається особам, які мають статус внутрішньо-переміщеної особи, і які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Судом встановлено, що відповідно до довідки від 21.04.2022 № 2303-5001278487 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , має зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_3 .

Згідно з довідкою від 21.04.2022 № 2303-5001279244 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_3 .

У відповідності до довідки від 21.04.2022 № 2303-5001278852 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , має зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_3 .

В редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №204-р Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми єПідтримка, на яке міститься посилання в пункті 2 Порядку № 332, Запорізька область входить до відповідного переліку.

Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 серпня 2022 року був затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789 (з подальшими змінами). Веселівська селищна територіальна громада Мелітопольського району Запорізької області віднесена до вказаного переліку.

На заміну зазначеному Переліку наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, затверджений Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Відповідно до вказаного Переліку Веселівська селищна територіальна громада Мелітопольського району Запорізької області належить до тимчасово окупованої Російською Федерацією території України.

Слід зазначити, що Порядок № 332, який визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, не конкретизує, коли саме така особа має внутрішньо переміститись, а також не містить положень щодо наявності фактів повторності такого переміщення задля того, щоб мати право на зазначену допомогу.

Аналізуючи наведені вище правові норми, можливо стверджувати, що для виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі необхідні: наявність довідки про взяття на облік ВПО та заява про отримання такої допомоги, що відповідає обставинами цієї справи.

Пунктом 5 Порядку № 332 передбачено, що внутрішньо переміщені особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги.

Контроль за дотриманням вимог законодавства під час надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам здійснюється територіальними органами Нацсоцслужби шляхом проведення вибіркової перевірки фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи, про що складається відповідний акт за формою, встановленою Нацсоцслужбою.

Вибіркова перевірка проводиться за рішенням керівника (заступника керівника) територіального органу Нацсоцслужби відповідно до сформованих з використанням Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб списків, наданих Нацсоцслужбою її територіальним органам.

Під час проведення вибіркової перевірки фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи за відсутності внутрішньо переміщеної особи за фактичним місцем проживання/перебування посадова особа територіального органу Нацсоцслужби робить відповідний запис в акті і залишає внутрішньо переміщеній особі повідомлення про необхідність протягом десяти календарних днів прибути до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем перебування на обліку для проходження ідентифікації.

Посадова особа територіального органу Нацсоцслужби протягом одного робочого дня передає акт органу соціального захисту населення за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи.

У разі, коли внутрішньо переміщена особа протягом десяти календарних днів не прибула до органу соціального захисту населення, орган соціального захисту населення приймає рішення про припинення надання допомоги на проживання з наступного місяця.

Матеріали справи не містять рішення про припинення надання позивачу допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі, як не містять й доказів проведення вибіркової перевірки фактичного місця її проживання/перебування.

Відповідач зазначає, що допомога припинена у зв`язку з закінченням права на допомогу за списками особових рахунків ВПО, надісланих від Мінсоцполітики, посилаючись на пункт 3 Порядку № 332, який, в свою чергу, містить лише порядок призначення та надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Відповідач, стверджуючи про відсутність підстав для виплати допомоги позивачу, посилається на приписи пункту 2 Порядку № 509, який регулює механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, та не містить положень щодо виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Суд першої інстанції вірно звернув увагу, що докази скасування дії довідок про взяття на облік позивача та її дітей, як внутрішньо переміщених осіб, відповідач суду не надав, будь-яких відомостей про такі обставини не повідомив.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що в спірному випадку відповідач безпідставно припинив позивачу виплату допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі, оскільки факт переміщення ОСОБА_1 та її дітей з території територіальної громади, що розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій або яка перебуває в тимчасовій окупації, підтверджується довідками від 21.04.2022 № 2303-5001278487, від 21.04.2022 № 2303-5001279244, від 21.04.2022 № 2303-5001278852.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції про необхідність задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги відповідача висновків суду першої інстанції не спростовують, судом рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року у справі № 280/1925/23 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

Джерело: ЄДРСР 115420214
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку