open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

22 листопада 2023 року № 520/23456/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Зоркіна Ю.В.

при секретарі судового засідання Логачовій К.А.

у присутності

представника позивача Корнієнко А.Г.,

представника відповідача Головаш П.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Харківський машинобудівний завод "СВІТЛО ШАХТАРЯ" (вул. Світло Шахтаря, буд. 4/6,м. Харків, ЄДРПОУ 00165712) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

установив

Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 11.08.2023 № 00245510709

В судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав, просив позовні вимоги задовольнити, зазначивши, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення винесено контролюючим органом без урахування усіх обставин у справі, за відсутності вини підприємства щодо невиконання зобов`язань за зовнішньоекономічними контрактами; недотримання процедури проведення перевірки.

Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнав, просив позовні вимоги залишити без задоволення, пославшись на те, що проведена перевірка позивача в ході якої встановлені порушення вимог діючого законодавства. За наслідками встановлених порушень відповідачем складено акт перевірки та винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення. Відповідач вважає податкове повідомлення-рішення правомірним, та таким, що винесено відповідно до вимог діючого законодавства, у зв`язку з чим, підстави для його скасування відсутні.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.

Головним управлінням ДПС у Харківській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ» з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічними контрактами від 01.11.2021 № 10-21 за період з 01.11.2021 по 31.03.2023, від 03.01.2019 № 1-19 за період з 03.01.2019 по 31.03.2023, від 28.06.2022 № 1-22 за період з 28.06.2022 по 31.03.2023, від 11.03.2021 № 3-21 за період з 11.03.2021 по 31.03.2023, від 24.03.2021 № 4-21 за період з 24.03.2021 по 31.03.2023, від 13.09.2021 № 447-21 за період з 13.09.2021 по 31.03.2023, від 19.04.2021 № 5-21 за період з 19.04.2021 по 31.03.2023, від 17.05.2021 № 6-21 за період з 17.05.2021 по 31.03.2023, від 07.06.2021 № 7-21 за період з 07.06.2021 по 31.03.2023, від 15.07.2021 № 8-21 за період з 15.07.2021 по 31.03.2023, від 06.10.2021 № 9-21 за період з 06.10.2021 по 31.03.2023.

За результатами перевірки був складений акт від 04.05.2023 № 12158/20-40-07- 09-05/00165712 (, яким встановлено порушення - частини 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» за зовнішньоекономічним контрактом від 24.03.2021 № 4-21, укладеним з ТОВ «КОРУМ РУС», Російська Федерація; - частини 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» за зовнішньоекономічним контрактом від 03.01.2021 № 1-19, укладеним з ТОО «КОРУМ КАЗАХСТАН» (ТОО «Service Trade KZ»), Республіка Казахстан; - частини 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» за зовнішньоекономічним контрактом від 28.06.2022 № 1-22, укладеним з ММС Polska Spolka zoo, Польща.

Зокрема, встановлено порушення граничних строків розрахунків: - по контракту від 24.03.2021 № 4-21 на 7 календарних днів (у період з 25.03.2023 по 31.03.2023) розраховано пеню у розмірі 14 837,19 грн, - по контракту від 03.01.2021 № 1-19 на 42 календарних дні (у період з 21.04.2022 по 01.06.2022) розраховано пеню у розмірі 254 767,23 грн; - по контракту від 03.01.2021 № 1-19 на 43 календарних дні (у період з 20.04.2022 по 01.06.2022) розраховано пеню у розмірі 220 204,97 грн; - по контракту від 28.06.2022 № 1-22 на 1 календарний день (04.01.2023) - розраховано пеню у розмірі 5 929,26 грн.

Загальний розмір розрахованої пені відповідно до Акту перевірки складає 495 738,65 грн.

Порушення встановлені актом перевірки стали підставою для винесення податкового повідомлення-рішення від 31.05.2023 № 00142740709, яким нараховано пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності на суму 495 738,65 грн.

16.06.2023 позивачем на ППР від 31.05.2023 № 00142740709 подана скарга до Державної податкової служби України .

Відповідно до рішення від 07.08.2023 № 21675/6/99-00-06-01-02-06 ДПС України задовольнила скаргу Товариства частково та скасувала ППР від 31.05.2023 № 00142740709 в частині застосування 14 837,19 грн пені за порушення строків розрахунків у сфері ЗЕД. В іншій частині ППР залишено без змін.

14.08.2023 на адресу позивача надійшло ППР від 11.08.2023 № 00245510709 відповідно до якого встановлено порушення частини 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», у зв`язку з чим нараховано пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності на суму 480 901,46 грн.

Перевіряючи оскаржуване рішення відповідача на відповідність приписам ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (абзац перший пункту 1.1 статті 1 ПК України).

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначено Законом України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018 (далі Закон № 2473-VIII) Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунку за операціями з експорту та імпорту товарів.

Частиною 2 статті 13 Закону № 2473-VIII визначено, що у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

За приписами п.21,22 р. ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України 02.01.2019 № 5 граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів. Граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 21 розділу II цього Положення в тому числі: 1) не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.

Частиною 5 ст.13 Закону № 2473-VIII визначено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що між AT «СВІТЛО ШАХТАРЯ» та ММС Polska Spolka zoo, Польща укладено контракт від 28.06.2022 № 1-22. Предмет контракту: Продавець зобов`язується передати у власність Покупця продукцію в кількості, асортименті, та у строки, зазначені у доданих до цього Контракту Специфікаціях, що є невід`ємною частиною цього Контракту, а Покупець зобов`язується прийняти продукцію та сплатити її на умовах цього Контракту. Орієнтовна вартість продукції, що поставляється, становить 1 000 000,00 (Один мільйон) Євро. Строк дії контракту - до 31.12.2022. Закінчення терміну дії контракту не звільняє сторони від повного виконання своїх зобов`язань за цим контрактом.

AT «СВІТЛО ШАХТАРЯ», на виконання умов контракту від 28.06.2022 № 1-22, укладеного з ММС Polska Spolka zoo, Польща, відвантажено товар (Горячекатаний спеціальний профіль W12.007.1, код товару УКТЗЕД 7216509900; Кронштейн СПЦ230.65ПК. 01.014, Кронштейн СПЦ230.65ПК 01.014-01, код товару УКТЗЕД 8431390000; Табличка СПЦ230.00СИБ. 00.002, код товару УКТЗЕД 8310000000; Прокат плоский гарячекатаний з легованої сталі, у листах, код товару УКТЗЕД 7225404000; БПК160.01.00.056Ш-02 шестерня циліндрична косозуба, код товару УКТЗЕД 8483908100; болти з чорних металів, код товару УКТЗЕД 7318159590 та інше) на загальну суму 258 300,07 євро (еквівалент 8755396,60 грн), згідно митних декларацій:- від 08.07.2022 № UA209140/2022/065431 на загальну суму 51 285,24 євро (еквівалент 1528848,90 грн) - граничний строк надходження валютної виручки 03.01.2023;від 20.07.2022 № UA209140/2022/071358 на загальну суму 56 737,00 евро (еквівалент 1701996,53 грн) - граничний строк надходження валютної виручки 15.01.2023; від 05.08.2022 № UA209140/2022/078670 на загальну суму 63510,80 евро (еквівалент 2363262,27 грн) - граничний строк надходження валютної виручки 31.01.2023; від 15.09.2022 № UA209140/2022/096100 на загальну суму 20969,09 евро (еквівалент 766273,46 грн) - граничний строк надходження валютної виручки 13.02.2023; від 30.09.2022 № UA209140/2022/103090 на загальну суму 28725,26 евро (еквівалент 1021508,96 грн) - граничний строк надходження валютної виручки 28.03.2023; від 08.10.2022 № UA209140/2022/106464 на загальну суму 19 000,48 евро (еквівалент 685476,52 грн) - граничний строк надходження валютної виручки 05.04.2023; від 26.11.2022 №22UA209230014724U3 на загальну суму 18 072,00евро (еквівалент 688029,96 грн) - граничний строк надходження валютної виручки 24.05.2023.

Валютна виручка за відвантажений товар за зовнішньоекономічним Контрактом від 28.06.2022 № 1 -22 надійшла від ММС Polska Spolka zoo, Польща, на валютний рахунок AT «СВІТЛО ШАХТАРЯ», в тому числі частково з порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків, а саме: 04.01.2023 на суму 108022,24 евро (еквівалент 4162939,48 грн), у тому числі з порушенням строків розрахунків 51 285,24 евро, чим AT «СВІТЛО ШАХТАРЯ» порушено частину 2 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями.

В судове засідання позивачем не надано будь-яких документів на підтвердження наявності підстав для звільнення позивача від відповідальності за порушення строків розрахунку .

Також між AT «СВІТЛО ШАХТАРЯ» та ТОО «КОРУМ КАЗАХСТАН», Республіка Казахстан укладено Контракт від 03.01.2019 №1-19. Згідно умов контракту Продавець зобов`язується передати у визначені контрактом строки Покупцю у власність гірничо-шахтне обладнання (ГШО), частини ГШО в асортименті і у кількості, передбаченому в Специфікаціях до даного контракту, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити ГШО у порядку та строки, передбаченому даним контрактом. Загальна сума контракту складає 1 000 000,00 дол. США та визначається сукупною вартістю фактично поставленого Товару згідно додатків до контракту. Термін дії контракту - до 31.12.2020, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по Контракту. Згідно додаткової угоди від 28.12.2020 № 3термін дії контракту - до 31.12.2022, включно, а щодо виконання зобов`язань - до повного і належного виконання таких зобов`язань. Згідно додаткової угоди від 15.12.2021 № 4 термін дії контракту - до 31.12.2022. Згідно додаткової угоди від 30.12.2022 № 6 термін дії контракту - до 31.12.2023.

Зі змісту акту перевірки встановлено, що валютна виручка за відвантажений товар за зовнішньоекономічним контрактом від 03.01.2019 надійшла від ТОО «Service Trade KZ», Республіка Казахстан, частково із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків, а саме: 01.06.2022 на суму 127 247,00 дол. США (екв. 3 722 598,26 грн) згідно митних декларацій від 20.04.2021 № UA807170/2021/023044 на суму 67 508,00 дол. США (еквівалент 1 890 811,32 грн) та від 21.04.2021 № 807170/2021/023345 на суму 59 739,00 дол. США (еквівалент 1 673 265,49 грн).

Відповідно до додатку 15 до Акту перевірки порушення допущено у період з 21.04.2022 по 01.06.2022 в частині надходження суми 67 508,00 дол. США, та у період з 20.04.2022 по 01.06.2022 в частині надходження суми 59 739,00 дол. США.

Відповідно до витягу з інформації НБУ про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ строки розрахунків грошових коштів чи товарів по АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ» (додаток до листа від 07.06.2023 № 31074/6/20-40-07-09-12) першим днем перевищення строку розрахунків по контракту від 03.01.2021 № 1-19 вказано 26.05.2022

Відповідно до розділу 13 контракту від 03.01.2021 № 1-19 «Адреса і платіжні реквізити сторін» поточний рахунок ТОО «Service Trade KZ» відкрито в АТ ДБ «Альфа Банк».

Листом від 15.04.2022 № 32 ТОО «Service Trade KZ» повідомило АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ», що у зв`язку з накладеними санкціями Генеральною ліцензією № 23 Управління по контролю за іноземними активами міністерства фінансів США (OFAC) на АТ ДБ «Альфа Банк» була зупинена конвертація валюти та перекази в доларах США, євро, що стало причиною несвоєчасної оплати заборгованості перед АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ».

У зв`язку з наведеним ТОО «Service Trade KZ» прийнято рішення відкрити рахунок в іншому банку. Крім цього, на підставі Рішення Ради ЄС № 2014/512/CFSP від 31.07.2014 у відповідь на агресію Росії проти України запроваджено обмежувальні заходи, зокрема заборонено прямо чи опосередковано купувати, продавати, надавати інвестиційні послуги, сприяти у випуску або іншим чином здійснювати операції з переказними цінними паперами та інструментами грошового ринку, випущеними після 12 квітня 2022 року наступними установами: будь-якою значною кредитною або іншою установою з часткою державної власності або контролю понад 50 % станом на 26 лютого 2022 року, або будь-якою іншою кредитною установою, що відіграє значну роль у підтримці діяльності Росії та її Уряду, а також Центрального банку Росії та зареєстрована в Росії, відповідно до переліку в Додатку V.

До додатку V до Рішення № 2014/512/CFSP від 31.07.2014 включено «Альфа-Банк». 29.04.2022 ТОО «Service Trade KZ» та АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ» укладено додаткову угоду № 5 до контракту від 03.01.2021 № 1-19, відповідно до пункту 1 якої сторони домовилися внести зміни до розділу 13 контракту та викласти найменування та реквізити Покупця в новій редакції. В зміненій редакції розділу 13 контракту від 03.01.2021 № 1-19 вказано нові банківські реквізити, а саме інший банківський рахунок ТОО «Service Trade KZ», що відкритий в JSC BANK CENTERCREDIT.

Відповідно до пункту 9.1. контракту від 03.01.2021 № 1-19 до форс-мажорних обставин відносяться, зокрема, дії держав, які роблять неможливим виконання сторонами своїх зобов`язань.

Відповідно до Свідоцтва від 31.05.2023 № 06-11/344 про настання обставин непереборної сили Зовнішньоторгова палата Казахстану засвідчила для контрагента Товариства ТОО «Service Trade KZ» обставини непереборної сили (форс-мажору) при виконанні зобов`язань щодо оплати 127 257 доларів США за поставлений відповідно до міжнародних транспортних накладних CMR A № 425210 та А № 080237 товар по контракту № 1-19 від 03.01.2019 в період з 27.02.2022 по 31.05.2022.

Відповідні номери міжнародних транспортних накладних CMR A № 425210 та А № 080237 зазначені у графі 44 ВМД від 20.04.2021 № UA807170/2021/023044 та від 21.04.2021 № 807170/2021/023345, а тому Свідоцтво від 31.05.2023 № 06-11/344 стосується саме тих операцій, які є предметом перевірки.

Крім того відповідно до сертифікату від 22.08.2023 № 6300-23-3667 Харківська ТПП засвідчила Товариству форсмажорні обставини (обставини непереборної сили): введення санкцій США та Євросоюзу відносно АТ ДБ «Альфа-Банк», у тому числі й на переказ грошових коштів, відсутність можливості конвертації валюти після відключення банку від системи SWIFT щодо дотримання граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів за специфікаціями від 19.03.2021 № 12, від 19.03.2021 № 13 до зовнішньоекономічного контракту від 03.01.2019 № 1-19, укладеного з нерезидентом Товариством з обмеженою відповідальністю «Service Trade KZ» в період з 27.02.2022 року по 01.06.2022.

Підстави звільнення суб`єкта господарювання від застосування санкцій за порушення приписів Закону України № 2473- VIII, визначені в тому числі у ч.6,7 ст.13 Закону, та передбачають, що у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту). У разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується. У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено. У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.

Відповідно до п.п. 112.8.9, п. 112.8. ст. 112 ПК України, обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Верховний Суд у Постанові від 06.09.2023 у справі № 910/6234/22 зазначив , що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами (ч.1ст.617 ЦК, ч.2 ст.218 Господарського кодексу та ст.141 Закону "Про торгово-промислові палати в Україні"). Надзвичайними є ті обставини, настання яких не очікується сторонами при звичайному перебігу справ. Під надзвичайними можуть розумітися такі обставини, настання яких добросовісний та розумний учасник правовідносин не міг очікувати та передбачити при прояві ним достатнього ступеня обачливості. Невідворотними є обставини, настанню яких учасник правовідносин не міг запобігти, а також не міг запобігти наслідкам таких обставин навіть за умови прояву належного ступеня обачливості та застосуванню розумних заходів із запобігання таким наслідкам. Ключовим є те, що непереборна сила робить неможливим виконання зобов`язання в принципі, незалежно від тих зусиль та матеріальних витрат, які сторона понесла чи могла понести (п.38 постанови Верховного Суду від 21.07.2021 у справі №912/3323/20), а не лише таким, що викликає складнощі, або є економічно невигідним.

Позивачем отримано сертифікат № 6300-23-3667 Харківської торгово промислової палати, яким засвідчено форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: забезпечити виконання умов контракту між ТОО «Service Trade KZ» та АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ» від 03.01.2021 № 1-19, що у свою чергу призвело до неможливості забезпечення своєчасного отримання грошових коштів у іноземній валюті у якості оплати за здійснену поставку товарів за експортною операцією, відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 року, до п. 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України 02.01.2019 року № 5, п. 7 розділу ІІ, пп. 1 п. 10 розділу ІІІ Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої Постановою Правління Національного банку. Період дії форс-мажорних обставин 27.02.2022 по 01.06.2022 року

Також судом встановлено, що 27.07.2023 на адресу ДПС України надіслано лист щодо розгляду скарги АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ» від 16.06.2023, до якого додано копію свідоцтва Зовнішньоторгової палати Казахстану від 31.05.2023 № 06-11/344 про настання обставин непереборної сили з перекладом на українську мову. Справжність підпису, дієздатність та кваліфікацію перекладача Петренко Ольги Олександрівни засвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Макарчевою Іриною Володимирівною 20.07.2023

Згідно частин 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку, що податковим органом необґрунтовано застосовано до позивача пеню за несвоєчасність отримання коштів за ЗЕК від від 03.01.2021 № 1-19, оскільки на період виконання умов зовнішньоекономічного контракту були форс-мажорні обставини, що підтверджені Сертифікатом про форс-мажорні обставини та засвідчує відсутність вини позивача, а відтак нарахування контролюючим органом пені згідно ч.5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» порушує права позивача, оскільки, наявність підтверджених ТПП України форс-мажорних обставин, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 ПК України та п. 6,7 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», звільняють позивача від відповідальності за порушення вимог ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-УІІІ та нарахування пені за ч.5 ст.13 зазначеного Закону зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин.

Також в судовому засідання як на підставу для скасування податкового повідомлення рішення позивач послався на недотримання порядку проведення перевірки, зазначивши, що контролюючий орган вийшов на перевірку незважаючи на мораторій на її проведення, встановлений підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.

Абзацами першим, третім підпункту 69.2. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України визначено, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім, зокрема, документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями. При цьому, за приписами абзаців дев`ятого, одинадцятого підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності під час проведення перевірок безпечного доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов`язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом

Судовим розглядом встановлено, що наказом від 18.04.2023 № 1517-п приписано провести документальну позапланову виїзну перевірку AT «СВІТЛО ШАХТАРЯ» з 21.04.2023 тривалістю 5 робочих днів, щодо дотримання вимог валютного законодавства в тому числі за зовнішньоекономічними контрактами від 03.01.2019 № 1-19 за період з 03.01.2019 по 31.03.2023, від 28.06.2022 № 1-22 за період з 28.06.2022 по 31.03.2023 на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 41.1 статті 41, пункту 61.1 та пункту 61.2 статті 61, підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 62, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, пункту 82.2 статі 82, пункту 69.2 статті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Підставою проведення перевірки визначено отримання від Державної податкової служби України витягів з інформації Національного банку України про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів, станом на 01.06.2022, 01.07.2022, 01.08.2022, 01.09.2022, 01.10.2022, 01.11.2022, 01.12.2022, 01.01.2023, 01.02.2023, 01.03.2023.

Абзацом третім підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України встановлено, що у разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Відповідно до абзацу п`ятого підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Згідно з абзацами дев`ятим, десятим підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України. У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови

25.10.2022 № 783 АТ «СВІТЛО ШАХТАРЯ» повідомило Головне управління ДПС у Харківській області про те, що: - внаслідок ракетного удару, що стався 01.03.2022 о 24 год. 00 хв. пошкоджено нежитлову будівлю літ. А-4 за адресою: м. Харків, вул. Холоногірська, 3, внаслідок чого повністю знищені комп`ютерна техніка та первинні документи Товариства за період 2019 рік лютий 2022 року; - пошкоджена нежитлова будівля літ. А-4 за адресою: м. Харків, вул. Холоногірська, 3 перебуває в аварійному стані, у зв`язку з чим є сумнівним безпечний доступ до приміщень будівлі; - за фактом обстрілу Слідчим відділом УСБУ у Харківській області порушено кримінальне провадження за ознаками складу злочину, передбаченого частиною 2 статті 438 КК України, та внесено відомості про кримінальне провадження до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань за № 22022220000000432.

Вказане повідомлення отримано податковим органом та відповідно до листа № 17778/6/20-40-07- 17-11 від 24.11.2022 позивача повідомлено про відмову в застосуванні положень підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Вказаний лист направлений на адресу підприємства поштою та в електрноий кабінет (а.с.16-20, т.3).

В той же час суд зазначає, що доку договір з ММС Polska Spolka zoo, Польща № 1-22 укладено 28.06.2022 та відповідно документація не підпадає під перелік знищених документів про які зазанчено у повідомленні від 25.10.2022 року

Прподовжуючи розгляд справи, суд зважає на висновок Судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 21.02.2020 у справі №826/17123/18, відповідно до якого, оскаржуючи в наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. При цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.

Суд зазначає, що посилання у запиті про надання інформації на положення п.78.1.1. ст.78 ПК України як підстави надання документів для перевірки не є такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки. Крім того підприємством листами від 24.04.2023 № 444, від 27.04.2023 № 455 надано контролюючому органу запитувані документи .

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду щодо правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення не спростовують.

Відповідно до ч. 1,3 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, оцінюючи встановлені у судовому засіданні факти, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 19, 241-247, 255, 264, 293, 295, 297 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити частково

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 11.08.2023 № 00245510709 в частині застосування штрафних санкцій на суму 474972,20 грн.

В іншій частині вимог позов залишити без задоволення

Стягнути на користь Акціонерного товариства "Харківський машинобудівний завод "СВІТЛО ШАХТАРЯ" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області судовий збір у розмірі 5699 (п`ять тисяч шістсот дев`яносто дев`ять) грн 67 коп.

Призначити судове засіданні для розгляду питання про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу на 04.12.2023 о 09-30 в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду за адресою: м. Харків, майдан Свободи, 6, зал № 10.

Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення); набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України.

У повному обсязі рішення виготовлено 04.12.2023

Суддя Зоркіна Ю.В.

Джерело: ЄДРСР 115417841
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку