open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 грудня 2023 року Справа № 480/6410/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Військово-лікарської комісії при Сумському міському територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі по тексту відповідач, Сумський МТЦКтаСП), Військово-лікарська комісія при Сумському міському територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (далі ВЛК при Сумському МТЦКтаСП ), і просить суд: визнати протиправною та скасувати постанову (довідку) військово-лікарської комісії Сумського міського територіального центру комплектації та соціальної підтримки від 29 травня 2023 року щодо встановлення ступеню придатності до військової служби.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, ОСОБА_1 прибув до Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, де отримав направлення для встановлення придатності до проходження військової служби за станом здоров`я у Збройних силах України. За результатом проведеного медичного огляду військово-лікарською комісією Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки зроблено висновок, що позивач придатний до військової служби. Військово-лікарською комісією за результатами медичного огляду позивача визнано придатним до військової служби, про що видано постанову, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії від №109 від 29.05.2022р.

Разом із тим позивач зазначає, що відповідачем було порушено процедуру проведення медичного огляду, враховуючи те, що позивачу перед оглядом не проводилося рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки, взагалі не досліджено загальний аналіз крові, не визначено групу крові та резус-належність, не проводилося ЕКГ та дослідження сечі. Відповідачем не витребовувалися дані із психоневрологічних, протитуберкульозних, шкірно-венеричних диспансерів, наркологічних закладів, тощо. Разом із тим, зазначає, що такі дослідження відповідач зобов`язаний зробити у відповідності до Положення №402. Крім того, військово-лікарською комісією допущено формальну процедуру медичного огляду, не враховано зауваження стосовно наявної хвороби та наявного запису у військовому квитку про визнання позивача обмежено придатним до військової служби за графою ІІ статті 64 Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року №402 (хвороби хребта (дорсопатії) та їх наслідки М40-М54).

Судом було відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, у відповідача витребовувались докази. Також судом відмовлено у задоволенні клопотання позивача про забезпечення позову. Судом неодноразово витребовувалися докази та письмові пояснення у відповідача. Враховуючи те, що позивачем оспорюється зміст довідки військово-лікарської комісії Сумського МТЦК та СП №109 та висновок саме ВЛК Сумського МТЦК та СП про придатність позивача до військової служби, оспорюється порушення військово-лікарською комісією при Сумському МТЦК та СП процедури проведення медичного огляду, судом було залучено до участі у справі другим відповідачем, у відповідності до ст. 48 КАС України, військово-лікарську комісію при Сумському МТЦК та СП, а також витребувано документи та письмові пояснення стосовно спірних правовідносин.

Відповідач Сумський МТЦКтаСП повідомлявся про розгляд даної справи належним чином, проте відзив на позовну заяву в строки, передбачені статтею 261 КАС України, до суду не надав. На виконання вимог ухвали суду про витребування доказів представником відповідача надано лише документи, які були витребувані судом, а також письмові пояснення.

Від другого відповідача військово-лікарської комісії при Сумському МТЦК та СП письмового відзиву на позов не надано, надано письмові пояснення голови ВЛК при Сумському МТЦКтаСП

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Відповідно до наказу начальника Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 31 грудня 2022 року за № 165 та від 29 травня 2022 року за № 79 призначено персональний склад позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки на 2023 рік.

Як зазначає позивач та не заперечується відповідачами позивачу 29.05.2023 ВЛК при Сумському МТЦКтаСП здійснювалось обстеження та медичний огляд з метою визначення придатності позивача до військової служби.

За результатами медичного огляду позивача визнано придатним до військової служби, про що прийнято постанову, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії №109 від 29.05.2022.

Зі змісту вказаної довідки слідує, що позивач визнаний придатним до військової служби на підставі графи II Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби Положення про Військово-Лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства Оборони України від 14 серпня 2008 року №402.

Позивач вважає таке рішення протиправним, у зв`язку із чим звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII).

Відповідно до статті 1 цього Закону захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (частини перша-третя статті 1 Закону).

Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (частина сьома статті 1 Закону № 2232-XII).

Згідно з частиною дев`ятою статті 1 № 2232-XII щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

Відповідно до частини десятої статті 1 Закону № 2232-XII громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані - прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

Відповідно до частини 10 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи. Наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі по тексту - Положення №402).

Відповідно до пункту 1.1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з пунктом 1.2 розділу І Положення №402 медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти, ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв ; осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання , компонентами ракетного палива, джерелами електромагнітних полів, лазерного випромінювання, мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України.

Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Стосовно посилання позивача на те, що комісією не взято до уваги наявні хвороби позивача, а також зауваження позивача на хворобливий стан, суд зазначає, що такі обставини не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог та скасування спірного рішення, виходячи з наступного.

Матеріалами справи підтверджується, що позивача було оглянуто відповідними лікарями, міститься інформація щодо результатів медичного огляду, дата та підпис лікарів, що відображено в розділі 9 картки медичного огляду військовозобов`язаного позивача по даній справі, яка була надана відповідачем на виконання вимог ухвали суду.

В межах адміністративного процесу суд не може надавати оцінку діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки суд не є фахівцем у медичній галузі.

Так, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 по справі № 806/526/16 зазначив: "…що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі".

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію конкретних статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18, де зроблено правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.

Зокрема слід зазначити, що у разі наявності сумніву у позивача щодо правильності висновку стосовно ступеня його придатності до військової служби, він має право звернутися до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду відповідної постанови з підстав наявних хвороб позивача.

Із врахуванням зазначено, вищезазначені підстави позивача не є підставою для задоволення позовних вимог.

Разом із тим, стосовно посилання позивача на порушення процедури прийняття спірного висновку ВЛК, суд зазначає наступне.

Як зазначено вище, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 по справі № 806/526/16 зазначив, що розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку.

Таким чином судом в межах даної справи досліджується виключно правомірність процедури прийняття спірного рішення.

Слід зазначити, що медичний огляд військовозобов`язаних у мирний час та під час мобілізації, на особливий період визначений відповідно до розділу Ш Порядку №402 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Так, медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням військового комісара ВЛК військових комісаріатів.

Військовозобов`язані, залежно від категорії запасу, військово-облікової спеціальності та призначення, підлягають повторному огляду ВЛК військових комісаріатів. Крім того, офіцери запасу підлягають повторному огляду зазначеними ВЛК під час чергового атестування, а рядовий, сержантський та старшинський склад запасу ВЛК військових комісаріатів - у разі зміни призначення.

Кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями і лікарями інших спеціальностей.

Повторний медичний огляд військовозобов`язаних, які перебувають у запасі 1 і 2 розрядів, раніше визнаних придатними до військової служби або непридатними до військової служби в мирний час за станом здоров`я, а також військовозобов`язаних плавскладу ВМС Збройних Сил України проводиться один раз на 5 років ВЛК військових комісаріатів, а льотного складу - ЛЛК військових комісаріатів.

Військовозобов`язані, визнані непридатними до військової служби, повторно оглядаються ВЛК військових комісаріатів за місцем проживання після обов`язкового обстеження у спеціалізованих лікувально-профілактичних закладах. Медичний огляд цієї категорії громадян проводиться за графою ІІ Розкладу хвороб, а тих, які мають офіцерське звання, - за графою ІІІ цього Розкладу хвороб.

Перед оглядом військовозобов`язаних їм проводиться рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки, загальний аналіз крові, визначаються група крові та резус-належність (особам, у яких немає відповідної відмітки у військовому квитку), ЕКГ, дослідження сечі. Особам, яким більше 40 років, обов`язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор.

До початку огляду військовий комісаріат на всіх військовозобов`язаних отримує дані із психоневрологічних, протитуберкульозних, шкірно-венеричних диспансерів, наркологічних закладів (на тих, що перебувають на обліку у вказаних диспансерах, закладах, - витяг з історії хвороби), на осіб, що визнані інвалідами, - дані з органів соціального забезпечення, також медичну картку амбулаторного хворого (облікова форма МОЗ України № 025) з поліклінік та медико-санітарних частин за місцем проживання, роботи або навчання.

Зазначені документи з відомостями із вищевказаних диспансерів (закладів), а на офіцерів і прапорщиків (мічманів) запасу також особові справи військовий комісаріат до початку огляду подає для вивчення у ВЛК.

Картка обстеження та медичного огляду на солдатів, матросів, сержантів і старшин зберігається у військовому комісаріаті до чергового огляду, а на офіцерів, прапорщиків (мічманів) у їх особових справах - постійно.

Якщо офіцери запасу раніше служили у Збройних Силах України або інших військових формуваннях, тоді військовий комісаріат у направленні на огляд вказує, коли і з якої причини вони були звільнені у запас. На звільнених із військової служби за станом здоров`я у ВЛК обов`язково подається Свідоцтво про хворобу (додаток 11) або його копія.

За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу у добровільному порядку за контрактом, виносить одну із таких постанов: "Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час"; "Обмежено придатний до військової служби"; "Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю _____________ (вказати спеціальність)"; "Придатний (або непридатний) до військової служби в миротворчій місії за спеціальністю _____________ (вказати спеціальність)"; "Придатний до військової служби".

Постанови ВЛК військових комісаріатів оформлюються довідкою ВЛК (додаток 4 до Положення) у двох примірниках, яка не підлягає затвердженню штатною ВЛК і дійсна протягом шести місяців з дня медичного огляду. Копія довідки видається на руки особі, яка пройшла медичний огляд.

Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов: "Придатний до військової служби"; "Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)"; "Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку".

Матеріалами справи підтверджується, що позивача було оглянуто лікарями, зокрема, хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом.

Разом із тим, у картці в розділі 8 «Результати досліджень» відсутня будь-яка інформація, графи не містять жодних даних стосовно позивача. Так, відсутні докази та записи у медичні картці про дані із психоневрологічних, протитуберкульозних, шкірно-венеричних диспансерів, наркологічних закладів, дані результатів проведеного рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки, загальний аналіз крові, визначена група крові та резус-належність.

Судом неодноразово витребовувалися у Сумського місцевого територіального центру комплектування та соціальної підтримки належним чином засвідчені копії усіх документів, які стали підставою для прийняття спірної довідки від 29 травня 2023 №109, належним чином завірену картку обстеження та медичного огляду позивача, що стали підставою для видачі спірної довідки №19 від 29.05.2023.

Відповідачем надано на виконання вимог суду належним чином завірену копію картки медичного огляду військовозобов`язаного ОСОБА_1 ..

Судом було витребувано у відповідачів, як у Сумського МТЦКтаСП так і у ВЛК при Сумському МТЦКтаСП докази, що стосуються виконання відповідачем вимог Порядку № 402 та здійснення відносно ОСОБА_1 відповідних досліджень, а також надати письмові пояснення стосовно відсутності у розділі 8 відповідної інформації.

Слід зазначити, що у письмових поясненнях представника Сумського МТЦКтаСП від 31.10.2023 № 6/4152 зазначено, що номенклатурою справ зберігання медичної документації з результатом відповідних досліджень не передбачено. Відповідно до додаткових письмових пояснень від 28.11.2023 №6/4561 представника Сумського МТЦКтаСП зазначено, що в Сумському МТЦКтаСП відсутні загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, флюорографічне дослідження органів грудної клітини ОСОБА_1 , з огляду на те, що зберігання додаткової медичної документації, що надається військовозобов`язаними під час проходження ВЛК номенклатурою справ Сумського МТЦКтаСП не передбачено, а тому надати інформацію про дату проходження неможливо. Документація лікарська, що містить дані, які вносяться до Карти обстеження не зберігається у відповідача. Додатково зазначено, що відсутність даних п. 8 картки медичного огляду не давало підстав для повернення документу, оскільки для внесення до облікових даних потрібно виключно постанова ВЛК про ступінь придатності до військової служби.

У письмових поясненнях другого відповідача - уповноваженої особи ВЛК при Сумському МТЦКтаСП ОСОБА_2 (зазначена в спірній довідці №109, як тво голови ВЛК) зазначено, що у зв`язку із великою завантаженістю з технічних причин не були взяті результати аналізів у позивача. В день проходження позивачем комісії на обстеженні у ВЛК перебувала велика кількість людей. У зв`язку із зазначеним було позивачу запропоновано результати аналізів принести на наступний робочий день.

Таким чином судом враховується, що відповідачами не надано суду доказів того, що відповідачами дотримано відповідну процедуру проведення медичного огляду позивача.

Суд зазначає, що письмові пояснення представника Сумського МТЦКтаСП стосуються відсутністю обов`язку щодо зберігання медичної документації.

При цьому суд звертає увагу відповідача та зазначає, що предметом розгляду справи не є дослідження судом процедури зберігання медичної документації відповідачами, такі пояснення не стосуються предмету та підстав адміністративного позову.

В даному випадку, не зберігання медичної документації не звільняє ВЛК при Сумському МТЦКтаСП від обов`язку провести чи дослідити вже проведені відносно позивача відповідні дослідження, перелік яких зазначено Порядком №402, а також внести всі дані до картки медичного огляду військовозобов`язаного та відобразити всю інформацію, яка передбачена Порядком №402, у такій картці.

ВЛК при Сумському МТЦКтаСП не має право, а саме зобов`язана дослідити результати досліджень, що зазначені у Порядку №402, як обов`язкові до проведення, і внести дані до картки обстеження позивача, зокрема інформацією про дату, вид, результати обстеження.

Частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відсутність інформації у розділі 8 картки медичного огляду позивача не підтверджує дотримання ВЛК при Сумському МТЦКтаСП процедури проведення огляду відповідно до Порядку №402.

Відсутність даних, не відображення такої інформації у медичній картці позивача не може свідчити про те, що ВЛК при Сумському МТЦКтаСП дотримано відповідний порядок та процедура проведення обстеження.

Посилання представника ВЛК при Сумському МТЦКтаСП на те, що позивачу було запропоновано принести результати дослідження на наступний день, свідчать про передчасність прийнятого рішення ВЛК при Сумському МТЦКтаСП, не свідчать про те, що на дань прийняття рішення у ВЛК при Сумському МТЦКтаСП були всі наявні документи, на підставі яких відповідачем прийнято рішення, яке оформлено довідкою № 109.

Фактично матеріали справи, з урахуванням письмових пояснень представника ВЛК при Сумському МТЦКтаСП, свідчать про те, що медичний огляд позивача не закінчено, медичні дослідження відносно позивача не здійснені. Виключно після отримання всіх медичних документів, що стосуються позивача, військово-лікарська комісії при Сумському МТЦК та СП зобов`язана прийняти остаточне відповідне рішення щодо визначення ступеню придатності позивача до військової служби.

В силу норми ч. 2 ст. 19 Конституції України, ВЛК має право діяти виключно на підставі та в межах повноважень передбачених діючим законодавством.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Слід зазначити, що діючим на час прийняття спірного рішення ВЛК при Сумському МТЦКтаСП законодавством не спрощено процедуру проведення медичного огляду. Неповний медичний огляд позивача ВЛК та порушення процедури проведення медичного обсліду не є формальними та в своїй сукупності підтверджують протиправність спірної постанови.

Фактично спірне рішення прийнято необґрунтовано, без врахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, непропорційно, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), не прийнято та не відповідає ч. 2 ст. 2 КАС України.

ВЛК при Сумському МТЦКтаСП, а також Сумський МТЦКтаСП всупереч процесуальному обов`язку, не довели суду належним чином правомірність винесення спірного рішення та дотримання військово-лікарською комісією при Сумському МТЦК та СП норм Порядку №402, враховуючи те, що саме на відповідачів, як суб`єктів владних повноважень, покладено обов`язок довести правомірність прийнятого спірного рішення та дотримання порядку процедури медичного огляду позивача у відповідності до Порядку №402.

Частиною 1 ст.72 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно зі ст.ст.73,74,75,76 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Враховуючи вищевикладене, оцінивши достовірність та достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

Отже, враховуючи те, що в ході розгляду даної справи судом було встановлено допущені з боку ВЛК при Сумському МТЦКтаСП порушення саме процедури проведення медичного огляду позивача, проведення медичного огляду не в повному обсязі, суд дійшов висновку, що рішення ВЛК при Сумському МТЦКтаСП прийнято передчасно, без дотримання вимог Порядку №402, про що зазначено вище.

Враховуючи те, що питання визначення придатності (непридатності) військовозобов`язаного до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а спірне рішення прийнято передчасно, за таких обставин, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає необхідним скасувати довідку №109 від 29.05.2023 ВЛК при Сумському МТЦКтаСП та зобов`язати ВЛК при Сумському МТЦКтаСП повторно провести медичний огляд позивача у відповідності до Положення №402.

Враховуючи задоволення позовних вимог, позивачу у відповідності до ст. 139 КАС України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Сумського МТЦКтаСП підлягає відшкодуванню сума судового збору, сплачена при звернення до суду.

Керуючись ст.ст. 90, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Військово-лікарської комісії при Сумському міському територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним та скасування постанови задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Військово-лікарської комісії при Сумському міському територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про ступінь придатності ОСОБА_1 до військової служби, оформлену довідкою від 29.05.2023 №109.

Зобов`язати Військово-лікарську комісію при Сумському міському територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (м.Суми, вул..Г.Кондратьєва,157,і.к. 07695365) повторно провести медичний огляд ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ,і.к. НОМЕР_1 ) та прийняти відповідне рішення щодо визначення ступені придатності до військової служби ОСОБА_1 у відповідності до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сумського міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки (м.Суми, вул..Г.Кондратьєва,157,і.к. 07695365) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ,і.к. НОМЕР_1 ) суму судового збору в розмірі 1073,60 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.М. Гелета

Джерело: ЄДРСР 115380708
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку