open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/24997/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ПФУ в Херсонській області про визнання протиправними бездіяльності, рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 18.09.2023року звернувся до суду позовом до Головного управління ПФУ в Херсонській області(надалі відповідач), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача викладене у листі №2100-0209-8/6471 від 15.03.2023 року про перерахунок пенсії; визнати протиправною бездіяльність відповідача стосовно розрахунку боргу за період з 01.02.1998 року на момент нарахування пенсії на 01.03.2023 року; зобов`язати відповідача здійснити розрахунок та виплату пенсії позивачу за період з 01.02.1998 року по теперішній час, з урахуванням індексації та автоматичних або масових перерахунків пенсії, відповідно до ст. 63,64 Закону № 2262-XII з врахуванням Постанови КМУ № 45 від 13.02.2008, Постанови КМУ № 704 від 30.08.2017, Постанови КМУ № 713 від 14.07.2021, Постанови КМУ від 16.02.2022 № 118, Постанови КМУ від 24.02.2023 № 168 в редакції дійсної на момент нарахування пенсії позивачу?з?нарахуванням ?компенсації ?втрати частини доходів на щомісячну пенсію позивача з 01.02.1998 р. та по теперішній час; включити позивача у список осіб, пенсії яких підлягають перерахунку та подати список та отримати довідки від відповідного органу , який уповноважений видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії відповідно до Постанови КМУ № 45 від 13.02.2008; здійснити виплату пенсії позивачу, в тому числі суму недоотриманої пенсії з 01.02.1998 р. по теперішній час на визначений ним банківський рахунок, мотивуючи це тим, що він 03.03.1938 року народження, документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_1 проживає в Ізраїлі. По досягненні необхідної вислуги років позивачу була як військовослужбовцю призначена пенсія за вислугу років, яка виплачувались йому до виїзду за кордон 14.02.1998 коли позивач виїхав з України до Ізраїлю на постійне місце проживання. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04.10.2022 р. по справі №420/11362/22 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області поновити виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.02.1998 з нарахуванням компенсації втрати частини доходів відповідно до частини другої статті 46 Закону 1058-IV. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на користь ОСОБА_1 відшкодування моральної шкоди у розмірі 1000 (одна тисяча) грн. Рішення набрало законної сили 22.12.2022 року. Та після звернення на виконання вказаного рішення суду отримав лист про те, що відповідачем нарахована йому пенсія у розмірі 16,62грн., яка визначена без врахування перерахунків та індексацій пенсії , та не включив йому у список осіб пенсії, яких підлягають перерахунку та не подав список до відповідного органу, який уповноважений видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, а також не нарахував та не виплатив компенсацію втрати частини доходів на несвоєчасно виплачену пенсію за період з 01.02.1998р. по теперішній час, та протиправно не виплачує пенсію на банківський рахунок позивача № НОМЕР_2 в АТ «Ощадбанк».

Ухвалою судді від 09.10.2023 відкрито позовне провадження у справі; ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

25.10.2023 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на адміністративний позов у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог мотивуючи, це тим, що позивачу поновлена пенсія на підставі рішення суду, та на момент припинення в 1998р. виплати пенсії позивач проживав в м.Севастополь АР Крим, та пенсійна справа у відповідача відсутня, так як велась УСБУ АР Крим, та можливості звернутися до рф за отриманням пенсійної справи у відповідача відсутні через припинення приймання всіх видів міжнародних поштових відправлень із призначенням рф та рб. А вона необхідна для визначення розміру пенсії. Так як інших документів які дають право на подальше підвищення пенсії (довідку про розмір грошового забезпечення, що враховуються для перерахунку пенсії відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 заявник не надав) розрахунок пенсії було здійснено відповідачем у мінімальному розмірі пенсії на момент припинення виплати пенсії в Україні на 01.02.1998р встановленому відповідно до п.6 постанови КМУ від 26.07.1996р. №831, а саме в розмірі 15грн. пенсії помноженої на коефіцент збільшення 1,108 та розпочато виплату пенсії з квітня 2023 року. Та через сумніви щодо належності розрахункового рахунку в АТ «Ощадбанку» позивачу через його відсутність на території України ГУ ПФУ звернулось 11.08.2023 року з листом до АТ «Ощадбанку» та відповідь ще не отримав. Заборгованість у сумі 5019,24грн. по пенсії на виконання рішення суду за період з 01.02.1998р. по 31.03.2023 року здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та включена до реєстру судових рішень. Компенсація втрати частини доходу в сумі 10841,99грн. також включена до реєстру судових рішень виплата яких здійснюється за кошти Державного бюджету України та здійснюється за окремою бюджетною програмою. Перерахунок пенсії проводиться на підставі рішень КМУ щодо перерахунку пенсій, проте Постанова КМУ від 07.11.2007 року №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» втратила чинності 01.03.2018р. на підставі КМУ №704 від 30.08.2017р. 21.02.2018р. КМУ прийнято постанову №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», яка була скасована рішенням Оружного адміністративного суду м.Києва від 12.12.2018р. по справі №826/3858/18 яке набрало законної сили 05.03.2019р. та рішенням Оружного адміністративного суду м.Києва від 14.05.2019р. яке набрало законної сили 19.11.2019р., тому законодавчі підстави для запиту довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії у відповідача відсутні. Також звертає увагу суду на відсутність дефініції «масові перерахунки пенсій», а тому включати позивача до таких списків законодавчо не передбачено.

16.11.2023 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив.

Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до частини 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає за можливим розглянути та вирішити справу по суті у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Відповідно до ч.6 ст.120 КАС України, якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Дослідивши зміст заяв по суті справи, надані до суду письмові докази у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Обставини справи.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 , громадянин України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_3 .

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/11362/22 від 04.10.2022 року встановлено, що ОСОБА_1 по досягнення необхідної вислуги років була призначена пенсія за вислугу років.

В 1998 році позивач виїхав на постійне місце проживання до Ізраїлю, та з 01.02.1998 року виплата пенсії в Україні йому була припинена.

21.01.2022 року представник позивача діючий на підставі довіреності надіслав до відповідача нотаріально посвідчену та апостильовану особисту заяву позивача про поновлення пенсії та 18.03.2022 року представник позивача надав заяву до відповідача про виплату його пенсії на поточний рахунок НОМЕР_2 в АТ «Ощадбанк».

Через відмову відповідача поновити виплату позивачу пенсії останній звернувся до суду з позовом.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/11362/22 від 04.10.2022 року, яке набрало законної сили 22.12.2022року адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_4 ) до Головного управління ПФУ в Херсонській області про визнання протиправними бездіяльності, дій, рішення та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди задовольнити частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо не поновлення ОСОБА_1 виплати пенсії з 01.02.1998.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області поновити виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.02.1998 з нарахуванням компенсації втрати частини доходів відповідно до частини другої статті 46 Закону 1058-IV.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на користь ОСОБА_1 відшкодування моральної шкоди у розмірі 1000 (одна тисяча) грн.

Закрито провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправним та скасування листа Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 15.02.2022 № 2100-0307-8/9785.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

В березні 2023 року адвокат позивача направив до відповідача заяву вих. №6682 від 01.03.2023 року у якій просив виконати рішення суду по справі №420/11362/22 від 04.10.2022 року та належні пенсійні кошти слід перерахувати на особистий банківський рахунок позивача за реквізитами НОМЕР_2 в АТ «Ощадбанк», а також надати розпорядження, розрахунки, протоколи стосовно виконання судового рішення.

Відповідач на виконання рішення по справі №420/11362/22 від 04.10.2022 року в березні 2023 року провів перерахунок пенсії позивач з 01.02.1998 року та з 01.04.2023 року її розмір склав 16,62грн.( ще є розміром мінімальної пенсії за віком станом на лютий 1998року), а також надав відповідь від 15.03.2023 року вих..№2100/0209-8/6471 (а.с.25 у якій повідомив, що виплата пенсій нарахованих за минулий час на виконання рішень судів проводиться в межах бюджетних асигнувань виділених на цю мету та черговість виплат на виконання рішень суду визначається датою набрання ними законної сили та у 2022 році профінансовано виплату заборгованості по рішенням судів які набрали законної сили у період по 08.05.2020р. Та що на виконання рішення суду ОСОБА_1 у березні 2023 року було поновлено виплату пенсії з 01.02.1998р. з нарахуванням компенсації втрати частини доходів відповідно до ч.2 ст.46 Закону України №1058. Та виплату пенсії буде розпочато з квітня 2023 року, а заборгованість у сумі 19633,97грн. за період з 01.02.1998 по 31.03.2023р. включено до реєстру судових рішень виплата яких здійснюється за кошти Державного бюджету України. Таким чином суду виконано у спосіб та в межах повноважень.

Згідно розрахунку відповідача сума донарахованої заборгованості по пенсії позивача проведена виходячи з 16.62грн. в місяць з 01.02.1998 року до 01.04.2023р. та склала 5019,24грн. та сума компенсації втрати частину доходу розрахована згідно Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» за період 01.02.1998 року до 01.04.2023р. склала 10841,99грн.(копія розрахунку знаходиться в матеріалах справи).

Виплата пенсій позивачу здійснюється відповідачем на поштове відділення, через сумніви відповідача щодо правомірності відкриття позивачем рахунку в банку та відсутності у позивача місця проживання в Україні.

Вказані суми, як пояснив відповідач у відзиві включені до реєстру судових рішень виплата яких здійснюється за кошти Державного бюджету України

Не погодившись із результатами виконання рішення суду та отриманою відповіддю, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Джерела прав та висновки суду.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Сттаття 46 Конституції України закріплює право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до ст. 1 Закону №1058-IV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку; Мінімальна пенсія - державна соціальна гарантія, розмір якої визначається цим Законом; Соціальні послуги - послуги, що надаються особам за рахунок коштів Пенсійного фонду на умовах та в порядку, визначених цим Законом.

Відповідно до ст. 5 Закону №1058-IV встановлено що виключно цим Законом визначаються: - принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; - коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; - види пенсійних виплат; - умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат - мінімальний розмір пенсії за віком; - порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням. Та що дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Загальнообов`язкове державне пенсійне страхування здійснюється за принципами встановленими в ст. 7 Закону №1058-IV: - законодавчого визначення умов і порядку здійснення загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, рівноправності застрахованих осіб щодо отримання пенсійних виплат, солідарності та субсидування в солідарній системі; державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав, передбачених цим Законом.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України врегульовано Законом України від 3 липня 1991 року № 1282-ХІІ «Про індексацію грошових доходів населення» (далі Закон №1282-ХІІ) Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України врегульовано Законом України від 3 липня 1991 року № 1282-ХІІ «Про індексацію грошових доходів населення» (далі Закон № 1282-ХІІ).

Відповідно до ст. 2 Закон № 1282-ХІІ індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України №1058-IV від 09.07.2003 «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, законів України "Про недержавне пенсійне забезпечення",Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.

Також, суд зазначає, що з дня набрання чинності Рішенням Конституційного Суду України № 25-рп/2009 від 7 жовтня 2009 року щодо неконституційності положень пункту 2 частини першої статті 49, другого речення статті 51 Закону № 1058-ІV виникли підстави для поновлення конституційного права особи на виплату пенсії, виплата якої була зупинена на підставі положень зазначеного Закону. Тобто, з цього часу відповідно до частини 2 статті 49 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» органи Пенсійного фонду мають відновити виплату пенсії громадянам України, які виїхали на постійне місце проживання за кордон.

В Рішенні №25-рп/2009 Конституційний Суд України, встановив що оспорюваними нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» держава всупереч конституційним гарантіям соціального захисту для всіх осіб право на соціальний захист поставила в залежність від факту укладення Україною з відповідною державою міжнародного договору з питань пенсійного забезпечення. Таким чином, держава всупереч конституційним гарантіям соціального захисту для всіх осіб, що мають право на отримання пенсії у старості, на законодавчому рівні позбавила цього права пенсіонерів у тих випадках, коли вони обрали постійним місцем проживання країну, з якою не укладено відповідного договору. Виходячи із правової, соціальної природи пенсій право громадянина на одержання призначеної йому пенсії не може пов`язуватися з такою умовою, як постійне проживання в Україні; держава відповідно до конституційних принципів зобов`язана гарантувати це право незалежно від того, де проживає особа, якій призначена пенсія, - в Україні чи за її межами.

Виходячи із правової, соціальної природи пенсій право громадян на одержання призначеної пенсії не може пов`язуватись з такою умовою, як постійне проживання в Україні. Держава відповідно до конституційних принципів зобов`язана гарантувати це право незалежно від того, де проживає особа.

Отже, позивач має такі ж самі конституційні права, як і громадяни України, які проживають на території України, це також стосується і його права як на перерахунок поновленої пенсії за весь час її невиплати , так і на її відповідно до вимог чинного законодавства.

Спірні правовідносини виникли та регулюються на підставі спеціального Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а також Закону України «Про індексацію грошових доходів населення».

Закон України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ (в редакції від 21.11.1996 року, чинній станом на момент призначення пенсії) визначав умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України військовослужбовців Збройних Сил України, Прикордонних військ України, Національної гвардії України, Управління державної охорони, інших військових формувань, що створюються Верховною Радою України, Служби безпеки України, осіб начальницького і рядового складу

органів внутрішніх справ України та членів їх сімей, а також

військовослужбовців колишніх Збройних Сил СРСР, органів державної

безпеки і внутрішніх справ СРСР, військовослужбовців, які в

період Великої Вітчизняної війни проходили службу у складі 1-го

Чехословацького армійського корпусу під командуванням Л.Свободи

та членів їх сімей.

Відповідно до ст. 1 Закону України № 2262 ( в редакції станом на 1998р.) особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі і на службі в органах внутрішніх справ мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Відповідно до статті 14 Закону України № 2262 ( в редакції станом на 1998р.) пенсії за вислугу років, що призначаються відповідно до цього Закону, не можуть бути нижчими від мінімального розміру пенсії за віком, встановленого Законом України "Про пенсійне

забезпечення".

Згідно ст.43 Закону України № 2262 ( в редакції станом на 1998р.) пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей обчислюються з грошового забезпечення цих військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу. При цьому для обчислення їм пенсій враховуються відповідні оклади за посадою, військовим чи спеціальним званням, процентна надбавка за вислугу років, надбавки за вчене звання і вчену ступінь, кваліфікацію і умови служби у порядку і розмірах, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Згідно ст.46 Закону України № 2262 ( в редакції станом на 1998р.) мінімальні розміри пенсій (статті 14, 22, 37), що призначаються військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей, надбавки до цих пенсій, що визначаються відповідно до мінімальної пенсії за віком, а також граничні розміри заробітку, який враховується для обчислення пенсій, підвищуються із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету.

Згідно ст.51 Закону України № 2262 ( в редакції станом на 1998р.) перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Згідно до ч.3 ст. 63 Закону України № 2262 ( в редакції станом на 1998р.) призначені військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей пенсії перераховуються з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб начальницького і рядового

складу органів внутрішніх справ.

Згідно ст.64 Закону України № 2262 ( в редакції станом на 1998р.) призначені військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей пенсії щороку підвищуються відповідно до індексації грошових доходів населення, але не менш як на 2 проценти грошового забезпечення, з

якого обчислено пенсію (стаття 43). В усіх випадках зазначене підвищення не може бути менше 2 процентів мінімальної пенсії за віком.

Стаття 64 викладена Законом України від 21 вересня 1999 року N 1081-XIV (набув чинності 19.10.1999р.) в новій редакції : «Призначені військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей пенсії підвищуються відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

З 01.01.2002 року згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законів України» №2981-ІІІ від 17 січня 2002 року функції призначення пенсій і оформлення документів для їх виплати замість органів соціального забезпечення здійснюються органами Пенсійного фонду України

Законом України від 16 грудня 2004 року N 2255-IV (набрав чинності з 01.01.2006року) частина 3 статті 63 Закону України №2262 викладена в такій редакції:"Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у строки, встановлені частиною другою статті 51 цього Закону".

Вказана стаття неодноразово змінювалась та в редакції на час поновлення пенсії позивачу (на березень 2023року) викладена наступним чином: «Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.»

Відповідно до частини третьої статей 43 і 63 Закону України

"Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби,

та деяких інших осіб" №2262-12 Кабінетом Міністрів України прийнята Постанова №45 від 13.02.2008 року, якою затверджений Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до п.1 Постанови КМУ №45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон) пенсій

проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах,

установлених законодавством.

Згідно п.2-4 Порядку №45 ( в редакції на момент набрання нею чинності) на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, МНС, Мінтрансзв`язку, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПА, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, Державний департамент з питань виконання покарань (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного

фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та

про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають

перерахунку (далі - списки).

Головні управління Пенсійного фонду України складають у

десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частиною другою статті 51 Закону №2262-12. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Вказана редакція пунктів 2-4 Порядку на момент поновлення пенсії позивачу відповідачем має наступний зміст: Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Суд враховує, що Кабінетом міністрів України приймались Постанови: №704 від 30.08.2017р. «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», від 14 липня 2021 р. № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб», № 118 від 16 лютого 2022 р. «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році», № 168 від 24 лютого 2023 р. «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» на підстав яких проводились перерахунку пенсій, призначених пенсіонерам відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та які відповідач повинен був враховувати при поновленні пенсії позивачу, що ним було не виконано.

Також як вбачається з розрахунку до поновленої пенсії індексація пенсії відповідачем не проведена.

Суд вважає, що рішення відповідача жодним чином не ґрунтуються на нормах права, а відновлення виплати пенсії без нарахування індексації та в розмірі визначеному на дату припинення виплати пенсії в 1998 році (який значно менше від встановленого в чинному законодавстві розміру мінімальної пенсії за вислугою років), є протиправним, дискримінаційним та таким, що порушує положення Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Таким чином, відповідач, зобов`язаний був поновити пенсію позивачу у відповідності до ст.ст. 14, 63, 64 Закону України №2262 з урахуванням перерахунків пенсій, які відбулись за цей час для даної категорії пенсіонерів (військовослужбовців) та з індексацією.

Суд не є органом який здійснює нарахування чи перерахунок пенсій громадян, оскільки це дискреційні повноваження органів ПФУ і тільки в разі порушення процедури призначення чи неправильності перерахунку пенсії громадянин може такі дії оскаржити до суду.

В той же час, суб`єкт владних повноважень не наділений дискреційними повноваженнями, тобто не має право діяти на власний розсуд, коли відповідно до закону правомірним є лише один варіант рішення чи діяльності (ВС/КАС від 06 березня 2019 р, №1640/2594/18).

Щодо твердження відповідача про пропуск строку звернення до суду з позовом, то як встановлено судом, поновлення пенсії позивачу на виконання рішення суду відбулось тільки з 01.04.2023 року, тоді як з позовом позивач звернувся до суду 18.09.2023 року, тобто з дотриманням 6-ти місячного строку звернення встановленого ст. 122 КАС України, а тому суд відхиляє як необґрунтовану дану заяву.

Щодо вимоги позивача щодо поновлення виплати пенсії з нарахуванням індексації суд, враховуючи правову позицію Верховного Суду викладену у постанові від 18 травня 2022 року по справі №160/5259/20, зазначає наступне.

Механізм проведення індексації грошових доходів населення з метою підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України встановлений Законом №1282-XII та Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 (далі - Порядок №1078).

Згідно зі статтею 1 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону №1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії.

Згідно зі статтею 4 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка (з урахуванням внесених змін згідно із Законом №911-VIII від 24 грудня 2015 року 103 відсотка). Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 6 Закону №1282-XII у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону, у встановленому законом порядку здійснюється перегляд розмірів у тому числі пенсій. Перегляд зазначених у частині першій цієї статті гарантій здійснюється у розмірах, що визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.

Згідно з абзацом 1 пункту 5 Порядку №1078 у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.

Відповідно до абзацу 6 пункту 4 Порядку №1078 сума індексації грошових доходів, визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

Таким чином, у разі відсутності перевищення індексом споживчих цін порогу індексації, встановленого у розмірі 101% (в редакції з 1 січня 2016 року 103%), підстав для проведення індексації грошових доходів населення немає, сума індексації грошових доходів залишається фіксованою.

При цьому, при підвищенні грошового доходу (пенсії) позивача необхідно керуватись нормами статті 4 Закону №1282-XII та зразком нарахування індексу споживчих цін для проведення індексації приведеному у Додатку №1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, згідно з яким не проводиться індексація в місяці, в якому здійснено підвищення грошових доходів громадян.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача провести виплату поновленої пенсії позивачу на банківський рахунок то суд вважає. Позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Згідно п.4 Постанови КМУ №1596 від 30.08.199року «Про затвердження Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках» виплата пенсій та грошової допомоги відповідно до цього Порядку здійснюється за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання одержувачів в населених пунктах у межах України через вибрані одержувачами уповноважені банки, їх відокремлені підрозділи (філії, відділення, представництва тощо) (далі - установи уповноважених банків).

Твердження відповідача щодо сумнівів яким чином був відкритий банківський рахунок позивачу, не може бути підставою для не проведення виплат на нього якщо банківський рахунок не закритий. Також необгрунтованим для неперерахування пенсії на банківський рахунок є аргумент, щодо не проживання позивача в Україні, а тому відсутність права на відкриття рахунку для отримання на нього пенсії, так як Конституційний суд України в рішенні №25-рп/2009 від 7 жовтня 2009 року вказав на неприпустимість виплати пенсії в залежності від міста проживання пенсіонера.

При цьому суд враховує що згідно п.17 Постанови КМУ №1596 від 30.08.1999року, якщо суми пенсії та грошової допомоги отримуються з використанням платіжної картки, строк дії якої перевищує один рік, і протягом року за такою платіжною карткою не проводилися видаткові операції особисто одержувачем, а банком протягом року не проводилася фізична ідентифікація особи, уповноважений банк повідомляє про це відповідному органу Пенсійного фонду України або органу соціального захисту населення. У такому разі орган Пенсійного фонду України або орган соціального захисту населення забезпечує проведення ідентифікації та верифікації особи на підставі пред`явленого (в обов`язковому порядку) одержувачем особисто паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу і підтверджує її вік, та визначеного законодавством документа, в якому зазначено відомості про місце її проживання. Органи Пенсійного фонду України можуть забезпечити проведення ідентифікації та верифікації особи за допомогою відеоконференцзв`язку із дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг. Під час сеансу такого відеоконференцзв`язку пред`являються документи, що посвідчують особу, відповідно до порядку, визначеного правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики та Мінцифри.

Тобто Порядком передбачений запобіжник від отримання пенсії недобросовісного особою яка не є пенсіонером якому призначена пенсія, та який отримує її через банківський рахунок, а тому бездіяльність відповідача щодо виплати пенсії позивача на банківський рахунок є неправомірною.

Щодо вимог зобов`язати відповідача здійснити розрахунок та виплату пенсії позивачу за період з 01.02.1998 року по теперішній час з нарахуванням компенсації втрати частини доходів на щомісячну пенсію позивача з 01.02.1998р., то вказана вимога не підлягає задоволенню, так як підстав вважати, що в разі проведення розрахунку та виплати пенсії за рішенням суду відповідачем не буде нарахована компенсація втрати частини доходів матеріали справи не містять, а тому враховуючи, що задоволення позову в цій частині буде свідчити про вирішення спору, який ще відсутній, тобто на майбутнє, що суперечить засадам адміністративного судочинства та його принципам, отже, вказані вимоги є передчасними, та задоволенню не підлягають.

Щодо позовних вимог включити позивача у список осіб, пенсії яких підлягають перерахунку та подати список та отримати довідки від відповідного органу, який уповноважений видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії відповідно до постанови КМУ №45 від 13.02.2008 року, то суд враховує наступне.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №45 (в редакції на момент поновлення виплати пенсії позивачу відповідачем) Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Проте, після поновлення виплати пенсії позивачу з 01.04.2023 року КМУкраїни не приймалось постанов про перерахунок пенсій військовослужбовців, та відповідне повідомлення від Мінсоцполітики до ПФУ не надходило, а тому підстав складати список у відповідача та направляти до органів, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки у відповідача не було, а також підстав вважати, що в разі проведення такого перерахунку позивача не включать до списків осіб пенсії яким підлягають задоволенню матеріали справи не містять, а тому враховуючи, що задоволення позову в цій частині буде свідчити про вирішення спору, який ще відсутній, тобто на майбутнє, що суперечить засадам адміністративного судочинства та його принципам, тому вказані вимоги є передчасними, та задоволенню не підлягають.

Крім того вимога -зобов`язати відповідача отримати довідки від відповідного органу не підлягає задоволенню, так як дана дія передбачає, що пенсійний орган відмовляється від її отримання від юридичної особи, яка її направила до ПФ, проте таких обставин судом не встановлювалось.

Щодо визнання протиправним та скасування рішення відповідача оформлене листом від 15.03.2023 року №2100-0209-8/6471 то, суд вважає, що вказаний лист фактично є відповіддю на звернення представника позивача, у якому відповідачем повідомлено про порядок виконання судового рішення та нараховані на його виконання суми та є суто інформаційним повідомленням, а не рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні ст.5 КАС України.

Суд зазначає, що «спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в більш широкому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, так і тих, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

Вказана справа у частині вимог про визнання протиправним та скасування листа пенсійного управління не належить до юрисдикції адміністративного суду, який в цьому випаду, у розумінні статті 6 Конвенції, не є «судом встановленим законом», а провадження у справі в цій частині позовних вимог підлягає закриттю.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний із належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п.58 рішення у справі Серявін та інші проти України).

Судові витрати слід розподілити за правилами ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 2, 6-8, ч.2 ст.9, ст.ст.10, 77, 90, 242-246 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ПФУ в Херсонській області задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо розрахунку заборгованості по пенсії ОСОБА_1 з 01.02.1998 року по 31.03.2023р. без врахування індексації та перерахунків пенсії відповідно до положень ст.63,64 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ, постанов Кабінету міністрів України : № 45 від 13.02.2008, № 704 від 30.08.2017, № 713 від 14.07.2021, № 118 від 16.02.2022, № 168 від 24.02.2023.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити розрахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.02.1998 по 18.09.2023року з урахуванням індексації та перерахунків пенсії відповідно до положень ст.63,64 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ, та постанов Кабінету міністрів України : № 45 від 13.02.2008, № 704 від 30.08.2017, № 713 від 14.07.2021, № 118 від 16.02.2022, № 168 від 24.02.2023.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області проводити виплату пенсії ОСОБА_1 в тому числі суму недоотриманої пенсії з 01.02.1998 року на визначений ним банківський рахунок № НОМЕР_5 в АТ «Ощадбанк», МФО 305482 код ЄДРПОУ 09305480.

Закрити провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправним та скасування листа Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 15.03.2023 № 2100-0209-8/6471.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 858,88 грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими ст..ст.293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_4 ).

Відповідач: Головне управління ПФУ в Херсонській області (вул. 28 Армії, 6, м. Херсон, 73036), код ЄДРПОУ 21295057.

Суддя Іванов Е.А.

Джерело: ЄДРСР 115276756
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку