open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/6310/23

22 листопада 2023 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Теребовлянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Державного навчального закладу «Підволочиський професійний ліцей», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Міністерство освіти і науки України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Теребовлянської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (далі - ГУ ДСНС України у Тернопільській області) з позовом до Державного навчального закладу «Підволочиський професійний ліцей» (далі ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей»), в якому просить визнати протиправною бездіяльність ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» щодо не приведення у стан готовності до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №74636, зобов`язати відповідача привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №74636.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Теребовлянською окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог чинного законодавства при використанні споруд цивільного захисту населення та встановлено, що на території Підволочиської територіальної громади захисна споруда цивільного захисту знаходиться у непридатному стані для використання у воєнний час за цільовим призначенням. Укриття розташоване у адміністративній будівлі ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» за адресою: вул. Д. Галицького, 106, смт. Підволочиськ, Тернопільської області, та в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» протягом тривалого часу не вживаються належні заходи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття та, відповідно, у готовність до використання за призначенням. Захисна споруда підлягає ремонту, утримується з порушенням вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697. Оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №74636 описана у відповідних актах, які відповідачем до уваги не взяті, захисне укриття не приведено до готовності для використання за призначенням.

Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень відповідачем у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

Обґрунтовуючи необхідність захисту інтересів держави шляхом звернення керівника Теребовлянської окружної прокуратури до суду з даним позовом зазначає, що спір стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`я населення, у тому числі дітей, так як на даний час на території України проходять бойові дії та наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Подання даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей».

З наведених підстав прокурор просив позов задовольнити.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово. Залучено як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Міністерство освіти і науки України.

30.10.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей», у якому відповідач з позовними вимогами не погоджується та вказує, що із долучених до позовної заяви документів встановлено, що власником спірного приміщення є держава, в особі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. Доказів того, що вказане приміщення передане на баланс відповідача, як юридичної особи, не надано. Відповідачем неодноразово повідомлялося ГУ ДСНС України в Тернопільській області про відсутність фінансування зі сторони власника приміщення на утримання укриття. Відтак стверджує, що позов заявлено до неналежного відповідача.

Окрім цього зауважує, що позивач не довів належним чином у чому саме полягає шкода, завдана державі, та не навів належних підстав, відповідно до яких керівник Теребовлянської прокуратури є належним позивачем у справі.

З огляду на викладене просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі (а.с.178-179).

25.10.2023 судом отримано пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Міністерства освіти і науки України. У поясненнях, серед іншого, зазначено, що відповідно до узагальнених відомостей про наявний фонд захисних споруд цивільного захисту державної форми власності, які належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України та листа Департаменту освіти і науки Тернопільської обласної військової адміністрації від 14.11.2022 №09-01/2581-04.13 протирадіаційне укриття №74636, що знаходиться за адресою: вул. Д. Галицького, 106, смт. Підволочиськ, Тернопільський район, Тернопільська область (балансоутримувач ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей»), на обліку у Міністерстві освіти і науки України не перебуває.

Також вказано, що згідно пунктів 2, 3 Плану основних заходів цивільного захисту Міністерства освіти і науки України на 2023 рік, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.05.2023 №589, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київській міській військовим адміністраціям, закладам освіти, підприємствам, установам та організаціям, що належать до сфери управління МОН поставлені завдання щодо: забезпечення утримання в постійній готовності до використання за призначенням ЗСЦЗ, призначених для укриття учасників освітнього процесу, працівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління МОН; вжиття заходів до нарощування та задоволення потреб фонду ЗСЦЗ шляхом створення об`єктів фонду ЗСЦЗ, зокрема швидкоспоруджуваних, та споруд подвійного призначення під час будівництва, огляду (обстеження) та взяття на облік як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів об`єктів різного призначення, що експлуатуються, облаштування фортифікаційних споруд як найпростіших укриттів.

Крім того, листами Міністерства освіти і науки України від 16.05.2023 № 1/6900-23 «Про організацію та проведення заходів з питань безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу на час літніх канікул» та від 17.05.2023 № 1/6990-23 «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 року» керівникам, органів управління освітою, закладів вищої освіти, що належать до сфери управління МОН запропоновано: утримувати наявні укриття фонду ЗСЦЗ в готовності до використання за призначенням та у разі оголошення сигналу «Повітряна тривога» забезпечити розміщення персоналу закладів освіти та здобувачів освіти відповідно до затверджених алгоритмів (інструкцій); продовжити роботу щодо забезпечення закладів освіти об`єктами фонду ЗСЦЗ шляхом облаштування існуючих та будівництва нових ЗСЦЗ закладів освіти із застосуванням проектів повторного використання або за індивідуальними проектними рішеннями.

Представник третьої особи просить врахувати надані пояснення при розгляді справи по суті (а.с.187-190).

13.11.2023 до суду від керівника Теребовлянської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив, у якій вказано, що відповідно до листа ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» від 21.07.2023 за вих. № 98, протирадіаційне укриття №74636 перебуває на балансі вказаного навчального закладу, чим спростовується заперечення відповідача про те, що позивачем не подано доказів того, що ця споруда передана на баланс відповідача. Крім того, усі акти та приписи про констатацію та усунення порушень, які стосуються цього укриття, були видані для виконання саме ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» як балансоутримувачу приміщення. Тобто позов заявлено до належного відповідача.

Не вважає обґрунтованими посилання відповідача на звернення до ГУ ДСНС в Тернопільській області щодо відсутності фінансування зі сторони власника приміщення на утримання укриття. Обставина відсутності фінансування не є такою, що звільняє балансоутримувача протирадіаційного укриття від виконання обов`язку забезпечення належного стану такого укриття для використання за призначенням.

Щодо обґрунтованості звернення прокурора з позовом, представник прокуратури зазначає, що спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії. Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі №820/4717/16.

Крім того, як зазначається безпосередньо у позовній заяві, представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. У даному випадку прокурор звертається до суду в інтересах держави в особі уповноваженого органу - ГУ ДСНС в Тернопільській області про зобов`язання відповідача привести у готовність споруду цивільного захисту.

Обраний прокурором спосіб захисту права спрямований на захист інтересів держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, на спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані (а.с.204-209).

Суд, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

На території Підволочиської територіальної громади Тернопільського району Тернопільської області по вул. Д. Галицького, 106 в смт. Підволочиськ Тернопільської області розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №74636, що розташоване у приміщенні навчального корпусу ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей».

Власником комплексу будівель та споруд, розташованих за адресою: смт. Підволочиськ, вул. Д. Галицького, 106, є держава в особі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, що вбачається з свідоцтва на право власності на нерухоме майно, виданого 25.01.2012 (а.с.58). На підставі державного акта від 12.10.2012 серії ЯЯ №297686 на право постійного користування земельною ділянкою, ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» є постійним користувачем земельної ділянки площею 1,4292 га, що розташована в смт. Підволочиськ, вул. Д. Галицького, 102, 106, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (а.с.60-61).

Згідно технічного паспорта на захисну споруду цивільного захисту та облікової картки, протирадіаційне укриття №74636 вбудоване в приміщення навчального корпусу ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей», що розташований по вул. Д. Галицького, 106 в смт. Підволочиськ (частина цокольного поверху). Згідно облікової картки, дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 100 осіб загальною площею 100 кв.м, споруда прийнята в експлуатацію в 1977 році (а.с.37-42).

Відповідно до листа ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» від 21.07.2023 №98, протирадіаційне укриття № 74636 перебуває на балансі вказаного навчального закладу (а.с.30).

Протягом 2021-2023 років проводилися перевірки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №74636 до використання.

Так, Тернопільським районним управлінням Головного управління ДСНС України у Тернопільській області 03.11.2021 проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 74636, що розташоване за адресою: смт. Підволочиськ, вул. Д. Галицького, 106. Відповідно до акта, складеного за результатами проведення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №74636 від 03.11.2021, встановлено, що протирадіаційне укриття не готове до використання за призначенням (а.с.46-49).

10.02.2022 Тернопільським районним управлінням ГУ ДСНС у Тернопільській області проведено позаплановий захід державного нагляду щодо дотримання ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Як вбачається зі змісту акта №59 від 10.02.2022, захисні споруди цивільного захисту (ПРУ) не готові до використання за призначенням (а.с.110-124).

Тернопільським районним управлінням ГУ ДСНС у Тернопільській області 10.02.2022 виконувачу обов`язків директора ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» ОСОБА_1 видано припис №37 про усунення до 10.03.2022 порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки щодо ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей». Зокрема, вказано про необхідність приготувати захисну споруду цивільної оборони (ПРУ) до використання за призначенням (а.с.107-109).

Однак порушення дирекцією навчального закладу не усунуто.

22.08.2022 Тернопільським районним управлінням ГУ ДСНС у Тернопільській області проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №74636. Згідно акта оцінки повторно констатовано, що укриття не готове до використання за призначенням (а.с.50-53).

03.06.2023 комісією, за участю представника відділу цивільного захисту Тернопільського районного ГУ ДСНС України в Тернопільській області та директора ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» проведено оперативний огляд об`єкта - ПРУ № 74636 щодо можливості його використання для укриття населення. Відповідно до акта огляду, ПРУ №74636 не придатне до укриття (а.с.32-33).

У подальшому, 23.08.2023 комісією за участю представника відділу цивільного захисту Тернопільського районного управління ГУ ДСНС України в Тернопільській області, повторно оцінено стан готовності ПРУ №74636. Як вбачається із відповідного акта, захисну споруду оцінено як неготову до використання за призначенням, оскільки встановлено, що вхід в укритя захаращений, відсутні системи вентиляції, відсутні баки для питної води, відсутня каналізаційна система, система електропостачання потребує ремонту та ряд інших порушень (а.с.54-57).

У відповідь на запит прокуратури від 05.09.2023 №54/2-2531 ВИХ-23 (а.с.34-35), ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» у листі від 12.09.2023 повідомив, що станом на даний час укриття і надалі не приведено у стан готовності, оскільки відсутні кошти (а.с.36).

ГУ ДСНС України у Тернопільській області, розглянувши лист Теребовлянської окружної прокуратури щодо проведення перевірки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття - №74636), балансоутримувачем якого є ДНЗ "Підволочиський професійний ліцей", у листі від 14.09.2023 повідомило, що останні заходи державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки ДНЗ "Підволочиський професійний ліцей", проведено 10.02.2022. За результатами позапланової перевірки, керівника даного суб`єкта господарювання притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу за статтею 188-8 КУпАП.

Також вказано, що приведення захисних споруд цивільного захисту у готовність покладається на їх балансоутримувачів відповідно до наказу МВС України від 09.07.2018 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за №879/32331 (аю.с.105-106).

Вважаючи бездіяльність ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» щодо неналежного утримання протирадіаційного укриття №74636, розташованого в приміщенні навчального корпусу за адресою: вул. Д. Галицького, 106, смт. Підволочиськ Тернопільської області, та щодо не приведення його у відповідність до вимог законодавства протиправною, керівник Теребовлянської окружної прокуратури звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 КАС України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03.12.2019 у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 19.09.2019 у справі №815/724/15, від 17.10.2019 у справі №569/4123/16-а).

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.

У даному випадку, обґрунтовуючи інтереси держави прокурор, зазначає, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення, у тому числі дітей, так як на даний час на території України проходять бойові дії та наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Внаслідок бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та жителів територіальної громади.

Подання прокуратурою даної позовної заяви обумовлено необхідністю захисту інтересів держави в умовах збройної агресії, підвищення її обороноздатності та спрямоване на захист життя та здоров`я людей через спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.

У даному випадку спеціально уповноваженим державою органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Тернопільській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття №74636, ГУ ДСНС України у Тернопільській області з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 Про введення воєнного стану в Україні, не вжито необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача даного об`єкта вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Отже, суд вважає наявними передбачені частиною третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

У зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 № 451/2023, від 06.11.2023 №734/2023 продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, востаннє з 05 години 30 хвилин 16.11.2023 строком на 90 діб.

Цивільний захист населення є складовою режиму воєнного стану, який введений в Україні.

Відповідно до статті 2 Закону України Про оборону України оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України Про оборону України підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Пунктом 2 частини першої статті 21 Кодексу визначено, що громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 32 Кодексу).

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктами 10, 11 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

На даний час, у період коли в Україні діє воєнний стан, захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №74636, що знаходиться у приміщенні навчального корпусу ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» за адресою: вул. Д. Галицького, 106, смт. Підволочиськ Тернопільської області, перебуває в стані не готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, а відповідач не вживає заходів для приведення укриття у відповідність до вимог законодавства, чим допускає протиправну бездіяльність.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №74636 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Оскільки суд встановив протиправну бездіяльність ДНЗ «Підволочиський професійний ліцей» щодо не приведення протирадіаційного укриття №74636 у придатний стан для використання за цільовим призначенням, то до задоволення підлягає і похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача вжити організаційних заходів щодо приведення протирадіаційного укриття №74636, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Теребовлянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі ГУ ДНС з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області є обґрунтованими, позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи. Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов керівника Теребовлянської окружної прокуратури (вулиця 22 Січня, 14, місто Теребовля, Тернопільська область, 48100, код ЄДРПОУ 02910098) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (вулиця Лесі Українки, 6, місто Тернопіль, 46011, код ЄДРПОУ 38535547), до Державного навчального закладу "Підволочиський професійний ліцей" (вулиця Д.Галицького, 106, селище міського типу Підволочиськ, Тернопільська область, 47800, код ЄДРПОУ 02547627), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Міністерство освіти і науки України (проспект Перемоги, 10, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 38621185), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Державного навчального закладу "Підволочиський професійний ліцей" щодо не приведення у стан готовості до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 74636, що знаходиться у приміщенні навчального корпусу Державного навчального закладу "Підволочиський професійний ліцей" за адресою: вул. Д. Галицького, 106, смт. Підволочиськ, Тернопільська область.

Зобов`язати Державний навчальний заклад «Підволочиський професійний ліцей» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 74636, що знаходиться у приміщенні навчального корпусу Державного навчального закладу "Підволочиський професійний ліцей" за адресою: вул. Д. Галицького, 106, смт. Підволочиськ, Тернопільська область.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 22 листопада 2023 року.

СуддяЧепенюк О.В.

Джерело: ЄДРСР 115108547
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку