open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98

_________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

м. Хмельницький

"08" листопада 2023 р. Справа № 924/707/23

Господарський суд Хмельницької області у складі

судді Крамара С.І., при секретарі судового засідання Загродській М.А., розглянувши матеріали

за позовом Керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органів, уповноважених державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

1) Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький

2) Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький

3) Старосинявської селищної ради, смт Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області

до:

1) Старосинявської районної організації українського товариства мисливців і рибалок, смт Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області

2) Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок в особі Філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок

про зобов`язання повернути водний об`єкт та земельну ділянку водного фонду

Представники сторін:

від позивача1: Ступка Г.М. - згідно виписки з ЄДР;

від позивача2: не з`явились;

від позивача3: не з`явились;

від відповідача1 та відповідача2: Остапець В.Д. - згідно виписки з ЄДР;

від прокуратури: Русецька О.В. - згідно посвідчення №072523 від 01.03.23.

В судовому засіданні, відповідно до ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі, стислий виклад позицій сторін.

28.06.2023 на адресу Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органів, уповноважених державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: 1) Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м.Хмельницький; 2) Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації, м.Хмельницький; 3) Старосинявської селищної ради, смт.Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області до: 1) Старосинявської районної організації українського товариства мисливців і рибалок, смт.Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області; 2) Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок в особі Філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок про зобов`язання повернути Старосинявській селищній територіальній громаді в особі Старосинявської селищної ради водний об`єкт та земельну ділянку водного фонду, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", що знаходиться на території Старосинявської селищної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, загальною площею 147 га.

Ухвалою суду від 20.07.2023 судом прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №924/707/23 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

03.10.2023 у підготовчому засіданні суд постановив ухвалу, із занесенням до протоколу судового засідання, якою, відповідно до ст.185 ГПК України, закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

Прокурор у судовому засіданні наполягає на задоволенні позовних вимог. Посилається на те, що Старосинявська селищна рада, приймаючи рішення №19 від 30.01.2002 "Про надання водоймища "Христосово" в користування", а також, укладаючи в подальшому на підставі вказаного рішення Угоду щодо надання в користування ділянки водного фонду від 12.02.2002, фактично вийшла за межі своєї компетенції, оскільки не мала права розпоряджатися вищевказаною земельною ділянкою.

Старосинявська районна організація УТМР та філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР (Старосинявське мисливсько-рибальське господарство) згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також Статутів, не є суб`єктами, що належать до державної або комунальної власності, як зазначено у ч.2 ст.92 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), а тому не могли набути право постійного користування земельними ділянками, зокрема земельною ділянкою водного фонду, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський".

На час прийняття рішення сесії Старосинявської селищної ради від 30.01.2002 №19 та укладення Угоди від 12.02.2002, у Старосинявської районної організації УТМР та Старосинявского мисливсько-рибальського господарства (філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР) згідно з вимогами Земельного кодексу України могло виникнути право користування землею лише на умовах оренди, тобто право на строкове платне користування.

Представник Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м.Хмельницький позовні вимоги прокурора підтримав з підстав, викладених прокурором у позовній заяві.

Департамент природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації, м.Хмельницький пояснень по суті спору не подав.

Старосинявська селищна рада, смт.Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області просить суд розглядати справу без участі свого представника. Позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

Відповідачі - Старосинявська районна організація українського товариства мисливців і рибалок, смт.Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області та Хмельницьке мисливсько-рибальське виробниче підприємство Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок в особі Філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок смт.Стара Синява проти позовних вимог заперечують. Посилаються на те, що спірну земельну ділянку було передано в користування з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства та захисту інтересів держави.

Судом враховується, що згідно статей 42, 46 Господарського процесуального кодексу України участь сторони у судовому засіданні є її правом. При цьому, норми вказаної статті зобов`язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Судом також враховано, що розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту. З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків у цивільних справах є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи "Федіна проти України" від 02.09.2010р., "Смірнова проти України" від 08.11.2005р., "Матіка проти Румунії" від 02.11.2006р., "Літоселітіс проти Греції" від 05.02.2004р.)

Одночасно, застосовуючи відповідно до ч.1 ст.3 Господарського процесуального кодексу України, ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" при розгляді справи ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п.35 рішення від 07.07.1989р. Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).

З огляду на наведене, зважаючи на належне повідомлення сторін про час та місце розгляду справи, вимоги розумності строку судового розгляду, суд приходить до висновку, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами.

Розглядом матеріалів справи встановлено таке.

На території Старосинявської селищної територіальної громади Хмельницького (Старосинявського) району Хмельницької області розташований гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський" площею 147га, який є об`єктом природно-заповідного фонду України, що охороняється як національне надбання на підставі рішення другої сесії Хмельницької обласної ради №7 від 28.10.1994 "Про розширення природно-заповідного фонду області".

Рішенням сесії Старосинявської селищної ради "Про надання водоймища "Христосово" в користування" Старосинявській районній організації мисливців та рибалок (УТМР) надано в користування водоймище "Христосово" (площу, строк надання водоймища в користування, інші умови передання у користування не зазначено).

12.02.2002, на підставі вказаного рішення, Старосинявською селищною радою укладено з Старосинявським мисливсько-рибальським господарством Угоду щодо надання в користування ділянки водного фонду, (площа земельної ділянки та водного об`єкта, строк надання в користування, інші умови передання у користування не зазначено).

Згідно із пунктами 1, 2 вказаної Угоди, Старосинявська селищна рада передає в користування заказник місцевого значення "Христосів" з ціллю дотримання вимог природоохоронного законодавства, Старосинявське мисливсько-рибальське господарство приймає в користування водоймище "Христосів" та зобов`язується дотримуватись природоохоронних норм, оберігати від нанесення шкоди природоохоронні та водоохоронні насадження та гідротехнічні споруди водойми (площу земельної ділянки, водного об`єкта, що надано в користування, строк надання в користування, інші умови передання у користування не зазначено).

Пунктом 3 вказаної Угоди визначено, що вона діє до укладення договору оренди згідно із законодавством.

На підставі рішення сесії Старосинявської селищної ради від 30.01.2002 №19 та Угоди від 12.02.2002, до даного часу у безоплатному користуванні Старосинявської районної організації українського товариства мисливців і рибалок та філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок перебував водний об`єкт та, відповідно, земельна ділянка водного фонду площею 147га, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду, а саме гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", який створений рішенням другої сесії Хмельницької обласної ради №7 від 28.10.1994, що знаходиться на території Старосинявської селищної територіальної громади Хмельницького (Старосинявського) району Хмельницької області.

Вказане також підтверджується заявою голови Старосинявської районної організації мисливців та рибалок від 29.01.2002, листами Старосинявської районної організації УТМР від 27.03.2023 №03, Хмельницької обласної організації УТМР від 07.06.2023 №22-01-105, Старосинявської селищної ради від 21.04.2023 №892.

Згідно інформації Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок від 07.06.2023 №22-01-106 Старосинявська районна організація українського товариства мисливців і рибалок (УТМР) на час укладення Угоди була відокремленим підрозділом Хмельницької обласної організації УТМР і діяла на підставі єдиного Статуту УТМР. Свою господарську діяльність вела через створене Старосинявське мисливсько-рибальське господарство (на даний час філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок), яке було і залишається в складі Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР.

Відповідно до Проєкту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту смт.Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області.

Відповідно до листа Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 28.03.2023 №979/281-23 документація щодо передачі у користування Старосинявській районній організації УТМР земельної ділянки, що розташована в межах заказника місцевого значення "Христосівський" відсутня.

За інформацією Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 07.06.2023 №2050/281-23 згідно Книги записів (реєстрації) Державних актів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) на території Старосинявської селищної ради відсутні записи щодо реєстрації Угоди щодо надання в користування ділянки водного фонду від 12.02.2002, укладеної між Старосинявською селищною радою та Старосинявським мисливсько-рибальським господарством, згідно якої надано в користування (оренду) водний об`єкт площею 147га, який відноситься до природно-заповідного фонду, а саме гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський".

Відповідно до листа Старосинявської селищної ради від 27.03.2023 №732 договір оренди на водний об`єкт та земельну ділянку, що розташовані в межах заказника місцевого значення "Христосівський" з метою передання їх у користування Старосинявській районній організації УТМР не укладався.

Згідно інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 30.03.2023 №6142/5/22-01-04-01-12 Старосинявською районною організацією УТМР (код ЄДРПОУ 34638923) подано податкові декларації з плати за землю та задекларовано орендну плату за період 2013-2023 років стосовно земельної ділянки площею 0,0533га. Інформація щодо використання Старосинявською районною організацією УТМР (код ЄДРПОУ 34638923) земельної ділянки, що розташована в межах заказника місцевого значення "Христосівський" в переліку задекларованих земельних ділянок відсутня.

Відповідно до інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 06.06.2023 №9225/5/22-01-04-03-12 Старосинявська районна організація УТМР (код ЄДРПОУ 34638923) включена до Реєстру неприбуткових установ (організацій) рішенням від 05.12.2016 №1622164600056.

На території гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський" площею 147га, який є об`єктом природно-заповідного фонду України, розташований глибокий став з прозорою водою до якого прилягають болота та мочарі, що підтверджується рішенням другої сесії Хмельницької обласної ради №7 від 28.10.1994 "Про розширення природно-заповідного фонду області", Положеннями про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський", затвердженими наказами Державного управління екології та природних ресурсів в Хмельницькій області від 04.09.2003 №44 та Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 01.06.2022 №25-од, охоронними зобов`язаннями від 04.11.2011№379 та від 02.06.2022 №50.

Відповідно до Проєкту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", в склад земельної ділянки природно-заповідного фонду входить водний об`єкт (ставок) площею 64,3114га.

Відповідно до п.п.1.1-1.4 Положення "Про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський", затвердженого наказом Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 01.06.2022 №25-од, заказник входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлений особливий режим охорони, збереження і використання.

Пунктом 3.1 Положення про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський" визначено режим території та режим охорони заказника, де заборонена будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням заказника, передбаченим цим Положенням, загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі: меліоративні та будь-які інші роботи, що можуть призвести до зміни гідрологічного режиму заказника; будь-які порушення природного стану водойм; порушення режиму водоохоронних зон та прибережних смуг; будь-яке засмічення та забруднення території заказника та його водних об`єктів; турбування, знищення та відлов диких тварин, що мешкають у заказнику; перебування на території заказника з усіма видами вогнепальної зброї (крім осіб, що відносяться до служби охорони), знаряддями лову тварин та недозволеними до використання знаряддями лову риби: використання катерів та моторних човнів; організація таборів, місць відпочинку, стоянок автотранспорту та човнових стоянок, розведення вогнищ; використання земельних ділянок території заказника не за цільовим призначенням; мисливство; інші види господарської діяльності, що можуть призвести до деградації та зміни первісного стану рідкісних фітоценозів, що охороняються, порушення природних зв`язків та ходу природних процесів, втрати наукової, господарської та естетичної цінності комплексу, що охороняється, надання у господарське використання окремих земельних і водних ділянок та інше.

Аналогічні обмеження були встановлені у Положенні "Про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський", затвердженого наказом Державного управління екології та природних ресурсів в Хмельницькій області від 04.09.2003 №44.

Вказані обмеження визначені у охоронних зобов`язаннях від 04.11.2011 №379 та від 02.06.2022 №50, наданих Старосинявській селищній раді.

Згідно листа Старосинявської районної організації УТМР від 26.05.2023 №05 остання здійснює свою діяльність відповідно до єдиного Статуту "Громадської організації "Українське товариство мисливців і рибалок", затвердженого XII з`їздом УТМР 07.05.1991, зі змінами та доповненнями.

Відповідно до п.1.1. Статуту, Громадська організація "Українське товариство мисливців і рибалок" є неприбутковою громадською організацією, яка об`єднує громадян на основі спільності інтересів своїх членів для реалізації мети та завдань, передбачених Статутом.

Діяльність Громадської організації "Українське товариство мисливців і рибалок" поширюється на всю територію України. Вона має всеукраїнський статус та відокремлені підрозділи у всіх адміністративно-територіальних одиницях (пункт 1.9. Статуту).

Відокремлені підрозділи (місцеві осередки) Товариства, які діяли із статусом юридичної особи на день введення в дію Закону України "Про громадські об`єднання", зберігають такий статус за рішенням з`їзду Товариства. Відокремлені підрозділи товариства зі статусом юридичних осіб в своїй діяльності керуються єдиним Статутом Українського товариства мисливців і рибалок (пункт 1.11. Статуту).

Районні організації УТМР, які зберегли статут юридичних осіб згідно із Статутом можуть мати самостійний баланс, рахунки в банківських установах, печатку, штамп із своїм найменуванням, а також закріплене за ними майно (п.1.12 Статуту).

Відповідно до розділу 2 Статуту УТМР здійснює, зокрема, організацію та проведення полювання, любительського і спортивного рибальства для членів Товариства, а також іноземних мисливців і приватних осіб в наданих у користування угіддях; організацію стендового спорту; вивчення та впровадження передового досвіду у вказаних видах діяльності, захист інтересів членів Товариства тощо.

Відповідно до Статуту Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР, затвердженого постановою президії ради Хмельницької обласної організації УТМР від 05.10.2017 (протокол №08), на підставі якого здійснює свою діяльність Старосинявське мисливсько-рибальське господарство (філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР), Хмельницьке МРВП об`єднує 6 господарств, у тому числі Старосинявське районне мисливсько-рибальське господарство.

Відповідно до розділу 2 Статуту МРВП головною метою діяльності підприємства є підвищення економічної ефективності ведення мисливсько-рибальського господарства в закріплених угіддях, покращення задоволення попиту членів Товариства в полюванні та рибальстві, створення необхідних послуг для культурного відпочинку, їх торгівельного обслуговування та пошук інших джерел надходження коштів.

Зокрема, МРВП надає платні послуги на право полювання та рибної ловлі в закріплених угіддях, здійснює будівництво мисливсько-рибальських баз, мисливських магазинів, спортивних комплексів, створює необхідні умови для полювання іноземних мисливців в угіддях МРВП, сприяє розвитку і зміцненню матеріальної бази мисливсько-рибальських господарств за рахунок іноземного туризму тощо.

Аналогічні цілі закріплені і у Статуті Хмельницького МРВП Хмельницького товариства мисливців і рибалок, затвердженого постановою президії Хмельницької обласної ради Українського товариства мисливців і рибалок, протокол від 20.05.1999 №3/4.

Відповідно до листа Сектору у Хмельницькій області Державного агентства водних ресурсів України №254/ХМ/21-23 від 26.06.2023 Старосинявській районній організації УТМР, Старосинявському мисливсько-рибальському господарству (в т.ч. філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР) та Хмельницькій обласній організації УТМР дозвіл на спеціальне водокористування не видавався.

Згідно інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області від 06.06.2023 №931 відповідно до Порядку ведення державного обліку водокористування, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2015 №78 звіт про використання води за формою №2 ТП-водгосп (річна) Старосинявською районною організацією УТМР за 2017-2022 звітні роки не подавався.

Згідно інформації Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 06.06.2023 №06-101-1787/23 Департаментом не погоджувались та не видавались дозволи на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також не затверджувались та не погоджувались ліміти на використання природних ресурсів у межах гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський" по Старосинявській районній організації УТМР чи Хмельницькій обласній організації УТМР.

Відповідно до пояснень старшого єгеря Остапця В.Д. та єгеря Дацкова М.Г. Старосинявської районної організації УТМР на підставі Угоди від 12.02.2002 у Старосинявській районній організації УТМР перебуває у користуванні гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський" на водному об`єкті якого здійснюється любительське та спортивне рибальство у денний та нічний час доби, ціна квитка від 50 до 200 грн. з особи.

Відповідно до витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходження юридичної особи Старосинявської районної організації УТМР (34638923) за адресою: пров. Шкільний, буд. 1, смт.Стара Синява, Хмельницький (Старосинявський) район Хмельницької області, а місцезнаходження юридичної особи філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок за адресою: пров.Шкільний, буд.1, смт.Стара Синява, Хмельницький (Старосинявський) район Хмельницької області.

Аналізуючи докази, оцінюючи їх в сукупності, судом приймається до уваги таке.

У відповідності до ратифікованої Законом України від 17.07.2007 року Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (п.1 ст.6) кожен має право на справедливий та публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Відповідно до ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 19 Земельного кодексу України визначено категорії земель за основним цільовим призначенням, серед яких землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі водного фонду.

Статтею 58 Земельного кодексу України визначено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті зокрема морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами тощо.

Відповідно до рішення другої сесії Хмельницької обласної ради №7 від 28.10.1994 "Про розширення природно-заповідного фонду області" на території Старосинявської селищної територіальної громади Хмельницького (Старосинявського) району Хмельницької області розташований гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський" площею 147га, який є об`єктом природно-заповідного фонду України та в межах якого розташований глибокий став з прозорою водою до якого прилягають болота та мочарі. Цей водний комплекс відіграє виключно важливу роль для підтримання водного балансу в регіоні та має пізнавальне і освітньо-виховне, естетичне та історико-культурне значення.

Згідно положень ст.94 Водного кодексу України (яка була чинна також на момент виникнення спірних правовідносин) водні об`єкти, віднесені у встановленому законодавством порядку до територій та об`єктів природно-заповідного фонду, охороняються та використовуються відповідно до вимог, встановлених Законом України "Про природно-заповідний фонд України".

На водних об`єктах, віднесених до природно-заповідного фонду, забороняється здійснення будь-якої діяльності, що суперечить їх цільовому призначенню.

Статтею 44 Земельного кодексу України, ст.3 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.

Відповідно до ст.25 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (у редакції на час створення заповідного об`єкта, винесення рішення, а також укладення Угоди про надання у користування) заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів.

Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський" знаходиться на землях комунальної власності Старосинявської селищної ради на території Старосинявської селищної територіальної громади Хмельницького (Старосинявського) району.

Статтею 43 Земельного кодексу України, ч.1 ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Згідно з ч.2 ст.45 Земельного кодексу України порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань (ст.60 Закону України "Про природно-заповідний фонд України").

Згідно ст.26 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) на території заказника обмежується або забороняється діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник. Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Статтею 26 цього ж Закону (в чинній редакції) визначено, що на територіях заказників забороняються рубки головного користування, суцільні, прохідні, лісовідновні та поступові рубки, видалення захаращеності, а також полювання та інша діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник. Окрім цього, власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Статтею 8 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" визначено основні засоби збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду серед яких: встановлення заповідного режиму; додержання вимог щодо охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду під час здійснення господарської, управлінської та іншої діяльності; розробки проектної і проектно-планувальної документації, землевпорядкування, лісовпорядкування, здійснення оцінки впливу на довкілля; здійснення державного та громадського контролю за додержанням режиму їх охорони та використання; проведення інших заходів з метою збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду тощо.

Відповідно до ч.4 ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд" межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до Проєкту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту смт.Стара Синява Хмельницького району Хмельницької області.

Станом на 01.01.2002 Земельний кодекс України набув чинності в новій редакції.

Згідно законодавчих вимог, земельна ділянка водного фонду, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський" та знаходиться за межами населеного пункту смт.Стара Синява Хмельницького району (колишнього Старосинявського району) Хмельницької області на момент прийняття вищевказаного рішення Старосинявською селищною радою та укладення вищевказаної Угоди в силу вимог ст.ст.83, 84 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) перебувала у державній власності.

Повноваженнями щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою, яка знаходилась за межами населеного пункту смт.Стара Синява та перебувала у державній власності, а зокрема щодо надання її в користування, у тому числі на умовах оренди, згідно вимог ст.ст.122, 124, 125 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на той час була наділена лише Хмельницька обласна державна адміністрація.

Отже, Старосинявська селищна рада, приймаючи рішення №19 від 30.01.2002 "Про надання водоймища "Христосово" в користування", а також укладаючи в подальшому на підставі вказаного рішення Угоду щодо надання в користування ділянки водного фонду від 12.02.2002, фактично вийшла за межі своєї компетенції, оскільки не мала права розпоряджатися вищевказаною земельною ділянкою.

Статтями 92, 93 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) видами права користування землею було визначено право постійного користування або право оренди земельної ділянки.

Право постійного користування земельної ділянки характеризується обмеженим суб`єктним та об`єктним складом. Об`єктом права постійного користування, відповідно до ч.1 ст.92 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) є земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності. Суб`єктами права постійного користування відповідно до ч.2 ст.92 Земельного кодексу України можуть бути лише підприємства, установи та організації, що належать до державної або комунальної власності.

Враховуючи, що Старосинявська районна організація УТМР та філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР (Старосинявське мисливсько-рибальське господарство) згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також Статутів останні не є суб`єктами, що належить до державної або комунальної власності, вони не могли набути право постійного користування земельними ділянками, а зокрема земельною ділянкою водного фонду, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський".

Як наслідок, на час прийняття вищевказанюго рішення сесії Старосинявської селищної ради та укладення вищевказаної Угоди, у Старосинявської районної організації УТМР та Старосинявського мисливсько-рибальського господарства (філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР) згідно з вимогами Земельного кодексу України могло виникнути право користування землею лише на умовах оренди, тобто право на строкове платне користування.

У відповідності до ст.124 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

При цьому, згідно ст.125 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його реєстрації.

Статтею 126 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Згідно ст.7 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на час винесення рішення від 30.01.2002) та укладення Угоди про надання в користування ділянки водного фонду від 12.02.2002 орендарі набувають права на оренду земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, цим та іншими законами України та договором оренди землі.

Відповідно до ст.13 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) договір оренди земельної ділянки укладається у письмовій формі. Невід`ємною частиною договору оренди є план (схема) земельної ділянки. Договір оренди земельної ділянки посвідчується нотаріально за її місцезнаходженням.

Однак, судом встановлено, що земельну ділянку передано на підставі Угоди про надання в користування ділянки водного фонду від 12.02.2002, яка не пройшла державну реєстрацію та нотаріальне посвідчення.

Судом враховується, що відповідно до листа Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 28.03.2023 №979/281-23 документація щодо передачі у користування Старосинявській районній організації УТМР земельної ділянки, що розташована в межах заказника місцевого значення "Христосівський" відсутня.

За інформацією Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 07.06.2023 №2050/281-23 згідно Книги записів (реєстрації) Державних актів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) на території Старосинявської селищної ради відсутні записи щодо реєстрації Угоди щодо надання в користування ділянки водного фонду від 12.02.2002, укладеної між Старосинявською селищною радою та Старосинявським мисливсько-рибальським господарством, згідно якої надано в користування (оренду) водний об`єкт площею 147га, який відноситься до природно-заповідного фонду, а саме гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський".

Відповідно до листа Старосинявської селищної ради від 27.03.2023 №732 договір оренди на водний об`єкт та земельну ділянку, що розташовані в межах заказника місцевого значення "Христосівський" з метою передання їх у користування Старосинявській районній організації УТМР не укладався.

Згідно положень ст.14 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); термін договору оренди; орендна плата (розмір, індексація, форми платежу, терміни та порядок внесення і перегляду); цільове призначення, умови використання і збереження якості землі; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження і обтяження щодо використання земельної ділянки; сторона (орендодавець чи орендар), яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.

Відсутність у договорі оренди однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, порушення вимог статей 4, 5, 6, 7, 9, 13, 15 цього Закону є підставою для відмови у державній реєстрації договору оренди згідно зі статтею 18 цього Закону, а також для визнання договору недійсним відповідно до законів України.

Угода про надання в користування ділянки водного фонду від 12.02.2002, укладена між Старосинявською селищною радою та Старисинявським мисливсько-рибальським господарством, не містить місця розташування, розміру переданої земельної ділянки, водного об`єкту, терміну дії договору, визначеної орендної плати, умов передання та повернення земельної ділянки, водного об`єкту, існуючих обмежень і обтяжень щодо використання земельної ділянки, інформації про сторону, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини, відповідальності сторін, що прямо суперечить вимогам земельного законодавства діючого на момент виникнення спірних правовідносин.

Таким чином, зазначену Угоду укладено всупереч вимогам, визначеним ст.124, 125, 126 Земельного кодексу України та Законом України "Про оренду землі" (в редакціях чинних на момент виникнення спірних правовідносин) та не можна вважати укладеною.

Згідно статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з ст.13 Закону України "Про оренду землі" (ст.12 Закону України "Про оренду землі" в редакції закону на час виникнення спірних правовідносин) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" (ч.2 ст.14 Закону України "Про оренду землі" в редакції закону на час виникнення спірних правовідносин) однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю, відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" (ст.19 Закону України "Про оренду землі" в редакції закону на час виникнення спірних правовідносин) - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно ст.ст.288.1-288.4 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Однак, згідно інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 30.03.2023 №6142/5/22-01-04-01-12 Старосинявською районною організацією УТМР (код ЄДРПОУ 34638923) подано податкові декларації з плати за землю та задекларовано орендну плату за період 2013-2023 років стосовно земельної ділянки площею 0,0533 га.

Інформація щодо використання Старосинявською районною організацією УТМР (код ЄДРПОУ 34638923) земельної ділянки, що розташована в межах заказника місцевого значення "Христосівський" в переліку задекларованих земельних ділянок відсутня.

Окрім цього, відповідно до інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 06.06.2023 №9225/5/22-01-04-03-12 від 06.06.2023 Старосинявська районна організація УТМР (код ЄДРПОУ 34638923) включена до Реєстру неприбуткових установ (організацій) рішенням від 05.12.2016 №1622164600056.

Пунктами 1 та 2 ч. 1 ст.43 Водного кодексу України до прав водокористувачів віднесено здійснення загального та спеціального водокористування, а також використання водних об`єктів на умовах оренди.

За змістом ст. 1 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" любительське рибальство або спортивне рибальство - це безоплатне добування (вилов) водних біоресурсів у порядку загального використання. В інших випадках любительське рибальство здійснюється на праві спеціального використання.

Відповідно до п.9 ст.44, ч.1 ст.49 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу та таке водокористування є платним.

Також, згідно положень ст.94 Водного кодексу України (яка була чинна також на момент виникнення спірних правовідносин) водні об`єкти, віднесені у встановленому законодавством порядку до територій та об`єктів природно-заповідного фонду, охороняються та використовуються відповідно до вимог, встановлених Законом України "Про природно-заповідний фонд України". На водних об`єктах, віднесених до природно-заповідного фонду, забороняється здійснення будь-якої діяльності, що суперечить їх цільовому призначенню.

Судом встановлено, що на території гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський" площею 147га, який є об`єктом природно-заповідного фонду України, розташований глибокий став з прозорою водою до якого прилягають болота та мочарі, що підтверджується рішенням другої сесії Хмельницької обласної ради №7 від 28.10.1994 "Про розширення природно-заповідного фонду області", Положеннями про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський", затвердженими наказами Державного управління екології та природних ресурсів в Хмельницькій області від 04.09.2003 №44 та Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 01.06.2022 №25-од, охоронними зобов`язаннями від 04.11.2011№379 та від 02.06.2022 №50.

Крім того, відповідно до Проєкту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", в склад земельної ділянки природно-заповідного фонду входить водний об`єкт (ставок) площею 64,3114 га.

Відповідно до листа Сектору у Хмельницькій області Державного агентства водних ресурсів України №254/ХМ/21-23 від 26.06.2023 Старосинявській районній організації УТМР, Старосинявському мисливсько-рибальському господарству (в т.ч. філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР) та Хмельницькій обласній організації УТМР дозвіл на спеціальне водокористування не видавався.

Згідно інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області від 06.06.2023 №931 відповідно до Порядку ведення державного обліку водокористування, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2015 №78 звіт про використання води за формою №2 ТП-водгосп (річна) Старосинявською районною організацією УТМР за 2017-2022 звітні роки не подавався.

Статтею 25 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (у редакції на час створення заповідного об`єкта, винесення рішення, а також укладення Угоди про надання у користування) заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Статтею 5 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що завдання, науковий профіль, особливості природоохоронного режиму та характеру функціонування, зокрема заказників визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону і затверджуються, зокрема органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на місцях - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.

Статтею 5 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (в чинній редакції) визначено, що завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим території об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються, зокрема: обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.

Відповідно до п.п 1.1-1.4 Положення "Про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський", затвердженого наказом Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 01.06.2022 №25-од, заказник входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлений особливий режим охорони, збереження і використання.

Пунктом 3.1 Положення про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський" визначено режим території та режим охорони заказника, де заборонена будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням заказника, передбаченим цим Положенням, загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі: меліоративні та будь-які інші роботи, що можуть призвести до зміни гідрологічного режиму заказника; будь-які порушення природного стану водойм; порушення режиму водоохоронних зон та прибережних смуг; будь-яке засмічення та забруднення території заказника та його водних об`єктів; турбування, знищення та відлов диких тварин, що мешкають у заказнику; перебування на території заказника з усіма видами вогнепальної зброї (крім осіб, що відносяться до служби охорони), знаряддями лову тварин та недозволеними до використання знаряддями лову риби: використання катерів та моторних човнів; організація таборів, місць відпочинку, стоянок автотранспорту та човнових стоянок, розведення вогнищ; використання земельних ділянок території заказника не за цільовим призначенням; мисливство; інші види господарської діяльності, що можуть призвести до деградації та зміни первісного стану рідкісних фітоценозів, що охороняються, порушення природних зв`язків та ходу природних процесів, втрати наукової, господарської та естетичної цінності комплексу, що охороняється, надання у господарське використання окремих земельних і водних ділянок та інше.

Аналогічні обмеження були встановлені у Положенні "Про гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівський", затвердженого наказом Державного управління екології та природних ресурсів в Хмельницькій області від 04.09.2003 №44.

Також вказані обмеження визначені у охоронних зобов`язаннях від 04.11.2011 №379 та від 02.06.2022 №50 наданих Старосинявській селищній раді.

Згідно листа Старосинявської районної організації УТМР від 26.05.2023 №05 остання здійснює свою діяльність відповідно до єдиного Статуту "Громадської організації "Українське товариство мисливців і рибалок", затвердженого XII з`їздом УТМР 07.05.1991 зі змінами та доповненнями.

Відповідно до п.1.1. Статуту Громадська організація "Українське товариство мисливців і рибалок" є неприбутковою громадською організацією, яка об`єднує громадян на основі спільності інтересів своїх членів для реалізації мети та завдань, передбачених Статутом.

Відповідно до розділу 2 Статуту УТМР здійснює зокрема, організацію та проведення полювання, любительського і спортивного рибальства для членів Товариства, а також іноземних мисливців і приватних осіб в наданих у користування угіддях; організацію стендового спорту; вивчення та впровадження передового досвіду у вказаних видах діяльності, захист інтересів членів Товариства, тощо.

Таким чином, визначені статутом повноваження УТМР не свідчать про можливість належного збереження гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський".

Відповідно до положень ст.9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а також на підставі дозволів. Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення (крім корисних копалин) здійснюється на підставі дозволів, що видаються місцевими радами за погодженням з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.

Згідно інформації Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 06.06.2023 №06-101-1787/23 Департаментом не погоджувались та не видавались дозволи на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також не затверджувались та не погоджувались ліміти на використання природних ресурсів у межах гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівськии" по Старосинявській районній організації УТМР чи Хмельницькій обласній організації УТМР.

Вказане, відповідно, виключає можливість закріплення за відповідачами водних об`єктів для спеціального водокористування чи в оренду з будь-якою метою.

Окрім цього, відповідно до заяви голови Старосинявської районної організації мисливців та рибалок від 29.01.2002 останній просив надати водоймище в межах гідрологічного заказника для надання послуг мисливцям та рибалкам, що не співпадає з метою функціонувавння заказника.

Також, відповідно до пояснень старшого єгеря Остапця В.Д. та єгеря Дацкова М.Г. Старосинявської районної організації УТМР на підставі Угоди від 12.02.2002 у Старосинявській районній організації УТМР перебуває у користуванні гідрологічний заказник місцевого значення "Христосівськии" на водному об`єкті якого здійснюється любительське та спортивне рибальство у денний та нічний час доби, ціна квитка від 50 до 200грн з особи.

Вказані обставини свідчать про порушення режиму території та особливої охорони об`єкту природно-заповідного фонду України гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", не збереження його природної та екологічної цінності.

Відповідно до ст.ст.15,16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Статтею 152 Земельного кодексу України встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до статей 317 і 319 Цивільного кодексу України саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею.

Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (ст. 391 Цивільного кодексу України).

Отже, суд вважає, що станом на даний час Старосинявська районна організація УТМР та філія "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації УТМР без законних підстав користуються водним об`єктом та земельною ділянкою водного фонду, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду загальною площею 147га, на території Старосинявської селищної територіальної громади. Водний об`єкт та земельна ділянка водного фонду, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський" підлягає поверненню Старосинявській селищній територіальній громаді в особі Старосинявської селищної ради.

Судом враховується, що пунктом 3 ст. 131-1 Конституції України визначено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

За правилами ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Старосинявська селищна рада листом від 23.06.2023 №1258 повідомила Летичівську окружну прокуратуру, що заходи реагування не вживалися та вживатись не будуть, у зв`язку із відсутністю необхідних документів.

Відповідно до листа Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 22.03.2023 №53/2-1117вих-23 порушення щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства при використанні об`єктів природно-заповідного фонду "Христосівський", який перебуває у користуванні Старосинявської районної організації УТМР упродовж 2019-2023 років не встановлювались. Листом від 15.06.2021 №1302/02/1 повідомила Летичівську окружну прокуратуру про відсутність коштів на сплату судового збору як причину невжиття заходів, що дає підстави прокурору вживати заходи представництва інтересів держави в суді.

Департамент природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації листом від 19.06.2023 №06-101-1881/23 повідомив окружну прокуратуру про те, що заходи не вживались, що дає підстави прокурору вживати заходи представництва інтересів держави в суді.

Таким чином, подання Летичівською окружною прокуратурою позовної заяви обумовлено необхідністю відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду.

Звернення прокурора до суду в цих спірних правовідносинах спрямоване саме на задоволення суспільної потреби у відновленні законності порушених інтересів держави, які полягають у дотриманні режиму охорони та використання об`єктів природно-заповідного фонду, запобігання використання земель природно-заповідного фонду у господарських та інших цілях фізичними/юридичними особами. Таким чином, враховуючи бездіяльність Старосинявської селищної ради, Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області та Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації протягом тривалого часу, наразі наявні достатні підстави для звернення до суду прокурора для захисту інтересів держави.

Окрім цього, Старосинявську селищну раду, Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області та Департамент природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації повідомлено про намір Летичівської окружної прокуратури звернутися до суду з даною позовною заявою в інтересах держави в особі останніх.

Доводи відповідачів судом не приймаються до уваги, оскільки спростовуються матеріалами справи та викладеними судом висновками. Їх посилання на те, що спірну земельну ділянку було передано в користування з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства та захисту інтересів держави не спростовує наявність порушень законодавства, допущених при наданні їм у користування спірної ділянки земельного і водного фонду.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідачів.

Керуючись ст. ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 231, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Зобов`язати Старосинявську районну організацію українського товариства мисливців і рибалок (ЄДРПОУ 34638923) та Хмельницьке мисливсько-рибальське виробниче підприємство Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок (ЄДРПОУ 30528569) в особі Філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок (ЄДРПОУ 41665919) повернути Старосинявській селищній територіальній громаді в особі Старосинявської селищної ради (ЄДРПОУ 04402824) водний об`єкт та земельну ділянку водного фонду, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення "Христосівський", що знаходиться на території Старосинявської селищної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, загальною площею 147 га.

Стягнути з Старосинявської районної організації українського товариства мисливців і рибалок (пров. Шкільний, буд. 1, смт. Стара Синява, Хмельницький район, Хмельницька область, 31400; код ЄДРПОУ 34638923) на користь Хмельницької обласної прокуратури (провулок Військоматський, 3, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ 02911102) 1 342,00грн (одну тисячу триста сорок дві гривні 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Стягнути з Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок (вул. Паркова, буд. 7/1, м. Хмельницький, 29013; код ЄДРПОУ 30528569) в особі Філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" Хмельницького мисливсько-рибальського виробничого підприємства Хмельницької обласної організації українського товариства мисливців і рибалок (пров. Шкільний, буд. 1, смт. Стара Синява, Хмельницький район, Хмельницька область, 31400; код ЄДРПОУ 41665919) на користь Хмельницької обласної прокуратури (провулок Військоматський, 3, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ 02911102) 1 342,00грн (одну тисячу триста сорок дві гривні 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати накази по справі після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 та пп.17.5 п.17 Розділу ХІ „Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складено 20.11.2023.

Суддя С.І. Крамар

Віддруков. 9 прим. :

1 - до справи;

2 - Керівнику Летичівської окружної прокуратури (вул. Слави, 8, м. Волочиськ, Хмельницька обл., 31200; let_oprok@khmel.gp.gov.ua) надісл. в ел.кабінет

3 - позивачу 1 - Державній екологічній інспекції (29000, м. Хмельницький, вул. Ів. Франка, 2/2; пошту khmeln@dei.gov.ua) надісл. в ел. кабінет

4 - позивачу 2 - Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької ОДА (29000, м. Хмельницький, вул. Свободи 70; 42814282@mail.gov.ua) надісл. в ел.кабінет

5 - позивачу 3 - Старосинявській селищній раді (31400, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, смт Стара Синява, вул. Ів. Франка, 8; inbox@ starosynjavska-gromada.gov.ua та selichna_ss@ukr.net) надісл. в ел.кабінет

6 - відповідачу 1 - Старосинявській районній організації українського товариства мисливців і рибалок (пров. Шкільний, буд. 1, смт. Стара Синява, Хмельницький район, Хмельницька область, 31400) надісл. реком. з повідом.

7,8 - відповідачу 2 - Хмельницькому мисливсько-рибальському виробничому підприємству (вул. Паркова, буд. 7/1, м. Хмельницький, 29013) надісл. реком. з повідом.; - Філії "Старосинявське мисливсько-рибальське господарство" ( пров. Шкільний, буд. 1, смт. Стара Синява, Хмельницький район, Хмельницька область, 31400) надісл. реком.

9 - Хмельницькій обласні прокуратурі, надісл. на е-пошту sekretariat@khmel.gp.gov.ua

Джерело: ЄДРСР 115030734
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку