open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

14 листопада 2023 рокум. ДніпроСправа № 620/11686/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисельова Є.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за позовною заявою адвоката Кошуби Миколи Олексійовича в інтересах ОСОБА_1 до 3 прикордонного загону імені Героя України полковника Євгенія Пікуса Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом адвоката Кошуби Миколи Олексійовича (далі представник позивача, Кошуба М.О.) в інтересах ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до 3 прикордонного загону імені Героя України полковника Євгенія Пікуса Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ) (далі відповідач, ВЧ НОМЕР_1 ), з такими вимогами:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині невжиття заходів щодо підготовки та не направлення необхідних документів та заяви ОСОБА_1 про призначення йому пенсії за вислугою років з урахуванням пільгової вислуги років до фінансово-економічного управління Адміністрації Державної прикордонної служби України з метою подальшого направлення до органів Пенсійного фонду України та призначення пенсії ОСОБА_1 за вислугу років;

- зобов`язати відповідача підготувати та направити необхідні документи та заяву ОСОБА_1 про призначення йому пенсії за вислугою років з урахуванням пільгової вислуги років до фінансово-економічного управління Адміністрації Державної прикордонної служби України з метою подальшого направлення до органів Пенсійного фонду України та призначення пенсії ОСОБА_1 за вислугу років.

В обґрунтування позову представник позивача зазначив, що позивач проходив службу в органах внутрішніх справ до 06.11.2015, у подальшому продовжив проходження служби у підрозділах Національної поліції в Луганській області (у період з 07.11.2015 по 30.11.2019 ). В подальшому, ОСОБА_1 проходив військову службу за контрактом в 3 прикордонному загоні імені Героя України полковника Євгенія Пікуса Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_1 ) у період з 28.05.2020 до 11.04.2023 на різних посадах.

Відповідно до наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) від 09.04.2023 №177 - ОС, позивача з 09.04.2023 було звільнено в запас за підпунктом «г» (через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) пункту 3, частини 5 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». Згідно вищевказаного наказу календарна вислуга років позивача на день звільнення становить 17 років 05 місяців 09 днів, пільгова вислуга років становить - 14 років 01 місяць 17 днів, а всього 31 рік 06 місяців 26 днів.

Після звільнення позивач дізнався, що вислуга понад 25 років на момент його звільнення давало йому право на призначення пенсії за вислугу років.

Згідно витягу з наказу №177-ОС від 09.04.2023, вислуга років позивача обрахована у кількості 31 рік 06 місяців та 26 днів, з яких 17 років 05 місяців 09 днів - календарна вислуга, 14 років 01 місяць 17 днів - пільгова вислуга. Тобто, окрім пільгової вислуги років за час проходження позивачем служби в органах внутрішніх справ та поліції (10 років 01 місяць 04 дні), під час проходження служби у З прикордонному загоні імені Героя України полковника Євгенія Пікуса Державної прикордонної служби України у період з 28.05.2020 до 11.04.2023 на різних посадах, позивачу на дату звільнення було зараховано 04 роки 00 місяців 13 днів пільгової вислуги років.

Загальна вислуга років позивача з урахуванням пільгової вислуги років складає 31 рік 06 місяців 26 днів, що, на думку представника позивача, дає йому право на призначення пенсії за вислугою років.

Як стверджує представник позивача, ним було направлено адвокатський запит від 20.04.2023 № 171 на адресу відповідача з викладенням зазначених вище обставин та проханням повідомити, чи направлялися документи до органів Пенсійного фонду України для призначення (здійснення перерахунку розміру) пенсії позивачу, якщо направлялися надати завірені копії таких документів, а у випадку, якщо для призначення (здійснення перерахунку розміру) пенсії позивачу станом на дату звільнення документи до органів Пенсійного фонду України не направлялися - направити їх та надати копії підтверджуючих документів.

Від відповідача тільки 23.05.2023 було отримано відправлення , в якому містилася відповідь від 06.05.2023 №12/3156-23-Вих за підписом начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 , в якій повідомлено, що календарна вислуга років позивача не відповідає умовам призначення пенсії за вислугу років, встановленим пунктом «а» статті 12 Закону №2262-ХІ1. Також зазначено, що відповідно до підпункту 1 пункту 1 розділу III Інструкції про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону 2262-ХІІ та інших соціальних питань, затвердженої наказом МВС України №760 від 17.09.2018 уповноважений структурний підрозділ Адміністрації Держприкордонслужби приймає заяву про призначення пенсії та документи згідно з Порядком № 3-1 від особи, яка набула право на пенсію відповідно до Закону 2262-ХІІ. Прийняття заяви щодо призначення пенсії від особи, яка не набула право на пенсію відповідно до Закону 2262-ХІІ не передбачено законодавством.

Адвокатом було направлено запит від 19.06.2023 №310 в якому повідомлено, що до календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону та повторно виказувалось прохання направити заяву позивача та інші необхідні документи до фінансово-економічного управління Адміністрації Державної прикордонної служби України для оформлення подання про призначення йому пенсії та направлення до органів Пенсійного фонду України за місцем його проживання (до запиту також було додано заяву позивача призначити пенсію встановленого зразка).

Зазначає, що від відповідача 20.07.2023 було отримано відправлення, в якому містилася відповідь від 08.07.2023 №33/4949-23-Вих відповідача, пунктом 6 якої повідомлено, що у позивача відсутня визначена законом 25- річна вислуга у календарному обчисленні та фактично відмовлено у оформленні необхідних документів для призначення пенсії.

Представник позивача вважає бездіяльність ВЧ НОМЕР_1 протиправною та такою, що порушує права позивача на належне пенсійне забезпечення.

11.10.2023 від представника відповідача за вхідним реєстраційним номером 9262/2023 надійшов відзив на позовну заяву, в якому заперечував щодо задоволення позовних вимог у зв`язку з необґрунтованістю та безпідставністю.

Судом по справі вчинено наступні процесуальні дії:

- ухвалою суду від 25.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ідентифікаційний номер: НОМЕР_2 , адреса фактичного проживання: АДРЕСА_1 , що підтверджується паспортом громадянина України та довідкою про взяття на облік внутрішньо-переміщеної особи.

Наказом 3 прикордонного загону імені Героя України полковника Євгена Пікуса Державної прикордонної служби України від 09.04.2023 № 177-ОС, сержанта ОСОБА_1 було виключено зі списків особового складу загону і всіх видів забезпечення за підпунктом «г» пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» у запас. Вислуга років станом на 11.04.2023 становить: календарна 17 років 05 місяців 09 днів, пільгова 14 років 01 місяць 17 днів, всього 31 рік 06 місяців 26 днів.

Згідно адвокатського запиту від 20.04.2023 вих. № 171, направленого на адресу відповідача, представник позивача просив, зокрема, повідомити чи направлялися документи до органів Пенсійного фонду України для призначення (здійснення перерахунку розміру) пенсії ОСОБА_1 , якщо направлялись надати завірені копії таких документів. У випадку, якщо для призначення (здійснення перерахунку розміру) пенсії позивачу станом на дату звільнення документи до органів Пенсійного фонду України не направлялися, направити їх та надати копії підтверджуючих документів.

Листом від 06.05.2023 № 12/3156-23-Вих. було повідомлено представника про те, що прийняття заяви щодо призначення пенсій від особи, яка не набула права на пенсію відповідно до Закону 2262, ні Порядком 3-1, ні наказом МВС № 760 не передбачено. Відсутні підстави для оформлення на направлення матеріалів щодо призначення пенсії сержанту запасу ОСОБА_2 .

Судом встановлено, що представником позивача було направлено адвокатський запит від 19.06.2023 вих. № 310 до відповідача, відповідно до якого враховуючи наявність необхідної вислуги років для призначення пенсії, просив направити заяву ОСОБА_1 та інші необхідні документи до фінансово-економічного управління Адміністрації Державної прикордонної служби України для оформлення подання про призначення пенсії ОСОБА_1 та його направлення до органів Пенсійного фонду України за місцем його проживання. До запиту було надано заяву позивача про призначення пенсії.

Листом від 08.07.2023 № 33/4949-23-Вих. було повідомлено представника позивача про те, що на рахунок оформлення подання про призначення пенсії позивачу, у військовослужбовця відсутня визначена законом 25-ти річна вислуга у календарному обчисленні. Так, у відповідності до ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 26.10.2022 №2262X11, пенсія за вислугу років призначається особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"- "д", "ж", "з" статті І'2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби, починаючи з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 14 Закону України від 03.04.2003 №661-IV "Про Державну прикордонну службу України" (далі - Закон № 661-IV) до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.

Положеннями статті 25 Закону №661-IV визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України здійснюється у порядку та у розмірах, встановлених Законом України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII).

Відповідно до п."в" ст.1-2 Закону № 2262-XII право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимог частини п`ятої статті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби) особи із числа військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, органів державної безпеки і внутрішніх справ колишнього Союзу РСР, Національної гвардії України, Прикордонних військ України, військ цивільної оборони України.

Пунктом "а" ч.1 ст.12 Закону №2262-XII визначено, що пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" статті 1 - 2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

Згідно зі статтею 17-1 Закону №2262-XII порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 розділу І постанови Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі по тексту - Постанова № 3-1) заява про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності подається військовослужбовцем, звільненим зі служби, та особою, яка має право на пенсію згідно із Законом або відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (заява про призначення/перерахунок пенсії), до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган (структурний підрозділ), який здійснює підготовку документів, необхідних для призначення пенсій Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерства юстиції України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Служби судової охорони, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Національної поліції України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, Управління державної охорони України (далі - уповноважений орган (структурний підрозділ)), за останнім місцем служби.

Уповноваженим органом (структурним підрозділом) заява про призначення пенсії з необхідними документами до органу, що призначає пенсію, може надсилатись поштою.

У свою чергу, відповідно до пункту 1 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 11.11.2022 № 86/0/8-22-ОД, фінансово-економічне управління Адміністрації Державної прикордонної служби України визначено єдиним уповноваженим структурним підрозділом, на який покладаються функції підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсій військовослужбовцям Державної прикордонної служби України та членам їхніх сімей.

Аналізуючи положення чинного законодавства, суд приходить до висновку, що заяви про призначення пенсії за вислугою років мають подаватись до органів Пенсійного фонду України саме через чітко визначений уповноважений орган (структурний підрозділ), у даному випадку, до Адміністрації Державної прикордонної служби України, її фінансово-економічного управління.

Враховуючи, що позивач з заявою про підготовку та подання необхідних документів саме до Адміністрації державної прикордонної служби не звертався, рішення з цього питання Адміністрацією державної прикордонної служби не приймалося, відтак у задоволенні позовних вимог до 3 прикордонного загону імені Героя України полковника Євгенія Пікуса Державної прикордонної служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії слід відмовити.

Підстави для застосування положень статті 139 КАС України відсутні.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 в інтересах ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Є.О. Кисельова

Джерело: ЄДРСР 114934837
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку