open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 листопада 2023 року Справа№200/4917/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1

до відповідача: Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області

про: визнання протиправними дії Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області, що полягають у наданні відповіді №12.8-831-06 від 17.08.2023 року, якою відмовлено в задоволенні депутатського звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023, зобов`язання Виконавчий комітет Маріупольської міської ради Донецької області повторно розглянути депутатське звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023 та надати запитувані документи, стягнення з Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ 04052784) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати, у тому числі витрати на професійну правничу допомогу.

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області про визнання протиправними дії Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області, що полягають у наданні відповіді №12.8-831-06 від 17.08.2023 року, якою відмовлено в задоволенні депутатського звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023, зобов`язання Виконавчий комітет Маріупольської міської ради Донецької області повторно розглянути депутатське звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023 та надати запитувані документи, стягнення з Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ 04052784) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати, у тому числі витрати на професійну правничу допомогу.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що він є депутатом Маріупольської міської ради VIII скликання та здійснюючи свої представницькі повноваження у порядку статті 13 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» звернувся до Маріупольської міської ради із депутатським зверненням від 04.08.2023 року № 02-08/2023 щодо надання: копії відповідного рішення Маріупольської міської ради, яким врегульовано строки проведення депутатських звітів перед виборцями у 2022, 2023 роках; копії відповідного рішення Маріупольської міської ради, яким врегульовано питання порядку, способу та форми звітування депутатом перед виборцями, враховуючи воєнний стан та окупацію міста Маріуполь; копії Регламенту Маріупольської міської ради або інших нормативних документів, що регулюють питання звітування депутата міської ради перед виборцями, однак, у відповідь на звернення отримав лист від 17.08.2023 року №12.8-831-06 Виконавчого комітету Маріупольської міської ради, яким йому було відмовлено у наданні запитуваної інформації, оскільки, лист ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023 не відповідає вимогам депутатського звернення, які передбачені Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», у зв`язку з достроковим припиненням депутатських повноважень позивача.

Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, та наголошує, на тому, що процедура відкликання його як депутата не завершена, оскільки завершальним етапом для відкликання депутата є прийняття територіальною виборчою комісією рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутата є частиною процедури відкликання депутата за народною ініціативою, однак, вказане рішення терторіальною виборчою комісією не приймалося на момент звернення з депутатським запитом. Отже позивач вважає, що він є депутатом Маріупольської міської ради та має право на отримання інформації на підставі його депутатського звернення.

З огляду на зазначені обставини позивач просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідач не погодившись з доводами позивача надав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечував проти позовних вимог та просив суд відмовити у їх задоволенні з наступних підстав.

Відповідач вказує, що 07.08.2023 року Виконавчим комітетом отримано звернення позивача № 02-08/2023, датоване від 04.08.2023 року щодо надання останньому інформації як депутату міської ради. Відповідне звернення було розглянуто відповідачем і відповідь на звернення надана 17.08.2023 року. У відповіді позивача повідомлено про те, що до Маріупольської міської ради надійшов лист політичної партії «Блок Вадима Бойченка» з інформацією про те, що 01.08.2023 р. відбулось засідання вищого керівного органу політичної партії, а саме Вищої Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА», на якому прийнято рішення про відкликання позивача ОСОБА_1 , як депутата Маріупольської міської ради за народною ініціативою. Зазначено про те, що відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому Законом порядку. Наголошено на тому, що виходячи із змісту ч. 2 ст. 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», депутат місцевої ради має право на депутатське звернення виключно при здійсненні депутатських повноважень. У підсумку, за результатами розгляду звернення, позивача повідомлено про те, що його звернення не відповідає вимогам депутатського звернення у контексті Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» у зв`язку з достроковим припиненням його депутатських повноважень.

Вважаємо, що в даному випадку відсутні підстави для визнання дій Виконавчого комітету Маріупольської міської ради з надання відповіді від 17.08.2023 року № 12.8-831-06 протиправними, оскільки у відповідності до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та статті 41 даного закону, остаточне рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймає вищий керівний орган партії. При цьому, відповідач не заперечує обов`язок ТВК, у порядку передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії, але наголошуємо на тому, що законодавець не ставить цей процес у прямий зв`язок з остаточним рішенням про відкликання депутата місцевої ради, адже таке рішення приймає саме вищий керівний орган партії, однак, до моменту обрання наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії, повноваження відкликаного за народною ініціативою депутата, вже є припиненими достроково.

Також, представником відповідача надано до суду заперечення, відповідно до яких відповідач зазначав, що випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено статтею 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв`язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 5 зазначеного Закону визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку. Відповідач вказує, що згідно норми ч. 9 статі 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», частиною першою статті 284 Виборчого Кодексу України та пунктом 5.9 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, передбачено, що в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 Роз`яснення). Отже, обов`язковими умовами для ухвалення міською територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії. Тобто, на момент прийняття рішення відповідною територіальною виборчою комісією про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії, наявним вже повинен бути факт дострокового припинення повноважень депутата міської ради, зокрема через відкликання за народною ініціативою на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії. Слід зазначити, що ні Виборчим Кодексом України, ні іншими законами України не передбачено прийняття територіальною виборчою комісією рішення для підтвердження факту дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради. У зв`язку із наведеним, твердження позивача про те, що ТВК у розрізі даних правовідносин вчиняє дії щодо завершення процедури відкликання депутата за народною ініціативою і фіксації припинення повноважень є суб`єктивним трактуванням правових норм та не знаходить свого буквального і навіть контекстуального відображення в процесі аналізу норм чинного законодавства.

Відносно тверджень позивача щодо того, що спір стосується порушення його прав як депутата міської ради, зазначає, що позивача було обрано депутатом Маріупольської міської ради VIII скликання від Регіональної організації політичної партії «Блок Вадима Бойченка» в Донецькій області. Так, в межах процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, за результатами засідання вищого керівного органу політичної партії Вищої ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА», було прийнято рішення про відкликання позивача як депутата Маріупольської міської ради за народною ініціативою, тобто реалізовано процедуру дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради. Згідно із висновком Верховного Суду у постанові від 21.03.2023 року у справі № 260/3329/22, із прийняттям рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, повноваження депутата місцевої ради припиняються і таке рішення безпосередньо впливає на склад органу місцевого самоврядування (пункт 44 мотивувальної частини вказаної постанови). Звертаємо увагу на те, що відповідно до ч. 3 статті 5 «Про статус депутатів місцевих рад» встановлено, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом. Тож, на думку відповідача, позовні вимоги до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради є передчасними, адже спір насправді стосується формування складу органів місцевого самоврядування, а саме правомірності процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, яка має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата.

Враховуючи зазначені обставини відповідач вказував, що діяв у межах та у спосіб визначений чинним законодавством, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2023 року суд витребував додаткові докази у справі.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

З огляду на вищевикладене справа розглядається судом в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 .

ОСОБА_1 був обраний депутатом Маріупольської міської ради VIII скликання за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, що також підтверджується посвідченням депутата Маріупольської міської ради.

04.08.2023 року ОСОБА_1 як депутат Маріупольської міської ради VIII скликання звернувся до Маріупольської міської ради з депутатським запитом № 02-08/2023 року, відповідно до якого просив надати копію відповідного рішення Маріупольської міської ради, яким врегульовано строки проведення депутатських звітів перед виборцями у 2022, 2023 роках; надати копію відповідного рішення Маріупольської міської ради, яким врегульовано питання порядку, способу та форми звітності депутатом перед виборцями, враховуючи воєнний стан та окупацію міста Маріуполь; у разі регулювання питання звітування депутатів міської ради перед виборцями Регламентом Маріупольської міської ради або іншими нормативними актами, надати копію таких документів.

Листом від 17.08.2023 року № 12.8-831-06 Виконавчий комітет Маріупольської міської ради повідомило позивача, що до Маріупольської міської ради надійшов лист політичної партії «Блок Вадима Бойченка» з інформацією про те, що 01.08.2023 року відбулось засідання вищого керівного органу політичної партії, а саме Вищої Ради ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА», на якому було прийнято рішення про відкликання ОСОБА_1 як депутата Маріупольської міської ради за народною ініціативою. Також зазначено, що зі змісту ч. 2 ст. 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» вбачається, що депутат місцевої ради має право на депутатське звернення виключно при здійсненні депутатських повноважень. На підставі викладеного, вважає, що лист ОСОБА_1 не відповідає вимогам депутатського звернення, передбаченим Законом України «Про статус депутатів місцевих рад». У зв`язку з достроковим припиненням депутатських повноважень.

Позивач не погодившись з діями відповідача щодо відмови надати відповідь на депутатське звернення від 04.08.2023 року № 02-08/2023, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами 3, 4 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Відповідно до частин 1, 4 статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради. Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон № 280/97-ВР).

Відповідно до частини 11 статті 49 Закону № 280/97-ВР повноваження депутатів, порядок організації і гарантії депутатської діяльності визначаються Конституцією України, цим Законом, законом про статус депутата, іншими законами.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (налі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає та встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради Закон України від 11 липня 2002 року № 93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (надалі - Закон № 93-IV).

Частинами 1, 2 статті 4 Закону №93-IV передбачено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Закону №93-ІV при здійсненні депутатських повноважень депутат місцевої ради має також право на депутатське звернення, депутатський запит, депутатське запитання.

Як визначено частиною 1 статті 13 Закону №93-ІV депутатське звернення - викладена в письмовій формі вимога депутата місцевої ради з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю, до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також керівників правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, здійснити певні дії, вжити заходів чи дати офіційне роз`яснення з питань, віднесених до їх компетенції.

Конституційний Суд України в пункті 4.1 Рішення від 05 березня 2003 року №5-рп/2003 вказав, що, на відміну від запиту, звернення - це викладена у письмовій формі пропозиція народного депутата України зазначеним вище адресатам здійснити певні дії, дати офіційне роз`яснення чи викласти позицію з питань, віднесених до їх компетенції (абзац другий частини першої статті 16 Закону №2790-XII). За своїм змістом депутатське звернення не має імперативного характеру і заявляється народними депутатами України самостійно. Такі звернення можуть бути зумовлені скаргами та заявами виборців, а також стосуватися інших питань депутатської діяльності, які ініціюються народним депутатом України.

Положеннями ч.ч. 2, 3 ст. 13 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи, а також керівники правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, до яких звернувся депутат місцевої ради, зобов`язані у десятиденний строк розглянути порушене ним питання та надати йому відповідь, а в разі необхідності додаткового вивчення чи перевірки дати йому відповідь не пізніш як у місячний строк. Якщо депутатське звернення з об`єктивних причин не може бути розглянуто у встановлений строк, депутату місцевої ради зобов`язані письмово повідомити про це з обґрунтуванням мотивів необхідності продовження строку розгляду.

Відповідно до ч. 5 ст. 1 ст. 13 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» якщо депутат місцевої ради не задоволений результатами розгляду свого звернення або якщо місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, ухиляються від вирішення порушеного у зверненні питання у встановлений строк, він має право внести депутатський запит відповідно до статті 22 цього Закону.

Відповідно до частини 2 статті 14 Закону №93-ІV посадові особи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, на звернення депутата місцевої ради надають йому довідкові матеріали та іншу інформацію, необхідні для здійснення депутатських повноважень.

Чинним законодавством не встановлено вичерпного переліку відповідної інформації, необхідної для здійснення депутатом своїх повноважень, як і не встановлено будь-яких обмежень щодо інформації, яка не може надаватись депутату місцевої ради на його звернення.

При цьому, Законом №93-IV не передбачено обов`язку депутата зазначати у своєму зверненні мету отримання відповідної інформації.

Як зазначено Верховним Судом у постанові від 17 жовтня 2019 року у справі №664/2629/16-а, під депутатською діяльністю слід розуміти діяльність депутата, пов`язаної з реалізацією наданих йому Конституцією та Законами України прав та виконанням обов`язків, спрямованих на представництво інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу, який зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Отже, депутатське звернення, має стосуватись вищезазначених питань, пов`язаних з депутатською діяльністю та розглядається у строк та в порядку, встановленому Законом №93-ІV.

З аналізу положень чинного законодавства встановлено, що саме депутат місцевої ради при здійсненні депутатських повноважень має право, зокрема, на депутатське звернення.

При цьому депутатське звернення є вимогою депутата місцевої ради з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю, до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також керівників правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, здійснити певні дії, вжити заходів чи дати офіційне роз`яснення з питань, віднесених до їх компетенції.

Під час розгляду справи судом встановлено, що 04.08.2023 року ОСОБА_1 як депутата Маріупольської міської ради VIII скликання звернувся до Маріупольської міської ради із депутатським запитом № 02-08/2023 року, проте, листом від 17.08.2023 року № 12.8-831-06 Виконавчий комітет Маріупольської міської ради повідомило позивача, що його лист не відповідає вимогам депутатського звернення, передбаченим Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», у зв`язку з достроковим припиненням депутатських повноважень ОСОБА_1 .

Матеріалами справи підтверджено, що 01.08.2023 року Вищою Радою Політичної Партії «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА» прийнято рішення № 1 «Про відкликання депутата Маріупольської міської ради Донецької області ОСОБА_1 за народною ініціативою», затвердженого Протоколом № 8 Засідання Вищої раді Політичної Партії «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКО» від 01.08.203 року.

Відповідно до пункту 1 зазначеного Рішення було вирішено відкликати депутата Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області ОСОБА_1 , обраного від Регіональної організації політичної партії «Блок Вадима Бойченко» в Донецькій області за народною ініціативою на підставі пунктів 3, 4 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Отже, на думку відповідача оскільки повноваження позивача як депутата місцевої ради достроково припинені, та наданий ним депутатське звернення не відповідало вимогам передбаченим Законом України «Про статус депутатів місцевих рад».

Проте, позивач наголошує, що рішення Вищої ради політичної партії «Блок Вадима Бойченка» саме по собі не спричиняє відкликання особи з посади депутата, оскільки у подальшому вирішується питання про відкликання депутата за народною ініціативою з дотримання відповідної процедури, передбаченої розділом V Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», тобто, для завершення процедури відкликання депутата місцевої ради мають бути вчинені всі необхідні дії з боку територіальної виборчої комісії, як це передбачено ч.9 ст.41 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад».

З цього приводу суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбачена розділом V Закону № 93-IV.

Згідно з ч. 1 ст. 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Частиною 9 ст. 38 Закону № 93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Відповідно до ч. 2 ст. 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення (абз. 1 ч. 2 ст. 39 Закону № 93-IV).

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду (абз.2 ч. 2 ст.39 Закону № 93-IV).

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом (абз. 3 ч. 2 ст. 39 Закону № 93-IV).

За приписами ч. 7 ст. 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (ч. 8 ст. 41 Закону № 93-IV).

Відповідно до ч. 9 ст. 41 Закону № 93-IV на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

З аналізу чинного законодавства встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Суд наголошує, що законодавством передбачено відкликання депутата за народною ініціативою, в тому числі за ініціативою місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом.

Згідно з матеріалами справи депутата ОСОБА_1 відкликано саме за ініціативою місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом Маріупольської міської ради Донецької області.

Та відповідно 01.08.2023 року Вищою Радою Політичної Партії «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА» було прийнято рішення № 1 «Про відкликання депутата Маріупольської міської ради Донецької області ОСОБА_1 за народною ініціативою».

Суд наголошує, що відповідно до аналізу положень статті 41 Закону №93-IV вбачається, що із прийняттям Вищою Радою Політичної Партії «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА» рішення № 1 «Про відкликання депутата Маріупольської міської ради Донецької області ОСОБА_1 за народною ініціативою» повноваження ОСОБА_1 , як депутата Маріупольської міської ради, припиняються.

При цьому, вказане рішення безпосередньо впливає саме на склад органу місцевого самоврядування і відповідна територіальна виборча комісія у свою чергу має визнати замість позивача обраним депутатом Маріупольської міської ради наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 21.03.2023 року у справі № 260/3329/22.

Отже з моменту прийняття Вищою Радою Політичної Партії «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА» рішення № 1 «Про відкликання депутата Маріупольської міської ради Донецької області ОСОБА_1 за народною ініціативою» повноваження ОСОБА_1 , як депутата Маріупольської міської ради достроково були припинені.

Щодо посилання позивача на ч. 9 ст. 41 Закону №93-IV, суд зазначає, що частиною першою статті 284 Виборчого Кодексу України та пунктом 5.9 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз`яснення), передбачено, що в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 Роз`яснення).

Отже, обов`язковими умовами для ухвалення міською територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

Тобто, на момент прийняття рішення відповідною територіальною виборчою комісією про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії, наявним вже повинен бути факт дострокового припинення повноважень депутата міської ради, зокрема через відкликання за народною ініціативою на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії.

Суд вказує, що положення ч. 9 ст. 41 Закону № 93-IV визначають обов`язок відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, передбаченомуВиборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, та не стосуються завершення процедури відкликання депутата за народною ініціативою.

Крім того, суд вказує, що Закон № 93-IV не визначає, що депутат у відношенні якого прийнято рішення про відкликання за народною ініціативною продовжує виконувати свої повноваження до обрання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, та не стосуються завершення процедури відкликання депутата за народною ініціативою.

З огляду на те, що рішення № 1 Вищої Радою Політичної Партії «БЛОК ВАДИМА БОЙЧЕНКА» від 01.08.2023 року «Про відкликання депутата Маріупольської міської ради Донецької області ОСОБА_1 за народною ініціативою» відкликано ОСОБА_1 як депутата Маріупольської міської ради є чинним, та відповідно до статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» достроково припинено повноваження депутата місцевої ради ОСОБА_1 , на думку суду позивач не мав право звертатися до відповідача із депутатським звернення, оскільки відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» є повноваженням депутата місцевої ради.

Отже, суд вважає, що при наданні відповіді на депутатського звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023 відповідач діяв у межах та у спосіб визначений чинним законодавством, та правомірно відмовив в задоволенні депутатського звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023.

Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області про визнання протиправними дії Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області, що полягають у наданні відповіді №12.8-831-06 від 17.08.2023 року, якою відмовлено в задоволенні депутатського звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023, зобов`язання Виконавчий комітет Маріупольської міської ради Донецької області повторно розглянути депутатське звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023 та надати запитувані документи, стягнення з Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ 04052784) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати, у тому числі витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати не підлягає відшкодуванню, оскільки суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області про визнання протиправними дії Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області, що полягають у наданні відповіді №12.8-831-06 від 17.08.2023 року, якою відмовлено в задоволенні депутатського звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023, зобов`язання Виконавчий комітет Маріупольської міської ради Донецької області повторно розглянути депутатське звернення ОСОБА_1 від 04.08.2023 року № 02-08/2023 та надати запитувані документи, стягнення з Виконавчого комітету Маріупольської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ 04052784) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати, у тому числі витрати на професійну правничу допомогу відмовити.

Повний текст рішення складено та підписано 15 листопада 2023 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.В. Олішевська

Джерело: ЄДРСР 114933720
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку