open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 листопада 2023 року м. Рівне№460/15392/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Територіального управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Державної судової адміністрації України, до Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради про зобов`язання вчинення певних дій.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Територіального управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області (далі позивач) до Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради (далі відповідач), в якому позивач просить суд:

припинити (скасувати) обтяження з реєстраційним номером 7938379 від 18.09.2008 у вигляді заборони (архівний запис), зареєстрований приватним нотаріусом Куц А.В., 34600, Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Котляревського, 2-а, (03653)5-54-57, підстава обтяження: договір застави, б/н, 13.04.1999, Березнівська ДНК на об`єкт: інше, адмінприміщення АК АППБ «Україна», за адресою: Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Київська, 3, власником якого є АК АППБ «Україна»;

зобов`язати відповідача виключити з Єдиного реєстру заборон відчуження об`єкта державного нерухомого майна, а саме: приміщення площею 708,7 кв.м. та гараж площею 18,5 кв.м., розміщені за адресою: вул. Київська, 3, м. Березне, Рівненської області.

Заяви по суті справи.

Позовна заява обґрунтована тим, що з метою передачі майна до сфери управління ДСА України на баланс Територіального управління ДСА України в Рівненській області (для розміщення Березнівського районного суду Рівненської області), на підставі Наказу №38, Акту приймання-передачі від 06.03.2023, на виконання пунктів 1.4 та 1.5 наказу ДСА України від 21.06.2022 №194 «Про проведення державної реєстрації права власності на об`єкти державного нерухомого майна», Територіальне управління ДСА України в Рівненській області звернулося до Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради із заявою про отримання Витягів з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно об`єкта державного нерухомого майна. Державним реєстратором прав на нерухоме майно Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Салійчук Ілоною Михайлівною прийнято рішення №67716878 від 23.05.2023 про відмову в проведенні реєстраційних дій в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно об`єктів державного нерухомого майна, а саме: приміщення площею 708,7 кв.м та гараж площею 18,5 кв.м, розміщені за адресою: вул. Київська, 3, м. Березне, Рівненської області через наявність заборони (архівний запис). Оскільки у позасудовому порядку скасування відповідних відомостей в реєстрі відповідач провести не може, позивач звернувся до суду з позовом.

Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що у державного реєстратора були наявні усі правові підстави для прийняття рішення №67716878 від 23.05.2023 про відмову в проведенні реєстраційних дій в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно об`єктів державного нерухомого майна, оскільки існувала заборона. Відповідач вказує, що у разі прийняття рішення про зобов`язання виключити з реєстру запис про заборону, суд залишить поза увагою одну з загальних засад державної реєстрації, а саме: внесення відомостей до реєстру відбувається виключно на підставах та у порядку, визначених законом. Просив відмовити позивачу у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 03.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд

В С Т А Н О В И В:

Наказом в.о. Голови Державної судової адміністрації України «Про питання прийняття нерухомого майна в м. Березному Рівненської області» від 30.01.2023 №38 (далі Наказ №38) постановлено: прийняти до сфери управління ДСА України на баланс Територіального управління ДСА України в Рівненській області (для розміщення Березнівського районного суду Рівненської області) зі сфери управління Міністерства юстиції України з балансу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) державне нерухоме майно згідно з додатком 1.

Додаток 1 приміщення інвентарний номер 101310020, площа 708,7 кв.м., адреса: вулиця Київська, 3, місто Березне, Рівненська область; Гараж інвентарний номер 101310019, площа 18,5 кв.м., адреса: вулиця Київська, 3, місто Березне, Рівненська область.

З метою передачі майна до сфери управління ДСА України на баланс Територіального управління ДСА України в Рівненській області (для розміщення Березнівського районного суду Рівненської області), на підставі Наказу №38, Акту приймання-передачі від 06.03.2023, на виконання пунктів 1.4 та 1.5 наказу ДСА України від 21.06.2022 №194 «Про проведення державної реєстрації права власності на об`єкти державного нерухомого майна» Територіальне управління ДСА України в Рівненській області звернулося до Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради із заявою про отримання Витягів з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно об`єкта державного нерухомого майна.

Технічні паспорти на приміщення (від 03.05.2023), гараж (від 03.05.2023) та захисну споруду цивільної оборони (цивільного захисту) (від 03.08.2018) виготовлено КП Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації Рівненської обласної ради.

Державним реєстратором прав на нерухоме майно Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Салійчук Ілоною Михайлівною прийнято рішення №67716878 від 23.05.2023 (далі Рішення №67716878) про відмову в проведенні реєстраційних дій в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно об`єктів державного нерухомого майна, а саме: приміщення площею 708,7 кв.м та гараж площею 18,5 кв.м, розміщені за адресою: вул. Київська, 3, м. Березне, Рівненської області.

Підставою для відмови слугувало те, що державний реєстратор встановив наявність обставин, які є підставою для відмови в проведенні реєстраційних дій, тобто наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно, а саме: заборона, реєстраційний №7938379, зареєстрована 18.09.2008 приватним нотаріусом Куц А.В. на підставі договору застави від 14.04.1999 №б/н, а подані заявником документи не дають змоги встановити припинення обтяження на нерухоме майно.

Позивач вказує, що оформити право власності за ДСА України, Територіальне управління позбавлене можливості, оскільки при перевірці інформації щодо відсутності/наявності заборони відчуження нерухомого майна було виявлено обтяження, а саме: наявність заборони (архівний запис) з реєстраційним номером обтяження 7938379 від 18.09.2008, зареєстрований приватним нотаріусом Куц А.В., 34600, Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Котляревського, 2-а, (03653)5-54-57, підстава обтяження: договір застави, б/н, 13.04.1999, Березнівська ДНК на об`єкт: інше, адмінприміщення АК АППБ «Україна», за адресою: Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Київська, 3, власником якого є АК АППБ «Україна».

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.

Нормативно-правовим актом, який регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав, є Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-ІV від 01.07.2004 (далі Закон №1952-ІV).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону №1952-ІV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; обтяження заборона або обмеження розпорядження та/або користування нерухомим майном, встановлені законом, актами уповноважених на це органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, або такі, що виникли з правочину.

За правилами статті 3 Закону №1952-ІV, загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва, майбутнім об`єктом нерухомості та державної реєстрації прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону №1952-ІV, державній реєстрації прав підлягають такі обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва: заборона відчуження та/або користування; арешт; іпотека; вимога нотаріального посвідчення договору, предметом якого є нерухоме майно, встановлена власником такого майна; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості; обтяження гарантійної частки будівництва об`єкта нерухомого майна (далі - гарантійна частка) відповідно до Закону України "Про гарантування речових прав на об`єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому"; обтяження спеціального майнового права на неподільний об`єкт незавершеного будівництва/майбутній об`єкт нерухомості на користь особи, яка сплатила частково ціну майбутнього об`єкта нерухомості відповідно до Закону України "Про гарантування речових прав на об`єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому"; обтяження спеціального майнового права на неподільний об`єкт незавершеного будівництва/майбутній об`єкт нерухомості, спеціальне майнове право на який зареєстровано за особою, яка сплатила частково ціну такого об`єкта, на користь замовника будівництва/девелопера будівництва відповідно до Закону України "Про гарантування речових прав на об`єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому"; обтяження спеціального майнового права на подільний об`єкт незавершеного будівництва відповідно до частини другої статті 27-2 цього Закону; обтяження права власності на об`єкт нерухомого майна на користь замовника будівництва/девелопера будівництва відповідно до частини третьої статті 27-3 цього Закону; інші обтяження відповідно до закону.

За вимогами статті 12 Закону №1952-ІV, державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав.

Відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.

Відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяжень, зареєстрованих у Державному реєстрі прав, вчиняються на підставі відомостей про речові права, обтяження речових прав, що містяться в цьому реєстрі.

Відомості про речові права, обтяження речових прав, що містяться в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державному реєстрі іпотек, що є невід`ємною архівною складовою частиною Державного реєстру прав, використовуються як актуальні виключно в разі, якщо відомості про право власності на відповідне нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва не внесені до Державного реєстру прав, а відомості про інші речові права, відмінні від права власності, та/або обтяження речових прав не внесені та не припинені в Державному реєстрі прав.

Відповідно до статті 6 Закону №1952-ІV, організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини третьої статті 10 Закону №1952-ІV, державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 24 Закону №1952-ІV, підстави для відмови в державній реєстрації прав: наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості, крім випадків, визначених цим Законом.

За правилами частини другої статті 24 Закону №1952-ІV, за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Суд констатує, що Рішення державного реєстратора №67716878 про відмову у проведенні реєстраційних дій є правомірним, що не заперечується сторонами справи.

Водночас, підстави для державної реєстрації прав чітко визначені у статті 27 Закону №1952-ІV.

Так, за правилами частини другої цієї статті, державна реєстрація обтяжень проводиться на підставі:

1)судового рішення щодо набуття, зміни або припинення обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості, що набрало законної сили;

2) рішення державного виконавця, приватного виконавця щодо обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості;

3) визначеного законодавством документа, на якому нотаріусом вчинено напис про накладення заборони щодо відчуження нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості;

4) рішення органу місцевого самоврядування про віднесення об`єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду;

5) договору, укладеного в порядку, визначеному законом, яким встановлюється обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості, чи його дубліката;

5-1) договору купівлі-продажу неподільного об`єкта незавершеного будівництва/майбутнього об`єкта нерухомості (перший продаж), договору про участь у фонді фінансування будівництва, на виконання яких сплачено частково ціну майбутнього об`єкта нерухомості;

5-2) заяви про первинну державну реєстрацію спеціального майнового права на всі майбутні об`єкти нерухомості, що є складовими частинами подільного об`єкта незавершеного будівництва, та обтяження речових прав на майбутні об`єкти нерухомості, включені до гарантійної частки;

5-3) заяви про зміну гарантійної частки (у тому числі у зв`язку із зміною проектної документації на будівництво);

6) закону, яким встановлено заборону користування та/або розпорядження нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва, майбутнім об`єктом нерухомості;

7) інших актів органів державної влади та посадових осіб згідно із законом.

Так, згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.03.2003 №599-р «Про використання викупленого майна Акціонерного комерційного агропромислового банку «Україна» будівля площею 822 м.кв., за адресою смт Березне, вул. Київська, 14, було передано до сфери управління (в оперативне управління) Мін`юсту; на умовах оренди передано ДСА України площу 642 м.кв. зазначеної будівлі.

Рішення виконкому Березнівської селищної ради №62 від 22.04.1982 бувшому приміщенню банку «Україна» в м.Березне по вул.Київська, присвоєно порядковий номер №3.

Відповідно до Договору оренди державного майна №195/4-2004 від 18.06.2004 Регіональне відділення Фонду державного майна України передало в строкове платне володіння та користування Територіальному управлінню ДСА в Рівненській області нежитлові приміщення адміністративного призначення, загальною площею - 180 м.кв., розташовані у 2-поверховій будівлі по вул. Київська, 3 в смт. Березне Рівненської області, яка знаходилась на балансі Рівненського обласного управління юстиції.

В подальшому додатковими угодами до договору оренди державного майна №195-2004 від 18.06.2004 (від 18.11.2009, від 18.03.2010, від 10.06.2010, від 12.07.2011, від 11.06.2012, від 27.06.2014, від 14.07.2016, від 22.08.2018, 26.06.2020) в предмет договору були внесені зміни, а саме: загальну площу приміщення адміністративного призначення переданого в оренду збільшено до 822 м.кв. та продовжено строк дії основного договору.

Відповідно до Відомостей з Державного реєстру речових прав будівля, відділення (літ. А-2) загальною площею 708,7 кв.м розміщена за адресою вул. Київська, 3, м. Березне, Рівненської області перебувала у державній власності, в особі Міністерства юстиції України, код ЄДРПОУ: 00015622 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 44037451 від 14.11.2018, та праві оперативного управління Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Львів), код ЄДРПОУ: 43317547, згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 57652452 від 15.04.2021.

Рівненський обласний державний нотаріальний архів у відповідь на запит Територіального управління повідомив, що в нотаріальному архіві відсутні будь-які відомості щодо накладення заборон відчуження об`єктів нерухомого майна слідчими органами і реєстрації зняття таких Заборон та реєстрів та арештів відносно майна, яке розташоване за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, м. Березне, вул. Київська, 3, власником якого є АК АППБ «Україна»; матеріали по перенесенню заборони до модернізованого Єдиного реєстру заборон відчуження нерухомого майна у 2008 році в Рівненському державному нотаріальному архіві відсутні.

З метою зняття обтяжень Територіальне управління звернулось до Національного банку України із заявою про надання підтвердження виконання зобов`язання чи погашення заборгованості згідно договору застави, б/н, 13.04.1999, Березнівська ДНК на об`єкт: інше, адмінприміщення АК АППБ «Україна», за адресою: Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Київська, 3, власником якого був АК АППБ «Україна».

Листом №61-0014/42237 від 15.06.2023 Національний банк України повідомив, що «Звіт ліквідатора Банку «Україна» про проведену роботу за період з 17.07.2001 по 26.12.2008», який знаходиться на архівному зберіганні в Національному банку, містить інформацію про те, що відповідно до договору купівлі-продажу від 28.08.2003 ліквідатором було реалізовано цілісний майновий банківський комплекс Банку «Україна» у складі 990 об`єктів, покупцем за яким виступив Кабінет Міністрів України.

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України «Про використання викупленого майна Акціонерного комерційного агропромислового банку «Україна» від 13 жовтня 2003 року №599-р (зі змінами), об`єкти цілісного майнового банківського комплексу Банку «Україна», передані до сфери управління (в оперативне управління) державних органів. Будівля площею 822 м.кв., за адресою смт.Березне, вул.Київська, 3 (раніше 14) передано до сфери управління (в оперативне управління) Мін`юсту; на умовах оренди передано Державній судовій адміністрації площу 642 м.кв. зазначеної вище будівлі.

Звіт ліквідатора містить інформацію про те, що за результатами проведеної ліквідатором роботи, на момент складання ліквідаційного балансу (станом на 29.12.2008), майно Банку «Україна» відсутнє.

В Національному банку України відсутні дані про облік заборгованості за кредитними договорами, укладеними між Національним банком та Банком «Україна» та облік забезпечення за ними, у тому числі щодо договору застави б/н, від 13.04.1999.

Станом на 13.06.2023 у Державному реєстрі банків містяться відомості про те, що Банк «Україна» виключено з Державного реєстру банків (далі - реєстр) на підставі Рішення комісії Національного банку України з питань нагляду та регулювання діяльності банків від 13.04.2009 №167, а також реєстр не містить відомостей щодо реєстрації Національним банком банку, що став правонаступником банку «Україна».

З урахуванням того, що на сьогоднішній день жодної правової підстави для продовження дії обтяження відповідного нерухомого майна немає, як і жодного іншого способу припинити відповідне обтяження, суд вважає за можливе захистити права позивача шляхом прийняття відповідного судового рішення.

Обтяження у вигляді заборони на об`єкт нерухомого майна підлягають скасуванню адміністративним судом, не зважаючи на відсутність факту протиправності рішення державного реєстратора, позаяк за правилами частини четвертої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

За правилами частин першої, другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод №1 від 20.03.1952, закріплено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів. Як і поняття цивільних прав і обов`язків, концепція майна в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції має автономне значення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві: певні інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися правом власності, а відтак і майном.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував на тому, що втручання у право власності допустиме лише тоді, коли воно переслідує легітимну мету в суспільних інтересах. Але, окрім того, втручання у право безперешкодного користування своїм майном передбачає справедливу рівновагу між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав людини.

Стаття 1 Першого протоколу, яка спрямована в основному на захист особи від будь-якого посягання держави на право володіти своїм майном, також зобов`язує державу вживати необхідних заходів, спрямованих на захист права власності (рішення ЄСПЛ Броньовський проти Польщі). У кожній справі, в якій іде мова про порушення вищезгаданого права, суд повинен перевірити дії чи бездіяльність держави з огляду на дотримання балансу між загальною суспільною потребою та потребами збереження фундаментальних прав особи, особливо враховуючи те, що заінтересована особа не повинна нести непропорційний та непомірний тягар (рішення Спорронг та Льоннрот проти Швеції від 23.09.1982 а також рішення Брумареску проти Румунії).

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував на тому, що Конвенція у цілому вимагає збереження балансу між інтересами суспільства і основними правами людини, а у випадку позбавлення власності, встановлені обмежень на користування нею чи в інших подібних випадках справедливість вимагає, щоб особам, які постраждали, було надано право оскаржувати рішення уряду з питань позбавлення власності, встановлення контролю за її використанням і було надане відшкодування (рішення ЄСПЛ у справах: Максименко та Герасименко проти України від 16.05.2013, Андрій Руденко проти України від 21.12.2010, Сук проти України від 10.03.2011, East/West Alliance Limited проти України від 23.01.2014, Новоселецький проти України від 22.02.2005).

Згідно з пунктом 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може застосувати будь-який спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Суд вважає, що належним способом захисту порушених прав позивача є припинення (скасування) обтяжень у вигляді заборони на об`єкт нерухомого майна та виключення відповідних записів з Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.

Тому заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Територіального управління Державної судової адміністрації України в Рівненській області (вулиця Симона Петлюри, 10, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 26259988), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Державної судової адміністрації України (вулиця Липська, 18/5, місто Київ, 01601), до Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради (майдан Просвіти, 2, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 44722581) про зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Зобов`язати Департамент цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради виключити з Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна такий запис про державну реєстрацію обтяження:

реєстраційний номер 7938379 від 18.09.2008 у вигляді заборони (архівний запис), зареєстрований приватним нотаріусом Куц А.В., 34600, Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Котляревського, 2-а, (03653)5-54-57, підстава обтяження: договір застави, б/н, 13.04.1999, Березнівська ДНК на об`єкт: інше, адмінприміщення АК АППБ «Україна», за адресою: Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Київська, 3, власником якого є АК АППБ «Україна».

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 14 листопада 2023 року

Суддя К.М. Недашківська

Джерело: ЄДРСР 114902734
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку