ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" листопада 2023 р. справа № 300/6076/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Гомельчука С.В., розглянувши у порядку спрщеного провадження матеріали адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 до Військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону, вул.Личаківська, 26, м.Львів, 79010 про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови, яка оформлена свідоцтвом про хворобу від 05.12.2022 № 1730/1.
Позовні вимоги обгрунтовано тим, що позивач в період з 25.02.2022 по 08.02.2023 проходив військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період у військовій частині НОМЕР_1 . Наказом командира військової частини (по особовому складу) від 23.01.2023 № 8-РС звільнено з військової служби на підставі пп. «б» п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» за станом здоров`я.
12.10.2022 гарнізонною військово-лікарською комісією 1121 поліклініки (з денним стаціонаром) проведено медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. За результатами проведеного медичного огляду прийнято постанову ВЛК, яку оформлено свідоцтвом про хворобу № 1438 від 31.10.2022 з визначенням причинного зв`язку захворювання.
Пунктом 12. "Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, контузії, каліцтва Свідоцтва № 1438 визначено: пониження гостроти зору до 0,1 з корекцією 0.2 внаслідок низхідної атрофії зорового нерва правого ока. Захворювання, так, пов`язане з проходженням військової служби.
Згідно з п. 13 постанови ВЛК непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.
Відповідно до постанови штатної ВЛК - 16 Регіональної військово-лікарської комісії від 11.11.2022, прийнято Свідоцтво № 1438, позивача направлено на контрольний медичний огляд в умовах Військово-медичного клінічного центру Західного регіону. 05.12.2021 за розпорядженням командира військової частини НОМЕР_1 військово-лікарською комісією хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону проведено контрольний медичний огляд.
Результати медичного огляду та постанова ВЛК оформлені свідоцтвом про хворобу № 1730/1 від 05.12.2022. Зокрема, згідно з п. 12 Свідоцтва № 1730/1, пониження гостроти зору правого ока до 0,3, концентричне звуження полів зору до 20° знизу, 30° темпорально від крапки фіксації, внаслідок перенесеного забою головного мозку (20.12.2007), часткової низхідної атрофії зорового нерва, простого короткозорого астегматизму сіл пеня 1.5 D, при гостроті зору з корекцією 0,5. Захворювання, ні, не пов`язане з проходженням військової служби. Відповідно до п. 13 Свідоцтва № 1730/1, на підставі статей 26а графи II Розкладу хвороб: непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку. Постановою ВЛК регіону від 07.12.2022 затверджено вищезазначену постанову госпітальної ВЛК.
Не погоджуючись з такими результатами медичного огляду 16.02.2023 ОСОБА_1 звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України зі скаргою на рішення відповідача, прийняте в п. 12 Свідоцтва № 1730/1. Листом від 14.06.2023 Центральна ВЛК у задоволенні скарги відмовила з мотивів відсутності підстав для перегляду оскаржуваного Свідоцтва № 1730/1.
Позивач вважає, що постанова ВЛК, оформлена Свідоцтвом № 1730/1, прийнята з порушенням процедури її прийняття, оскільки не враховано метод індивідуальної оцінки придатності його до військової служби, тобто без урахування результатів усіх медичних обстежень та показників стану його здоров`я, що істотно порушує його права.
На підставі вказаного просить:
- визнати протиправною постанову військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону, яка оформлена свідоцтвом про хворобу № 1730/1 від 05.12.2022;
- скасувати постанову військово-лікарської комісії хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону, яка оформлена свідоцтвом про хворобу № 1730/1 від 05.12.2022.
Ухвалою суду від 08.09.2023 відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні відповідно до правил встановленихстаттею 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 09.10.2023. У відзиві вказав, що Військово-лікарська комісія хірургічного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону не є юридичною особою, не має коду ЄДРПОУ, не є суб`єктом владних повноважень у розумінні КАС України, а є позаштатною комісією Військово-медичного клінічного центру Західного регіону для проведення медичного огляду осіб, та з метою визначення ступеня придатності їх до військової служби.
Вказав, що позивач реалізував спірну постанову, а саме був звільнений з військової служби 08.02.2023, проте на даний час бажає скасувати дану постанову в повному обсязі.
Також зазначив, що відповідно до вимог Положення позивач має право оскаржити до суду постанову ВЛК регіону, або постанову ЦВЛК, а не постанову позаштатної ВЛК. Крім того, звернув увагу, що позивачем пропущено строк звернення до суду, оскільки він оскаржує постанову від 05.12.2022. На підставі вказаного просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
У період з 06.10.2023 по 13.10.2023 включно головуючий суддя у справі перебував у відпустці.
30.10.2023 позивачем подано відповідь на відзив, в якій, зокрема, вказано, що за змістом ч.4 ст. 122 КАС України тримісячний строк звернення до суду обчислюється з 28.06.2023, тобто з дня вручення рішення Центральної ВЛК за результатами розгляду його скарги. До суду позов подано 04.09.2023, відтак строк звернення не пропущено. Також вважає, що відповідач є госпітальною, позаштатною, постійно діючою ВЛК, здійснює владні управлінські функції, а отже є суб`єктом владних повноважень і може бути відповідачем у публічно-правових відносинах.
Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив такі обставини.
Позивач проходив військову службу в період з 25.02.2022 по 08.02.2023 за призовом під час мобілізації, на особливий період у військовій частині НОМЕР_1 .
27 червня 2022 гарнізонною ВЛК 1121 поліклініки проведено медичний огляд сержанта ОСОБА_1 , якою встановлено наявність захворювання ні, не пов`язаного з проходженням військової служби. На підставі статей 31б, 26б, 75 б, 64в графи ІІ Розладу хвороб: обмежено придатний до військової служби.
31 жовтня 2022 року гарнізонна військово-лікарська комісія 1121 поліклініки (з денним стаціонаром) за розпорядженням командира військової частини НОМЕР_1 від 12.10.2022 № 1711 провела медичний огляд ОСОБА_1 з метою визначення ступеня придатності до військової служби.
За результатами проведеного медичного огляду гарнізонною ВЛК прийнято постанову ВЛК, яку оформлено свідоцтвом про хворобу № 1438 від 31.10.2022, з визначенням причинного зв`язку захворювання.
В п. 8 зокрема Свідоцтва, зазначено, що у лютому 2022 року ОСОБА_1 був мобілізований у Збройні Сили України. 27.06.2022 оглянутий гарнізонною військово- лікарською комісією 1121 поліклініки (з денним стаціонаром), на підставі статей 316, 266, 756 графи II був визнаний обмежено придатним до військової служби. 10.09.2022 був ургентно госпіталізований у військову частину НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 з приводу гіпертонічного кризу, лікувався стаціонарно з 10.09.2022 по 28.09.2022. В подальшому виникли судомні напади з вогнищевим початком, був переведений у Військово - медичний клінічний центр Західного регіону, м.Львів, виписаний з покращенням. У цей час спостерігається різке погіршення зору правого ока. Направлений на військово-лікарську комісію для визначення придатності до військової служби.
Пунктом 12 вказаного Свідоцтва встановлено «Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, контузії, каліцтва: Пониження гостроти зору до 0,1 з корекцією 0,2 внаслідок низхідної атрофії зорового нерва правого ока. Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби. Короткозорість у 1,5 Д правого ока. Сліпота, субатрофія, ускладнена катаракта внаслідок вогнепального проникаючого поранення (2007) очного яблука лівого ока. Наслідки вогнепального поранення голови та шиї (2007), забою головного мозку у вигляді внутрішньомозкової лікворної кісти, краніодефекту лівої лобної ділянки площею 3см", заміщеного сполучнотканинним рубцем, операції хірургічної обробки поранення (2007), вегетосудинних розладів, вестибуло-атакгичного, цефалгічного синдромів з помірним порушенням функції центральної нервової системи. Віддалені наслідки вогнепального наскрізного поранення шиї і голови (2007) у вигляді зміцнілого післяопераційного рубця передньої поверхні шиї. Обмежений міжхребцевий остеохондроз, спондилоартроз поперекового відділу хребта з больовим синдромом з незначним порушенням функції хребта. ОСОБА_2 . Гіпертонічнахвороба першої стадії, ступінь 1, ризик низький. Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби.
Пунктом 10 Свідоцтва про хворобу № 1438 визначено: Постанова ВЛК про придатність до військової служби, служби за військовою спеціальністю тощо: На підставі статей 31а, 26а графи П Розкладу хвороб: непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.
Крім того визначено: з метою контролю встановлення діагнозу, причин зв`язку та ступеня придатності до військової служби підлягає контрольному медичному огляду в умовах ВМКУ З Р (а.с. 18).
05 грудня 2022 ВЛК хірургічного профілю ВМКЦ Західного регіону, за розпорядженням командира військової частини НОМЕР_1 від 17.11.2022 №6 проведено огляд ОСОБА_1 .
За наслідками медичного огляду госпітальною ВЛК встановлено діагноз, причинний зв`язок захворювання та прийнято постанову ВЛК про причинний зв`язок захворювання та придатність до військової служби.
Результати медичного огляду та постанова ВЛК оформлені свідоцтвом про хворобу № 1730/1 від 05.12.2022.
Пунктом 12 Свідоцтва № 1730/1 встановлено, зокрема, пониження гостроти зору правого ока до 0,3, концентричне звуження полів зору до 20° знизу, 30° темпорально від крапки фіксації, внаслідок перенесеного забою головного мозку (20.12.2007), часткової низхідної атрофії зорового нерва, простого короткозорого астегматизму ступеня 1.5 D, при гостроті зору з корекцією 0,5. Захворювання, ні, не пов`язане з проходженням військової служби.
Відповідно до п. 13 Свідоцтва № 1730/1 визначено, що на підставі статей 26а графи II Розкладу хвороб: непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку (а.с.7).
Постановою ВЛК регіону від 07.12.2022 затверджено вищезазначену постанову госпітальної ВЛК.
16.02.2023 позивач звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України зі скаргою на рішення відповідача, прийняте в п. 12 Свідоцтва № 1730/1 (а.с 9-11).
Листом - роз`ясненням від 14.06.2023 Центральною ВЛК відмовлено у задоволенні скарги у зв`язку з відсутністю підстав для перегляду оскаржуваного Свідоцтва № 1730/1 (а.с.16).
Суд зазначає, що спірні правовідносини врегульовано Законом України«Про військовий обов`язок і військову службу»від 25.03.1992 №2232-XII (далі -Закон №2232-XII).
Відповідно до частини першоїстатті 1 Закону №2232-XIIзахист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Згідно з частинами другою, третьоюстатті 1 Закону №2232-XIIвійськовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Відповідно до ч. 10ст. 2 Закону №2232-XIIта з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботинаказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 р. за № 1109/15800 (далі - Положення № 402) (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це:
-медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);
-визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;
-установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів (пункт 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402.
Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Пунктом 2.2 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.
Відповідно до підпункту 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.
Згідно із підпунктом 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема, контроль за лікувально-оздоровчою роботою серед допризовників, організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України; проведення спільно з МОЗ України аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, медичного огляду призовників та розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи.
ЦВЛК має право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України (підпункт 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402).
Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (підпункт 2.3.5 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402).
До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК високомобільних десантних військ; ВЛК військових комісаріатів; ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК); ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК (п.п.2.6.1 п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402).
Перелік військових лікувальних закладів, військових частин, лікувально-профілактичних закладів, в яких організовуються позаштатні постійно діючі ВЛК (ЛЛК), разом зі списком голів та заступників голів цих ВЛК (ЛЛК) на наступний календарний рік затверджує голова ЦВЛК за поданням начальників штатних ВЛК регіонів (п.п.2.6.6. п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402).
Відповідно до підпунктів 2.6.7.-2.6.10. п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402 на підставі затвердженого переліку начальник ВМКЦ регіону своїм наказом призначає позаштатні постійно діючі ВЛК, їх персональний склад і визначає порядок їх роботи.
Головою позаштатної постійно діючої ВЛК призначається лікар, найбільш підготовлений з питань військово-лікарської експертизи, який має досвід роботи у військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладах та пройшов підготовку (удосконалення) з військово-лікарської експертизи.
До складу ВЛК, створеної у цивільному лікувально-профілактичному закладі, за рішенням начальника ВМКЦ регіону може бути введений військовий лікар - представник найближчого військового лікувального закладу, медичної служби військової частини.
Позаштатні ВЛК здійснюють службове листування через діловодство військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладів, військових частин, при яких ці комісії утворені.
Забезпечення позаштатних ВЛК медичною технікою та майном, медичними приладами, інструментами, медикаментами, господарським інвентарем, меблями, речовим майном і канцелярським приладдям, виділення їм приміщення і забезпечення комунальними послугами покладається на військові лікувальні, цивільні лікувально-профілактичні заклади, військові частини, при яких ці комісії утворені.
Документи позаштатних ВЛК скріплюються гербовою печаткою військового лікувального, цивільного лікувально-профілактичного закладу, військової частини, при яких ці комісії утворені (п.п.2.6.11. п.2.6. глави 2 розділу І Положення №402).
Згідно з пунктом 2.7 розділу І Положення № 402 госпітальна ВЛК створюється у військовому госпіталі, на госпітальному судні, у цивільному лікувально-профілактичному закладі, де обстежуються і лікуються військовослужбовці. На особливий період госпітальна ВЛК створюється в усіх військових санаторіях. У разі потреби у військових лікувальних закладах може бути створено декілька госпітальних ВЛК за клінічними профілями. Організація проведення військово-лікарської експертизи у військовому лікувальному закладі покладається на начальника закладу.
На госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається: проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення; ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів; проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження; проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності військового лікувального закладу, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК.
Госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право: приймати постанови відповідно до цього Положення; перевіряти з метою військово-лікарської експертизи організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладах і у військових частинах, дислокованих у гарнізоні; залучати до роботи на правах членів комісії медичних та військових фахівців за запитом голови ВЛК.
Отже, із наведених вище норм Положення № 402 слідує, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний оглядосіб, передбачених п. 1.1 розділу І Положення № 402.
Згідно з пунктами 1.1, 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я.
Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Відповідно до підпункту б пункту 6.1. глави 6 розділу II Положення №402 направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться (крім військовослужбовців строкової служби): прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комендантами гарнізонів та військовими комісарами.
Відповідно до п. 6.10, 6.11 глави 6 розділу ІІ Положення №402, медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії).
Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби.
Постанова ВЛК про потребу військовослужбовця у відпустці за станом здоров`я приймається після закінчення стаціонарного лікування в разі, коли для повного відновлення функції і працездатності необхідний термін - не менше 30 календарних днів. Постанова про потребу у відпустці за станом здоров`я оформлюється довідкою ВЛК, яка підлягає контролю штатною ВЛК (без затвердження).
Постанова ВЛК про потребу у звільненні від виконання службових обов`язків (занять) за станом здоров`я оформлюється довідкою ВЛК, яка затвердженню штатною ВЛК не підлягає.
Згідно із пунктів 21.1., 21.2. глави 26 розділу ІІ Положення №402, у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення. Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.
З наведеного вбачається, відповідно до Положення № 402, для проведення військово-лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний оглядосіб, передбачених п. 1.1 розділу І Положення № 402, зокрема, з метою визначення ступеня придатності до військової служби, за результатами якого приймають постанови, що оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання ВЛК.До штатних ВЛК належать, зокрема, ВЛК регіону, до повноважень яких належить розгляд скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи. ВЛК регіону також мають право оглядати військовослужбовців, скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд. Постанови регіональних ВЛК можуть бути оскаржені до ЦВЛК або до суду.
Як вбачається зі свідоцтва про хворобу №1730/1, ОСОБА_1 має захворювання, ні, не пов`язане з проходженням військової служби з виключенням з військового обліку. Його прийнято на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого Наказом від 14.08.2008 р. № 402, а саме на основі ст. 26а графи ІІ.
Обґрунтовуючи протиправність висновку ВЛК позивач вказує, що його прийнято без дотримання методу індивідуальної оцінки придатності до військової служби, оскільки різке погіршення зору правого ока мало місце під час проходження військової служби у вересні 2022 року на фоні загального погіршення стану здоров`я: "гіпертонічний криз, гіпертонічна хвороба І стадія 2 ступень, судоми по типу Джексона". Стаціонарне лікування в період з 10.09.2022 по 28.09.2022 (м. Івано-Франківськ) та з 28.09.2022 по 04.10.2022 (м. Львів) суттєвих покрашені не дало, що стало підставою для скерування для проходження медичного огляду ВЛК на предмет придатності до військової служби.
Вказав, що гарнізонна ВЛК під час проведення медичного огляду 31.10.2022 вищенаведені обставини врахувала, всі медичні консультативні висновки, діагнози спеціалістів взяла до уваги, тобто застосувала метод індивідуальної оцінки до військової служби, проте під час проходження контрольного медичного огляду 05.12.2022 відповідачем оцінки вищенаведеним діагнозам та постановам ВЛК надано не було та не враховано їх під час винесення оскаржуваної постанови ВЛК. На думку позивача, не вбачається також здійснення відповідачем повного та всебічного аналізу і врахування всіх медичних показників щодо стану здоров`я.
Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі № 806/526/16 зазначив: «у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі».
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Відтак, суд не може прийняти у якості підстави для задоволення позову доводи позивача відносно неврахування відповідачем його хвороб при проведенні медичного обстеження ВЛК.
При цьому, матеріали справи не містять даних, які б свідчили про порушення процедури проведення військово-лікарської експертизи.
За таких обставин, враховуючи те, що в ході розгляду цієї справи судом не було встановлено допущення з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались процедури проведення медичного огляду позивача у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Щодо посилання відповідача на порушення позивачем строку звернення до суду, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (ч. 2 ст. 122 КАС України).
Приписами ч. 4 ст. 122 КАС України передбачено, якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Позивач скористався правом досудового вирішення спору та звернувся зі скаргою до ЦВЛК. Відповідь від 14.06.2023 ним отримано в червні 2023 року, тому строк звернення до суду (позов надійшов 04.09.2023) ним не порушено.
Відповідно до частини 1статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно із нормами частини другоїстатті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до положеньстатті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. При цьому, в силу положень частини 2статті 77 вказаного Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Підсумовуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає, що позивач має право на пільги відповідно до п.9 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" та звільнений від сплати судового збору за подання позову з таким характером спору.
Відсутні підстави для розподілу судових витрат у справі.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Гомельчук С.В.