open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2023 року

м. Київ

справа № 640/14595/20

касаційне провадження № К/9901/1214/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Ханової Р.Ф., Юрченко В.П.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Київської митниці Держмитслужби

на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 18 вересня 2020 року (головуючий суддя - Смолій І.В.)

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Єгорова Н.М.; судді: Сорочко Є.О., Федотов І.В.)

у справі № 640/14595/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АТІС ФАРМА»

до Київської митниці Держмитслужби,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрвіпсервіс»

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

У червні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю «АТІС ФАРМА» (далі - ТОВ «АТІС ФАРМА», позивач, товариство) звернулося до адміністративного суду з позовом до Київської митниці Держмитслужби (далі - Київська митниця, відповідач, митний орган, контролюючий орган), в якому просило:

визнати протиправним та скасувати рішення від 26 травня 2020 року № 7.8.-1/15/11/10443 щодо відмови ТОВ «АТІС ФАРМА» у внесені змін до митної декларації та повернення суми митних платежів;

зобов`язати відповідача здійснити коригування показників, зазначених у графі 47 «Нарахування платежів» митної декларації № UA100290/2020/310248, а саме: застосування звільнення від нарахування мита на товар, що ввозиться на територію України суб`єктами господарювання (020), та податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання (028)»;

зобов`язати Київську митницю на підставі зави ТОВ «АТІС ФАРМА» від 27 квітня 2020 року підготувати висновок про повернення позивачу надмірну сплачених митних платежів та подати його у встановленому порядку для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 18 вересня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року, позов задоволено повністю.

Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 18 вересня 2020 року, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Мотивуючи касаційну скаргу, митний орган наголошує на тому, що позивачем самостійно було заповнено графу 36 «Преференція» вантажної митної декларації без зазначення пільги, самостійно внесено відомості про нарахування митних платежів, які останнім сплачено у повному обсязі, та встановлено невідповідність задекларованого товару за позицією назви товару (медичного виробу) - медична маска підрозділу «Засоби індивідуального захисту» розділу «Медичне обладнання для закладів охорони здоров`я, що надають допомогу хворим COVID-19», а тому позовні вимоги є необґрунтованими.

Ухвалою від 12 квітня 2021 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою митного органу.

29 квітня 2021 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 23 березня 2020 року між ТОВ «АТІС ФАРМА» та Tonton Sportswear (Honkong) Co, Limited укладено договір про поставку масок медичних у кількості 2 000 000 штук за кодом згідно з УКТЗЕД 6307 90 98 00.

Для виконання процедури розмитнення товару між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрвіпсервіс» укладено договір брокерського обслуговування від 27 березня 2020 року № МБ2703-20.

01 квітня 2020 року товариством розпочато процедуру декларування та митного оформлення товару шляхом подання документів до відповідача, за кодом згідно з УКТЗЕД 6307 90 98 00.

До митного оформлення надано документи, визначені в графі 44 митної декларації від 02 квітня 2020 року № UA100290/2020/310248, зокрема: рахунок-фактуру від 23 березня 2020 року № 012603; авіаційну накладну від 27 березня 2020 року № 501-0712-0956; декларацію про походження (інвойс оригінал) від 23 березня 2020 року; свіфти про сплату за товар від 25 березня 2020 року; рахунок-фактуру на транспортно-експедиційні послуги від 23 березня 2020 року; довідку про транспортні витрати від 26 березня 2020 року; контракт від 23 березня 2020 року № 1; брокерський договір від 27 березня 2020 року № МБ2703-20; гарантійний лист від 27 березня 2020 року № 27032020; лист Головного управління Держпраці у Київської області від 30 березня 2020 року № 11\1\20\4676.

В графі 33 митної декларації від 02 квітня 2020 року № UA100290/2020/310248 позивачем зазначено код товару згідно з УКТЗЕД 6307 90 98 00 та визначено митну вартість товару за основним методом, а саме за ціною договору.

Платіжним дорученням від 02 квітня 2020 року № 122 товариством сплачено ввізне мито та податок на додану вартість.

02 квітня 2020 року відповідачем завершено процедуру митного оформлення товару за наступними ознаками: № митної декларації UA100290/2020/310248; дата закриття митної декларації - 02 квітня 2020 року; УКТЗЕД - 6307 90 98 00; митна вартість (USD) - 614 500,00 (доларів США) (17 054 710,10 грн);мито (020) - 1 074 446,74 грн; податок на додану вартість (028) 3 625 831,37 грн; дата сплати митних - платежів 02 квітня 2020 року.

27 квітня 2020 року товариством направлено на адресу відповідача лист з проханням здійснити коригування показників, зазначених у графі 47 «Нарахування платежів» митної декларації № UA100290/2020/310248, а саме застосувати звільнення від нарахування мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, (020) та податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання, (028), здійснити повернення помилково сплачених митних платежів у розмірі сум: ввізного мита 1 074 446,74 грн, що складає 6,3 % від митної вартості товару; податку на додану вартість 3 625 831,37 грн, що складає 20 % від митної вартості товару, на поточний рахунок ТОВ «АТІС ФАРМА».

Листом відповідача від 26 травня 2020 року №7.8.-1/15/11/10443 відмовлено позивачу у внесенні змін до митної декларації та поверненні помилково сплачених платежів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд зазначає наступне.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», зокрема, підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктом 71 такого змісту:

« 71. Тимчасово, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України».

Розділ XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України доповнено пунктом 9-6 такого змісту:

« 9-6. Тимчасово, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19):

звільняються від сплати ввізного мита лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;

митне оформлення товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, здійснюється першочергово;

на товари, зазначені в абзаці другому цього пункту, допускається подання попередньої або тимчасової декларації за правилами, встановленими цим Кодексом;

плата за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для них, щодо товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, не справляється».

Відповідно до пункту 1-1 постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 року № 761 на час дії пунктів 4 і 5 розділу I Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» дія затвердженого цією постановою Технічного регламенту не поширюється на засоби індивідуального захисту, включені до переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224. Для введення в обіг засобів індивідуального захисту, включених до зазначеного переліку, заявник подає до Державної служби з питань праці заяву із зазначенням мети ввезення, інформації щодо виробника, назви виробів, номера партії або серійного номера, обсягу партії, а також дані щодо призначення виробу та способу дії. За результатами опрацювання поданих документів Державна служба з питань праці видає заявнику повідомлення про введення в обіг окремих засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров`я. Розгляд документів та видача повідомлення здійснюються на безоплатній основі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224 «Про затвердження переліку лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на мигну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість» затверджений перелік лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України звільняються від оподаткування податком на додану вартість.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» внесено зміни до Податкового Кодексу України, зокрема, у розділі XX «Перехідні положення» підрозділ 2 пункт 71 викладено в такій редакції: «тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України».

Крім того, пункт 9-6 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України викладено в такій редакції:

« 9-6. Тимчасово, до 30 червня 2020 року, для здійснення заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19):

звільняються від сплати ввізного мита товари (в тому числі лікарські засоби, медичні вироби, медичне обладнання), необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;

митне оформлення товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, здійснюється першочергово;

плата за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для них, щодо товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, не справляється».

Судами встановлено, що маски медичні (код згідно з УКТЗЕД 6307 90 98 00) віднесені до переліку засобів індивідуального захисту, який визначений постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224.

Листом Головного управління Держпраці у Київської області від 30 березня 2020 року № 11\1\20\4676 повідомлено позивача про введення в обіг засобів індивідуального захисту - Інші готові текстильні вироби: засіб індивідуального захисту: маска, шо являє собою тришаровий нетканий бар`єр з гумовими петлями, забезпечує щільне прилягання до обличчя та забезпечує фільтрувальну ефективність по відношенню до повітря, що вдихається та видихається класу FFP2 NR згідно з стандартом EN 149:2001+А1:2008, нестерильна, 50 штук в упаковці, модель ВМ-011 (FFP2 NR), номер партії 20200304, країна виробництва - CN, торговельна марка - TONTON.

Позивачем на адресу відповідача направлявся лист щодо здійснення коригування показників, зазначених у графі 47 «Нарахування платежів» митної декларації від 02 квітня 2020 року № UA100290/2020/310248, з проханням застосувати звільнення від нарахування мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання, (020) та податку на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання, (028), а також здійснити повернення помилково сплачених митних платежів.

Разом з тим, листом від 26 травня 2020 року № 7.8.-1/15/11/10443 митним органом відмовлено позивачу в поверненні митних платежів з підстав відсутності у нього на момент подання митної декларації відповідного документа, що свідчить про цільове використання товару закладами охорони здоров`я з посиланням на лист Державної митної служби від 26 березня 2020 року № 08-1/16-03-01/7/3189, відповідно до якого критеріями для застосування пільги при розмитненні товару є надання декларантом додаткових документів, що свідчать про постачання товару для закладів здоров`я.

Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо протиправності такої відмови відповідача, оскільки з наведених законодавчих приписів вбачається, що державою запроваджено податкові пільги для операцій з постачання на митну територію України після 17 березня 2020 року ввезених товарів (медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню, поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

При цьому, посилання відповідача на ту обставину, що митне оформлення товару було здійснено відповідно до самостійно заявлених позивачем відомостей та наданих документів за відповідними ставками без застосування преференції « 203», є безпідставним, оскільки Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», який Верховна Рада прийняла 30 березня 2020 року, набрав чинності 02 квітня 2020 року (в день митного оформлення товару), у зв`язку з чим позивач не міг бути заздалегідь обізнаним про наявність у нього пільг, визначених цим Законом.

За приписами пункту 43.1 статті 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Пунктом 43.3 статті 43 Податкового кодексу України передбачено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Відповідно до статті 301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів митний орган не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов`язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно із пунктом 1 розділу III Порядку повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18 липня 2017 року № 643, повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня їх виникнення.

Повернення сум відповідних митних платежів у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 301 Митного кодексу України, здійснюється за умови, що заява подається не пізніше одного року з дня, наступного за днем виникнення обставин, що тягнуть за собою повернення сплачених сум митних платежів.

Платник податків подає до митниці Держмитслужби заяву довільної форми в паперовому вигляді або за допомогою засобів електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі через систему електронної взаємодії державних інформаційних ресурсів та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

Судовим розглядом встановлено, що заява про повернення митних платежів була подана позивачем 27 квітня 2020 року з доданими копіями підтверджуючих документів.

Разом з тим, митним органом було необґрунтовано відмовлено у вчиненні дій, спрямованих на повернення платнику надміру сплачених коштів.

За таких обставин, Суд погоджується з висновками судових інстанцій про наявність підстав для зобов`язання відповідача підготувати висновок про повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, надмірно сплачених до бюджету ТОВ «АТІС ФАРМА», та направити його Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві.

З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, а суди попередніх інстанцій не допустили порушення норм процесуального права, які б могли вплинути на встановлення дійсних обставин справи, та правильно застосували норми матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги відповідача без задоволення, а рішень судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Київської митниці Держмитслужби залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 18 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач І. А. Гончарова

Судді Р. Ф. Ханова

В. П. Юрченко

Джерело: ЄДРСР 114805135
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку