open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/9574/23

Головуючий у 1-й інстанції: Матущак В.В.

Суддя-доповідач: Курко О. П.

06 листопада 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Боровицького О. А. Шидловського В.Б.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги ОСОБА_1 , Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

в травні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області №222650005899 від 03.11.2022 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати до страхового стажу періоди роботи та навчання згідно копії трудової книжки НОМЕР_1 від 15.07.1981, зокрема:

- з 01.09.1980 по 09.07.1981 - навчання в ТУ №58 м.Донецька;

- з 18.07.1981 по - робота у Куйбишевському відділі робітничого сприяння (рос. - ОРС) підприємства "Донецьквугілля" на посаді кондитера III розряду фабрики "Кулінарія";

- з 01.02.1982 по 07.01.1985 - робота та курси в радгоспі "Дружба" на посаді кухаря;

- з 26.01.1985 по 13.06.1985 - робота в Рубцівському яслях-саду на посаді няні;

- з 13.06.1985 по 03.02.1988 - робота в Рубцівській сільські раді на посаді бухгалтера та інспектора;

- з 04.02.1988 по 31.12.2002 - робота в Яцківській сільські раді на посаді рахівника- касира-бухгалтера, головного бухгалтера, бухгалтера;

- з 01.02.2003 по 26.01.2004 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 26.05.2005 по 01.09.2005 - робота в ПП "Микита" на посаді бухгалтера;

- з 07.09.2006 по 28.02.2011 - робота в Яцківській сільські раді на посаді спеціаліста 2 категорії;

- з 29.03.2011 по 25.10.2011 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 17.11.2011 по 12.03.2012 - перебування на обліку в Теофіпольському районному центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 23.03.2012 по 22.04.2012 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 26.11.2014 по 20.11.2015 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком згідно зі статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 27.10.2022 (дня звернення до органу Пенсійного фонду).

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач та відповідач подали апеляційні скарги.

В обґрунтування апеляційних скарг апелянти послалися на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на їх думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується відповідною довідкою від 11.10.2014 №6824-5002221949.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 27.10.2022 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про призначення пенсії за віком згідно до Закону № 1058-IV.

Відповідно до положень пункту 4.2 Порядку №22-1 після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області №222650005899 від 03.11.2022 позивачці відмовлено у призначенні пенсії за віком згідно заяви від 27.10.2022 у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу роботи 29 років, передбаченого статті 26 Закону №1058-IV.

До страхового стажу не зараховано відомості про роботу, які занесені до копії трудової книжки від 15.07.1981 НОМЕР_2 , оскільки відповідно до пункту 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

Страховий стаж згідно поданих документів позивачки складає 22 роки 4 місяці 25 днів

Вказані обставини слугували підставою для звернення позивача з позовом до суду.

Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що наявні у копії трудової книжки серії НОМЕР_1 записи є достатніми та належними, які дійсно підтверджують трудову діяльність позивачки. Щодо вимоги ОСОБА_1 зарахувати до загального стажу період з 01.01.2016 по 09.05.2022 перебування на обліку в Управлінні соціального захисту населення Лиманської міської ради по догляду за особою з інвалідністю 2 групи, то суд встановив відсутність будь-яких документів, які б підтверджували факт перебування на обліку в Управлінні соціального захисту населення Лиманської міської ради по догляду за особою з інвалідністю 2 групи з 01.01.2016 по 09.05.2022, а тому відсутності підстав для задоволення позову в цій частині. Також суд дійшов висновку про наявність підстав для призначення позивачу пенсії за віком, передбаченого частиною 1 статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з 27.10.2022 - з дня звернення позивачки до органів Пенсійного фонду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Так, принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом визначає Закон України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV).

Відповідно до визначення, яке міститься у статті 1 Закону №1058-IV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

За змістом пункту першого частини першої статті 8 Закону №1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Пенсійним віком є встановлений законодавством вік, із досягненням якого, особа може претендувати на виплату пенсії за віком.

Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (частина 1статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування").

Частиною 1 статті 9 Закону №1058-IV передбачено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності; пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Умови призначення пенсії за віком визначені статтею 26 Закону №1058-IV.

Так, згідно з частиною 1 статті 26 Закону №1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року. Зокрема, починаючи з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року - не менше 29 років.

Аналіз вищевикладеного дає підстави вважати, що за загальним правилом для виникнення у осіб права на призначення пенсії за віком є наявність сукупності таких ознак: 1) досягнення встановленого законодавством пенсійного віку та 2) наявність встановленого законодавством страхового стажу.

Відтак, для призначення ОСОБА_1 пенсії за віком необхідна наявність двох обов`язкових умов у сукупності: вік 60 років; страховий стаж не менше 29 років.

Як встановлено судом вище, ОСОБА_1 , на час звернення до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком 27.10.2022, згідно паспортних даних досягла віку 60 років, що не заперечується сторонами.

Зі змісту оскаржуваного рішення слідує, що підставою для відмови позивачу у призначенні пенсії на пільгових умовах є те, що згідно з наданими до документами, страховий стаж позивача становить 22 роки 4 місяці 25 дні.

До страхового стажу не зараховано відомості про роботу, які занесені до копії трудової книжки від 15.07.1981 НОМЕР_2 , оскільки відповідно до пункту 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

Надаючи оцінку вищенаведеним доводам відповідача, суд зазначає наступне.

Абзацом 2 статті 56 Закону №1788 передбачено, що до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України. При прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі. Однак таке право не повинно нівелювати обов`язок пенсійного органу щодо установлення права особи1 на одержання пенсії на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів, як це визначено п. 4.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 за №22- 1(далі - Порядок №22-1). Наявність же таких сумнівів може бути підставою для перевірки, в ході якої має бути встановлено обставини, які перешкоджають зарахуванню періоду роботи до стажу.

У пункті 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №637 (далі - Порядок №637) визначено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків (пункт 2 Порядку).

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження наявного трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які місять відомості про періоди роботи (пункт 3 Порядку №637 ).

Суд вказує, що відповідне положення міститься у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21.01.2020 у справі №588/647/17.

Суд встановив, що згідно записів копії трудової книжки серії НОМЕР_1 від 15.07.1981 позивач:

- з 01.09.1980 по 09.07.1981 - навчання в ТУ №58 м.Донецька;

- з 18.07.1981 по - робота у Куйбишевському відділі робітничого сприяння (рос. - ОРС) підприємства "Донецьквугілля" на посаді кондитера III розряду фабрики "Кулінарія";

- з 01.02.1982 по 07.01.1985 - робота та курси в радгоспі "Дружба" на посаді кухаря;

- з 26.01.1985 по 13.06.1985 - робота в Рубцівському яслях-саду на посаді няні;

- з 13.06.1985 по 03.02.1988 - робота в Рубцівській сільські раді на посаді бухгалтера та інспектора;

- з 04.02.1988 по 31.12.2002 - робота в Яцківській сільські раді на посаді рахівника- касира-бухгалтера, головного бухгалтера, бухгалтера;

- з 01.02.2003 по 26.01.2004 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 26.05.2005 по 01.09.2005 - робота в ПП "Микита" на посаді бухгалтера;

- з 07.09.2006 по 28.02.2011 - робота в Яцківській сільські раді на посаді спеціаліста 2 категорії;

- з 29.03.2011 по 25.10.2011 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 17.11.2011 по 12.03.2012 - перебування на обліку в Теофіпольському районному центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 23.03.2012 по 22.04.2012 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат;

- з 26.11.2014 по 20.11.2015 - перебування на обліку в Краснолиманському міському центрі зайнятості як безробітної з отриманням виплат.

Суд зазначає, що ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується відповідною довідкою від 11.10.2014 №6824-5002221949.

На момент повномасштабного вторгнення в Україну російської федерації позивачка проживала на у с.Рубці, Краматорського району Донецької області, про що свідчить довідка про реєстрацію місця проживання.

Згідно відповідних редакцій переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789 село Рубці (Лиманська міська ТГ) Краматорського району Донецької області належало до таких категорій.

У зв`язку з бойовими діями на території та прилеглих територіях до с.Рубці та його окупацією збройними формуваннями російської федерації з 22.04.2022 по 10.10.2022, позивач тривалий час не могла звернутися до органів ПФУ щодо призначення пенсії, а також у зв`язку з бойовими діями оригінал трудової книжки був втрачений.

Після деокупації с.Рубці позивач перемістилася на територію Хмельницької області, відновила пошкоджений паспорт громадянина України та звернулася до органів ПФУ щодо призначення їй пенсії за віком, а також засобами поштового зв`язку звернулася до Лиманської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області щодо отримання архівних довідок, що підтверджують факт її роботи.

Листом від 06.02.2023 Лиманська МВА повідомила про неможливість підготовки відомостей у зв`язку із воєнною ситуацією.

З аналогічної причини не надано інформації Донецьким обласним центром зайнятості на звернення від 06.01.2023 №152/8-18/С-44, Державним архівом Донецької обласної державної адміністрації на звернення від 06.01.2023 №152/8-18/С-44, що підтверджується відповідями вказаних органів.

Колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції, що наявні у копії трудової книжки серії НОМЕР_1 записи є достатніми та належними, які дійсно підтверджують трудову діяльність позивачки.

Доказом цього є повне співпадіння періодів та місць роботи, у які вівся електронний облік з 1999, що підтверджую формою ОК-5, виданою відділом обслуговування громадян №14 ГУ ПФУ в Хмельницькій обл. 23.05.2023, та відомості про які містяться у пенсійні справі, з її записами, та записами у довідці Лиманського міського центру зайнятості від 10.02.2023 року №06/25/01-28-23, Хмельницького обласного центру зайнятості від 06.02.2023 №22-006/416.

Крім того наявна архівна довідка від 26.04.2011 №35, видана ПП "Сігма" про працевлаштування позивача кондитером 3 розряду на підприємстві "Куйбишівське" та навчання в ТУ №58, а також реорганізацію підприємства, накази по Куйбишевському відділі робітничого сприяння (рос. - ОРС) підприємства "Донецьквугілля" від 17.07.1981 №207/к та від 28.10.1981 №361/к про прийняття позивачки на роботу та її звільнення, виписка з наказу по рубцівському яслах-саду з наказу №211 від 13.06.1985 про звільнення ОСОБА_1 , розпорядження виконавчого комітету Рубцівської сільської ради про звільнення позивача від 03.02.1988 №3, розпорядження сільського голови Яцьківської сільської ради про звільнення позивача від 28.02.2011 №6к, довідка про середню заробітну плату на ПП "Микита".

Періоди роботи, номери наказів, посади та назви підприємств у вищеописаних документах повністю відповідають даним копії трудової книжки НОМЕР_1 .

Таким чином, твердження відповідача про відсутність у позивачки необхідного страхового стажу 29 років через не зарахування до загального страхового стажу відомостей про періоди роботи, які занесені до копії трудової книжки , оскільки документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах, суд вважає необґрунтованими та безпідставними.

Відповідно до пункту 2 Порядку №637 у разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

Пунктом 18 Порядку №637 встановлено, що за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.

Тобто підтвердження трудового стажу на підставі показів свідків можливо у випадку відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості їх одержання.

Доказів, які б свідчили про недостовірність записів у трудовій книжці відповідачем суду не надано.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що періоди роботи позивача, зазначені у копії трудової книжки серії НОМЕР_1 , неправомірно не зараховані відповідачем до страхового стажу ОСОБА_1 , а тому, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області №222650005899 від 03.11.2022 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 не відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень в контексті КАС України, а отже є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо вимоги позивачки зарахувати до загального стажу період з 01.01.2016 по 09.05.2022 перебування на обліку в Управлінні соціального захисту населення Лиманської міської ради по догляду за особою з інвалідністю 2 групи, то вона не оскаржується ОСОБА_1 в апеляційній скарзі, а тому, судовою колегією не переглядається.

Щодо позовної вимоги щодо зобов`язання призначити ОСОБА_1 пенсію за віком з 02.05.2022, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу.

Згідно з ч.1 ст. 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Згідно з абзацами першим і другим пункту 1 частини першої статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Пенсія за віком, що призначається автоматично (без звернення особи), з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, крім випадків відсутності в системі персоніфікованого обліку відомостей про страховий стаж застрахованої особи, необхідний для призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону. У разі якщо документи про страховий стаж не подані протягом трьох місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, вважається, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.

Судом встановлено, що досягнувши пенсійного віку (02.05.2022 позивачці виповнилося 60 років), ОСОБА_1 звернулась до ГУПФУ в Хмельницькій області 27.10.2022 із заявою про призначення пенсії за віком.

Суд першої інстанції, призначаючи пенсію за віком позивачці з 27.10.2022, виходив з того, що остання звернулась поза межами трьох місяців з дня досягнення ним пенсійного віку ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Водночас, судова колегія вважає, що судом першої інстанції не враховано наступне.

Так, Законом України «Про внесення зміни до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" щодо призначення пенсії особам, які проживають на тимчасово окупованій території або на території, на якій ведуться бойові дії» № 2981-IX від 20 березня 2023 року Пункт 14-6 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., №№ 49-51, ст. 376 із наступними змінами) доповнити підпунктом 14-6.2 такого змісту: « 14-6.2. Тимчасово, у період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, для осіб, які проживають/проживали на території, на якій ведуться (велися) бойові дії, та/або на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, у разі якщо звернення за призначенням пенсії відбулося в період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, за умови що передбачений частиною першою статті 45 цього Закону строк звернення за призначенням відповідної пенсії не сплив станом на 24 лютого 2022 року, пенсія призначається за віком - з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку».

Згідно з п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 2981-IX від 20 березня 2023 року, встановити, що особам, які проживають/проживали на території, на якій ведуться (велися) бойові дії, та/або на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України та яким у період з 24 лютого 2022 року до набрання чинності цим Законом, крім тих осіб, у яких строк звернення за призначенням відповідної пенсії сплив станом на 24 лютого 2022 року, пенсію призначено з дня звернення, за їх бажанням пенсія обчислюється з урахуванням положень підпункту 14-6.2 пункту 14-6 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

В пояснювальній записці до проекту Закону України «Про внесення зміни до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» щодо призначення пенсії особам, які проживають на тимчасово окупованій території або на території, де ведуться бойові дії» зазначено наступне «у різний період після повномасштабного вторгнення окупованими були близько 20 відсотків території України, а сотні тисяч громадян України опинились в окупації. Однією з гострих проблем для осіб, які досягли пенсійного віку або стали особами з інвалідністю, та які опинились в окупації, є призначення та отримання пенсійних виплат. Проблема полягає в тому, що особи, які досягли пенсійного віку або стали особами з інвалідністю та проживають на тимчасово окупованій території або на території, де ведуться бойові дії, з незалежних від них причин не можуть безпосередньо звернутись до органів Пенсійного фонду України у зв`язку із тимчасовою неможливістю здійснювати свої повноваження такими органами на тимчасово окупованих територіях, а через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України можливості подати заяву та підтверджуючі документи немає можливості у зв`язку із відсутністю на окупованих територіях інтернет-зв`язку та українського мобільного зв`язку. Таким чином, зазначені особи з об`єктивних причин позбавлені можливості звернутись за призначенням пенсії у встановленому станом на даний час порядку.».

Тобто, вчинено дії щодо захисту та відновлення прав осіб, які проживають або проживали на окупованій території або в зонах ведення бойових дій, та з незалежних від себе причин не могли безпосередньо звернутися до Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії.

Відтак, у період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування за бажанням особи, яка проживала на тимчасово окупованій території України, і якій призначено пенсію за віком з дня звернення, що відбулося в період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, пенсія за віком обчислюється з дня, що настає за днем досягнення такою особою пенсійного віку.

При цьому, виходячи зі змісту Закону України № 2981-IX від 20 березня 2023 року слід дійти висновку, що органи Пенсійного фонду України зобов`язані обчислювати пенсію за віком вищенаведеним особам з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, на підставі звернення, яке подано як до набрання чинності Законом № 2981-ІХ, так і після.

02.05.2022 позивачці виповнилось 60 років ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), що підтверджується ії паспортом громадянина України. (а.с.8)

Також судова колегія зазначає, що у позивачці наявний необхідний страховий стаж (не менше 29 років) для призначення пенсії за віком, передбаченого частиною 1 статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Із заявою про призначення пенсії за віком позивачка звернулась у період дії в Україні воєнного стану. При цьому, строк звернення за призначенням відповідної пенсії не сплив станом на 24 лютого 2022 року.

Вказане в сукупності свідчить, що Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зобов`язано призначити ОСОБА_1 пенсію за віком згідно зі статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 03.05.2022 - з дня, наступного за днем досягнення нею пенсійного віку, а не як ОСОБА_1 помилково зазначає в апеляційній скарзі з 02.05.2022.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) у пунктах 52, 56 рішення від 14.10.2010 у справі "Щокін проти України" (Заяви № 23759/03 та № 37943/06) зазначив, що тлумачення й застосування національного законодавства є прерогативою національних органів. Суд, однак, зобов`язаний переконатися в тому, що спосіб, у який тлумачиться й застосовується національне законодавство, призводить до наслідків, сумісних із принципами Конвенції з погляду тлумачення їх у світлі практики Суду. На думку ЄСПЛ, відсутність у національному законодавстві необхідної чіткості та точності, які передбачали можливість різного тлумачення, порушує вимогу "якості закону", передбачену Конвенцією, і не забезпечує адекватний захист від свавільного втручання публічних органів державної влади в майнові права заявника. Таким чином, у випадку існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві, органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.

Водночас, положеннями статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики ЄСПЛ. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку, що оскаржуване рішення суду не в повній мірі відповідає дійсним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області необхідно залишити без задоволення, апеляційну скаргу ОСОБА_1 слід задовольнити частково, рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року змінити, виклавши абзац 4 резолютивної частини рішення в іншій редакції.

Відповідно до ч. 1 ст. 315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвали нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, понесені скаржником судові витрати в сумі 1610,40 грн. підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області залишити без задоволення.

апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року змінити, викласти абзац 4 резолютивної частини рішення в наступній редакції:

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком згідно зі статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 03.05.2022 року.

В решті - рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року залишити без змін.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1610,40 грн.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Курко О. П. Судді Боровицький О. А. Шидловський В.Б.

Джерело: ЄДРСР 114700228
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку