open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2023 року справа № 580/8799/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу № 580/8799/23 за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (вул. Смілянська 23, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 21366538) про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.

І. ПРОЦЕДУРА / ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ

25.09.2023 вх.№40594/23 позивач (представник - адвокат Лучинович Інна Віталіївна за ордером серії СА №1065033 - документи сформовані в системі «Електронний суд») звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 23 серпня 2023 року про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області нарахувати та виплачувати ОСОБА_1 щомісячну доплату у сумі 2000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» та виплатити різницю між належною до сплати та фактично сплаченою сумою пенсії.

02.10.2023 прийнята позовна заява до розгляду, відкрите провадження у справі, розгляд справи здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі (ч.1 ст.258 КАС України). Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи фіксування судового засідання звукозаписувальним технічним засобом не здійснюється.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі відповідач, ГУ ПФУ) та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262). На виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду 15.05.2023 у справі №580/2996/23 (набрання законної сили 15.06.2023 ЄДРСР 110890962) відповідачем проведений перерахунок пенсії позивача, проте припинена виплата щомісячної доплати до пенсії до 2000 грн згідно постанови № 713. Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області із заявою про перерахунок пенсії згідно з постановою № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» (далі Постанова №713). 23.08.2023 рішенням (про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 ) та 14.09.2023 ГУ ПФУ листом №11717-11359/Г-02/8-2300/23 повідомило позивача про відсутність підстав для доплати згідно Постанови №713, позаяк на підставі здійсненого перерахунку пенсії на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 у справі №580/2996/23 основний розмір пенсії збільшився більше, ніж на 2000 грн. Позивач не погодився із відмовою відповідача, позаяк вважає незаконним втручання у право на повагу до майна (легітимні очікування) з огляду на наявне право на доплату до пенсії у сумі 2000 грн відповідно до Постанови № 713.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

Відповідач позов не визнав, надав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив, що доплата у сумі до 2000 грн відповідно до Постанови № 713 запроваджена КМУ з метою зменшення диспропорцій у розмірах пенсій до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення. На виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 у справі №580/2996/23 позивачеві здійснений перерахунок пенсії з 01.04.2019 на підставі довідки від 20.03.2023 №ФР 40000. Ураховуючи, що позивачу здійснений перерахунок пенсії, розмір якої збільшився більше ніж на 2000 грн, відсутні підстави для подальшого нарахування доплати у сумі 2000 грн відповідно до Постанови № 713.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Суд встановив, що позивачу призначена з 13.04.1995 пенсія за вислугу років відповідно до Закону №2262 (посвідчення 1995 серії НОМЕР_2 , посвідчення для ветеранів війни-учасників бойових дій від травня 1996 року серії НОМЕР_3 ).

Преюдицію утворюють виключно лише ті обставини, що безпосередньо досліджувалися і встановлювалися судом, що знайшло відображення в мотивувальній частині судового акта. У справі №580/2996/23 суд встановив: Черкаським обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки видано позивачу довідку про розмір грошового забезпечення від 20.03.2023 №ФР40000 станом на 05.03.2019.

Суд встановив, що згідно з перерахунком пенсії 01.07.2021, що здійснений на підставі розпорядження про перерахунок від 28.07.2021, підстава перерахунку: на виконання постанови КМУ від 14.07.2021 №713, позивачеві з 01.07.2021 встановлена щомісячна доплата до 2000 грн, підсумок пенсії (з надбавками) - 8646 грн.

15.08.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою про відновлення нарахування та виплати щомісячної доплати у сумі 2000 грн.

23.08.2023 рішенням відмовив у перерахунку пенсії ОСОБА_1 та 14.09.2023 відповідач у листі №11717-11359/Г-02/8-2300/23 зазначив, що на виконання Постанови № 713 нарахована щомісячна доплата до 2000 грн, проте в результаті проведеного перерахунку на виконання рішення суду у справі №580/2996/23 розмір пенсії збільшився більше, ніж на 2000 грн, тому підстав для подальшого нарахування немає.

V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист. Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, та деяких інших осіб, врегульовані Законом № 2262. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

Відповідно до статті 63 Закону №2262 перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

З метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення КМУ прийнята постанова Постанова - №713: п.1 установлено щомісячну доплату у сумі 2000 грн з 01.07.2021 особам, яким призначено пенсію до 01.03.2018 відповідно до Закону № 2262 до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону №2262 станом на 01.03.2018, що враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій; п.2 установлено, що у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної доплати, передбаченої п.1, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством (крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), в осіб, які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону, не досягає 3854 гривень, таким особам встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру, що враховується під час подальших перерахунків пенсій.

Верховний Суд у справах № 420/2473/22 (ЄДРСР 107217833), №600/870/22-а (ЄДРСР 109311957), № 380/4510/22 (ЄДРСР 110502296), №560/6528/22 (ЄДРСР 110290290), №380/25987/21 (ЄДРСР 110009585) зазначив: до повноважень КМУ не входить зміна структури грошового забезпечення, натомість приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого (а не його складові) може змінюватись Кабінетом Міністрів України. Частина третя статті 1-1 Закону № 2262-XII містить безумовне застереження про те, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тому проведений на виконання судового рішення у справі №420/18380/21 перерахунок пенсії позивача відбувся не з метою відновлення порушеного права позивача, а фактично унаслідок зміни правового врегулювання спірних правовідносин після набрання законної сили рішенням суду у справі № 826/12704/18 у 2019 році, унаслідок чого змінились складові грошового забезпечення. Перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи винило до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії.

Згідно з ч.5 ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року № 1402-VIII (зі змінами та доповненнями) висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області є територіальним органом Пенсійного фонду України. Постановою Правління ПФУ від 22.12.2014 № 28-2 в редакції 2022 року затверджені Положення про головні управління Пенсійного фонду України в областях, де передбачено: Головне управління Фонду у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також постановами правління Фонду, у тому числі цим Положенням, та наказами Фонду. Відповідно до п.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 3-1 (далі Порядок №3-1), перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, у порядку, установленому згідно ст.63 Закону №2262.

Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України. Аналогічний висновок сформований у постанові ВС від 10.10.2019 у справі 553/3619/16-а.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

Надаючи оцінку доказам та доводам, аргументам позивача і відповідача, суд зазначає про таке.

Відповідно до висновків Великої Палати Верховного Суду України від 24 червня 2020 року за результатами перегляду рішення Верховного Суду від 17 грудня 2019 року у зразковій справі №160/8324/19 перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Позивачеві на підставі рішення суду від 15.05.2023 у справі №580/2996/23 здійснений перерахунок пенсії згідно довідки про розмір грошового забезпечення від 20.03.2023 №ФР40000, проте після проведеного перерахунку відповідачем протиправно не нарахована доплата, що передбачена Постановою № 713.

Верховний Суд щодо застосування Постанови №713 у справі № 420/2473/22 дійшов висновку: унаслідок ухвалення нормативно-правового акта з 01.07.2021 колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-XII до 01.03.2018 було установлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн виплата якої не здійснюється у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018. Аналіз наведених норм права, а також мета прийняття Урядом Постанови № 713 демонструє те, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 Постанови № 713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262 має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262 на підставі нормативно-правого акта компетентного органу. Перерахунок пенсії, проведений на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи винило до 01.03.2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії.

Верховний Суд у справі № 620/7288/22 ЄДРСР 114237541, вирішуючи вимогу зобов`язати відповідача відновити з квітня 2022 року виплату щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000,00 грн згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 ''Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб'', та виплатити щомісячну доплату у сумі 2000,00 грн, зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області провести нарахування та здійснити виплату ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії в порядку та розмірах, визначених постановою Кабінету Міністрів України № 713 від 14 липня 2021 року «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» з урахуванням проведених виплат.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, у межах позовних вимог.

Суд враховує, що механізм призначення пенсії, підстави для перерахунку пенсії і установлення доплати до пенсії не є тотожними.

Під час вирішення справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково (ст.245 КАС України).

Суд, керуючись ч. 5 статті 242 КАС України, враховує висновки ВС у постановах у справах № 380/4510/22, № 600/870/22, № 560/6528/22, № 420/2473/22 та доходить висновку, що перерахунок пенсії позивача здійснений відповідачем на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 у справі №580/2996/23 не є перерахунком пенсії ОСОБА_1 у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення, тому позивач має право на доплату до пенсії у сумі до 2000 грн відповідно до Постанови №713 і незаконне припинення нарахування пенсіонерові щомісячної доплати до пенсії у сумі до 2000 грн є протиправним втручання відповідача у право позивача на повагу мирно володіти майном.

Оцінюючи доводи і докази сторін у контексті реагування відповідача на зміст заяви позивача щодо незгоди із припиненням нарахування щомісячної доплати до пенсії позивачеві за критеріями частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про протиправність індивідуального акта від 23.08.2023 про відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити нарахування 2000 грн, позаяк під час розгляду заяви позивача щодо поновлення щомісячної доплати відповідно до Постанови №713 відповідач діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно/несправедливо, без врахування необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), без дотримання принципів правовладдя і належного врядування, що належить скасувати відповідно до п.2 ч.2 ст.245 КАС України.

Верховний Суд висновує у справі №6-951цс16: вимога вчинити дії у майбутньому не може бути задоволена, оскільки захисту належить тільки порушене право.

У позовній заяві позивач просить захистити своє право на майбутнє - «виплачувати» та «виплати різницю між фактично отриманою та належною до сплати» без доказу нарахування у контексті належної суми, що у цій частині є передчасними і необгрунтованими та не належить задоволенню.

У частині вимоги визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 23 серпня 2023 року про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 належить відмовити, позаяк механізм установлення (нарахування) доплати до пенсії у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 713 від 14 липня 2021 року «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» не тотожний підставам для здійснення перерахунку пенсії позивача відповідно до Закону №2262.

У разі скасування індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду (ч.3 ст.245 КАС України). Суд доходить висновку про наявні підстави з урахуванням висновків Верховного Суду у справі № 620/7288/22 ЄДРСР 114237541 зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити нарахування та виплату щомісячної доплати до пенсії у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 713 від 14 липня 2021 року «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» з урахуванням виплачених коштів.

VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.

Відповідно до частини третьої статті 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, серед іншого, витрати на професійну правничу допомогу. Відповідно до частини першої статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

Розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.

Відповідно до частини четвертої статті 134 КАС України для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Згідно з частиною п`ятою статті 134 КАС України розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи. Відповідно до частин шостої і сьомої статті 134 КАС України у разі недотримання вимог частини 5 цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Представник позивача на підтвердження витрат, пов`язаних з розглядом справи додає: договір від 18.04.2023 №18/04/2023, додаткову угоду №2 до договору №18/04/2023, рахунок-фактуру від 19.09.2023 №2 у сумі 4000 грн, платіжну інструкцію №@2PL058950, детальний опис робіт виконаних адвокатом на виконання умов договору від 18.04.2023, акт приймання-передачі наданих послуг від 21.09.2023 №2 згідно договору від 18.04.2023 у сумі 4000 грн.

Відповідно до ч. 9 статті 139 КАС України під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Відповідно до статті 30 Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Розмір гонорару визначається за погодженням адвоката з клієнтом, і може бути змінений лише за їх взаємною домовленістю. Суд не має права його змінювати і втручатися у правовідносини адвоката та його клієнта. Суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат, що мають бути присуджені з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично та чи була їх сума обґрунтованою.

Оцінюючи характер наданої правової допомоги суд враховує, що справа є незначної складності, розглядається в порядку спрощеного позовного провадження за усталеної судової практики, правові висновки у подібних правовідносинах висловлені Верховним Судом у постанові від 19.09.2019 у справі № 826/8890/18: під час визначення суми відшкодування судових витрат, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг.

Верховний Суд у справі №826/856/18 зазначив, що під час визначення розміру витрат, пов`язаних із правовою допомогою, компенсації належать лише ті послуги, що вказані у договорі.

Акт надання послуг не є безумовною підставою для ідшкодування судом витрат на професійну правничу допомогу в зазначеному розмірі за рахунок іншої сторони, адже їх розмір має бути доведений, документально обґрунтований та відповідати критерію розумної необхідності таких витрат (висновки Верховного Суду у справі №910/1929/19). Під час визначення суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності) та критерію розумності розміру, виходячи із конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін (п.21 додаткової постанови ВПВС у справі №755/9215/15-ц).

Беручи до уваги, що справа незначної складності вирішена у порядку спрощеного провадження без участі адвоката у судових засіданнях стосується доплати до 2000 грн без наданого адвокатом власного розрахунку розбіжностей у обчисленні у контексті вимоги «виплати різницю між фактично отриманою та належною до сплати» та невиправдано обєднані різні способи захисту (визнання протиправним і скасування індивідуального акта є самостійним способом захисту та необгрунтована інша вимога зобовязального характеру у контексті ст.5 КАС України), суд дійшов висновку, що заявлена сума до відшкодування є неспівмірною (вимога про поновлення щомісячної суми до 2000 грн з урахуванням здійсненого відповідачем перерахунку пенсії позивачеві на виконання рішення у справі №580/2996/23) з обсягом роботи адвоката (основні напрямки діяльності адвоката в адміністративному судочинстві /http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/342/9398/19628-1?inline=1), однак заперечення щодо суми витрат на правничу допомогу відповідач не обгрунтував, позовні вимоги задоволено частково, тому визнає достатньою (пропорційною) для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача (зважаючи на висновки у п.54 Верховного Суду у справі №420/6671/18 щодо фінансових можливостей) на користь позивача з урахуванням недоліків обрання адвокатом способу захисту та не окреслення змісту і характеру порушеного права у контексті позиції Верховного Суду у справі №640/11938/20 (обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням з боку відповідача) справедливою є компенсація витрат позивача (4000/2-1000 необгрунтований спосіб захисту щодо протиправності акта про перерахунок пенсії та вимоги зобов`язального характеру) у сумі 1000 грн.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України у разі часткового задоволення позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. Враховуючи, що позивач звільнений від сплати судового збору (посвідчення серії НОМЕР_3 ) відсутні підстави для розподілу судових витрат зі сплати судового збору.

Керуючись ст.2, 90, 139, 242-246 ,255, 258, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 23 серпня 2023 року про відмову ОСОБА_1 у нарахуванні доплати до пенсії у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 713 від 14 липня 2021 року «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» з урахуванням виплачених коштів.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити нарахування та виплату щомісячної доплати до пенсії у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 713 від 14 липня 2021 року «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» з урахуванням виплачених коштів.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Черкаській області (вул.Смілянська 23, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 21366538) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати на правничу допомогу у сумі 1000 (одна тисяча) грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».

Копію рішення направити сторонам справи.

Сторони справи:

позивач: ОСОБА_1 [ АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ];

відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області [вул. Смілянська 23, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 21366538].

Рішення суду складене 30.10.2023.

Суддя Лариса ТРОФІМОВА

Джерело: ЄДРСР 114520747
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку