open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2023 р. Справа № 440/2977/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Чалого І.С.,

Суддів: Ральченка І.М. , Катунова В.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.04.2023, головуючий суддя І інстанції: Т.С. Канигіна, м. Полтава, повний текст складено 24.04.23 по справі № 440/2977/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, в якому просить суд визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до загального страхового стажу періоди роботи з 10.09.2003 по 25.06.2006 контролером у службі охорони Краснодонського заводу будівельних матеріалів ГОВ "Юго-Восточні ресурси", з 04.03.2009 по 09.06.2010 - перукарем відділення соціально-побутової реабілітації Комунальної установи Краснодонської міської ради "Територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та самотніх непрацездатних громадян", з 11.04.2011 по 01.08.2014 - прибиральницею Краснодонської автошколи Луганської обласної організації ГСОУ, та внесенні змін до відомостей Реєстру застрахованих осіб щодо сплати страхових внесків Краснодонським заводом будівельних матеріалів ГОВ "Юго-Восточні ресурси" з 10.09.2003 по 25.06.2006. Комунальною установою Краснодонської міської ради "Територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та самотніх непрацездатних громадян" з 04.03.2009 по 09.06.2010, Краснодонською автошколою Луганської обласної організації ТСОУ з 01.04.2011 по 30.06.2014 за ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зарахувати ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , до загального страхового стажу періоди роботи з 10.09.2003 по 25.06.2006 контролером у службі охорони Краснодонського заводу будівельних матеріалів ГОВ "Юго-Восточні ресурси", з 04.03.2009 по 09.06.2010 - перукарем відділення соціально-побутової реабілітації Комунальної установи Краснодонської міської ради "Територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та самотніх непрацездатних громадян", з 11.04.2011 по 01.08.2014 - прибиральницею Краснодонської автошколи Луганської обласної організації ТСОУ; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області внести зміни до відомостей Реєстру застрахованих осіб щодо сплати страхових внесків Краснодонським заводом будівельних матеріалів ГОВ "Юго-Восточні ресурси" з 10.09.2003 по 25.06.2006, Комунальною установою Краснодонської міської ради "Територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та самотніх непрацездатних громадян" з 04.03.2009 по 09.06.2010, Краснодонською автошколою Луганської обласної організації ТСОУ з 01.04.2011 по 30.06.2014 за ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо відмови ОСОБА_1 у зарахуванні стажу роботи з 10.09.2003 по 05.06.2006, з 04.03.2009 по 09.06.2010, з 11.04.2011 по 01.08.2014 та внесені змін у відомостях про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зарахувати ОСОБА_1 стаж роботи з 10.09.2003 по 05.06.2006, з 04.03.2009 по 09.06.2010, з 11.04.2011 по 01.08.2014.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області відкоригувати помісячно персоніфіковані дані ОСОБА_1 в індивідуальних відомостях про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 10.09.2003 по 05.06.2006, з 04.03.2009 по 09.06.2010, з 11.04.2011 по 01.08.2014.

У іншій частині у задоволенні позову відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, буд. 66, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 13967927) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

На обґрунтування вимог апеляційної скарги вказав, що страхувальники, які подали недостовірні відомості стосовно реєстраційного номера облікової картки платника податків ОСОБА_2 перебувають на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області, а саме: Краснодонський завод будівельних матеріалів товариства з обмеженою відповідальністю Юго-Восточні ресурси, ЄДРПОУ 25056473, юридична адреса: вул. Малометражна, 3, м. Краснодон, Луганська обл., ліквідоване за рішенням суду; Комунальна установа Краснодонський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), ЄДРПОУ 21823504, юридична адреса: вул. Мікроцентр, 5, м. Краснодон, Луганська область; Краснодонська автомобільна школа Луганської обласної організації ТСОУ ЄДРПОУ 02723694, юридична адреса: вул. Стадіонна, 1, м. Краснодон, Луганська обл. Для вирішення питання внесення змін до Реєстру застрахованих осіб позивач мала право звернутися до Головного управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області. Стверджує, що у зв`язку з тим, що в Реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості стосовно сплати за застраховану особу ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за періоди роботи з 10.09.2003 по 25.06.2006, з 04.03.2009 по 09.06.2010, з 11.04.2011 по 01.08.2014, вказані періоди не можуть бути зараховані до загального страхового стажу позивача.

У відповідності до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 11.10.2022 позивач звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області із заявою від 05.10.2022 щодо надання відомостей про сплату внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Листом від 13.10.2022 №1600-0605-8/54493 Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повідомило позивача, що станом на 12.10.2022 в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування наявні наступні відомості в листі періодів трудової діяльності, зокрема: щодо рнокпп позивача НОМЕР_2 (помилковий) наявні позначки про сплату внесків за період з 10.09.2003 по 31.12.2004 (страхувальник Краснодонський завод будівельних матеріалів "ТОВ Юго-Восточні ресурси"), з 04.03.2009 по 09.06.2010 (страхувальник Комунальна установа "Краснодонський територіальний центр соціального обслуговування"), з 01.04.2011 по 30.06.2014 (страхувальник Краснодонська автомобільна школа Луганської обласної організації ТСОУ). Зазначено, що довідку форми ОК-5 можливо отримати тільки на актуальний рнокпп. Зарахування до страхового стажу періодів, які обліковуються на помилковому рнокпп - НОМЕР_2 , неможливо.

Не погодившись із зазначеними діями пенсійного органу, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що у зв`язку зі сплатою позивачем внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування має бути відкориговано персоніфіковані дані в індивідуальних відомостях про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 10.09.2003 по 05.06.2006, з 04.03.2009 по 09.06.2010, з 11.04.2011 по 01.08.2014.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Базовим нормативно-правовим актом який визначає принципи, засади і механізм функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування призначення, перерахунку і виплати пенсії є Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон № 1058-IV).

Відносини, що виникають під час провадження діяльності пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску врегульовані Законом України від 08.07.2010 N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі Закон N 2464-VI).

Як визначено пунктом 1 статті 12 Закону N 2464-VI, Пенсійний фонд відповідно до покладених на нього завдань формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру, здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до цього Закону. Пенсійний фонд України забезпечує ведення Реєстру застрахованих осіб відповідно до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 № 8-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.04.2018 за № 476/31928 (далі - Положення).

Джерелом формування Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані якого використовуються при призначенні пенсії та всіх видів державної соціальної допомоги, є персоніфіковані відомості про застрахованих осіб, інформація про нарахування та сплату страхових внесків, що подаються страхувальниками та фізичними особами - підприємцями у складі звітності до органів Державної податкової служби України та за період 1998-2010 роки до органів Пенсійного фонду України. Відповідно до Положення відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником. У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

З системного аналізу наведених вище норм права, відповідальність щодо правильності подання звітності та коригування звітних даних покладено законодавством на страхувальників-роботодавців/ їх правонаступників. Якщо правонаступника не має, то для внесення змін та уточнень до відомостей Реєстру застрахованих осіб необхідно звертатися до суду.

Відповідно до п. п. 5 п. 1.3 Порядку формування та подання органами Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 10.06.2004 № 7-6, у разі виявлення недостовірних відомостей які подані та/або накопичені в електронних базах даних персоніфікованого обліку, страхувальник подає до відповідного територіального органу Пенсійного фонду України необхідні коригуючі або скасовуючі документи щодо виявлення недостовірних звітів про застраховану особу.

Відповідно до п. 8 Положення про реєстр застрахованих осіб у разі виявлення застрахованою особою некоректних відомостей в її обліковій картці (прізвище, ім`я, по батькові на поточний момент; реєстраційний номер облікової картки платника податків; дата народження, місце народження; стать; громадянство; серія та номер паспорта; номер телефону (за згодою); адреса місця проживання) ця особа може подати до територіального органу Пенсійного фонду України особисто або через представника анкету застрахованої особи для внесення/зміни/уточнення даних в Реєстр(і) застрахованих осіб.

Згідно п. З розділу II Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2020 № 733 Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року №м 4 податковий рахунок подається до контролюючих органів за основним місцем обліку.

В апеляційній скарзі відповідач стверджує, що страхувальники, які подали недостовірні відомості стосовно реєстраційного номера облікової картки платника податків ОСОБА_2 перебувають на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області, а саме: Краснодонський завод будівельних матеріалів товариства з обмеженою відповідальністю Юго-Восточні ресурси, ЄДРПОУ 25056473, юридична адреса: вул. Малометражна, 3, м. Краснодон, Луганська обл., ліквідоване за рішенням суду; Комунальна установа Краснодонський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), ЄДРПОУ 21823504, юридична адреса: вул. Мікроцентр, 5, м. Краснодон, Луганська обл.; Краснодонська автомобільна школа Луганської обласної організації ТСОУ ЄДРПОУ 02723694, юридична адреса: вул. Стадіонна, 1, м. Краснодон, Луганська обл. Тому вказує, що для вирішення питання внесення змін до Реєстру застрахованих осіб позивач мала право звернутися до Головного управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області.

Колегія суддів акцентує увагу, що ті страхувальники-роботодавці, які не правильно внесли відомості про РНОКПП позивачки, наразі або ліквідовані без визначення правонаступника (Краснодонський завод будівельних матеріалів товариства з обмеженою відповідальністю Юго-Восточні ресурси, ЄДРПОУ 25056473), або перебувають на окупованій території, що унеможливлює подання ними коригуючих відомостей до Реєстру застрахованих осіб.

В свою чергу відповідач на звернення позивачки відмовився внести зміни до Реєстру, вказавши, що такі зміни можуть бути внесені до Реєстру застрахованих осіб відповдіно до рішення суду (а.с. 12). При цьому у вказаній відповіді відповідач жодним чином не згадує про можливість позивачки звернутися до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для вирішення питання внесення змін до Реєстру застрахованих осіб. Про таку можливість відповідач вказав лише після звернення позивачки до суду, втім такі аргументи є суперечливими, оскільки позивачки дійсно може звернутися до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для виправлення некоректних відомостей в її обліковій картці, втім таке коригування не зможе виправити попередні помилки страхувальника-роботодавця щодо неправильного зазначення реєстраційного номера облікової картки платника податків ОСОБА_2 та не призведе до автоматичного зарахування страхових внесків сплачених на користь позивачки її роботодавцями з неправильними реквізитами до страхового стажу ОСОБА_2 для призначення їй пенсії.

Отже, в даному випадку зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, оскільки це єдино можливий спосіб поновити порушені права позивачки.

Так, колегія суддів зважає на те, що відповідно до копії трудової книжки серії НОМЕР_3 підтверджено роботу позивача, зокрема: з 10.09.2003 по 05.06.2006 контролером у службі охорони Краснодонського заводу будівельних матеріалів ТОВ "Юго-Восточні ресурси"; з 04.03.2009 по 09.06.2010 перукарем відділення соціально-побутової реабілітації Комунальної установи Краснодонської міської ради "Територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та самотніх непрацездатних громадян"; з 11.04.2011 по 01.08.2014 прибиральницею Краснодонської автошколи ОСОУ.

За відомостями ГУ ПФУ в Полтавській області в листі від 13.10.2022 №1600-0605-8/54493 підтверджується, що станом на 12.10.2022 в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування наявні наступні відомості в листі періодів трудової діяльності, зокрема: щодо рнокпп позивача НОМЕР_2 (помилковий) наявні позначки про сплату внесків за період з 10.09.2003 по 31.12.2004 (страхувальник Краснодонський завод будівельних матеріалів "ТОВ Юго-Восточні ресурси"), з 04.03.2009 по 09.06.2010 (страхувальник Комунальна установа "Краснодонський територіальний центр соціального обслуговування"), з 01.04.2011 по 30.06.2014 (страхувальник Краснодонська автомобільна школа Луганської обласної організації ТСОУ). При цьому вказано актуальний рнокпп позивача - НОМЕР_1 .

Колегія суддів зазначає, що працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення документації чи подання звітності з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист.

Формальні неточності у документах/поданій звітності за загальним правилом, не можуть бути підставою для органів пенсійного фонду для обмеження особи у реалізації конституційного права на соціальний захист.

Аналогічна позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 25.04.2019 у справі №593/283/17 та від 30.09.2019 у справі № 638/18467/15-а .

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у зв`язку зі сплатою внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування на користь позивачки, але з помиковим зазначенням РНОКПП, має бути відкориговано персоніфіковані дані в індивідуальних відомостях про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 10.09.2003 по 05.06.2006, з 04.03.2009 по 09.06.2010, з 11.04.2011 по 01.08.2014 із зарахуванням такого стажу до страхового.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши справу, дійшла висновку, що суд першої інстанції ухвалив рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Дана справа є справою незначної складності, тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, зазначених в підпунктах: "а", "б", "в", "г" пункту 2 ч. 5 статті 328 КАС України.

З огляду на результат апеляційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 по справі № 440/2977/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя І.С. Чалий Судді І.М. Ральченко В.В. Катунов

Джерело: ЄДРСР 114330104
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку