open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

УХВАЛА

09 жовтня 2023 року Справа № 580/1144/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду заяву позивача ОСОБА_1 про встановлення судового контролю в адміністративній справі №580/1144/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

27.09.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшла заява ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в адміністративній справі №580/1144/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

В обгрунтування заяви зазначив, що станом на 27.09.2023 рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 у справі №580/1144/23 відповідачем не виконано.

Відповідач проти заяви про встановлення судового контролю заперечив. 09.10.2023 надав заперечення на заяву про встановлення судового контролю, в яких зазначив, що на виконання рішення суду від 05.04.2023 у справі №580/1144/23 позивачу проведено перерахунок пенсії із грошового забезпечення 20 502,57 грн згідно з довідкою від 23.06.2022 №33/44/1-Л-2474/08-1637. Розмір пенсії з 01.12.2019 становить 21 587,38 грн. Пенсію у перерахованому розмірі позивач отримує із червня 2023 року.

Загальна сума доплати пенсії становить 83 519,52 грн. за період із 01.12.2019 до 18.03.2021, з 17.05.2021 до 09.06.2021, з 05.09.2022 до 31.05.2023, оскільки позивач з 19.03.2021 по 16.05.2021 та з 10.06.2021 по 04.09.2022 перебував на іншому виді пенсійного забезпечення, а саме отримував виплату пенсії згідно із Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Щодо виплати доплати пенсії в сумі 83 519,52 грн зазначив, що нараховані Позивачу згідно з рішенням суду кошти у сумі 83 519,52 грн включено до Реєстру судових рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою. Виплата позивачу нарахованої доплати пенсії в сумі 83 519,52 грн на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 у справі № 580/1144/23 буде здійснюватися в межах затверджених бюджетних призначень для здійснення відповідних виплат та у порядку черговості, у разі наявності відповідного фінансування з Державного бюджету України.

Крім цього послався на введення на території України воєнного стану та зазначив, що Постанова №1167 прийнята відповідно до частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, де передбачено, що в умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України може приймати рішення щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування.

Дані зміни та доповнення внесені відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", що затверджений Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX. Крім того, підпунктом 2 пункту 4 вказаного Указу постановлено Кабінету Міністрів України невідкладно забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.

Ухвалою суду від 02.10.2023 заяву позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення було призначено до розгляду у письмовому провадженні без повідомлення учасників справи.

Розглянувши заяву позивача про встановлення судового контролю суд зазначає наступне.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 у справі №580/1144/23 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити перерахунок ОСОБА_1 та виплату пенсії без обмеження її максимальним розміром десять прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність починаючи з 01 грудня 2019 року з урахуванням раніше проведених виплат.

Відповідач 25.05.2023 на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 у справі №580/1144/23 здійснив перерахунок пенсії позивача.

З перерахунку пенсії позивача по пенсійній справі №7704-МВС від 25.05.2023 вбачається, що розмір пенсії позивача з 01.03.2023 складає 26 139 грн 74 коп, проте з урахуванням максимального розміру виплачується у сумі 21 587 грн 38 коп.

Враховуючи, що пенсія позивачу виплачується з обмеженням максимальним розміром у сумі 21 587 грн 38 коп, відповідач не виконав рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 у справі №580/1144/23.

Отже, наявні підстави для встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в цій частині.

Щодо наявності підстав для встановлення судового контролю в частині виплати заборгованості за перерахованою пенсією, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтями 23, 116 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом чи законом про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства. Органи Пенсійного фонду України здійснюють виплату пенсій лише у межах видатків, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету та бюджету Пенсійного фонду України.

Отже, невиконання судового рішення управлінням Пенсійного фонду України в частині виплати грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів не може вважатись невиконанням судового рішення без поважних причин.

Поважними, в розумінні Закону України «Про виконавче провадження» можуть вважатись об`єктивні причини, що унеможливили або значно ускладнили виконання рішення боржником та які не залежали від його власного волевиявлення. Причиною невиконання рішення суду від 05.04.2023 у справі №580/1144/23 є дефіцит фінансування, який, у свою чергу, не залежить ні від Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, ні від Пенсійного фонду України.

Згідно з Реєстром судових рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою, станом на 01.10.2023 загальна сума заборгованості за рішеннями судів, що надійшли до Головного управління протягом 2020 - 2023 років, становить 1 254 534 896 грн 85 коп.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2023 №631 затверджено бюджет Пенсійного фонду України на 2023 рік, яким передбачено кошти Державного бюджету на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду 360 млн грн.

Згідно з планом доходів і видатків Головного управління на 2023 рік (зі змінами внесеними 28.09.2023), за рахунок коштів Державного бюджету України на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, з урахуванням витрат, пов`язаних з виплатою та доставкою пенсійних виплат, виділено кошти на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду в сумі 5 655,6 грн.

У липні 2023 року відповідно до Реєстру Головним управлінням було погашено заборгованість із пенсійних виплат за рішеннями суду до 20.09.2020 включно у загальній сумі 5 655,6 тис грн.

Станом на 01.01.2023, відповідно до Реєстру судових рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою (далі Реєстр), Головним управлінням, протягом 2022 року було погашено заборгованість із пенсійних виплат за рішеннями суду до 09.07.2020 включно у загальній сумі 4 534,8 тис. грн (в тому числі 1 818,59 грн на доставку пенсій).

Також, постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2023 № 631 затверджено бюджет Пенсійного фонду України на 2023 рік.

Згідно з планом доходів і видатків Головного управління на 2023 рік за рахунок коштів Державного бюджету України на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, з урахуванням витрат, пов`язаних з виплатою та доставкою пенсійних виплат, виділено кошти на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду в сумі 5 664,4 тис. грн.

У липні 2023 року відповідно до Реєстру, Головним управлінням було погашено заборгованість із пенсійних виплат за рішеннями суду до 20.09.2020 включно у загальній сумі 5 655,6 тис. грн.

Враховуючи вищезазначене, заборгованість з пенсійних виплат за рішеннями суду, яка виникла у 2020 - 2023 роках, значно перевищила видатки, передбачені бюджетом Головного управління на її погашення.

Отже відсутність коштів Державного бюджету на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду є об`єктивною, поважною причиною, яка унеможливила здійснення виплати боргу позивачу.

Згідно пунктів 3-5 Порядку ведення обліку рішень суду у реєстрі рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 26.09.2018 №201, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.10.2018 за №1189/32641, виконання рішень суду, а саме виплата заборгованості з перерахованої пенсії здійснюється в порядку черговості надходження таких рішень судів до Головного управління та в межах коштів, виділених з Державного бюджету для погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду.

Отже, рішення суду від 05.04.2023 у справі №580/1144/23 в частині виплати нарахованих сум заборгованості виконується згідно відповідної бюджетної програми.

Верховний Суд, розглядаючи аналогічне питання в ухвалі від 04.10.2022 у справі №200/3958/19-а, зазначив, що переслідуючи мету забезпечення реалізації конституційного принципу обов`язковості судових рішень, адміністративні суди мають зважено підходити до вибору процесуальних засобів такого забезпечення, а саме: встановлювати дійсні причини виникнення затримки у виконанні судового рішення, аналізувати акти законодавства, враховувати здійснені відповідною посадовою особою дії, спрямовані на виконання судового рішення, та їх відповідність вимогам законодавства, встановлювати наявність та форму вини такої посадової особи, а також зазначати про співмірність розміру штрафу та доходів (фінансової спроможності) такої посадової особи. Це не повинно зумовлювати порушення основоположних засад адміністративного судочинства, зокрема, пропорційності, необхідності дотримання оптимального балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) тощо. Такі засоби не можуть бути надмірними за визначених умов та не мають призводити до порушення прав, гарантованих Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.

Суд зазначає, що позивачем не наведено обставин та не надано доказів, які вказували б на ухилення відповідача від виконання судового рішення від 05.04.2023 у справі №580/1144/23, тому заява про встановлення судового контролю в частині виплати заборгованості за перерахованою пенсією задоволенню не підлягає.

Щодо посилань відповідача на постанову Кабінету Міністрів України №1167 від 14.10.2022 суд зазначає наступне.

Вказаною постановою затверджений бюджет Пенсійного фонду України на 2022 рік, і вона не врегульовує порядку виплати пенсій, перерахованих на виконання рішень судів.

Відтак, посилання відповідача на дію на території України воєнного стану є необгрунтованим.

Відповідно до частини 1 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Отже звіт про виконання рішення суду є однією із форм судового контролю за його виконанням.

За змістом статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає право, а не обов`язок суду встановлювати судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання судом суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення, є правом, а не обов`язком суду.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для встановлення судового контролю та надання відповідачу строку для подання звіту про виконання судового рішення в частині виплати позивачу пенсії з обмеженням максимальним розміром.

На підставі викладеного, керуючись статтею 382 Кодексу адміністративного судочинства України, -

УХВАЛИВ:

Заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області подати до Черкаського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2023 року у справі №580/1144/23 в частині нарахування та виплати пенсії ОСОБА_1 без обмеження максимальним розміром.

Роз`яснити Головному управлінню Пенсійного фонду України в Черкаській області, що за наслідками розгляду звіту про виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2023 року у справі №580/1144/23, або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може накласти на керівника Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до частини 2 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України.

Копію ухвали направити учасникам справи.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.

Головуючий Алла РУДЕНКО

Джерело: ЄДРСР 114095049
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку