open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/4373/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до 31 прикордонного загону імені генерала-хорунжого Олександра Пилькевича західного регіонального управління Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

В поданому до суду адміністративному позові, з урахуванням повернення позову в частині позовних вимог, позивач просить суд винести рішення, яким визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в перетинанні державного кордону України громадянину України, який досяг 16-річного віку від 17.06.2023 року, прийняте начальником відділення інспекторів прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 (тип А) відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 капітаном ОСОБА_2 відносно ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що з 2020 р. навчається в Гамбурзькому університеті (освітній ступінь - аспірантура) м. Гамбург, Німеччина, у зв`язку із чим отримав від Білоцерківського РТЦК та СП дозвіл для виїзду за кордон, про що зроблено відповідний запис про відстрочку від призову на військову службу. Позивач зазначає, що з метою виїзду за кордон на навчання надав відповідачу відповідний пакет дозвільних документів для виїзду на навчання за кордон, однак відповідач незаконно відмовив йому в перетині державного кордону, без відповідного обґрунтування підстав відмови в перетинанні державного кордону України.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити. У відзиві відповідач стверджує про їх безпідставність, оскільки рішенням про відмову в перетинанні державного кордону України громадянину України, який досяг 16 річного віку відмовлено позивачу у зв`язку з тим, що на підставі Закону України Про правовий режим воєнного стану, Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, а також Закону України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року, Закону України Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 22 травня 2022 року, постанови Кабінету Міністрів України №57 від 27 січня 1995 року (зі змінами) Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України, якими обмежено у праві виїзду з України за відсутністю підстав на право перетинання Державного кордону під час воєнного стану. Відповідач вказав, що альтернативних дій по відношенню до подальшого перетинання державного кордону, окрім як видати оскаржуване рішення, у посадових осіб відповідача не було. Також відповідач вказав, що надані позивачем документи не забезпечують безумовне право на можливість перетинання державного кордону. Відповідач зазначає, що згідно з розпорядженням Адміністрації Державної прикордонної служби України, починаючи з 30.09.2022 р. обмежений виїзд за межі України здобувачам фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною абу дуальною формами здобуття освіти. З вказаних підстав, відповідач просив відмовити у задоволені позовних вимог.

Рух справи у суді

Судом відкрито провадження у адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є студентом Гамбурзького університету м. Гамбург, Німеччина (освітній ступінь - аспірантура), що підтверджується копією сертифікату на отримання стипендії (дійсного на період літнього семестру 2023 р.), семестрового сертифікату (дійсного на період літнього семестру 2023 р.), семестровим та студентським квитком на літній семестр 2023 р. (з 01.04.2023 р. до 30.09.2023 р.) (а.с. 15-19).

Позивач звертався 05.06.2023 р. і заявою до Білоцерківського РТЦК та СП та отримав 07.06.2023 р. довідку №РК/3299 дозвіл для виїзду за кордон, про що зроблено відповідний запис про відстрочку від призову на військову службу та зазначено, що заперечень щодо його виїзду з України у встановленому порядку для продовження навчання за кордоном не має. (а.с. 20-21).

Матеріали справи містять копію військового квитка Серія НОМЕР_2 , в якому міститься запис про відстрочку від призову на період мобілізації на підставі абз. 18 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». (а.с. 13-14).

Рішенням начальника відділення інспекторів прикордонного контролю відділення інспекторів прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (тип А) відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » капітаном ОСОБА_2 від 17.06.2023 р. відмовлено ОСОБА_1 в перетинанні державного кордону України. Підставою для відмови вказано Закон України Про правовий режим воєнного стану, Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, а також Закону України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року, п.2, 2-6 постанови Кабінету Міністрів України №57 від 27 січня 1995 року (зі змінами) Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України, якими обмежено у праві виїзду з України за відсутністю підстав на право перетинання Державного кордону під час воєнного стану. (а.с. 22).

Мотивувальна частина

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, згідно з ст. 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 № 389-VIII (в редакції станом на час виникнення спірних відносин) (далі - Закон №389-VIII), воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 8 Закону № 389-VIII в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в`їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому Указом Президента України від 14.03.2022 року за №133/2022 на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", внесено часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 року №2102-ІХ, та продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18.04.2022 року №259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" постановлено на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX), продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 12.08.2022 року №573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" постановлено на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, Указом від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, та Указом від 17 травня 2022 року № 341/2022, затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX), продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Крім цього, відповідно до пункту 2 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" військовому командуванню (зокрема, Державні прикордонній службі України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування доручено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України Про правовий режим воєнного стану заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Пунктом 3 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" постановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30, 34, 38, 39, 41, 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану.

Як вбачається з матеріалів справи, 17.06.2023 р. з метою отримання вищої освіти в Гамбурзькому університеті м. Гамбург, Німеччина (освітній ступінь - аспірантура), позивач намагався перетнути кордон в пункті пропуску "Порубне", під час дії правового режиму воєнного стану на території України.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України "Про прикордонний контроль" від 05.11.2009 року №1710-VI (в редакції на час виникнення спірних відносин) (далі - Закон №1710-VI), іноземцю або особі без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону на в`їзд в Україну або на виїзд з України, зазначеним у частинах першій, третій статті 8 цього Закону, а також громадянину України, якому відмовлено у пропуску через державний кордон при виїзді з України у зв`язку з відсутністю документів, необхідних для в`їзду до держави прямування, транзиту, в передбачених законодавством випадках або у зв`язку з наявністю однієї з підстав для тимчасового обмеження його у праві виїзду за кордон, визначених статтею 6 Закону України Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України, відмовляється у перетинанні державного кордону лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови. Уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону про прийняте рішення доповідає начальнику органу охорони державного кордону. Таке рішення набирає чинності невідкладно. Рішення про відмову у перетинанні державного кордону оформляється у двох примірниках. Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення. У разі відмови особи підписати рішення про це складається акт.

Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закон №1710-VI особа, якій відмовлено у перетинанні державного кордону, має право оскаржити відповідне рішення згідно із Законом України "Про звернення громадян" або до суду. Оскарження зазначеного рішення не зупиняє його дії. Оскаржене рішення може бути скасовано чи змінено начальником органу охорони державного кордону або скасовано та визнано нечинним судом.

Згідно з п. 8 Порядку встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 №1455 (в редакції станом на час виникнення спірних відносин), перетинання державного кордону в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю на території, де введено воєнний стан, здійснюється з урахуванням обмежень, встановлених законодавством.

Указом Президента України від 24.02.2022 №69/2022 "Про загальну мобілізацію" постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію. Так, ст. 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 № 3543-ХІІ (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон №3543-ХІІ) визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Пунктами 2 та 12 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.1995 №57 (далі Правила №57) (в редакції станом на час виникнення спірних відносин) передбачено, що у випадках, визначених законодавством, для перетинання державного кордону громадяни, крім паспортних документів повинні мати також підтверджуючі документи. У ході перевірки документів під час виїзду з України з`ясовується наявність або відсутність підстав для тимчасового обмеження громадянина у праві виїзду за кордон.

Відповідно до п.2-6 зазначених Правил №57 у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов`язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Ця норма не поширюється на осіб, визначених в абзацах другому - восьмому частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Згідно з абз.2 ч. 3 ст.23 Закону №3543-ХІІ не підлягають призову на військову службу під час мобілізації на особливий період, зокрема, здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновків про те, що станом на час виникнення спірних у цій справі відносин в Україні діяв воєнний стан та було оголошено загальну мобілізацію, а тому конституційне право громадян України на вільне залишання території України обмежувалось законодавством. Водночас законом передбачена і відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, яка надається військовозобов`язаним. Зокрема, така надається здобувачам професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистентам-стажистам, аспірантам та докторантам, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти. При цьому особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, мають право на перетин державного кордону в умовах воєнного стану. Втім, згідно умов пункту 2-6 Правил №57 (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ №399 від 01.04.2022) таке право не поширюється на осіб, визначених в абзацах другому - восьмому частини третьої статті 23 Закону№3543-XII, тобто на здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

Відповідно до ч. 9 ст. 17 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу від 25.03.1992 року № 2232-XII (в редакції станом на час виникнення спірних відносин) (далі - Закон № 2232-XII) визначено, що право на відстрочку від призову на строкову військову службу для здобуття освіти також мають громадяни України, які в рамках міжнародних договорів України навчаються у закладах освіти інших держав.

Таким чином, з 01.04.2022 р. постановою Кабінету Міністрів України №399 внесено зміни до пункту 2-6 Правил №57 та визначено, що право на перетин державного кордону в умовах воєнного стану на здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

При цьому, суд вважає безпідставним посилання позивача на листи Державної прикордонної служби від 17.03.2022 р. № 23-6855/0/6-22 та від 03.04.2022 р. за № 23-7913/0/06-22, оскільки розпорядженням голови Державної прикордонної служби, згідно листа від 30.09.2022 р. за №23-31046/0/6-22 визначено, що з урахуванням набрання 17.09.2022 р. чинності змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.1995 №57, не застосовувати розпорядження, зокрема, голови Державної прикордонної служби, згідно листів від 17.03.2022 р. № 23-6855/0/6-22, від 03.04.2022 р. за № 23-7913/0/06-22.

Таким чином, у спірних правовідносинах не підлягають застосуванню листи від 17.03.2022 р. № 23-6855/0/6-22 та від 03.04.2022 р. за № 23-7913/0/06-22, а підлягають застосуванню положення Правил №57 та абз.2 ч. 3 ст.23 Закону №3543-ХІІ, в редакції чинній на момент спроби перетинання позивачем державного кордону, які не передбачали право на перетин державного кордону здобувачам фахової передвищої та вищої освіти, асистентам-стажистам, аспірантам та докторантам, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти. Отже, суд зазначає, що здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти, хоча і віднесено законом до числа військовозобов`язаних, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, проте цій категорії осіб не надано право на перетин Державного кордону України згідно прямого застереження, наведеного у пункті 2-6 Правил №57.

На підставі матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є студентом Гамбурзького університету м. Гамбург, Німеччина (освітній ступінь - аспірантура) та відповідно до довідки Білоцерківського РТЦК та СП від 07.06.2023 р. №РК/3299 (для виїзду за кордон здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за кордоном за денною або дуальною формами здобуття освіти), а також копії військового квитка, позивач має право на відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (на строкову військову службу), заперечень щодо його виїзду з України у встановленому порядку для продовження навчання за кордоном не має.

Суд наголошує, що наявність права на відстрочку від призову під час мобілізації не варто ототожнювати з наявністю права на виїзд за межі України, оскільки відповідно до вказаних норм право на перетин Державного кордону для певних категорій військовослужбовців, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, є обмеженим на період дії воєнного стану.

Таким чином, наявність у позивача права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з тих підстав, що він є здобувачем освіти в навчальному закладі денної форми навчання (на чому наголошено у позовній заяві), не є підставою для виїзду за межі України під час воєнного стану.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що приймаючи оскаржуване у цій справі рішення, відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені законодавством України, враховуючи дію воєнного стану в Україні. При цьому, суд не бере до уваги доводи позивача, що в оскаржуваному рішенні не зазначено підстав для відмови у перетині державного кордону, оскільки відповідачем чітко вказано, з посиланням на норми чинного законодавства підстави відмови (Закон України Про правовий режим воєнного стану, Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, а також Закону України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року, п.2, 2-6 постанови Кабінету Міністрів України №57 від 27 січня 1995 року (зі змінами) Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України), які визначають відсутність підстав для виїзду за кордон здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

Висновки за результатами розгляду справи

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем доведено суду правомірність рішення від 17.06.2023 року військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) щодо відмови у перетині державного кордону, прийняте начальником відділення інспекторів прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 (тип А) відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 капітаном ОСОБА_2 відносно ОСОБА_1 , у зв`язку із чим позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Судові витрати

Відповідно до ч.2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки відповідач не поніс вказаних витрат, суд не вирішує питання про їх стягнення.

Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні адміністративного позовувідмовити повністю.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення складання.

Найменування сторін:

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 );

Відповідач: НОМЕР_4 прикордонний загін імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича (м.Чернівці) (Військова частина НОМЕР_1 ) (вул. Герцена, 2-А, м. Чернівці, 58003, код ЄДРПОУ 14321682).

Суддя Т.М. Брезіна

Джерело: ЄДРСР 113993901
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку