open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 201/9187/23

Провадження № 2/201/2992/2023

РІШЕННЯ

Іменем України

13вересня 2023року суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська Наумова О.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Дніпропетровського обласного центра зайнятості, Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (третя особа Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області) про визнання трудового договору припиненим, зобов`язання внести інформацію до реєстру застрахованих осіб,

ВСТАНОВИВ:

09.08.2023 ОСОБА_1 звернулася до Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська із позовом до Дніпропетровського обласного центра зайнятості, Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (третя особа Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області) про визнання трудового договору припиненим, зобов`язання внести інформацію до реєстру застрахованих осіб (а.с. 2-5).

Ухвалою судді Наумової О.С. від 14.08.2023 відкрите провадження по справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с. 18).

В обґрунтування позовних вимог позивачка посилалася на те, що 13.04.2016 позивачка уклала з приватним нотаріусом Ярмолюк М.М. трудовий договір між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю.

На підставі зазначеного договору позивачка прийнята на посаду юрисконсульта приватного нотаріуса Дніпропетровського МНО Ярмолюк М.М., про що у трудовій книжці був зроблений відповідний запис.

15.04.2019 позивачка переведена на посаду помічника приватного нотаріуса Дніпровського МНО Ярмолюк М.М., про що також у трудовій книжці був зроблений відповідний запис, на якій залишаюсь до цього часу.

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 померла.

На підставі наказу Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) № 565/7 від 06.12.2022, у відповідності до ст. 30 ЗУ «Про нотаріат», діяльність приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Ярмолюк Маргарити Миколаївни припинена у зв`язку із смертю. Комісією Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) були вилучені справи нотаріального діловодства приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Ярмолюк Маргарити Миколаївни, вилучена та знищена печатка приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Ярмолюк Маргарити Миколаївни.

Відповідно до п. 1 договору, трудовий договір є безстроковим, у зв`язку із чим на сьогодні позивачка є найманим працівником ОСОБА_2 .

На підставі п. 3 Порядку припинення трудового договору у разі смерті роботодавця - фізичної особи або набрання законної сили рішення суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлої, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1172 від 14.10.2022 (далі Порядок № 1172) позивачка звернулася до Дніпровської філії Дніпропетровської обласного центру зайнятості із заявою про припинення трудового договору відповідно до п. 8-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП України, у зв`язку зі смертю роботодавця.

А 15.05.2023 звернулася до Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості з заявою про внесення відповідного запису у трудову книжку.

16.05.2023 Дніпровською філією Дніпропетровського обласного центру зайнятості надана відповідь за № 1055, якою відмовлено у внесенні запису у трудову книжку, оскільки обробка та обмін інформацією, зазначеною у Порядку між Пенсійним фондом України, ДПС України та Дніпровською філією Дніпропетровського обласного центру зайнятості, є не можливою, у зв`язку із відсутністю роботи взаємодії Реєстру.

Також зазначено, що станом на 16.05.2023 інформації про припинення трудової діяльності у Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутня.

На підставі викладеного, просила визнати трудовий договір від 13.04.2016 припиненим у зв`язку із смертю роботодавця на підставі пункту 8-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП України, зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області внести відповідну інформацію до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про припинення трудового договору та припинення трудової діяльності ОСОБА_1 на підставі трудового договору від 13.04.2016, у зв`язку із смертю роботодавця, а також зобов`язати Дніпровську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості внести запис в трудову книжку про припинення трудового договору із зазначенням причини звільнення - відповідно до п. 8-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП України.

Відповідач ГУ ПФУв Дніпропетровськійобласті позовні вимоги не визнав. 28.08.2023 представник відповідача ОСОБА_3 (діє на підставі довіреності від 07.09.2022 а.с. 21) надав відзив на позовну заяву (а.с. 25-29), у якому відповідач не погодився із доводами позивачки про обв`язок ГУ ПФУ внести інформацію до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування стосовно припинення трудового договору у зв`язку зі смертю роботодавця та до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування стосовно припинення трудової діяльності.

Так, у відповідності до п.4 розділу І Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 № 785/25562 - (далі Положення 10-1) Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.

Нормою п.2 розділу ІІ Положення встановлено, що джерела формування реєстру застрахованих осіб визначені статтею 18 Закону.

У відповідності до ст. 18 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» джерелами формування Державного реєстру є відомості, що надходять до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та Пенсійного фонду, у т.ч. від державної служби зайнятості; інших джерел, передбачених законодавством.

У відповідності до ст. 12 цього Закону завданнями центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, є забезпечення адміністрування єдиного внеску шляхом його збору, ведення обліку надходжень від його сплати та здійснення контролю за сплатою єдиного внеску.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відповідно до покладених на нього завдань: 1) аналізує та спільно з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування прогнозує надходження коштів від сплати єдиного внеску; 2) забезпечує збір та ведення обліку надходжень від сплати єдиного внеску; 3) здійснює контроль за додержанням законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, правильністю нарахування, обчислення, повнотою і своєчасністю сплати єдиного внеску; 4) за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування встановлює форми, порядок прийняття та обробки звітності, зокрема в електронній формі, від платників щодо нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку); 5) формує та веде реєстр страхувальників Державного реєстру, здійснює заходи щодо забезпечення доступу до даних Державного реєстру відповідно до цього Закону; 6) взаємодіє в установленому законодавством порядку з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами і організаціями, Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування; 7) узагальнює практику застосування законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску; 8) надає роз`яснення з питань застосування законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску; 9) укладає з розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) договори про добровільну участь працюючих у них громадян України; 10) здійснює інші функції, передбачені законодавством.

У відповідності до ст. 14 Закону податкові органи зобов`язані: 1) надавати на безоплатній основі інформацію з реєстру страхувальників Державного реєстру Пенсійному фонду та фондам загальнообов`язкового державного соціального страхування, органам праці та соціального захисту населення, центральному органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом, фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування та центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах праці, трудових відносин та зайнятості населення, соціального захисту населення, а також центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики; 2) щокварталу інформувати Кабінет Міністрів України про основні показники сплати єдиного внеску. Перелік показників, порядок та строки інформування визначаються Кабінетом Міністрів України; 3) здійснювати контроль за дотриманням платниками єдиного внеску вимог цього Закону; 4) забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру страхувальників Державного реєстру; 5) здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру страхувальників Державного реєстру; 6) надавати безоплатно платникам єдиного внеску в усній та письмовій формі консультації з питань застосування законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, роз`яснювати їхні права і обов`язки; 7) за вимогою платників, зазначених у пунктах 1, 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, проводити звірення сум нарахування та сплати ними єдиного внеску .

У відповідності до п.п. 3-4 розділу ІV Положення 10-1 відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.

У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

Також у відповідності до абз. 6 ч. 2 ст. 20 Закону у разі смерті роботодавця - фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою відомості про припинення трудового договору подаються Державною службою зайнятості.

З наведеного слідує, що станом на день подання відзиву нормами чинного законодавства України не передбачено повноважень територіальних органів Пенсійного фонду України вносити зміни до відомостей, що наявні у Реєстрі застрахованих осіб, на підставі заяви застрахованої особи, натомість Порядком передбачено внесення таких змін та уточнень територіальними органами Пенсійного фонду на виконання рішення суду, що набрало законної сили та положеннями Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» у разі смерті роботодавця - фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою відомості про припинення трудового договору подаються Державною службою зайнятості.

З урахуванням зазначеного, вважав, що ГУ ПФУ в Дніпропетровській області не є неналежним відповідачем у даному спорі. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідач Дніпропетровського обласного центра зайнятості визнав позовні вимоги. 07.09.2023 представник відповідача директор Кузнецова В.П. надав відзив на позовну заяву (а.с. 48 - 50), у якому зазначив, що Наказом Міністерства економіки України від 18.10.2022 № 3910 «Про реорганізацію державних установ Державної служби зайнятості» Дніпровський міський центр зайнятості реорганізовано у Дніпровську філію шляхом приєднання до Дніпропетровського обласного центру зайнятості.

11.04.2023 до Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості надійшла заява від ОСОБА_1 про припинення трудового договору у зв`язку із смертю роботодавця - приватного нотаріуса Ярмолюк М.М.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 1172 у день подання від працівника заяви центр зайнятості повідомляє про припинення трудового договору Пенсійному фонду України та ДПС і надсилає відповідну інформацію в електронній формі.

Тип та структура електронних даних, що передаються та приймаються, процедури взаємодії інформаційних систем та зміни до них, форма журналів обліку запитів та відповідей визначаються Державним центром зайнятості та Пенсійним фондом України шляхом прийняття спільних рішень, які оформлюються окремими протоколами, підготовленими відповідно до вищезазначеного Порядку.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1172 протягом трьох робочих днів з дня надходження інформації про припинення трудового договору Пенсійним фондом України вноситься відповідна інформація до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 1172 Центр зайнятості на вимогу працівника на підставі відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування вносить запис про припинення трудового договору до трудової книжки, яку надав працівник, із зазначенням причини звільнення відповідно до пункту 8-1 - частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України, але не раніше ніж через три робочих дні з дня подання заяви.

Станом на 30.08.2023 інформація про припинення трудової діяльності у відомостях з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутня.

На підставі викладеного, не заперечував проти позовних вимог.

Від представникаДніпровської філіїДніпропетровського обласногоцентру зайнятості директора Шмідт Л.О. 01.09.2023 надані булипояснення напозов (а.с. 34 34), у яких представник зазначив, що дійсно, 11.04.2023 до Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості звернулась позивачка із заявою про припинення трудового договору від 13.04.2016, укладеного між нею та фізичною особою, яка використовує найману працю. Заява позивача мотивована тим, що її роботодавець приватний нотаріус Ярмолюк М.М. померла ІНФОРМАЦІЯ_1 . У зв`язку з чим, просила внести відповідний запис до трудової книжки про припинення трудового договору.

Згідно Порядку КМУ № 1172 позивачкою надано до центру зайнятості заяву з документами згідно п. 3 цього Порядку.

У день подання позивачем заяви про припинення трудових відносин, а саме, 11.04.2023 центр зайнятості повідомив про припинення трудового договору Пенсійний фонду України (ГУ ПФУ в Дніпропетровській області) та ГУ ДПС у Дніпропетровській області в електронній формі. А саме, направлено на електронні адреси лист від 11.04.2023 № 703 про припинення трудового договору у зв`язку зі смертю роботодавця: в ГУ ПФУ в Дніпропетровській області зареєстровано за вх. №7715/6 від 11.04.2013 та в ГУ ДПС у Дніпропетровській області за вх. №3277/6 від 11.04.2023.

Відповідно до п. 7 Порядку № 1172 протягом трьох робочих днів з дня надходження інформації про припинення трудового договору Пенсійним фондом України вноситься відповідна інформація до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Тільки після цього на підставі п. 8 Порядку Центр зайнятості на вимогу працівника на підставі відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування вносить запис про припинення трудового договору до трудової книжки, яку надав працівник, із зазначенням причини звільнення відповідно до пункту 8-1 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України, але не раніше ніж через три робочих дні з дня подання заяви.

Станом на 30.08.2023 Пенсійним фондом України не внесена відповідна інформація до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування стосовно позивача ОСОБА_1 .

Третя особа - ГУ ДПС у Дніпропетровській області правом на надання пояснень не скористався.

12.09.2023позивачка ОСОБА_1 надала заяву,у якійзазначила,що правомна наданнявідповідей навідзиви скористатисяне бажає (а.с. 54).

Враховуючи категорію спору (малозначна справа), наданий відповідачем відзив, надану позивачем відповідь на відзив, справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін для розгляду малозначних справ відповідно до положень ст. 274 ЦПК України.

Вивчивши матеріали справи, надавши оцінку доводам, на яких ґрунтуються позовні вимоги, в сукупності з наданими письмовими доказами, доходжу до такого висновку з таких підстав.

Кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів (ч. 1. ст.4 ЦПК України).

Суд розглядає цивільні справи не інакше, як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі (ч. 1. ст.13 ЦПК України).

Під час розгляду справи встановлено, що 13.04.2016між позивачкою ОСОБА_1 і приватнимнотаріусом ДніпропетровськогоМНО ЯрмолюкМ.М.укладено трудовийдоговір міжпрацівником іфізичною особою,яка використовуєнайману працю,на підставіякого позивачка прийнята на посаду юрисконсульта (а.с. 9).

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 померла (а.с. 10).

Згідно ізп.п.8-1ч.1ст.36КЗпП України підставою припиненнятрудового договорує: смерть роботодавця - фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою.

Відтак, не можуть бути задоволені вимоги позивачки про визнання трудового припиненим, адже трудовий договір є припиненим в силу закону.

На підставі наказу Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) № 565/7 від 06.12.2022, у відповідності до ст. 30 Закону України «Про нотаріат» діяльність приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Ярмолюк Маргарити Миколаївни припинена у зв`язку із смертю. Комісією Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) вилучені справи нотаріального діловодства приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Ярмолюк Маргарити Миколаївни, вилучена та знищена печатка приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Ярмолюк Маргарити Миколаївни (а.с. 11).

На підставіп.3Порядку №1172 11.04.2023 ОСОБА_1 звернулася до Дніпровської філії Дніпропетровської обласного центру зайнятості із заявою вх. №692 від 11.04.2023 про припинення трудового договору від 13.04.2016, укладеного між ОСОБА_1 і приватним нотаріусом Ярмолюк М.М. на підставі п. 8-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП України, у зв`язку зі смертю роботодавця, надавши документи, зазначені у п. 3 Порядку № 1172 (а.с. 12).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 1172 у день подання від працівника заяви центр зайнятості повідомляє про припинення трудового договору Пенсійному фонду України та ДПС і надсилає відповідну інформацію в електронній формі.

Тип та структура електронних даних, що передаються та приймаються, процедури взаємодії інформаційних систем та зміни до них, форма журналів обліку запитів та відповідей визначаються Державним центром зайнятості та Пенсійним фондом України шляхом прийняття спільних рішень, які оформлюються окремими протоколами, підготовленими відповідно до вищезазначеного Порядку.

Згідно із п. 5 Порядку № 1172 датою припинення трудового договору вважається день подання заяви працівником.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1172 протягом трьох робочих днів з дня надходження інформації про припинення трудового договору Пенсійним фондом України вноситься відповідна інформація до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 1172 Центр зайнятості на вимогу працівника на підставі відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування вносить запис про припинення трудового договору до трудової книжки, яку надав працівник, із зазначенням причини звільнення відповідно до пункту 8-1 - частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України, але не раніше ніж через три робочих дні з дня подання заяви.

У день подання позивачем заяви про припинення трудових відносин, а саме, 11.04.2023 Дніпровською філією Дніпропетровського обласного центру зайнятості повідомлено (лист від 11.04.2023 № 703) про припинення трудового договору Пенсійний фонду України (ГУ ПФУ в Дніпропетровській області) та ГУ ДПС у Дніпропетровській області в електронній формі. Направлено на електронні адреси вказаний лист від 11.04.2023 № 703 про припинення трудового договору у зв`язку зі смертю роботодавця до в ГУ ПФУ в Дніпропетровській області зареєстровано за вх. №7715/6 від 11.04.2013 та в ГУ ДПС у Дніпропетровській області за вх. №3277/6 від 11.04.2023 (а.с. 42 44).

15.05.2023 позивачка звернулася до Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості з заявою про внесення відповідного запису у трудову книжку на підставі раніше поданої заяви про припинення трудової діяльності від 11.04.2023 (а.с. 13).

Листом Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості 16.05.2023 № 1055 надана відповідь, якою відмовлено на підставі того, що обробка та обмін інформацією, зазначеною у Порядку між Пенсійним фондом України, ДПС України та Дніпровською філією Дніпропетровського обласного центру зайнятості, є не можливою, у зв`язку із відсутністю роботи взаємодії Реєстру. Також було зазначено, що станом на 16.05.2023 інформація про припинення трудової діяльності з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутня (а.с. 14).

Відповідно до п. 4 розділу І Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 № 785/25562 (далі Положення 10-1) Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.

Відповідно до пунктів 3 - 4 розділу ІV Положення № 10-1 відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.

У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

Згідно із п. 9 розділу ІV Положення 10-1 наказ керівника територіального органу Пенсійного фонду України про внесення змін до відомостей Реєстру застрахованих осіб має визначати: підставу його прийняття; відомості, які підлягають зміні/уточненню; дії, які мають бути вчинені (внесення відомостей, їх заміна/уточнення); особу, уповноважену на внесення таких змін. Дата та час внесення змін до відомостей Реєстру застрахованих осіб фіксуються автоматично і відповідають даті та часу збереження цих змін.

Відповідно до п. 2 розділу V Положення 10-1 інформація з Реєстру застрахованих осіб надається безоплатно Пенсійним фондом України та територіальними органами Пенсійного фонду України в паперовій та/або електронній формі.

З аналізу наведених норм випливає, що центр зайнятості передає інформацію до Пенсійного фонду України та Державну податкову службу про припинення дії трудового договору. День подання заяви вважають датою припинення трудового договору.

Пенсійний фонд України протягом трьох робочих днів вносить інформацію до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. На прохання працівника, центр зайнятості може надати запис про припинення трудового договору до трудової книжки.

Згідно із п.п. 7 - 9 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 № 280, Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пенсійний фонд України під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє з іншими державними органами, допоміжними органами і службами, утвореними Президентом України, тимчасовими консультативними, дорадчими та іншими допоміжними органами, утвореними Кабінетом Міністрів України, органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, громадськими спілками, профспілками та організаціями роботодавців, відповідними органами іноземних держав і міжнародних організацій.

Пенсійний фонд України у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України, наказів Мінсоцполітики видає акти організаційно-розпорядчого характеру, організовує і контролює їх виконання.

З урахуванням положень п.п. 3, 4, 9 розділу ІV, п. 2 розділу V Положення 10-1 керівник територіального органу Пенсійного фонду України на підставі свого наказу уповноважений внести зміни, уточнення до відомостей Реєстру про застраховану особу, у тому числі відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Відповідно ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Недосконалість національного законодавства та прогалини у правовому регулюванні певних правовідносин не можуть бути підставою для позбавлення особи права на захист його порушених прав у обраний ним спосіб.

Згідно з ч. 1 ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Суддя, здійснюючи правосуддя, керується верховенством права (ч. 1 ст. 129 Конституції України). Аналогічний припис закріплений у ч. 1 ст. 10 ЦПК України.

Елементом принципу верховенства права є принцип правової визначеності, який, зокрема, передбачає, що закон, як і будь-який інший акт держави, повинен характеризуватися якістю, щоб виключити ризик свавілля. На думку Європейського суду з прав людини, поняття "якість закону" означає, що національне законодавство повинно бути доступним і передбачуваним, тобто визначати достатньо чіткі положення, аби дати людям адекватну вказівку щодо обставин і умов, за яких державні органи мають вживати заходів, що вплинуть на конвенційні права цих людей (див. mutatis mutandis рішення Європейського суду з прав людини у справах "C.G. та інші проти Болгарії" ("C. G. and Others v. Bulgaria", заява N 1365/07, § 39), "Олександр Волков проти України" ("Oleksandr Volkov v. Ukraine", заява N 21722/11, § 170)).

Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що формулювання законів не завжди чіткі. Тому їх тлумачення та застосування залежить від практики. І роль розгляду справ у судах полягає саме у тому, щоб позбутися таких інтерпретаційних сумнівів з урахуванням змін у повсякденній практиці (див. mutatis mutandis рішення Європейського суду з прав людини у справах "Кантоні проти Франції" ("Cantoni v. France", заява N 17862/91, § 31-32), "Вєренцов проти України" ("Vyerentsov v. Ukraine", заява " N 20372/11, § 65))

Частиною 2 ст. 5 ЦПК України встановлено, що у випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

У своїх рішеннях Європейський суд з прав людини постійно підкреслює цінність та важливість дотримання формалізованих норм цивільного процесу, за допомогою яких сторони забезпечують вирішення спору цивільного характеру, оскільки завдяки цьому може обмежуватися обсяг дискреції, забезпечуватися рівність сторін, запобігатися свавілля, забезпечуватися ефективне вирішення спору та розгляд справи судом упродовж розумного строку, а також забезпечуватися правова визначеність та повага до суду. В той же час "надмірний формалізм" може суперечити вимозі забезпечення практичного та ефективного права на доступ до суду відповідно до пункту першого статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. Це зазвичай відбувається у випадку особливо вузького тлумачення процесуальної норми, що перешкоджає розгляду позову заявника по суті із супутнім ризиком порушення його чи її права на ефективний судовий захист (див. mutatis mutandis рішення Європейського суду з прав людини у справах "Белеш та інші проти Чеської Республіки" (Beles and Others v. the Czech Republic, заява N 47273/99, § 50-51, 69); "Волчі проти Франції" (Walchli v. France, заява N 35787/03, § 29).

При проведенні оцінювання Європейський суд з прав людини часто наголошує на питаннях "правової визначеності" та "належного здійснення правосуддя" як на двох основних елементах для проведення розмежування між надмірним формалізмом та прийнятим застосуванням процесуальних формальностей. Зокрема, Європейський суд з прав людини виходить з того, що є порушенням права на доступ до суду, коли норми не переслідують цілі правової визначеності та належного здійснення правосуддя та утворюють свого роду перепону, яка перешкоджає вирішенню справи учасників судового процесу по суті компетентним судом (див., наприклад, рішення у справах "Карт проти Туреччини" (Kart v. Turkey [ВП], заява № 8917/05, § 79 (в кінці); "Ефстатіу та та інші проти Греції" (Efstathiou and Others v. Greece, заява № 36998/02, § 24 (в кінці); "Ешим проти Туреччини" (Esim v. Turkey, заява N 59601/09, § 21).

Позивачка просить зобов`язати ГУ ПФУ у Дніпропетровській області внести відповідну інформацію до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування стосовно припинення трудового договору та припинення трудової діяльності у зв`язку із смертю роботодавця, а також зобов`язати Дніпровську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості внести запис у трудову книжку про припинення трудового договору із зазначенням причини звільнення відповідно до пункту 8-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП України.

Разом із тим, як встановлено, згідно із Порядком № 1172 до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування вноситься інформація про припинення трудового договору, а не припинення трудової діяльності, тому у цій частині вимоги не можуть бути задоволені.

Суд не може зобов`язати Дніпровську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості винести запис у трудову книжку про припинення трудового договору, оскільки філія не є належним відповідачем у силу положень ч. 2 ст. 48 ЦПК України, адже не є юридичною особою відповідно до п. 1.6. Положення про Дніпровську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості, затвердженого Наказом Дніпропетровського обласного центру зайнятості від 01.02.2023 № 33 (а.с. 37 40).

Разом із тим, позивачка пред`явила позов й до належного відповідача, тому вимоги підлягають задоволенню шляхом зобов`язання Дніпропетровського обласного центру зайнятості винести запис у трудову книжку про припинення трудового договору.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 5 ЦПК України, з урахуванням встановлених обставин справи та виходячи з того, що пред`явлення позову по суті спрямоване на припинення трудових правовідносин, суд вважає, що ефективним і таким, що не суперечить закону, у даному випадку буде такий спосіб захисту як зобов`язання ГУ ПФУ у Дніпропетровській області внести інформацію до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування стосовно припинення трудового договору у зв`язку із смертю роботодавця, а також зобов`язати Дніпропетровський обласний центр зайнятості внести запис у трудову книжку про припинення трудового договору із зазначенням причини звільнення відповідно до п. 8-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 10, 12, 13, 19, 76-81, 89, 128-131, 141, 259, 263-265, ч. 1 ст. 274. ч. 5 ст.279, ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Дніпропетровського обласного центра зайнятості, Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (третя особа Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області) про визнання трудового договору припиненим, зобов`язання внести інформацію до реєстру застрахованих осіб - задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області внести інформацію до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про припинення трудового договору від 13 квітня 2016 року, укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 у зв`язку із смертю роботодавця.

Зобов`язати Дніпропетровський обласний центр зайнятості внести запис у трудову книжку ОСОБА_1 про припинення трудового договору із зазначенням підстави звільнення - відповідно до п. 8-1 ч. 1 ст. 36 Кодексу законів про працю України.

В задоволенні іншої частини позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 273 ЦПК України.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду.

Суддя О.С. Наумова

Джерело: ЄДРСР 113808265
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку