open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 440/10970/22
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2023 р.Справа № 440/10970/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Калиновського В.А.,

Суддів: Мінаєвої О.М. , Кононенко З.О. ,

за участю секретаря судового засідання Тютюник О.Ю.

представник позивача Чудненко В.М.

представник відповідача Анісімова Д.Д.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023, головуючий суддя І інстанції: Г.В. Костенко, м. Полтава, повний текст складено 06.04.23 по справі № 440/10970/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтаваенергозбут"

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтаваенергозбут", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому просив суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.11.2022 №1532 "Про накладення штрафу на ТОВ "ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та здійснення заходів державного регулювання".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що постанова НКРЕКП прийнята за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) з порушенням строків періодичності проведення таких заходів, що, на думку позивача, призвело до прийняття неправомірного рішення. Також, позивач вказує, що посилання НКРЕКП у пункті 1 резолютивної частини оскаржуваної постанови на те, що штраф на ТОВ «Полтаваенергозбут" накладено за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії, не відповідає дійсності, оскільки ТОВ «Полтаваенергозбут" діяло з дотриманням положень Закону України «Про ринок електричної енергії» та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. Позивач звернув увагу на те, що у постанові НКРЕКП не наведено жодного обґрунтування, що підтверджували допущення ТОВ «Полтаваенергозбут" порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та інших норм законодавства України у сфері електроенергетики, що відповідно до положень ст. 2 КАС України є підставою для скасування оскаржуваної постанови НКРКП та задоволення позовних вимог.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтаваенергозбут" задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23.11.2022 №1532 "Про накладення штрафу на ТОВ "ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та здійснення заходів державного регулювання".

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ" витрати зі сплати судового збору в сумі 2491,00 (дві тисячі чотириста дев`яносто одна гривня).

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі. Зазначив, що проведення планової перевірки дотримання позивачем ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності належить до виключних повноважень Комісії, а оскаржувана постанова НКРЕКП прийнята в межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством України. За результатами здійснення планової перевірки ТОВ «Полтаваенергозбут", НКРЕКП було встановлено, що ним порушено Ліцензійні умови з постачання електричної енергії, що відповідно до статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» є правопорушенням на ринку електричної енергії, і за яке передбачена санкція у виді штрафу, що має бути оформлено у вигляді постанови. Сума штрафу у розмірі 85000 грн. була визначена НКРЕКП, серед іншого, у межах дискреційних повноважень та з урахуванням принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Зауважив, що при визначенні виду та розміру санкцій НКРЕКП не застосовує норми Закону України «Про ліцензування». Водночас, судом першої інстанції безпідставно застосовано щодо позивача норму частини третьої статті 20 Закону України «Про ліцензування», яка визначає відповідальність за порушення посадовими особами органу ліцензування законодавства у сфері ліцензування. Зазначив, що позивач не є органом ліцензування у розумінні Закону України «Про ліцензування».

Таким чином, суд першої інстанції неправильно застосував норму матеріального права до спірних правовідносин, що зумовило винесення неправомірного рішення у справі № 440/10970/22, що є підставою для скасування рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 та відмови у задоволенні позову.

Отже, на думку відповідача, судом першої інстанції із грубим порушенням норм матеріального та процесуального права не досліджено обставини справи, які мають суттєве значення, що вказує на хибність мотивування та неправомірність оскаржуваного рішення.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому він, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник позивача, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Представник відповідача, наполягаючи на порушенні судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою в задоволенні позову відмовити, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення осіб, які прибули в судове засідання, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 05.08.2021 року ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» у зв`язку із значним зростанням закупівельної ціни електричної енергії листом від 05.08.2021 №02-10-3/7716 направило Відділу освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області для погодження та підписання додаткову угоду до Договору від 08.02.2021 №22810657 та надало копію довідки Торгово-промислової палати.

Листом від 17.08.2021 року № 02-19/467 Відділ освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області відмовився підписати додаткову угоду.

ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» листом від 20.08.2021року № 02-9-1/8286 направило Відділу освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області Повідомлення (попередження) про розірвання Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021 та про припинення постачання електричної енергії.

28.09.2021 року листом № 01-26/180 Відділ освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області на адресу НКРЕКП направив скаргу щодо дій електропостачальника ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» в частині збільшення ціни на електричну енергію та переведення на постачальника «останньої надії».

Згідно листа НКРЕКП від 12.10.2021 року № 11709/20.2/7-21 ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» мало усунути порушення вимог законодавства протягом тижня з дня отримання цієї вимоги шляхом поновлення дії Договору, та виконання в повному обсязі господарських зобов`язань, передбачених редакцією Договору, яка діяла до моменту ініціювання пропозицій щодо змін.

ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» листом від 23.10.2021 року № 02-9-1/10955 повідомило НКРЕКП про те, що Відділ освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області відмовився підписати додаткову угоду до Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021року.

Згідно постанови НКРЕКП від 03 листопада 2021 року № 1910 «Про припинення ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу» ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» зобов`язано припинити порушення:

підпункту 1 пункту 5.2.2 глави 5.2 розділу V Правил роздрібного ринку, яким встановлено, що постачальник електричної енергії зобов`язаний, зокрема, укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності з постачання електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів.

ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» листом від 09.11.2021 року № 02-9-1/11814 повідомило НКРЕКП про виконання постанови НКРЕКП від 03.11.2021 року № 1910. Зазначило, що відповідно до вимог чинного законодавства України ним виконуються умови договорів передбачених підпунктом 1 пункту 5.2.2. глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ та підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, у тому числі укладеного з Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 28.09.2021 №01-26/180.

Також, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» повідомило НКРЕКП, що з 15.09.2021 Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради змінено постачальника на ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ «УКРІНТЕРЕНЕРГО» та надало копії договору про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» від 04.11.2022 № 295 з комерційною пропозицією № 4 від 10.06.2021, додаткової угоди № 1 до Договору від 04.11.2021, додаткової угоди № 2 до Договору від 04.11.2021, які були укладені між ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ «УКРІНТЕРЕНЕРГО» та Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області.

Листом від 01.12.2021 № 13958/20.2/7-21 НКРЕКП зобов`язала ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» направити завірені в установленому порядку копії документів, ґрунтовні пояснення та іншу інформацію, яка підтверджує дії ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» щодо усунення порушення не пізніше ніж через десять робочих днів від дня отримання зазначеного листа, який ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» отримав 20.12.2021 року.

Листом від 21.12.2021 №02-9-1/17992 Ліцензіат повідомив НКРЕКП, що на виконання постанови НКРЕКП від 03.11.2021 № 1910, товариство направило інформацію листом від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 та надало копію зазначеного листа разом із матеріалами, які були до нього додані.

Крім того, в листі від 21.12.2021 №02-9-1/17992 Ліцензіат повідомив НКРЕКП, що з 06.12.2021 постачання електричної енергії для Відділу освіти Чутівської селищної ради Полтавської області здійснює ТОВ «ЕРНЕРІНГ» на підставі Договору про постачання електричної енергії споживачу від 26.11.2021 № 314 та надав копію зазначеного договору.

На підставі постанови НКРЕКП від 17.11.2021 № 2222 (у редакції постанови НКРЕКП від 09.09.2022 № 1116) та посвідчень на здійснення позапланової перевірки від 15.09.2022 № 307 та від 03.10.2022 № 342, було проведено планову перевірку дотримання ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу.

Планова перевірка ліцензованої діяльності ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» здійснювалась за період діяльності з 01.01.2021 по 31.12.2021, за результатами якої складено Акт складений за результатами проведення планової перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу від 25.10.2022 № 299.

Зі змісту акту вбачається, що направивши листом від 20.08.2021 № 02-9-1/8286 Відділу освіти Чутівської селищної ради Полтавської області Повідомлення (попередження) про розірвання Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021 та про припинення постачання електричної енергії, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» в односторонньому порядку розірвав Договір про постачання електричної енергії споживачу від 08.02.2021 № 22810657, ТОВ ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушило вимоги:

пункту 1 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

підпункту 1 пункту 5.2.2 глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ, яким визначено, що постачальник електричної енергії зобов`язаний, зокрема, укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності з постачання електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов № 1469 яким визначено обов`язок ліцензіата укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів.

Відповідно, не поновивши дії Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021, та не виконавши в повному обсязі господарські зобов`язання, передбачені редакцією Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021, яка діяла до моменту ініціювання пропозицій щодо змін, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» не виконало вимоги постанови НКРЕКП від 03.11.2021 № 1910, чим порушило вимоги:

пункту 1 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

підпункту 5 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов № 1469, яким визначено обов`язок ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та законодавством.

Разом з тим, Товариство у листі від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 повідомило НКРЕКП що у відповідності до вимог чинного законодавства України ним виконуються умови договорів передбачених підпунктом 1 пункту 5.2.2. глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ та підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, у тому числі, укладеного з Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 28.09.2021 №01-26/180.

Таким чином, надавши в листі від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 інформацію, що Товариством у відповідності до вимог чинного законодавства України виконуються умови договорів, передбачених підпунктом 1 пункту 5.2.2. глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ та підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, у тому числі укладеного з Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 28.09.2021 № 01-26/180, який фактично не укладався, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушило вимоги:

пункту 1 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

пункту 4.6 глави 4 Правил, яким встановлено, що суб`єкт господарювання не пізніше ніж через десять робочих днів від дня отримання запиту, надісланого НКРЕКП, зобов`язаний направити до НКРЕКП завірені в установленому законодавством порядку копії документів, ґрунтовні пояснення та іншу інформацію, необхідну для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спору.

Постановою НКРЕКП № 1532 від 23.11.2022 відповідно до пунктів 11 та 12 частини першої статті 17, статей 19 та 22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" на ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» було накладено штраф у розмірі 85 000 (вісімдесят п`ять тисяч) гривень за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, а саме:

пунктів 1 та 2 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

пункту 4.6 глави 4 Правил розгляду звернень споживачів, яким встановлено, що суб`єкт господарювання не пізніше ніж через десять робочих днів від дня отримання запиту, надісланого НКРЕКП, зобов`язаний направити до НКРЕКП завірені в установленому законодавством порядку копії документів, ґрунтовні пояснення та іншу інформацію, необхідну для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спору;

Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме:

підпункту 1 пункту 5.2.2 глави 5.2 розділу V, яким встановлено, що постачальник електричної енергії зобов`язаний, зокрема укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності з постачання електричної енергії, та виконувати умови таких договорів,

підпунктів 5, 8 - 11 пункту 9.6.1 глави 9.6 розділу IX щодо обов`язку електропостачальника зазначати у рахунках за електричну енергію інформацію про:

адреси, телефони, вебсайти для подання заяв, претензій та скарг та надання повідомлень про загрозу для безпеки експлуатації електросистем, дату, до якої необхідно сплатити,

строк, протягом якого споживач має попередньо проінформувати свого електропостачальника про бажання перейти до іншого електропостачальника,

строк дії договору та можливість пролонгації,

строк, протягом якого споживач має право змінити електропостачальника без штрафних санкцій;

пункту 9.6.2 глави 9.6 розділу IX щодо обов`язку електропостачальника додатково до рахунку за електричну енергію щорічно, до 20 лютого року, наступного за звітним, надавати споживачу інформацію щодо:

частки кожного джерела енергії (вугілля, природний газ, ядерне паливо, гідроенергія (об`єкти великої гідроенергетики), відновлювані джерела енергії, інші джерела) у загальній структурі балансу електричної енергії, купленої ним (та/або виробленої на власних електроустановках) за попередній рік;

посилання на доступні джерела інформації (вебсторінки тощо) про вплив на довкілля, спричинений виробництвом електричної енергії всіма джерелами енергії, купленої споживачем (та/або виробленої на власних електроустановках) за попередній рік;

права споживача на зміну електропостачальника та процедуру цієї зміни; порядку зняття показів засобів вимірювання та оплати спожитої електричної енергії; можливості отримання інформації альтернативним способом з урахуванням особливих потреб споживача;

динаміки обсягів споживання електричної енергії споживачем за попередній рік та їх вартості;

переваг ефективного кінцевого використання електричної енергії споживачами;

необхідних заходів для підвищення енергоефективності при споживанні електричної енергії, пункту 11.3.20 глави 11.3 розділу XI, яким встановлено, що розрахунок за придбану електричну енергію постачальник універсальних послуг здійснює не пізніше 15 днів після закінчення розрахункового періоду на основі Звіту про обсяги та напрями перетоків електричної енергії;

пунктів 4.1 та 4.2 Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання, яким встановлено, що електропостачальник забезпечує дотримання загальних стандартів якості надання послуг, до яких належить, зокрема, відсоток рівня сервісу кол-центру протягом 30 секунд (відсоток дзвінків, з`єднаних з оператором кол-центру протягом 30 секунд) у звітному році - не менше 75 %;

підпункту 5 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та законодавством;

підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

підпункту 27 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу (у редакції, що діяла до 25.02.2021) щодо обов`язку ліцензіата сплачувати своєчасно та в повному обсязі за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії та послуги, що надаються на ринку електричної енергії;

підпункту 29 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу (у редакції, що діяла до 25.02.2021) щодо обов`язку ліцензіата надавати у виставленому споживачу електричної енергії рахунку (або у додатках до нього) у формі та порядку, визначених НКРЕКП, інформацію щодо:

частки кожного джерела енергії у загальній структурі балансу електричної енергії, купленої ним та/або виробленої на власних електроустановках за попередній рік;

посилання на доступні джерела інформації (вебсторінки тощо) про вплив на навколишнє природне середовище, спричинений виробництвом електричної енергії всіма джерелами енергії, з балансу електричної енергії, купленої ним за попередній рік. Щодо електричної енергії, придбаної на ринку «на добу наперед» та/або внутрішньодобовому ринку, та/або балансуючому ринку, та/або імпортованої, можуть застосовуватися зведені дані щодо балансу електричної енергії, надані, відповідно, оператором ринку, оператором системи передачі, імпортером;

адрес, телефонів, вебсторінок для отримання інформації про подання звернень, скарг та претензій та надання повідомлень про загрозу електробезпеці;

підпункту 30 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу (у редакції, що діяла до 25.02.2021) щодо обов`язку ліцензіата надавати споживачам у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку, дані про споживання ними електричної енергії;

підпункту 36 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата надавати послуги з постачання електричної енергії споживачам із дотриманням установлених показників якості послуг з постачання електричної енергії, які характеризують рівень комерційної якості надання послуг з постачання електричної енергії, перелік та величини яких затверджуються НКРЕКП, у тому числі загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання;

підпункту 5 пункту 2.3 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата застосовувати ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, визначену за результатами конкурсу або встановлену у випадках, передбачених Законом України «Про ринок електричної енергії», НКРЕКП згідно із затвердженою НКРЕКП методикою, зокрема постановою НКРЕКП від 02.12.2020 № 2294 «Про встановлення тарифу на послуги постачальника універсальних послуг ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ»;

підпункту 10 пункту 2.3 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата купувати електричну енергію, вироблену з енергії сонячного випромінювання та/або енергії вітру об`єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств, величина встановленої потужності яких не перевищує 30 кВт, за «зеленим» тарифом в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії такими приватними домогосподарствами, відповідно до правил роздрібного ринку.

Не погодившись з постановою НКРЕКП № 1532 від 23.11.2022, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» не допустило порушень передбачених п. 4.6 гл.4 Правил розгляду звернень споживачів щодо дій суб`єктів господарювання, що проводять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та врегулювання спорів, затверджених Постановою НКРЕКП від 02.07.2019р. №1333, та п.п.5 п. 2.2. Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, тому позовні вимоги у вказаній частині підлягають задоволенню, а постанова в цій частині підлягає скасуванню. Також суд зазначив, що ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» не допустило порушень передбачених п. 1, 2 ч. 2 ст. 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» п.п. 1 п. 5.2.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії та п.п.13 п. 2.2. Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, тому позовні вимоги у вказаній частині підлягають задоволенню, а постанова в цій частині підлягає скасуванню. Крім того, суд враховував, що відповідачем допущено порушення установленої періодичності проведення планових заходів нагляду (контролю). Так, суд дійшов висновку, що постанова НКРЕКП № 1532 від 23.11.2022 року, якою на ТОВ «Полтаваенергозбут» за порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії накладено такий вид покарання як штраф у розмірі 85000 грн., суперечить положенням ч. 3 ст. 20 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та є протиправним, тому, з урахуванням положень ч.2 ст.9 КАС України, Постанова № 1532 від 23.11.2022р. підлягає скасуванню у повному об`ємі, а позовні вимоги - задоволенню.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Як свідчать матеріали справи, 03.11.2021 на засіданні НКРЕКП, яке проводилось у формі відкритого слухання, за результатами розгляду скарги Відділу освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 28.09.2021 № 01-26/180 та з урахуванням Вимоги про усунення ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушень вимог законодавства та/або ліцензійних умов, надісланої листом НКРЕКП від 12.10.2021 №11709/20.2/7-21, НКРЕКП прийнято постанову № 1910 «Про припинення ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу» (далі - Постанова № 1910).

НКРЕКП було розглянуто скаргу Відділу освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області (вх. НКРЕКП № 19573/1-21 від 28.09.2021) щодо дотримання ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» вимог чинного законодавства в частині припинення дії договору про постачання електричної енергії Споживачу від 08.02.2021 № 22810657 (далі - Договір) укладеного між ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» та Споживачем, що стало причиною переведення споживача до постачальника «останньої надії».

Так, TOB «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» листом від 05.08.2021 № 02-10-3/7716 направило Відділу освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області для погодження та підписання додаткову угоду до Договору від 08.02.2021 №22810657 у зв`язку із значним зростанням закупівельної ціни електричної енергії та надало копію відповідної довідки Торгово-промислової палати.

Листом від 17.08.2021 № 02-19/467 Відділ освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області повідомив Товариство, що наведені ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» підстави збільшення ціни є необґрунтованими і не відповідають вимогам чинного законодавства.

Ліцензіат листом від 20.08.2021 № 02-9-1/8286 направив Відділу освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області Повідомлення (попередження) про розірвання Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021 та про припинення постачання електричної енергії.

28.09.2021 листом № 01-26/180 Відділ освіти виконавчої комітету Чутівської селищної ради Полтавської області на адресу НКРЕКП направив скаргу щодо дій електропостачальника ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» в частині збільшення ціни на електричну енергію та переведення на постачальника «останньої надії».

За результатами розгляду даної скарги, НКРЕКП було надано Товариству лист-вимогу від 12.10.2021 № 11709/20.2/7-21 про усунення порушень вимог законодавства та/або ліцензійних вимог, відповідно до якої ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» мало усунути порушення вимог законодавства протягом тижня з дня отримання цієї вимоги шляхом поновлення дії Договору, та виконання в повному обсязі господарських зобов`язань, передбачених редакцією Договору, яка діяла до моменту ініціювання пропозицій щодо змін. Розірвання Договору чи внесення змін в його умови, за винятком змін в ціну передбачених пунктом 3.2.4 ПРРЕЕ, може здійснюватися сторонами відповідно до положень статті 188 Господарського кодексу України.

Лист-вимогу НКРЕКП від 12.10.2021 № 11709/20.2/7-21 Ліцензіат отримав 18.10.2021 (вх. Товариства № 4780 від 18.10.2021).

Таким чином, порушення вимог законодавства мало бути усунуто позивачем до 25.10.2021.

Відповідно до пункту 3.2.4. глави 3.2 розділу III Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ) (в редакції, яка чинна з 20.08.2021), у разі зміни умов договору про постачання електричної енергії споживачу, у тому числі комерційної пропозиції, електропостачальник не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування повідомляє про це споживача з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір.

У разі надання у встановленому порядку електропостачальником споживачу повідомлення про зміни умов договору про постачання електричної енергії (у тому числі зміну ціни), що викликані змінами регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі та/або розподілу електричної енергії, ціни (тарифу) на послуги постачальника універсальних послуг та/або "останньої надії") та/або змінами в нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни або умов постачання електричної енергії, договір вважається із зазначеної в повідомленні дати зміни його умов (але не раніше ніж через 20 днів від дня надання споживачу повідомлення), про що зазначається у повідомленні:

1)достроково розірваним (без штрафних санкцій) за ініціативою споживача - у разі надання електропостачальнику письмової заяви споживача про незгоду/неприйняття змін протягом 5 робочих днів з дня отримання такого повідомлення, але не пізніше ніж за 10 календарних днів до зазначеної в повідомленні дати зміни умов договору;

2)зміненим на запропонованих електропостачальником умовах - якщо споживач не надав електропостачальнику письмову заяву про незгоду/неприйняття змін у встановлений цим пунктом термін.

Учасник роздрібного ринку (крім споживача) має інформувати споживача, з якими укладено відповідний договір, про будь-яку зміну в умовах договору шляхом направлення відповідної інформації у визначений договором (обраною споживачем комерційною пропозицією) спосіб (через особистий кабінет на своєму офіційному сайті у мережі Інтернет, засобами електронного зв`язку, СМС- повідомленням, у пунктах прийому платежів тощо).

Згідно пункту 13.2. Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу, який є додатком 5 до ПРРЕЕ, постачальник має повідомити про зміну будь-яких умов Договору Споживача не пізніше, ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право Споживача розірвати Договір. Постачальник зобов`язаний повідомити Споживача в порядку, встановленому законом, про будь-яке збільшення ціни і про право припинити дію договору без сплати будь-яких штрафних санкцій чи іншої фінансової компенсації Постачальнику, якщо Споживач не приймає нові умови.

Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України зміни та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Положенням пункту 652 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.

Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Посилаючись на вказані вимоги, Товариство листом від 23.10.2021 № 02-9-1/10955 повідомило НКРЕКП, що Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області надано письмову заяву про незгоду/неприйняття змін до Договору, тому у відповідності до статті 652 Цивільного кодексу України сторони по Договору не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, а саме умовами постачання електричної енергії, тому дії ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» відповідають вимогам чинного законодавства.

Відповідно до підпункту 1 пункту 5.2.2 глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ, постачальник електричної енергії зобов`язаний, зокрема, укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності з постачання електричної енергії, та виконувати умови таких договорів.

Підпунктом 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469 (далі - Ліцензійні умови № 1469) визначено обов`язок ліцензіата укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів.

03.11.2021 на відкритому засіданні НКРЕКП було прийнято Постанову № 1910 «Про припинення ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу», якою зобов`язано ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» припинити порушення:

підпункту 1 пункту 5.2.2 глави 5.2 розділу V Правил роздрібного ринку, яким встановлено, що постачальник електричної енергії зобов`язаний, зокрема, укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності з постачання електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів.

Таким чином, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» мало усунути порушення вимог законодавства шляхом поновлення дії Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021, та виконання в повному обсязі господарських зобов`язань, передбачених редакцією Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021, яка діяла до моменту ініціювання пропозицій щодо змін. Розірвання Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021 чи внесення змін в його умови, за винятком змін в ціну передбачених пунктом 3.2.4 глави 3.2 розділу III ПРРЕЕ, може здійснюватися сторонами відповідно до положень статті 188 Господарського кодексу України.

Листом від 01.12.2021 № 13958/20.2/7-21 НКРЕКП зобов`язала Ліцензіата направити завірені в установленому порядку копії документів, ґрунтовні пояснення та іншу інформацію, яка підтверджує дії ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» щодо усунення порушення не пізніше ніж через десять робочих днів від дня отримання зазначеного листа.

Лист НКРЕКП від 01.12.2021 № 13958/20.2/7-21 Ліцензіат отримав 20.12.2021 (вх. Товариства № 6359 від 20.12.2021). Таким чином, інформація мала бути надана до 04.01.2022.

Відповідно до пункту 4.6 глави 4 Правил розгляду звернень споживачів щодо дій суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та врегулювання спорів, затверджених постановою НКРЕКП від 02.07.2019 № 1333 (далі - Правила), суб`єкт господарювання не пізніше ніж через десять робочих днів від дня отримання запиту, надісланого НКРЕКП, зобов`язаний направити до НКРЕКП завірені в установленому законодавством порядку копії документів, ґрунтовні пояснення та іншу інформацію, необхідну для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спору.

Листом від 21.12.2021 №02-9-1/17992 Ліцензіат повідомив НКРЕКП, що на виконання постанови НКРЕКП від 03.11.2021 № 1910, товариство направило на адресу НКРЕКП інформацію листом від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 та надало копію зазначеного листа разом із матеріалами, які були до нього додані.

Так, у листі від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 Товариство повідомило, що відповідно до вимог чинного законодавства України ним виконуються умови договорів передбачених підпунктом 1 пункту 5.2.2. глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ та підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, у тому числі укладеного з Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 28.09.2021 №01-26/180.

Також в листі від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» повідомило НКРЕКП, що з 15.09.2021 Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради змінено постачальника на ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ «УКРІНТЕРЕНЕРГО» та надало копії договору про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» від 04.11.2022 № 295 з комерційною пропозицією № 4 від 10.06.2021, додаткової угоди № 1 до Договору від 04.11.2021, додаткової угоди № 2 до Договору від 04.11.2021, які були укладені між ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ «УКРІНТЕРЕНЕРГО» та Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області.

Крім того, в листі від 21.12.2021 №02-9-1/17992 Ліцензіат повідомив НКРЕКП, що з 06.12.2021 постачання електричної енергії Відділу освіти Чутівської селищної ради Полтавської області здійснює ТОВ «ЕРНЕРІНГ» на підставі Договору про постачання електричної енергії споживачу від 26.11.2021 № 314 та надав копію зазначеного договору.

Таким чином, направивши листом від 20.08.2021 № 02-9-1/8286 Відділу освіти Чутівської селищної ради Полтавської області Повідомлення (попередження) про розірвання Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021 та про припинення постачання електричної енергії, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» в односторонньому порядку розірвало Договір про постачання електричної енергії споживачу від 08.02.2021 № 22810657, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушило вимоги:

пункту 1 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

підпункту 1 пункту 5.2.2 глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ, яким визначено, що постачальник електричної енергії зобов`язаний, зокрема, укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності з постачання електричної енергії, та викопувати умови таких договорів;

підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов № 1469, яким визначено обов`язок ліцензіата укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів.

Таким чином, колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції про те, що ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» не допустило порушень передбачених п. 1, 2 ч. 2 ст. 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» п.п. 1 п. 5.2.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії та п.п. 13 п. 2.2. Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу.

Крім того, Регулятор зауважує, що не поновивши дію Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021, та не виконавши в повному обсязі господарські зобов`язання, передбачені редакцією Договору про постачання електричної енергії споживачу № 22810657 від 08.02.2021, яка діяла до моменту ініціювання пропозицій щодо змін, ТОВ ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» не виконало вимоги постанови НКРЕКП від 03.11.2021 № 1910, чим порушило вимоги:

пункту 1 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

підпункту 5 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов № 1469, яким визначено обов`язок ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та законодавством.

Матеріали справи свідчать про те, що рішенням Господарського суду Полтавської області від 12.07.2022 у справі № 917/96/22 (залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 17.10.2022) за позовом відділу освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області до ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» про стягнення 313694,67 грн. збитків, у задоволенні позову відділу освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області було відмовлено.

Так, у мотивувальній частині рішення Господарського суду Полтавської області від 12.07.2022 по справі №917/96/22 суд зазначив, що: «...що із наявних в матеріалах справи вбачається, що повідомлення (попередження) від 20.08.2021 за вих. № 02-9-1/8286, яким відповідач повідомив позивача про розірвання Договору про постачання електричної енергії споживача № 22810657 від 08.02.2021р. та про припинення постачання електричної енергії, є одностороннім правочином.

Згідно статті 204 ЦК України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним, чим закріплено презумпцію правомірності правочину.

Позивачем не скористався своїм правом на подання позову про визнання недійсним судом одностороннього правочину відповідача про припинення постачання електричної енергії згідно повідомлення (попередження) від 28.08.2021 р. за вих.№ 02-9-1/8286, предметом якого було б дослідження правомірності дій відповідача про припинення Договору з 15.09.2021 р.».

Таким чином, питання дослідження правомірності дій ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» щодо припинення Договору № 22810657 від 08.02.2021 з 15.09.2021 не було предметом спору у справі №917/69/22.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що Сектор НКРЕКП у Полтавській області в запиті від 22.09.2022 № 44/199-22 до Товариства щодо отримання інформації та матеріалів для проведення планової перевірки ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії споживачу у пункті 7 зазначив про необхідність надання копії договору від 28.09.2021 № 01-26/180 з додатками, укладеного між відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області та ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ».

Листом від 29.09.2022 №02-9-1/11186 ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» повідомило Сектор НКРЕКП у Полтавській області, що між відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області та ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» не укладався договір від 29.08.2021 № 01-26/180.

Разом з тим, Товариство у листі від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 повідомило НКРЕКП, що відповідно до вимог чинного законодавства України ним начебто виконуються умови договорів передбачених підпунктом 1 пункту 5.2.2. глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ та підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, у тому числі укладеного з Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 28.09.2021 № 01-26/180.

Таким чином, надавши в листі від 09.11.2021 № 02-9-1/11814 інформацію, що Товариством відповідно до вимог чинного законодавства України виконуються умови договорів передбачених підпунктом 1 пункту 5.2.2. глави 5.2 розділу V ПРРЕЕ та підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, у тому числі укладеного з Відділом освіти виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 28.09.2021 № 01-26/180, який фактично не укладався, ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» порушило вимоги:

пункту 1 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

пункту 4.6 глави 4 Правил розгляду звернень споживачів щодо дій суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та врегулювання спорів, який затверджено постановою НКРЕКП від 02.07.2019 № 1333 яким встановлено, що суб`єкт господарювання не пізніше ніж через десять робочих днів від дня отримання запиту, надісланого НКРЕКП, зобов`язаний направити до НКРЕКП завірені в установленому законодавством порядку копії документів, ґрунтовні пояснення та іншу інформацію, необхідну для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спору.

Враховуючи викладене, судова колегія зауважує про помилковість висновків суду першої інстанції про те, що TOB «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» не допустило порушень передбачених п. 4.6 гл.4 Правил розгляду звернень споживачів щодо дій суб`єктів господарювання, що проводять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та врегулювання спорів, затверджених Постановою НКРЕКП від 02.07.2019 р. № 1333, та п.п.5 п. 2.2. Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу.

Щодо доводів позивача про те, що НКРЕКП не було дотримано періодичності державного нагляду (контролю), суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

НКРЕКП діє на підставі Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон про НКРЕКП), відповідно до статті 1 якого НКРЕКП, є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом.

Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Статтею 2 Закону про НКРЕКП передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері комунальних послуг: діяльності у сфері централізованого водопостачання та водовідведення в обсягах понад рівень, що встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами).

Відповідно до статті 3 Закону про НКРЕКП Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання, зокрема, шляхом державного контролю та застосування заходів впливу.

Основними завданнями Регулятора є забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону про НКРЕКП Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених нею порядків контролю.

Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов затверджено постановою НКРЕКП від 14.06.2018 № 428 (далі - Порядок № 428).

Відповідно до частини шостої статті 19 Закону про НКРЕКП планові перевірки суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, проводяться не частіше одного разу на рік відповідно до річних планів, які затверджуються Регулятором до 1 грудня року, що передує плановому, та оприлюднюються на його офіційному веб-сайті.

План здійснення заходів державного контролю на відповідний плановий період оприлюднюється на офіційному веб-сайті Регулятора не пізніш як за п`ять днів до початку відповідного планового періоду.

Відповідно до пункту 3.2 Порядку № 428 річний план здійснення заходів державного контролю складається з урахуванням періодичності проведення планових перевірок: для суб`єктів великого підприємництва, суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання, на яких покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринків у сфері енергетики, -не частіше одного разу на рік; для суб`єктів середнього підприємництва - не частіше одного разу на два роки; для суб`єктів малого підприємництва, у тому числі суб`єктів мікропідприємництва, - не частіше одного разу на три роки. Для цілей Порядку контролю застосовуються критерії віднесення ліцензіатів до певних категорій суб`єктів господарювання, що визначені Господарським кодексом України.

План здійснення заходів державного контролю суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2022 рік затверджено постановою НКРЕКП від 17.11.2021 № 2222 (у редакції постанови НКРЕКП від 09.09.2022 № 1116) (далі - План контролю на 2022 рік).

Пунктом 24 Плану контролю на 2022 рік передбачено здійснення з 28.09.2022 перевірки дотримання вимог законодавства та ліцензійних умов у сфері енергетики ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ».

Позивач не оскаржував План контролю на 2022 рік, а отже вважав останній правомірним.

Відповідно до статті 62 Закону України «Про ринок електричної енергії», Положення про покладення спеціальних обов`язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 483 спеціальні обов`язки покладаються на певних учасників ринку електричної енергії, зокрема, постачальників універсальних послуг.

ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії на підставі ліцензії на право проводження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (Постанова НКРЕКП від 26.06.2018 № 575).

Таким чином, здійснення НКРЕКП планової перевірки ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» є правомірним.

Як свідчать матеріали справи, на підставі постанови НКРЕКП від 17.11.2021 № 2222 (у редакції постанови НКРЕКП від 09.09.2022 № 1116) та Посвідчень на здійснення позапланової перевірки від 15.09.2022 № 307 та від 03.10.2022 №342, було проведено планову перевірку дотримання ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу.

Планова перевірка ліцензованої діяльності ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» здійснювалась за період діяльності з 01.01.2021 по 31.12.2021, за результатами якої складено Акт складений за результатами проведення планової перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу від 25.10.2022 № 299.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що відповідач мав повноваження та підстави для здійснення планової виїзної перевірки ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» та зокрема прийняття оскаржуваної позивачем постанови НКРЕКП.

Суд апеляційної інстанції вважає безпідставним посилання суду першої інстанції на висновки Верховного Суду у справах № 640/2415/19 та у справі № 1440/2324/18, з огляду на наступне.

Так, частиною 5 статті 242 КАС України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Під судовими рішеннями у подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де аналогічними є предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог та встановлені фактичні обставини, а також має місце однакове матеріально-правове регулювання спірних відносин (пункт 6.30 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.05.2020 у справі № 910/719/19, пункт 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2018 у справі № 922/2383/16; пункт 8.2 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16.05.2018 у справі № 910/5394/15-г; постанова Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 у справі № 2-3007/11; постанова Великої Палати Верховного Суду від 16.01.2019 у справі № 757/31606/15-ц).

Водночас, висновки Верховного Суду у справах № 640/2415/19 та у справі № 1440/2324/18 стосуються здійснення НКРЕКП заходів державного нагляду відносно суб`єктів господарювання, на які не покладено виконання спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.

В свою чергу, суд звертає увагу, що на позивача покладено виконання спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, а саме виконання функцій постачальника універсальних послуг, а отже відповідно до пункту 3.2 Порядку контролю планова перевірка ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ» проводиться не частіше одного разу на рік.

Отже, висновки викладені в постановах Верховного Суду у справах № 640/2415/19 та у справі № 1440/2324/18 не можуть бути застосовані щодо спірних правовідносин у справі № 440/10970/22, з огляду на те що останні за інших фактичних обставин та за інакшого матеріально-правового регулювання спірних відносин.

Частиною другою статті 9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Колегія суддів звертає увагу на те, що спірною постановою № 1532 на позивача було накладено штраф у розмірі 85 000 (вісімдесят п`ять тисяч) гривень за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, а саме: пунктів 1 та 2 частини другої статті 57 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку електропостачальника дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

пункту 4.6 глави 4 Правил розгляду звернень споживачів, яким встановлено, що суб`єкт господарювання не пізніше ніж через десять робочих днів від дця отримання запиту, надісланого НКРЕКП, зобов`язаний направити до НКРЕКП завірені в установленому законодавством порядку копії документів, ґрунтовні пояснення та іншу інформацію, необхідну для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спору;

Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме:

підпункту 1 пункту 5.2.2 глави 5.2 розділу V, яким встановлено, що постачальник електричної енергії зобов`язаний, зокрема укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності з постачання електричної енергії, та виконувати умови таких договорів,

підпунктів 5, 8 - 11 пункту 9.6.1 глави 9.6 розділу IX щодо обов`язку електропостачальника зазначати у рахунках за електричну енергію інформацію про:

адреси, телефони, вебсайти для подання заяв, претензій та скарг та надання повідомлень про загрозу для безпеки експлуатації електросистем, дату, до якої необхідно сплатити,

строк, протягом якого споживач має попередньо проінформувати свого електропостачальника про бажання перейти до іншого електропостачальника,

строк дії договору та можливість пролонгації,

строк, протягом якого споживач має право змінити електропостачальника без штрафних санкцій; пункту 9.6.2 глави 9.6 розділу IX щодо обов`язку електропостачальника додатково до рахунку за електричну енергію щорічно, до 20 лютого року, наступного за звітним, надавати споживачу інформацію щодо:

частки кожного джерела енергії (вугілля, природний газ, ядерне паливо, гідроенергія (об`єкти великої гідроенергетики), відновлювані джерела енергії, інші джерела) у загальній структурі балансу електричної енергії, купленої ним (та/або виробленої на власних електроустановках) за попередній рік;

посилання на доступні джерела інформації (вебсторінки тощо) про вплив на довкілля, спричинений виробництвом електричної енергії всіма джерелами енергії, купленої споживачем (та/або виробленої на власних електроустановках) за попередній рік;

права споживача на зміну електропостачальника та процедуру цієї зміни; порядку зняття показів засобів вимірювання та оплати спожитої електричної енергії; можливості отримання інформації альтернативним способом з урахуванням особливих потреб споживача;

динаміки обсягів споживання електричної енергії споживачем за попередній рік та їх вартості;

переваг ефективного кінцевого використання електричної енергії споживачами;

необхідних заходів для підвищення енергоефективності при споживанні електричної енергії,

пункту 11.3.20 глави 11.3 розділу XI, яким встановлено, що розрахунок за придбану електричну енергію постачальник універсальних послуг здійснює не пізніше 15 днів після закінчення розрахункового періоду на основі Звіту про обсяги та напрями перетоків електричної енергії;

пунктів 4.1 та 4.2 Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання, яким встановлено, що електропостачальник забезпечує дотримання загальних стандартів якості надання послуг, до яких належить, зокрема, відсоток рівня сервісу кол-центру протягом 30 секунд (відсоток дзвінків, з`єднаних з оператором кол-центру протягом 30 секунд) у звітному році - не менше 75 %;

підпункту 5 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та законодавством;

підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів;

підпункту 27 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу (у редакції, що діяла до 25.02.2021) щодо обов`язку ліцензіата сплачувати своєчасно та в повному обсязі за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та послуги, що надаються на ринку електричної енергії;

підпункту 29 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу (у редакції, що діяла до 25.02.2021) щодо обов`язку ліцензіата надавати у виставленому споживачу електричної енергії рахунку (або у додатках до нього) у формі та порядку, визначених НКРЕКП, інформацію щодо:

частки кожного джерела енергії у загальній структурі балансу електричної енергії, купленої ним та/або виробленої на власних електроустановках за попередній рік;

посилання на доступні джерела інформації (вебсторінки тощо) про вплив на навколишнє природне середовище, спричинений виробництвом електричної енергії всіма джерелами енергії, з балансу електричної енергії, купленої ним за попередній рік. Щодо електричної енергії, придбаної на ринку «на добу наперед» та/або внутрішньодобовому ринку, та/або балансуючому ринку, та/або імпортованої, можуть застосовуватися зведені дані щодо балансу електричної енергії, надані, відповідно, оператором ринку, оператором системи передачі, імпортером;

адрес, телефонів, вебсторінок для отримання інформації про подання звернень, скарг та претензій та надання повідомлень про загрозу електробезпеці;

підпункту 30 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу (у редакції, що діяла до 25.02.2021) щодо обов`язку ліцензіата надавати споживачам у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку, дані про споживання ними електричної енергії;

підпункту 36 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата надавати послуги з постачання електричної енергії споживачам із дотриманням установлених показників якості послуг з постачання електричної енергії, які характеризують рівень комерційної якості надання послуг з постачання електричної енергії, перелік та величини яких затверджуються НКРЕКП, у тому числі загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання;

підпункту 5 пункту 2.3 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата застосовувати ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, визначену за результатами конкурсу або встановлену у випадках, передбачених Законом України «Про ринок електричної енергії», НКРЕКП згідно із затвердженою НКРЕКП методикою, зокрема постановою НКРЕКП від 02.12.2020 № 2294 «Про встановлення тарифу на послуги постачальника універсальних послуг ТОВ «ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ»;

підпункту 10 пункту 2.3 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата купувати електричну енергію, вироблену з енергії сонячного випромінювання та/або енергії вітру об`єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств, величина встановленої потужності яких не перевищує 30 кВт, за «зеленим» тарифом в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії такими приватними домогосподарствами, відповідно до правил роздрібного ринку.

В свою чергу, позивач обґрунтовував власні позовні вимоги шляхом мотивування незаконності, на його думку, абзаців 2, 3, 4, 9, 10 пункту 1 Постанови № 1532.

Водночас, у позовній заяві відсутнє мотивування та доводи щодо протиправності Постанови № 1532 в цілому (зокрема абзаців 1, 5, 7, 8 пункту 1 та 2 Постанови № 1532).

Судом першої інстанції в супереч положенням частини другої статті 9 КАС України визнано протиправною спірну Постанову в цілому (у тому числі абзаци 1, 5, 7, 8 пункту 1 та 2 Постанови № 1532).

Крім того, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про те, що зі змісту постанови НКРЕКП № 1532 від 23.11.2022 року вбачається, що на ТОВ «Полтаваенергозбут» за порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії накладено такий вид покарання як штрафу розмірі 85000 грн., що суперечить положенням ч. 3 ст. 20 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та є протиправним, тому, з урахуванням положень ч.2 ст.9 КАС України, Постанова № 1532 від 23.11.2022р. підлягає скасуванню у повному об`ємі, а позовні вимоги - задоволенню, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 22 Закону про НКРЕКП за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції, зокрема, у вигляді накладення штрафу.

У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Згідно з частиною першою статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Частиною третьою статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді:

1) попередження про необхідність усунення порушень;

2) штрафу;

3) зупинення дії ліцензії;

4) анулювання ліцензії.

Відповідно до положень підпункту 4 частини четвертої статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах: від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню, зокрема, б) за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню; в) за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Таким чином, якщо за результатом проведеної у встановленому порядку перевірки НКРЕКП виявлено порушення у діяльності суб`єкта господарювання, то вирішення питання про визначення конкретного розміру санкцій здійснюється у межах, встановлених частиною четвертою з урахуванням вимог частини п`ятої статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії».

Пунктом 4 частини другої статті 2 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» передбачено, що дія цього закону не поширюється на ліцензування видів господарської діяльності у сфері електроенергетики, на ринку природного газу, централізованого водопостачання та централізоване водовідведення, виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами, постачання теплової енергії та іншу діяльність, ліцензування якої здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до закону, та здійснення контролю у цих сферах.

Тобто, при визначенні виду та розміру санкцій НКРЕКП не застосовує норми Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Водночас, судом першої інстанції безпідставно застосовано щодо позивача норму частини третьої статті 20 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», яка визначає відповідальність за порушення посадовими особами органу ліцензування законодавства у сфері ліцензування.

Принагідно зазначити, що позивач не є органом ліцензування у розумінні Закону України «Про ліцензування».

З урахуванням викладеного вище, колегія суддів дійшла висновку, що відповідач, при прийнятті спірної постанови діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, постанова НКРЕКП № 1532 від 23.11.2022 "Про накладення штрафу на ТОВ "ПОЛТАВАЕНЕРГОЗБУТ" є такою, що відповідає ч. 2 ст. 2 КАС України, а отже вимоги про її скасування є незаконними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Зважаючи на встановлені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 року по справі №440/10970/22 прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті, а отже підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг задовольнити.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 по справі № 440/10970/22 скасувати.

Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтаваенергозбут" відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя В.А. КалиновськийСудді О.М. Мінаєва З.О. Кононенко Повний текст постанови складено 21.09.2023 року

Джерело: ЄДРСР 113634196
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку