open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2023 року справа №200/1059/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року у справі № 200/1059/23 (головуючий І інстанції Череповський Є.В.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - ГУПФУ, відповідач), в якому просив: визнати протиправними дії з припинення виплати компенсаційних витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обслуговування з 01.12.2022 року; зобов`язати відновити нарахування та виплату компенсаційних витрат на постійний сторонній догляд та витрат на побутове обслуговування та виплатити заборгованість з 01.12.2022 року.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22.05.2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, просив скасувати рішення суду, прийняти нове, яким задовольнити позов через порушення норм матеріального, процесуального права. Апелянт зазначив, що в листi вiд 02.02.2023 року вiдповiдач посилається на те, що п. 3 ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», яким передбачено фiнансування витрат на постiйний стороннiй догляд та компенсацiя витрат нa побутове обслуговування - виключена з 01.01.2023 року.

Апелянт вважає, що станом на 01.12.2022 року не встановлено обмеження права на соціальний захист, тому, посилаючись на ст.ст. 24, 46, 64 92 Конституції України, ст.ст. 2, 7 Загальної декларації прав людини, ст. 2 Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, ст. 14 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, рішення ЄСПЛ, вважає, що позов підлягає задоволенню.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволенні.

Також, відповідачем подано клопотання про долучення доказів, до якого додано скриншот рішення про виплату позивачу витрат на постійний сторонній догляд з ІКІС ПФУ: підсистема «Призначення та виплати деяких соціальних виплат».

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Згідно довідки Обласної профпатологічної МСЕК серія АБ № 0049217 від 25.05.2017 позивачу встановлено групу інвалідності перша «Б», ступінь втрати професійної працездатності 90% з 12.05.2017 безстроково за професійним захворюванням пневмоконіоз, потреба у медичній та соціальній допомозі: медикаментозне та санаторно-курортне лікування за відсутності протипоказань, постійний сторонній догляд та побутовий догляд (а.с.8).

Листом від 02.02.2023 року вих. №1517-894/Б-02/8-0500/23 на звернення позивача від 17.01.2023 року, яке надійшло на «Урядову гарячу лінію» відповідачем повідомлено, що станом на дату звернення виплата на витрати постійного стороннього догляду за грудень 2022 року в розмірі 3350,00 грн. та виплата на побутове обслуговування за грудень 2022 року у розмірі 1675,00 грн. облікована Головним управлінням та буде перерахована на особистий рахунок при надходженні фінансування.

Також зазначено, що пункт 3 статті 42 Закону №1105-XIV (у редакції чинній на 02.04.2022) відповідно до якого здійснюється фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, реабілітацію у сфері охорони здоров`я, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації інваліда (у разі її складення) виключено з редакції Закону №1105-XIV, чинній на 01.01.2023.

Позивач 03.02.2023 року звернувся до відповідача із заявою щодо підстав припинення з 01.12.2022 року виплати витрат на постійний сторонній догляд та побутове обслуговування (а.с. 9).

Листом від 21.02.2023 року вих. №5859-4948/Б-03/8-2800/23 відповідачем повідомлено, що з 01.01.2023 року набрав чинності Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 21.09.2022 року № 2620-ІХ. Частиною третьою статті 36 Закону №1105 визначено, що закупівля соціальних послуг, у тому числі на необхідний догляд за потерпілим, здійснюється та розраховується відповідно до оцінки потреб потерпілого відповідно до Закону України «Про соціальні послуги». З урахуванням зазначеного питання відшкодування витрат на забезпечення постійного стороннього догляду та побутового обслуговування не належать до повноважень Пенсійного фонду України (а.с. 12).

Згідно відомостей наданих відповідно даних Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду Позивачу за грудень 2022 року було нараховано та виплачено виплату на сторонній догляд у розмірі 3350,00 грн., виплату на побутове обслуговування у розмірі 1675,00 грн. (а.с. 22).

Згідно ч. 3 ст. 42Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105, в редакції чинній на 02.04.2022 року) фонд фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, у тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, реабілітацію у сфері охорони здоров`я, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення). Фонд організовує цілеспрямоване та ефективне лікування потерпілого у власних спеціалізованих лікувально-профілактичних закладах або на договірній основі в інших лікувально-профілактичних закладах з метою якнайшвидшого відновлення здоров`я застрахованого.

Якщо внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання потерпілий тимчасово втратив працездатність, Фонд фінансує всі витрати на його лікування.

Сума витрат на необхідний догляд за потерпілим залежить від характеру цього догляду, встановленого МСЕК, і не може бути меншою (на місяць) за: 1) розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на день виплати, - на спеціальний медичний догляд (масаж, уколи тощо); 2) половину розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на день виплати, - на постійний сторонній догляд; 3) чверть розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на день виплати, - на побутове обслуговування (прибирання, прання білизни тощо).

Витрати на догляд за потерпілим відшкодовуються Фондом незалежно від того, ким вони здійснюються.

Потребу потерпілих у спеціальному медичному, постійному сторонньому догляді та побутовому обслуговуванні визначає МСЕК.

Якщо МСЕК встановлено, що потерпілий потребує кількох видів допомоги, оплата проводиться за кожним її видом окремо.

За матеріалами справи позивачу встановлено групу інвалідності перша «Б», ступінь втрати професійної працездатності 90% з 12.05.2017 року безстроково за професійним захворюванням пневмоконіоз, потреба у медичній та медичній та соціальній допомозі: медикаментозне та санаторно-курортне лікування за відсутності протипоказань, постійний сторонній догляд та побутовий догляд.

За даними Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду соціального страхування України в березні 2023 року Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області позивачу профінансовано витрати на постійний сторонній догляд за грудень 2022 у розмірі 3350,00 грн. та побутове обслуговування за грудень 2022 у розмірі 1675,00 грн.

З 01.01.2023 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 21 вересня 2022 р. № 2620-ІХ.

За п. 2 розділу VІІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону від 21 вересня 2022р. № 2620-ІХ припинено Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.

З 01.01.2023 року відбулося публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, до Головного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області.

За ст. 4 Закону № 1105уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку є Пенсійний фонд України.

У свою чергу, Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду реорганізовано шляхом їх приєднання до Пенсійного фонду України з 01.01.2023 року.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 27.12.2022 року «Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України»припинено з 01.01.2023, реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України, зокрема, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.

Постановою КМУ від 29.11.2022 року № 1323 «Деякі питання забезпечення здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням»встановлено, що залишки коштів, які утворилися на рахунках виконавчої дирекції Фонду соціального страхування та її робочих органів станом на кінець останнього банківського дня у системі електронних платежів Національного банку у 2022 році, перераховуються власниками рахунків в перший банківський день 2023 року на дохідний рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в Державній казначейській службі для обліку коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, з подальшим їх спрямуванням цього ж дня на видатковий рахунок Пенсійного фонду України для здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг, визначенихЗаконом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Згідно п. 3 Постанови № 1323 доручено Пенсійному фонду України з 02.01.2023 забезпечити здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»на підставі переданих виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування та її робочими органами справ, баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення, а також підготовлених нею виплатних документів на січень 2023 року.

Таким чином, повноваження Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області передані Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області з січня 2023 року.

Оскільки позивачу виплачено заборгованість за грудень 2022 року в повному обсязі, застосуванню підлягає редакція Закону №1105-XIV станом на 01.01.2023 року.

Ст. 42Закону № 1105(в редакції чинній на 02.04.2022 року) в новій редакції закону було виключено. Виплата щомісячних страхових виплат та інших витрат на відшкодування шкоди регулюється ст. 36 Закону № 1105(в редакції чинній на 01.01.2023 року)

За ч. 1 ст. 36Закону № 1105-XIV сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячної заробітної плати, яку потерпілий мав до ушкодження здоров`я.

Максимальний розмір щомісячної страхової виплати не може перевищувати чотири мінімальні заробітні плати.

За ч. 3 ст. 36Закону №1105-XIV потерпілі мають право на лікування та реабілітацію у сфері охорони здоров`я в закладах охорони здоров`я, що проводяться відповідно до вимог законів України«Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»та«Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я».

Заходи з реабілітації у сфері охорони здоров`я передбачають медикаментозне лікування в рамках компетенцій лікаря фізичної та реабілітаційної медицини, фізичну терапію, ерготерапію, терапію мови та мовлення, забезпечення протезуванням, ортезуванням, іншими допоміжними засобами реабілітації, що надаються відповідно до загальної мети та завдань реабілітації, зазначених в індивідуальному реабілітаційному плані.

Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (оподатковуваного доходу). При цьому перші сімнадцять днів тимчасової непрацездатності оплачуються роботодавцем за рахунок коштів підприємства, установи, організації.

Допомога по тимчасовій непрацездатності, страхова виплата у разі переведення потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу, відшкодування вартості поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг надаються в порядку, встановленому уповноваженим органом управління.

Інші види реабілітаційних заходів здійснюються у разі, якщо потребу в них визначено висновком МСЕК та індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складання) відповідно до вимогЗакону України«Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні». Фінансування таких заходів здійснюється з програм державного бюджету відповідно до законодавства.

Потерпілі мають право на забезпечення протезуванням, ортезуванням, допоміжними засобами реабілітації, медичними виробами, що надаються відповідно до вимог законів України«Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я»та«Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні». Фінансування таких заходів здійснюється з програм державного бюджету відповідно до законодавства.

Закупівля соціальних послуг, у тому числі на необхідний догляд за потерпілим, здійснюється та розраховується відповідно до оцінки потреб потерпілого відповідно доЗакону України«Про соціальні послуги».

Витрати на соціальні послуги для потерпілого відшкодовуються за рахунок коштів соціального страхування незалежно від того, ким вони здійснюються.

Згідно ст. 20 Закону України«Про соціальні послуги» оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюється шляхом аналізу документів, фактів та інформації, зібраних під час спілкування з особою/сім`єю та їхнім найближчим оточенням, а також отриманих від юридичних та фізичних осіб у встановленому порядку.

Оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюють фахівець із соціальної роботи, соціальний працівник, соціальний менеджер. У разі необхідності до оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах залучаються медичні, педагогічні працівники, психологи, реабілітологи, ерготерапевти та інші фахівці.

Оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня одержання заяви, звернення, повідомлення про надання соціальних послуг.

Порядок оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Отже, з 01.01.2023 року, особи яким, зокрема здійснювалась виплата на витрати постійного стороннього догляду та на побутове обслуговування будуть отримувати таку допомогу у вигляді надання соціальних послуг, розмір яких буде розраховуватися соціальними працівниками відповідно до оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах протягом п`яти днів на підставі відповідної заяви.

Проте, на момент виникнення спірних правовідносин, порядок який би забезпечував механізм надання органами Пенсійного фонду соціальних послуг був відсутній.

Отже, у відповідача станом на 01.01.2023 року та дату звернення позивача до суду з даним позовом була відсутня можливість для вчинення дій з приводу виплати позивачу витрат постійного стороннього догляду та на побутове обслуговування.

Постановою Кабінету міністрів Україні від 28 квітня 2023 року № 438 (далі - Постанова № 438) Деякі питання організації забезпечення соціальними послугами з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують затверджено Порядок організації надання деяких соціальних послуг з догляду та медичних послуг потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання (далі - Порядок № 438).

За п. 2 Постанови № 438 потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання (далі - потерпілі), яким згідно з медичним висновком про здатність до самообслуговування та потребу в сторонній допомозі або відповідно до індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення) визначено потребу в постійному сторонньому догляді та побутовому обслуговуванні, надаються соціальні послуги з догляду з урахуванням результатів оцінювання потреб потерпілого в соціальних послугах, проведеного згідно із Законом України «Про соціальні послуги», а потерпілим, щодо яких відповідно до зазначеного медичного висновку визначено потребу в спеціальному медичному догляді, надаються також медичні послуги відповідно до Основ законодавства України про охорону здоров`я, Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» у межах програми медичних гарантій, зокрема медична послуга з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності); потерпілим відповідно до їх індивідуальних потреб надається соціальна послуга з догляду вдома згідно з державним стандартом (далі соціальні послуги), медичні послуги у межах програми медичних гарантій (у разі необхідності), зокрема медична послуга з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності); соціальні послуги надаються юридичними особами, фізичними особами підприємцями, які є надавачами соціальних послуг і яких внесено до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг; фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі; соціальні послуги можуть надаватися потерпілому членом його сім`ї або іншою особою, якщо потерпілий є особою з інвалідністю I групи або особою, яка згідно з висновком лікарсько-консультативної комісії чи медичним висновком про здатність до самообслуговування та потребу в сторонній допомозі або відповідно до індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі її складення) не здатна до самообслуговування і потребує постійного стороннього догляду.

За п. 3 Постанови № 438 у разі надання потерпілому соціальних послуг відповідно до абзацу п`ятого пункту 2 цієї постанови у період з 1 січня 2023 р. до місяця набрання чинності цією постановою витрати за їх надання компенсуються в розмірі, визначеному абзацом третім пункту 5 цієї постанови, за місяці, в яких фактично здійснювалося надання таких соціальних послуг, що підтверджується відомостями, зазначеними в заяві про надання соціальних послуг з догляду членом сім`ї або іншою особою за формою згідно з додатком 1 до Порядку, затвердженого цією постановою.

Згідно абз. 3 пункту 5 Постанови № 438 розмір щомісячної компенсації за надання соціальних послуг потерпілому, який є особою з інвалідністю I групи або особою, яка згідно з висновком лікарсько-консультативної комісії чи медичним висновком про здатність до самообслуговування та потребу в сторонній допомозі не здатна до самообслуговування і потребує постійного стороннього догляду, та якому соціальні послуги надаються членом його сім`ї або іншою особою, становить половину розміру мінімальної заробітної плати.

Порядок № 438 визначає механізм організації надання деяких соціальних послуг з догляду, а саме догляду вдома (далі-соціальні послуги з догляду), та медичних послуг у межах програми медичних гарантій, зокрема медичної послуги з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності), потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання (далі - потерпілі).

За п. 2 Порядок № 438потерпілий або його піклувальник, інший законний представник, якщо потерпілим є недієздатна особа чи особа, цивільна дієздатність якої обмежена (далі- законний представник потерпілого), із пред`явленням документів, що посвідчують особу, а також документів, що посвідчують родинні зв`язки з потерпілим (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб тощо), чи рішення органу опіки і піклування про призначення піклувальником подає до територіального органу Пенсійного фонду України (далі-територіальний орган Фонду) заяву про призначення страхової виплати, в якій зазначає своє місце проживання, та документи, необхідні для призначення страхових виплат, відповідно до статті 37 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

За результатами розгляду зазначених документів територіальний орган Фонду визначає необхідність у підготовці та надсиланні повідомлення про надання соціальних послуг з догляду потерпілому до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі-уповноважений орган).

Згідно п. 3 Порядку № 438 територіальний орган Фонду надсилає уповноваженому органу повідомлення про надання потерпілому соціальних послуг з догляду та/або медичних послуг у межах програми медичних гарантій, зокрема медичної послуги з надання мобільної паліативної допомоги (у разі необхідності), за формою згідно з додатком 2. Надсилання такого повідомлення здійснюється засобами веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (за наявності технічної можливості).

За п. 5 Порядку № 438 соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи/соціальний працівник відвідує потерпілого за місцем його проживання з метою: проведення оцінювання потреб потерпілого в наданні соціальних послуг з догляду; надання переліку надавачів соціальних послуг (крім фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» без провадження підприємницької діяльності на професійній основі) із місцезнаходженням в адміністративно-територіальній одиниці проживання потерпілого; інформування про можливість отримання потерпілим щомісячної компенсації у грошовій формі за надання соціальних послуг з догляду членом його сім`ї або іншою особою та її розмір, який визначається абзацом третім пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 р. № 438 «Деякі питання організації забезпечення соціальними послугами з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують», і про можливість заповнення з цією метою заяви за формою згідно з додатком 1; з`ясовує обставини щодо наявності в потерпілого декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу.

Згідно п. 6 Порядку № 438 за результатами відвідувань потерпілого соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи/соціальний працівник: організовує взаємодію між потерпілим і надавачем соціальних послуг, якого вибрав потерпілий, з метою укладення договору про надання соціальних послуг з догляду. Такий договір укладається в паперовій формі; у разі необхідності отримання потерпілим медичних послуг, зокрема медичної послуги з надання мобільної паліативної допомоги, у разі наявності в потерпілого декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, інформує про це лікаря, з яким укладено таку декларацію, та бере участь в організації взаємодії між потерпілим і лікарем, який надає первинну медичну допомогу.

У разі відсутності в потерпілого декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, сприяє пошуку надавача первинної медичної допомоги та поданню потерпілим декларації про вибір лікаря, що надає первинну медичну допомогу.

У разі коли потерпілий виявив бажання отримувати компенсацію у грошовій формі за надання соціальних послуг з догляду членом його сім`ї або іншою особою, соціальний менеджер/фахівець із соціальної роботи/соціальний працівник надає йому допомогу в заповненні заяви (за формою згідно з додатком1) та передає заяву до територіального органу Фонду для проведення фінансування компенсації та її виплати починаючи з місяця подання заяви. Заява передається засобами веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (за наявності технічної можливості).

Договір про надання соціальних послуг з догляду укладається між надавачем соціальних послуг (юридичною особою або фізичною особою-підприємцем, яка є надавачем соціальних послуг і внесена до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг) і потерпілим або законним представником потерпілого в письмовій формі згідно

з додатком 3.

Договір про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» укладається в письмовій формі між надавачем соціальних послуг (фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі) і потерпілим або законним представником потерпілого в письмовій формі згідно з додатком 4. Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.

За п. 8 Порядку № 438 уповноважений орган передає територіальному органу Фонду скановані копії договору та складеного відповідно до пункту 5 цього Порядку акта оцінки потреб сім`ї/особи. Передання примірника договору та акта оцінки потреб сім`ї/особи здійснюється засобами веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (за наявності технічної можливості).

Згідно п. 13 Порядку № 438 виплата компенсації потерпілому, якому надаються соціальні послуги з догляду членом його сім`ї або іншою особою, здійснюється щомісяця у грошовій формі у спосіб, обраний потерпілим для виплати призначеної йому страхової виплати внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.

Таким чином, однією з умов для отримання соціальних послуг з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують відповідно до Порядку № 438 є заява потерпілого або його піклувальника до територіальних органів ПФУ.

На підставі вказаної заяви, відповідний територіальний орган ПФУ надсилає повідомлення про надання соціальних послуг з догляду потерпілому до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, соціальні працівники яких в свою чергу здійснюють проведення оцінювання потреб потерпілого в наданні соціальних послуг з догляду, надають перелік надавачів соціальних послуг із місцезнаходженням в адміністративно-територіальній одиниці проживання потерпілого, інформують про можливість отримання потерпілим щомісячної компенсації у грошовій формі за надання соціальних послуг з догляду членом його сім`ї або іншою особою та її розмір, який визначається абзацом третім пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 р. № 438.

Після проведення, соціальними працівниками перевірки та встановлення потреб потерпілого, документи визначені Порядком № 438 передаються до територіальних органів ПФУ, який на підставі наданих документів здійснює виплату компенсації потерпілому за надання соціальних послуг.

За матеріалами справи позивач не звертався до відповідача із заявою про отримання соціальних послуг з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують відповідно до Закону №1105-XIV та Порядку № 438, відповідач не відмовляв позивачу в отриманні соціальних виплат.

Отже, відповідачем не вчинялося будь-яких дій, які б порушували права чи інтереси позивача.

Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України. Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією України та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України та Міністра.

За п. 3 Постанови № 438 у разі надання потерпілому соціальних послуг відповідно до абзацу п`ятого пункту 2 цієї постанови у період з 1 січня 2023 р. до місяця набрання чинності цією постановою витрати за їх надання компенсуються в розмірі, визначеному абзацом третім пункту 5 цієї постанови, за місяці, в яких фактично здійснювалося надання таких соціальних послуг, що підтверджується відомостями, зазначеними в заяві про надання соціальних послуг з догляду членом сім`ї або іншою особою за формою згідно з додатком 1 до Порядку, затвердженого цією постановою.

Отже, після виконання позивачем вимог передбачених Порядком № 438, останньому відповідачем буде здійснено відшкодування витрат за надання соціальних послуг у тому числі і за минулі місяці (починаючи з 01.01.2023 року).Крім того, в клопотанні про долучення доказів пенсійний орган зазначив, що на виконання постанови Кабінету Міністрів Україні від 28 квітня 2023 року № 438 «Деякі питання організації забезпечення соціальними послугами з догляду та медичними послугами потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які їх потребують» позивачу призначено та виплачено компенсацію витрат з постійного стороннього догляду в грошовій формі за період з 01.01.2023 року по 31.07.2023 року в розмірі 3350,00 грн. щомісячно, що складає 23450,00 грн. за вказаний період.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів Україні від 14 липня 2023 року № 775 «Деякі питання реалізації прав потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання на отримання соціальних послуг» позивачу призначено та виплачено відшкодування витрат на соціальну послугу догляду вдома, відповідно до підпункту 1 пункту 2 Постанови за період з 01.01.2023 року по 31.07.2023 року в розмірі 1675,00 грн. щомісячно. Загальна сума відшкодування за вказаний період склала 11725,00 грн. З серпня 2023 року розмір щомісячного відшкодування витрат на соціальну допомогу становить 5025,00 грн. щомісячно, в т.ч. постійний сторонній догляд 3350,00 грн., побутове обслуговування 1675,00 грн.

Також, ГУПФУ в Донецькій області долучено до матеріалів справи скриншот рішення про виплату позивачу витрат на постійний сторонній догляд з ІКІС ПФУ: підсистема «Призначення та виплати деяких соціальних виплат».

Отже, станом на дату розгляду справи апеляційним судом права чи інтереси позивача, зважаючи на предмет позову, відповідачем не порушено.

На підставі викладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про відмову в задоволені позову.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року у справі № 200/1059/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 20 вересня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

Джерело: ЄДРСР 113602738
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку