open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/1951/23-а Головуючий суддя 1-ої інстанції - Анісімов Олег Валерійович

Суддя-доповідач - Мацький Є.М.

18 вересня 2023 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Мацького Є.М.

суддів: Залімського І. Г. Сушка О.О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 липня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім - Євро Нафта" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. В квітні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім - Євро Нафта" звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, в якому просило суд:

1.1. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення за формою «Н» від 09.02.2023 р. № 000001036/Ж10/24-13-04-09, складене ГУ ДПС у Чернівецькій області.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про відсутність обставин порушення ним строків реєстрації податкових накладних, встановлення яких і стало підставою прийняття оскаржуваного рішення. Вважає податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області за формою «Н» від 09.02.2023 року № 000001036/Ж10/24-13-04-09, незаконним та таким, що підлягає скасуванню, з урахуванням обставин викладених у позовній заяві та наданих письмових доказів.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

3. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 липня 2023 року адміністративний позов задоволено.

3.1. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 09.02.2023 року № 000001036/Ж10/24-13-04-09.

3.2. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім - Євро Нафта судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 5143,26 грн.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

4. Апелянт ГУ ДПС у Чернівецькій області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

5. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області за формою «Н» від 09.02.2023 року № 000001036/Ж10/24-13-04-09, є законними, обґрунтованими, прийнятими контролюючим органом в межах наданих повноважень із дотриманням покладених законом обов`язків та є такими, що відповідають вимогам чинного законодавства, а тому не підлягає скасуванню.

ІІ. ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

6. Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім - Євро Нафта», зареєстроване як юридичну особа, код ЄДРПОУ 43631106.

7. Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем проведену камеральну перевірку позивача за наслідком чого складено акт № 2034/24-13-18-10/43631106 від 10.08.2022 року, яким встановлено порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також ЄРПН), складених за період квітень-червень 2022 року.

8. На підставі висновків такого акту перевірки, ГУ ДПС у Чернівецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.02.2023 року № 000001036/Ж10/24-13-04-09, яким на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (далі ПК України) до позивача застосовано штраф у сумі 342884,47 грн.

9. Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) ТОВ «Торговий Дім - Євро Нафта», по податкових накладних:

- податкова накладна № 20 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 15557,01 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1555,7 грн.;

- податкова накладна № 114 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 28418,69 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2841,87 грн.;

- податкова накладна № 93 від 11.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:08, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24287,38 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2428,74 грн.;

- податкова накладна № 104 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:05, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 28304,7 грн. розмір штрафу 10 %. сума штрафу 2830,41 грн.;

- податкова накладна № 103 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:10, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 42788,19 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 4278,82 грн.;

- податкова накладна № 21 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:08, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 19920,56 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1992,06 грн.;

- податкова накладна № 88 від 10.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 04:53, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 1100,8грн розмір штрафу 10 %, сума штрафу 110,01 грн.;

- податкова накладна № 119 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 32383,18 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3228.32 грн.;

- податкова накладна № 105 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:05, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 35369.5 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3536,95 грн.;

- податкова накладна № 113 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 12:59, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 2173,29 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 217,33 грн.;

- податкова накладна № 38 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:02, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 57842,44 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 5784.24 грн.;

- податкова накладна № 116 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 17761,68 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1776.17 грн.;

- податкова накладна № 118 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:02, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24104,6 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2410,46 грн.;

- податкова накладна № 97 від 11.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 25052,8 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2505,28 грн.;

- податкова накладна № 115 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 28223,74 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2822,37 грн.;

- податкова накладна № 54 від 07.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 19220,56 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1922,06 грн.;

-податкова накладна № 117 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:04, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 34612,22 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3461,22 грн.;

- податкова накладна № 106 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 16292,86 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1629,29 грн.;

- податкова накладна № 43 від 04.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 48574,77 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 4857,48 грн.;

- податкова накладна № 15 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:00, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 35205,91 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3520,59 грн.;

- податкова накладна № 33 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:02, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24518,6 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2451,81 грн.;

- податкова накладна № 18 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 17074,77 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1707,48 грн.;

- податкова накладна № 90 від 11.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24199,7 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2419,91 грн.;

- податкова накладна № 22 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 21058,88 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2105,89 грн.;

- податкова накладна № 3 від 02.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 10212,12 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1021,21 грн.;

- податкова накладна №13 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:11, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 21431,78 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2143,18 грн.;

- податкова накладна № 81 від 09.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24708,36 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2470,84 грн.;

- податкова накладна № 120 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 23531,78 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2353,18 грн.;

- податкова накладна № 161 від 28.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 4, сума ПДВ 2472,9грн розмір штрафу 10 %, сума штрафу 247,29 грн.;

- податкова накладна № 1 від 02.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:37, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 99685,83 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 19937,17 грн.;

- податкова накладна № 134 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:37, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 31260,53 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 6252,11 грн.;

- податкова накладна № 1 від 01.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 36073,55 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3607,36 грн.;

- податкова накладна № 79 від 08.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 102283,63 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 20456,73 грн.;

- податкова накладна № 68 від 14.04.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:39, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 22962,62 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2296,26 грн.;

- податкова накладна № 49 від 04.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 40152,5 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 8030,5 грн.;

- податкова накладна № 86 від 19.04.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:39, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 23845,3 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2384,53 грн.;

- податкова накладна № 83 від 27.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 101745 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 10174,5 грн.;

- податкова накладна № 85 від 09.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 52891,21 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 5289,12 грн.;

- податкова накладна № 85 від 09.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:39, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 2775,68 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 555,14 грн.;

- податкова накладна № 138 від 15.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:37, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 59424,17 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 1 1884,83 грн.;

- податкова накладна № 311 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:13, кількість днів порушення строків реєстрації 18, сума ПДВ 2472,9 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 494,58 грн.;

- податкова накладна № 309 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:09, кількість днів порушення строків реєстрації 18, сума ПДВ 2678,97 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 535,79 грн.;

- податкова накладна № 310 від 08.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:09, кількість днів порушення строків реєстрації 18, сума ПДВ 206,7грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 41,21 грн.;

- податкова накладна № 312 від 30.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 3, сума ПДВ 1601303,45 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 160130,35 грн.;

- податкова накладна № 308 від 30.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 3, сума ПДВ 201741,85 грн. розмір штрафу 10%, сума штрафу 20174,19 грн.

10. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

11. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

12. Підпунктом 19-1.1.16 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України визначено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та пального.

13. Відповідно до приписів підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

14. Контролюючі органи на підставі підпункту 20.1.10 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України мають право здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

15. У пункті 61.1 статті 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

16. Податковий контроль відповідно до підпункту 62.1.3 пункту 62.2 статті 62 Податкового кодексу України здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

17. Умови, порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичних перевірок, строки проведення перевірок та оформлення їх результатів визначені статтями 75, 80, 81 Податкового кодексу України.

18. Згідно з абзацом першим пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

19. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

20. Згідно з п. п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

21. Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних;

22. Згідно ст. 76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.

23. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

24. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

25. Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

26. Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

27. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

28. Камеральні перевірки з питань, визначених статтею 39-3 цього Кодексу, проводяться з урахуванням вимог статті 39-3 цього Кодексу.

29. Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

30. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

31. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

32. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

33. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

34. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

35. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

36. Так, відповідно до вимог пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

37. Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року, тобто який був чинним на момент прийняття оскаржуваного рішення, підпункт 69.1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України викладено в такій редакції:

38. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

39. У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

40. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року;

подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;

строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року);

строків сплати грошових зобов`язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

41. Законом України Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування від 12 січня 2023 року № 2876-IX, який набрав чинності 08 лютого 2023 року, тобто який був чинним на момент прийняття оскаржуваного рішення, підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

42. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

43. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".

ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

44. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої апеляційної скарги, Апеляційний Суд виходить з наступного.

45. Предметом цього спору є податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області за формою «Н» від 09.02.2023 року № 000001036/Ж10/24-13-04-09, яким позивачу нараховані грошові зобов`язання у зв`язку із порушенням ним строків реєстрації податкових накладних.

46. Оскаржуючи податкове повідомлення-рішення позивач насамперед звертає увага на спеціальні закони, якими змінені загальні правила Податкового кодексу України щодо реєстрації податкових накладних у зв`язку з настанням надзвичайних подій, зокрема введенням в Україні воєнного стану та відсутності фізичної можливості зареєструвати такі накладні.

47. У той ж час, апелянт вважає, що положення спеціальних законів, якими змінені загальні правила Податкового кодексу України щодо реєстрації податкових накладних, не розповсюджуються на позивача, оскільки він вчинив порушення в періоди, які такими законами не охоплюються.

48. Суд першої інстанції вірно зауважив, що для вирішення спору першочергово потрібно з`ясувати, який нормативно-правовий акт підлягає застосуванню до оспорюваних правовідносин, та чи застосований він правильно.

49. Насамперед суд звертає увагу на те, що для подолання колізій у законодавстві між нормами однакової юридичної сили слід застосовувати напрацьований теорією та практикою підхід щодо надання переваги спеціальним нормам перед загальними, що зумовлено дією принципу lex specialis (спеціальний закон, спеціальна норма), відповідно до якого за розбіжності загального і спеціального закону діє спеціальний закон, а також принципом lex specialis derogat generali, суть якого полягає в тому, що спеціальний закон у межах вирішення індивідуального спору скасовує (зупиняє) дію загального закону; спеціальна норма має перевагу над загальною.

50. Положення п. 201.10 ст. 201 ПК України по відношенню до положень Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року та Закону України Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування від 12 січня 2023 року № 2876-IX, який набрав чинності 08 лютого 2023 року, є загальними, а отже застосуванню підлягають положення спеціальних законів.

51. Колегія суддів звертає увагу, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято 09.02.2023 року, тобто під час дії Закону України Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування від 12 січня 2023 року № 2876-IX, а тому цей Закон мав бути застосований до досліджуваних правовідносин.

52. Згідно гіпотези Закону України Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування умовами за яких визначаються нові строки реєстрації податкових накладних є наявність воєнного стану (введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX) та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.

53. У досліджуваних правовідносинах, складання та реєстрація податкових накладних відбулась саме в період дії воєнного стану, а отже до них застосовуються положення Закону України Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування, згідно яких:

реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

54. Апелянтом у цій справі проведено камеральну перевірку позивача за наслідком якої складено акт № 2034/24-13-18-10/43631106 від 10.08.2022 року, яким встановлено порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також ЄРПН), складених за період квітень-червень 2022 року.

55. При цьому, колегія суддів увагу на те, що оцінка висновків акту перевірки надається уповноваженим законом органам влади при вирішенні спору щодо оскарження рішень, прийнятих на підставі такого акту. Тобто, сам акт перевірки не створює правових наслідків, а є лише джерелом доказової інформації.

56. На підставі висновків цього акту перевірки, ГУ ДПС у Чернівецькій області прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.02.2023 року № 000001036/Ж10/24-13-04-09, яким на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (далі ПК України) до позивача застосовано штраф у сумі 342884,47 грн.

57. Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) ТОВ «Торговий Дім - Євро Нафта», по податкових накладних:

- податкова накладна № 20 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 15557,01 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1555,7 грн.;

- податкова накладна № 114 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 28418,69 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2841,87 грн.;

- податкова накладна № 93 від 11.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:08, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24287,38 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2428,74 грн.;

- податкова накладна № 104 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:05, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 28304,7 грн. розмір штрафу 10 %. сума штрафу 2830,41 грн.;

- податкова накладна № 103 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:10, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 42788,19 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 4278,82 грн.;

- податкова накладна № 21 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:08, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 19920,56 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1992,06 грн.;

- податкова накладна № 88 від 10.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 04:53, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 1100,8грн розмір штрафу 10 %, сума штрафу 110,01 грн.;

- податкова накладна № 119 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 32383,18 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3228.32 грн.;

- податкова накладна № 105 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:05, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 35369.5 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3536,95 грн.;

- податкова накладна № 113 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 12:59, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 2173,29 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 217,33 грн.;

- податкова накладна № 38 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:02, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 57842,44 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 5784.24 грн.;

- податкова накладна № 116 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 17761,68 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1776.17 грн.;

- податкова накладна № 118 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:02, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24104,6 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2410,46 грн.;

- податкова накладна № 97 від 11.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 25052,8 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2505,28 грн.;

- податкова накладна № 115 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:03, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 28223,74 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2822,37 грн.;

- податкова накладна № 54 від 07.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 19220,56 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1922,06 грн.;

-податкова накладна № 117 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:04, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 34612,22 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3461,22 грн.;

- податкова накладна № 106 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 16292,86 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1629,29 грн.;

- податкова накладна № 43 від 04.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 48574,77 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 4857,48 грн.;

- податкова накладна № 15 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:00, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 35205,91 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3520,59 грн.;

- податкова накладна № 33 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:02, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24518,6 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2451,81 грн.;

- податкова накладна № 18 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 17074,77 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1707,48 грн.;

- податкова накладна № 90 від 11.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24199,7 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2419,91 грн.;

- податкова накладна № 22 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 21058,88 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2105,89 грн.;

- податкова накладна № 3 від 02.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 10212,12 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 1021,21 грн.;

- податкова накладна №13 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 01:11, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 21431,78 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2143,18 грн.;

- податкова накладна № 81 від 09.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 24708,36 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2470,84 грн.;

- податкова накладна № 120 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 01.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 23531,78 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2353,18 грн.;

- податкова накладна № 161 від 28.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 4, сума ПДВ 2472,9грн розмір штрафу 10 %, сума штрафу 247,29 грн.;

- податкова накладна № 1 від 02.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:37, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 99685,83 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 19937,17 грн.;

- податкова накладна № 134 від 14.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:37, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 31260,53 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 6252,11 грн.;

- податкова накладна № 1 від 01.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 36073,55 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 3607,36 грн.;

- податкова накладна № 79 від 08.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 102283,63 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 20456,73 грн.;

- податкова накладна № 68 від 14.04.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:39, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 22962,62 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2296,26 грн.;

- податкова накладна № 49 від 04.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 40152,5 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 8030,5 грн.;

- податкова накладна № 86 від 19.04.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:39, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 23845,3 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 2384,53 грн.;

- податкова накладна № 83 від 27.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 101745 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 10174,5 грн.;

- податкова накладна № 85 від 09.05.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:38, кількість днів порушення строків реєстрації 5, сума ПДВ 52891,21 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 5289,12 грн.;

- податкова накладна № 85 від 09.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:39, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 2775,68 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 555,14 грн.;

- податкова накладна № 138 від 15.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 19.07.2022 12:37, кількість днів порушення строків реєстрації 19, сума ПДВ 59424,17 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 1 1884,83 грн.;

- податкова накладна № 311 від 13.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:13, кількість днів порушення строків реєстрації 18, сума ПДВ 2472,9 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 494,58 грн.;

- податкова накладна № 309 від 03.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:09, кількість днів порушення строків реєстрації 18, сума ПДВ 2678,97 грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 535,79 грн.;

- податкова накладна № 310 від 08.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:09, кількість днів порушення строків реєстрації 18, сума ПДВ 206,7грн. розмір штрафу 20 %, сума штрафу 41,21 грн.;

- податкова накладна № 312 від 30.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:06, кількість днів порушення строків реєстрації 3, сума ПДВ 1601303,45 грн. розмір штрафу 10 %, сума штрафу 160130,35 грн.;

- податкова накладна № 308 від 30.06.2022 року, дата реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.07.2022 08:07, кількість днів порушення строків реєстрації 3, сума ПДВ 201741,85 грн. розмір штрафу 10%, сума штрафу 20174,19 грн.

58. Досліджуючи зміст розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) ТОВ «Торговий Дім - Євро Нафта», слід прийти до висновку, що в період дії Закону України Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування від 12 січня 2023 року № 2876-IX, який набрав чинності 08 лютого 2023 року, відповідачем не застосовано при визначенні сум штрафу положення пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України, згідно яких реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

59. Тобто, 5 липня 2022 року є граничним строком реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 червня 2022 року по 15 червня 2022 року, а 18 липня 2022 року є граничним строком реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 16 червня 2022 року по 30 червня 2022 року

60. Позивачем у червні 2022 року складені наступні податкові накладні: № 20 від 03.06.2022 року, № 114 від 14.06.2022 року, № 93 від 11.06.2022 року, № 104 від 13.06.2022 року, № 103 від 13.06.2022 року, № 21 від 03.06.2022 року, № 88 від 10.06.2022 року, № 119 від 14.06.2022 року, № 105 від 13.06.2022 року, № 113 від 13.06.2022 року, № 38 від 03.06.2022 року, № 116 від 14.06.2022 року, № 118 від 14.06.2022 року, № 97 від 11.06.2022 року, № 115 від 14.06.2022 року, № 54 від 07.06.2022 року, № 117 від 14.06.2022 року, № 106 від 13.06.2022 року, № 43 від 04.06.2022 року, № 15 від 03.06.2022 року, № 33 від 03.06.2022 року, № 18 від 03.06.2022 року, № 90 від 11.06.2022 року, № 22 від 03.06.2022 року, № 3 від 02.06.2022 року, №13 від 03.06.2022 року, № 81 від 09.06.2022 року, № 120 від 14.06.2022 року, № 1 від 02.06.2022 року, № 134 від 14.06.2022 року, № 79 від 08.06.2022 року, № 49 від 04.06.2022 року, № 85 від 09.06.2022 року, № 138 від 15.06.2022 року, № 311 від 13.06.2022 року, № 309 від 03.06.2022 року, № 310 від 08.06.2022 року, № 312 від 30.06.2022 року, № 308 від 30.06.2022 року.

61. Дані камеральної перевірки позивача свідчать про те, що податкові накладні № 20 від 03.06.2022 року, № 114 від 14.06.2022 року, № 93 від 11.06.2022 року, № 104 від 13.06.2022 року, № 103 від 13.06.2022 року, № 21 від 03.06.2022 року, № 88 від 10.06.2022 року, № 119 від 14.06.2022 року, № 105 від 13.06.2022 року, № 113 від 13.06.2022 року, № 38 від 03.06.2022 року, № 116 від 14.06.2022 року, № 118 від 14.06.2022 року, № 97 від 11.06.2022 року, № 115 від 14.06.2022 року, № 54 від 07.06.2022 року, № 117 від 14.06.2022 року, № 106 від 13.06.2022 року, № 43 від 04.06.2022 року, № 15 від 03.06.2022 року, № 33 від 03.06.2022 року, № 18 від 03.06.2022 року, № 90 від 11.06.2022 року, № 22 від 03.06.2022 року, № 3 від 02.06.2022 року, №13 від 03.06.2022 року, № 81 від 09.06.2022 року, № 120 від 14.06.2022 року зареєстровані ним у ЄРПН 01 липня 2022 року, податкові накладні № 311 від 13.06.2022 року, № 309 від 03.06.2022 року, № 310 від 08.06.2022 року, № 312 від 30.06.2022 року, № 308 від 30.06.2022 року зареєстровані ним у ЄРПН 18 липня 2022 року, податкові накладні № 1 від 02.06.2022 року, № 134 від 14.06.2022 року, № 79 від 08.06.2022 року, № 49 від 04.06.2022 року, № 85 від 09.06.2022 року, № 138 від 15.06.2022 року зареєстровані ним у ЄРПН 19 липня 2022 року, тобто з пропуском граничного строку здійснення такої реєстрації, визначеного п. 201.10 статті 201 ПК України.

62. Однак, досліджуючи своєчасність реєстрації податкових накладних складених у червні 2022 року, слід прийти до висновку, що податкові накладні № 20 від 03.06.2022 року, № 114 від 14.06.2022 року, № 93 від 11.06.2022 року, № 104 від 13.06.2022 року, № 103 від 13.06.2022 року, № 21 від 03.06.2022 року, № 88 від 10.06.2022 року, № 119 від 14.06.2022 року, № 105 від 13.06.2022 року, № 113 від 13.06.2022 року, № 38 від 03.06.2022 року, № 116 від 14.06.2022 року, № 118 від 14.06.2022 року, № 97 від 11.06.2022 року, № 115 від 14.06.2022 року, № 54 від 07.06.2022 року, № 117 від 14.06.2022 року, № 106 від 13.06.2022 року, № 43 від 04.06.2022 року, № 15 від 03.06.2022 року, № 33 від 03.06.2022 року, № 18 від 03.06.2022 року, № 90 від 11.06.2022 року, № 22 від 03.06.2022 року, № 3 від 02.06.2022 року, №13 від 03.06.2022 року, № 81 від 09.06.2022 року, № 120 від 14.06.2022 року, складені в період з 1 червня 2022 року по 15 червня 2022 року, та зареєстровані 01.07.2022 року в ЄРПН ПН/РК, тобто в межах граничного строку здійснення такої реєстрації.

63. Крім цього, позивачем складені наступні податкові накладні:

- № 1 від 02.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:29 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:37:32;

- № 134 від 14.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:29 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:37:36;

- № 79 від 08.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:28 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:38:51;

- № 49 від 04.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:28 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:38:52;

- № 85 від 09.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:28 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:39:14;

- № 138 від 15.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:29 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:37:48;

- № 311 від 13.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року о 18:08 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 18.07.2022 в 08:13:03;

- № 309 від 03.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року о 18:07 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 18.07.2022 в 08:09:29;

- № 310 від 08.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року о 18:07 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 18.07.2022 в 08:12:09;

- № 312 від 30.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року о 20:06 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 18.07.2022 в 08:06:24;

- № 308 від 30.06.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року о 18:05 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 18.07.2022 в 08:07:33.

64. Таким чином, позивачем направлено до Державної податкової служби податкові накладні № 1 від 02.06.2022 року, № 134 від 14.06.2022 року, № 79 від 08.06.2022 року, № 49 від 04.06.2022 року, № 85 від 09.06.2022 року, № 138 від 15.06.2022 року, № 311 від 13.06.2022 року, № 309 від 03.06.2022 року, № 310 від 08.06.2022 року після 5 липня 2022 року, тобто з пропуском граничного строку здійснення такої реєстрації.

65. Зокрема, податкові накладні:

- № 1 від 02.06.2022 року на суму ПДВ 99685,83 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 14;

- № 134 від 14.06.2022 року на суму ПДВ 31260,53 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 14;

- № 79 від 08.06.2022 року на суму ПДВ 102283,63 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 14;

- № 49 від 04.06.2022 року на суму ПДВ 40152,50 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 14;

- № 85 від 09.06.2022 року на суму ПДВ 2775,68 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 14;

- № 138 від 15.06.2022 року на суму ПДВ 59424,17 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 14;

- № 311 від 13.06.2022 року на суму ПДВ 2472,90 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 10;

- № 309 від 03.06.2022 року на суму ПДВ 2678,97 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 10;

- № 310 від 08.06.2022 року на суму ПДВ 206,07 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 13.

66. В свою чергу податкові накладні № 312 від 30.06.2022 року та № 308 від 30.06.2022 року направлені позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року, тобто в межах граничного строку здійснення такої реєстрації.

67. Таким чином, позивачем в межах граничного строку направлено для реєстрації в ЄРПН ПН/РК такі податкові накладні: № 161 від 28.05.2022 року, № 20 від 03.06.2022 року, № 114 від 14.06.2022 року, № 93 від 11.06.2022 року, № 104 від 13.06.2022 року, № 103 від 13.06.2022 року, № 21 від 03.06.2022 року, № 88 від 10.06.2022 року, № 119 від 14.06.2022 року, № 105 від 13.06.2022 року, № 113 від 13.06.2022 року, № 38 від 03.06.2022 року, № 116 від 14.06.2022 року, № 118 від 14.06.2022 року, № 97 від 11.06.2022 року, № 115 від 14.06.2022 року, № 54 від 07.06.2022 року, № 117 від 14.06.2022 року, № 106 від 13.06.2022 року, № 43 від 04.06.2022 року, № 15 від 03.06.2022 року, № 33 від 03.06.2022 року, № 18 від 03.06.2022 року, № 90 від 11.06.2022 року, № 22 від 03.06.2022 року, № 3 від 02.06.2022 року, №13 від 03.06.2022 року, № 81 від 09.06.2022 року, № 120 від 14.06.2022 року, № 312 від 30.06.2022 року та № 308 від 30.06.2022 року.

68. Відповідно протиправним та таким, що підлягає скасуванню, є оскаржуване рішення в частині застосування до позивача штрафу за реєстрацію таких податкових накладних.

69. Водночас податкові накладні: № 68 від 14.04.2022 року, № 1 від 01.05.2022 року, № 86 від 19.04.2022 року, № 83 від 27.05.2022 року, № 85 від 09.05.2022 року після 15 липня 2022 року, № 1 від 02.06.2022 року, № 134 від 14.06.2022 року, № 79 від 08.06.2022 року, № 49 від 04.06.2022 року, № 85 від 09.06.2022 року, № 138 від 15.06.2022 року, № 311 від 13.06.2022 року, № 309 від 03.06.2022 року, № 310 від 08.06.2022 року направлено для реєстрації в ЄРПН ПН/РК з пропуском граничного строку здійснення такої реєстрації.

70. Однак, при визначенні суми штрафу відповідач не вірно вказав тривалість прострочення в днях, оскільки не враховував положення пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України та вірно визначив проценту ставку застосованого штрафу, оскільки не застосував проценту ставку зазначену у пункті 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України, що вплинуло на загальний розмір штрафу.

71. Як зазначалось судом вище, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13 грудня 2022 року № 2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року, тобто який був чинним на момент прийняття оскаржуваного рішення, підпункт 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України викладено в такій редакції:

…. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року;

подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;

строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року);

строків сплати грошових зобов`язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

72. Тобто, 15 липня 2022 року є граничним строком реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року.

73. З матеріалів справи вбачається, що позивачем були складені наступні податкові накладні:

- № 68 від 14.04.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:36 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:39:17;

- № 1 від 01.05.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:27 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:39:44;

- № 86 від 19.04.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:38 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:39:03;

- № 83 від 27.05.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:27 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:38:36;

- № 85 від 09.05.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 19.07.2022 року о 12:28 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 19.07.2022 в 12:38:47;

- № 161 від 28.05.2022 року, яка направлено позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року о 17:58 та згідно квитанції №1 документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби 18.07.2022 в 08:06:43.

74. Таким чином, позивачем направлено до Державної податкової служби податкові накладні № 68 від 14.04.2022 року, № 1 від 01.05.2022 року, № 86 від 19.04.2022 року, № 83 від 27.05.2022 року, № 85 від 09.05.2022 року після 15 липня 2022 року, тобто з пропуском граничного строку здійснення такої реєстрації.

75. Зокрема, податкові накладні:

- № 68 від 14.04.2022 року на суму ПДВ 22962,62 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 4;

- № 1 від 01.05.2022 року на суму ПДВ 36073,55 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 4;

- № 86 від 19.04.2022 року на суму ПДВ 23845,30 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 4;

- № 83 від 27.05.2022 року на суму ПДВ 101745,00 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 4;

- № 85 від 09.05.2022 року на суму ПДВ 52891,21 грн, кількість днів порушення строків реєстрації 4.

76. В свою чергу податкова накладна № 161 від 28.05.2022 року, направлена позивачем до Державної податкової служби 15.07.2022 року, тобто в межах граничного строку здійснення такої реєстрації.

77. Тобто, позивач порушив строки реєстрації податкових накладних, однак при визначенні суми штрафу відповідач не застосував проценту ставку зазначену у пункті 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України (2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів), що вплинуло на загальний розмір штрафу.

78. Колегія суддів вважає, що при прийняті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, відповідач невірно визначив суму штрафу, який потрібно було накласти на позивача за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, складених у квітні-травні 2022 року та протиправно застосував штраф за несвоєчасну реєстрації податкових накладних складених у червні 2022 року, у зв`язку із чим це рішення підлягає скасування у повному обсязі.

79. Тому колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірне податкове повідомлення-рішення відповідача підлягає скасуванню не через відсутність у платника вказаного податкового обов`язку, а через висновок про неправильний розрахунок відповідачем суми грошового зобов`язання (аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постанові від 06.02.2018 (справа № 826/15139/16 (К/9901/1450/17), у постанові від 17.04.2018 (справа № 2а-10031/12/2670)).

80. За таких обставин, приймаючи до уваги встановлені фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність у спірних відносинах порушеного права позивача і правомірно задовольнив позовні вимоги.

V. ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

81. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

82. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

83. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

84. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.

85. Суд апеляційної інстанції визнає, що суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суд повно встановив обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надав їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 липня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Мацький Є.М. Судді Залімський І. Г. Сушко О.О.

Джерело: ЄДРСР 113534925
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку