open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2774/23

13 вересня 2023 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Почаївської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (надалі - позивач) з позовною заявою до Почаївської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача ОСОБА_3 , у якій просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Почаївської міської ради про відмову ОСОБА_1 у призначені та виплаті компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі №29 від 27.01.2023;

- зобов`язати виконавчий комітет Почаївської міської ради призначити ОСОБА_1 починаючи із 27.01.2023 компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що рідний брат його дружини ОСОБА_2 є особою з інвалідністю з дитинства по зору, першої групи (підгрупа Б), є одиноким та за висновками ЛКК №58/1 від 12.12.2022 потребує постійного стороннього догляду, про що надано медичний висновок за формою 080-4/0.

Позивач та ОСОБА_3 в січні звернулися до відповідача із заявами стосовно надання хворому соціальних послуг з догляду, призначення та виплати компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

17.01.2023 комісією Почаївської міської ради проведено обстеження сім`ї, в якій проживає ОСОБА_3 та позивач, за результатами якого складено відповідний акт, а також здійснено комплексне визначення індивідуальних потреб ОСОБА_3 , зроблено висновок, що "не потребує", отримав 63 бали (хоча у висновку написано "Потребує").

Рішення виконавчого комітету Почаївської міської ради "Про призначення та виплату компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі ОСОБА_1 " №29 від 27.01.2023 відмовлено у призначені та виплаті такої, на підставі пункту 7 постанови КМУ №859 від 23.09.2020.

Не погодившись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом, вважає, що питання наявності порушень функцій організму, через які особи не можуть самостійно пересуватися/самообслуговуватися і, як наслідок, потребують соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, не можуть визначатися під час комплексного визначення індивідуальних потреб особи, які потребують надання соціальних послуг, а те що ОСОБА_3 потребує постійного стороннього догляду підтверджується саме висновком ЛКК №58/1 від 12.12.2022, за формою 080-4/0.

Ухвалою суду від 08.06.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.

26.06.2023 від відповідача у справі надійшов відзив на адміністративний позов, у відповідності до змісту якого, останній заперечує щодо задоволення позовних вимог. Зокрема зазначає, що згідно довідки МСЕК №490793 від 23.07.2020, ОСОБА_3 є особою з інвалідністю першої групи підгрупи «Б» з дитинства по зору, і є працездатним в спеціально створених умовах із зоровим контролем в орієнтації на робочому місці.

Також зазначає, що висновок ЛКК №58/1 від 12.12.2022, за формою 080-4/0, не передбачений в переліку документів для призначення та виплати компенсації, та вважає, що в даному випадку згідно абзацу 5 підпункту 1 пункту 7 Постанови подається саме копії довідок МСЕК, а не висновки форми 080-4/о.

Відповідач також наголосив, що у висновку комплексного визначення індивідуальних потреб особи, які потребують надання соціальних послуг, допущено описки, з приводу яких комісією надано пояснення, проте наголошує, що сума балів уже становила 63, а отже перевищувала 54 бали, відповідно керуючись формою висновку, ОСОБА_3 не установлено ІV чи V групу рухової активності та не встановлено потребу у наданні соціальних послуг з догляду.

05.07.2023 позивачем подано на адресу суду відповідь на відзив, у якій зазначає, що відповідач помилково оцінює і довільно трактує питання порушень функцій організму, оскільки те що ОСОБА_2 потребує стороннього догляду підтверджується висновком форми 080-4/о, отримання якого і подання не виключені, однак проігноровано відповідачем.

17.07.2023 відповідачем подано на адресу суду заперечення на відповідь на відзив відповідача, та зазначено, що довідка форми 080-4/о, отримана за декілька днів до подання документів на отримання соціальних послуг, з огляду на що відповідач вважає, що така отримана з метою введення в оману відповідача та отримання позитивного рішення з даного питання.

Ухвалою від 13.09.2023, суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про розгляд даної судової справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Інших заяв на адресу суду не надходило.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Згідно довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку, осіб №93 від 04.04.2023, виданою старостою села Ридомиль Кременецького району, ОСОБА_1 , є швагром ОСОБА_3 , який проживає з ним за адресом: АДРЕСА_1 (арк. справи 10).

Згідно довідки до акту огляду медико-соціальною експортною комісією серії 12 ААБ №49073 від 23.07.2020, виданої Кардіо-офтальмологічним спеціалізованим міжрайонним МСЕК, ОСОБА_3 , є особою з І групою інвалідності підгрупи «Б» (з дитинства по зору) та є працездатним в спеціально створених умовах з зоровим контролем в орієнтації на робочому місці. Інвалідність встановлена до 01.08.2023 (арк. справи 35).

Згідно висновку ЛЛК №58/1 від 12.12.2021, виданого Комунальним некомерційним підприємством «Почаївська районна комунальна лікарня» Почаївської міської ради, ОСОБА_2 , потребує постійного стороннього догляду (арк. справи 9).

У січні 2023 року ОСОБА_3 , звернувся до виконавчого комітету Почаївської міської ради з заявою про згоду на надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі та позивач з проханням призначити компенсацію за надання соціальних послуг на непрофесійній основі.

Пунктом 1 рішення №105 від 20.05.2022 виконавчого комітету Почаївської міської ради «Про визначення відповідальних осіб для комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг у Почаївській міській територіальній громаді», визначено, що комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує соціальних послуг та проживає за межами м. Почаїв та с. Затишшя здійснюється старостами відповідних старостинських округів.

Пунктом 2 даного рішення визначено, що до комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, залучаються фахівці соціальної роботи та психолог Центру надання соціальних послуг Почаївської міської ради.

17.01.2023 комісія, у складі двох осіб: старости Ридомильського старостинського округу, та фахівця із соціальної роботи відділу соціальної допомоги вдома ЦНСП Почаївської міської ради, здійснила оцінку показників ОСОБА_3 , за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (акр. справи 13-15).

За результатами оцінки складено висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, відносно ОСОБА_3 , з якого вбачається, що «За результатами комплексного визначення індивідуальних потреб встановлено, що особа потребує надання соціальних послуг з догляду. Сума балів становить 63, група рухової активності» (арк. справи 16).

Також, цією ж комісією складено акт проведення обстеження сім`ї від 17.02.2023 (арк. справи 12), у якому зазначено, що позивач з ОСОБА_3 проживає, та ОСОБА_3 надаються соціальні послуги щоденно, та зроблено висновок-рекомендацію про призначення догляду. З актом ознайомлено позивача (арк. справи 12).

27.01.2023 виконавчий комітет Почаївської міської ради прийняв рішенням №29, яким відмовив заявнику ОСОБА_1 в отриманні компенсації за надання соціальних послуг, на підставі пункту 7 Постанови КМ України №859 від 23.09.2023 - за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи ОСОБА_3 , не потребує надання соціальних послуг (не установлено ІV чи V групи рухової активності) (арк. справи 8).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Пунктом 17 статті 1 Закону України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII (далі - Закон № 2671-VIII) передбачено, що соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають.

Відповідно до частини третьої статті 13 Закону № 2671-VIII до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Згідно із пунктами 1, 4 частини шостої статті 13 Закону № 2671-VIII фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: особами з інвалідністю I групи; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

За приписами абзаців першого, четвертого, п`ятого, восьмого частини сьомої статті 13 Закону № 2671-VIII фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд. Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні. Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад. Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Згідно частини першої статті 24 Закону підставою для відмови у наданні соціальних послуг є: 1) відсутність потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї; 2) ненадання надавачем соціальних послуг тих соціальних послуг, яких потребує особа.

Пунктом 1 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, що затвердженого Постановою КМ України №859 від 23.09.2023 передбачено, що цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є, зокрема, особами з інвалідністю I групи; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Згідно із пунктом 6 Порядку №859 для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.

Відповідно до пункту 7 Постанови №859 призначення та виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів: 1) у паперовій формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі); декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги; копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю); висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ; висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ; копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ; довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ; копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена); копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).

Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги; 2) в електронній формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги, та відомості про членів її сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України; відомостей про свідоцтво про народження дитини (серія, номер, дата видачі, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) дитини, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) батьків); сканованих копій документів, зазначених в абзацах шостому - дванадцятому підпункту 1 цього пункту, з урахуванням категорії особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Якщо в державних електронних інформаційних ресурсах наявні необхідні відомості, відповідні документи/копії не подаються. Зазначені відомості, необхідні для призначення компенсації, отримуються органом, що приймає рішення про призначення компенсації: через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів; через інформаційні системи або бази даних; шляхом надіслання запитів до власників (розпорядників) зазначених відомостей.

На заяви та відомості, що подаються в електронній формі, накладаються електронні підписи, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів фізичної особи, яка надає соціальні послуги, та особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.

Повідомлення про прийняття заяви з пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час їх подання або надсилається протягом одного робочого дня з дати подання заяви на поштову адресу або адресу електронної пошти такої особи.

Якщо заява з пакетом документів надсилається поштою, днем подання заяви вважається дата відправлення, зазначена на календарному штемпелі.

Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.

Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.

Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.

За результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів може становити:

- більше ніж 54 бали - особа не потребує надання соціальних послуг з догляду;

- від 0 до 54 балів - особа потребує надання соціальних послуг з догляду.

За приписами пункту 14 Порядку №859 компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи. Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги. Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики. Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.

Пунктом 17 Порядку №859 визначено, що рішення уповноваженого органу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.

З матеріалів справи слідує, що ОСОБА_3 згідно довідки МСЕК №490793 від 23.07.2020, є особою з інвалідністю першої групи підгрупи «Б» з дитинства по зору, і є працездатним в спеціально створених умовах з зоровим контролем в орієнтації на робочому місці. В свою чергу, згідно висновку ЛКК №58/1 від 12.12.2022, за формою 080-4/0, ОСОБА_3 , потребує постійного стороннього догляду.

Створеною комісією, до складу якої входили: староста Ридомильського старостинського округу та фахівець із соціальної роботи відділу соціальної допомоги вдома ЦНСП Почаївської міської ради, здійснила оцінку показників ОСОБА_3 , та за результатами оцінки складено висновок відносно ОСОБА_3 , з якого вбачається, що «За результатами комплексного визначення індивідуальних потреб встановлено, що особа потребує надання соціальних послуг з догляду. Сума балів становить 63, група рухової активності» (арк. справи 16).

Таким чином, як слідує з матеріалів справи, така оцінка проводилася з недотриманням пункту сьомого Порядку №859, а саме без участі в комплексному визначенні ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, - представників закладу охорони здоров`я, причому, щодо особи яка є особою з інвалідністю першої групи підгрупи «Б» з дитинства по зору, та згідно висновку ЛЛК від 12.12.2022 потребує постійного догляду, хоча згідно Довідки МСЕК від 23.07.2020 і є працездатним в спеціально створених умовах з зоровим контролем в орієнтації на робочому місці. Слід відмітити, що згідно Довідки МСЕК від 23.07.2020, інвалідність встановлена на строк до 01.08.2023, та призначено черговий переогляд на 16.07.2023.

Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого Постановою КМУ від 03.12.2009 №1317 визначає процедуру проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, інвалідам (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації.

Згідно підпункту 1 пункту 11 Положення про медико-соціальну експертизу, міські, міжрайонні, районні комісії визначають ступінь обмеження життєдіяльності осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, потребу в сторонньому нагляді, догляді або допомозі, реабілітації, реабілітаційний потенціал, групу інвалідності, причину і час її настання, професію, з якою пов`язане ушкодження здоров`я, а також ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках) працівників, які одержали ушкодження здоров`я, пов`язане з виконанням ними трудових обов`язків.

Положення про лікарсько-консультативну комісію затвердженого Постановою КМУ від 21.11.2013 №917 визначає механізм проведення медико-соціальної експертизи хворих, що не досягли повноліття, і потерпілих від нещасного випадку на виробництві дітей віком від 15 до 18 років, дітей-інвалідів з метою встановлення ступеня обмеження життєдіяльності під час взаємодії із зовнішнім середовищем та часу настання інвалідності.

У відповідності до підпункту 1 пункту 7 Положення про лікарсько-консультативну комісію, комісії визначають наявність стійкого розладу функцій організму та відповідно можливі обмеження життєдіяльності дитини під час взаємодії із зовнішнім середовищем; категорію "дитина-інвалід" або "дитина-інвалід підгрупи А", причину і час настання інвалідності, а також ступінь втрати працездатності (у відсотках) у дітей віком від 15 до 18 років, які потерпіли від нещасного випадку на виробництві; потребу дитини-інваліда у забезпеченні її технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення на підставі медичних показань і протипоказань; потребу дитини-інваліда у медичній допомозі та соціальних послугах, в тому числі додатковому харчуванні, у забезпеченні лікарськими засобами, постійному сторонньому догляді, диспансерному нагляді, побутовому обслуговуванні, протезуванні, санаторно-курортному лікуванні, придбанні спеціальних засобів пересування тощо; ступінь стійкого обмеження життєдіяльності для направлення дитини-інваліда до реабілітаційних установ та інших установ, що здійснюють соціальне обслуговування.

Тобто, для підтвердження необхідності стороннього догляду надається особі у порядку визначеному Положенням МСЕК (довідкою МСЕК), а не довідкою ЛКК.

Зазначені висновки викладені у постанові Верховного Суду від 30.09.2019 у справі справа №814/76/16, адміністративне провадження №К/9901/6722/18.

Таким чином, відповідачем вірно було взято до уваги висновок МСЕК, проте враховуючи, що рекомендації викладені у висновку ЛЛК видані 12.12.2022, а згідно Довідки МСЕК, така видана 23.07.2020 і призначено черговий переогляд на 16.07.2023, то такі обставини можуть свідчити як про погіршення стану здоров`я особи, так і про необґрунтованість висновку ЛЛК.

Поряд з цим, на думку суду, в даному випадку саме з метою врахування всіх обставин та обґрунтованості висновків суб`єкта при прийнятті рішень, вчинені дій, законодавцем передбачено право залучення працівників закладів охорони здоров`я до комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Зокрема, у частині другій статті 20 Закону України «Про соціальні послуги» визначено, що оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюють фахівець із соціальної роботи, соціальний працівник, соціальний менеджер. У разі необхідності до оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах залучаються медичні, педагогічні працівники, психологи, реабілітологи, ерготерапевти та інші фахівці.

Зазначені норми закону кореспондуються з положенням пункту 7 Порядку, яким визначено, що комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

Крім того, слід відмітити, що сам висновок, містить суперечливі відомості, а саме: комісією зроблено висновок, що ОСОБА_3 потребує надання соціальних послуг, поряд з цим, за шкалою оцінки можливості виконання елементарних та складних дій ОСОБА_3 отримав суму балів більше, ніж 54, а саме: 63 бали, а отже згідно Порядку, більше ніж 54 бали, відповідно особа не потребує надання соціальних послуг з догляду.

В свою чергу, згідно пояснень старости Ридомильського старостинського округу ОСОБА_4 , при складені висновку, останній керувався Порядком №859 та не врахував чітких положень, які визначають групу рухової активності, відображені нижче у висновку (арк. справи 44).

В свою чергу, 27.01.2023 виконавчий комітет Почаївської міської ради прийняв рішенням №29, про відмову заявнику ОСОБА_1 в отриманні компенсації за надання соціальних послуг, на підставі пункту 7 Постанови КМ України №859 від 23.09.2023 - за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи ОСОБА_3 , не потребує надання соціальних послуг (не установлено ІV чи V групи рухової активності) (арк. справи 8).

Надаючи оцінку прийнятому рішенню 27.01.2023, суд дійшов висновку про наявність ознак його протиправності.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання відповідачем законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи, відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті оскаржуваного рішення дотримано не було.

Відповідачем не вказано підстав врахування/неврахування поданих позивачем документів та пояснень, не зазначено яких документів та на підтвердження яких обставин не надано.

Зокрема, відповідачем в оскаржуваному рішенні не наведено мотивів не прийняття до уваги довідки ЛЛК №58/1 від 02.08.2023, відповідно до якої ОСОБА_2 потребує стороннього нагляду, а прийнято негативне для заявника рішення на підставі Висновку про результати оцінки комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує соціальних послуг, - який містить суперечливі відомості, та складений без участі представника охорони здоров`я, а отже складений з недотриманням вимог пункту сьомого Порядку, що в сукупності дає суду підстави для висновку про невідповідність оскаржуваного рішення вимогам частини другої статті 2 КАС України, а саме щодо обґрунтованості та пропорційності.

Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Почаївської міської ради «Про призначення та виплату компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі ОСОБА_1 » №29 від 27.01.2023 відмовлено у призначені та виплаті такої, на підставі пункту 7 постанови КМУ №859 від 23.09.2020.

Щодо позовних вимог про зобов`язання виконавчий комітет Почаївської міської ради призначити ОСОБА_1 починаючи із 27.01.2023 компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 1 Порядку №859 компенсація за догляд призначається і виплачується фізичній особі, яка надає соціальні послуги особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки.

В свою чергу, згідно частини першої статті 20 Закону України «Про соціальні послуги», оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюється шляхом аналізу документів, фактів та інформації, зібраних під час спілкування з особою/сім`єю та їхнім найближчим оточенням, а також отриманих від юридичних та фізичних осіб у встановленому порядку.

Як зазначалось вище, судом встановлено порушення в діях суб`єкта, щодо здійсненого комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, згідно якого за шкалою оцінки можливості виконання елементарних та складних дій ОСОБА_3 отримав суму балів більше, ніж 54, а саме: 63 бали, яке в свою чергу і слугувало підставою для прийняття оскаржуваного рішення, то відповідно, враховуючи вищевикладене, з метою повного та ефективного захисту порушених прав позовні вимоги зобов`язального характеру належить задовольнити у спосіб прийняття судом рішення про зобов`язання Почаївську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про згоду на надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_3 , з урахуванням висновків суду.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у сумі 1073,60 грн.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Почаївської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Почаївської міської ради №29 від 27.01.2023 про відмову ОСОБА_1 у призначені та виплаті компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі.

Зобов`язати Почаївську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про згоду на надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_3 , з урахуванням висновків суду.

В задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Почаївської міської ради судові витрати в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 13 вересня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 );

відповідач: - Почаївська міська рада (місцезнаходження: вул. Воз`єднання, 16, м. Почаїв, Тернопільська область, 47025, код ЄДРПОУ: 14052785);

третя особа: - ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) .

Головуючий суддяМірінович У.А.

Джерело: ЄДРСР 113433897
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку