open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/14612/21
Моніторити
Ухвала суду /23.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.07.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /03.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.02.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2022/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2022/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.12.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/14612/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /23.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.07.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /03.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.02.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2022/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2022/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.12.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2021/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

УХВАЛА

про залишення касаційної скарги без руху

07 вересня 2023 року

м. Київ

справа №200/14612/21

адміністративне провадження №К/990/28827/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Стародуба О.П. та Шарапи В.М., перевіривши касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас»

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 травня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2023

у справі №200/14612/21

за позовом Державної служби геології та надр України

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас»

про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

УСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України звернулась до адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.01.2010 №5120.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03 травня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2023 року, адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахтоуправління «Донбас" 19 серпня 2023 року, тобто в межах строку на касаційне оскарження, звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду.

При вирішенні питання про відповідність касаційної скарги вимогам Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом встановлено наступне.

Статтею 328 КАС України передбачено право на касаційне оскарження.

Частиною першою статті 328 КАС України визначено, що учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 330 КАС України у касаційній скарзі зазначаються підстава (підстави), на якій (яких) подається касаційна скарга з визначенням передбаченої (передбачених) статтею 328 цього Кодексу підстави (підстав).

Згідно з частиною четвертою статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках:

1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;

2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні;

3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах;

4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 цього Кодексу.

Так, у разі подання касаційної скарги на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 цього Кодексу в касаційній скарзі зазначається постанова Верховного Суду, в якій викладено висновок про застосування норми права у подібних правовідносинах, що не був врахований в оскаржуваному судовому рішенні. При цьому недостатньо самого лише зазначення постанови Верховного Суду, в якій викладено висновок про застосування норми права, обов`язковою умовою є те, що правовідносини у справах (у якій викладено висновок Верховного Суду і у якій подається касаційна скарга) мають бути подібними.

У разі подання касаційної скарги на підставі пункту 2 частини четвертої статті 328 цього Кодексу в касаційній скарзі зазначається обґрунтування необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

У разі подання касаційної скарги на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах) скаржник повинен чітко вказати, яку норму права суди попередніх інстанцій застосували неправильно, щодо застосування якої відсутній висновок Верховного Суду, а також обґрунтувати у чому полягає помилка судів при застосуванні відповідної норми права та як, на його думку, відповідна норма повинна застосовуватися.

У разі, якщо скаржник вважає, що судами порушено норми процесуального права щодо не дослідження зібраних у справі доказів, неповного встановлення обставин справи, або встановлення обставин, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів, у касаційній скарзі має бути конкретно зазначено або обставини, які встановлені на підставі недопустимих доказів та чому на думку скаржника останні є недопустимими, або зібрані у справі докази, які судом не досліджені, що могло б давати підстави для висновку про порушення цим судом норм процесуального права.

З аналізу вищевказаних положень суд дійшов висновку, що при касаційному оскарженні судових рішень, зазначених у частині першій статті 328 КАС України, у касаційній скарзі обґрунтування неправильного застосування судами норм матеріального права чи порушення норм процесуального права має обов`язково наводитись у взаємозв`язку із посиланням на відповідний пункт частини четвертої статті 328 цього Кодексу, як на підставу для касаційного оскарження судового рішення.

У касаційній скарзі відповідач визначив наступну підставу касаційного оскарження: якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування статті 15 Кодексу України про надра у подібних правовідносинах.

Варто зазначити, що у разі подання касаційної скарги на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України скаржник повинен вказати: 1) норми матеріального права, які неправильно застосовано судом апеляційної інстанції, висновок щодо правильного застосування якої ще не сформульовано Верховним Судом; 2) висновок апеляційного суду, який на переконання скаржника є неправильним; 3) у чому полягає помилка суду при застосуванні відповідної норми права.

При цьому норма права, щодо правильного застосування якої відсутній висновок Верховного Суду, повинна врегульовувати спірні правовідносини, а питання щодо її застосування мало ставитися перед судами попередніх інстанцій в межах правових підстав позову, але суди таким підставам позову не надали оцінки у судових рішеннях або надали, як на думку скаржника, неправильно.

Перевіркою змісту наведеної підстави касаційного оскарження встановлено, що скарга відповідача не відповідає вимогам процесуального закону.

Так, у касаційній скарзі відповідач зазначає, що судом першої та апеляційної інстанцій не прийнято до уваги прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, удосконалення законодавства у сфері користування надрами» від 01 грудня 2022 року №2805-IX, яким було внесено змін до статті 15 Кодексу України про надра та встановлено, що спеціальні дозволи на користування надрами є чинними на день введення воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення, а у випадку скасування вважаються продовженими автоматично без прийняття відповідного рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Тобто, законодавчий орган встановив строки в межах яких неможливо здійснити анулювання дії спеціального дозволу, оскільки дія таких дозволів до закінчення воєнного стану та терміну відстрочки є діючими.

Однак, варто зазначити, що у касаційній скарзі відповідач висловлює лише власну позицію стосовно тлумачення статті 15 Кодексу України про надра, що не може бути належним обґрунтуванням підстави касаційного оскарження.

Так, відповідно до частини шостої статті 15 Кодексу України про надра встановлено, що інші спеціальні дозволи на користування надрами, чинні на день введення воєнного стану в Україні, та строки виконання робіт на ділянці надр, встановлені відповідними угодами про умови користування надрами, на період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення або скасування вважаються продовженими автоматично без прийняття відповідного рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а щодо корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим - Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Таким чином, ця норма Закону стосується саме продовження строку дозволу на користування іншими спеціальними дозволами на користування надрами та жодним чином не стосується заборони анулювання спеціального дозволу на користування надрами на період воєнного стану чи протягом трьох місяців після його припинення або скасування.

До того ж, зазначаючи норму права щодо якої відсутній висновок Верховного Суду, скаржник не враховує, що дана норма права правовідносини у цій справі не врегульовує та перед судами питання про її застосування не поставало.

Таким чином, колегія суддів не вважає належно обґрунтованою наведену підставу касаційного оскарження.

З огляду на викладене, відповідачу слід навести підстави касаційного оскарження з їх належним обґрунтуванням та з врахуванням роз`яснень Верховного Суду.

Відповідно до частини четвертої статті 330 КАС України до касаційної скарги додається документ про сплату судового збору.

Проте, всупереч цим вимогам заявником до касаційної скарги не додано документ про сплату судового збору у визначеному законом розмірі.

Натомість скаржником заявлено клопотання про відстрочення сплати судового збору за подання касаційної скарги у даній справі.

В обґрунтування необхідності відстрочення сплати судового збору відповідач зазначає, що внаслідок проведення бойових дій, зокрема, на території Донецької області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахтоуправління "Донбас" фактично змушене було зупинити господарську діяльність, що призвело до скрутного фінансового становища на підприємстві.

При розгляді та вирішенні клопотання скаржника про відстрочення сплати судового збору суд враховує наступне.

У відповідності до частини четвертої статті 330 КАС України до касаційної скарги додається, зокрема, документ про сплату судового збору.

Частиною другою статті 132 КАС України передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Статтею 8 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI «Про судовий збір» встановлено умови за яких суд своєю ухвалою може відстрочити або розстрочити сплату судового збору, зменшити його розмір або звільнити від сплати такого на певний строк: 1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або 2) позивачами є: а) військовослужбовці; б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда; г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї; ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або 3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.

Водночас відповідач у клопотанні не наводить жодних доводів з якими він пов`язує необхідність відстрочення сплати судового збору.

Відповідно до статей 1 та 2 Закону України "Про судовий збір" судовий збір - збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених цим Законом; судовий збір включається до складу судових витрат; платники судового збору - це громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні) та фізичні особи-підприємці, які звертаються до суду чи стосовно яких ухвалене судове рішення.

Таким чином, судові витрати - це передбачені законом витрати (грошові кошти) сторін, інших осіб, які беруть участь у справі, понесені ними у зв`язку з її розглядом та вирішенням, а у випадках їх звільнення від сплати - це витрати держави, які вона несе у зв`язку з вирішенням конкретної справи.

Суд також виходить з того, саме на заявника покладається обов`язок щодо доведення фактів відповідно до його прохання про звільнення (відстрочення, розстрочення) від сплати судового збору; обов`язок сплатити судові збори, встановлений відповідно до закону, має законну мету, а тому, за загальним правилом, не визнається судом непропорційним чи накладеним свавільно; застосовані згідно із законом процесуальні обмеження у формі обов`язку сплатити судовий збір, за загальним правилом, не зменшують для заявника можливості доступу до суду та не ускладнюють йому цей доступ таким чином і такою мірою, щоб завдати шкоди самій суті цього права.

При прийнятті таких висновків суд враховує положення пункту 1 частини другої статті 129 Конституції України, згідно з яким однією із основних засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом. У зв`язку із цим обставини, пов`язані з небажанням сторони сплатити судовий збір, у тому числі, обставини, пов`язані з фінансуванням суб`єкта владних повноважень з Державного бюджету України та відсутністю у ньому коштів, призначених для сплати судового збору, не можуть вважатися достатньою підставою для звільнення (відстрочення, розстрочення) від такої сплати.

З урахуванням вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку про неможливість задоволення клопотання скаржника про відстрочення сплати судового збору.

Так, згідно з підпунктом 3 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 №3674-VI за подання касаційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 200 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, але не більше 20 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 №3674-VI (в редакції, чинній на момент звернення до суду з позовом - листопаді 2021 року) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 01 січня 2021 року становив 2270,00 грн.

Відповідно до вимог статті 4 Закону України «Про судовий збір» від 08 липня 2011 року №3674-VI (в редакції чинній на час подання позову) за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру позивачу (суб`єкту владних повноважень) необхідно було сплатити 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб за кожну вимогу немайнового характеру, що складало 2270,00 грн.

Отже, судовий збір, який Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас» необхідно сплатити при поданні касаційної скарги, становить: 2270,00 грн х 200% = 4540,00 грн.

Реквізити для сплати судового збору: отримувач коштів: УК у Печер. р-ні/Печерс. р-н/22030102. Номер рахунку отримувача (стандарт IBAN) UA288999980313151207000026007, код ЄДРПОУ: 37993783, Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Код класифікації доходу бюджету: 22030102 "Судовий збір (Верховний Суд, 055)". Призначення платежу: *;101;22030102 (код класифікації доходів) ___________(код клієнта за ЄДРПОУ для юридичних осіб; реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи; судовий збір за позовом ______________ (ПІБ чи назва установи, організації позивача), ВЕРХОВНИЙ СУД (назва відповідного касаційного суду, де розглядається справа, або Велика Палата Верховного Суду), номер справи, у якій сплачується судовий збір.

Згідно з частиною другою статті 332 КАС України до касаційної скарги, яка не оформлена відповідно до вимог, встановлених статтею 330 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу, частиною першою якої передбачено залишення позовної заяви без руху із зазначенням її недоліків, способу та строку для їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

У випадку неусунення недоліків, касаційна скарга буде повернута скаржнику відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 169 та частини другої статті 332 КАС України.

Враховуючи викладене, касаційну скаргу необхідно залишити без руху, встановивши строк, протягом якого заявник має усунути вказані недоліки та надати суду касаційної інстанції документ про сплату судового збору та касаційну скаргу в новій редакції із належним обґрунтуванням підстав касаційного оскарження.

Керуючись статтями 169, 248, 327, 329, 330, 359 КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас» у задоволенні клопотання про відстрочення сплати судового збору за подання касаційної скарги.

2. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 травня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2023 у справі №200/14612/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами залишити без руху.

3. Встановити особі, що подала касаційну скаргу, десятиденний строк для усунення виявлених недоліків касаційної скарги з моменту отримання ухвали про залишення касаційної скарги без руху.

4. Надіслати Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахтоуправління «Донбас» копію ухвали про залишення касаційної скарги без руху.

5. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач Я.О. Берназюк

Судді О.П. Стародуб

В.М. Шарапа

Джерело: ЄДРСР 113332268
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку