open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/1723/23
Моніторити
Постанова /05.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /25.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/1723/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /05.09.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2023/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /25.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.05.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2023/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2023 року справа №200/1723/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Гаврищук Т.Г., суддів Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 р. у справі № 200/1723/23 (головуючий І інстанції Циганенко А.І.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язати вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (далі - відповідач) в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області № 056650008654 від 13.04.2023 року по заяві ОСОБА_1 від 04.04.2023 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу на підземних роботах за Списком №1 періоди з 29.06.1998 року по 31.08.1998 року, з 02.08.1999 року по 25.09.1999 рік, з 01.09.1997 року по 09.07.1999 року, з 27.12.2001 року по 31.12.2001 року, з 27.12.2003 року по 01.01.2004 року, з 01.07.2004 року по 03.07.2004 року, 24.06.2005 рік, 02.01.2006 рік, 01.01.2009 рік,30.11.2010 рік, з 17.09.2013 року по 18.09.2013 року,з 30.10.2013 року по 31.10.2013 рік, 31.01.2014рік, 31.03.2014 рік, 30.04.2014 рік, з 02.02.2015 по 01.03.2015 року, 31.03.2015 рік, 01.10.2015 рік, 01.11.2015 рік, з 01.02.2016 по 03.02.2016 року, з 01.05.2016 року по 03.05.2016 року, 01.10.2016 рік, 01.12.2016 рік, 01.02.2017 рік, з 01.03.2017 року по 05.03.2017 року, з 01.05.2017 року по 03.05.2017 року, 01.06.2017 рік, з 01.07.2017 року по 04.07.2017 року, 27.02.2018 рік, з 01.03.2018 по 06.03.2018 рік, з 01.06.2019 року по 12.06.2019 року, з 01.07.2019 року по 09.07.2019 року, з 27.02.2020 року по 11.03.2020 року, з 01.04.2020 року по 13.04.2020 року, з 17.04.2020 року по 21.04.2020 року, з 20.08.2020 року по 31.08.2020 року; додатковий пільговий стаж на підземних роботах за Списком №1 на посаді «гірник очисного забою» у розмірі 1 рік 3 місяці згідно Роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8; та призначити пенсію за віком на пільгових умовах з дати звернення 04.04.2023 року.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2023 року заяву ОСОБА_1 про винесення додаткового рішення щодо зменшення пенсійного віку на підставі пункту «а» частини 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 №213-VІІІ з урахуванням Рішення Конституційного Суду України №1-р/2020 від 23.01.2020 залишено без задоволення.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що період військової служби припадає на 1997-1999 рік, коли діяла редакція статті 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року що встановлювала: «Час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх загального і безперервного трудового стажу, а також до стажу роботи за спеціальністю». На момент проходження військової служби позивач працював з 29.06.1998 року по 31.08.1998 року та після служби з 02.08.1999 року по 25.09.1999 рік на шахті «Міуська» на посаді, що передбачена Списком №1, з повним робочим днем на підземних роботах. Отже, такий період має бути зарахований як стаж роботи за пільговою спеціальністю згідно Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

У довідках про підтвердження пільгового стажу зазначені періоди роботи на підземних роботах, а також їх відношення до Списку №1. В трудовій книжці містяться відповідні записи про роботу на вказаних підприємствах. Довідка ОК-5 також підтверджує що підприємствами надавались звіти про пільговий стаж за кодами ЗПЗ013А1 (працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України) та ЗПЗ014А2 (працівники провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах).

Згідно з Роз`ясненням Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8 працівникам, зайнятим на підземних роботах та у металургії, які мають не менше 10 років стажу роботи, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до статті 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення», але не відпрацювали повного стажу, передбаченого зазначеною статтею 14, пенсія незалежно від віку може призначатися при наявності не менше 25 років стажу підземної роботи та роботи у металургії із зарахуванням до нього кожного повного року роботи гірником очисного забою, прохідником,…. за 1 рік роботи 3 місяці.

У разі врахування додатково 1 року 3 місяці до наявного стажу, в тому числі, який відповідач протиправно не врахував, загальний пільговий стаж на підземних роботах за Списком №1 буде більше 25 років, що дає право на призначення пенсії незалежно від віку.

Наголошує про право на зменшення пенсійного віку за пунктом а ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 р. №213-VІІІ з урахуванням Рішення Конституційного Суду України №1-р/2020 від 23.01.2020 року.

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України, що підтверджується паспортом громадянина України НОМЕР_1 .

04 квітня 2023 року ОСОБА_1 подана заява про призначення пенсії за віком.

13 квітня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровський області прийнято рішення про відмову в призначенні пенсії №056650008654, яким ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України від 09.07.2003 року №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно з рішенням за наданими документами та враховуючи дані реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, на теперішній час, загальний стаж склав 27 років 01 місяць. До загального стажу зараховані всі періоди роботи. Пільговий стаж за ч.3 ст. 114 Закону складає - 22 роки 0 місяців 24 дня, а саме провідні професії з урахуванням кратності ст.14-20 - 17 років 03 місяці 09 днів та ст.14-25 по пост.№202 непровідні професії - 04 роки 09 місяців 15 днів, що недостатньо для призначення пенсії.

Надаючи правову оцінку правовідносинам суд виходив з наступного.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України від 5 листопада 1991 року № 1788-ХІІ Про пенсійне забезпечення (далі Закон № 1788-ХІІ), відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-ІV) визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (ч. 4 ст. 24 Закону № 1058-ІV).

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України Про пенсійне забезпечення.

Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій було доповнено Закон № 1058-ІV розділом XIV-І Пенсійне забезпечення окремих категорій громадян, зокрема, статтею 114 визначені умови призначення пенсії за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників.

Вказані зміни набрали чинності 11 жовтня 2017 року.

Закон № 1058-ІV є спеціальним законом, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій.

Позивач не досяг віку 50 років й не претендує на призначення пенсії згідно підпункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-ІV, а вважає наявним у нього права на призначення пенсії на пільгових умовах незалежно від віку з огляду на приписи ч. 3 ст. 114 цього Закону.

Відповідно до частини 3 статті 114 Закону № 1058-ІV, працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.

Аналогічна норма міститься у частині 1 статті 14 Закону № 1788-ХІІ, а саме, працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.

Відповідно до статті 62 Закону № 1788-ХІІ, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Питання призначення пенсій на пільгових умовах згідно зі списками № 1 та № 2 деталізоване у Порядку застосування списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 (далі - Порядок № 383).

Пунктом 10 Порядку № 383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637).

Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

Згідно з пунктом 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Міністерством праці та соціальної політики України та Міністерством фінансів України.

Аналіз вищезазначених положень свідчить, що право особи на призначення пільгової пенсії має бути підтверджене як пенсіонером (особистими документами), так і підприємством, на якому особа працювала на роботах, віднесених до Списків № 1 або № 2, і необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт за Списком № 1 або № 2.

Значення трудової книжки, як основного документа, що підтверджує пільговий стаж роботи, встановлено статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, і будь-які підзаконні нормативно-правові акти, які суперечать цьому положенню, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Проте, якщо трудова книжка відсутня або у ній не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Крім того, аналіз положень Порядку № 637 свідчить про те, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом, зокрема у постановах від 07 березня 2018 року в справі № 233/2084/17, від 16 травня 2019 року в справі № 161/17658/16-а, від 27 лютого 2020 року в справі №577/2688/17, від 31 березня 2020 року в справі № 446/656/17, від 21 травня 2020 року в справі № 550/927/17, від 10 грудня 2020 року в справі № 195/840/17.

Так, копія трудової книжки серії НОМЕР_2 , що видана на ім`я ОСОБА_1 містить записи про роботу позивача:

- 01.09.1995 26.09.2000 навчання в Національній Горній Академії України;

Виробниче об`єднання по видобутку вугілля «Сніжнеантрацит» шахта «Міуська»

- 29.06.1998 року прийнятий гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті;

- 31.08.1998 року звільнений по закінченню строку договору;

- 02.08.1999 року прийнятий гірничим монтажником підземним з повним робочим днем в шахті на період виробничої практики;

- 25.09.1999 року звільнений по закінченню строку договору.

ДВАТ «Вугільна компанія «Шахта «Красноармійська-західна №1»

- 10.08.2020 року прийнятий гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті;

- 03.10.2020 року звільнений за власним бажанням.

ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська»

- 06.10.2000 року прийнятий гірничим монтажником підземним 5 розряду з повним робочим днем в шахті;

- 27.02.2001 року переведений гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті;

- 24.06.2005 переведений помічником начальника дільниці з повним підземним робочим днем в шахті;

- 11.01.2012 переведений заступником начальника дільниці підземним з повним підземним робочим днем в шахті;

- 02.09.2013 переведений гірничим майстром підземним з повним підземним робочим днем в шахті;

- 16.09.2013 звільнений за переведенням до ТОВ «Краснолиманське»;

- 17.09.2013 прийнятий за переведенням гірничим майстром підземним з повним підземним робочим днем в шахті;

- 05.10.2014 звільнений за переведенням в ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська»;

- 07.10.2014 прийнятий за переведенням гірничим майстром підземним з повним підземним робочим днем в шахті;

- 02.03.2015 06.05.2015 переведений учнем гірничого робітника очисного вибою підземним з повним підземним робочим днем в шахті;

- 07.05.2015 переведений гірником очисного вибою підземним 5 розряду з повним підземним робочим днем в шахті;

- 26.02.2018 звільнений за переведенням до ТОВ «Краснолиманське»;

- 27.02.2018 прийнятий за переведенням гірником очисного вибою підземним 5 розряду з повним підземним робочим днем в шахті;

- 07.09.2020 звільнений за власним бажанням.

ПАТ «Шахтоуправління «Покровське»

- 09.09.2020 прийнятий гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті;

- 01.04.2021 переведений помічником начальника дільниці підземного з повним робочим днем в шахті.

Як вбачається із записів трудової книжки, вони в повній мірі відображають характер виконуваної роботи, в тому числі, в підземних умовах, усі записи є належними та будь яких виправлень чи неточностей не мають, містить усі необхідні печатки та підписи відповідальних осіб, тому для обрахування пільгового стажу судом беруться відомості трудової книжки.

Крім того, відповідно до довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська» від 10.03.2023 №01/11-69/10 ОСОБА_1 працював повний робочий день:

- 06.10.2000 26.02.2001 за посадою гірничомонтажник підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36;

- 27.02.2001 23.06.2005 за посадою майстер гірничий підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36;

- 24.06.2005 10.01.2012 за посадою помічник начальника дільниці підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36.

Відповідно до довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська» від 10.03.2023 №01/11-69/11 ОСОБА_1 працював повний робочий день:

- 11.01.2012 01.09.2013 за посадою заступник начальника дільниці підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36;

- 02.09.2013 16.09.2013 за посадою майстер гірничий підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36;

- 07.10.2014 01.03.2015 за посадою майстер гірничий підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36.

Відповідно до довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська» від 10.03.2023 №01/11-69/12 ОСОБА_1 працював повний робочий день:

- 02.03.2015 06.05.2015 за посадою учнем гірника очисного вибою, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36;

- 07.05.2015 26.02.2018 за посадою гірник очисного вибою підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 16.01.2003 №36.

Відповідно до довідки про підтвердження трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній ТОВ «Краснолиманське» від 15.03.2023 №198 ОСОБА_1 працював повний робочий день:

- 27.02.2018 07.09.2020 за посадою гірник очисного вибою підземний, що передбачена Списком №1, затвердженим Постановою КМУ від 24.06.2016 №461.

Колегія суддів додатково зауважує, що всі вказані періоди роботи у шкідливих умовах підтверджено роботодавцями, які видали відповідні уточнюючі довідки, надані позивачем до пенсійного органу. Також, Індивідуальними відомостями про застраховану особу (форма ОК-5) підтверджується відрахування страхових внесків.

Щодо доводів апелянта, що період військової служби припадає на 1997-1999 рік, коли діяла редакція статті 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року, суд зазначає наступне.

Статтею 2 Закону України від 25 березня 1992 року №2232-XII «Про загальний військовий обов`язок і військову службу», в редакції Закону України №309/97-ВР від 04.06.97, встановлювався такий вид військової служби, як військова служба за контрактом курсантів (слухачів) військово-навчальних закладів і студентів кафедр військової підготовки (факультетів військової підготовки, відділень військової підготовки) вищих цивільних навчальних закладів.

Відповідно до статті 2 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», в редакції Закону України №64/97-ВР від 12.02.97, час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх загального і безперервного трудового стажу, а також до стажу роботи за спеціальністю.

Згідно зі статтею 56 Закону №1788-ХІІ до стажу роботи зараховувалася військова служба та перебування в партизанських загонах і з`єднаннях, служба в органах державної безпеки та органах внутрішніх справ, незалежно від місця проходження служби.

Пунктом 5 постанови Верховної Ради України від 06 грудня 1991 року «Про порядок введення в дію Закону «Про пенсійне забезпечення» Міністерству соціального забезпечення України було надано право давати роз`яснення про порядок застосування Закону України «Про пенсійне забезпечення», обов`язкові для всіх підприємств, установі організацій, розташованих на території України.

В пункті 2 роз`яснень Міністерства соціального захисту населення України №2 від 26.03.93 «Про деякі питання застосування окремих статей Закону України «Про пенсійне забезпечення», зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23 квітня 1993 року за №33, передбачалось, що час перебування на військовій службі підлягає зарахуванню як до загального стажу, так і стажу роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і в пільгових розмірах, якщо на момент призову на військову службу особа працювала за професією або займала посаду, що передбачає такі пільги.

Згідно із записами в трудовій книжці НОМЕР_2 , яка видана на ім`я ОСОБА_1 , позивач розпочав трудову діяльність 29 червня 1998 року на посаді гірничого майстра підземного з повним робочим днем в шахті на шахті «Міуська» Виробничого об`єднання по видобутку вугілля «Сніжнеантрацит».

Згідно з довідкою про присвоєння первинного військового звання офіцерського складу запасу №13/7/44/239, яка видана 27 березня 2023 року кафедрою військової підготовки Національного технічного університету «Дніпровська політехніка», ОСОБА_1 у період з 01 вересня 1997 року по 09 липня 1999 року пройшов повний курс військової підготовки.

Отже, оскільки станом на 01 вересня 1997 року ОСОБА_1 не працював за професією та не займав посаду, що давали право на призначення пенсії на пільгових умовах і в пільгових розмірах, час перебування на військовій службі в період з 01.09.1997 по 09.07.1999 не підлягає зарахуванню до пільгового стажу на підземних роботах за Списком №1.

Суд звертає увагу на те, що при призначенні пенсії на пільгових умовах і в пільгових розмірах, час проходження військової служби прирівнювався до роботи, яка передувала службі або слідувала за нею, лише до прийняття Закону №1788-ХІІ.

Тобто, час перебування позивача на військовій службі в період з 01.09.1997 по 09.07.1999 (23 місяці 9 днів) не підлягає зарахуванню до пільгового стажу на підземних роботах за Списком №1.

За висновком відповідача, позивач не має 25 років пільгового підземного стажу, тому відмовив в призначенні пенсії незалежно від віку.

В той же час, в позовній заяві ОСОБА_1 стверджував, що застосовуючи роз`яснення Міністерства соціального захисту населення України від 20.01.1992 № 8, пільговий стаж з урахуванням кратності за 1 рік 3 місяці робот на провідній посаді перевищує 25 років, що дає право на призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст.114 Закону № 1058-ІV.

Отже, між сторонами наявний спір про наявність у позивача достатнього пільгового стажу (в даному випадку підземного з урахуванням взаємозаліку більше 25 років) для призначення пенсії незалежно від віку.

Відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8 працівникам, зайнятим на підземних роботах та у металургії, які мають не менше 10 років стажу роботи, що дає право на пенсію незалежно від віку у відповідності зі ст. 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", але не відпрацювавши повного стажу, передбаченою зазначеною статтею Закону, пенсія незалежно від віку може призначатися при наявності не менше 25 років стажу підземної та в металургії роботи із зарахуванням до нього:

- кожного повного року роботи гірничим очисного забою, прохідником, забійником на відбійних молотках, машиністом гірничих виємочних машин, сталеваром, горновим, агломератником, вальцювальником гарячого проказу за 1 рік роботи 3 місяці;

- кожного повного року роботи, передбаченої у відповідних розділах списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення, - за 9 місяців.

Таким чином, відповідно до роз`яснення Міністерства соціального захисту населення України від 20.01.1992 року № 8, основною умовою для взаємозаліку пільгового трудового стажу роботи є наявність 10 - річного стажу на підземних роботах.

На підставі статті 14 Закону № 1788 працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах по видобутку вугілля (…) за списком робіт і професій, затверджуваним КМУ, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники (…) за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років (…)

При наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків (…) за кожен повний рік цих робіт пенсійний вік, встановлений статтею 26 Закону №1058, знижується на 1 рік.

Аналогічні приписи містить і ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.

Таким чином, зміст положень статті 14, ч. 3 ст. 114 Закону №1058 засвідчує, що така умова як наявність десятирічного стажу роботи на провідних професіях не визначена диспозиціями цих правових норм як обов`язкова підстава для їх застосування.

Як встановлено матеріалами справи, позивач працював на роботах віднесених до підземних гірничих роботах з видобутку вугілля за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років 17 років 3 місяці 9 днів, також він працював - гірником очисного забою, що відповідає роботам де необхідний пільговий стаж повинен бути не менше 20 років - 4 роки 9 місяців 15 днів.

Отже, роз`яснення Міністерства соціального захисту населення України від 20.01.1992 року № 8 підлягає до застосування тільки до пільгового стажу позивача - 4 роки 9 місяців 15 днів на підземних роботах на посаді «гірник очисного забою» у розмірі 1 рік 3 місяці.

Таким чином, пільговий стаж позивача менше ніж 25 років, що є обов`язковою умовою для призначення пенсії незалежно від віку відповідно до частини 3 статті 114 Закону №1058-ІV.

Доводи апелянта, що позивач має право на зменшення пенсійного віку за пунктом а ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 р. №213-VІІІ з урахуванням Рішення Конституційного Суду України №1-р/2020 від 23.01.2020 року, колеггія суддів не приймає, оскільки підставою для вімови в призначенні пенсії на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України від 09.07.2003 року №1058-IV, відповідно до рішення від 13 квітня 2023 року №056650008654 слугувало відсутність необхідного пільгового стажу. Рішення відповідача не містить інформації щодо невідповідності віку заявника при зверненні за призначенням пенсії.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що судом першої інстанції правомірно відмовлено у задоволенні позову.

За приписами пункту 1 частини 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судове рішення в межах доводів апеляційної скарги є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для її задоволення та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 р. у справі № 200/1723/23 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 25 травня 2023р. у справі №200/1723/23 - залишити без змін.

Повне судове рішення 05 вересня 2023 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Т.Г. Гаврищук

Судді: А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

Джерело: ЄДРСР 113274520
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку